ج5.mp3
11.15M
▪️زمینه اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه پنجم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
فصل چهارم، عصر خلفا (۱)
🔻انحراف سیاسی(غصب ولایت) جامعه اسلامی منجر به انحراف اقتصادی شد!
-اقدامات اقتصادی خلیفه اول
-اقدامات اقتصادی خلیفه دوم
۱:مساله گسترش فتوحات
۲:مالیات بر زمین( خراج)
مساله مالیات در جامعه امروز
۳: غنائم
ثروت های افسانه ای حاصل از غنائم (ضمیمه مقاله آقای یوسفی)
-تبعات اقتصادی-فرهنگی غنائم و مالیات ها(دنیا گرایی مسلمانان بعد از پیامبر ص)
-روایات امام حسین ع در مذمت دنیا گرایی
۴:تقسیم طبقاتی بیت المال اشتباه استراتژیک خلیفه دوم و آغاز ایجاد جامعه طبقاتی
مساله حقوق و دستمزد در اسلام
🔻خلاصه سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3672
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
HIQ_Volume 4_Issue شماره 4 - زمستان - مسلسل 16_Pages 33-68.pdf
710.1K
📚 مقاله برآورد کمی غنائم عصر خلفا و بعضی تبعات آن
✍احمدعلی یوسفی
▪️ضمیمه جلسه پنجم سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا
eitaa.com/m_amin_rezai/3665
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
امر به معروف فقط حجاب نیست و البته حجاب هم هست.
اگر کسی دلش با جبهه و خیمه امام حسین ع است؛ این خیمه جای اوست...
برشی از جلسه ششم زمینه های اقتصادی قیام کربلا
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#منبرک
🔻ما عمیقا با تقلیل عاشورا در تحلیل ها مواجهیم مثل تحلیل ماجرا در حد انگیزه ها و مشکلات شخصی. حسین بن علی ع کشته جامعه ای است که ساختار #قدرت و #ثروت از مسیر اصلی انقلاب خارج شده و #جامعه_طبقاتی شکل گرفته؛ آقازاده گان قدرت طلب و هنجار شکن صحابه و اکثریت مردمی که گرفتار حداقل های زندگیند.
✍ #محمدامین_رضایی
virasty.com/m_amin_rezai
@m_amin_rezai
▪️زمینه اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه پنجم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
eitaa.com/m_amin_rezai/3665
فصل چهارم، عصر خلفا (۱)
🔻انحراف سیاسی(غصب ولایت) جامعه اسلامی منجر به انحراف اقتصادی شد!
-اقدامات اقتصادی خلیفه اول
در تقسیم بیت المال به سنت پیامبرص عمل میکرد اما در فتح شام با انگیزه غنائم مسلمانان را تشویق میکرد
-اقدامات اقتصادی خلیفه دوم
۱:مساله گسترش فتوحات
سال ۱۲ شام، سال ۱۳ عراق و بعد ایران فتح شد. شام، فلسطین، لبنان، ایران، مصر، ارمنستان، اردن و....فتح شد.
۲:مالیات بر زمین( خراج)
انواع زمین در اسلام
الف: به رغبت اسلام بیاورند( ملک شخصی)
ب: پیروزی در جهاد(مفتوح العنوه) ملک همه مسلمانان
ج: صلح کردن
د:بدون جنگ رها شود(في) و انفال برای پیامبر ص
خراج: مالیات زمین مقاسمه: مالیات محصول
مقدار خراج در زمان خلیفه دوم
هر جریب(۵۴۰) گندم:۲درهم؛ جو:۴ درهم، نخل:۸درهم، تاک۶درهم( در زمان بنی امیه خراج کما و کیفا افزایش پیدا کرد)
خراج عراق در عصر معاویه ۶۵۵میلیون، ۱۰۰ میلیون درهم در عصر عبدالملک مروان
علاوه ر این عمر مالیات عُشر۱/۱۰ را اضافه کرد.
🔻مالیات در ایران
نکته:در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده که ۴۱٪ از مالیات باشد. پیش بینی شده ۸۸۳ هزار ملیارد درآمد مالیاتی باشد. در خیلی از کشورها به سمت حکمرانی مبتنی بر مالیات رفتند. دو هشدار را باید مسئولین مالیاتی کشور مد نظر بگیرند
۱:مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات برنامه های مالی هم اجرا شود. اگر به سمتی برویم که درآمدهای ما مبتنی بر مالیات شود اما به تدریج بار مالیاتی کشور بر روی دوش دهک های پایین مثل کارمند و..بیفتند این خطر بزرگی است. باید یک قله تراشی رقم بخورد و الا شبیه آنچه در دوره بنی امیه و بنی عباس رقم خورد گرفتن مالیات ها از مردم افزایش پیدا کرد ولی وضع مردم بهتر که نشد بدتر هم شد.
۲: نشود از یک سمت از مردم مالیات بگیریم از طرفی با نگاه های نئولیبرالیسم خدمات عمومی مثل درمان و آموزش و.. را به بازار واگذار کنیم. خروجی این رفتار دوگانه فقیرتر شدن مردم و عادلانه تر شدن شرایط است.
۳: غنائم
ثروت های افسانه ای حاصل از غنائم (ضمیمه مقاله آقای یوسفی را بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/3666 تا متوجه عمق ماجرا بشوید که چگونه این فتوحات یک طبقه ثروتمند خلق کرد)
تبعات فرهنگی-اقتصادی غنایم
۱: فاصله طبقاتی شدید
۲: افزایش قیمت کالاها بخاطر رشد نقدینگی شدید مثلا شتر در زمان پیامبر ص ۸۰۰ دینار و ۸۰۰۰هزار درهم بود که در زمان خلیفه دوم ۱۰۰۰ دینار و ۱۲هزار درهم رسید. هر درخت خرما به ۱۰۰۰ درهم رسید
۳: حرص، ولع و دنیا گرایی مسلمانان بعد از پیامبر ص
- بخشی از روایات امام حسین ع در مذمت دنیا گرایی در خطبه های کربلا بخاطر جوی بود که در جامعه اسلامی رقم خورده بود.
۱: عِبادَ اللَّهَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مِن الدُّنْيا عَلى حَذَرٍ، فَاِنَّ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ عَلى احَدٍ اوْ بَقِىَ عَلَيْها احَدٌ لَكانَتِ الْاَنْبِياءُ احَقَّ بِالْبَقاءِ
۲:فَالْمَغْرُورُ مَنْ غَرَّتْهُ وَ الشَّقِىُّ مَنْ فَتِنَتْهُ، فَلا تَغُرَّنَّكُمْ هذِهِ الدُّنْيا، فَإِنَّها تَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْها، وَ تُخَيِّبُ طَمَعَ مَنْ طَمِعَ فيها فريبخورده، كسى است كه دنيا او را فريب دهد و نگونبخت، كسى است كه دنيا او را مفتون خود كند. [مراقب باشيد] اين دنيا شما را نفريبد كه دنيا اميد هر كسى را كه به او دل ببندد، قطع مىكند و طمع آزمندان به خود را مىخشكاند
۴:افزایش جزیه مناطقی که رفاه دارند ۴دینار یا ۴۰ درهم جزیه بدهند. فقط در عراق ۵۰۰ هزار نفر زیر میدادند.
۵:تقسیم طبقاتی بیت المال اشتباه استراتژیک خلیفه دوم و آغاز ایجاد جامعه طبقاتی
دواون، دیوان و دفتر خلیفه دوم برای ثبت دریافت کنندگان بیت المال
عمر سهم بیت المال را بر اساس دو مولفه کم و زیاد قرار داد
۱: قرابت با پیامبرص ۲: سبقت در اسلام
بخشی از اعداد تقسیم بیت المال
عباس عموی پیامبر۱۲ هزاردرهم
همسران پیامبر ۱۰ هزار
مسلمانان جنگ بدر ۵ هزار
بدر تا حدیبیه ۴ هزار
قادسیه ۲هزار درهم
مردم شام۲ هزار، مردم عراق ۳۰۰درهم
فاصله میزان دریافتی بین ۱۰ هزار تا ۳۰۰ درهم بود این اقدام که بعدا خود خلیفه دوم هم اعتراف کرد اشتباه بوده موجب فاصله طبقاتی شد.
🔻مساله حقوق و دستمزد در اسلام
نکته: امروز حقوق دستمزد بر اساس قانون نظام استخدامی بین ۸تا ۵۵ میلیون( فاصله ۷برابری) تصویب شده، ۶۰٪ بودجه برای حقوق و دستمزد مصرف میشود. مبنای دینی این تصویب که شورای نگهبان هم تایید کرده چیست؟ اگر مساله نگه داشت است که امروز کارگر هم با این حقوق نمی ماند! تجربه های دنیا عموما فاصله سه برابری است
🔻صوت سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3665
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مساله اینجاست ما با یک طرز فکر روبه رو هستیم.نگاهی به شدت انحصار طلب،حق به جانب و ضدگفتگو که میخواهند انقلاب، ارزشها و حتی امام حسین ع را مصادره کنند. اساسا تکثر را در جامعه نمی پذیرند!همه چیز باید از فیلتر آنها عبور کند ولو به قیمت از دست دادن قاطبه مردم و اقلیت شدن! این ضد منطق متفکرین انقلاب است
✍ #محمدامین_رضایی
🔻درباره اقلیت شدن
eitaa.com/m_amin_rezai/2767
@m_amin_rezai
هدایت شده از تعلیقات
دردهای مزمن جبهه انقلاب
(حاشیهای بر واکنشهای این روزهای جبهه انقلاب)
🔻 در کنار همه امتیازات #جبهه_انقلاب اما به آسیبهایی دچار هستیم که باید چارهای برای آنها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان میدهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمیخواهد بی تفاوت باشد، اینها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به #فرهیختگی لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم:
تسرع منهای تأمل
🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در #انفعال می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه #فضای_مجازی برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند.
بی مسئلگی
🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع #اولویت هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح...
غلبه روحیه نفی و طرد
🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و #طرد از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است.
خود مرکزپنداری
🔻 یکی از مشکلات اساسی ما #نارسایی_تئوریک است. تعریف روشنی از #انقلابی بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از #بصیرت نداریم. وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی میپنداریم.
🔻 یکی را نفی و طرد می کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می زند اسم او را صورتی می گذاریم.
افراط در در واکنش
🔻 گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید #تذکر_مشفقانه داد، اما ما چنان بلایی به سر طرف می آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می بریم که به غلط کردن بیافتد. این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و #اخوت چه می شود؟
کسی شک ندارد شعری که #هلالی خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#نارسایی_تئوریک
#فضای_مجازی
#انقلابی
🆔 @taalighat
🔻اولین محصول #جامعه_طبقاتی ذبح "ارزش ها" و "ارزشی ها"ست. نتیجه طبیعی جامعه طبقاتی عصر بنی امیه ذبح عدالت، اخلاق و حسین بن علی ع و یارانش بود.
"سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا"
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
جلسه شش.mp3
39.39M
زمینه های اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه ششم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
فصل چهارم، عصر خلفا (۲)
اقدامات اقتصادی عثمان
اعطای پولهای کلان به اقوام
خویشاوند سالاری خلیفه سوم
تشکیل جامعه طبقاتی و دولت رانتی
توصیف شخصیت خلیفه سوم در خطبه۳
تصویری از زندگی اشراف در عصر خلیفه سوم
اعتراضات ابوذر به اشرافی گری عثمان
جایگاه امر به معروف در اسلام
🔻خلاصه سخنرانی
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#استوری #عکس_نوشته
🔻 #روح_کوچک به دنبال خواهشهای تن می رود، هرچه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می رود اگر چه از راه دریوزگی و تملّق و چاپلوسی باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می دهد برای اینکه می خواهد در خانه اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد.
🔻متنبی می گوید:وقتی که #روح_بزرگ شد جسم و تن چاره ای ندارد جز آنکه به دنبال روح بیاید، به زحمت بیفتد و ناراحت شود. حسین بن علی ع یک روح بزرگ و یک روح مقدس است. اساساً روح که بزرگ شد تن به زحمت می افتد. روح بزرگ آرزو می کند که در راه هدفهای الهی و هدفهای بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می شود، خدا را شکر می کند روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز عاشورا سیصد زخم به بدنش وارد شود.
🔻آن تنی که در زیر سم اسبها لگدمال می شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می دهد، جریمه یک حماسه را می دهد، جریمه حق پرستی را می دهد، جریمه روح شهید را می دهد.
✍شهید مطهری
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر چه هر کس در زمانه خود کربلایی دارد اما معتقدم همه ما که سال۶۱ه نبودیم تا خونمان پای حسین ع بریزد دچار یک"بی توفیقی تاریخی" هستیم ولو امروز خونمان در راه حسین ع بریزد. برای این بی توفیقی که محصول جبر تاریخی است جا دارد از غصه دق کنیم
زمان ما را عقب انداخت وآن روز امام ما را غریب ومظلوم سربریدند...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
صدا ۰۸۱.m4a
32.73M
امام حسینی که در کربلاست؛ امام حسینی که در ذهن ماست
[ مولفه های هویتی شخصیت و نهضتی حسین بن علی ع ]
#جلسه پنجم( آخر): کربلا یک نهضت مردانه نیست
📆 شام غریبان/تهران،مرداد ۱۴۰۱
-جواب نامه یکی از خواهران پیرامون امر به معروف و نهی از منکر
تفاوت اولویت های حاکمیت با مردم
عدم تفرقه و ایجاد دودستگی
اولویت های نهی از منکر در سیره امام حسین ع
زنان و حضور در متن ماجرای کربلا نه حاشیه آن!
دو نحوه حضور زنان در نهضت کربلا
-الف: اقدامات تکمیلی
همراه بودن قلبی زنان و دختران با کاروان کربلا
تشویق کردن برای حضور و مبارزه در کربلا
حمایت عاطفی
-ب: اقدامات مستقیم
جهاد نظامی
روایت کربلا ( جهاد تببیین و جنگ نرم)
زنان کربلا ترکیب شور و عاطفه+ عاطفه
خواندن و تفسیر خطبه فوق العاده فاطمه صغری ( فاطمه بنت الحسین) در گوفه
-اقدام های حضرت زینب س در نهضت کربلا
حمایت عاطفی
حمایت از جان امام سجاد ع
تبیین نهضت کربلا و برهم زدن روایت اموی از ماجرا
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اینقدر روضه های ضدجمهوریتی نخوانید!
🔻میگویند امام حسین ع را مردم کشتند! کدام مردم؟ همان اشراف و مترفین که جامعه طبقاتی خلق کردند همان ها چون حسین ع که کلید واژه اش"بازگشت به سیره جدم، رسول الله( آرمان های اول انقلاب)" بود را مانع سیاست های خود در ساحت #قدرت و #ثروت میدیدند لذا او را به طرز فجیعی در بیابانی به نام کربلا کشتند و از سر راه برداشتند! در این راه با تهدید و تطمیع و قطع یارانه( عریف)و...یک عده مردم معمولی را با خود همراه کردند و الا صحنه گردانان اصلی قتل ابی عبدالله ع اشراف و مترفین بودند.
▪️برشی از سخنرانی: زمینه های اقتصادی قیام کربلا(شب آخر)
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
ملئت بطونکم من الحرام
دعوا شد سر کشتن امام
ملئت بطونکم من الحرام
دعوا شد سر غارت خیام
ملئت بطونکم من الحرام
تو سروصدا نمیرسه صدام
أَلسَّلامُ عَلَى الْمُحامی بِلا مُعین
سلام بر آن مدافعِ بى یاور
أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ
سلام بر آن مَحاسنِ بخون خضاب شده
أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ
سلام بر آن گونه خاک آلوده
أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ
سلام بر آن بدنِ برهنه
أَلسَّلامُ عَلَى الثَّغْرِ الْمَقْرُوعِ بِالْقَضیبِ
سلام بر آن دندانِ چوب خورده
أَلسَّلامُ عَلَى الرَّأْسِ الْمَرْفُوعِ
سلام برآن سرِ بالاى نیزه رفته
أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسامِ الْعارِیَةِ فِى الْفَلَواتِ
سلام بر آن بدن هاى برهنه و عریانى که در بیابان هاىِ کربلاء
تَنْـهَِشُهَا الذِّئابُ الْعادِیاتُ وَ تَخْتَلِفُ إِلَیْهَا السِّباعُ الضّـارِیاتُ
گُرگ هاى تجاوزگر به آن دندان مى آلودند و درندگان خونخوار بر گِردِ آن مى گشتند...
زیارت ناحیه مقدسه
التماس دعا
@m_amin_rezai