eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
587 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
از قیمت پراید تا آبان نود و هشت علی علیزاده اگر یک کارگر فروردین نود و هشت تصمیم میگرفت ارزانترین ماشین بازار (سایپا ۱۳۱=۴۳میلیون) را بخرد نظام اقتصادی به او میگفت «باید بیست و هشت ماه خودت و زن و بچه‌ات مطلقا هیچ نخورید و ‌حقوق ماهی یک و نیم میلیونت را پس‌انداز کنی.» حالا این کارگر دوازده ماه حقوقش را پس انداز کرده ولی در اردیبهشت نود و نه، نظام اقتصادی دبه درآورده و به او میگوید «متاسفم ولی همان ماشین هفتاد و سه میلیون شده و تو حالا باید ۳۴ماه هیچ چیز نخوری و حقوقت را که الان دومیلیون و صد و پنجاه هزار شده را پس انداز کنی. برای فهم این فاجعه دکترای اقتصاد لازم ندارید: در دوازده ماه گذشته در ترکیب تحریمهای ظالمانه با نظام ناعادلانه اقتصادی داخلی قدرت خرید ایرانیان بیست درصد کم شده. یعنی پمپئو و مسیح علینژاد و بقیه مجریان تحریم در کاری مشترک با وزرای روحانی و مدیران بنیادها و بنگاه‌های اقتصادی و بقیه نئولیبرالهای داخل،بیست درصد موال ایرانیان را دزدیده‌اند به اطرافتان نگاه کنید. همه یکسان فقیر نشده‌اند. در خارج از کشور کارمندان منوتو و ایران اینترنشنال و‌ بقیه توجیه کنندگان تحریم اقتصادی بدون استثنا حقوقشان در سال گذشته اضافه شده. برای مثال حقوق مسیح علینژاد از هفتاد هزار دلار در سال (معادل سالی پانزده پراید) به صد و دو هزار دلار (سالی بیست و یک پراید)افزایش یافته. سلبریتی‌های توجیه کننده وضع موجود در داخل هم حقوقشان بیشتر شده و در عمل صله گرفته‌اند. حقوق رضا رشیدپور از روزی نصف پراید در حال خورشید به روزی یک پراید در اتفاق رسیده. مهران مدیری هم برای هر اجرای دورهمی همچنان بیش از پنج پراید میگیرد. اما مهمتر از این ریزه‌خواران، تعداد سوپرمیلیاردرهای ایران است که از آغاز تحریم تا امروز بیشتر شده. ما با ظالمانه‌ترین تروریسم اقتصادی تاریخ در سطح بین‌الملل (تحریم) از یکسو و پروسه انباشت سرمایه غیرشفاف و غارتگرانه در داخل روبروییم (کافی است به نحوه واگذاری شستا نگاه کنید). از آغاز دور جدید تحریم سفره اکثریت مردم کوچکتر و سفره خواص بزرگتر شده. فراموش نکنید که کلیت سرمایه‌داری در بطنش عاشق بحرانهاست و همیشه در بحرانها بیشترین سودها نصیبش میشود. برای مثال سرمایه جف بزوز، صاحب شرکت فروش اینترنتی آمازون، از آغاز بحران کرونا تا امروز بیست و چهار میلیارد دلار افزایش داشته. فراموش نکنید بحرانها عزای مردم عادی و زمان پروار شدن سرمایه‌داران است. بحران اقتصادی حاصل از تحریمها در داخل ایران هم از این امر مستثنا نیست. فرمول ساده‌ای است: افزایش قیمت ارزانترین پراید از بیست و هشت ماه حقوق‌ به سی و چهار ماه حقوق یعنی امید یک کارگر/معلم/مهندس و اکثریت جامعه به آینده کمرنگ‌تر شده. این امید نه با دلقک بازی تخدیر کننده مهران مدیری بیشتر میشود و نه با توییتهای مدیران فارس نیوز که خودشان بیش از ده میلیون حقوق‌ میگیرند فرمول ساده‌ای است. اگر اکثریت جامعه احساس کند سفره‌اش طی یکسال بیست درصد کوچکتر شده و بیست درصد حقوقش غارت شده، در حالیکه طی همان زمان سفره پسر فلان آیت‌الله و برادر فلان وزیر رنگین‌تر شده، خشمگین میشود. تمام علوم اجتماعی به ما میگوید ایران سال نود و نه مستعد تکرار شورشهای کور پابرهنگان از جنس آبان نود و هشت است از خودتان بپرسید چرا مردم در دهه شصت و سالهای جنگ تحمیلی، وضع اقتصاد که به مراتب بدتر بود را تحمل کردند و هرگز اتفاقی از جنس آبان نود و هشت رخ نداد؟ پاسخش ساده است. چون آن زمان علی انصاری‌ها با ایران مال به ارزش بیست و دو هزار میلیارد تومن وجود نداشت. رضا رشید پور هم برای هر برنامه اتفاق هفتاد میلیون و مهران مدیری هم برای هر برنامه دورهمی سیصد و پنجاه میلیون نمیگرفت تحریم به تنهایی خطری برای ایران نیست. اما ترکیب تحریم با تبعیض‌ها و نابرابریهای اقتصادی، ترکیبش با نظام ده‌هزارفامیل، ایران را از درون مستهلک و آسیب‌پذیر خواهد کرد. آنهم وقتی که لاشخورها دورتادور ایران در پروازند. به توصیه امنیتی‌ها گوش نکنید. به جامعه شناسان و متفکران اقتصاد سیاسی گوش کنید. پاسخ به این وضعیت خطیر در عدالت بیشتر است و نه در امنیتی کردن بیشتر. پانوشت: اگر شما هم تجربه‌ای شخصی از کاهش قدرت خریدتان در یکسال گذشته دارید در صفحه اینستاگرامم کامنت بگذارید: https://www.instagram.com/p/B_4bNL3gCrE/
♦️با رویکرد کلی این متن کاملا موافقم، خود من یکی از مخاطبین این متن محسوب میشوم. روزگاری میتوانستم ماشین بخرم مشکلاتی به وجود آمد که نتواستم، بعدا برنامه ریزی کردم در یک پروژه چند ساله پولی جمع کنم و یک ماشین متوسط بخرم، راستش را بخواهید با این قیمت ها الان یک سالی هست که دیگر اصلا به ماشین خریدن فکر هم نمیکنم! این واقعیت تلخ را پذیرفتم که در این شرایط سهم من و امثال من فعلا این حداقل امکانات هم نیست! آرزویش را هم نباید داشت. حالا شاید در زندگی من اتفاق خاصی بیفتد که این معادله معکوس شود اما فعلا واقعیت همین شرایطی است که در آن هستم، جامعه ما با این تبعیض ها دست و پنجه نرم میکند و البته میدانم خیلی ها شرایط شان از این هم بدتر هست. ✍ @m_amin_rezai
🔴 تو خبر خوب نیستی،تو خبر بدی! 🔹به چه نگاه میکنی دخترجان؟ به خانه سوخته تان؟ به عروسکی که دیگر نداری، همان چند تیکه پارچه که مادر سر هم کرده بود اسمش را عروسک گذاشته بودی به آرزوهای در آتش خاکستر شده ات؟ خانه شما خیلی وقت است سوخته نمی بینی آدرس خانه تان را که سرچ میکنیم رسانه ها میگویند چیزی یافت نشد! تو کنار نقشه ای، دقیقا زیر پونس تو نیستی که با ذوق پخشت کنند تو خبر بدی،خبر بد را که پخش نمی‌کنند خبر بد را دفن میکنند! بله دخترجان تو را باید دفن کنند،شبیه روزگار جاهلیت! صدایی نداری که صندلی شان به لرزه در بیاید چنان خاک روی سرت میریزدکه کاملا خفه شوی چنان که گویا نبودی تو را کمی میفهمم،ما بچه های مرزی نقاط محروم همیشه تقدیر ما اینطور بوده،بچه هم بودیم اگر تلوزیون از دستش در میرفت و از شهر ما گزارشی پخش میکرد چقدر ذوق میکردیم؛ حالا هم حکایت همان است،چیزی عوض نشده وقتی از کنار پایتخت رد شده اصلا چه معنی دارد برای سوختن خانه ات کسی حرفی بزند، حاشیه نشین و را چه به خبر رسانه؟ همین دو سه خط را هم که بعضی خط خطی کردند از سرت هم زیاد است، برو تلاش کن تا خبر خوب شوی تا آن وقت یک عکس خوشگل با آن دامن گل گلی ت بگیرند و سر در سایت شان بزنند شادی سهم تو نیست، شبیه که سهم تو نبود، اصلا تو سهمیه ای نداری، صدایی هم نداری، اصلا همینه که هست،طاقت رنج زندگی سلحشورانه را نداری برو پاکستان یا افغانستان، بشو زن سوم یکی از همین نیروهای طالبان شاید یک ریگی به دنیا آوردی آنوقت دیده شوی، فعلا اینجاچیزی برای تو نیست،سهم تو مرگ است ✍ @m_amin_rezai
بالأخره فرج حاصل می‌شود. چنان‌که برای رسول الله، بنی هاشم و بنی مطلب [پس از محاصره در شعب ابی طالب] حاصل شد. خداوند(سبحانه و تعالی) فرجی در کارشان ایجاد کرد و با موریانه‌ای که آن پیمان‌نامه را خورد و قریش را ذلیل ساخت، یاری‌شان کرد. ما نمی‌دانیم فرج کی حاصل می‌شود. نمی‌دانیم. فارغ از این‌که چه کسی کرونا را آورد و کرونا چگونه رخ داد، افرادی هستند که معتقدند کرونا در این دوران، همچون آن موریانه‌ای است که پیمان‌نامه‌ی قریش را خورد و ذلیلشان کرد و محاصره‌ی بنی‌هاشم در شعب ابی طالب را شکست. الله اعلم. اما همین‌قدر می‌دانیم که صبر و ایستادگی درهای فرج را به رویمان می‌گشاید. تسلیم شما را وارد ذلت بی‌افق و بی‌نهایت می‌کند. سید حسن نصرالله ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در دومین درس‌گفتار رمضانی ۱۴۴۱ http://nasr.link/99-02-19 @nasrollahir
📮 ⭕️ محمد مساعد، روزنامه نگار: 🔹مجموعه ایران‌خودرو حدود ۳۰۰ نفر مدیرعامل و هیات‌مدیره دارد (مدیران میانی و... به کنار) 🔹کل تحویل پارسالش؟ ۴۰۰هزار دستگاه! 🔹یعنی پارسال در شرکتی با ۱۳هزار میلیارد تومان زیان انباشه، برای تولید هر ۴خودرو در روز، یک نفر دستمزد مدیریت عالی گرفته. اسم این سفره‌داری است نه خودروسازی. @Rasad_tahlil
♦️سیر کردن فقیر یا از بین بردن فقر؟ یادداشت را در اینجا بخوانید @m_amin_rezai
🔴سیر کردن فقیر یا از بین بردن فقر؟ 🔹یک جا دو جا هم نیست، انگار مده شده! بسته ها را بگذاریم داخل هیئت، مسجد و حالا حرم و عکس بگیریم و بعد هم بگذاریم داخل صفحه اینستاگرام مان مردم ببنید بسته های ما از محله بغلی بیشتر هست، برای فرستادن کمک های... اصلا می بینید چقدر قشنگ مردم را بگیر خودمان کردیم لقد کرمنا بنی آدم کرامت کجای این کارهاست؟ من نمیدانم. 🔸این تصاویر را این روزها که می بینم یاد جملات تکان دهنده در درس تفسیرشان می افتم [ کریم را باید کریمانه اداره کرد نه فقیرانه جامعه کریم را که با کمیته امداد اداره نمیکنند. این صف های معیشتی و یارانه ای کریمانه اداره کردن نیست در سیره معصومین ع نیامده فقط مردم را سیر کنیم گفتند کریمانه برخورد کنیم ] دو رب و یک روغن مایع و چهار ماکارانی، این شد بسته معیشتی! آن پولدارهایش یک کیسه برنج هم اضافه میکنند! بعد به صورت منظم وسط هیئت، مسجد بگذاریم، وسط بسته ها می ایستیم و گزارش میدهیم که این بسته ها در راستای تحقق بین مردم پخش میشود! 🔹تا چند ماه میخواهیم هر ماه به مردم بسته بدیم؟ حقوق کارگر را ۱/۸۰۰ می بندیم، قرارداد اکثر کارگرها پیمانی هست، اکثر مردم ما امنیت شغلی ندارند، به زیر رسیدند اینجور میخواهیم زندگی مردم را تامین کنیم؟ این شد کمک مومنانه! امام رضا ع کمک را از لای در به فقیر میداد تا چشمش به او نیفتد ما هم اینجا شوعاف بسته دادن راه انداختیم ♦️اگر قرار بود جامعه را اینجور اداره کنیم؛ تمام فعالیت بچه حزب اللهی ها بشود اینکه هر اکانت یک شماره حساب هر فعال مجازی یک خیریه، جهادی خب چرا اصلا ودولت درست کردیم؟! باور کنید بدون تشکیل سیستم و نظام هم میشود همه این کارهای خیریه ای را انجام داد زمان شاه مگر نمیشد پولدارها را جمع کرد داخل مسجد محله و از آنها پول گرفت برای گداهای محله بسته معیشتی تهیه کرد؟! فرح کم از این کارها میکرد؟ 🔸افتخار میکنیم بجای ماهیگیری، ماهی به دست مردم میدهیم؟! افتخار میکنیم گدا پروش میدهیم؟! افتخار میکنیم کاری کردیم مردم چشمشان به بسته های ما باشد؟! هیهات که این مدل کمک مومنانه و این جامعه را بشو جامعه کریمانه نامید. نهادهای انقلابی بجای این کارها برای مردم شغل درست کنند مردم ما آنقدر نجیبند اگر یک یک شغل با حداقل حقوق و باشد به بسته من و شمانگاه نمیکنند مردم را گدا بار آوردن و به اینجا رساندن هنر نیست؛ مایه ننگ ماست این نحوه‌ از اداره کردنِ مشکلات مستضعفین نه بویی از عدالت میدهد نه عدالت محقق میشود ✍ @m_amin_rezai
🔸علامه جوادی : یک بیان نورانی که حضرت امیر دارد که حضرت فرمود: من اگر فقر را ببینم گردنش را می زنم. 🔹کمک به فقیر از هر کافری بر می‌آید ما کشور کفر که فراوان داریم. این چین است این ژاپن است این شوروی است این ها هم حمایت از فقرا دارند. این کار مسلمان نیست که به فقیر کمک کند کار مسلمان این است که فقر را ریشه کن کند، این که فرمودند اقتصاد مقاومتی یعنی همین. 🔸 ایران 70 میلیون جمیعت دارد. جهان 7 میلیارد. ما یک صدم جمعیت دنیا هستیم. ده درصد امکانات دست ماست. بی عُرضگی از این بدتر. ما یک صدم جمعیت دنیاییم. ده درصد امکانات دست ماست اما جیب ما هم خالی است کیف ما هم خالی است. 🔹مبادا فکر کنید فرهنگ رضوی یعنی کمک به فقیر. فرهنگ رضوی یعنی فقر زدایی نه کمک به فقیر. @m_amin_rezai
♦️امروز درباره " مساله فقر زدایی و رویکردهای خیریه ای" و حواشی مربوط به رزمایش مواسات که در فضای مجازی بازارش داغ هست یک لایو داریم، قبلا هم نوشتم در مورد من خیلی سوال و حاشیه مطرح شد. سعی میکنم در این گفتگو یادداشت را تبیین کنم و به سوالات و انتقادات به طور صریح جواب بدهم 🗓دوشنبه،۲۳ اردیبهشت ساعت15 ✍ https://www.instagram.com/M_amin_rezai @m_amin_rezai
@ebteda_ir 🔺قباحتِ فقر و لطافتِ خیریه! ظاهراً سازوکارِ مناسبی برای تعدیل آثار و عوارض هستند. خیریه‌ها یا مؤسسات ، اتفاقاً در ممالک سرمایه‌گرا رواج بیشتری دارند. اقتضای قطعیِ چنان نظام‌هایی چنین سازوکارهای فریب‌دهنده‌ای‌ست. خیریه‌ها در نظام‌های بالذات فقرسازِ غربی، همچون خودِ اصالت دارند. باید باشند. آنجا، از یک سو بیچارگی و فقر و گرسنگیِ ناتوانان، قطعی و ضروری تلقی می‌شود و از دیگرسو، خیریه‌های کارآمد و فعال! فقر را آگاهانه و عامدانه تولید می‌کنند و آنگاه به‌واسطه‌ی خیریه‌ها تکه‌نانی می‌اندازند جلوی همان فقرایِ خودساخته! خاصیت چنین سازوکار خیرانه‌ای چیست؟ فقط و فقط «تعدیل خشم و تنفر از سرمایه‌گرایی»! حالا در ایران علوی هم قباحتِ روابط و مناسباتِ فقرآور و فقیرساز با «لطافتِ خیریه‌های ملوّن» تعدیل می‌شود. خیریه‌ها کار خودشان را می‌کنند. دستِ نیازمندان را می‌گیرند. وعده‌غذایی می‌دهندشان و ساعتی سیرشان می‌کنند. دستشان درد نکند. اما گویا اینجا نیز خیریه‌ها دارند به پوستینِ زرسالاران و فقرآفرینان تبدیل می‌شوند. با شیوع خیریه‌ها کسی نمی‌پرسد که اساساً چرا فقر هست؟ چرا فقیر؟ چرا گرسنه؟ چرا نادار؟ همین، کم استحاله‌ای نیست برای جامعه‌ی علوی. با فقر باید جنگید‌‌. با فقرسازها باید جنکید. اما خیریه‌ها فقر را ویترینی می‌کنند. شیک می‌کنند. لوکس می‌کنند. مواجهه با فقر را رمانتیک می‌کنند.
⭕️ وزیر صمت فدای بقای دولت شد یا بقای دولت؟ 👤 جلیل محبی، عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس و دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر: 🔹ازکابینه دولت فقط یک‌ وزیردیگرتغییرکند، هیات وزیران نیازمندرای اعتمادمجددازمجلس خواهدبود؛دولت که میداندکسب رای اعتمادازمجلس بعدی بسیار سخت است،میکوشدبدون استیضاح وعدم کفایت سیاسی(بخوانیدبدون پاسخگویی)دولت راچندماه زودترتحویل دهد. 🔹بابچه طرف نیستید!خصلت کابینه امنیتی همین بازی‌هاست 👤 مهدی قاسم زاده، فعال رسانه ای: 🔹جناب روحانی با عزل وزیر صمت قصد دارد هم از پاسخگویی بابت وضعیت بازار خودرو فرار و بعنوان یک اقدام برای مردم فاکتور کند،هم انتقام عدم تشکیل وزارت بازرگانی را از او و موافقانش درمجلس بگیرد و هم ضمن خط و نشان کشیدن برای باقی وزرا، مجلس آینده را نیز تاحدودی خلع سلاح و دست به عصا کند! @m_amin_rezai
46.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️فیلم کم حجم لایو اینستاگرام 《مساله فقر زدایی و رویکرد خیریه ای》 ✅ در این لایو درباره نقش حکومت در تحقق عدالت، آسیب شناسی کمک های مومنانه نهادهای دولتی، برای تحقق عدالت، برداشت های ناصحیح از رزمایش مواسات و مدل های نادرست فعالیت رسانه ای صحبت کردیم 🔸دکتر روح الله رشیدی پژوهشگر مسائل اجتماعی 🔹محمدامین رضایی طلبه، فعال فرهنگی اجتماعی 📆دوشنبه،۲۳ اردیبهشت @m_amin_rezai
🔹علی ع و آخرین دردهایش 📖نامه۴۷ نهج البلاغه @m_amin_rezai
‍ ♦️ فلسطین آرمان هر جوان آرمان خواه است آرزوی هر آزادی خواه و نقطه عزیمت هر مجاهد رنج ها و مشکلات داخلی نباید ما را از این آرمان بدور کند زمانی که انقلاب اسلامی از آرمان فلسطین دست بکشد بدون شک شده است فلسطین نقطه حیثیتی و حیاتی ما در جهان اسلام و فضای بین المللی است پرچم حمایت از فلسطین را ما بلند کردیم‌ ما نیز باید به قدس برسانیم خیلی ها از جمله ترکیه میخواهند این پرچمداری را از ما بگیرند حتی اگر ایدوئولوژیک هم نگاه نکنیم آوردهای این حمایت برای ما خیلی بیشتر از هزینه های آن هست 🔸اسرائیل آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی است. برنده منطقه آن کشوری است که بتواند این پاشه آشیل را به زانو درآورد. تا ۲۰ سال قبل این تخیل هم یک خیال باطل بود اما حالا آمریکا ضعیف شده، کرونا این ضعف را بیشتر لو داد؛ اسرائیل هم که روزگاری جهان عرب را با پیروزی هایش تحقیر کرده بود حالا با سه شکست پیاپی از یک گروه مبارز، بسیار ضعیف شده است. 🔹در حال حاضر اسرائیل به مهره ای تبدیل شده که چه زدن و چه حمایت از او به یک مساله حیثیتی در جهان تبدیل شده است، امروز شرایط آنقدر فراهم شده که ایده را حتی متوان روی کاغد هم ترسیم کرد. برنده آن کسی که بتوان سریع تر نقشه را بکشد و به نقشه اش فاز عملیاتی بدهد. در این روزگار پا پس کشیدن از ایده حمایت از فلسطین شبیه کار دونده ای است که به خط پایان نزدیک است و ناگهان بایستد! 🔻امروز را می نامند روزی که صدها هزار فلسطینی از سرزمین شان اخراج شدند و استقلال رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شد. ✍ @m_amin_rezai
🔴 امیر المومنین و فضای آزاد سیاسی! ..... ..... ✅در دولت علوی، ، دیده نمی‌شود. فهم این امر برای ما که ادعای داریم بسیار مهم است. اینکه چگونه با و خود برخورد می کند. این روش و منش باید الگوی امروز ما باشد.  این بدان معنا نیست که در  حکومت حضرت، کسی مرتکب علیه نمی‌شد، بلکه به عکس، در آن  دوره به دلیل   خوارج، شورش طلحه و زبیر، و شرارت‌های معاویه، اوضاع جامعه از نظر سیاسی بسیار ملتهب بود، به خصوص که چون خوارج و اصحاب جمل، از  میان یاران حضرت انشعاب پیدا کردند و با تبلیغات گمراه‌کننده‌ی ضدِ حضرت، عضو گیری می‌کردند، ارتکاب جرائم علیه حکومت فراوان اتفاق می‌افتاد. آن گروه‌ها، پس از شورش مسلحانه، با مقابله‌ی حضرت و جنگ رو به رو شدند، ولی قبل از آن، زندانی نداشتند در حالی که برخی از آن‌ها ، برخی دیگر به و می‌پرداختند، برخی هم تشکیل می‌دادند و…. شگفت آور است که در آن شرائط حادّ امنیتی و سیاسی، حتی نام “چند نفر” که زندانی شده باشند، دیده نمی‌شود! در حالی که مخالفان، افراد سرشناسی بودند و حبس آن‌ها در تاریخ ثبت می‌شد. شگفت آورتر آنکه در همان اوضاع، افراد متعددی از مسئولان دولت منصوب خود امیر المومنین به دلیل تخلفات خود، در زندان بودند! 🔵 کثیر حضرمی، می‌گوید فضای آزاد سیاسی به حدی بود که در مسجد کوفه، گروهی علیه امیرالمؤمنین که حاکم حکومت بود، صحبت  می‌کردند و یکی از آن‌ها قسم خورد که حضرت را خواهد کشت، من او را گرفتم وخدمت حضرت آوردم حضرت فرمود: آزادش کن! توقع‌داری که قبل از اقدام به  قتل،  او را بکشم!? گفتم: به شما اهانت می‌کرد! فرمود: تو هم به او اهانت کن یا رهایش کن. این را بگذارید کنار قوانین خودمان که جرمی به نام در دادگاه ها داریم. حضرت امیر اصلا چنین تخلفی را جرم نمی دانستند. 🔴 نکته بسیار حیرت انگیز دیگر که امروزه یک عرف پذیرفته شده امنیتی است، حضرت امیر .ع. آن را ظلم می دانست. امروزه حکومت‌ها معمولاً، مخالفان را پیش از اقدام علیه حکومت دستگیر می‌کنند، سایت هاشان را تعطیل می کنند، رهبرانشان را بازداشت می کنند، تا فرصت اقدامات ضد حکومتی را از آنان بگیرند، ولی امیرالمؤمنین شیوه‌ی دیگری داشت. مثلاً خرّیت بن راشد، سر به عصیان برداشت و خروج کرد، برخی اصحاب اصرار داشتند که حضرت او را دستگیر کند و حتی در این باره به حضرت اعتراض کردند، ولی پاسخ حضرت این بود که تا جنایتی اتفاق نیفتاده نمی‌توان کسی را زندانی کرد، و الّا باید زندان را از متهمان پر کنیم:  انا لو فعلنا هذا لکل من نتهمّه من الناس ملأنا السجون منهم. یا روایاتی مبنی بر اطلاع حضرت از نقشه ابن مجلم برای قتلشان و امتناع ایشان از قصاص پیش از جنایت آن ملعون، همگی سیره ای را نقش کرده که امروزه برای ما عجیب می نماید. 🔵 امیرالمومنین تا لحظه ای که دشمنان دست به اقدام عملی نمی زدند، یا دست به سلاح نمی بردند، با آنها درگیر نمی شد. .... ... @khamenism
🔹جبهه پایداری دوباره به تکاپو افتاده تا اختلاف و تنشی جدید خلق کند! وقتی مینویسم این پتانسیل وجود دارد که مشعل دار خط اختلاف در مجلس آقای آقا تهرانی باشد یعنی همین. عجیب هست که آقای محصولی از بیرون میخواهد برای داخل مجلس تعیین تکلیف کند! 🔸 البته رفتار جوانان منتخبی که اجازه میدهند ابزار چنین افرادی قرار بگیرند هم مایه تاسف و تعجب هست. شما نماینده اید مستقل از بیرونی ها خودتان تصمیم بگیرید چه کسی رئیس مجلس باشد چه کسی هیئت رئیسه. 🔹 من قبلا هم نوشتم از جهات متعدد واضح هست که آقای قالیباف رئیس مجلس میشود این اقدامات بعضی ها هم فقط اتلاف انرژی و کار بی فایده هست. آنهایی که تجربه و فهم دقیقی از میدان سیاست داشتند اصلا پا به میدان نگذاشتند جون متوجه بودند این سر صداهای بیخود غیر از بیشتر شدن شدن اختلافات هیچ ثمره و نتیجه ای نخواهد داشت ✍ @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کدام علی ع؟ کدام روایت؟ [ مقایسه ای بین دو رویکرد روایتی متقاوت درباره زندگی و سخنان حضرت علی ع در محافل رسمی و رسانه ملی] 🔹متن یادداشت را در کانال بخوانید @m_amin_rezai
‍ ‍ 🔴کدام علی ع؟ کدام روایت؟ [ مقایسه ای بین دو رویکرد روایتی متقاوت درباره زندگی و سخنان حضرت علی ع در محافل رسمی و رسانه ملی] 🔹علی ع را با کدام تصویر با کدام روایت باید روایت کرد؟ بعضی ها تنها برای شناخت علی ع فضیلت میگویند اما علی ع را نه تنها با فضیلت هایش که باید با حرف ها و دردهایش با نهج البلاغه و فریاد هایش باید روایت کرد. خیلی ها به دنبال آن هستند که علی ع را طوری روایت کنند که همه خوششان بیاید اما به نظرم علی ع را باید طوری روایت کرد که بعضی ها بدشان بیاید! نباید پای سفره علی ع بمانند، زیر علم علی ع سینه بزنند، علی ع را نباید طوری روایت کرد که همه او را "مصرف" کنند، حرفها و نام علی ع باید "هزینه" تولید کند علی ع را باید درست و نه درشت روایت کرد. 🔸سفره علی ع برای همه جا ندارد، بعضی او را آنقدر بزرگ و دوست داشتنی تعریف میکنتد که همه سر سفره اش جا بشوند! نه، معاویه صفتها همیشه در تاریخ باید رسوای حرفهای علی ع، فکر علی و فرهنگ علی ع باشند. باید از فریادهای علی ع بر سر مفسدین و اشراف گفت تا عده ای از پای این سفره بلند شوند، علی ع محب نمیخواهد شیعه میخواهد، به دنبال ابوذرها و عمارها و مالک هاست، معاویه صفت به درد علی ع نمیخورند، نیاز نیست دور و بر علی شلوغ باشد، اتفاقا باید حرف هایی زد که دور و بر علی ع خلوت شود، آدم های حسابی پای کارش بمانند، بقیه گورشان را گم کنند، باید این فریاد های علی را فریاد زد که "به خدا اگر ببینم املاکی را که قبل از من به ناحق کسانی به شما داده‌اند و مهریه زنانتان قرار داده‌اید، یا با پول فروش آن، کنیز خریده‌اید، ملاحظه نمی‌کنم و همه‌ی آنها را برمی‌گردانم". 🔹 "فضیلت محوری" صرف یا "حقیقت محوری" و رویکردی است که علی ع را میتوان با آن روایت کرد. میتوان علی را آنقدر بزرگ و بلند مرتبه تفسیر کرد که نتوان از سیره او درس گرفت، حرفها و عملکرد علی شاقول رفتار مسئولین نباشد چون او علی ع هست و هیچ کس علی ع نمیشود و رفتار دیگران را نباید با بزرگی چون علی ع قیاس کرد! میشود آنقدر علی ع را بی خطر و خوب معرفی کرد تمام مفسدین و رانت خواران، تمام مسئولین بی کفایت اشرافی، تمام عالمانی که برای و مردم هزینه ای نمیدهند، تمام آنهایی که زندگی شان ربطی به علی ع ندارد، تمام آنهایی که شمشیر علی ع برای پایان دادن با آنها بود همه آنها علی ع را دوست داشته باشند و فکر کنند میتوانند با همان عملکرد در جبهه علی ع باشند، برای علی هزینه کنند، جلسه های اشرافی بگیرند، در شهادت علی ع گریه کنند و در شادی او کف بزنند و خودشان را پشت نام و محبت علی ع قایم کنند. 🔹در این سال ها بعضی مسئولین ما هم همین روایت را دوست داشتند، صدا وسیما و نهادهای رسمی کم کم در این سال ها به سمتی رفته اند که بیشتر چنین رویکردی از ائمه ع را ترویج میکنند، زیاد خبری از ع بر سر اشراف و معاویه ها، اخراج و عزل بی کفایت ها، احقاق حقوق مردم توسط علی ع نیست! زیاد خبری از فریادهای ابی عبدالله ع در خطبه منی بر سر علمای محافظه کاری که توجیه گر ستم و وضع موجود هستند در رسانه ما نیست، هست اما خیلی کم! رسانه ها در این سال ها افرادی را بزرگ کردند که بیشتر به دنبال روایت های بی خطر از سیره ائمه ع و توجیه وضع موجود هستند تا تبیین واقعیت ها و گفتن حرفایی که هزینه تولید میکند! 🔻نمونه اش را در این شب ها میتوانید در برنامه ماه من در سحرهای ماه رمضان شبکه ۳ مشاهده کنید. صحبت های آقای در این شب ها را با سخنان آقای در کتاب علی ع و شهر بی آرمان که متن سخنرانی ایشان در شب شهادت حضرت علی ع در شبکه ۵ در سال ۷۹ هست را با یکدیگر مقایسه کنید، انسان احساس میکند گویا دو علی ع وجود دارد! ۳۰ روز در بهترین شبکه و بهترین ساعت یک نفر می نشیند و فقط فضیلت های امیرالمومنین ع را میگوید، یک علی ع را روایت میشود که فقط فضیلت های زیادی دارد و گویا دیگر خبر از آن علی ع که برای خیلی ها هزینه ایجاد میکند نیست، تصور کنید۳۰ روزهر روز اینگونه حضرت علی روایت میشد چه اتفاقی می افتاد، تفاوت این دو رویکرد و روایت از حضرت علی کاملا و نتایج آن کاملا واضح هست، صداوسیما در این سال ها و در این ماه رمضان چند برنامه دارد که حضرت علی ع را آنطور که در "علی ع و شهر بی آرمان" آمده روایت کند؟ میدانید چرا اینگونه روایت ها کم شده چون چنین روایت ها و سخنانی تولید میکند، خیلی مسائل را زیر سوال میبرد طبیعی است محافظه کاران چنین روایت هایی از علی ع را دوست ندارند، ترجیح میدهند افرادی سخن بگویند حرف های گفته شود که توجیه گر یا بی خطر باشد. ✍ 🎞 کلیپ را ببینید @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹میشود آنقدر علی ع را بی خطر و خوب معرفی کرد تمام مفسدین و رانت خواران، تمام مسئولین بی کفایت اشرافی، تمام عالمانی که برای و مردم هزینه ای نمیدهند، تمام آنهایی که زندگی شان ربطی به علی ع ندارد، تمام آنهایی که شمشیر علی ع برای پایان دادن با آنها بود همه آنها علی ع را دوست داشته باشند و فکر کنند میتوانند با همان عملکرد در جبهه علی ع باشند، برای علی هزینه کنند، جلسه های اشرافی بگیرند، در شهادت علی ع گریه کنند و در شادی او کف بزنند و خودشان را پشت نام و محبت علی ع قایم کنند. 🔻بخشی از یادداشت کدام علی؟ کدام روایت؟ ✍ @m_amin_rezai
⭕️فریاد سهم من است ✅ مولا ویلا نداشت... 🔹ای دوست از من جان بخواه اما، فریاد سهم من است چنان که سهم ابوذر بود دیشب در نهج البلاغه با کسی بودم که مرا پا به پای خویش، تا نخلستان های کوفه برد از نخلستان صدای گریه می آمد. دیشب به مضامین مظلوم نهج البلاغه می اندیشیدم که ابوذر از راه رسید این بار پا به پای ابوذر رفتم از نخلستان تا خیابان. از چار راه درد گذشتیم از چار راه فقر که اعتراض ابوذر مرا به خود آورد اینان برادران علی (ع) هستند من می گذشتم و ابوذر از کنار این همه تفاوت نمی گذشت. دردا که به ابوذر تنه می زدند دردا که به ابوذر طعنه می زدند دردا که اعتراض ابوذر در لابه لای همهمه ها گم شد. و از روی قصد کوچهَ شهید صداقت را کوچهَ اعتصام السلطنه بنامد. دیروز در خیابان زنی را دیدم که مانتوهای سبک سامورایی را تبلیغ می کرد با آستین های تنگ مخصوص آنان که با تیمم نماز می خوانند! و تاجری سه تیغه را که به مرد شش میلیون دلاری محل نمی گذاشت! هزار تا چاقو می ساخت همه اش را احتکار می کرد در یک گوشه مردم با دو حلقه لاستیک خوشبخت می شدند در بالای شهر به نیت چهارده معصوم، آپارتمان های چهارده طبقه می ساختند. قاضی ای در یک روز از دو طرف سه بار سفارش شد. من کلاهم را قاضی کردم جهنمی شد! من اما به واقعیتی می اندیشیدم که در تاریکی شب، سطل های زباله را می کاوید! امشب به علی (ع) خواهم گفت: اینجا کسی انبان نان به دوش نمی گیرد اینجا چقدر دروغ می گویند اینجا عقیل درد فقیری نمی کشد من خبر موثق دارم هنوز در بیمارستان های بلوار کشاورز هیچ کشاورزی پذیرش نمی شود! و با پول بیت المال رپرتاژ تسلیت چاپ می کنند. بیایید به دلارها به چشم یک اجنبی نگاه کنیم بیایید با ماشین بیت المال به خانه باجناقمان نرویم. بیایید مظلومیت علی (ع) را صادر کنیم و صداقت امام را، بیایید استقلال را در ورزشگاه آزادی جست و جو نکنیم باور کنید حمام های سونا ما را بی بخار بار می آورد! دریغا که هنوز شاعری خود را به آب و آتش می زند و آب از آب تکان نمی خورد! ای کاش دندهَ اخلاصمان نمی شکست 🔹بیا به آفتابی نهج البلاغه برگردیم چرا نهج البلاغه را جدی نمی گیریم ؟ مولا ویلا نداشت معاویه کاخ سبز داشت پیامبر به شکمش سنگ می بست امام سیب زمینی می خورد البته به شما توهین نشود بعضی برای جنگ شعار می دهند و خودشان از جادۀ شمال به جبهه می روند. 🔹بگذار اندیشه های شاعری دق مرگ شود ، بگذار چانۀ شاعری درد بگیرد قانون ماست مالی شود. بگذار حاجی آقا برای امام حسین(ع) بوقلمون بکشد و مرغ کوپنی برایش واژه خنده داری باشد. بگذار صغری سر بچه هایش را با سیراب و شیردان گرم کند ، زینب همچنان پیه آب کند ، مادر سه شهید دق کند ، امام خون دل بخورد ، حلیمه به خاک سیاه بنشیند ، و حاجی آقا صیغۀ چهاردهمش را بخواند ! خدایا به ما اسلام ناب آمریکایی عطا کن تا از هر اتهامی مبرا باشیم ✍🏻 @m_amin_rezai
🔴آیا در ماه امت و در عمومی ترین تریبون ایران، طرح بحثهای اختلافی رواست؟! 📌سیدعلی سیدان در صفحه اینستاگرام خود، نقدی بر بحثهای سحرگاه این شبهای ماه مبارک رمضان آقای حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی که از شبکه سوم سیما در برنامه ماه من مطرح میشود و ناظر به پست اخیر ایشان که نوشته بودند: «غربت عقاید واضح و اولیه شیعیان در کشور امام زمان سلام الله علیه خیلی عجیب است» نوشت: ۱.اگر حرف هایی که چند شب است میزنید اینقدر واضح، اولیه، بدیهی و روشن است اصلاً چه لزومی دارد که این همه روی آن تاکید کنید و وقت شیعیان امیرالمومنین را با این حرف های بدیهی تلف کنید؟ ۲.مسئله اصلی صحت و سقم گزاره‌ها و احکام نیست که در این سخنرانی ها مطرح می شود، مسئله اصلی آن پایگاهی است که این حرف‌ها از آنجا صادر می شود. اینکه گوینده کجا ایستاده و به کدام نقطه نگاه می کند. ۳.تاکید بر اثبات ولایت امیرالمومنین و دفاع از حریم اعتقادی و تاریخی تشیع، آن هم در فراگیرترین تریبون ایران(شبکه ۳) و آن هم در ماه رمضان که ماه همه مسلمانان است، مبین این است که گوینده بر خلاف امام و رهبری اولویت شناسی صحیحی ندارد! امام میگوید «تمسک به ولایت امیرالمومنین این است که همان عدالت او را به قدر وسعمان پیاده کنیم». مخاطب این حرف حتی غیر مسلمانانی هم هستند که فطرتاً عدل را دوست دارند. اما مخاطب این حرف که «توحید بدون ولایت توهم است» کیست؟ نتیجه چنین طرح بحثی چیست؟ ثَبَتَ ولایة أميرالمؤمنين؟! همین؟ آیا پس از انقلاب اسلامی ما گامی فراتر از این نرفتیم؟ آیا این مدل طرح مسئله ما را به قعر چاه بحث های کلامی نمی کشاند؟ بحث هایی که در عمومی‌ترین تریبون ایران به سمت مخاطب پرتاب شده است. در مکتب امام کجا دیدیم که ایشان بگومگوها و جدل های کلامی را بر مسائلی مانند عدالت، وحدت، ضرورت حکومت، خودباوری مسلمانان و... برتری دهند؟ نکند می‌خواهیم حال سنی‌ها را بگیریم؟! یا میخواهیم پاس گلی به پروژه غلط و ضد مکتب امام و رهبری «شیعه سازی» بدهیم؟ زمین بازی و بحث ما اینجاست. وگرنه همان امام خمینی کتابی دارد که در آن هزار هزار برابر دقیق تر و عمیق تر توضیح می دهد که چگونه عالم زیر شهبره ولایت اداره می شود... @okhowahmag 📎https://www.instagram.com/p/CALHqAxF3bQ/
🔹این یادداشت از زاویه دیگر بحث های آقای را نقد کرده که این هم درست است، در رویکرد وحدت گرایانه امام ره و رهبر انقلاب هم چنین برنامه هایی با این غلظت و استمرار برای تبلیغ تشیع جایگاهی ندارد، البته یادداشت من با عنوان ( کدام علی ع؟ کدام روایت؟) به بحث های ایشان از زاویه دیگر هست، از همان روزهای اول ماه رمضان میخواستم بنویسم وقت نشد دیروز نوشتم. جنس صحبت های ایشان مناسکی و تاریخی هست و همان طور که نوشتم در برنامه امسال شان از یک علی ع بی خطر خنثی بیشتر سخن میگویند که زیاد معلوم نیست برای امروز ما به چکار می آید ✍ @m_amin_rezai