eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
471 ویدیو
54 فایل
طلبه درس خارج دوست دار فقه، عدالت و کتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال، انتقاد، پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام: ‏instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر: twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻از هیئتی که حقیقتا "راه فاطمه س" است پای منبر درس نهج البلاغه که استادش هر جمعه با کلام علی ع روح مان را آبیاری میکند و در وجودمان حماسه خلق میکند! بعد از روضه کربلا ساعت۲۱ آمدیم سر میدان روح الله؛ رو به روی مسجد سلماسی، اینجا هنوز طنین صدای فریادهای خمینی بزرگ آن پیامبر عصر ما به گوش میرسد، ایستادیم و الله اکبر گفتیم یعنی خدا بزرگ تر از آمریکا و همه مستکبرین است. لا اله الا الله را سر دادیم و تمام طواغیت و اشراف را نفی کردیم، بعد از مراسم در میانه حرفها، ایستاده از نَنِشستن و ایستادن در این راه گفتیم و آغاز کردنی مستمر که پایانی ندارد. ✍ 📸قم، شب ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، میدان روح الله eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
▪️بعد از راهپیمایی از فرصت استفاده کردیم و بحث فقهی( کتاب شرایع )را با یکی از دوستان انجام دادیم؛ از قضا به بحث اغسال ثلاثه زنان رسیدیم که بحث بسیار سخت و تقریبا غیرقابل فهمی است :)) ▪️یکی از اساتید تلنگر خوبی میزد اگر حوزه علاوه بر اجتهاد اول ( و اصلی) نتواند اجتهاد دوم که در حقیقت مسائل است را بیاموزد و مسائل و مشکلات جامعه را حل کند عملا اقتصاد و سیاست و... را بقیه با نسخه های غربی حل خواهند کرد آن وقت حوزه باید برود گوشه ای در انزوا استبرا و حیض و...را بخواند و حل کند تا صاحبش بیاید! 🔻پ.ن: هم بحثی مجرد ما؛ میگه من این مسائل را تا ازدواج نکنم نمیفهمم؛ بهش میگم نمیرزه اون همه دردسر بکشی برا فهمیدن این مسائل، برا ازدواج باید دلایل مهم تری داشته باشی😊 خود خانم ها هم آخرش درست نمیتونند حکم این مسائل را در بیارند؛ بس که پیچیده و متغیر هست. ✍ @m_amin_rezai
🔻از طرف یک تشکل دانشجویی برای دیدن فیلمهای دعوت شدم؛ متاسفانه بخاطر مشغولیت درسی نتونستم شرکت کنم. اختتامیه را دیدم؛ بی حاشیه و وزین بود خصوصا صحبت اهالی سینما. جامعه ایران بسیار نیاز به چنین و پخته دارد. امیدوارم جلوی بدعت تاسیس جایزه توسط نهادها که امسال شهردارتهران رقم زد گرفته شود ✍ @m_amin_rezai
✅ نکته مهم شهید مطهری درباره غفلت فقها از مساله سرمایه داری و اجتهاد در مورد این مساله بنیادین 🔻متن eitaa.com/m_amin_rezai/2379 @m_amin_rezai
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی • مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است. قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ و دولت مردمی داریم. • یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲ ................................ ۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست! اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاه‌ها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️ یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، ۳٪تحقق دارد! ۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شماره‌های ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/zvo9p (ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نشست علمی (اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟) 📅بهمن ۱۴۰۱ -لزوم مطالعه کتب مصلحین مسلمان -تنقیح بحث مصلح و اصلاح ما یک فرد داریم یک موقعیت موقعیت: صلاح و اصلاح مقابل فساد و افساد فرد: صالح و مصلح مقابل فاسد و مفسد -مراتب داشتن و تشکیکی بودن اصلاح در نسبت با انسان، جامعه و کشورها -چهار نکته نظری بنیادین برای مصلح شدن ۱: عدم نسبی گرایی ۲: معتقد به اصالت جامعه ۳: معتقد به امکان اصلاح اجتماعی( عاملیت انسان) ۴: احساس مسئولیت -لوازم مصلح شدن احاطه به رئوس علوم اسلامی بجای تخصص گرایی حریت و استقلال ارتباط اجتماعی گسترده و فعالیت تشکیلاتی ورود از آرمان و مساله ها به ساحت علم بر خلاف محقق تعادل در نسبت بین کار علمی و فعالیت اجتماعی ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آقای دکتر خاندوزی بنظرم بعد از یک سال نیم وقت خوبی است برای مرور این بخش از گفتگو ما در برنامه ۱۴۰۰؛ شما گفتید مساله ۲۵٪ مردمی شدن اقتصاد برای دهک های پایین که باید در پایان برنامه پنجم توسعه( سال۹۳) انجام میشد هیچ ساز و کاری برای انجام آن چیده نشده و دولت۱۴۰۰ بهترین وقت برای تحقق این امر است. 🔻بسم الله حالا یک سال و نیم است شما سکاندار وزارت اقتصاد هستید گزارش بدهید چقدر توانستید به این معنی اقتصاد را مردمی کنید؟ در بحث این روزها مطرح است بحث فقط فساد نیست که با سامانه شفافیت حل شود در این ساز و کار فروش اموال چقدر برای مردم دهک پایین امکان ورود فراهم کردید؟ جز سرمایه دارها و خصولتی ها آیا اساسا کسی میتواند با این رقم ها در این رقابت شرکت کند؟ آیا راه حل فقط فروش اموال راکد است؟ 🔻اینکه ارز ترجیحی حذف شود و زندگی مردم گران تر شود، خودرو و کالا و... بورسی شود دسترسی مردم سخت تر شود، حالا هم مولد سازی شود و اموال دولت به دست یک اقلیت سرمایه دار و شرکتها برسد و تبعیض بازتولید شود این با کجای آن می سازد؟ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔴 چرا با طرح مولدسازی مصوب سران قوا مخالفم ؟ ۱. فرجام این طرح هم شبیه خصوصی‌سازی شرکتها، صرفا فروش اموال، یا همان روش "بده-بره" خواهد شد! ۲. در این طرح، اصلاح ساختاری اقتصاد دنبال نمیشود؛ بلکه صرفا مشکل مالی دولت حل میشود، آنهم فقط دولت فعلی! ۳. روحانی همین طرح را در سال ۹۸ به شورای سران آورد، اما تصویب نشد. چون آقای رئیسی با شرط مصونیت مخالف بود! ۴. وزیر محترم اقتصاد، وقتی نماینده بود با "فروش" اموال در فرایند خصوصی‌سازی مخالف بود و طرحی آماده کرد که جلوی آن را بگیرد. ۵. مسئله ترس مدیران، راه حلش این نیست. وانگهی تاکنون هیچ مدیری بخاطر اجرای خصوصی‌سازی توبیخ نشده است! ۶. احتمال می‌رود نیت پنهان این مولدسازی، تامین مالی خارج از ضوابط بودجه‌ای، برای سفرهای استانی رئیس‌جمهور و بسط ید ایشان باشد. ۷. مصونیت قانونی و قضایی افراد در این طرح، هیچ مبنای حقوقی و عرفی ندارد و قابل مقایسه با مصونیت نمایندگی مجلس هم نیست. ۸. به تبعات تضاد منافع مجریان این طرح، اصلا توجهی نشده است. ۹. هیچ درسی از گذشته تلخ خصوصی‌سازی گرفته نشده و گویا در بر همان پاشنه خواهد چرخید. ۱۰. رئیس محترم مجلس و رئیس جمهور محترم، در هنگام تبلیغات انتخاباتی، هیچ اشاره‌ای به قصد خود برای اتخاذ چنین رویکردی نکرده بودند. احتمال زیاد، افراد ذی‌نفوذ دیگری پشت این تصمیم هستند که در آینده هم پاسخگو نخواهند بود. ۱۱. مجلس در این طرح وتو شد. ۱۲. ارتباط این طرح با گفتمان اقتصاد مقاومتی را درک نمیکنم. @dr_izadkhah
✅ یکی از نکاتی که اهل بیت ع بسیار تکرار میکنند و به رخ میکشند فقر خود در برابر حضرت حق است.تا جایی که مناجات خاصی به نام مفقرین داریم به ما هم اقرار به این فقر ذاتی را آموخته اند [إِلَهى كَسْرى لاَ يجْبُرُهُ إِلَّا لُطْفُكَ وَحَنَانُكَ وَفَقْرى لَا يغْنيهِ إِلاّ عَطْفُكَ وَإِحْسَانُكَ وَرَوْعَتى لَا يسَكّنُهاَ إلَّا أمَانُكَ»؛ خدايا، كسر و نقصان مرا چيزى جز لطف و عطايت تدارك و جبران نمى كند و فقر و بينوايى ام را چيزى جزاحسان وكرم تو برطرف نمى سازد و ترس و اضطرابم را جز امان تو ايمنى نمى بخشد.] ✅ یکی از علل تاکید برای در جامعه همین امر است. تفکر در فقر وجودی انسان و توفیقِ اقرار به آن، خود نیاز به فرصت و وقت دارد. به همان اندازه که انسان مرفه و متمول امکان دارد بخاطر غفلت از خدا دور شود انسان فقیر نیز فرصت تفکر و توجه را از دست میدهد لذا فرد و جامعه اسلامی مطلوب آن است که حداقل های معیشت تامین باشد. آنکس که بخاطر فقر چند شیفت کار میکند اساسا از امور معنوی_معرفتی دور می ماند. در یک کلام "فقر مادی" نیز مانع فهم و اقرار "فقر ذاتی" میشود و در حقیقت بخاطر راه نیافتن به این عالَم؛ انسان فقیر از فقر ذاتی خود غافل و در نتیجه فقیرتر میشود! این است که عدالت در امکان معنوی شدن فرد و جامعه بسیار اهمیت دارد. ✍ @m_amin_rezai