eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
474 ویدیو
54 فایل
طلبه درس خارج دوست دار فقه، عدالت و کتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال، انتقاد، پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام: ‏instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر: twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻از طرف یک تشکل دانشجویی برای دیدن فیلمهای دعوت شدم؛ متاسفانه بخاطر مشغولیت درسی نتونستم شرکت کنم. اختتامیه را دیدم؛ بی حاشیه و وزین بود خصوصا صحبت اهالی سینما. جامعه ایران بسیار نیاز به چنین و پخته دارد. امیدوارم جلوی بدعت تاسیس جایزه توسط نهادها که امسال شهردارتهران رقم زد گرفته شود ✍ @m_amin_rezai
✅ نکته مهم شهید مطهری درباره غفلت فقها از مساله سرمایه داری و اجتهاد در مورد این مساله بنیادین 🔻متن eitaa.com/m_amin_rezai/2379 @m_amin_rezai
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی • مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است. قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ و دولت مردمی داریم. • یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲ ................................ ۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست! اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاه‌ها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️ یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، ۳٪تحقق دارد! ۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شماره‌های ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/zvo9p (ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نشست علمی (اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟) 📅بهمن ۱۴۰۱ -لزوم مطالعه کتب مصلحین مسلمان -تنقیح بحث مصلح و اصلاح ما یک فرد داریم یک موقعیت موقعیت: صلاح و اصلاح مقابل فساد و افساد فرد: صالح و مصلح مقابل فاسد و مفسد -مراتب داشتن و تشکیکی بودن اصلاح در نسبت با انسان، جامعه و کشورها -چهار نکته نظری بنیادین برای مصلح شدن ۱: عدم نسبی گرایی ۲: معتقد به اصالت جامعه ۳: معتقد به امکان اصلاح اجتماعی( عاملیت انسان) ۴: احساس مسئولیت -لوازم مصلح شدن احاطه به رئوس علوم اسلامی بجای تخصص گرایی حریت و استقلال ارتباط اجتماعی گسترده و فعالیت تشکیلاتی ورود از آرمان و مساله ها به ساحت علم بر خلاف محقق تعادل در نسبت بین کار علمی و فعالیت اجتماعی ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آقای دکتر خاندوزی بنظرم بعد از یک سال نیم وقت خوبی است برای مرور این بخش از گفتگو ما در برنامه ۱۴۰۰؛ شما گفتید مساله ۲۵٪ مردمی شدن اقتصاد برای دهک های پایین که باید در پایان برنامه پنجم توسعه( سال۹۳) انجام میشد هیچ ساز و کاری برای انجام آن چیده نشده و دولت۱۴۰۰ بهترین وقت برای تحقق این امر است. 🔻بسم الله حالا یک سال و نیم است شما سکاندار وزارت اقتصاد هستید گزارش بدهید چقدر توانستید به این معنی اقتصاد را مردمی کنید؟ در بحث این روزها مطرح است بحث فقط فساد نیست که با سامانه شفافیت حل شود در این ساز و کار فروش اموال چقدر برای مردم دهک پایین امکان ورود فراهم کردید؟ جز سرمایه دارها و خصولتی ها آیا اساسا کسی میتواند با این رقم ها در این رقابت شرکت کند؟ آیا راه حل فقط فروش اموال راکد است؟ 🔻اینکه ارز ترجیحی حذف شود و زندگی مردم گران تر شود، خودرو و کالا و... بورسی شود دسترسی مردم سخت تر شود، حالا هم مولد سازی شود و اموال دولت به دست یک اقلیت سرمایه دار و شرکتها برسد و تبعیض بازتولید شود این با کجای آن می سازد؟ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔴 چرا با طرح مولدسازی مصوب سران قوا مخالفم ؟ ۱. فرجام این طرح هم شبیه خصوصی‌سازی شرکتها، صرفا فروش اموال، یا همان روش "بده-بره" خواهد شد! ۲. در این طرح، اصلاح ساختاری اقتصاد دنبال نمیشود؛ بلکه صرفا مشکل مالی دولت حل میشود، آنهم فقط دولت فعلی! ۳. روحانی همین طرح را در سال ۹۸ به شورای سران آورد، اما تصویب نشد. چون آقای رئیسی با شرط مصونیت مخالف بود! ۴. وزیر محترم اقتصاد، وقتی نماینده بود با "فروش" اموال در فرایند خصوصی‌سازی مخالف بود و طرحی آماده کرد که جلوی آن را بگیرد. ۵. مسئله ترس مدیران، راه حلش این نیست. وانگهی تاکنون هیچ مدیری بخاطر اجرای خصوصی‌سازی توبیخ نشده است! ۶. احتمال می‌رود نیت پنهان این مولدسازی، تامین مالی خارج از ضوابط بودجه‌ای، برای سفرهای استانی رئیس‌جمهور و بسط ید ایشان باشد. ۷. مصونیت قانونی و قضایی افراد در این طرح، هیچ مبنای حقوقی و عرفی ندارد و قابل مقایسه با مصونیت نمایندگی مجلس هم نیست. ۸. به تبعات تضاد منافع مجریان این طرح، اصلا توجهی نشده است. ۹. هیچ درسی از گذشته تلخ خصوصی‌سازی گرفته نشده و گویا در بر همان پاشنه خواهد چرخید. ۱۰. رئیس محترم مجلس و رئیس جمهور محترم، در هنگام تبلیغات انتخاباتی، هیچ اشاره‌ای به قصد خود برای اتخاذ چنین رویکردی نکرده بودند. احتمال زیاد، افراد ذی‌نفوذ دیگری پشت این تصمیم هستند که در آینده هم پاسخگو نخواهند بود. ۱۱. مجلس در این طرح وتو شد. ۱۲. ارتباط این طرح با گفتمان اقتصاد مقاومتی را درک نمیکنم. @dr_izadkhah
✅ یکی از نکاتی که اهل بیت ع بسیار تکرار میکنند و به رخ میکشند فقر خود در برابر حضرت حق است.تا جایی که مناجات خاصی به نام مفقرین داریم به ما هم اقرار به این فقر ذاتی را آموخته اند [إِلَهى كَسْرى لاَ يجْبُرُهُ إِلَّا لُطْفُكَ وَحَنَانُكَ وَفَقْرى لَا يغْنيهِ إِلاّ عَطْفُكَ وَإِحْسَانُكَ وَرَوْعَتى لَا يسَكّنُهاَ إلَّا أمَانُكَ»؛ خدايا، كسر و نقصان مرا چيزى جز لطف و عطايت تدارك و جبران نمى كند و فقر و بينوايى ام را چيزى جزاحسان وكرم تو برطرف نمى سازد و ترس و اضطرابم را جز امان تو ايمنى نمى بخشد.] ✅ یکی از علل تاکید برای در جامعه همین امر است. تفکر در فقر وجودی انسان و توفیقِ اقرار به آن، خود نیاز به فرصت و وقت دارد. به همان اندازه که انسان مرفه و متمول امکان دارد بخاطر غفلت از خدا دور شود انسان فقیر نیز فرصت تفکر و توجه را از دست میدهد لذا فرد و جامعه اسلامی مطلوب آن است که حداقل های معیشت تامین باشد. آنکس که بخاطر فقر چند شیفت کار میکند اساسا از امور معنوی_معرفتی دور می ماند. در یک کلام "فقر مادی" نیز مانع فهم و اقرار "فقر ذاتی" میشود و در حقیقت بخاطر راه نیافتن به این عالَم؛ انسان فقیر از فقر ذاتی خود غافل و در نتیجه فقیرتر میشود! این است که عدالت در امکان معنوی شدن فرد و جامعه بسیار اهمیت دارد. ✍ @m_amin_rezai
مصلح کیست؟اصلاح چیست؟ بهمن ۱۴۰۱ 🔻صوت جلسه eitaa.com/m_amin_rezai ۱: مقدمه این مساله سالها پیش با تلنگری از شهید مطهری در ارجحیت مصلح بودن بر عالم بودن کلید خورد. مبتی بر این نگاه ایده مطالعه جمعی پیرامون کتب محوری متفکرین مسلمان که اندیشه شان امتداد اجتماعی دارد و شان مصلح بودگی دارند را مدتی است شروع کردم. یکی از مشکلات جدی ما این است بین بسترهای حل مساله با محافل گفتمانی ما انقطاع حاصل شده! راه حل بازگشت به اندیشه این متفکرین مصلح مثل امام، شهید مطهری؛ شهید صدر، شهید بهشتی و...تولید این جنس اندیشمند است. اساسا حرفهای پخته در رفت و برگشت بین میدان و گفتمان حاصل میشود و مصلح چنین اقدامی رقم میزند ۲: تنقیح بحث در این بحث ما یک موقعیت داریم یک فرد الف: موقعیت صلاح: بهبودی، سامان داشتن و وضعیت مناسب؛ یک نوع ثبوت و قرار منظور است امام حسن: انی ترکت لصلاح الامه وحقن دمائها ۱ اصلاح: در مقابل فساد و افساد است یک نوع کنش و اقدام اجتماعی امام حسین: انی خرجت لطلب اصلاح امه جدی در مقابل فساد: تعریف جامع راغب: خروج شی عن الاعتدال قلیلا کان خروج عنه او کثیرا و یضاده الصلاح۲ افساد: تلاش برای گسترش فساد؛"یسعون فی الارض فسادا" بعضی فقها برای مفسد فی الارض شرط تحقق را تلاش برای فساد مسدانند نه فساد کردن ب: فرد صالح: فرد خوب و معتدل و در مسبرحق مُصلح: تلاش جدی برای اصلاح جامعه علاوه بر صالح بودن در مقابل فاسد: از موضع اعتدال خارج شده و در حال نابودی و زوال است مُفسد: تلاش برای خروج اجتماع از حق و حقیقت ۳:مصلح کیست؟ اصلاح حداقلی و حداکثری است. سه مساله پروژه و سطح مصلح را مشخص میکند ۱: انسان، میخواهد در چه سطحی انسان را اصلاح کند ۲: جامعه: اصلاح ظواهر جامعه یا مسائل بنیادین مثل عدالت و... ۳: سرزمین ها: بعضی مصلح هستند در حد یک شهر و استان بعصی هم روزه شان جهانی است ملا امام ره که میگفتند: کسانی که از قران تبعیت میکنند در نطر داشته باشند باید تا جایی که قدرت دارند به نبردشان ادامه دهند تا اینکه فتنه از عالم جمع شود. این یک رحمتی است برای عالم. ۴:چهار نکته فکری بنیادین برای مصلح بودن ۱:قائل به ارزش و ضدارزش باشد( معتقد له نسبی گرایی نباشد) ۲: جامعه برای او اصالت داشته باشد به همان تعبیر شهید مطهری در جامعه و تاریخ؛ البته اگر جامعه را ماشین یا جمع صرف افراد بداند باز امکان اصلاح هست ولی کسی که برای جامعه حقیقت قائل باشد قطعا فکر اصلاح در او عمیق تر است. علامه طباطبایی در نظریه اعتبارات تصریح میکند رشد و سعادت انسان از جامعه میگذرد ۳: امکان اصلاح برای فرد( عاملیت انسان) افرادی که معتقد به جبر تاریخی، جبر تکنولوژی و‌‌‌... هستند اساسا ساحت اصلاح گری را برای انسان قائل نیستند ۴: احساس مسئولیت نسبت به انسان ها؛ با هنان رویکردی که مرحوم صفایی در مئولیت و سازندگی طرح میکنند. یکی از عللی که نسل جدید بی تفاوت است و به سمت اصلاح نمیرود چون اساسا مسئولیت داشتن نسبت به جامعه در نگاه اوو رنگ باخته است! ۵: نکاتی پیرامون لوازم مصلح شدن ۱: در عالم مدرن علم تخصصی شده، گسترش تخصص گرایی محض مصلح بودن را به حاشیه میبرد. مصلح باید رئوس علوم را بداند( در یکی دو رشته متخصص باشد در سایر امور با ‌متخصصین هم مشورت کند). ۲: حریت و استقلال؛ باید بین کمک به نظام اسلامی و سازمانی نشدن بشود به مدلهایی رسید، امروز مشخص شده نه صرفا سنتی ها که تذکر متفکرین انقلابی طرفدار حکومت اسلامی مثل شهید مطهری در مورد دولتی نشدن روحانیت چقدر درست بوده؛ ورود در ساختارها به طرز عجیبی روحیه مصلح بودگی را از افراد میگیرد این نکته را شهید مطهری در تفاوت روحانیت شیعه و اهل سنت میگوید که البته امروز ما هم دچار شدیم. 《روحانيت شيعه هميشه از نظر معنوي متکي به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعي متکي به مردم. هيچ وقت جزو دولت نبوده. روحانيت سني از آنجا باخت که آقاي ابويوسف آمد قاضي القضاة هارون شد، هم مفتي اعظم ديني و هم نوکر هارون. آدمْ مفتي اعظم باشد و نوکر خليفه، ديگر نمي‏تواند پايگاه مردمي داشته باشد. فردي نظير شيخ محمد عبده از روشنفکران روحانيين اهل تسنن وقتي مي‏خواهد رئيس جامع ازهر بشود آقاي خديو عباس بايد ابلاغ به نامش صادر کند، اگرنه مردم مصر مي‏گويند مفتي بودنش باطل است چون خليفه به او اجازه نداده.آقاي شيخ محمود شلتوتِ مصلح بايد جمال عبدالناصر برايش ابلاغ صادر کند،وقتي هم در اتاقش مي‏نشيند عکس جمال عبدالناصر بايد بالاسرش باشد. او قهرا ديگر نمي‏تواند پايگاه مردمي داشته باشد.》۳ ۳: بر خلاف عالم متخصص که بخاطر علاقه یا استعداد و نیاز در یک علم ورود میکند مصلح معکوس از آرمانها و نیازهای اجتماعی به اقتضا به سمت یادگیری علوم می آید. لذا مصلح با گروه های علمی و مراکز علمی ارتباط جدی دارد 🔻ادامه در بخش دوم ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
مصلح کیست؟ اصلاح چیست؟ 🔻بخش دوم ۴: از لوازم مصلح بودن امروز استفاده از بسترهای مجازی برای ارتباطات است. در عین حال تشکیلات و پایگاه مردمی داشته لازمه جدی مصلح شدن برای اصلاح است. ۵: مصلح شدن را نمیشود به قاعده درآورد نهایتا ۶۰٪ بشود قابل الگو گیری باشد؛ در مورد افراد و شرایط شان بسیار مختلف است. ۶: مصلح شدن زمانه خودش را دارد، تا قبل از آن افراد باید فرصت جدی را به مطالعه و کسب اطلاع در مورد مسائل علمی- اجتماعی داشته باشد. اگر چه باز شرایط فرق میکند ولی معمولا آستانه ۴۰ سالگی زمانه افراد برای مصلح اجتماعی شدن در سطح کلان و اثرگذار است. نکته پایانی در پرسش و پاسخ ها: اندیشه ارتجاع و تحجر زمانی بسط پیدا میکند که موقعیت اصلاح در نهاد اجتماعی از افراد را بگیریم. بویژه در مورد روحانیت اگر همه سازمانی شدند به طور طبیعی محافظه کاری بسط پیدا میکند در این موقعیت پروژه اصلاح به نفع جریان متحجر خارج از ساختار مصادره میشود و اصلاح اجتماعی به ارتجاع و عقب گرد مبدل می‌شود این یک خطر جدی است که باید مواظب بود ۱: بحار الأنوار، ج۴۴، ص۶۲ ۲: مفردات راغب، واژه صلاح ۳: آینده انقلاب اسلامی ص۱۹۵ ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca