eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
565 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف.mp3
5.26M
تدبیر اجتماعی ، عنصر مغفول در امر به معروف! 🎧 برشی از کلاس کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) / حجت الاسلام • برای فقه تحقق و اقامه، "فن" کنار "علم" و "خلاقیت" کنار "اجتهاد" لازم است. • وسائل امر به معروف در بیان شهید مطهری: پند، بند، تدبیر اجتماعی - بیش از حد بر سر پند و بند حساب شده! - "چیزی که بیش از همه مورد غفلت است: تدابیر عملی است". • تدبیر اجتماعی، کار فرهنگی نیست؛ استفاده از مولفه های یک زندگی اجتماعی است که مثل حروف الفبا طوری چیده شود که نتیجه مطلوب حاصل شود. - بعد کسی کمپین علیه صف جدای زن و مرد در نانوایی داده است؟! چرا نه؟! - تفکیک برخی معابر توسط امیرالمومنین؛ نه فتوای طالبانی حداکثری و نه تابوی غربزدگان! - غرب هم سه قسم تفکیک جنسیتی دارد! • تجربه دیگری(غیر از مثال شهید مطهری) از تدبیر اجتماعی در ایسلند • اجتماعات مرگ بر بی حجاب اگر متفرق و فقط در خیابان ظاهر شوند...! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برادری دو شب پیش با من در مورد راه انداختن گفتگوهای شهری پیرامون مساله حجاب میگفت.به او گفتم حتی اگر کسی از سدنهادهای امنیتی و بروکراسی های اداری هم بگذارد که غالبا مانع بودند ذهن جمع زیادی از بدنه حزب اللهی به ویژه مسئول برای گفتگوی واقعی آماده نیست. این صحبت امام جمعه رشت وجه غلیظ ماجراست و الا کم نیستند که اینگونه فکر میکنند. در توئیتی دیدم صحبت رهبری را به مثابه فتوای میرزای شیرازی در حرمت توتون و تنباکو تلقی کرده و میپرسد آنجا در دو روز قلیان ها شکسته و تنباکوها به آتش کشیده شد ما را چه شده یک ماه از دستور ولی فقیه میگذرد و هنوز کار درخوری نکردیم؟! 🔻واقعا از این نگاه توقع گفتگو داریم؟همین حالا مگر یک برنامه گفتگو محور واقعی ونه صوری در صدا وسیما که وظیفه اش این امور هست داریم؟وقتی آقای علم الهدی دقیقا در روزهایی که رهبری جامعه را به وحدت و مدارا دعوت میکند آنگونه افراد بی حجاب را دشمن شرف رسول الله میخواند آیا اساسا امکان گفتگویی می ماند؟ ظاهرا زور نهادائمه جمعه فقط به حاج اقای لواسانی میرسید که جلوی چهار زمین خوار و رانت خوار را گرفته بود و منشا امید و رجوع جوانان شده بود و الا این آقایان اگر هر هفته در تریبون هایشان "نفرت پراکنی" کنند هیچ عیبی ندارد! در این موقعیت مثلا میشود توقع داشت که آقای علم الهدی در چهار راه شهدا پشت یک میز بنشیند و با همین دختران بدحجاب و بی ححاب صحبت کند که دخترانم دردتان چیست؟! 🔻هر روز دارد نقاط و زمین مشترک حزب الهی ها و قشر قابل توجهی از جامعه کوچک تر و نزدیک به صفر میرسد؛ ظاهرا همه طرح ها به سردار رادان ختم میشود @m_amin_rezai
هدایت شده از 
📚امروز کتاب سیراندیشه اقتصادی متفکران مسلمان را میخواندم به این صفحه رسیدم اتفاقا دیشب حاج آقای قنبریان در شرح نامه 53 نهج البلاغه eitaa.com/m_ghanbarian/4056به این بحث اشاره ای داشتند. نگاه کنید به کیاست و درایت ابوذر به عنوان یک نیروی انقلابی و راهبر اجتماعی چگونه دست جریان سرمایه داری نوپدید اموی در جامعه اسلامی را از قبل میخواند و میداند این راه "تسری قدسیت به امور مختلف" پایانش به "قدسیت زدایی از ارزش های ذاتی چون عدالت" ختم میشود! 🔻مساله سو استفاده از عناوین ارزشی برای پیشبرد اهداف دنیوی، مساله امروز جامعه ماست. جریان سرمایه داری برای توجیه رانت و تبعیض و مشروعیت بخشی اقدامات خود 1:از الفاظ ارزشی(مردمی سازی و..) استفاده میکند 2: افرادی که در نهادهای ارزشی هستند را در ابتدای لیست قرار میدهند و سهیم میکنند و البته در غالب موارد سهمشان از ماجرا بسیار اندک است( نمونه فساد بزرگ فولاد اصفهان) اینگونه در طی چند دهه تبعیض ساختارمند و نهادینه و اصلاح بی نهایت دشوار و هزینه ساز میشود. اگر در دهه های اخیر در بین اکثریت روحانیت و نیروهای ارزشی اگر آن "کیاست و صراحت ابوذری" بود احتمالا سیاست های توسعه اقتصادی و نئولیبرالسیم اجرا نمیشد و به این شکاف طبقاتی عمیق و سرمایه داری وحشی نمی رسیدیم؛ در نتیجه این" عقب ماندگی از عدالت" رقم نمیخورد. ✍️ @m_amin_rezai
هدایت شده از وحید یامین پور
🇮🇷 ایران بالاتر از سوئیس، کره جنوبی، سوئد، فنلاند، بلژیک، دانمارک و... در رتبه ۱۲ جهان. 🔺️‏٢٩ دانشگاه ايران از جمله ١٠٠٠ دانشگاه برتر جهان‌اند. 🆔️ @yaminpour
هدایت شده از وحید یامین پور
📚در حال خواندن این کتابم؛ چرا ملت ها شکست میخورند؟ هم در جهان و هم ایران مورد استقبال خوبی قرار گرفته؛ در مقدمه این کتاب جمله مهمی ذکر شده است 🔻"مشکل سیاست مدار عموما کمبود علم و دانش نیست.مشکل دو راهی حفظ قدرت سیاسی از طریق قربانی کردن منافع عمومی یا تامین منافع عمومی و از دست دادن تدریجی قدرت سیاسی است. این دو راهی سیاست مدار است که سرنوشت کشور را تعیین میکند... مساله اقتصادی همه کشورهای در حال توسعه است اقتصاد یا اقتصاددانان اگر میخواهند به مردم کمک کنند باید رمز مقابله با الیگارشی را شناسایی وبا سیاست های اقتصادی زمینه محو الیگارشی را فراهم کنند.ارزش این کتاب آموختن دانش مبارزه با الیگارشی است." 🔸پ.ن: آنها که در اهل اطلاع از سیاست و اقتصاد ایران هستند میدانند چقدر ما در کشور با این مساله مواجهیم @m_amin_rezai
بحران مسکن. نمودار فوق نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰ قیمت زمین در تهران ۱۱۱۰ برابر شده و با ثبت این رکورد با اختلاف خیلی زیاد در جایگاه اول کشور قرار دارد. در رتبه‌های بعد نیز کلان‌شهرهایی نظیر قم و اصفهان و شیراز و... قرار دارند. اما در همین مدت، دلار در بازار آزاد ۱۷۹ برابر و سکه نیز ۸۰۸ برابر شده است. یعنی رشد قیمت زمین در تهران، تقریبا ۶ برابر رشد قیمت دلار و ۱/۵ برابر رشد قیمت سکه بوده است! نتیجه چه شده است؟ تورم زمین و مسکن، به تدریج از تهران به سایر شهرهای کشور نیز منتقل شده و نتیجه، پایین‌تر آمدن نرخ دسترسی‌پذیری مردم به مسکن در کل کشور بوده است. در انگلستان طی همین بازه زمانی، قیمت زمین فقط حدود ۵ برابر شده است. از سوی دیگر، تهران اکنون حدود ۳۰۰ هزار خانه خالی دارد و لندن (پایتخت انگلستان) با جمعیت مساوی با تهران، کمتر از ۳۰ هزار خانه خالی دارد (یعنی کمتر از یک دهم تهران). خب چه اتفاقی افتاده است؟ آیا انگلستان معجزه کرده است؟ خیر. آن‌ها در کنار کنترل تورم، بازار مسکن و مستغلات خود را با انواع سیاست‌های مالیاتی تنظیم‌گری کرده‌اند و با وضع مالیات‌های سنگین و بازدارنده بر زمین و خانه‌های خالی، اجازه نداده‌اند که زمین به ابزاری برای سفته بازی و سوداگری تبدیل شود. اما در تهران به دلیل تبدیل شدن زمین و مسکن به کالای سرمایه‌ای، این‌ها به ابزاری برای سوداگری (حتی بیش از سکه و دلار) تبدیل شده است. راه‌حل اجمالی چیست؟ آمایش سرزمین و توزیع عادلانه امکانات در کشور در راستای تمرکززدایی از کلان‌شهرها به همراه تنظیم‌گری بازار مسکن و مستغلات با ابزارهای مالیاتی. @isocials
🔻فرا روایت نامه کوتاه آقای این است اگر باخالص سازی سیاست مدارتان و سخنران، مجری، سیاست مدار، آخوند، نماینده، رسانه چی و...آدم های حرف گوش کنی شدند در کوتاه مدت خیالتان راحت است اما بخاطر کوتوله گی در لحظات حساس توسط رقبای اصیل کیش ومات میشوند! حریّت و بزرگ بودن واقعی خیلی مهم است. ✍ @m_amin_rezai
🔻حوزه علمیه اگر میخواهد در جهت تحقق شعار "مهار تورم و رشد تولید" و برای معیشت مردم محروم قیام کند فقط کافی است در یک مساله از گفتمان(فقه و..)تا امتدادهای میدانی آن؛ از تحقیق تا تحقق آن بایستد قطعا شاهد یک اتفاق عدالتخواهانه بزرگ در کشور خواهیم بود و آن مساله است. 🔸در این مورد بخوانید 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3314 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3239 @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ "خط سوم" 🔸️قسمت پنجم 🔹️با موضوع "زنان کارگر ایرانی" 🎬 با حضور دکتر سمیه گلپور دبیر کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور شبکه دو سیما در شبکه های اجتماعی [ایتا](eitaa.com/tv2_irib) [بله](https://ble.ir/tv2_irib) [روبیکا](https://rubika.ir/tv2_irib) [سروش](https://splus.ir/tv2_irib)
🔻عبور از مباحث صرفا گفتمانی و جنگ و جدلهای زرد فمنیستی و رسیدن به مساله های عینی زنان ایرانی و پرداخت به آن از گفتمان تا میدان نشانگر بلوغ فعالین انقلابی حوزه زنان است. در این جهت "برنامه خط سوم" را از شبکه دو ببینید. دو سال پیش در برنامه ۱۴۰۰ یک قسمت با این نگاه پیرامون مسائل زنان و دولت۱۴۰۰ ضبط کردیم @m_amin_rezai
🔻صورت های مختلف عشق در عالم 📚لوائح، ابوحامد محمد غزالی @m_amin_rezai
🔴گفتاری صریح درباره چالش های امروز روحانیت 🔹میشود از جای جای تاریخ خرده روایت هایی پیدا کرد که آن موقع هم به روحانیت توهین میشده؛ این موارد شاید عده ای را ساکت کند اما قانع نمی کند! چالشی که امروز روحانیت گرفتارش شده با این خرده روایت ها حل نمیشود. مساله اینجاست عموم جامعه وضعیت فعلی( فقر و تبعیض و..) را محصول مدیریت روحانیت در عرصه حکمرانی میداند در عین اینکه که اکثریت طلبه ها خود نیز جز فقیر ترین اقشار جامعه اند! 🔸روحانیت شیعه که در همیشه تاریخ مستقل بوده؛ امروز از بیرون و درون همه حوزه را دولتی و استقلالش را از دست رفته می بینند! جامعه او را مسئول این ناکارآمدی ها و بی عدالتی ها میداند در حالی که خود طلاب قربانی این وضعیت هستند؛ مصداق بارز آش نخورده و دهن سوخته! ☑️ وضعیت امروز محصول این است که در ابتدای انقلاب حوزه علمیه در دو مساله راهبرد دقیق و مشخصی برای خود مشخص نکرد و این مساله موجب افراط و تفریط فراوان شد 🔻۱: مساله معیشت و آینده اقتصادی طلبه ها، بر خلاف خیلی ارگان ها حوزه علاوه بر اینکه امکان های اصیل و قدیمی تامین معیشت نیروهایش مثل خمس، وقف و...را به تدریج از دست داد ظرفیت های اقتصادی پایداری خلق نکرد و همین موجب شد که در تامین نیروهایش که کمتر از۲۰۰ هزار نفر هستند( مقایسه کنید این عدد را با سایر مشاغل) بماند و امروز در عین اینکه در بودجه رسمی سرفصل داشته باشد و جامعه او را متهم به بودجه گیری و دولتی بودن کند اما حداقل حقوق نیروهایش تامین نشود! این مساله موجب شده بخش زیادی از طلاب خصوصا بعد از کرونا رسما ترک تحصیل کنند یا در اوج پیشرفت تحصیلی به سایر ارگان ها پناهنده بشوند و از آن طرف به علل مختلف من جمله وضعیت اقتصادی بد، طلاب ورودی حوزه ها به شدت کاهش پیدا کند به حدی که بخش قابل توجهی از حوزه ها خصوصا در شهرستان ها در حال تعطیل شدن است! 🔻۲: نسبت حوزه و حاکمیت حوزه شیعه بر خلاف اهل سنت همیشه مستقل از حکومت ها بوده و قدرت خود را از مردم و متن جامعه دریافت میکرده؛ امروز عموم مردم حوزه را حاکمیتی و حتی دولتی توصیف میکنند این وضعیت نتیجه آن است الگو و راهبرد مشخصی ابتدا در این موضوع مهم داده نشد. عده ای همان ابتدای انقلاب کلا از همه چیز فاصله گرفتند و پشت کردند به یک فرصت تاریخی عده ای هم چنان دچار افراط شدند که این تحلیل برای مردم شکل گرفت حاکمیت اسلامی یعنی حاکمیت آخوندی! البته امروز خود حاکمیت معترض به حوزه است چون معتقد است مساله و چالش های زیادی دارد و حوزه توان یا حداقل اراده ای در حل آن ندارد و اساسا در بعضی امور مهم بعد از چهل سال حرفی برای گفتن ندارد! نبود راهبرد مشخص بخاطر ورود یک اقلیت از روحانیت در مناصب حوزه را حاکمیتی-دولتی کرد از طرفی مساله های دولت ها را حل نکرد و از سمتی استقلال و حریتی برای حوزه باقی نماند در این موقعیت نیز دودش به چشم اکثریت طلاب رفت! 🔸نقد ایده نگاه های سنتی که حوزه کاملا بی نسبت با حکمرانی باید عمل کند واضح است مساله این است به آنچه متفکرین انقلاب امثال شهیدمطهری که خود از موافقان "اسلام سیاسی و تشکیل حکومت" بود و هشدارهایی که در نسبت حوزه و روحانیت میداد هم توجه نشد ( رجوع کنید به کتاب انقلاب اسلامی) افراط ورود بخشی از حوزه در گرفتن مناصب دولتی بالا به گونه ای که از ۴۴ سال ۳۴ سال(۵تا از ۷ تا)رئیس جمهور ایران از صنف روحانیت بوده، و در بین روئسای مجلس ۲۴ سال( ۷دوره از ۱۲ دوره) و رییس قوه قضاییه، خبرگان، مجمع تشخیص و شورای نگهبان که از ابتدا که کاملا جزو روحانیون بودند امروز این ذهنیت در جامعه ایجاد کرده که همه چیز را بپای روحانیت بنویسد 🔹 البته واقعیت امر این است بدنه کارشناسی در مصادر مهم مثل سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزرا و استانداران و اکثریت قاطبه بدنه کارشناسی کشور که سیاست گذاری ها اینجا رقم میخورد اساسا ربطی به روحانیت ندارد اما این مساله در تحلیل ها دیده نمیشود. اگر آن دو راهبرد "معیشت نیروهای حوزه" و "نسبت حوزه و روحانیت" مشخص بود احتمالا امروز روحانیت شیعه با این چالش های فراوان دست و پنجه نرم نمیکرد که حتی در حداقلی ترین امور مثل امنیت، اعتبار اجتماعی، معیشت حداقلی و.. اینگونه دچار چالش شده باشد؛ چه باید کرد بماند برای مجالی واسع تر ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
📚نان و کتاب 🔻نان و کتاب، این دو ابزار زیستن و زندگی که نبودِ هر کدام به سقوط انسان منجر میشود. برای سیر شدن انسانیت را هم میجود و بخاطر ندانستن، حقیقت را ذبح میکند. جهل انسان را از صعود باز میدارد و گرسنگی از حرکت و آنچه در این میانه رقم نمیخورد سلوک است، آن بایدی که بودش فلسفه وجودی است و نبودش فراموشی انسان از خویشتن خویش. و البته وحشتناک ترین صورت ممکن ترکیب "انسان جاهلِ گرسنه" است. 🔻آن که نه نان دارد و نه کتاب، نه از اندیشه بهره ای میبرد و نه قوتی دنیایی سهم اوست، آنکه توامان دچارفقر روح و فقر جسم با هم است و چه وحشتناک است این ترکیب و این تصویر. در این موقعیت است که ایستایی و تزلزل به اوج میرسد، انسانیت محو و انسان از سیستم خلقت حذف میشود؛ ابتذال انتشار می یابد و حق رخت بر می بندد و از او قدرت نشر و بسط سلب میشود. 🔻جامعه جاهلِ گرسنه، جامعه ای که بساط علم و عدل در آن کمرنگ شود، گرسنگان و سطحی زدگان بسط یابند آن جامعه روی سعادت را به خود نمی بیند. استعمار به فکر آب و خاکش می افتد، فتحش را در سر می پروراند و و بساط تخریب و غارت از درون و برون را فراهم خواهد کرد. برای آن جامعه که نتوانند کتاب بخرند و نان، بر آن جامعه باید ترسید. 🔻 در جامعه ای که علم، مانع پیشرفت تلقی شود و کتاب خواندن موجب عقب ماندگی و نشانه دیوانگی و ابزار تمسخر! سطحی ها و آدم های بیگانه با علم و عدل ویترین رسانه ها و محبوب قلب آن جامعه شوند برای آن وضعیت بی عاری باید گریست.جامعه ای که در آن کتاب برای خواندن و نان برای خوردن کم یافت شود آن لحظه باید به فکر فرو رفت و زمان را نگه داشت و فکری کرد برای این مرگ تدریجی... @m_amin_rezai
🔻یکی از آسیبهای جدی که در اکثر کارهای حزب اللهی ها شاهدیم باقی ماندن در "حصار خودخواسته" و تبدیل شدن به یک "طبقه خاص" و "دورهمی های کوچک" است! این نکته بسیار راهبردی است که عدم توان در تعمیم و توسعه مخاطب ما را به سمت میبرد و اقلیت شدن اختیاری یک ضد ارزش است ✍ @m_amin_rezai
📚جمع خوانی کتاب مثنوی معنوی [بر اساس شرح آقای کریم زمانی، مرحوم فروزان فر و علامه جعفری ] ارائه:محمدامین رضایی جلسات با مشارکت همه اعضا و به صورت مجازی برگزار میشود 🔻برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به @Of_andisheh در ایتا و تلگرام پیام دهید @m_amin_rezai
هر چه جلوتر می‌ریم دغدغه ها و مشکلات کتاب خواندن را به کاری سخت تر تبدیل میکند غیر از وقت و شوق برای خواندن نیاز به ذهن آرام هم هست که امروز با توجه به مشکلات اقتصادی دیگر نیست! با این حال ما بی نیاز از خواندن نیستیم، در ایام کرونا تجربه جمع خوانی مجازی برای خودم تجربه ای موفق بود و یک "التزام جمعی" ایجاد کرد که تعدادی کتاب جدی را جمعی خواندیم وارائه دادم. امسال با خودم قرار گذاشتم دو سه پروژه بزرگ به صورت جمع خوانی شروع کنم پوستر مثنوی خوانی eitaa.com/m_amin_rezai/3392 در این مورد هست؛ صرفا یک جمع خوانی مجازی... 🔻خواستید پیام بدید برای ثبت نام، برای هر کس علاقه داشت هم بفرستید @m_amin_rezai
✅ گفتاری صریح درباره چالش های امروز روحانیت 🔻متن یادداشت eitaa.com/m_amin_rezai/3389 @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گران‌سازی، گردن‌کشی، گردن نگیری! 🔹افرادی که سهمی از قدرت دارد باید مسئولیت مواضع و مشاوره‌های خود را بپذیرد. چرا که این مواضع و مشاوره‌ها با تاثیر مستقیم بر زندگی ده‌ها میلیون انسان را دارد...