اگر علاقه به مطالعه اقتصاد سیاسی کلاسیک دارید و می خواهید درک درستی از اقتصاد امروز داشته باشید باید این افراد و آثارشان را بشناسید:
👤 آدام اسمیت Adam Smith
📆 (۵ ژوئن ۱۷۲۳ – ۱۷ ژوئیه ۱۷۹۰) - (معروف به پدر علم اقتصاد مدرن)
📕کتاب "تحقیقی پیرامون ماهیت و اسباب ثروت ملل" 1776 An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations
👤 توماس رابرت مالتوس (Thomas Robert Malthus)
📆 (۱۴ فوریه ۱۷۶۶ – ۲۹ دسامبر ۱۸۳۴)
📕مقاله ای در باب اصول جمعیت - Essay on The Principles of Population
👤 دیوید ریکاردو (David Ricardo)
📆 (زاده ۱۸ آوریل ۱۷۷۲ در لندن - درگذشته ۱۱ سپتامبر ۱۸۲۳ در لندن)
📕اصول اقتصاد سیاسی و مالیات On the Principles of Political Economy and Taxation 1817
👤 آنتونی آگوستین کورنو (Antoine Augustin Cournot)
📆 (۲۸ اوت ۱۸۰۱ در منطقه اوت-سون فرانسه، مرگ 1877)
📕 تحقیقاتی در باب اصول ریاضی ثروت Researches into the Mathematical Principles of the Theory of Wealth 1838
👤 جان استوارت میل (John Stuart Mill)
📆 (زادهٔ ۲۰ مه ۱۸۰۶ در لندن – درگذشتهٔ ۸ مه ۱۸۷۳
📕 اصول اقتصاد سیاسی Principles of Political Economy 1848
👤 کارل هاینریش مارکس (Karl Heinrich Marx)
📆 ۵ مه ۱۸۱۸ – ۱۴ مارس ۱۸۸۳
📕 مانیفست کمونیسم 1848 The Relevance of the Communist Manifesto
👤 ویلیام استنلی جِونز (William Stanley Jevons)
📆 (1سپتامبر ۱۸۳۵–۱۳ اوت ۱۸۸۲)
📕 نظریه اقتصاد سیاسی The Theory of Political Economy 1871
👤 لئون والراس (Léon Walras)
📆 (زاده ۱۶ دسامبر ۱۸۳۴ در اورو، فرانسه - درگذشته ۵ ژانویه ۱۹۱۰ در مونترو، سوئیس)
📕 مبانی اقتصاد سیاسی محض Elements of Pure Economics 1874
👤 آلفرد مارشال Alfred Marshall
📆 (۲۶ ژوئیه ۱۸۴۲ - ۱۳ ژوئیه ۱۹۲۴)
📕 اصول علم اقتصاد Principles of Economics 1890
چه بخواهیم چه نخواهیم این افراد زندگی امروز ما و همه مردم دنیا را تغییر دادند. این جاهلان مدرن که جاهلیت مدرن را "علم" نامیدند و تمام ساختارهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و تمام روابط فردی و اجتماعی ما را تغییر دادند. و جالب اینکه یک دانشجوی اقتصاد میتواند مدرک دکتری خود را بگیرد بدون اینکه حتی یک مرتبه رجوع کرده باشد به آثار این افراد!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تصویری
✅ تجلی روحالقدسدر قصیده مدارسآیات دعبل خزائی
🎙حجتالاسلام #قنبریان
✅ بعضی وقتها ضرورتها و اضطرارهای جبهه حق، آدمهای معمولی را طوری بزرگ میکند که بزرگترین فرشتگان الهی پشت آن آدم قرار میگیرند نه به خاطر آن شخص، بلکه به خاطر اهمیت مأموریت و خلوص نسبی آن آدم....
📍گذشتهی دعبل خزائی از خیلی از فعالین جبهه فرهنگی انقلاب سیاهتر بود؛ چه شد که #روحالقدس از زبان او برای نصرت جبهه حق شعر سرود؟
🕌هیئت لبیک؛ حسینیه هنر، مسجد خاتم الانبیا
✅ @m_ghanbarian
✅ @heiat_Labbayk
🔻عید ربیع الاول را تبریک عرض میکنم 😊
احتمالا در روزهای آینده بخاطر عصبیت ناشی از عدم استقبال مردم به اقدام های رادیکال دامن بزنند، مراقب باشیم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#استوری
🔻آنکه نیازها را میداند بی قرار و #ابن_الوقت است. اهل تسویف نیست. سوف سوف نمی کند؛ فرصتهای امروز را با به فردا انداختن هدر نمی دهد. از هر امکانی برای تحقق حق بهره میبرد. به تعبیر مولوی:صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق.
البته بالاتر آن است آنقدر مداومت ورزیم که #ابو_الوقت شویم. وقت در نیام ما باشد.
📚برشی از جلسه #مثنوی_خوانی
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
✅درباره معنای زندگی
eitaa.com/m_amin_rezai/3840
🔻ویل دورانت در اواخر عمرش بعد از پنجاه سال تألیف و تدریس کتابی نوشت در باب #معنای_زندگی او با سوالی مواجه شد از طرف مردی که میخواست خودکشی کند و از ویل دورانت دلیلی میخواست برای ادامه دادن به زندگی، ویل دورانت سوال بنیادین معنای زندگی چیست؟ را برای صد نفر از فیلسوفان، بزرگان و.. فرستاد و خواست تا جوابشان را برای او بفرستند، این کتاب تلاشی است در جهت آوردن فلسفه از آکادمی به متن زندگی، حتما آن جوابها خواندنی است.
🔻سر صبحی با یکی از مخاطبان که از قضا مدرس دانشگاه است در باب وضعیت جامعه صحبت میکردیم، میگفت: انسداد(و مشکلات) موجود در جامعه گاهی آدم را به سمت این میکشاند که اینجا را رها کند و مهاجرت کند . به او گفتم ما که خود را اهل علم می نامیم در وضعیت موجود اگر نتوانیم روزنه هایی باز کنیم برای ادامه دادن، آن علم بی فایده است. گفتم در حال حاضر که چند روزی به روستا آمدم زندگی یعنی همین حیاط پر از درخت خانه پدری که در امتدادش کوه پیداست. رفتم بیرون عکسی بگیرم دیدم مادرجان پشت قالی نشسته، گفتم زندگی همین زنی است( مادرم) که پشت این قالی نشسته و جریان دارد.
🔻به ذهنم زد همین سوال را از خود او بپرسم( فیلم را ببینید eitaa.com/m_amin_rezai/3840 ) رفتم جلوی قالی نشستم و گفتم: میخوام سوالی بپرسم بدون فکر کردن جواب بدید، این سوال فیلسوف ها و متفکران را هم از پادرآورده، جوابش را در فیلم ببینید؛ زنی که سواد آکادمیک چندانی ندارد ولی در او حقیقت زندگی جریان دارد با همان لهجه روستایی پاسخ میدهد...نیاز نیست سوال را سخت کنیم که "مُعرِف باید اصلی از مُعَرف باشد" خب شما که میگویید زندگی یعنی امید و خوشبختی خب این امید و خوشبختی یعنی چه؟ نه نیاز نیست، این اداها برای کتاب هاست.
🔻 این زن روستایی زلال که حقیقت زندگی را زیسته بدون حرفهای قلمبه و سلمبه زندگی را امید و خوشبختی و سلامتی میداند و البته می بینید وقتی از آرزویش می پرسم چگونه ایثار در همین چند کلمه جاری است. آنچه میخواهد نه برای خود که برای فرزندانش است. معنای زندگی همین نگاه لطیف، ساده و عمیق است. زنده باد زندگی، عید ربیع الاول مبارک🌱
✍ #محمدامین_رضایی
خراسان جنوبی، ۲۶شهریور۱۴۰۲
@m_amin_rezai
⭕️ وقتی وعده شفافیت از دل اعتقاد و نه شعار بیرون بیاید!
✍️#میثم_ظهوریان:
🔹وقتی وعده شفافیت از دل اعتقاد و نه شعار بیرون بیاید، نتیجهاش میشود این که شهرداری کرمان نزدیک به دو سال است که سامانه شفافیت را راه اندازی کرده و به طور مستمر اطلاعات مختلف از جمله حقوق تمامی کارکنان از جمله شخص شهردار را در آن بارگذاری میکند.
در این باره بخوانید:
➖ کوتاه از شفافیت در شهرداری کرمان
➖ اگر مرد هستید، به جای توجیه و بهانهجویی، مثل شهرداری کرمان، یزد، سبزوار و جغتای عمل کنید!
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️در صحبت با جوان ها بارها این نکته را گفتم در وضعیت فعلی هر حرکت رادیکال گسترده ای به دخالت بیگانگان، نابودی زیرساخت ها وتجزیه ایران منجر میشود. تصور ایران آباد و آزاد بعد از جمهوری اسلامی خیال خامی است که میتواند به نابودی همه چیز ختم شود و ما را چند قرن عقب بیندازد.
☑️ صحبت های عبدالله مهتدی رئیس حزب کموله که اخیرا منتشر شده را گوش کنید ببینید چطور دندان تیز کردند برای نابودی ایران تا هیچ چیز باقی نماند. قبلا هم نوشتم این حرف به معنای ندیدن مشکلات و عقب ماندگی در عدالت نیست بلکه به این معناست نقد به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی نباید ما را به تحلیلی بکشاند که پایانش همراهی با این دشمنان و نابودی همه چیز است.
☑️این روزها سوریه، لیبی و...جز چند مثالی است که میشود نام برد تا حواسمان باشد در جهان امروز نمیشود پدیده ها را بسیط و با خوش خیالی تحلیل کرد. ما شاید شروع کننده چیزی باشیم اما پایانش را بازیگران بزرگ مشخص میکنند.
🔻این کلیپ را برای منتقدین سرسخت نظام، برای دوست داران جنبش زن زندگی هم بفرستید تا از این زاویه هم به ماجرا نگاه کنند، احتمالا کمی در دیدگاه هایشان تامل خواهند کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#دیوارنگاره | بانک ملّاک
◽️«بانکها غلط میکنند با پول مردم بنگاهداری کنند.»
رهبر معظم انقلاب | ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
▫️طراح گرافیک: محسن کربلاییزاده
▫️طراح نوشتار: علی خلج
⬇️دریافت نسخهی باکیفیت | ۱۱۶مگابایت
#بانک | #اقتصاد
🔹خانهی طراحان انقلاب اسلامی
@KHATTMEDIA
🔻انسان مدرن مبتلاست به ابتذالی به نام #سلبریتی و #هواداری، این در همه جای جهان مرسوم است هر چند برای انسان مسلمان ایرانی با این تاریخ، تمدن و فرهنگ این رفتارها قبح بیشتری دارد.
#رونالدو
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
✅چند درصد از دانش آموزان ما امثال کاظمی آشتیانی را می شناسند و چند درصد امثال #رونالدو را؟!
🔹در مورد آموزش و پرورش، یک نکتهی کلّیای وجود دارد که بنده روی آن تأکید میکنم... ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویّت ملّی بشود؛ هدف از تربیت دانشآموز، از آمدن این دانشآموز به مدرسه، به دبستان یا دبیرستان، صرفاً این نباشد که بخواهد درس یاد بگیرد. خب بله، درس هم باید یاد بگیرد، علم هم باید بیاموزد، امّا مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حدّ علمآموزی این است که او احساس هویّت بکند، یک انسان باهویّت ساخته بشود در اینجا که هویّت ملّی و احساس اعتماد به نفْس ملّی پیدا بکند و کودک ما از عمق جان، با افتخارات کشور آشنا بشود...
👈 این چیزی است که امروز وجود ندارد.
🔸خیلی از افتخارات هست؛ حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمیآشتیانی را آوردند؛ شما بین بچّههای مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمیآشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودیای که این مرد و این جوان داشت ــ جوان هم بود ــ میشناسند و مثلاً فرض کنید رونالدو را چند درصد میشناسند! گاهی اوقات بچّههای کوچک خانوادهی ما اسمهایی را هم میآورند که من حتّی نمیتوانم یاد بگیرم آن اسمها را! قشنگ اینها را میشناسند... ما چرا افتخارات ملّی خودمان را نمیشناسیم؟ این خیلی مهم است.
🔻یک بخش از این چیزهایی که میگوییم «هویّت ملّی» همین است که افتخارات ملّی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند، تلاشی که شده و مجاهدتی که شده بشناسند.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلّمان (۱۴۰۱/۰۲/۲۱)
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت #خراسان_جنوبی
فصل ها در شهر یکسان است
زندگی در شهر ماشینی است
بستگی دارد به بنزین
بستگی دارد به نفت
زندگی در روستا اما
بستگی دارد به اسب
ساده و خوش رنگ
بستگی دارد به باران
بستگی دارد به خورشید و درخت
بستگی دارد به فصل
بستگی دارد به کار
روستا،زیباترین نقاشی روی زمین
بهترین گلدوزی فصل بهار🌱
سلمان هراتی
@m_amin_rezai
این کتاب هانت یکی از جامع ترین و بهترین کتاب ها در نقد سرمایه داری و فهم اقتصاد سیاسی است. ان شالله این جلسه از مهرماه سه شنبه ها ساعت ۲۱ به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تمایل داشتید پیام بدهید به ادمین @sayedke1 تا به جمع اضافه شوید.
@m_amin_rezai
✅"قدرتهای کهنه گذشته اند و ما آینده ایم..."
#رویا_داشتن آن چیزی است که موجب هویت، حرکت و پیشرفت یک ملت میشود. این جمله، رویای ناب ایرانِ اسلامي ما را به تصویر کشید. از آقای رئیسی بابت گفتن این جمله راهبردی در مجمع عمومی سازمان ملل متشکرم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
1_6779671581.pdf
955.6K
📚متن کامل لایحه حجاب و عفاف
این متن برای اجرای موقت (۳ سال) در مجلس تصویب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.
@m_amin_rezai
🔻دفاع از قران و خانواده، سیاست همسایگی، خلق قدرتهای جدید در جهان وعهدشکنی آمریکا-اروپا جز نقاط قوت و عدم تشریح فرصتهای اقتصادی برای جذب سرمایه گذار و نشان ندادن ظرفیتهای گردشگری ایران برای جذب توریست جز نقاط ضعف متن آقای رئیسی در سازمان ملل بود. باید از هر فرصتی برای معرفی #ایران_قوی_و_زیبا استفاده کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻استاد تمام اقتصاد دانشگاه جاکارتای اندونزی نظریات اقتصاد اسلامی را جالب و عمیق میداند و مسلمان میشود آن وقت هنوز ما باید برای بعضی از مسئولین خود ثابت کنیم که باور کنید اسلام گزاره های اقتصادی هم دارد، کمی هم در حوزه اقتصاد مسلمان باشید و اینقدر شیفته و مومن به کاپیتالیسم نباشید!
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
☑️گزارشی از جلساتم در خراسان جنوبی و یک درس مهم
🔻متن
eitaa.com/m_amin_rezai/3861
✍#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
♦️گزارشی از جلساتم در خراسان جنوبی و یک درس مهم
eitaa.com/m_amin_rezai/3857
1⃣دیروز توفیق داشتم از مجموعه فرادوخت برادر عزیزم آقا هاشم صلاحی در بیرجند دیدن کنم. اینکه یک جوان در استانی محروم خلائی را پیدا کند و پای کار بماند این الگویی است که امروز باید تکثیر شود. چاپ روی تخته،پلاستیک، پارچه و...تولید لوازم فرهنگی، تولید البسه اسلامی و...بخشی از کاری بود که ۲۵ نفر را هم مشغول کرده بود. بسط تعاونی ها، کارگاه های کوچک مبتنی بر زنجیره ارزش با رویکرد اقتصاد مردمی با این جنس الگوها رقم میخورد. آنطور که من سوال کردم با این کیفیت و در این سطح در استان قبلا جایی برای چاپ رنگی محصولات نبوده! مثل این ساعت که چاپش کار خودشان بود و کلی لوازم التحریر در بخش البسه اسلامی اینجا نمایندگی مستقیم چادرمشکی شهر کرد را داشت و چادر قیمت مناسب تری داشت.
2⃣همچنین دیروز دعوت شدم به رونمایی از "دستگاه زرشک دان کن" که محصول چند جوان خلاق خراسان جنوبی در پارک علم و فناوری استان بود. البته بنیاد علوی از طرح شان حمایت کرده بود که قابل تقدیر است. با این دستگاه میشود زرشک تازه را بدون هیچ آسیبی دان کرد و برای تازه خوری به سایر استان ها فرستاد یا فرآوری کرد و محصولات جدید تولید کرد. برای من جالب بود تمام قطعات دستگاه در خود استان طراحی وساخت شده بود. داخل پارک کارگاه کوچکی بهشون واگذار شده بود که قابل تقدیر است. این دستگاه ارزش افزوده محصول را برای کشاورزان استان چند برابر خواهد کرد
3⃣در این سفرم به استان فرصتی شد با آقای دکتر اشرفی معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز جلسه ای داشته باشم. نوع نگاه و گزارش آقای اشرفی در مورد اقداماتی که در جهت تحقق اقتصاد مردمی انجام دادند قلبا موجب خوشحالی شد. من از ظرفیت های اقتصاد اسلامی و مدلهای اقتصاد مردمی که در بعضی کشورها نکاتی گفتم به عنوان مثال ۷۰٪ توپ دنیا در پاکستان در کارگاه های کوچک تولید میشود! آقای اشرافی هم از اقداماتی که در بحث زرشک، سنگ های معدنی انجام دادند آن هم مبتنی بر "الگوی زنجیره ارزش" که از الگوهای اقتصاد مردمی است نکاتی گفتند. به صراحت میگویم تنها راه درمان و پیشرفت به ویژه در خراسان جنوبی که از استان های محروم است مردمی سازی منابع تولید ثروت است. نخبگان باید از این زاویه به مسائل فکر و مسئولین نیز سیاست گذاری کنند
4⃣در حاشیه افتتاح دستگاه زرشک دان کن با دکتر ایزدخواه مسئول بنیاد نخبگان استان نیز گفتگویی داشتم. درباره مشکلات نخبگان به ویژه نخبگان عرصه علوم انسانی در استان گفتم که یا نمی مانند یا برنمیگردند و باید فکری کرد. دکتر گفتند نخبگان علوم انسانی( من اضافه میکنم بعضی طلاب) وقتی تئوری پردازی های خود را به میدان اجرا می آورند موجب شکست میشود. نظر من را در این مورد خواستند، گفتم: بنظرم یکی از مسائل جدی" اندیشه ورزی در خلاء" است.ما در بین بچه های انقلابی در دانشگاه و حوزه بین بعضی طلاب هم این مشکل را داریم ایده های خوب آرمانی اما بی نسبت با مساله های میدان، بارها این را گفتم آدم های بزرگ اثر گذار آنهایی هستند که بین گفتمان و میدان در حرکتند. من شهید بهشتی و امام موسی صدر را از این جنس میدانم.
🔻من یک طلبه ام و کارم فعلا درس خواندن است؛ مسئولیتی هم ندارم. این جلسات و گفتگوها دقیقا با همین نگاه است. من میخواهم محصول مطالعات و اندیشه هایم را به افراد در میدان عرضه کنم. این موجب میشود از انتزاعی بودگی خارج شوم. طلبه، فقیه، نخبه عصر حاکمیت اسلامی نه تنها محقق که باید متحقق باشد. فقیه ما باید فقیه تحقق باشد. اندیشه هایش به میدان برسد. این گسست بین کتابخانه و میدان چگونه حل میشود؟ بنظرم یکی از راه ها همین رویکرد است؛ ارتباط و گفتگوی بین اهل میدان و گفتمان برقرار میشود.
🔻 بعضی ها دنبال چنین فرصت هایی هستند تا کاری کنند من شخصا آدم روداری هستم چنین فرصتهایی خلق میکنم در این جلسات علاوه بر اینکه حرف مردم را مطالبه میکنم با صراحت کامل، برای خودم هم عایدی دارد. وقتی مشکلات واقعی میدان را فهم کردم باگ های نظری-عملیاتی ایده هایم برای خودم روشن میشود و برمیگردم در مطالعاتم تکمیل و اصلاح میکنمم. این همان راهی بود که تا حدودی امام موسی صدر و شهید بهشتی و...میرفتند. الان هم راه همین است. نه اینگونه باشد که مویز نشده اهل میدان بشویم و با گفتمان بی نسبت نه اینکه منقطع باشیم از واقعیت های حکمرانی، راه در میانه این دو است. پختگی و کارآمدی اینگونه حاصل میشود.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت
📚صبح جمعه مان را چگونه آغاز کردیم؟ با مطالعه برای جلسه #مثنوی_خوانی که فعلا جمعه ها ساعت۱۵ برقرار است. چون باران که به درخت و سبزی ها زندگی میدهد این معارف به قلب انسان شور و زندگی می بخشد. به تعبیر مولوی:
شاد باش و فارغ و آمن که من
آن کنم با تو که باران با چمن
🔻اگر شما هم میخواید به جمع مثنوی خوانی به صورت مجازی ملحق بشید پیام بدید به @Of_andisheh تا به گروه اضافه بشید. تنها شرط شرکت منظم در جلسات است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻اشتباه نکنید این تصویر از فتنه ۸۸ و اغتشاشات۱۴۰۱ نیست که تصویر رهبری را به آتش بکشند؛این نفوذ بانکها به ویژه بانک های خصوصی است که در دوره حکمرانی اصولگرایان حتی جمله رهبری را تحمل نمیکنند و اینگونه تابلو #بانکها_غلط_میکنند را پایین می کشند! این اتفاق کاملا قابل پیش بینی بود، اگر غیر اين بود باید تعجب میکردید.خوب شد رقم خورد تا بعضی خواب آلوده ها بیدار بشوند.
🔻حالا جمله #علامه_جوادی_آملی که عمرشان را به قرآن و حکمت گذراندند بهتر روشن میشود."پیش از انقلاب در راهپیماییها،روحانیان جلو بودند.مردم سه جا را آتش میزدند، یکی شرابفروشیها، یکی بانکها و سینماها را آتش میزدند، بعد از انقلاب شرابفروشیها سه قسم شد. یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین،بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند،یک عده واقعاً توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرتهای زیرزمینی، بانکها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند.(۱)
🔻امروز بانکها ها به ویژه بانک های خصوصی سه کار انجام میدهند ۱:بنگاه داری(ساخت مسکن،مال و...)۲:خلق پول افسار گسیخته ۳:تخصیص تسهیلات به کارمندان خود.خروجی این اقدام ها تورم، فاصله طبقاتی و...است. مساله از نصیحت گذشته رسما باید مبارزه کرد، اینگونه نیست که این بازی یک طرفه باشد شما اگر اینقدر زور دارید که میتوانید حرف رهبری را پایین بکشید،نوبت ما هم میرسد.در مرتبه اول ما بانک های خصوصی که مثل اختاپوس به جان مردم افتادند را تعطیل و تابلوشان را پایین خواهیم کشید،ان شالله
۱: درس تفسیر،5 آبان 95
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است؛ از ما گفتن بود❗️
1⃣ دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید. دوستان گفتند دیگر به این مجلس نخواهد رسید؛ در خلال تلفیق جبران میکنیم.
2⃣ احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
3⃣ بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
4⃣ اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
5⃣ رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
6⃣ نماینده دولت چند بار از جلسه تلفیق قهر کرد و مدام انتقاد داشت که شما دارید لایحه را به طرح تبدیل میکنید. اتفاق مشابهی که در فرایند برنامه ششم در مجلس وقت رخ داد. و نهایتا رهبری کار مجلس را تایید کرد.
7⃣ حال، با اتمام تلفیق، دولت موج مخالفت با کار مجلس را بدست گرفته. ظاهرا با رهبری هم طرح بحث کرده. برخی از نمایندگان پیشکسوت را هم همراه کرده تا ساز مخالفت بردارند. رئیس مجلس دارد تلاش میکند وفاق ایجاد شود که نشده هنوز. مایلند کلیات گزارش تلفیق در صحن رد شود تا در تلفیق، برگ برنده با دولت باشد.
8⃣ منکر برخی مفاد مشکلدار نیستم. اما نه اینطوری که دارند اصل کار را میزنند. لایحه دولت هیچ طرحی برای تحقق رشد ۸ درصدی نداشت و فقط بنایش حل ناترازیها بود. صرف نظر از ارقام جداول که ضمانت اجرا ندارد، لایحه، برای پیشرفت ۵ ساله، چشماندارسازی و ریلگذاری نمیکرد.
9⃣ درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔟 دوستان حزبالهی، انتقاد ما را به حساب نفی دولت و رئیس جمهور نگذارند. امیدبخشی، ندیدن ناهمواریها نیست. اهمال و مسامحه در جراحی واقعی آینده کشور و بسندهکردن به رویکردهای بجامانده از تکنوکراتها، اصل محافظهکاری است و محافظهکاری، قتلگاه انقلاب است.
*⃣ امیدوارم دکتر قالیباف بر اصالت کار مجلس اصرار ورزد و نگذارد رفاقتها و تعارفها و سفارشات، جای حکمرانی را بگیرد. و الا چوبش را کل اصولگرایان و بلکه حزبالهیها در آینده خواهند خورد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah