📸 حاج قاسم و مهمانان جدیدش
🔻ای مرد اسطوره ای؛
چگونه است بعد از رفتنت تمام نشدی؟ و هر چه زمان میگذرد بیشتر شروع میشوی...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔰 خلاصه جلسه پنجم از متن خوانی کتاب
" تنبیه الامه و تنزیه المله "
🔺 آنارشیسم در همه جوامع و از منظر عقلا قبیح و وجود یک حکومت امری عقلانی و شرط رسیدن به حداقل امنیت و...آرمانهاست. بهترین نوع حکومت نیز حکومت امام معصوم ع است. در غیبت ایشان نیابت فقها ایده اصلی و ناب اسلام است اما میرزا از این حیث که وضعیت موجود و شرایط میدان برای حکومت فقها فراهم نیست از باب دفع "افسد به فاسد" ایده مشروطه و جایگزینی سطنت ولایتیه بجای سلطنت تملیکی را پیشنهاد می دهد.
🔹مشروطه کردن استبداد از راه تشکیل مجلس برای نظارات و دخالت بر امور حاکم و تدوین قانون اساسی است. با این ایده قانون اساسی+مجلس جمهوریت،مساوات تا حدودی محقق و زمینه تحقق مصالح نوعیه مثل عدالت فراهم میشود
🔸در ایده میرزای نائینی " قانون اساسی در بخش اجتماعیات و سیاسیات به منزله رساله عملیه در بخش عبادیات است". با یک شرط اساسی که " فصول قانون اساسی با احکام شرعی مخالفت نداشته باشد."
تضمین این عدم مخالفت قانون با شرع: " تشکیل شورایی از فقهای مجتهد است تا بر اسلامی بودن قوانین و حفظ و حراست آن نظارت جدی بکنند. "
🔹در مورد مساله تدوین قانون در عصر مشروطه بعضی علما مخالفت جدید داشتند، این را در رساله های مشروطه میتوان دید. خود شیخ فضل الله به صراحت در رساله حرمت مشروطه چنین آورده است که : " قانون نویسی چه معنا دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمدالله طبقه به طبقه، روات و اخبار و محدثین و مجتهدین متحمل به حفظ و ترتیب آن شده اند... تا آنکه آن دستور ملعون که مسمّی به "قانون اساسی" است نوشته شد و خوانش تطبیق آن با قواعد اسلامی نمودند."
🔸عمل قبلی و تلاش بعدی برای شیخ برای تدوین قانون خلاف این است لذا نمیتوان به قطع گفت شیخ با قانون نویسی مشکل صدرصد داشته اما اجمالا اختلاف نظر بین میرزا و نائینی در این مساله وجود دارد. میرزا جمعی از مجتهدین در داخل یا خارج از مجلس به عنوان ناظر را متضمن اسمیت قانون معرفی میکند. در انقلاب فقهای ما به سمت ایده نوشتن قانون اساسی رفتند
🔹اگر چه در گفتمان اندیشه میرزای نائینی مترقی بود و تکیه او بر استبداد درست بود اما شیخ فضل الله در میدان دقیق تر تشخیص داد و به درستی از استعمار و عوامل خارجی گفت. امام ره از این تجربه استفاده کرد و استبداد و استعمار را توامان هدف قرار داد.
اختلاف بین علما در دوره های مختلف بوده من جمله صفویه( محقق کرکی و مقدس اردبیلی) بر سر زمین ها و اقطاعات جدی بود، رجوع کنید به کتاب الخراجیات؛ اما مشروطه یک حادثه خاص بود.
🔗 محمدامین رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@m_amin_rezai
📚حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان
[با همکاری اندیشکده قصد و خانه تمدن]
❇️جمع خوانی کتب اقتصاد اسلامی-اقتصاد سیاسی
📘 #کتاب_اول:
🔹نظام اقتصادی در اسلام(مباحث نظری)
شهید بهشتی
🔸با حضور: حجت الاسلام محمدامین رضایی
⏰زمان: جلسه اول، پنج شنبه ۲۱دی، بعد از نماز عصر
🔻جهت ثبت نام به آیدی @Abuzeinabirm در ایتا پیام دهید یا به شماره۰۹۰۵۶۸۷۳۴۷۷ تماس بگیرید
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔸روزی ده بار هم تاکید کنیم بر اهمیت #جمهوریت گزافه گویی نکردیم. اگر قرار بود حکومتی صرفا با نیروهای
🔺رهبر معظم انقلاب امروز:
▫️امیرالمؤمنین (علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، العامّة من الأمّة». عمادالدین یعنی تکیهگاه دین. امیرالمومنین به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب. جامعهی اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امتاند بدنهی مردماند. والعدّة الاعداء.
🔹این ذخیره در مقابل دشمن اینها کی هستند، العامة من الامة. یعنی توده مردم. من یک وقتی یک تکههایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این. که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمیها. عامه یعنی توده مردم. بیانات عجیبی درباره خاصه ذکر میکند بیانات عجیبی درباره عامه تودهی مردم ذکر میکند.
▫️تکیه حضرت به این است که به توده مردم تکیه کنید. به توده مردم. وقتی یک رئیسجمهوری با توده مردم انس میگیرد حرف میزند کار میکند بین آنها، میرود در دل مردم یک عدهای از آنجا بلند میشود میگویند این پوپولیسم است. اهانت میکنند. نه، این مردمداری است. این نشان گرفتن نقطه اصلی است. توده مردم همهکارهاند.
۱۹/۱۰/۱۴۰۲
🔻جز مردم راهی نداریم
@m_amin_rezai
🔻اگرحاکمیت حق مردم را در "اقتصاد" ندهد مردم هم تکلیف شان را در "سیاست" #انتخابات ادا نخواهند کرد و از حق شان خواهند گذشت! این به ضرر همه است.
اولین قدم اجرای بند ب سیاستهای اصل۴۴ است؛واگذاری۲۵٪ اقتصاد ازطریق تعاونی ها و...به سه دهک محروم؛ آیا چنین اراده ای در نهادهای حکمرانی به ویژه دولت هست؟
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت
🔻میگند دیروز #روز_طلبه بوده، این یک تصویر از کار ما، شب پنجشنبه ای :)
🔹محتویات روی میز: تنبیه الامه میرازی نائینی،مستند آیت الله خوییی، قواعد فقه سیاسی تازه خریدم درباره یکی از قواعد فقهی اجتماعی دنبال یک متن شسته و رفته بودم؛ لپ تاب هم مقاله ای که برای یکی از مجله ها مینویسم درباره مصلحت و عدالت
🔻بعضی دوستان لطف دارند میگند باید اگر انتخابات ثبت نام میکردی، هر چی فکر کردم دیدم احساس وظیفه کردنم نمیاد، اگر ثبت نام کرده بودم تازه اگر ما را هم مثل بعضی مستقل ها رد نمیکردند! الان باید دنبال دغدغه لیست، ستاد رقابت، چپ و راست کردن می بودیم :)) پولم که نداریم مجبور بودیم بگیم ستاد ما قلبهای شماست :)
🔸 الان یه گوشه نشستیم کتاب مون میخونیم و درسمون میدیم، شیرین عسل مون را میخوریم :)) بعضی ها هم یک نفس راحت میکشند والا :)
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔸هیاهوی ش برای ماست؛ سوخته دلان عالم، در سکوت و باشکوه کار دنیا را جلو میبرند...
📸گلزار شهدا قم، قبر مرحوم انصاری همدانی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️نه طاقت خاموشی، نه تاب سخن داریم
آوار پریشانی است...
🎙علیرضا قربانی
🔻این شعر حسین منزوی با صدای اصیل و ناب علیرضا قربانی حال و روز خیلی از ماهاست، برای آرامش قلب همدیگه دعا کنیم...
@m_amin_rezai
🔴 بیانیۀ جمعی از نیروهای سیاسی در رابطه با خروج از انفعال نسبت به حماسه غزه
📜بخش هایی از بیانیه:
🔸 عملیات ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در غزه، یک زلزله شدید بود. اما مهمترین پیامد طوفان الاقصی و حوادث پس از آن ایجاد یک فضای عمومی و انسانی علیه رژیم در سراسر جهان و بهویژه امریکا و اروپا بوده است. خشمی عمومی و ابراز شده، که نوید شکلگیری یک آرایش سیاسی و مردمی ضدّ رژیم و همپیمانان آن، یا همان بلوک جهانی غرب، میداد. کیست که نداند سرنوشت اسرائیل چقدر به تاثیر این خشم عمومی در سبدهای رای حامیان این رژیم گره خورده است؟
🔹 به گواهی رهبران محور مقاومت و شهادت آژانسهای غربی، این فضا چیزی نبوده که نتیجه مهندسی افکار عمومی یا هجمهٔ لشکرهای سایبری یا میانداری چهرهها و گروههای نزدیک به مقاومت باشد. این وضعیت بیش از هر چیز گویای فرصت بزرگی است که در برابر جبهه مقاومت پیدا شده است بی آنکه برای پدید آمدنش اقدامی مستقیم کرده باشد. اما آیا ما آماده استفاده از این فرصت هستیم؟!
🔹 این انفعال نتیجه چه وضعیتی است؟! گریبان کدام بخش از دستگاه توسعهٔ خارجی سیاسی جمهوری اسلامی ایران را باید گرفت؟
در بعد نظامی و امنیتی، نیروهای وفادار، مجاهد و مخلص نظام، در این چهار دههٔ پس از جنگ تحمیلی بیشترین هزینهها را برای مقابله با اسرائیل و آمریکا در منطقه داده اند و پاکترین جوانان و شجاعترین مردان امت را فدای مقاومت کرده اند؛ تا جایی که نفوذ نظامی و امنیتیشان قلب استکبار را نشانه گرفته است. اما آیا این مجاهدت پیوسته و طولانی و خالصانه، پشتیبانی سیاسی و اجتماعی کافی را داشته است؟ آیا فضای فکری و سیاسی و فرهنگی در منطقه، اروپا و آمریکا به شکل مشابهی شاهد تحرک نیروهای فرهنگی و سیاسی دستگاههای نظام بوده اند؟
🔹 آنچه با آن مواجهیم یک وضعیت روحی است. وضعیتی که مبارزه را پایانیافته تلقی میکند و مدتهاست خود را برای یک زندگی امن و عادی آماده کرده است. تمایل به عادیسازی روابط با امریکا، توافق با قطبهای بلوک سازش در منطقه، و تلقی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر عادی از نتایج چنین وضعیتی است. منحصر به چپ و راست هم نیست؛ آنچنان که مواضع سیاسیون اصولگرا، اصلاحطلب و نواصولگرا در این روزهای پس از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ نشان میدهد. همان آرایشی که اکنون در حال آماده شدن برای پیروزی در انتخابات اسفندماه است.
🔹 واکنش به چنین وضعیتی نیازمند سیاستی بنیادیتر است. رویکردی باید در پیش گرفت که بتواند نیروی انقلابی را، نیرویی که مدعی شکلی از بودن انسان در این جهان است و نمیخواهد به مرزهای تاریخی و هویتی محدود بماند، جذب کند و به کار بیندازد.
🔶 متن کامل بیانیه را میتوانید در آدرس زیر مطالعه فرمایید:
https://vrgl.ir/e3XqL
✍برای پیوستن به جمع امضاکنندگان این بیانیه وارد لینک زیر شوید:
https://survey.porsline.ir/s/6trfUpps
🇮🇷@Ensejam_iri
#زندگی_نوشت
✅ پدربزرگم نامش #رجب بود. هر وقت ماه رجب می آید من بی اختیار به یاد او می افتم. آن پیرمرد زحمتکش؛ فقر و رنج روزگار او را به هجرت وادار میکند. با اهل و عیالش با الاغ میروند به کربلا، چند ماه توی راه بودند! به کربلا که میرسند در یکی از رواق های حرم حضرت ابولفضل ع ساکن میشوند. آنجا کارگری میکرده؛ دخترش همان جا به دنیا اومده، حدود ۵ سال کربلا ساکن بودند و بعدش بعضی شهرهای ایران یکی از اقوام میگفت: گاهی با دست اشاره میکرد همه این ساختمان ها را من ساختم( یعنی داخلش کار کردم) واقعش من همیشه به این افتخار کردم که اجدادم از توده مردم بودند، از طبقات پایین جامعه، من اگر هم به جایی برسم این نتیجه تلاش خودم باشد نه در امتداد ثروت و شهرت اجدادم
✅ من خیلی او را یاد نمیدهم اما به شهادت خیلی ها او آدم کثیر البکائی بود! بسیار گریه میکرد آن هم با صدای بلند؛ اشک خصوصا وقتی در راه بندگان خوب خدا باشد نتیجه قلب صاف است و روح تمیز و وسیله تقرب و اتصال است به آسمان! انسان های صاف و ساده قدیمی اینگونه بودند اقتضائات روزگار مدرن غالبا انسان ها را کدر میکند و روح اگر کدر شد اشک انسان هم خشک میشود! این تیکه صوت بخشی از تعزیه روستای ماست، پیرمردی اذان میگوید اگر دقت کنید یک صدای زمینه دارد، گریه بلند یک پیرمرد(https://eitaa.com/m_amin_rezai/2968) که با شنیدن اذان هم اینگونه ناله میکند، این پیرمرد پدر بزرگ من است! همان کربلایی رجب، من از او فقط یاد دارم وقتی برایش سوره های قران میخواندم تشویقم میکرد.
✅ دوست دارم در همه آن سالها که در جوار قبر ابی اعبدالله ع زندگی میکرده در میان اشک هایش یک بار هم در کنار ضریح آرزو کرده باشد شبیه طلبه های نجفی از نسلش عالمانی هم باشند؛ نمیدانم چنین آرزویی کرده یا نه ولی من تلاش میکنم چنین نوه ای باشم برای آن پیرمرد رنج دیده کثیر البکا؛ برای او و اجدادم که بخاطر علقه های دینی نام زیبای رجب را برایش برگزیدند.
برای شادی روح همه اموات خصوصا آن پیرمرد با صفا، کربلایی رجب فاتحه ای را بخوانید.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
☑️در دهه اخیر افزایش سالانه حقوق شاغلان بویژه کارگران کمتر از تورم بوده و در نسبت با کشورهای منطقه حقوق بسیار پایینی است! از طرفی به علت دلاریزه شدن اقتصاد هزینه زندگی بسیار گران شده، در این موقعیت مصوبه #افزایش_سن_بازنشستگی یک ظلم صریح به مردم محروم است. تصویب کنندگان باید به مردم پاسخگو باشند
✍ #محمدامین_رضایی
🔻یادداشت مرتبط
eitaa.com/m_amin_rezai/3133
@m_amin_rezai
🔻فاصله خوزستان تا ادلب معنا دار است. "ثبات" محصول"امنیت" و بخش جدی امنیت مخلوق "بازدارنگی" است. امثال عملیات ۲۶ دی "بازدارندگی" در سطح کلان، "پیش بینی ناپذیری"ما در نگاه دشمن و "اقتدار" در ذهنیت نیروهای انقلابی و مردم را تومان خلق میکند. در راستای قدرت افزایی ایران بیش باد
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از پیشرفتهایم
🌙چهارمینرویدادملیهجرت🌙
پــیــشرفتــــهایــــم
🔻 اسامی استادان و مربیان دوره پیشرفته جهاد تبیین اقتصادی
🔻 سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه:
پرفسور مسعود درخشان
حجتالاسلام محسن قنبریان
🔻 استادان دوره:
حجتالاسلام دکتر سید رضی
دکتر حمیدرضا مقصودی
دکتر علی سعیدی
دکتر طه رمضانی
🔻 مربیاندوره:
سید امیرحسین حسینی
حسین عباسیفر
ثبتنام
🇮🇷 پــیــشرفتــــهایــــم 🇮🇷
🏆 @PISHRAFTEIM 🏆
ای قلب ما خراسانی ها
دلگرمی ما ایرانی ها
ای حقیقت انسان
امام مهربان های عالم...
🌱در شب #لیله_الرغائب در جوار حرم امام رضا ع نائب الزیاره هستم. بهترین ها را برای همه مردم ایران و مسلمانان جهان آرزومندم🌱
🔻ان شاالله کمی از فشردگی درسهایم کم بشه فعالیت کانال بیشتر خواهد شد؛ خصوصا ماه رمضان چند بحث نو، کاربردی و جذاب را به اشتراک خواهم گذاشت
@m_amin_rezai
🔻جمعی بودیم در خدمت یکی از اساتید، توصیه مهمی به ما کرد
تلاش کنید در جمهوری اسلامی و جبهه انقلاب شما را به قوت استدلال تان بشناسند تا کمیت امکانات تان!
تمام
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻وقتی دشمن نقطه زن مهره ها را میزند ما نیز باید در همان سطح بزنیم و اعلام کنیم《فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ》 این یعنی #انتقام_متوازن_و_مشخص.
استراتژی"تله جنگ" در حقیقت《كلمة حَقّ يُرادُ بها بَاطل》است؛ تکیه مستمر بر آن به تدریج "امنیت" و"سرمایه اجتماعی" ما را خواهد گرفت.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻آقای روحانی بیانیه داده با اینکه من را رد کردند ولی"رای اعتراضی"بدید تا اقلیتی که نفعش در کاهش مشارکته رای نیاورد! آن وقت بعضی رفقای عدالتخواه ما برای انتخابات ثبت نام کرده/نکرده با رداولیه به این رسیدند راه مسدوده،نمیشود کاری کرد!
مطلوب جریان اصولگرا-اصلاح طلب اینه نیروی #مستقل_آرمانخواه میدان را خالی کنه،ما نباید خسته بشیم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
ای پدر عالم، ما زیر سایه توایم...
سرباز/پسر تو بودن بزرگترین افتخار ماست
دعاگویم، عیدتون مبارک🌹
@m_amin_rezai
🔻 #حسن_روحانی با تبختر و اشرافیت صدها بلا سر مردم آورد یکی آبان ۹۸ بود باز نگذاشتند استیضاح شود! محبوبیتش به کمتر از ۱۰٪ رسید و منفور عام و خاص شد؛ ده هاهزار نفر از او شکایت کردند اما به اسم مصلحت بعد از ریاست هم محاکمه نشد!
حالا باید هم بجای پاسخگویی در دادگاه در مقام مدافع جمهوریت طلبکار باشد!
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
♦️انتخابات خبرگان و مساله جمهوریت!
🔹برخی دلسوزان این بار برای افزایش مشارکت در انتخابات و اهمیت موضوع انتخاب رهبری تاکید ویژه ای بر انتخابات خبرگان داشتند. حالا نتایج تایید صلاحیت ها آمده، برای ۸۸ کرسی کلا ۱۳۸ نفر تایید شدند، میانگین ۱،۵۶ کمتر از دو نفر؛ البته دفعات قبل هم خیلی بهتر از این نبوده اما در این مقطع مساله اصل مشارکت یک امر حیاتی است. البته اینگونه نیست بخواهیم در مجلس خبرگان هم به دنبال رقابت های سیاسی خاص باشیم اما اینکه گفتند اعضای مجلس خبرگان از علمای بلاد باشند یکی از جهات آن این است که نظریه سیاسی ما مردم سالاری دینی است لذا باید همه مردم ایران در انتخاب مهم ترین حادثه سیاسی که انتخاب رهبر است سهم داشته باشند.
🔸انتخابات خبرگان به یک معنا شرکت و بیعت عامه مردم با ولی فقیه است. اگر وضعیت طوری رقم خورد که جامعه احساس کرد حق انتخاب او سلب شده چنانچه در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ این احساس ایجاد شد و نتیجه اش هم انتخابات زیر۵۰٪ بود؛ این بار به طریق اولی و شدیدتر واکنش جامعه عدم استقبال از انتخابات خواهد بود. مساله هم فقط این نیست دولتی که اکثریت آرا را ندارد ضعیف شکل میگیرید چالش اینجا جدی تر است، اساسا اگر درصد زیادی از مردم در خبرگان شرکت نکنند چون احساس کنند انتخاباتی نیست مثل استان خراسان جنوبی ما و کهگیلویه و بویراحمد که کلا یک نفر تایید شده(و انتخابات یک نفری را مگر میشود انتخابات نامید؟) در قزوین سه نماینده میخواهد و سه نفر تایید شده و...چگونه نتیجه انتخابات منتخبین( نمایندگان خبرگان) با آرا حداقلی را میتوان کاشف از بیعت عموم مردم دانست تا انتخاب آنها مشروعیت پیدا کند؟
🔹 فرض بگیریم با " نظریه کشف ولی فقیه" یا آنچه بعضی جدید باب کردند "انتخابات روش نشان از اعتماد عمومی و نظر مردم نیست" این شبهه را روی کاغذ حل کردیم در مورد رئیس جمهور و نماینده مجلس میگوییم دولت و مجلس اگر با آرا کم بالا بیاید چون از همه یا اکثر مردم نمایندگی نمیکند نمیتواند تصمیم های مهم بگیرد اگر بگیرد هم مردم در اجرا همراهی نمیکنند! به طریق اولی در انتخابات رهبری در خبرگان این امر لازم تر است؛ چرا که رهبری هم مقام مهم تری است و هم ولی فقیه صرفا فقط ریاست بر دیوان سالاری ندارد بلکه امام امت است؛ فرضا اگر در استانی۲۰درصد شرکت کردند آیا این کشف از بیعت عامه آن بلاد میکند؟ اگر روی کاغذ حل کردیم و از مردم سالاری دست کشیدیم آیا امت با آن ولی که منتخب علمای منتخب اکثریت نباشند همراه میشوند و آن ولی میتواند طرح اسلام را جلو ببرد؟
🔹 تقریبا ۱/۴ ثبت نام کنندگان تایید و بقیه رد شدند و این یعنی
🔻الف: یا مشکل از ساختار تایید افراد است علاوه بر اینکه بخش جدی از فضلای جوان و میانسال با این رویه که سلب اعتبار میشود یا فضا را تشریفاتی میدانند پا پیش نگذاشتند و اساسا ثبت نام نکردند!
🔻ب: یا اشکال متوجه حوزه علمیه و نظام است که بعد از چهار دهه اینقدر فقیه زمان شناس تربیت نکرده است!
🔻ج: یا اساسا اینکه ما برای انتخابات خبرگان صرفا چهره های حوزوی مجتهد باشند کفایت نمیکند، نمایندگان مردم باید از اصناف و رشته های مختلف نیز باشند تا اینگونه امکان تحقق بیعت عامه فراهم تر باشد هم انتخاب دقیق تر شود لذا قانون انتخابات که شرط ورود خبرگان را اجتهاد میداند اصلاحیه بخورد.
🔸مساله هر صورت و با هر تحلیلی که باشد آنچه در بیرون می بینیم علی رغم تاکیدات امام ره بر حفظ جمهوریت نظام و تاکیدات مکرر رهبرانقلاب بر نقش مشروعیت بخش بودن جمهور، خروجی این وضعیت به نفع مردم سالاری دینی نیست و این مساله موجب میشود تمام ضررهایی که از عدم حمایت مردم نصیب یک حاکمیت میشود، همه آنچه در مشروطه و در صدر انقلاب بر آن تاکید داشتیم با مشارکت کم به تدریج از دست برود؛ در این موقعیت دشمنان این خاک و بوم نیز چشم طمع پیدا خواهند کرد.
🔻یک مساله جدی هم مطرح است آیا اساسا این متن ها و تذکرهای انقلابی و دلسوزانه اثر هم دارد وقتی به "جبران شود" رهبری در رد صلاحیتهای گسترده انتخابات ۱۴۰۰ عملا اعتنا نشد؟!
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻در جلسات با دوستان بارها این نکته را متذکر شدم که به دلایل جغرافیایی، محرومیت و...خیلی ها استان ما را نمیشناسند!برای افزایش بهره وری از صنعت گردشگری، جلب سرمایه گذاری، شناخت و فروش بیشتر محصولات کشاورزی نیاز دارد اسم #خراسان_جنوبی سر زبان ها بیفتد.
انتخابات تک نفره هم یه راهشه:)
#نیمه_پر_لیوان
@m_amin_rezai
هدایت شده از محسن قنبریان
💠 نگهبان حیثیت مردمسالاری دینی و اسلام هم باشید!
• گفتن ندارد که امام خمینی بر سر رعایت نصابها در انتخاباتها هم حساس بود؛ اما آنجا که "احتیاط ها خلاف احتیاطِ لازم تر" و "وسواس بر سر نصابها، حیثیت مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی را مخدوش می کرد"، جانب دیگری را می گرفت.
• یک نمونه تاریخی اش انتخابات مجلس سوم بود. شورای نگهبان انتخابات تهران را تایید نمی کرد و بیش از صندوق های مورد شکایت، صندوق های گزارش شده را هم می خواست بازشماری کند...
دست آخر امام به شورای نگهبان نامه زد:
《با توجه به گزارشات مختلف و نیز رسیدگی و گزارش نماینده این جانب در امر انتخابات، صحت آن محرز و آن را اعلام نمایید [...] کسانی که احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات می کنند، بهتر است کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام نمایند. 》
❓ به نظر شورای محترم نگهبان انتخابات اینبار خبرگان رهبری نیاز به نگهبانی حیثیتِ جمهوریت و اسلامیت ندارد؟
برخی استانها (مثل فارس) به تعداد نمایندگانش، تایید شده ندارد!
برخی استانها (مثل خراسان جنوبی) فقط یک نفر تایید شده و رقیب ندارد!
کل تایید شدگان هم به ازاء هر کرسی اقلا دونفر نیست؛ که جابجایی ها مشکل را اساسی حل کند!
برخی از فضلای رد شده بخاطر امتحان اجتهاد سواد حوزوی شان از برخی موجودین خبرگان کمتر نیست!
❓"جانب احتیاط و حیثیت اجتهاد گرفتن" برای ارجاع یک ضمیر و توضیح یک متن فقهی مهمتر است یا "انتخابات قوی و رقابتی" و "کمال احتیاط برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام"؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔰 خلاصهای از جلسه ششم از تدریس کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله»
🔺در عصر مشروطه استبداد بلیّه بزرگی که جهان اسلام را به خود گرفتار کرده بود. تدوین قانون اساسی و تشکیل مجلس تبلور آزادی جمعی و دخالت جمهور در سرنوشت خود بود که البته بر سر مصادیق آن اختلافاتی سر گرفت. در نگاه میرزای نائینی قانون و مجلس متضمن تحقق جمهوریت هست؛ امروز نیز مساله همین است به هرمیزان که قانون و مجلس تضعیف شود به همان میزان از جمهوریت فاصله گرفته و به استبداد_در ابعادی گسترده تر و پیچیده تر از دیروز_نزدیک خواهیم شد.
💠 آزادی و بردگی
در دوره نهضت مشروطه سه قرائت از
مسئله آزادی وجود داشت:
1⃣_یک دسته که اصلا به آزادی سیاسی_اجتماعی توجه ای نداشت و برایش مسئله نبود.
2⃣_دسته دوم جریان روشنفکران بودند که آزادی را در دوگانه آزادی و دین طرح می کردند و به شدت قرائتی غربی و ضد ارزشهای دینی داشتند:
○ طال بوف: سه نوع آزادی داریم: آزادی هویت/آزادی عقاید و آزادی قول. از این سه چندین منابع فرعی مشتق شده اند من جمله آزادی انتخابات،آزادی مطبوعات، آزادی اجتماع و..
طال بوف بعد از طرح آزادی و مباحث پیرامون آن، انگلیس را کشوری می خواند که روح آزادی و قانون در آن دمیده شده است.
○ آخوندزاده: هر آدمی که قدم بر عالم هستی نهاد باید به حکم عقل سلیم از حریّت کامله برخوردار باشد.
حریّت کامله دو قسم است:
۱_حریت جسمانیه
۲_حریت روحانیه
آخوندزاده معتقد بود که: " این حریت روحانیه را اولیای دین اسلام از ما گرفتند."
⬅️بعرا افراد نامدار دیگری چون تقی زاده،ملکم خان و.. همه از جریانی بودند که آزادی را کاملا در ضدیت با شریعت دیده و مسیر آزادی را در پیروی از اصول اجنبی و فرنگ می دیدند. این نگاه نیز همچنان در بین چهره های شناخته شده کشور نیز طرفدار دارد.
3⃣_گروهی از علما نیز دین را منشا و منبع آزادی بخشی به انسان می دانستند که میرزا از این دسته است.
میرزا آیات و روایات فراوان می آورد تا اثبات کند که برخلاف جریان روشنفکر، آزادی از متن دین و لازمه ایمان یک مسلمان است.
💠 آیات و روایات
میرزا در این بخش آیات مختلفی را بیان می کند که خدا روی استبداد فرعون بشدت حساس بوده است:
🔸وَتِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرَائِيلَ
تازه، این چه منّتی است که سرِ من میگذاری که کودککشی بهراه انداختی و مرا از پدر و مادرم جدا کردی؟!»
🔹در روایتی از رسول الله نقل شده مه فرمودند: "هرگاه بنی امیه به سی تا برسند بندگان خدا را برده خود می سازند و اموال خدا را میان خودشان دست به دست و دین خدا را بازیچه خود قرار می دهند."
🔸مسلم بن عقیل در احتجاج خود با ابن زیاد روی همین نکته دست می گذارد و می فرماید: "شما بر مردم حکومت می کنید بدون اینکه رضایتی داشته باشند."
🔹امام حسین علیه السلام نیز علی رغم همه مشکلات بسیاری در که دیانت جامعه بوجود آمده بود بر بدعتی کربلا بپا کرد که می خواست "ولایت" را تبدیل به "سلطنت" کند.
در خطبه منا نیز که مانیفست انتقادی شدیدی به بزرگان اسلام بود، قعود و ساخت و پاخت علما با سلاطین جور دلیل بقای استبداد سیاسی شمرده شد که ریشه آن استبداد دینی آنان بود.
🔸آزادگی!
ظلم به همراه تحقیر= ضیم، افرادی که روح بزرگی دارند ظلم را ضیم می بینند و مقابلش می ایستند (ابات الضیم)
ابن ابی الحدید عالم سنی درباره امامحسین ع میگوید:
سید أهل الاباء الذی علّم النّاس الحمیة و الموت تحتَ ظِلال السّیوف اختیاراً له علی الدنیة أبوعبدالحسین علیه السلام بن علی علیه السلام الّذی عُرض علیه الأمان و أصحابه فانف من الذّل»
آقای کسانی که زیر بار ذلت نرفت، آن کسی که حمیت و جوانمردی و شهادت در زیر سایه های شمشیرها را بر زندگی با پستی برگزید، حسین بن علی علیه السلام است. به او و اصحابش پیشنهاد امان و تسلیم دادند و او از پذیرفتن ذلت خودداری کرد(۱)
💠 علل حرمت استبداد
🔸ظلم به نفس و محروم شدن از حقوق و نعمات خویشتن
🔹شرک و عبودیت نسبت به مستبد( سه ضلعی حاکمیت مایرید/فعالیت مایشاء و عدم مسئولیت مایفعل)
🔸سلب ولایت ائمه معصومین و نائبان ایشان
🌐 معرفی کتاب " آزادی یعنی آزادی" رهبرانقلاب و سرفصل های مختلفی از بحث آزادی؛ آزادی فلسفی، آزادی سیاسی، آزادی اقتصادی و....
۱:شرح نهجالبلاغه، ج 1، ص 202
🔗 محمدامین رضایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@m_amin_rezai
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخطار در صحن مجلس:
فشار بر مردم برای جبران کسری بودجه تا کجــــــا⁉️
🎬 روایت تصویب جبران 50هزار میلیارد تومان کسری بودجه از طریق کاهش قدرت خرید مردم
▪️متاسفانه کمیسیون اقتصادی میزان تخصیص ارز برای تأمین کالاهای اساسی و دارو برای سال بعد را از 15 میلیارد (برآورد دولت) به حداکثر ۱۰ میلیارد یورو رساند که این میزان، تامین کننده نیاز کشور نبوده و در نتیجه این مصوبه، پیامدهای تورمی سنگینی در پی خواهد داشت.
▫️این درحالی بود که رئیس سازمان برنامه نیز از طرف دولت با این پیشنهاد مخالفت کرد و تاکید کرد نیاز امسال (۱۴۰۲) ۱۸ونیم میلیارد دلار بوده است و این کاهش اثرات تورمی خواهد داشت.
⚠️ امیدواریم با ورود هیأت عالی نظارت بر سیاستهای کلی، این مصوبه به مجلس بازگردد.
این پیشنهاد کمیسیون اقتصادی باوجود مخالفت دولت و اخطار قانون اساسی داده شده (اگرچه فرصت نشد این اخطار بطور کامل توضیح داده شود ولی منجر به مخالفت جمع قابل توجهی از نمایندگان شد) در نهایت با 55درصد آرا، به تصویب رسید!
زحمت انتشار و روشنگری با شما 🙏🏻
🔍 لینک این مصوبه در سامانه شفافیت آرای داوطلبانه:
🖥 https://trvotes.parliran.ir/Home/FDetailes/2799
مهدی عسگری🇮🇷
#نماینده_مردم کرج، اشتهارد و فردیس
🆔 @MahdiAsgari133
🔴 ستاد همکاری حوزهعلمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری نهادهای حوزوی و دانشگاهی برگزار میکند.
❄️ مدرسه زمستانه سیاستگذاری اقتصاد اسلامی: *ویژه طلاب*
📚 محورهای عمومی:
• آشنایی با روش گزارش نویسی (گزارش سیاستی، گزارش پژوهشی)
• آشنایی با روشهای جستجوی آماری
📚 محورهای تخصصی:
» بررسی چالشهای فقهی و اجرایی در:
• بانکداری و سیاستگذاری پولی و ارزی
• گمرک و تجارت خارجی • بیمه • بازار سرمایه • خصوصی سازی • مالیات
⏳ زمان برگزاری: ۲۴ بهمن الی۳ اسفند ماه (ساعت ۱۴:۳٠ الی ۱۸)
📍محل برگزاری: قم - موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
⏳ مهلت ثبتنام: ۸ الی ۱۲ بهمن
🌐 ثبت نام در وبگاه www.sahwa.ir
🔸 پیوند مستقیم: ««« ثبتنام »»»
🟢 کانال ایتا
❇️https://eitaa.com/sahwa1
#اقتصاد_اسلامی
#مدرسه_زمستانه
#سیاستگذاری_اقتصاد_اسلامی