5-عاشورا، نهضت مقدس.mp3
26.35M
💠عاشورا، نهضت مقدس
جلسه پنجم
#محرم۹۸
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰اربعین، اکسیر زندگی #بخش_اول #بازنشر ☑️ @m_ghanbarian
🔰اربعین، اکسیر زندگی
#بخش_اول
#بازنشر
✅ حدود صدسال پیش وقتی جمعیت کربلا ۶۰هزار نفر بوده،۶۰۰هزار تا ۱میلیون زائر اربعین داشته است!حالا این جمعیت بیش از ۲۰میلیون رسیده است(وزیر راه عراق ۲۶میلیون برای سال قبل گزارش کرد).
چنین اظهار ارادت بی نظیری به اولیاء خدا چه اثری در ملکوت عالم و تقدیرات الهی و مسیر غایات الهی برای علوّ کلمه الله دارد؟ بماند. در این سطور به چهره یلی الخلقی و ملکی این پدیده عظیم نگاهی کنیم تا شرحی بر این فراز زیارت باشد که: "أن تجعل رزقی بهم دارا و عیشی بهم قارا: روزی ام را بخاطر ایشان زیاد نمایی و زندگی ام را به خاطر آنان برقرار و با نشاط کنی".
1⃣ یکپارچگی اجتماعی
در این مسیر به زائران خارجی بگویید بین دو کشور ایران و عراق ۸سال جنگ بوده است و در اغلب خانواده هایی که مهمان می شویم کشته ای از دوره جنگ هست! اما حالا چیزی از جنس کدورت از آن باب دیده نمیشود به عکس دوستی و مودت مضاعف دیده می شود. همه دیده اند صاحبان مبیت ها بیشتر دنبال بردن ایرانی ها به خانه هایشان هستند. این تجلی آشکار این فراز زیارت جامعه کبیره است که: "بموالاتکم ائتلفت الفرقه: با دوستی شما اهلبیت، تفرقه ها به ائتلاف بدل میشود". کینه ها و رنجش ها با صدام دفن شد و دوستی ها و اتحادها با حسین(ع) آمد.
تلاش چندین ماهه اخیر دشمنان اهلبیت و تشیع هم از شروع محرم حسین(ع) مثل برف آب شد. نوحه های امسال موکب ها دعوت از برادران ایرانی با عنوان "فرزندان امام رضا(ع)" شد.
پیاده روی اربعین چند بار خطر تجزیه طلبی در خود عراق را هم زائل کرده است.
ادامه دارد...
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۶-عاشورا، نهضت مقدس.m4a
31.92M
💠عاشورا، نهضت مقدس
جلسه ششم
#محرم۹۸
☑️ @m_ghanbarian
💠 عاشورا؛ نهضت مقدس(۶)
🔅نهضت مقدس خلوص و اصالتهای خود را با دوام بیشتر معامله نمی کند. بیش از پیروزی ظاهری وغلبه به خلوص وایستادگی بر اصالتهایش پافشاری می کند. اینجور شورانگیز می ماند وقابل تأسی؛بعدی ها پیروزی هم می آورند. والا ماهم میتوانیم با قاطی کردن زهرماری ها بیشتر بمانیم و...
🔸توجه:این نه یعنی ندیدن مصلحت های واقعی وافراطی گری.
اشعث وزیاد بن ابی هم کارگزار علی(ع)در دوره ای بودند. کارگزار تراز دولت مقدس نبودند اما برای مصالحی بودند لکن تا بودند فسادی نداشتند.
شریح و ابوموسی هم تراز دولت مقدس علی (ع)نبودند. پذیرششان بخاطر لابی کانون قدرت وثروت نبود. علی "سفارش پذیر" نیست اما" مشورت پذیر "است؛ "شاورهم فی الامر "اول پیامبر وعلی را می گیرد بعد ما. این "الامر"هم یعنی حکومت؛ همان که"اولی الامر"دارد!یعنی بااینکه خودت اولی الامری اما شاورهم فی الامر!لذا شریح را بخاطر مردم و ابوموسی را بخاطر خیر خواهی مالک نگه داشت.باز فاسد نبودند فقط تراز نبودند.از قضا این یعنی خلوص و اصالت که ولی معصوم، مشورت و نظر مردم را لحاظ کند ، آنها را کت بسته نبرد ،باشعور وآگاهی وانتخاب راهبری شان کند ،حتی اگر مسیر طولانی تر وهزینه ها بیشتر شود. اشکال ندارد منتظر می ماند تا حکمیت ؛تا مالک ومردم بفهمند چرا با ابوموسی مخالف بود!؟
🔸 نهضت مقدس هم اینجور است وقتی فرمود از سر شرارت و زیاده خواهی وظلم وفساد نهضت نکرده ام؛باخود هم این قماش را نمیبرد." کثیر"در سپاه عمرسعد چاقو کش فرزی بود برای ترور هم سمت امام آمد که ابوصمامه اجازه نداد؛اما امام چاقو کش با خود ندارد پهلوان فقیه او در کوفه میتوانست ابن زیاد را غافلگیر بزند اما نزد چون اسلام ترور و غافل کشتن را منع کرده است
🔸با کانونهای ثروت وقدرت ائتلاف نکرد ،بعد تصفیه کند. بعضی مثل ابن زبیر و ابن عمرها را اصلا دعوت هم نکرد تا نهضت خالص بماند...
🔸حتی فرمود هرکه بدهکار است برود.مالک بن نضر بخاطر بدهی رفت.
همه را اختیارا برد. بعد شهادت مسلم راستش را به همراهان گفت که شیعیانمان مارا رها کردند هرکه می خواهد برود وتعدادی رفتند.
حتی در بین اختیاری آمده ها ،او که آنروزها مشکلی برایش پیش آمده بود را خود ورود میکرد که در رودرباستی نباشد وبرود.محمد بشیر حضرمی اینجور بود. همان روزها خبر اسارت پسرش رسیده بود که قابل معامله هم بود که پولی خرج کند وآزادش کند. حضرت گفت برو دنبال آزادی پسرت!او خود نرفت. باز امام ۵لباس قیمتی آورد تا او به پسر دیگر دهد برای خرج آزادی آن پسر. به فکر بچه مردم هست وریزه کاری ها را می بیند تا مقدس بماند.
🔸حتی غلامان را آزاد کرد تا بروند!
غلام در آن عرف-که ارتجاع به جاهلیت بود-مثل شیئ بود. حیوان تلقی می شد. سپر جان مولا وقت خطر بود. اما امام فرمود شما در راحتی باما بوده اید الان وقت تنگی وبلاست بروید. نهضت مقدس برای همه زمانهاست. باید پس از الغاء برده داری هم برگ برنده هنوز او باشد...
🔸جو٘ن خودش فهمید ونرفت.به دریائی درافتادم که پایانش نمی بینم/من آزادی نمی خواهم که با یوسف به زندانم...
(گوش دادن فایل صوتی این جلسه به انقلابی ترها و جنبش عدالتخواهی توصیه میشود)
☑️ @m_ghanbarian
🗣چگونگی نقد و انتقاد عقلائی؟!
(فشرده ای مختصر از گعده ای صمیمی با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران)
🔻نظر درست را از بیانات آیت الله خامنه ای عرض میکنم به دو دلیل:
-ایشان بازمانده متفکران اول انقلاب وحلقه شاگردان تهران امام اند که در این مسائل نظر صائب تری داشتند.
-با ادبیات بقیه ،همین حرفها را بزنی برخی بدبین ها خرده میگیرند که چه قصدی دارید؟!
🔅افراط وتفریط در این مقوله:
-"من عمیقا متأسفم که برخی میان مرداب سکوت وجمود باگرداب هرزه گوئی وکفرگوئی طریق سومی نمی شناسند وگمان می کنند که برای پرهیز از هریک از این دو، باید به دام دیگری افتاد.حال آنکه انقلاب اسلامی آمدتا... فضائی بسازد که در آن آزادی بیان ، مقید به منطق واخلاق وحقوق معنوی ومادی دیگران ونه به هیچ چیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی وحکومتی گردد"(۸۱/۱۱/۱۶).
-متٲسفانه برخی درقبال ولایت، حتی فهم ونظر را منوط به بیان ایشان می کنند!
وبرخی در مقابل ژست روشنفکری را در مخالفت با ولایت و حکومت در هر امری -حتی دلبخواه های خود- می دانند!
🔸در نفی اولی ، خود رهبری بارها موضع گرفته اند:
"این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم از جمله دانشجویان که جزو قشرهای پیشرو هستند باید الگو گرفته وبرگردان نظرات رهبری باشد"." نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره یک شخص ویا یک سیاست اتخاذ کند وبقیه برهمان اساس موضع گیری کنند . این روش، کارها را قفل خواهد کرد"(۹۳/۵/۲)
-این روش موجب شده امام جمعه ونماینده ولی فقیه در تراز خود آقا برای امام و مثل بهشتی ومطهری و... کم داشته باشیم.اغلب تکرار گوهایی معمولی برای فرمایشات ایشان باشند.
-بدتر ،یک نظر کارشناسی در مساله ای که عین فرمایش رهبری نیست ،نزد برخی، ضدیت تلقی شود!در حالیکه ایشان صراحتا می گویند:" هیچگاه اعلام نظر کارشناسی ونظر علمی ، معارضه ومبارزه ومخالفت واعلام جدائی از رهبری و ولایت واین حرفها به حساب نمی آید ونباید بیاید"(۹۱/۵/۱۶).
-اهل فکر وتحلیل وقتی به حرف بلند رهبری برسند البته فضلیت است وگفتن وتبیین آنها هم اثر متفاوتی برای جامعه دارد.
-این روش، زیاد خرج کردن از رهبری ونسبت دادن مواضعی به ایشان که در بیاناتشان اصلا نیست را هم رایج می کند . خصوصیت کوچک اندیشی وعدم تسلط بر مبانی این است که پشت شخصیت مخفی شوند. در حالیکه ایشان خود به تصریح اینرا رد می کنند:" هیچ نظری درباره مسائل جاری کشور ومسائل اسلام ومسلمین ومسائل اجتماعی وجود ندارد که من این را درگوشی به کسی بگویم ونشود این را در علن گفت"(۷۷/۲/۲۲).این ذهنیت را خطا ونسبت دادن اینچنینی نظری به رهبری را" گناه کبیره" می شمارند.(۸۹/۵/۳۱)
🔹از آنطرف افتادن وهمیشه ژست مخالف خوانی گرفتن برای روشنفکر بودن، آسیب دیگری است.
اگر این دسته های فکری ، در نهادهای اجتماعی ، کارها وتصمیمات درست حاکمیت را یاری کنند ، کارها بسیار بهتر در مدار می افتد.
مثلا -بی خیال درستی یا غلطی مثال-وقتی احمدی نژاد (که پیش این گروهها کاندید حاکمیت قلمداد میشد)مثلا بحث ورزشگاه بانوان یا منشور کورش را طرح می کند ولو بنظر اینها ،لازم است لکن بخاطر ژست مخالفت با حاکمیت همراهی نمی کنند!تا یک دهه بعد از پایگاه نهاد اجتماعی و رئیس جمهوری -که درتبلیغاتشان کمتر انتخاب حاکمیت است -طرح شود وبا فشار فیفا و... به زعم خود حاکمیت را وادار به عقب نشینی کنند!(اینها آثار افراط در مواجهه با حاکمیت است)
-مرز ضدیت با ولایت فقیه،"مخالفت عملی "است نه نظر دیگر داشتن، اما مخالف خوانی افراطی هم آسیبی است که باید لحاظ شود.
در نظر درست اسلامی، اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین[مادامی که شرایط ولایت برایش باقی است] بر هرمکلفی ولو اینکه خود فقیه باشد واجب است(اجوبه الاستفتائات س۶۵).
⬅️پس بین مخالفت عملی با نظری متفاوت داشتن باید فرق نهاد .
نظر مغایر داشتن، حق شهروندان است ونباید کسی را منع یا مارک ومهر زد.
البته هم نظر بودن با رهبری در مسائل نظری و"از روی فکر وآگاهی" ،فضیلتی برای نیروهای حزب اللهی است؛اما در همه امور نباید منتظر رهبری ماند تا نظر دهد بعد طوطی وار تکرار کرد؛ گاه نظر دادن تکلیف نخبگان هم هست.
☑️ @m_ghanbarian
🔅سه بررسی لازم برای نقد و انتقاد حکومت و حاکمیت:
1⃣ به لحاظ دانشی:
نقد وانتقاد به لحاظ دانشی و آثار اسلامی، درست باشد.
-اینکه بعضی نقد ولیّ مشروع را از اساس نامشروع بدانند ، اسلامی نیست.
آیت الله خامنه ای -واندیشمندان انقلاب اسلامی-به چنین چیزی قائل نیستند.
نقد وارد هم نباشد، منع از طرح شدن ندارد.
ایشان صراحتا می فرماید:" هیچ کس فوق نظارت نیست. خود رهبری هم فوق نظارت نیست؛چه رسد به دستگاه های مرتبط بارهبری"(۷۹/۱۲/۹) چهار دلیل بر مشروعیت این نظارت وپاسخگوئی می شمارند:
۱-تجمع قدرت وثروت در دست حاکم وضرورت نظارت(همان).
۲-سیره ائمه اطهار
۳-ادله امربه معروف ونهی از منکر
۴-قاعده النصیحه للائمه المسلمین:" که شامل نقد وانتقاد ،قول به حق،مشورت ، جلوگیری از بروز اشتباه عمدی وسهوی وارشاد نیز میشود" (۷۹/۱۲/۲۲).
٭تحجر در این زمینه ها موجب شده دانشجوئی از ایشان بپرسد :آیا یادآوری وظیفه خبرگان رهبری در مورد نظارت بر ولی فقیه را توهین آمیز می دانید؟
ایشان جواب دادند:"نه، چه توهینی؟!...نخیر بنده نه احساس تضعیف می کنم، نه توهین؛این جزو قانون اساسی است" (۷۷/۲/۲۲).
2⃣به لحاظ بینشی:
یعنی همان نقد مطابق با موازین باید در شرایط زمانی و مکانی هم به صلاح باشد. نقد رهبری هم جایز است اما باید توجه داشت در صحن علنی جامعه او را نقد کردن ای بسا به صلاح کشور نباشد بخصوص اگر نقد، عیبجوئی باشد.
خودشان می گویند:" عیب جوئی از رهبری مگر چه حسنی دارد؟ رهبری ای که در نظام جمهوری اسلامی، در یک لحظه ی خطرناک وحساس ، باید اشاره ی انگشتش بتواند مردم را به جانفشانی وادار کند، آیا مصلحت است که یک نفری همین طور به میل خودش بیاید بایستد، بنا کند به بدگوئی کردن به او؟به نظر شما این خیلی کار خوبی است؟"(۷۷/۱۲/۴)
-توجه :اگر کسی نقد و انتقاد(نه توهین وعیب جوئی) کرد حق نداریم اورا ضد ولایت بخوانیم اما فضیلت نیست نیروهای انقلابی نقد وانتقاد وحتی پرسش از ولیّ مشروع را در فضای عمومی طرح کنند. الا در جلسات پرسش وپاسخی که با ایشان است و ای بسا پرسیدن سئوالات مقدر جامعه بهتر از رجز خوانی ها باشد؛تا از ایشان جواب درخور بگیرد و ذهن های بسیاری روشن شود.
-برایم جالب بود که ایشان در سال ۷۷ با آن مواضع تند برخی گروهها، وقتی دانشجوئی پرسید: می خواستم نظر حضرتعالی رادرباره گروه های حامی ولایت بدانم!
فرمودند:"به نظر من همه ی گروهها حامی ولایتند. یعنی من در کشور گروه قابل توجهی که ولایت را قبول نداشته باشد نمی شناسم. همه ولایت را قبول دارند؛حالا ممکن است بعضی عشق واخلاص بیشتری داشته باشند، بعضی کمتر داشته باشند"(۷۷/۲/۲۲)
حوادث و مواضع سالهای ۷۶و۷۷ را مروری کنید تا به این سعه صدر وتنگی سینه خودمان بیشتر پی ببرید.البته ۷٨ کمی ماجرا فرق می کند خود آقای خاتمی هم می گفت تا ۷٨ رهبری نظر مارا در عمل ترجیح می داد اما ماجراهای۷٨ موجب بدبینی ایشان شد.
3⃣به لحاظ عملی:
اینکه در نقد حکومت از چه روشی استفاده شود؟ این توجه لازم بعدی است. غیر از دو مرحله قبل باید رفتار انتخابی هم درست، قانونی و اخلاقی باشد.
آن روش نباید مورد سوء استفاده دشمن واقع شود. والا از نوشتن یک مقاله تا مطالبه وحتی تجمع و... را شامل است.
-دانشجوئی از ایشان پرسید: آیا حرکتهائی همچون تجمع مقابل قوه قضائیه ومطالبه شدید از آنها در جهت مبارزه با فساد اقتصادی، تضعیف نظام است؟
پاسخ دادند: "فرق می کند. گاهی اوقات قوه ی قضائیه مایل است یک چیزهائی را انجام دهد، اگر واقعا پشتوانه اینجوری هم ببیند، حتما انجام خواهد داد. بعضی امواج سیاسی، جلوی قوه ی قضائیه را دربعضی از کارها میگیرند. بنابراین تجمع مقابل قوه ی قضائیه، برای مطالبه شدید از آنها باشد، من تصور نمی کنم این تضعیف نظام باشد. حالا یک وقتهایی ممکن است در شرایطی تضعیف باشد، اما در یک شرایطی هم درست تقویت است"(۸۲/۲/۲۲).
پس عمده آن بررسی بینشی و موقعیت شناسی است.
٭تجربه دوم خرداد میتوانست، "احیای ولایت پذیری فرزانگانی" مثل مطهری وخامنه ای وبهشتی باشد که در عین مباحثه با امام، در عمل بیشترین انقیاد را از ایشان داشتند؛لکن مباحثه وصاحب نظری اینباربه مخالفت عملی، شورش خیابانی یا حتی ارتباط گیری با بیگانگان انجامید! دیگر، نظری غیر از مقام ولایت داشتن -مثل نظر آیت الله خامنه ای درباره ولایت مطلقه و امکان توبه سلمان رشدی- نبود، نسخه پیچیده ی بیگانگان وبراندازانی مثل سورس بود!
نظر دیگر داشتن مثل نظر رئیس جمهور وقت(حضرت آقا)درباره نخست وزیرش (آقای موسوی)نبود، اردو کشی خیابانی یا تحصن در مجلس ششم برای خوراندن جام زهر به ولایت بود!
این افراطها هم در پیدایش آن تفریط ها بسیار موثر بوده است.
(فشرده ای مختصر از گعده ای صمیمی با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران)
☑️ @m_ghanbarian
🔰اربعین، اکسیر زندگی
#بخش_دوم
#بازنشر
2⃣ شیوع مکارم اخلاق در جامعه
رئوس اخلاق فاضله را ۴عنصر می شمارند: شجاعت، سخاوت، عفت و حکمت.
این ۴تا هرکدام اعتدال قوه ای از قوای انسانی است.
بجای مشربهای ارسطویی در رایج کردن این فضایل در فرد و جامعه به تعبیر شهید مطهری راه مرید و مرادی و دل بستن به انسان کامل به آسانی این فضایل را می گستراند.
جامعه ایرانی را چه چیزی شجاع کرد؟!
غیر ازدرس عاشورا(پیروزی خون بر شمشیر)؟! غیر از شعار سیدالشهداء(ع): هیهات منا الذله؟!
مراوده با برادران عراقی، این سجیه را در آنها هم افزود. حشدالشعبی و شجاعت بی نظیر عراقی ها در دفع داعش از چشمه ای غیر از حسین(ع)، زینب(س) و حرم سیراب است؟!
چه عنصری جز دل دادن به ولیّ خدا می تواند ملتی را چنین سخی کند که در طول سال تلاش کنند تا در اربعین برای مولای خویش خرج کنند؟!
پیاده روی اربعین این سخاوت را به ایران هم سریان داد. مردمی که فقط یک شب محرم ۸۱میلیاردتومان نذری میدادند حالا موکبهای اربعین را هم مثل عراق در تمام مسیر دایر و تا مرز پاکستان از سوی شرق و مرز آذربایجان در شمال غرب امتداد دهند.
امیرالمومنین(ع) فرمود: "سخاوت و شجاعت دو غریزه شریفند که خداوند سبحان در کسانی که دوستشان دارد و امتحانشان کرده، قرار می دهد"(غررالحکم).
✅ ضرورت موج سوم عشق
اگر از طریق مهندسی معکوس ساخت شجاعت و سخاوت با حب حسین(ع)، راز ساختن سجیه عفت هم در جامعه شیعی کشف و بیش از حال در جامعه گسترده شود، چه معجزه بزرگی اتفاق می افتد؟!
یک شعار(زینب دوبار اسیر نمی شود) یک ملت را شجاعتی داد که دیدیم. آیا روضه امام رضا(ع) از سر سیدالشهداء و تشت طلا و مجلس شراب و قمار یزید کفایت نمی کند تا این فرمایش امام رضا(ع) در جامعه شیعی تجلی کند که فرمود: "از شیعیان ما هرکه دیده اش به شراب و قمار بیافتد، حسین(ع) را یاد نماید و بر یزید و آل زیاد لعن فرستد خداوند عزوجل گناهانش را محو و نابود سازد هرچند به عدد ستارگان باشد"(الفقیه ج۴ص۴۱۹). شب نشینی ها و مطربی ها و... هم همه اخلاق یزیدی است که مفارقت از آن خواست هر محب است(مفارقه لأخلاق اعدائک).
پیاده روی اربعین ظرفیت این شعارها و حماسه ها برای رکن سوم اخلاق(عفاف) را هم دارد.
ادامه دارد...
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️۳نکته با جناب سید کمال حیدری در اشکال به پیاده روی اربعین
نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
♨️۳نکته با جناب سید کمال حیدری در اشکال به پیاده روی اربعین:
این فرمایشات نه دارای منطق اقتصادی است نه مبنای فقهی و نه رویکرد اسلامی!
1⃣فاقد منطق اقتصادی است:
🔻کمترین آشنائی با اقتصاد مدرن این است که پیشران آن، مصرف بیشتر است. هرچه کالا و خدمات بیشتری مصرف شود، ثروت بیشتری تکثیر و دوباره به چرخه تولید کالا و خدمات برگشته؛ گردش اقتصادیِ بیشتر و اقتصادِ بزرگ تر را برای آن کشور منجر میشود.
🔻شهری مثل کربلا و نجف گنجایش همزمان یک میلیون گردشگر سواره را ندارد؛ اما "پیاده رویِ" تقریبا یک ماهه امکان بازاری ۲۰میلیون نفری را برای عراق می آفریند. بازاری بزرگ از کالا و خدمات؛ از اجناس خوراکی تا مصالح ساختمانی، صنعت آی تی، حمل و نقل، کیف و کفش و نساجی و...
این بازار فصلی اما بزرگ، طمع کشورهایی مثل ترکیه و چین را برانگیخته و حتی زباله قابل بازیافت آن مشتری پیدا کرده است!
🔻عربستان با کمتر از ۱۰میلیون زائر در حج و عمره، طبق آمار بانک جهانی سالی ۳۰میلیارد دلار درآمد کسب می کند؛ فقط زائر اربعین اقلا دوبرابر این است. فقط زائران خارجی اربعین نیز نزدیک به نصف زائران یکسال مکه و مدینه اند.
وقتی فقط موکبهای ایرانی، ۶۰میلیون ظرف یکبار مصرف، استفاده کرده اند؛حساب کنید در کل مواکب چه عددی میشود؟ و چه اثری بر رونق صنایع این بخش می نهد؟
این ناچیز ترین کالای مصرفی در بازار حاشیه این جمعیت میلیونی است.
چنین ضیافت بزرگی موجب بهبود زیرساخت هایی مثل خطوط راه آهن، جاده، گمرگ و مخابرات و... هم شده است که زائران شاهد آن بوده اند.
🔻ایشان تعطیلی دوسه ماهه را هم غیر از مبالغه، درست تحلیل نکرده است. حاضران دیده اند غیر از تناوب حضور در مواکب بین افراد عشیره در کنار کارهای جاری؛ به شکل زیبائی "اقتصاد تبرعی" به "اقتصاد پولی" پیوند می خورد و رونق اقتصادی موجب می شود. مثلا "نذورات" موجب فروش بیشتر دام و موادغذایی میشود. "تحبیس" (با ساخت مبیت ها)، موجب رونق صنعت ساختمان و متعلقاتش میشود. و...
🔻مرخصی رفتن درصدی از کارمندان ما نیز بعکس فرمایش ایشان، مقتضی بهبود کار در ادارات میشود! در کشوری که کار مفید ٨ساعت تمام است، جا برای مرخصی رفتن همکار نیست؛ اما جائی که به تعبیر ایشان ۲۵دقیقه کار مفید است، رفتن نصف کارمندان یک اداره هم به کارآمدی واقعی اداره ضربه ای نمی زند بلکه می تواند موجب ارتقاء کاری از نیم ساعت به یک ساعت -اقلا- شود!
2⃣مغایر مبانی فقهی است:
🔻سخت گیرانه ترین مبنا در شعائر، "توقیفیت شعائر" است؛ یعنی چیزی جزء شعائر است که نص شرعی برآن باشد ، نه هرچه عرف یا به تعبیر ایشان فرهنگ عمومی می آورد.
براساس این مبنا نیز، "زیارت پیاده" امیرالمومنین و اباعبدالله جزء شعائر منصوص از معصوم است. واقعا از یک فقیه بعید است این را با کثرت روایات صحیح و معتبر و فتاوای موجود ، با انحاء عزاداریِ من درآوردیِ نقل شده، مقایسه کند و کنار هم بنشاند!
🔻فقهای شیعه و سنی از جواز و افضلیتِ حج پیاده بحث کرده، احدی به عدم جواز، فتوا نداده، بلکه اغلب فقهای شیعه به افضلیت آن بر سواره فتوا داده اند. چون مشروع دیده اند، اجماعا نذر کردن حج پیاده را منعقد دانسته اند. تازه اندک اختلافی که در افضلیتِ حج پیاده بر سواره هست؛ در زیارتِ پیاده بخصوص زیارت حضرت امیر(ع) و سید مظلومان نیست؛ و این بخاطر نصوص معتبره وصریح در این شعیره است. این کجا با قطع کردن دست خود برای تشبّه به ابالفضل(ع) قابل مقایسه است؟!!
3⃣مخالف رویکرد اسلامی به مفهوم کار است:
🔻از همه مهمتر، اشکال این بیانات، عرفی و سکولار کردنِ مفهوم متعالیِ کار، عمل و سعی است؛ که به تبع فرهنگ منحط جدید به "کار اقتصادی" و خلق ثروت تنزل داده می شود.
کار در فرهنگ قرآن فقط فعالیتی نیست که به ثروتی بیانجامد، تولیدی کند و سودی ببرد و حتی کشور را پیشرفته کند. اینها هم کارند اما کار بسی بالاتر از اینها هم هست. بهترین و اصیل ترین کار در قرآن، "سعی برای آخرت"(۱۹اسراء) و این کار تنها توشه انسان(۳۹نجم) است. چگونه "خودسازی" و تلاش برای کسب فضائل در تَمَحُّضی ده روزه با انسان کامل، کار و فعالیت مفید تلقی نشود؟!
تعابیری که در آن روایاتِ تشویق به زیارت پیاده ، درباره محو یک گناه با هر قدم و کسب یک حسنه با هر قدم و طی یک درجه با هر قدم وجود دارد، مفید همین معناست. معلوم است کاری بزرگ و موثر در ساخت انسان است که چنین ثوابهایی برایش شمرده شده است.
🔻نمی خواهم تراز این حرف قدسی را با میزانهای عرفی، پایین بیاورم؛ که در همان فرهنگ هبوطی غرب نیز حضورهایی که موجب تخلیه روانی و آرامش فرد میشود، برای بهینه تر شدنِ کار اقتصادی او لازم است ، لذا تعطیلات آخر هفته و ماه و سال برایش جعل می کنند!
#شبهه_در_پیاده_روی_اربعین
#سید_کمال_حیدری
📝محسن قنبریان ۹۸/۷/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
⁉️چرا بین بیش از ۶۶۰۰آیه قرآن، سر مقدس سیدالشهداء آیه اصحاب کهف را تلاوت میکرد⁉️
🔅درکوفه خود سر ،آیه را خواند(ٲم حسبتَ ٲنَّ اصحابَ الکهف والرقیم کانوا من آیاتنا عَجَباً؟!) . زید بن ارقم مو بر بدنش سیخ شد وگفت:بخدا پسر رسول خدا ماجرای سرتو عجیب تر وعجیب تر است!(الارشاد ج۲ص۱۱۷)
در شام ، منهال بن عمرو دید ،سر مبارک در پاسخ قاری ای که این آیه را خواند؛به زبان فصیح وگویا فرمود: عجیب تر از اصحاب کهف قتل من و حمل کردن سرمن است!(الخرائج والجرائح ج۲ ص۵۷۷)
❓چرا آیه شهداء را نخواند؟!چرا آیه نفس مطمئنه را نخواند؟!
در موردی آیه آخر شعراء هم خوانده ، اما آیه اصحاب کهف ترجیع بند است:"آیا گمان می کنی اصحاب کهف که داستانشان بر الواح مسی نگارش شد از آیات عجیب مایند؟!" سرمقدس یکبار به زبان حال ویکبار با قال می گوید:نه!من عجیب ترم!
🔅چون تٲویل این آیه او وبخصوص همین قطعه عصر عاشورا تا اربعین است! او واهلبیتش مثال اعلای کهف اند!
درشباهتها که شبیه اصحاب کهف اند:
-جوانمردانی که ایمان داشتند وهدایتشان افزون شد.
-با قیامشان ،قلوبشان باهم مرتبط شد .
-از سلطان جور وشرک ،اعتزال جستند وجز خدا را پرستش نکردند .
🔅 اما "اعجب "بودنش در این بود که حسین، خداوند را کهف خود قرار دادنه غاری در کوه وبیابان!
در عرفه عرضه داشت:"انت کهفی حین تُع٘یینی المذاهب فی سعتها وتُضییقُ بی الارض بِرُح٘بِها" خدایا تو کهف منی وقتی راههای با همه وسعتشان درمانده ام کنند وزمین با همه پهناوری اش بر من تنگ گیرد!
وقتی کهف، خدا شد؛ آنوقت همه ی شهرها ،شهر حسین میشود . همه خانه ها، خانه او میشود.
آنچه مردم زمان دقیانوس با مشاهده غار می دیدند، مردم کوفه وشام در شهر وآبادی وبیابان می بینند:تحسبهم ایقاظاً !کسی گمان مرگ نداد وآنها را هوشیار وبیدار می دیدند! تلاوتهای مکرر این سر مقدس نشانه بارز یقظه وتوجه اوست!پس عجیب تر از اصحاب کهف است. در تٲیید الهی دارد یقه یزید را میگیرد . زیر چوب خیزران می خواند:" وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون"!به زودی کسانی که ستم کردند خواهند دانست به چه جایگاهی برمیگردند!
🔅روزی این اصحاب برتر واصلی کهف ، برخواهند گشت ؛روزی که از ظالمین خبری نیست و عدل زمین را گرفته است . دوره ظهور وارث حسین، وروز رجعت سیدالشهداء شده است.
٭(برگزیده ای از سخنرانی شب شهادت حضرت رقیه(س) در هیٲت صاحب العصر اراک مهر ۹٨)
☑️ @m_ghanbarian
۷-عاشورا، نهضت مقدس.m4a
26.67M
💠عاشورا، نهضت مقدس
جلسه هفتم
#محرم۹۸
☑️ @m_ghanbarian
💠 عاشورا؛ نهضت مقدس(۷)
🔅 ویژگی دیگر نهضت مقدس -به تعبیر شهید مطهری-این است که تک باشد."یعنی مانند برقی باشد در ظلمات وندائی باشد در سکوت مطلق".
🔸 هرچه سیاهی بیشتر نهضت مقدس تر. هرچه سکوت وخفقان بیشتر ،نهضت مقدس تر.چون تا جائی عده بیشتری هستند که حرفی بزنن نهی ای بکنند. در زمان خلیفه اول ودوم بیشتر بود. می گفتند پا کج گذاشتی با شمشیر راستت می کنیم.
در عهد خلیفه سوم ، انتقاد هزینه دار شد (ابوذر تبعید شد، معترضان به اشرافیت مسجد وکاخش زندان شدند).
🔸 اما استبداد به جائی رسید که دیگر صدای کسی در نیامد. بیت عبید با مردم گرفتند!وقتی مردم مدینه عبید شدند تکلیف عراق وایران معلوم است!
کمیته ترور داشتند هر مخالف احتمالی را سربه نیست کنند!ولایتعهدی یزید از ۵۲تا۶۰ کار برد ؛تا بتوانند چنین جرثومه ای را قالب کنند. حُجرها ومیثم ها هریک به بهانه ای و طرزی سر به نیست شدند ...
🔸 در این خفقان مطلق آن مرد الهی درخشید. اگر کمتر از این می گفت حسین نبود:ان الدعی یابن الدعی قد رکزنی بین اثنتین، بین السله والذله وهیهات منا الذله!
این سطح مواجهه، برق از چشمها گرفت.
این"نه"بزرگ او را -به تعبیر ابن ابی الحدید-سید اهل اباء کرد. دیگر همه اهل اباء از ننگ به او تٲسی می کنند.
🔹مقتل علی اکبر، تکرار لیله المبیت است با این فرق که شمشیر ها پایین آمد فقطعوه بالسیوف ارباًارباً...[روضه ای از علی اکبر که شاید نشنیده باشید. السلام علی علی بن الحسین...التماس دعا]
☑️ @m_ghanbarian
🔅پیاده روی اربعین، حزب اهلبیت را می سازد!
امام صادق(ع) در ثواب زیارت پیاده سیدالشهداء(ع) وعده داد؛ دو فرشته زائر را خطاب می کنند: ای ولیّ خدا تو مورد مغفرتی و از حزب الله و حزب رسول الله و اهلبیت شدی.(کامل الزیارات ص۱۳۴).
این وعده در پیاده روی بزرگ اربعین تحقق یافته و حزب بزرگ اهلبیت در جهان دارد تشکیل می شود.
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب آقای حیدری هم باید توضیح دهند❗️
نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
جناب آقای حیدری هم باید توضیح دهند❗️
🔹بارها به عرض رسیده که در نقدها، "ما قال" وگفته را نقد می کنم نه "من قال" و گوینده را! لذا در نقدها تعرضی به خود اشخاص نمی کنم. چه بسا آنها از مثل بنده در همان مورد نقد معتقدتر و ملتزم تر هم باشند والله العالم.
🔹برخی خوانندگان یا مریدان ایشان با نقد اخیر اصرار داشته اند کدها و مطالبی منتقل کنند که ایشان مخالف پیاده روی اربعین نیست.(که ما هم چنین ادعائی نکردیم)!
🔹حتی یکی از مریدان همین روزها از ایشان استفتائی کرده وبا جواب ایشان برای ما ارسال کرد؛ که هرچه منتظر ماندیم در سایت و کانال رسمی ایشان انعکاسی نداشت تا جواب ما قابل ارجاع به سخن ایشان باشد. بفرض صحت انتساب پاسخ استفتاء به ایشان؛ درجواب از نظرشان درباره زیارت اربعین مرقوم داشته اند: "بادلیل معتبر شرعی محکم ثابت نشده؛ بله ادله ای هست اما به حدی که مثل حکم تعبدی، زیارت شرعی روز اربعین ثابت شود نیست."
بعد آنرا ذیل ادله عام زیارت سیدالشهدا برده و زیارت میلیونی اربعین را از معالم تشیع خوانده واز مهمترین عوامل ارتباط جوانان به دین و مقدسات خوانده وآنرا مهمترین عامل تقویت ملکات اخلاقی بامشاهده کرم و جود وایثار وبرادری وتعاون خوانده وحتی صورت کوچکی از اجتماع مردم در روز ظهور دیده اند!بعد به روایات استحباب پیاده روی برای زیارت سیدالشهداء تمسک جسته اند ونتیجه گرفته اند: زیارت اربعین چه دلیل معتبر شرعی داشته باشد چه نداشته باشد فعلا نشانه قدرت خداوند در جاودانگی امام حسین شده است!
شاید ویدئوی چندسال پیش ایشان در درس فصوص هم موید همین باشد.
🔸این انصاف ما درباره نقل سخنان دیگر ایشان درباره پیاده روی اربعین.
اما با این نقل معما جدی تر میشود :
⁉️اگر پیاده روی میلیونی کنونی اربعین از معالم تشیع وصورت کوچکی از روز ظهور است؛ پس چرا در آن ویدئو آنها را -اقلا به این شکل تمجیدشده خودشان- زیر سؤال می برد؟!
❓آیا این صوت وتصویر ایشان نیست که می گوید: "اینجا[ایران] که از ٨ساعت، ۷ساعت و۳۵دقیقه اش دروغ کار و کاذب است؛ وعراقی که ۴۰٪ یا۶۰٪ زیر خط فقر است؛ واینجائی که از ۱۳٪تا۳۳٪ زیر خط فقر است من باید اجازه بدهم آقایان بروند پیاده روی برای آقا امام حسین یا تولید بره بالا؟!"
❓اگر همین پیاده روی موجود به حسب جواب استفتاء ادعائی، مهمترین عامل ارتباط جوانها به دین ومهمترین عامل تقویت ملکات اخلاقی است؛ پس چگونه خود اشکال می کنند که: "اگر صدا وسیما آمد وگفت کارکردن در دانشگاه وکارخانه ها ثوابش از پیاده رفتن به امام رضا صدبرابر[بیشتر است!] والله همان روز می بندنش. پس فرهنگ سازی کار کیه؟ این فرهنگ سازی هم کار موسسه[امام جواد متعلق به خودشان]است."
❓مهمترین عامل تقویت ملکاتی مثل ایثار وبرادری وتعاون و...برای پیاده روی را از ایشان قبول کنیم یا این تعرض که: "آنجا[عراق] می گوید امسال ۲۰میلیون زائر آمده امام حسین؛ اینجا[ایران] خواهد گفت باید کاری کنیم ۳۰میلیون بیان امام رضا! مطمئن باشید اینجوری میشود!"
پیاده روی برادری وتعاون آفریده یا رقابت و رو کم کنی؟!
کدام حرف جناب حیدری حرف نهائی شان است؟ ویدئوی مورد نقد ما در تاریخ اردیبهشت۹۷ ایراد شده و ویدئوی درس فصوص برای آبان۹۶ است. در فقه، اصل بر نظر جدید مفتی است.
❓اگر هم این استفتاء ادعائی نظر نهائی است(که نمیدانیم چرا هنوز نشر عمومی نداده اند!) آخرش بفرمایند مردم پیاده روی میلیونی بیافرینند یا ایشان به حسب آن ویدئو، نمی توانند اجازه دهند بخاطر فقر پیاده روی روند؟! وکار در کارخانه صدبرابر ثوابش بیشتر است؟!
❗️این استفتاء ادعائی و ویدئوی درس فصوص ایشان،ومعما و پرسش از ایشان را جدی تر میکند! این تهافت در سخنان از چه روست؟؟
امیدواریم این استفتاء ادعائی نظر نهائی شان باشد و برای آن سخنان توضیح یا تعذیری منتشر کنند.
اربعین روز اختلاف نیست. استدلال و فکری نقد شده بود که گمان می شد شبهه در حماسه اربعین باشد. اصراری بر مخالفت با شخص خاصی نداشتم.
#سید_کمال_حیدری
#پیاده_روی_اربعین
📝محسن قنبریان۹۸/۷/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
#بخش_اول
1⃣روزی متشرعه، بودن قبر امیرالمومنین(ع) در یک قصر را مذموم می دانستند!
تازمان امام کاظم(ع)-به جز دوره کوتاهی در عصر امام صادق(ع)- قبر حضرت مخفی بود. بین شیعیان اختلاف بود که آیا در مسجد کوفه است یا در قصر یا در اراضی نجف؟!
حسن بن جهم نزد امام کاظم(ع) احتمال قصر را چنین باطل کرد:"به آن قائلین جواب دادم که:خداوند هرگز قبر امیرالمومنین را درقصر و خانه های ظالمین قرار نمی دهد"!
امام(ع) براستدلال او صحه نهاد ومذهب او راستود.(۱)
معلوم است حسن بن جهم بین حیات ظاهری وپس از شهادت امام ومحل سکونت وامارت امام با مزار ایشان فرقی ننهاده است؛ چرا که حضرت وقتی وارد کوفه شد واز او پرسیدند: در کدام قصر منزلتان دهیم؟!
فرمود:"مرا در کاخ فساد منزل ندهید"(۲).
واضح است، سیره مسلمین براصل قبر ومزار داشتن وتعمیر قبور ائمه(ع) دائر بوده است. امام صادق(ع) به ابی عامر الساجی -واعظ اهل حجاز- از پیامبر(ص) روایت کرده بود که به علی(ع) فرموده بود: "هرکس قبور شما را تعمیر کند کٲنه سلیمان را دربناء بیت المقدس یاری کرده است"(۳).
ملااحمدنراقی از کثرت روایاتی که در ابواب زیارات وارد شده ودر آداب زیارت تصریح به "ایستادن برباب روضه" یا قبله یا ناحیه مقدسه دارند واز "اذن گرفتن برای دخول" و"بوسیدن عتبه" و"دعا وقت دیدن قبه" می گویند؛ استفاده کرده که اینها همه متوقف بر بناء وعمارت بر قبورند ودلالت بر فضیلت بناء بر قبور ائمه(ع)دارد.(۴)
از اینروست که فقهای بزرگ، استحباب تعمیر وزیارت قبور ائمه را "نزدیک به ضروری مذهب" بلکه ضروری اسلام می شمارند(۵).
*⃣نکته اینجاست که علیرغم این وضوح وبداهتِ فضیلت مزار وعمارت برای معصومین، شیعیان نزدیک به امام، درون قصر وکاخ واقع شدن آنرا خلاف شٲن امام و اراده الهی می دانسته اند وامام(ع) هم این ارتکاز را تٲیید می کرده است.
2⃣ دوره ای مشـاهـد مجـلّل در عرف متشرعه از مصادیق تعظیم شعائر شد!
بیش از هزار سال بعد فتوای فقهای بزرگ شیعه چنین شد: "زینت دادن مشاهد مشرفه به قندیل طلا ونقره وطلا باف کردن پرده و روپوش ضرایح مقدسه جایز است"(۶).
این فتوا -که دیگر مشهور فقهای متٲخر است-خروج از اسلام اصیل وتشیع علوی نیست بلکه بخاطر جایگاه دخالت عرف در تعیین مصادیقِ "تعظیمِ" شعائر است.
در عرف گذشته، شیعه مکتب اعتراض بود وبا ائمه جور وغاصبین حق امام حتی در ساخت مسجد همکاری نداشت.(۷)
لذا هیچ گزارشی از همکاری ائمه وشیعیان با برخی شاهان عباسی -که بخاطر تزویر ومشروعیت بخشی به غصب خود به نوسازی وتعمیرو توسعه حرم سیدالشهداء(ع) روی آوردند- در دست نیست(۸). قبر معصوم را در بیابان بهتر از بودن در کاخی شبیه کاخ ظالمین می دانستند.
اما وقتی درغیبت معصوم، خود دارای جامعه مستقل وسلسله سلاطین شیعی شدند-که آنها را از مخالفین جدا وحفاظت می کردند- دیگر آن سخت گیری نبود.
سلاطین شیعی برای ایجاد "هویت واحد ملی" و"انگیزش برای مقابله با مخالفین"(مثل ازبکها وامپراطوری عثمانی و...)، اعتقاد مردم به ائمه وزیارت را گسترش دادند. بعض آنها از سر اخلاص وبرخی به تظاهر؛ گاه واقعا به قصد زیارت وگاه در ضمن لشکر کشی یا شکار وتفرّج، به زیارت می رفتند. هدایای نفیس به حرم می دادند؛ وقف می کردند، آبادانی وامنیت مسیر وشهرهای زیارتی را موجب می شدند(۹).
"تعظیم" شعائری مثل مزار معصومین، دستور قرآن بوده وهست(۱۰) اما اینکه "تعظیم" به چیست؟! اقلا به مبنائی فقهی، "با عرف زمانه" است.
وقتی سلطان شیعی، شٲنی دارد وکاخ وتشریفات خاص برایش، تبذیر واسرافِ خلاف شٲن نیست(قدیلیق بالسلطان مالا یلیق بغیره)؛ بطور طبیعی امام معصوم از او او٘لی به چنین شٲن و منزلتی می شود. در کنار نادرشاه و شاه عباس(مثلا)، شاه نجف وشاه خراسان هم وارد ادبیات شیعی می شود. لذا در کنار قصرهای عالی قاپو وهشت بهشت وچهل ستون و...، حرمهای معصومین هم به شکل مجلّل وباشکوه تر از آن قصرها تجدید بنا، تعمیر وتوسعه می یابد.
عرف این دوره گنبد وبارگاه طلائی وضرایح نقره ای با انواع زیور آلات را "شٲنِ مزار معصوم" واز مصادیق تعظیم شعائر می داند؛ لذا فقهاء هم آنرا منع نمی کنند؛ چون دلیلی خاص از کتاب وسنت بر منع نیافته اند.
3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست!
ادامه متن را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
#بخش_دوم
3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست!
روایات متعدد شیعی برای عصر ظهور دو عنصرِ "توسعه ی فوق العاده" اما "باسادگی" و دور از زخارف مساجد وعتبات عراق را خبر می دهد:
۳.۱- پس از استقرارحضرت حجت(ع) در کوفه، مردم به ایشان می گویند: پسر رسول خدا نماز پشت سرشما برابر نماز پشت سر رسول خدا(ص) است واین مسجد گنجایش مارا ندارد.
حضرت جواب می دهد: برایتان چاره ای می کنم(یا زیادش می کنم). پس به سمت نجف(الغری)خارج شده وحدود مسجدی با ۱۰۰۰درب را معین می کند که گنجایش همه مردم را دارد وبر آن ساختمان محکمی بنا می شود[علیه ٲصیص](۱۱) سپس از پشت قبر امام حسین(ع) نهری حفر می کنند که آب آن به اراضی نجف وکوفه رسیده ودر نجف بریزد. روی آن نهر در راهها، پلها وآسیاب ها می سازند؛ طوری که پیرزنی زنبیل به سر گندم می برد تا در کربلا آن را آرد کند"(۱۲).
-در چند روایت دیگرخبر از این مسجد ۱۰۰۰دربی واتصال خانه های کوفه به نهر کربلا وحیره است(۱۳).
به حسب روایات وقت ظهور همه مومنین به این شهر اقبال خواهند کرد(۱۴).
*⃣ از قرائن متعدد در این روایات بدست می آید که ظاهرا طرح جامعی قبر امیرالمومنین(ع) را به حرم سیدالشهداء(ع) متصل می کند ومسجدی بزرگ با۱۰۰۰درب بین ایندو قرار می گیرد ؛که حتی در طول دوره ظهور ودوره رجعت توسعه هم می یابد(۱۵).
۳.۲- اما عنصر سادگی ودوری از زخارف:
-"...بدرستی که قائم ما وقتی قیام کرد مسجد کوفه(کنونی) را می شکند."(۱۶).
-"...مسجد کوفه را می شکند(ویران می کند)و می فرماید:رسول الله(ص) فرمود: مسجد باید داربستی مثل چوب پوش برادرم موسی باشد"(۱۷).
-"همه مساجد را مثل عهد رسول الله(ص) بدون کنگره وبا دیوار هموار وبدون اِشراف خواهند کرد"(۱۸).
*⃣این اقدامات به حسب همین روایات وظیفه فعلی شیعیان نیست(۱۹)؛ لکن آینده پژوهی مستند به این روایات اقتضاء داردبه مختصات آن زمانه وعرف آن دوره توجه شود؛ توسعه وتعمیر عتبات -که متناسب با چندصدسال آتی بنا می شوند- ناظر بدان، مهندسی ومعماری شوند.
هر واقف وناذری دوست دارد مال او به گونه ای صرف شود که تا عصر ظهور امام قائم(ع) برپا ومورد استفاده ی خیل زوّارِ عصر ظهور باشد نه با ظهور حضرت، ویران یا در معرض تلف واقع شود!
صدای "تغییر تدریجی عرف شاه زده ی" افشاری وصفوی با شروع انقلاب اسلامی مستضعفین در ایران شنیده شد.
برخی اشکال ها به زخارف اضافی در اماکن مقدس را نباید یکباره متهم به وهابی گری ومذهب گریزی کرد؛ بلکه باید آنرا در کنار ازدیاد میلیونی زوّار در کشور وهم زیارت اربعین دید که خبر از تغییر تدریجی عرف گذشته می دهد.
دور نیست که عرف، تعظیم مزار معصومین را "به کثرت زوّار آن" در ایام الله ببیند، نه صرفاً شکوه وجلال صحن ها وایوانها؛ از همین روست که توسعه وجاداری وامکانات مناسب برای زوّار چند ده میلیونی جهانی، بر افزودن ایوانهای طلا وقنادیل گران ومانند این کارها تقدیم و اولویت می یابد.
گسترش موقوفات در مسیر نجف وکربلا -که مسیر زیارات پیاده باشکوه نیمه شعبان وعرفه واربعین شده است- از وقف خشت طلای بازمانده از عرف گذشته پراهمیت تر خواهد شد وقس علی هذا...
❓حال چگونه در طرح های جامع توسعه عتبات برای ۵۰۰سال آینده می توان جای این آینده پژوهی و روند پژوهی ها را خالی دید؟!
❓تولیت ها وستاد بازسازی ها میتوانند فقط متٲثر از عرف گذشته طرح هایی برای سده های آتی طراحی و اجرا کنند وحداکثر افزایش جمعیت را لحاظ کنند؟!
مدینه الزائرهای مسیر پیاده روی نویدهای خوبی از این توجه است که امیدواریم در طرحی جامع وبراساس آن آینده پژوهی کامل شیعی در حال انجام باشد.
*⃣مطالب مرتبط:
۱.تعمیر وتوسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
۲.قرآن مطلا وقرآن اسیر
۳.چالش شعائر
...........................................
پی نوشتها:
۱. کامل الزیارات ص۳۶
۲.وقعه صفین ص۵
۳.تهذیب الاحکام ج۶ص۲۲وبا دوسند دیگر در فرحه الغری ص۷۷و۷٨
۴.مستند الشیعه ج۳ص۲٨۱
۵.جواهر الکلام ج۴ص۳۴۰و۳۴۱
۶.مجمع الرسائل محشی صاحب جواهرص۳٨و۳۹
۷.تهذیب الاحکام ج۶ص۳۳۶
٨.سفاح در۱۳۲ق،مهدی عباسی در۱۵٨ق، مٲمون در۲۰۱و۲۰۳ق و منتصر در۲۴۷ق حرم سیدالشهدا را بازسازی وتوسعه دادند.
۹.گزارشی از شاهان صفوی وعتبات وزیارت را اینجا بخوانید:
http://www.shiitestudies.com/article_19400.html
۱۰.حج/۳۲
۱۱.دربرخی نقلها این تعبیر وجود ندارد:سرور اهل الایمان ص۶۴و۶۵
۱۲.الغیبه للطوسی ص۴۶۹
۱۳.الغیبه طوسی ص۴۶٨/خصائص الائمه للشریف الرضی ص۱۱۴و...
۱۴.بحار الانوار ج۵۲ص۳٨۵
۱۵.مختصر البصائر ص۴۹۰
۱۶.الغیبه النعمانی ص۳۱٨
۱۷.بحارالانوارج۵ص۳٨۶
۱٨.الغیبه طوسی ص۴۷۵
۱۹.ر.ک: لوامع صاحبقرانی علامه مجلسی ج۳ص۲۵۳تا۲۵۶
📝محسن قنبریان۹۸/۷/۲۷
☑️ @m_ghanbarian
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ☑️ @m_ghanbarian
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت!
♨️ "فروپاشی سیاسی" دوره امام مجتبی(ع) از شکست نظامی نبود ؛ محصول کار "مُـدهنـون" و"مُـرجفـون" در طبقه خواص بود!
🔹مدهنون(۱):
درلغت ،روغن مالان[به فارسی : ماست مالان!] ودر اصطلاح "سازشکاران" ترجمه می شود.
بدنه مردم ،سازش نکردند؛ "سران میدان " ، پنهانی با دشمن بستند! مَح٘رم ترین ها، نزدیکترین ها به امام (مثل عبیدالله بن عباس)، باسابقه ی کارگزاری امیرالمومنین وپدر دوشهیدبودن، مخفیانه با دشمن بستند! دوبچه اش را بُسربن ارطاه -تروریست دولت اموی - کشته بود؛اقلا از این حیث باید مقاومت میکرد. اما صبح دیدند برای نماز نیامد؛ شبانه بازی خورده و " پناهنده" شده بود!
🔹مرجفون(۲):
رجفه، تکانه های سخت را گویند. مرجفون کسانی اند که با حرفهایشان ،جامعه را دچار تکانه وتلاطم می کنند.
"ترساندن از دشمن" یک سنخ رجفه است."بی اعتماد کردن توده مردم به ارکان" سنخ دیگر است.
مثلا شایعه می ساختند، فلان امیر یا وزیر سازش کرده وبه دشمن پیوسته است!
❗️عجیب ترین قسمت ماجرا این بود که برخی شایعاتِ مرجفون ،کمی بعد درست در می آمد! واقعا آن امیر سازش می کرد!
اما زودتر گفتنش مقاومت را بهم می ریخت؛ یٲس می پراکند و زمینه تلاطم وآشوب می شد طوری که به خیمه خود امام هم ریختند...
⛔️ عبرت ماجرا این است که در عین مراقبت مومنانه از سران وخواص -که نکند پنهانی با دشمن ببندند وسازش کنند یا حتی در بزنگاهی حساس سراغ تابعیت دوم شان روند-در عین حال با پخش شایعات واتهامات ثابت نشده درباره برخی مظنونان رده بالا ، دل مردم را خالی نکنیم!
القاء شود سران نظام، انگلیسی وآمریکائی اند وپشت پرده بسته اند وآتیه خود وفرزندان را تدارک کرده اند؛رجفه وتکانه بزرگی در جامعه می آفریند گرچه محال نیست برخی عاقبتشان چنان شود!
دشمنی که پیروزی نظامی را ممتنع می دانست ، فقط با این دوعنصر، شیرازه سپاه امام را کشید واو را #مجبور_به_مذاکره کرد!
⚠️توجه:از مدهنون به مرجفون پناه نبریم واز مرجفون ،به ساده باوری نسبت به مدهنون کشیده نشویم!
حفظ این توازن ، ازمشکل ترین درس ها وسخت ترین عبرتهای ۲۵۰سال امامت است که آموزگارش امام مجتبی(ع) است.
..............................................
۱)متخذ از آیات۹قلم و٨۱واقعه
۲)متخذ از آیه ۶۰احزاب
(برگرفته از سخنرانی ۷صفر۹٨،هیٲت صاحب العصر(ع).اراک)
☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️
🔊جناب رئیس جمهور فرموده اند: "در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند وبه پیامبر طعنه می زدند که عجب صلح نامه ای امضاء کرده ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف نظر کردید"
http://www.president.ir/fa/111911
👁🗨آقای روحانی از اول برجام اصرار دارند از مناسبت آخر صفر برای تئوریزه کردن رویکردش درباره آمریکا استفاده کند وفعلا از ۲۳سال پیامبری فقط با صلح حدیبیه کار دارد.
بسیار خوب، بیایید کمی در "وجه شباهت" مذاکرات ایشان و حدیبیه مرور کنیم. فقط و فقط از بینات استفاده کنیم:
✔️حدیبیه، پس از جنگ احزاب و اجتماع همه دشمنان علیه پیامبر بود.
ما هم چنین وضعیتی را گذرانیدیم؛قطعنامه ها و اجماعات ساختگی قدرتهای دنیا علیه ما.(نتیجه بماند)
✔️سلّمنا تعهدات برجام مثل توافق حدیبیه(!)؛ وطعنه ها به برجام و آقای رئیس جمهور، مثل طعنه های تندروها[فی الواقع سازشکاران] به پیامبر(ص)!
✔️مفاد وتعهدات برجام توسط ترامپ و هم اروپا نقض شد؛ چنانچه تعهدات حدیبیه توسط اشراف قریش.
⁉️آقای رئیس جمهور بگویند سال بعد از حدیبیه پیامبر چه کار کرد؟
⁉️آیا فقط یک سال بعد از مذاکرات و توافق، بخاطر نقض تعهدات ازسوی طرف مقابل، پیامبر مکه را فتح نکرد و انا فتحنا لک فتحاًمبینا اتفاق نیافتاد؟!
⁉️آقای روحانی پس از نقض تعهدات آمریکا واروپا چه کرد؟! بعد از چندسال باز مثل روز برجام میخواهد قصه حدیبیه بخواند؟!
❗️آقای پرزیدنت! امروز شما، دیروز نقض حدیبیه است؛ بگو برنامه "فتح مبین"ات چیست؟!
یک حدیبیه دیگر؟!!
احتمالا -به قرائن موجود در همین سخنان امسالتان- زدن پهپاد آمریکائی وعقب نشینی در سیاستهای منطقه ای آمریکا را هم صدمه به برجام می دانید نه فتح مبین!
❓واقعا حدیبیه با "حاء" است یا "هاء"؟!
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️
بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian