30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ☑️ @m_ghanbarian
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت!
♨️ "فروپاشی سیاسی" دوره امام مجتبی(ع) از شکست نظامی نبود ؛ محصول کار "مُـدهنـون" و"مُـرجفـون" در طبقه خواص بود!
🔹مدهنون(۱):
درلغت ،روغن مالان[به فارسی : ماست مالان!] ودر اصطلاح "سازشکاران" ترجمه می شود.
بدنه مردم ،سازش نکردند؛ "سران میدان " ، پنهانی با دشمن بستند! مَح٘رم ترین ها، نزدیکترین ها به امام (مثل عبیدالله بن عباس)، باسابقه ی کارگزاری امیرالمومنین وپدر دوشهیدبودن، مخفیانه با دشمن بستند! دوبچه اش را بُسربن ارطاه -تروریست دولت اموی - کشته بود؛اقلا از این حیث باید مقاومت میکرد. اما صبح دیدند برای نماز نیامد؛ شبانه بازی خورده و " پناهنده" شده بود!
🔹مرجفون(۲):
رجفه، تکانه های سخت را گویند. مرجفون کسانی اند که با حرفهایشان ،جامعه را دچار تکانه وتلاطم می کنند.
"ترساندن از دشمن" یک سنخ رجفه است."بی اعتماد کردن توده مردم به ارکان" سنخ دیگر است.
مثلا شایعه می ساختند، فلان امیر یا وزیر سازش کرده وبه دشمن پیوسته است!
❗️عجیب ترین قسمت ماجرا این بود که برخی شایعاتِ مرجفون ،کمی بعد درست در می آمد! واقعا آن امیر سازش می کرد!
اما زودتر گفتنش مقاومت را بهم می ریخت؛ یٲس می پراکند و زمینه تلاطم وآشوب می شد طوری که به خیمه خود امام هم ریختند...
⛔️ عبرت ماجرا این است که در عین مراقبت مومنانه از سران وخواص -که نکند پنهانی با دشمن ببندند وسازش کنند یا حتی در بزنگاهی حساس سراغ تابعیت دوم شان روند-در عین حال با پخش شایعات واتهامات ثابت نشده درباره برخی مظنونان رده بالا ، دل مردم را خالی نکنیم!
القاء شود سران نظام، انگلیسی وآمریکائی اند وپشت پرده بسته اند وآتیه خود وفرزندان را تدارک کرده اند؛رجفه وتکانه بزرگی در جامعه می آفریند گرچه محال نیست برخی عاقبتشان چنان شود!
دشمنی که پیروزی نظامی را ممتنع می دانست ، فقط با این دوعنصر، شیرازه سپاه امام را کشید واو را #مجبور_به_مذاکره کرد!
⚠️توجه:از مدهنون به مرجفون پناه نبریم واز مرجفون ،به ساده باوری نسبت به مدهنون کشیده نشویم!
حفظ این توازن ، ازمشکل ترین درس ها وسخت ترین عبرتهای ۲۵۰سال امامت است که آموزگارش امام مجتبی(ع) است.
..............................................
۱)متخذ از آیات۹قلم و٨۱واقعه
۲)متخذ از آیه ۶۰احزاب
(برگرفته از سخنرانی ۷صفر۹٨،هیٲت صاحب العصر(ع).اراک)
☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️
🔊جناب رئیس جمهور فرموده اند: "در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند وبه پیامبر طعنه می زدند که عجب صلح نامه ای امضاء کرده ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف نظر کردید"
http://www.president.ir/fa/111911
👁🗨آقای روحانی از اول برجام اصرار دارند از مناسبت آخر صفر برای تئوریزه کردن رویکردش درباره آمریکا استفاده کند وفعلا از ۲۳سال پیامبری فقط با صلح حدیبیه کار دارد.
بسیار خوب، بیایید کمی در "وجه شباهت" مذاکرات ایشان و حدیبیه مرور کنیم. فقط و فقط از بینات استفاده کنیم:
✔️حدیبیه، پس از جنگ احزاب و اجتماع همه دشمنان علیه پیامبر بود.
ما هم چنین وضعیتی را گذرانیدیم؛قطعنامه ها و اجماعات ساختگی قدرتهای دنیا علیه ما.(نتیجه بماند)
✔️سلّمنا تعهدات برجام مثل توافق حدیبیه(!)؛ وطعنه ها به برجام و آقای رئیس جمهور، مثل طعنه های تندروها[فی الواقع سازشکاران] به پیامبر(ص)!
✔️مفاد وتعهدات برجام توسط ترامپ و هم اروپا نقض شد؛ چنانچه تعهدات حدیبیه توسط اشراف قریش.
⁉️آقای رئیس جمهور بگویند سال بعد از حدیبیه پیامبر چه کار کرد؟
⁉️آیا فقط یک سال بعد از مذاکرات و توافق، بخاطر نقض تعهدات ازسوی طرف مقابل، پیامبر مکه را فتح نکرد و انا فتحنا لک فتحاًمبینا اتفاق نیافتاد؟!
⁉️آقای روحانی پس از نقض تعهدات آمریکا واروپا چه کرد؟! بعد از چندسال باز مثل روز برجام میخواهد قصه حدیبیه بخواند؟!
❗️آقای پرزیدنت! امروز شما، دیروز نقض حدیبیه است؛ بگو برنامه "فتح مبین"ات چیست؟!
یک حدیبیه دیگر؟!!
احتمالا -به قرائن موجود در همین سخنان امسالتان- زدن پهپاد آمریکائی وعقب نشینی در سیاستهای منطقه ای آمریکا را هم صدمه به برجام می دانید نه فتح مبین!
❓واقعا حدیبیه با "حاء" است یا "هاء"؟!
☑️ @m_ghanbarian
17.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️
بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️
🔹فرمایش آقای رئیس جمهور -که چند سال است این قرائت را از ولایتعهدی امام رضا(ع) تکرار می کند- دو ایراد اساسی دارد:
1⃣تاریخ را ژله گرفته که به خواست ایشان فرم می گیرد! قبول ولایتعهدی ورفتن با "ابرقدرت به تمام معنا" با وجود "جائر بودن"، بخاطر "مصلحت اسلام و مردم"؛ هیچ شباهتی به وضع ایشان ندارد .
نه فقط براساس اسناد تاریخی بلکه براساس صحیح ترین روایات از خود امام رضا(ع)، قبول ولایت عهدی از سوی امام مشروط به:
۱. "عدم تعهد" نسبت به آن ابرقدرت بود(روایت صحیح السند معمّربن خلّاد از امام رضا)(۱). یعنی شرط کرد در انفاذ هیچ حکم آن ابرقدرت همکاری نکند وهیچ را امضاء نکند.
۲. "تعهد نسبت به انقلابیون ومبارزینِ با آن ابرقدرت، در اقصی نقاط جهان اسلام".
وقتی به حسب روایت صحیح، مٲمون از حضرت می خواهد که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده اند- نامه بنویسند(وآنها را به سازش دعوت کنند)، امام قبول نمی نماید وتازه می فرماید:"این ولایت عهدی نعمتی برمن نیافزوده؛ نامه های من در شرق وغرب امپراطوری نفوذ داشت"!(۲)
یعنی آری این نفوذ را دارم اما برای منافع شما چنان نمی کنم.
🔻وجدان عمومی و حافظه تاریخ درباره این "شباهت سازیِ" آقای روحانی بین خود وامام رضا(ع) قضاوت خواهد کرد؛ که آیا رویکرد ایشان ودر آمدن با ابرقدرتی که خود جائرش می داند وفقط بخاطر مصلحت اسلام ومردم حاضر است خود را قربانی کند؛ این دو عنصر ولایتعهدی امام رضا(ع)را دارد؟! یعنی:
۱.از عدم تعهد نسبت به رویه های آن ابرقدرت برخوردار است؟! یا هر کنوانسیون ومعاهده ای را خواستند، متعهد می شود؟!!
۲.از تعهد نسبت به مبارزین اسلام در یمن وفلسطین وسوریه وعراق مقابل منافع این ابرقدرت، برخوردار است؟!
یا درخواست مٲمونِ عصر برای استفاده از نفوذ انقلاب اسلامی برای به سازش درآوردن جبهه مقاومت، قابل بررسی ومعامله است؟!
2⃣اگر قرار است شبیهی تاریخی برای رویکرد ایشان یافته شود؛ آن "زیدالنار" است نه امام رضا(ع)!
باز به حسب گزارش احادیث عیون اخبار الرضا(۳) زید برادر امام رضا(ع)، منفعت طلبی خودبرتربین بود؛ در دوره ای بخاطر منافع، دست به تندروی وشورش علیه ابرقدرت عباسی زد وخانه های آنها را دربصره را آتش زد ومعروف به "زیدالنار" شد. لکن کمی بعد مثل انقلابی ای بریده، بامٲمون ساخت. به مٲمون گفت:"اگر بار بعد خواستم خانه هائی را آتش بزنم، خانه دشمنان شما را آتش می زنم"(۴). بعدتر از ندیمان و همنشینان ابرقدرت عباسی شد(۵).
امام رضا(ع) آن تندروی آن روز وآتش افروزی بر بی گناهان واین سازشکاری امروز را نکوهش وتا آخر عمر با او قطع ارتباط کرد و بدو فرمود:"اینها[ابرقدرت عباسی] با پیروان ما بخاطر محبت واعتقادشان به ما، دشمنی می کنند وخون ومالشان را حلال می شمارند؛مراقب باش با اسائه وکم گرفتن آنان، به خود ظلم می کنی وحقت[که منتسب به خاندان عترتی]را باطل می کنی"(۶).
🔺آقای روحانی بهتر می داند چه کسی در ایام اختیار داری امور جنگ به تولید سلاح هسته ای بی میل نبود! سال ٨۵نامه محرمانه فرماندهی نظامی را منتشر کرد که در آن پیروزی منوط به "قدرت ساخت مقدار قابل توجهی از سلاح های لیزر واتم" خوانده شده بود! انتشار آن نامه، اعتراف تلقی وبهانه غرب برای صدور ۵قطنامه شورای امنیت ظرف سه سال علیه کشور شد!
🔻آقای روحانی دست راست و وارث همان کس بود که تا ۹۴هم رفتن به سمت سلاح هسته ای را -علیرغم فتوای صریح رهبری- ممکن می شمرد وبه حسب گزارش سایت رسمی خودش گفت:"این درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته ای رانداریم ولی اگر شرایطی پیش بیاید وضرورت پیداکند ویا دشمنی پیداکنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند قدرت ما محفوظ است"!(۷).
روزی دیگر از پایان عصر موشک گفت وامضای کری را ضمانت خواند!
❓حالا بگویند شباهتشان به زیدالنار بیشتر است یا امام رضا(ع)؟!
اگر در خانه کسی تجمع نیکو باشد جلوی خانه زیدالنارهاست نه امام رضا(ع)!
...........................................
۱و۲.الکافی ج٨ص۱۵۱
۳تا۶.عیون اخبارالرضا ج۲باب۵٨ص۲۳۲و۲۳۵
۷.سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی ۴آبان۹۴کدخبر۸۰۲۳۴
📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۳
☑️ @m_ghanbarian
حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص).mp3
49.69M
💢 حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص)
-امام صادق(ع) صلح او را نمونه سوراخ کردن کشتی مساکین توسط خضر خواند...
-در زیارت دوشنبه او را "العالم بالتٲویل" می خوانیم...
٭سخنرانی ۷صفر ۹٨/اراک
☑️ @m_ghanbarian
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜نقش کالائی سازی ارزشها در اشرافیت !
- قبرفروشی در حرمها!
- نرخ گذاری مداحان و منبری ها!
- کالا کردن جهاد و ایثار و...!
🔺برشی از برنامه ثریا ۹۸/۵/۲۳
☑️ @m_ghanbarian
28.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بخش اول آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری ۹۸/۸/۱
🔺دقت هایی در تعریف "عمارت" و "معماری" در فرهنگ قرآن.
🔺اثر در علل چهارگانه بناء
🔺فرق تخت جمشید با یک مزار؟
فرق مصلای تهران و جامع گوهرشاد؟
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠بخش اول آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری ۹۸/۸/۱ 🔺دقت هایی در تعریف "عمارت" و "معماری" در
✏️پیوست۱: معماری در عرف قرآن.
🔅نسبت "عمارت"با "بناء"، نسبتِ "عم٘ر" با "بدن " است.
یک ساختمان -حتی هنری- عمارت در اصطلاح قرآن ،نمی شود؛ چنانچه یک بدن بدون روح، عمر ندارد.
این حیات عارضی به بناء را صرف "تجسد فرهنگ" به آن نمی دهد؛ "معتمر" (عمره گذار) و" زائر " هم نقش اساسی دارند. مشرکین ممکن است بر مساجد، بناء بسازند اما نمی تواند آنرا عمارت دهد.(آیات ۱۷و۱٨توبه).
-در یک عمارت اسلامی، توریست و زائر و نماز گذار بالسویه نیست. اولی فقط "تماشاگر" است اما دومی "نقش آفرین "است.
🔅اثر در علت مادی:
-ماده اولیه یا بیس کار یک عمارت اسلامی، قطعه ای مناسب از زمین و مصالحی مرغوب نیست. بیس کار ، "ارتباطی انسانی-ایمانی" با "قطعه ای از زمین "است. جوانمردان مومنی با یک غار، ابراهیم وهاجر واسماعیل با قطعه از زمین، مجموعه ای مناسبات ایمانی در متراژی از زمین کوفه(که مسجد کوفه شد)، فداکاری وشهادت سیدالشهدا واصحابش در مساحتی از زمین کربلا که موجب برتری آن زمین شد(طابت الارض التی فیها دفنتم).
اینها سرجمع ،ماده وبیس کار معماری اسلامی میشوند.
-کمترین ارتباط انسانی با خاک وزمین، نیت مومنانه وقف است که واقفی برای وقف زمینی برای مسجد می کند وآنرا از زمین های همجوار متمایز می کند.
-در عنصر مصالح هم اثر میکند:
مثلا امیرالمومنین در خطبه قاصعه برای عمارت کعبه برای برترین معمار (ابراهیم) مثال می زند که از سنگهائی استفاده کرد که نه نفعی میرسانند نه ضرری؛ نه می بینند نه میشنوند! یعنی سنگهای کم ارزش .
چرا؟ چون غایت از این عمارت یک مکان توریستی نیست ؛جاذبه گردشگری نباید عامل جذب مردم بدین جا شود(حتما این قطعه خطبه قاصعه نهج البلاغه را ملاحظه کنید).پس غایت، در انتخاب مصالح هم اثر گذاشت.
-از همین جا میتوان ادعا کرد مثلا "مسجد روی آب" ایده خلاقانه وخوبی است اما جایش در کیش نیست ؛ تا مسجد، قسمتی از پازل جاذبه گردشگری آنجاشود. جایش روی آبهای اروند و هور است! جائی که غواصان دفاع مقدس مظلومانه با دست بسته زنده به گور می شوند.
این ذوق شارع بود که حوادث ایمانی بزرگ در قطعات زمین را بیس کار وماده اولیه عمارت یک مسجد می کرد مثل مسجد غدیر، مسجد اُحد و دهها مسجد دیگر که حاجیان در زیارت دوره در مدینه می بینند.
-امام(ره)این ذوق شارع را در آن فرهنگ عمارت قرآنی بسیار عالی داشت که به آستان قدس دستور داد قبر شهید مدرس را تجدید بناء کنند (۲۸شهریور۶۳)
یا درباره مصلای تهران تٲکید کرد یادآور مساجد ساده صدر اسلام باشد.
🔅 اثر درعلت صوری:
چنانچه در ویدئو بیان شده، طواف وسعی و... می گوید بیت الحرام چه نقشه وصورتی داشته باشد.
مقامات مسجد کوفه و اعمال آنها ، روی میز یک مهندس زبر دست وآشنا با ذوق قرآن ،به او الهام می دهد نقشه و صورت این عمارت چگونه باشد؟
-مثلا در زیارت امیر المومنین از وقت دیدن قبه، عمل بیان شده تا رسیدن به عتبه وبوسیدن آن ؛حتی قبله ،پشت سرت باشد بعد روبه کربلا کن وقبله بین دوکتفت باشد و...؛اینها به معمار اسلامی می گوید نقشه وصورت چگونه باشد؛ نه اینکه بنائی با نقشه ای دلخواه خود بسازد وبگوید بروید زیارت! برعکس زیارات مٲثور را ببینند متناسب با آن نقشه بکشد.
اینها نمونه هائی از تعامل حدیث وفقه با معماری است. نتیجه این میشود که محصول معماری در ماده وصورت مورد پذیرش دین ومتناسب با ذوق شارع باشد.
استفاده از گچ کاری در قبور آری یا خیر؟ طلا اندود کردن سقف و دیوار آری یاخیر؟ همه در حدیث یا فقه ما مطرح شده است.(در پیوستی دیگر اشاره خواهم کرد).
٭مرتبط با:ویدئوی بخش اول "آینده پژوهی اماکن زیارتی" در برنامه شب معماری.
☑️ @m_ghanbarian