💠 چالش افت مشارکت
۳از۴
✅ تحلیل افزایش و کاهش مشارکتها:
1⃣ تحلیل نمودار سینوسی ۱۱ انتخاب:
اگر آمار مشارکت یازده دوره را کنار هم قرار دهیم، نموداری پیدا میشود:
🔺دور دوم(سال۶۳) رشد مشارکت است(۶۴درصد). سپس تا دور چهارم(سال۷۱) سیر نزولی مشارکت طی میشود(از ۶۴درصد به ۵۹درصدو۵۷درصد)!
🔺دوره پنجم(سال۷۴) جهش مشارکت(۷۱درصد) اتفاق می افتد. دوباره تا دور هشتم(سال٨۶)، سیر نزولی مشارکت را شاهدیم.(٦۷درصد و ۵۱درصدو۵۱درصد)!
🔺دوره نهم(سال۹۰) باز جهش مشارکت(۶۴درصد) را داریم و دوباره تا دوره یازدهم افت مشارکت(۶۱درصدو ۴۲درصد)!
⬅️ تولد، رشد، توقف یا انحراف سه پیشران یادشده با میزان مشارکت نسبت مستقیم دارد:
🔺دهه ۶۰، موج اسلامی کردن نظام سیاسی و رقابت با اندیشه های الحادی و التقاطی، مشارکت بالا می آفریند.
🔺حدود ده سال ایستائی و کشمش هایی که برای جامعه، فردی و قبیله گی جلوه می کند؛ افت مشارکت را موجب میشود(تا مجلس چهارم).
🔺 روشن تر شدن تفاوتها و تمایزهای گفتمانی گذشته و دیالکتیک بین "پیشرفت و سازندگی" با "آزادی و جمهوریت"، مشارکت بالای مجلس پنجم را موجب میشود که کمی بعد نقطه شروع جنبش اصلاحات می شود.
🔺حدود ده سال پیشران اصلاحات بخاطر عدم استفاده درست از آزادی در مسیر عدالت و هم انحراف به گفتمانهای بیگانه و غیر بومی، افت مشارکت را به همراه می آورد. البته رقیب هم طرح تازه و پیشرانی ندارد و محافظه کار مانده است.(مجالس ششم وهفتم)
🔺 آشکار شدن آثار توسعه اقتصادی با رشد حاشیه نشینی در شهرها، زمینه "خیزش عدالت خواهانه و مبارزه با تبعیض" میشود. اتفاقی که در ٨۴ بروز می کند. البته بخاطر نداشتن تشکیلات سازمان یافته کشوری، مجلس این جریان متاخر تر می رسد. مشارکت بالای مجلس نهم، پدیده ای، کاملا شبیه پدیده دولت نهم است: روی کار آمدن چهره های نو (۱۶۹ نماینده٘ اولی و رای نیاوردن ۱۱۰نماینده مجلس!). این مثالی گویا از آمدن حاشیه به متن است که با آن پیشران اتفاق افتاد.
2⃣ تحلیل نقطه ای مشارکتها:
🔺مجلس دوم با رشد ۱۲درصدی:
جریانات الحادی و التقاطی با شرط اعتقاد به اسلام و التزام عملی به ولایت فقیه حذف میشوند. پیشران اجتماعی-سیاسی نیروهای انقلاب، اسلامی کردن نظام سیاسی و حفاظت از استقلال کشور در مقابل صدام است. لذا حامل هویت انقلاب برای پیکره ظاهری نظام است؛ پس مشارکت بالایی را رقم میزند.
🔺مجلس پنجم با رشد ۱۳درصدی:
باوجودی که بار دوم است نظارت استصوابی اعمال میشود وبرخی حذف شده، برخی گروه ها انتخابات را تحریم کرده اند؛ مشارکت، رکورد ۷۱درصدی میزند!
شعار طیفی ادامه سازندگی و پیشرفت است وبه تهاجم فرهنگی وحمله به استقلال فرهنگی کشور توجه می دهند. طیف دیگر شعار جلوگیری از انحصار طلبی جناح حاکم و سوء استفاده از نهادهای قانونی دارند.
پیشرفت و استقلال و هم آزادی ومنع انحصار، همه از آرمانهای انقلاب است وظرفیت رقابتی گسترده را می آفریند. برای آن شعارها مصادیقی در میدان هست؛ لذا هرکس بسته به تشخیصش از میدان و اولویت آرمانی اش، طیفی را رٲی داده و نتیجه ای شکل می گیرد .
🔺مجلس نهم با رشد ۱۰درصدی:
پیشران آمدن از حاشیه به متن و چالش با محافظه کاری موجود در جناح های موجود، ظرفیت مشارکت بالا را موجب میشود. چه آنهایی که می خواهند از طریق مجلس کارآمد، دولت و رئیس آنرا کنترل کنند ومانع استمرار بناپارتیسم شوند(۲)؛ چه آنهایی که از مجلس بهانه گیر علیه دولت بیزارند و دنبال تغییرند؛ وبخصوص نیروی آزاد شده ی حاشیه، برای نشستن در متن و جابجایی نخبگان؛ پیشران قدرتمندی است که مجلسی مثل دولت نهم را رقم میزند: آدم های نو وتازه وبی سابقه در نظام سیاسی.
🔻کاهش ۱۹درصدی مجلس هفتم:
گفتمان اصلاحات با مشغول شدن با غیر اولویت ها بخصوص در مجلس ششم، از توده مردم فاصله گرفت و برای اقلیت نحبگان روشنفکر شد. رقیب او نیز هیچ طرح تازه ای نداشت و محافظ پیشا اصلاحات ماند!
این مواجهه، کمترین ظرفیت برای مشارکت حداکثری داشت. مردم مطالبه خود و ارتکازشان از آرمانهای انقلابشان را در هیچ طرف ندیدند؛ پس بیش از ۵۱درصد به میدان نیامدند!
🔻کاهش مشارکت ۱۹درصدی در انتخابات مجلس یازدهم!
اینبار برای اولین بار پس از انقلاب به زیر ۵۰درصد سقوط کرد(۴۲درصد)!
٭ادامه را درستون بعد بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت
۴از۴
🔻کاهش مشارکت ۱۹درصدی در انتخابات یازدهم!
اینبار برای اولین بار پس از انقلاب به زیر ۵۰درصد سقوط کرد(۴۲درصد)!
🔸از آخرین پیشران اجتماعی-سیاسی (عدالتخواهی و آمدن حاشیه در متن و چالش های رقیبش) بیش از یک دهه می گذرد. آورده ی دولت اعتدال گرایان به حسب اجتماعی در حد یک گفتمان هم نیست؛ بلکه تاکتیکی جدید برای همان گفتمان "صلح در بیرون، دموکراسی در خانه" است. همین هم در عمل موفقیت چشمگیری نیافت.
🔸بیشترین تعطیلی کارگاه ها و اعتراض های کارگری را در این دوره داریم که جز بی جوابی یا سرکوب جوابی ندارند! اعتراضات عمومی تری در دی۹۶ و آبان۹٨ شکل می گیرد که باز بدون جواب می ماند. به فتنه خیابانی کشیده شدن توسط بیگانه و سرکوب آنها توسط نظام، پاسخ معترضین نمیشود.
🔸ساخت حقوقی ای مثل مجلس، از ساخت حقیقی، فاصله ی معنا دار گرفته است: "نه شوراست و نه اسلامی"!
-تصویب برجام در ۲۰دقیقه، بخاطر توافق سه نفر (فقط یکی در مجلس و رئیس آن) بود.
- رئیس مجلس جای ۲۹۰نماینده در مصوبه ی بنزینیِ سران می نشیند. همین دو نمونه ی چالش برانگیز برای "مجلس شورا" نماندن، مجلس کافی است!
-فساد اقتصادی نمایندگان که موجب رد صلاحیت جمع بزرگی از آنها شد، "اسلامی" بودن آنرا هم زیر سؤال برد!
🔸رئیس جمهور از شنود، رفراندام، حق انتقاد(حتی از معصوم)، ترس از جرم شدن جمهوریت و... می گوید اما طرفدارانش هم اینها را جز برای فرار از مسئولیت هایش نمی گیرند. لذا هیچوقت پشت سر او موجی مثل دهه۷۰ با خاتمی راه نمی افتد!
🔸اصلاح طلبان نیز از "گفتمان" و "جنبش اجتماعی" به "توجیه گر" دولتی ضعیف تنزل کرده اند. آدم های در صحنه و درون نظامشان واقعا اصلاح طلب نیستند و فقط از نام آن بهرمندند. و بیرونی ها یا اپوزیسیون و برانداز شده اند یا منفعل و بی طرح و برنامه مانده اند. پس با افت شدید اعتماد عمومی مواجه اند.
🔸اصولگرایان با شعب مختلفشان از قالیباف تا محصولی هیچ حرف و طرح تازه ای نیاورده اند. نقد و اعتراضشان هم "تبعیضی" و هم "تاکتیکی" و فقط از دولت روحانی است.
- برای تجمعات آزاد، تضمین بالاتر جمهوریت و شورا بودن مجلس هیچ سخن جدی ندارند.
- عدالت و مبارزه بافساد جز استفاده ابزاری برای زدن رقیب هیچ وزنی در گفتمان آنها ندارد.
-قالیباف رسما خود را تکنوکرات می داند و فرقش با تیم روحانی به عُرضه و پرکاری اش است نه تفاوت طرح توسعه اش!
- محصولیِ میلیاردر با وزیران میلیاردر روحانی تفاوت جوهری در فقر و غنی ندارد.
-پایداری هم جز غلط گیری های اعتقادی از حزب مشارکت تا جریان مشایی هنری از خود نشان نداده است!
🔸احمدی نژاد هم پس از چندبار عَرضه خود و نزدیکانش در انتخاباتها و رد شدنشان، سکوت پیشه کرد. اقلا رسما و علنا لیستی نداد و طرح ونقدهای منتشره خود را در گفتمانی انتخاباتی عرضه نکرد.
🔸نیروهای مستقل، عدالتخواهان جوان و... نیز، هم بهانه تخریب داشتند و هم آدم شاخصی پای آنها نایستاد.
از سال قبل با برخی روحانیون انقلابی ارتباط می گرفتند؛ اما یکباره آقایان همراه کارشناسان سمت خدا، پشتوانه معنوی لیست اتحاد شدند تا نقش تَکرار خاتمی را بیافرینند! محافظه کاری را بر آفرینش جریانی تازه، ترجیح دادند.
⬅️ همه اینها موجب شد یک پیشران قوی اجتماعی-سیاسی به سمت توازن آرمانهای انقلاب شکل نگیرد.
معترضین آبان، آدم خود را در صحنه سیاسی نبینند. کارگر و کارخانه دار و دانشجو و... کمتر نامزد خود را بیابند. این صرفا بخاطر رد صلاحیت اصلاح طلبان نیست که بود آنها هم مثل نبود، بود.
اعتراضات آبان از قضا ظرفیت بالایی برای مشارکت می بود؛ اگر معترضین می دیدند مشارکت انتخاباتی شان، بدون فتنه خیابانی شدن، مطالبه حقوق شان می کند. به حسب نظر سنجی ها ۱۵درصد کاهش مشارکت بخاطر همین اعتراضات جواب نگرفته است.
اما ترجیح داده شد خلاف مشهورات و حرفهای تکراری چیزی گفته نشود و فقط از عکس و یاد سردار دلها برای مشارکت بیشتر استفاده شود!
⬅️ برای جهش مشارکتی دوباره نیازمند پیشرانی اجتماعی-سیاسی قوی هستیم؛ که مسائل عینی جامعه را در راستای ارزشها و آرمانهای انقلاب معنا کند. نقد و اعتراض روشن و همه جانبه(نه تبعیضی وجناحی) و طرح وبرنامه کامل داشته وبا آدمهایی منطبق بر آن آرمانها عرضه اش کند.
............................................
۱. ر.ک:کتاب صورت و سیرت انقلاب اسلامی
۲.مقاله ۱٨خرداد آری، ۱٨برومر نه از سعید حجاریان وهم مصاحبه با آوا ارگان رسمی انجمن فرهنگ وسیاست دانشجویان دانشگاه شیراز ش ۶۴ص۹
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴
☑️ @m_ghanbarian
ساخت حقوقی و حقیقی.pdf
121K
➕پیوست نوشته چالش افت مشارکت!
بخشی از بیانات رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ۸۷
☑️ @m_ghanbarian
چالش.pdf
710.5K
💠 یادداشت «چالش افت مشارکت!»
✍🏻محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴
☑️ @m_ghanbarian
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲آقا جان ما تو را فراموش کردیم...
#رجب
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 "همه با هم"
❓آیا می دانید شعار "همه با هم" را جهادی های نهضت امام خمینی وارد ادبیات توسعه در دنیا کردند؟!
❗️مهندس حسینعلی عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی:
"شعار جهاد، "همه با هم" بود؛ این کلمه خیلی مهمی است[که در فرمان امام برای تشکیل جهاد بود]. در تاریخ توسعه دنیا، این کلمه با جهاد سازندگی مطرح شده است و می گویند برترین شعار توسعه ی دنیا همین "همه با هم" است که از جهاد سازندگی امام خمینی برآمده. الان این شعار هم در فائو(FAO)، هم در یونیدو(UNIDO) ، وهم در یو.دی.پی (UNDP) و هم در سازمان ملل مطرح است. این شعار با "مشارکت" تفاوت دارد. در ادبیات رایج دانشگاهی، مشارکت مفهوم خاص خودش را دارد که تعریف شده و تعریفش هم غربی است"
(کتاب رسم جهاد/ص۲۵)
🔹پ.ن:
بین ۳۰تا۴۰کشور درگیر #کرونا این ملت متحد و انقلابی جور دیگر خواهد درخشید؛ چنانچه مواجهه مردمی اش با سیل سال قبل زبانزد شد.
#کرونا_را_شکست_میدهیم
#همه_با_هم_شکستش_میدهیم
#بهترین_مردم_دنیا
☑️ @m_ghanbarian
🕙 دو شبی ۱۰۰۰ثانیه برای رجب!
حالا که کرونا و کرونا هراسی تجمعات دینی را محدود کرده، برای استفاده از نفحات قدسی ماه رجب پیشنهاد #منبر_مجازی شده است:
-یک شب در میان
-هرشب ۱۰۰۰ثانیه(حدود۱۵دقیقه)
-ساعت ۱۰شب لایو از پیج اینستاگرام، ۱۰:۳۰صوت آن در کانال
-درس گفتارهایی معرفتی از کتاب گرانسنگ: رشحات المعارف حکیم عارف آیت الله شاه آبادی به زبان ساده
-ارائه توسط حجت الاسلام قنبریان
پیج های اینستاگرام:
https://instagram.com/ghanbarian_ir
https://instagram.com/ghanbarian11
کانال ها:
https://eitaa.com/m_ghanbarian
https://t.me/m_ghanbarian
https://sapp.ir/m_ghanbarian
٭به علاقه مندان خبر دهید
☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب
جلسه اول
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب
جلسه اول: مقدمه/ضرورت خودسازی/ فصل خودسازی/ شاه آبادی و رشحات المعارف
🔅آیت الله بهجت به شهید ردانی و فرمانده های دفاع مقدس فرمود: مراقب صدام درون هم باشید!
حضرت آقا فرمود: "اشتباه است که ما خیال کنیم، دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است؛ ما یک دشمن خطرناک تر از آمریکا وصهیونیزم داریم و آن نفس است"(۸۰/۵/۶)
🔅بعضی رفتند با نفس بجنگند، استعمار و استبداد بر جامعه اسلامی را فراموش کردند!
بعضی رفتند پی مبارزه، نفس کار دستشان داد و ضد خود شدند!
راه نجات جمع بین این دومبارزه است.
🔅آیت الله شاه آبادی اسوه این جامعیت است که امام بزرگوار ما را تربیت کرد. ۱۱ماه تحصن علیه رضا خان و چله نشینی در جوار امیر المومنین را باهم داشت.
🔅کتاب رشحات المعارف درسهای عمومی ایشان در مسجد جامع تهران برای مردم است.
حاوی معارفی است که پشتیبان عمل و عبادت ما میشود. هم عبادات ما را افزایش می دهد؛ وهم آنرا تصفیه می کند. حضور قلب و اخلاصش را تٲمین می کند.
یک شب در میان حدود ۱۵دقیقه از آن معارف جرعه نوشی می کنیم.
☑️ @m_ghanbarian
🛐دعای انقلابی برای رفع کرونا❗️
🌡حتما شماهم در شبکه های مجازی این روزها با دستورالعمل های عبادی برای دفع کرونا از اساتید عرفان گذشته ومعاصر مواجه شده اید. ختم زیارت عاشورا شبیه سامراء سابق و دفع وبا؛ نماز جعفر طیار ودعای نور، حرزهایی برای آویزان در خانه و...
مٲثور از آنها قطعا خوب اند و مجرَّب.
با همین تضرعات، سابقا خداوند دفع بلاء از کشور اهل ایمان کرده وبه مومنین آبرو داده؛ تا جامعه ایمانی از کفر، در انظار تفاوت کند.
💊 اما الان زمان دیگری است، ودعای برتری لازم است.
تفاوت "کرونا امروز" با "وبای دیروز"، به قدر تفاوت "ایران انقلابی" با "سامرای مستعمره دیروز" است!
جامعه، با مسلمان شدن "صورتی نو" می پذیرد. با تشیّع، "فعلیّتی برتر" می گیرد. با اسلام ناب وتشیع راستین، "تعالی" می گیرد.
در جای خود ثابت است که هر موجود، فیوضات ربّ را با "صورت اخیر" و "فعلیت آخر" خود جذب می کند: نبات با فعلیتِ نباتی اش، چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان، با فعلیتِ عقل و نطقش، فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است.
حال جامعه ای که از دوگانه پرستی در آمد ومسلمان شد؛ از اسلامِ فتوحات، بالا آمد واسلام اهلبیت(ع) را پذیرفت؛ البته چله ی زیارت عاشورایش دفع وبا می کند.
اگر از تشیع انقلابیِ علی(ع)و حسین(ع) بهره بُرد و بر یزیدها شورید، مقابل سفیانی ها ایستاد؛ البته "فعلیت برتری" یافته وفیض بالاتری باید جذب کند. آن فیض برتر چیست؟
🔬حالا وقتش رسیده که "علم را اگر در ثریا باشد به زمین آورد" وآبروی مذهب حقش کند.
بازهم با زیارت عاشورا، نماز جعفر طیّار واستغاثه به امام عصر(ع) چنین می کند. اما نه در رویکرد عام الفیل و عبدالمطلب؛ که شترانش را طلب کند وبگوید: خانه، خود صاحب دارد!
بلکه در رویکرد محمد(ص) و وارثانش؛ که، مومنین (بٲیدی المومنین) را جای ابابیل نهد. "اعجاز سجیل" را در "ما رمیت اذ رمیت" بیاورد. حالا، تیرِ کمان مومن، کار سجیل ابابیل میکند.(دقت کنید)
💉وقتی رئیس دانشگاه بقیة الله ازکلید خوردن سه پروژه برای درمان قطعی ویروس کرونا خبر داد؛ و وزیر بهداشت در پاسخ پیام تشکر رهبر انقلاب گفت: "بی تردید با به زانو درآوردن هرچه زودتر بیماری، جهانیان را شگفت زده می کنیم"؛این فعلیت آخر را در فرزندان خمینی دیدم.
انقلاب خمینی برای جمع دین و دنیا و علم و معنویت آمد و خود را مقدمه تمدن مهدوی خواند. پس دیگر بالاتر از اعجازِ دفع وبا "از سر مومنین" ، باید طلب کند. باید فیض آسمانی علم را جذب کند و بوسیله مومنین انقلابی، کرونا را "از سر بشریت" رفع کند.
این هم دعا واستغاثه شمارا می خواهد. ⬅️حالا دیگر فقط برای اعجازِ بی اثر کردن ویروس بین مومنان دعا نکن؛ برای پرچم داری ایران انقلابی در حلّ این بلیه ی جهانی دعا کن ؛ که نظرها را به حقانیت این راه و آن مذهب جلب خواهد کرد.
🎯آنوقت لطف خفیِّ تقدیر الهی برای شروع کرونا از قم، سوژه سازی ها علیه قم ومقدسات، تهاجم رسانه ای دشمن بر کرونای ایران ومعمولی گرفتن کرونای جهان، جدی تر شدن احتمال جهش ژنتیکی ویروس وعملیات بیوتروریسم و دهها پدیده ظاهرا شوم دیگر معلوم خواهد شد!
پس از امروز نذر ودعا وتوسل کن دانشمندان جوان انقلاب قم، جهان را شگفت زده کنند: ایران انقلابی، کرونا را درمان کرد!
آنروز، یک قدم به "یدخلون فی دین الله افواجا" نزدیک شده ایم.
به امید آنروز...
#باهم_شکستش_میدهیم
#ایران_در_افق_۱۴۰۰
#رتبه_اول_در_پیشرفت_علم_و_فناوری
#من_انقلابی_ام
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۹
☑️ @m_ghanbarian
21.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕پیوست یادداشت دعای انقلابی برای رفع کرونا!
٭"جوشش انقلابی" جوانان ایران و فرزندان خمینی را باور کنیم.
#باهم_شکستش_میدهیم
#ایران_در_افق۱۴۰۰
#رتبه_اول_در_پیشرفت_علم_و_فناوری
#من_انقلابی_ام
☑️ @m_ghanbarian
💠جرعه ای از رشحات المعارف
دروس معرفتی عارف حکیم آیت الله العظمی شاه آبادی (استاد عرفان امام خمینی)
🔅فهرست:
-در نشیب و فراز انسان
-بیان فطرت انسان
-در ظهور اعمال
-انجام واجبات و ترک محرمات
-تذکر برای انتباه
-شکر نعمت برچهار قسم است
-مراتب کمال
-سلسله مقربین
-بنی الاسلام علی خمس دعائم
-روز محشر دچار حسرت و ندامت خواهی شد
-سلسله مراتب
🔅جرعه نوشی از رشحات المعارف در شبهای ماه رجب
-یک شب در میان
-۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی
-ساعت ۱۰شب، لایو اینستاگرام ؛ ده ونیم ارائه چکیده و صوت در کانال
پیج های اینستاگرام:
https://instagram.com/ghanbarian_ir
https://instagram.com/ghanbarian11
کانال ها:
https://eitaa.com/m_ghanbarian
https://t.me/m_ghanbarian
https://sapp.ir/m_ghanbarian
#ماه_رجب
#فصل_خودسازی
#پای_درس_آیت_الله_شاه_آبادی
#منبر_مجازی