eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 هیات مجازی برنامه تلویزیونی ثریا 📱پخش زنده از این پیج instagram.com/mohsen.maghsoodi61
💠پروژه مأمون به اسارت بردن مفهوم امامت بود ✅ مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان را بخوانید. ⬅️صفحه روزنامه را میتوانید از اینجا دریافت کنید http://media.qudsonline.ir/d/2020/10/13/0/1009917.pdf
🥀هبوط علم دین‌! ❓چگونه عالمان معتزلی عصر مأمون عدالت را در فلسفه اجتماعی رها کردند؟ ❓و چگونه امام رضا(ع) رها نکرد؟ : 🔸هبوط به این است که علم را خالی از تعهد کند و آن را به یک قیل و قال تنها تنزل بدهد. برای فهم بهتر پروژه مأمون به آنچه عالمان معتزله دچارش شدند اشاره می کنم: 🔸 معتزله پنج اصل اعتقادی داشتند:"توحید" و "عدل"، "وعد وعید"-که در مورد خداوند است-، "منزلة بین المنزلتین"-که در مورد گناهان کبیره بود- و یکی هم "امر به معروف". این امر به معروف را به عدل متصل می کردند و به تعبیری یک جور فلسفه اجتماعی می ساختند. آقای هانری کربن در «تاریخ فلسفه اسلامی» اینگونه آورده است که «از نظر معتزله عدل به معنای دوری جستن فرد از شرّ و ظلم نیست بلکه عدل عمل جمعی امت برای ایجاد برابری و وفاق اجتماعی است تا هر فرد بتواند امکانات بالقوه خودش را تحقق بخشد». عدلی که اینجا از آن صحبت شده، یک عدل اجتماعی است که به یک فلسفه اجتماعی تبدیل می شود. در ادامه می گوید «بدین سان اختیار و مسئولیت انسانی به صرف کاربرد قوای فردی محدود نمی شود بلکه به مجموعه امت بسط می یابد یا باید بسط یابد». بعد می گوید که «این اصل (یعنی امر به معروف) به کرات در کتاب آسمانی اسلام بیان شده است اما اهمیت مکتب معتزلی در این است که اصل عمل اخلاقی و اجتماعی را بر مبنای اصل کلامی عدل و اختیار انسانی قرار داده است». یعنی این ها(معتزله) آمدند و آن عدلی که ما نیز در باورها داریم که هر چه عدل است خدا می کند نه هر چه کرد، عدل است(که اشعری ها می گویند) این را معتزله تا یک فلسفه اجتماعی آوردند که از آن امر به معروف و نهی از منکر دربیاید و امت بتوانند عدالت اجتماعی درست کنند و شاه جور را نپذیرند. 🔸 شما منتظرید تا ببینید که معتزله با این فلسفه بزرگ اجتماعی چه با شاهان جور می کنند؟ حالا امام رضا(ع) را با معتزلی های بزرگ دوران خودش مثلاً احمد بن ابی دو‌ءاد -که قاضی القضات مامون شد- یا ثمامة بن اشرس -که مشاور نزدیک مامون بود- یا بشر بن معتمر -که از نزدیکانی بود که به عنوان شاهد‌، عهدنامه ولایتعهدی را امضا کرده است- مقایسه کنید. می بینید که این افراد واقعاً علم شان هبوط کرد یعنی همین مقدار هم که معتزله در مورد عدالت و کشاندن آن تا امربه معروف و نهی از منکر می گفتند، چیزی از آن گفته نمی شد و حتی برعکسش اتفاق افتاد. 🔸 ماجرای «محنة القرآن» که تفتیش عقائد بود که اگر کسی مثل امام رضا(ع) جلوی این ماجرا نمی ایستاد ممکن بود که یک دوره تفتیش عقائد همچون دوران قرون وسطی در اسلام نیز اتفاق بیافتد. از عجائب تاریخ است که معتزلی هایی که به دنبال آزاداندیشی بودند و علیه سلاطین جور از امر به معروف و نهی از منکر حرف می زدند و از عدالت اجتماعی می گفتند تبدیل به اصلی ترین افرادی شدند که تفتیش عقائد را شروع کردند. در ماجرای «محنة القرآن» انسان ها را تفتیش می کردند که شما بگویید که به مخلوق بودن قرآن معتقدید یا برعکس؟! همین احمد بن ابی دؤاد متصدی بود و محاکمه می کرد. 🔸خوب این یعنی هبوط! معتزله از حرف هایی که در عالم تئوری می زدند که عدالت را از خدا شروع می کردند و تا فلسفه اجتماعی می آورند و تا تکلیف امربه معروف و نهی از منکر امتداد می دادند؛وقتی عالمانش درباری شدند هبوط کرد. 🔸مامون می خواست همان کاری که با معتزله کردند، را با امام رضا(ع) کند؛ که علم امام رضا فقط در قیل و قال معلوم شود که کمتر یا بیشتر بلد است بلکه تعهدش را -تعهدی که نسبت به عدالت اجتماعی، خدای خود و تکلیف بندگان و مستضعفان و محرومان دارد- را از او بگیرند.[که موفق نشد/تفصیل را در مصاحبه ومجموعه ویدئوهای اسلام ناب ببینید] http://media.qudsonline.ir/d/2020/10/13/0/1009917.pdf ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش چهارم: شکست پروژه امامشاه! 🔹با ولایتعهدی مامون می خواست امام مردم را امامشاه کند! 🔹امام رضا(ع) به: - آزادی تفکر و بیان - به حقوق اقلیت ها - به محرومان و مستضعفان متعهد ماند(ذکرنمونه ها) 🔹اما نسبت به کارهای دربار، عدم تعهد ورزید! 🔹این تعهد و عدم تعهد جهت دار، روح ولایتعهدی شد! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴"انقلاب-ارتجاع" ؛ خطری که بود ، خطری که هست! ⭕️گزارشی از خطر ارتجاع در انقلاب محمدی و خمینی به روایت آیت الله خامنه ای ❗️از ٥٢ تا ٩٦ ، ٤٤ سال بازگوی یک خطر بدون محافظه کاری ➕در هیأت مجازی برنامه تلویزیونی ثریا ٩٩/٧/٢٣ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش پنجم(آخر): مدیریت فعال و خلّاق 🔹تقریر انفعالی و سازش از ولایتعهدی در زمان ما! 🔹تندروهایی که بریدند و آدم مأمون شدند! 🔹 آخرین حلقه پروژه هبوط نهضت محمدی، توسط امام رضا شکست خورد 🔹آزادی تفکر و بیان و نقد، اصولی که مانع هبوط نهضت میشود. ☑️ @m_ghanbarian
⚫️مظلوم حسن جان 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⚫️مظلوم حسن جان 2⃣ ▪️پ.ن: ⭕️ حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت از امام حسن مجتبی (ع) به عنوان امام صلح و پیوند که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت، نام برد و افزود: امام حسن در پاسخ به اعتراض برخی از اصحاب خود درمورد پیمان صلح ایشان، فرمود وقتی اکثریت قاطع جامعه و مردم صلح می‌خواهند من صلح را انتخاب می‌کنم. 🔹رئیس جمهور افزود: امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع هم باید صلح کنیم./ پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ☑️ @m_ghanbarian
‼️از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ۹۷ بازنشر * به بهانه حکم ٦ ماه حبس برای یک مستند ساز بخاطر نشان دادن خانه یکی از مقامات! *"مساله" اینجاست: .................................... 🔺وقتی ماجرای ویلای ۱۰۰۰۰متری ای که ۲۵سال در تصرف یک مقام عالی رتبه بود علنی شد، سؤالاتی پدید آمد که آیا فقط همین یک ویلا در تصرف غیرمجاز است؟!آیا اگر ایشان هنوز درمسئولیت خود باقی بود، کسی جرأت تعرض به تصرف غیر مجازش داشت؟! 🔺می دانید ریشه ی این مصائب کجاست؟! این انقلاب، حدوث و بقائش با حضور انبوه مردم بوده است. اصلی ترین نگهدار ارزشهای این انقلاب و پیشبرنده به سمت اهدافش مردم متولی به ولایت اند. با خمینی بزرگ انقلاب کردند و پای همه سختی های جانکاهش ماندند. با جانشین صالح او انقلاب را از فتنه ها حفظ کردند و با وجود همه نامردمی برخی مسئولان و سیاستها، هنوز هم حتی پس از اعتراضات دیماه۹۶ اکثریت قاطع شان از سیاستهای کلان و کلی نظام حمایت می کنند(نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند). http://tn.ai/1645853 این یعنی مردم هنوز "نظام" را در مسیر "انقلاب" و اهداف و آرمانهای آن می بینند حتی اگر حرکتش گاهی کند و ازجاهایی گله ها داشته باشند. 🔺اما نظام[مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نمونه] به این مردم چه نگاهی دارد؟! پریروز برای حفظ "جان" شخصیتهای ارزشمند انقلاب -مثل مطهری ها- تیم حفاظت شخصیتها را پذیرفتند ولو آن شخصیتها را از مطهری و بهشتی به افراد زیادی تسری دادیم که بسیاری از آنها هیچ دشمنی جز نفس اماره شان ندارند! دیروز باز برای حفظ "حیثیت" شخصیتهای انقلابی چون بهشتی مظلوم در مقابل تخریب های سازمان یافته ی مجاهدین و تیم بنی صدر و...قانون مجازات اسلامی را تنظیم و مدعی العموم را به یاری آوردیم. گرچه باز از آن شخصیتها به مسئولین جزء هر اداره ای تنزل شد. توهین و تخریب او -حتی اگر سدی مقابل حرکت انقلاب هم باشد- "جرم عمومی" تلقی شد که غیر خودش، مدعی العموم هم میتواند متهم را به دادگاه بکشاند(ماده ۶۰۹مجازات اسلامی). mshrgh.ir/487570 🔺در این دو گام، مسئول مقابل "دشمن" و "دشمنی" حفظ می شد. اما در گام جدید مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام(!) تصویب شد که مردم را نسبت به اطلاع از دارایی های مسئولین هم نا اهل دید و انتشار دارایی ها -حتی اگر کاملا منطبق با واقع و بدون هیچ توهین و حتی نقد هم باشد- را جرم خواندند! و برایش حتی اگر انتشار اطلاعات، غیر عمد هم باشد کیفر قرار دادند! (مصوب۱۸مهر۹۴). تمایز را متوجه می شوید: حفاظت از جان شخصیت در مقابل "ترور" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "تخریب" بود اما حفاظت از اموال مسئولان در مقابل "اطلاع" شد! حفاظت از جان آنها مقابل "فرقان و گروهک رجوی" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "سمپات های سازمان یافته بنی صدری و سازمان مجاهدینی" بود اما حفاظت از اموالشان در مقابل "مردم" شد! یعنی همان اصلی ترین موتور محرک انقلاب به سمت اهدافش. 🔺وقتی" اطلاع " نبود، "اصلاح" نیست. وقتی اصلاح نبود، "فساد" مثل موریانه ای تنه نظام را میخورد و هر از چند گاهی شاخه ای پوسیده جدا و عیان میشود. جای "دید نافذ مردم" به چند اداره ی عریض و طویل بسنده شد که الحمدلله همیشه بهانه ی کمبود بودجه، عدم تناسب میزان نیرو با وسعت بازرسی، نبودن شکایتی از دستگاه مربوطه و...را دارند و البته خود صدچندان نیازمند نظارت عمومی ملت رشید و انقلابی اند. مثل این مصوبات موجب می شود "صرف اطلاع رسانی" به مردم هم جرم و مستوجب زندان و شلاق شده بالتبع مردم بی تفاوت شوند و موتور محرک انقلاب رو به خموشی و خمودی رود و فقط حضورش در راهپیمایی ها طلب گردد. 🔺البته جای اطلاع درست، هزاران شایعه ی بدتر از دارایی های واقعی مسئولین دست به دست شود و ذهنیت جامعه را تخریب کند. و ناامیدی را نتیجه دهد. امیرالمومنین(ع) اما با وجود عصمت نگاه مردم را ناظر خود و اطلاع آنان را محک گرفت آنجا که دارایی اندک خود را به مردم نمایاند و فرمود: اگر روزی که از شهرتان می روم وضعم غیر از وقتی است که آمده ام پس حتما از خائنین هستم!(المناقب ج۲ص۹۸). ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱📹 *قدم تا قدمگاه* 💠 صحبت های حجت الاسلام قنبریان در حرم مطهر امام رضا علیه السلام در خصوص پیاده روی مردم شهرهای بهبهان و منصوریه تا قدمگاه حضرت امام رضا(ع) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜امام(ع) و روح جمعی امت/ جلسه اول 🔅جامعه و امت هم "حیات اجتماعی" و "روح جمعی" دارد 🔅روح جمعی جامعه جاهلی چه بود؟ 🔅 کسانی که در جاهلیت منادی صلح، ام المساکین، فدیه دهندگان برای کشته نشدن دختران بودند؛ اما حیات اجتماعی جاهلیت را نتوانستند تغییر دهند! 🔅پیامبر(ص) چگونه این روح جمعی را تبدیل و حیات اجتماعی برتری آفرید؟ 🔘هیأت لبیک/ مشهد مقدس/ آخر صفر٩٩ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜امام(ع) و روح جمعی امت/ جلسه دوم 🔅اراده جمعی در ایران! 🔅امام حسن(ع) اسلام ارتدوکس-کاتولیک را اجازه نداد! 🔘هیأت لبیک/ مشهد مقدس/ آخر صفر۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜امام(ع) و روح جمعی امت/ جلسه سوم 🔅ساختارها خنثی نیستند! 🔅ساختار اجتماعی امپراطوی عباسی و ساختار سیاسی برآمده از آن 🔅ساختار فرهنگی و آموزشی امپراطوری 🔅سفر و حضور امام رضا(ع) و امامزادگان و اثرش بر حیات اجتماعی مردم 🔘هیأت لبیک/ مشهد مقدس/ آخر صفر ۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔰آقـا زاده ی تراز! ⭕️علامه حلی نابغه شیعه است. اولین کسی که "آیت الله" خطاب شد. قبل از بلوغ مجتهد بود. در همه علوم سرآمد بود. اولیجایتوی مغول بدستش شیعه شد و دردربار موقعیت یافت. آقازاده اش، فخرالمحققین است که باز از نوابغ شیعه است. از علم پدر بهره برد، نه از موقعیت و منزلت او. علامه در کتاب قواعد الاحکام او را محبوبترین نزد خود می خواند و در ارشاد الاذهان دعا و استغفار او را برای خود طلب می کند. 🔸علامه حلی چند روزی درس طلاب و رسیدگی به مردم را تعطیل و از حله به ییلاقی رفت(۱)؛ وقتی برگشت، پسر متخلق و مؤدبش در نماز به او اقتدا نکرد! پدر علت را پرسید. فخرالمحققین پاسخ داد در عدالت شما شبهه دارم! چون امر مهمتر را رها و به تفریح رفته اید! علامه، کتاب تبصره المتعلمین را نشان داد که در این چند روز نوشته و رفع شبهه شد. 🚫آقازاده های دوره انقلاب اسلامی باید بسی بالاتر از زمان سلطان محمد خدابنده باشند. قم امروز چنانچه در اجتهاد کاملتر از حله دیروز است باید در آقازادگی هم متکامل تر از حله دیروز باشد اما...! -اینجا پسری جای پدر فاضل خود می نشیند و همه امکانات حاصل از سهم امام را به ارث میبرد، شاید دو سه دهه بعد به مرجعیت پدر برسد! -پسری نماینده تام الاختیار پدر میشود و نه در جلسات اداری و کاری که در لابی های گردش مالی کارستان می کند! -پسرانی(یا دخترانی) بدون فضل علمی ای ممتاز، وارث دانشگاه پدر میشوند که امکاناتش با اختیارات حکومتی به ایشان سپرده شده بود. هیأت امناء و علمی و استاد آن میشوند بدونی که از ممتازان آن رشته علمی در کشور باشند! -پسری اصلا زیّ ظاهری را هم زیر پا می نهد، جشن آنچنانی برای پسر گرفته، سلبریتی ها را دعوت و پدر امام جمعه ی خود را هم برای خوشامدگویی می گمارد! -و... ⭕️امام عزیز ما، اما آقازاده ای تراز داشت مثل علامه و فخرالمحققین! سید مصطفی در فضل علمی تمام بود، شاگردانش کمتر از امام نبود اما سر درس امام حاضر میشد. جای تصاحب دفتر و دستک، مستشکل اصلی و جدی درس پدر بود. اینگونه ان قلت طلبگی سایرین به پدرِ مرجع و انقلابی اش مارک و مُهر ضد انقلابی نمی خورد. باهمسر و فرزند در اتاقی در خانه پدری زندگی میکرد. نه خود و نه پدر مهذبش در سهم امام، تصرفی در حد خرید یک خانه ساده و کوچک برای او نکردند تا وقتی که خانه امام جای حضور دائمی مردم شد و دیگر جا نبود! امروز به این الگوی آقازادگی محتاجیم نه نانِ فامیل خوردن و هیچ فضل برتری از سایرین نداشتن. آقازادگانی که مراقب مشی و سلوک پدر باشند یا اقلا زیر مراقبت سخت گیرانه پدر مجال تخلف نداشته باشند. .............................................. ۱.در برخی نقلها سفر علامه، سفری زیارتی به کربلا بوده و اشکال فخرالمحققین ترک واجب بخاطر مستحب بوده است! کجا تا سفر به لندن و آلمان؟! 🔺مطلب مرتبط: جوانگرایی؛ امان از امارة الصبیان است! 📝محسن قنبریان ۹۸/۴/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
☑️چگونه رهبری متهم وضع موجود شده است؟! نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
☑️چگونه رهبری متهم وضع موجود شده است؟! ۱. درباره وضعیت موجود اداره کشور و مشکلات مردم، طیفی می پرسند: اگر رهبری بی تقصیر است؛ چرا مداخله نمی کند؟! اینها "مداخله مستقیم" در گرانی و بازار ارز و سکه را می خواهند! ۲.طیفی هم از دخالت رهبری در راهبرد کلان دولت برای مذاکره و صلح با آمریکا شکایت دارند! اینها همین مداخله را "عامل غیرمستقیم" گرانی و قیمت ارز و سکه القاء می کنند!(نمونه: توئیت تاجزاده) ⬅️ برآیند هردو توجه اتهام به رهبری است! ۳.دخالت غیر مستقیم‌‌ رهبری، با نگه داشتن خطوط قرمزِ مذاکره + ۷سال فراخواندن دولت به تکیه بر توان داخلی برای حل مشکلات -وقتی دولت، اراده ای جز مذاکره دوباره ندارد- گرچه اصولی از انقلاب را حفظ می کند؛ اما تاکنون بر حل مشکلات مردم مؤثر نبوده است! ۴. دخالت مستقیمِ مؤثر ایشان، در معیشت و گرانی بازار؛ با "دخالت موردی" نتیجه نمی دهد. عملا "دخالت گسترده ای" در امور اجرایی کشور را لازم دارد. ⬅️قانون اساسی این دخالت موثر را بدین گونه می پذیرد که: زمینه انتخابات زودرس فراهم شود. یعنی آقای روحانی یا استعفاء دهد یا مجلس او را با استیضاح برکنار کند. ❗️اما تاکید رهبر انقلاب بر کارکردن دولت تا روز آخر و همچنین تلقی شایع شده از مخالفت ایشان با استیضاحِ رئیس جمهور، ایشان را در آن موضع اتهام نگه داشته است! ۵.به نظر می رسد: 🔸 پیشنهاد استعفاء رئیس جمهور از سوی حامیانش، نه به قصد جدی بلکه با درک این وضعیت و برای تنگ تر کردن عرصه بر رهبری طرح میشود! 🔸طرح استیضاح از سوی رقبا نیز نتوانسته باعنوان گزینه نجات، افکار عمومی ملت و حتی مجلس را با خود همراه کند! ⬅️با توجه به سابقه استیضاح وزراء؛ ای بسا انجام استیضاح روحانی به رأی اعتمادش بیانجامد! که موجب ارتقاء جایگاه او و پیشبرد بیشتر پروژه اش می شود. چنانچه رشد رأی اش در ۹۶ نسبت به ۹۲ چنین چیزی برایش به ارمغان آورد. ۶. از اینرو پیش از پرسشِ نظر رهبری درباره استیضاح و حواشی اش، باید پرسید: کدام استیضاح؟!! 🔸استیضاحی که بعنوان گزینه نجات، خواست عمومی مردم و مجلس شده است؟! 🔸یا استیضاحی که بین عده ای محدود، رجز شده اما با گذشت دو سال حتی نظر واحد اصولگرایان و همه طیف رادیکالش هم نشده است؟! ⬅️پس نتیجه اش معلوم است: رای اعتماد روحانی و ترکتازی بیشتر او! 🚸تشتت در جریان اصولگرایی، فقدان لیدر قوی، اداره امور بر اساس تحلیل های موضعی بجای قواعد قانون اساسی، اتکاء بر سخنان درگوشی و منویّات خوانی از رهبری، فقدان پایگاه اجتماعی بزرگ، ناتوانی در بسیج افکار عمومی و ...؛ موجب شده این جناح سیاسی نتواند استیضاح را در وقت مناسبش، خواست عمومی ملت کند. ⬅️پس طبیعی است، رهبرانقلاب هم به چنین استیضاحی روی خوش نشان ندهد؛ مظلومیت و اتهام بر خود بپذیرد اما موجب تقویت پروژه سازش با بقاء مشکلات مردم نشود! یاری رهبری و کمک به مردم به مردان قوی تری و جناح منسجم تری نیاز دارد. 📝 محسن قنبریان ۹۹/۷/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش از منطق تصمیمات کرونایی1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش از منطق تصمیمات کرونایی2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش از منطق تصمیمات کرونایی3⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش از منطق تصمیمات کرونایی4⃣ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اگر "میزان آلایش" و "قابلیت سرایت" در حرمها با سایر اماکن مساوی نیست و کمتر است؛ پس چرا آمد و شد (با ماسک و فاصله) به درون رواقها، تازه از سایر اماکن محدودتر است؟! و با فصل سرما، حیاط هم عملا تعطیل میشود؟! این تناقض چه منطقی دارد؟! ☑️ @m_ghanbarian
🌐 رهبر امت؛ نه فقط امامِ مذهب❕ ❓چرا شیعه و سنی در دوره ائمه، به اسلام کاتولیک(جهانی) و اسلام ارتدوکس(راست آیینی) نیانجامید؟! ۲۸صفر۹۹ 🔹مسیحیتِ واحد، از قرن۴م با جدایی جغرافیایی و سیاسی به مرور در اواخر قرن۵م به جدائی همه جانبه انجامید. دو بلوک کاتولیک/ ارتدوکس پدید آمد: - سال۳۳۰م کنستانتین(مسیحی) پایتخت را از رم به قسطنطنیه منتقل و جدایی شروع شد. - ۳۹۵م تئودوسیوس اداره بخش شرقی و غربی امپراطوری روم(مسیحی) جدا کرد. - اواخر قرن۵ امپراطوریِ بخش غربی سقوط و کلیسا جای آن نشست. بخش شرقی امپراطوری ماند و کلیسا ذیل امپراطوری روم شرقی بود. - این جدایی ها؛ آیین ها، باورها و مناسک مسیحی را متفاوت کرد و دو مذهب متفاوت مسیحی با دو قلمرو متفاوت پدید آورد: کاتولیک(=جهانی): به مرکزیت کلیسای رم و شامل کشورهای اروپای غربی و... ارتدوکس(=راست آیین): کلیسای قسطنطنیه و کشورهای اروپای شرقی و... ❗️اسلام اموی/ اسلام علوی، در مقطعی زمینه کاتولیک و ارتدوکس شدن و جداشدن قلمرو یافت؛ اما ائمه شیعه(بخصوص امام دوم شیعیان) ترجیح دادند، "رهبر امت" بمانند بجای اینکه قلمرویی مختص شیعیان خود بپذیرند و اسلام ارتدوکس را مستقل کنند! 🔹آن مقطع حساس: ۱.زمینه کاتولیک شدن اسلام اموی: - معاویه در زمان خلیفه دوم و سوم فتوحات را در جانب روم پیش برد: فتح جزیره و ارمنستان و آذربایجان و... ، ابتکار نبردهای تابستانی-زمستانی، مرکز کشتی سازی عکا و نخستین ناوگان عربی و شکست دادن ناوگان بیزانس و... محصول امارت اوست. - پس از حکمیت هم با یورشهای متعدد سقوط یمن و حجاز و انبار و... از حکومت علوی را موجب شد. طوری که امیرالمومنین در سرزنش کوتاهی مردم کوفه فرمود برایم جز کوفه نماند!(۱) ۲. سابقه دکترین خود مختاری کوفه: این دکترین را ابوموسی در اول دوره حکومت امیرالمومنین طرح می کرد. در اعلان بیطرفی نسبت به جنگ جمل(حجاز-بصره) به مردم کوفه گفت: "ای مردم کوفه از من پیروی کنید تا پناهگاه اعراب شوید. مظلوم به شما پناه آورد و درماندگان در پناه شما ایمن شوند".(۲) این دکترین بر کوتاهی کوفیان در جمل و صفین اثر داشت. ۳.فرصت برای امام حسن(ع): با آن وضعیت سپاه و فرماندهان، واضح بود پیروزی بر امپراطوری اموی محال است. معاویه کاغذ سفید امضاء برای امام فرستاد تا صلح کند.(۳) شرایط متعددی نوشته شد از جمله نوعی استقلال بیت المال برای شیعیان!(۴) شاید اگر ایالت کوفه بعنوان یک واحد مستقل سیاسی هم مطالبه می شد؛ معاویه موافقت میکرد! تازه حاکمیت سیاسی کوچک اما مستقل، موجب تحقق بسیاری از شروط دیگر(استقلال بیت المال شیعیان، امنیت مخالفان اموی و...) هم می شد. شیعیان امام(اعم از عقیدتی و سیاسی) در ایالتی سکنی و به تعالیم اصیل اسلام علوی می پرداختند و معاویه و جانشینانش هم -چنانچه بعدا محقق شد- امپراطوری بزرگ اموی را موجب می شدند؛ و اسلامِ خویش را جهانی می کردند! لکن امام مجتبی(ع) در قامت رهبر امت درخشید، کل را واگذار کرد و صلاح امت را در یکپارچگی دید(تَرَکتُکَ لِصَلاحِ الاُمَة).(۵) این سخن ایشان در ساباط و قبل از پایان دادن جنگ موید خوبی است:"بدانید پیوستن به اجتماع، بهتر از جدایی و دودستگی است. هرچند اجتماع برای شما ناخوشایند باشد و آنچه را دوست می دارید در جدایی از جمع به دست آورید! من خیر شما را بیش از تصور خودتان در نظر دارم"(۶)(دقت کنید). "صلاح امت" را در این دیدند که مملکت و امت یکپارچه بماند و "شیعیان ناظر بر حرکت امت"(۷) تا به "اصلاح امت" بیانجامد(کاری که برادرش حسین شروع کرد: انما خرجت...لطلب الاصلاح فی امة جدی).(۸) ائمه شیعه هرگز دست از راست آیینی و اسلام ناب محمدی برنداشتند و مواجهه مکتبی خود را تا امام آخر حفظ کردند؛ اما از امت دست نکشیدند و به کشوری برای شیعیان و "فقط امام مذهب شدن" راضی نشدند. این تدبیر بزرگ در بزنگاهی تاریخی بود که امام حسن(ع) را "عقل مجسم" کرد.(۹) . پی نوشت ها در مطلب بعد⏪ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌐 پی نوشت "رهبر امت؛ نه فقط امامِ مذهب" ۱. نهج البلاغه خ۲۵ ۲.اخبارالطوال ص۱۸۱ ۳.طبری ج۲ص۹۳/ کامل ابن اثیر ج۳ص۴۰۵ ۴.در شروط صلح اختلاف است اما ۵میلیون بیت المال کوفه برای کمک به شیعیان و ۱میلیون از خراج دابگرد برای بازماندگان جمل و صفین را برخی قید کرده اند.ر.ک: علل الشرایع ج۱ص۲۱۲ بحارج۴۴ص۱۰ و... ۵.یعنی : " ترا( معاویه) رها کردم بخاطر صلاح امت".کامل ابن اثیر ج۳ص۲۰۵ ۶.الارشاد ج۲ص۱۱ ترجمه رسولی محلاتی ج۲ص۷و۸/ریاض الابرار ج۱ص۱۲۵/ نزدیک به همین مضمون: شرح ابن ابی الحدید ج۱۶ص۲۶ شیخ مفید و سیدجزایری این جملات را برای امتحان اصحاب خوانده است! ۷.امام صادق(ع) در روایتی صلح امام را تحلیل و از زبان امام حسن(ع) در پاسخ به یاران اندک مقاوم میفرماید:" چون من دیدم شما توان پیروزی برآنها راندارید، امر را به معاویه واگذاردم تا خودم وشما مراقب و ناظر آنها بمانیم(لِاَبقی انا وانتم بَینَ اَظهُرِهِم)". تحف العقول ص۳۲۰ ۸. ممکن است اشکال شود بعدتر استقلال قلمرو برای گروه هایی حاصل شد مثلا حکومت مستقل اموی در اندلس ( سال۱۳۸ق) که تا سال ۳۰۰ به خلافت مستقل هم رسید؛ اما مثل مسیحیت اسلام کاتولیک و ارتدوکس نشد! جواب این است که اختلاف اموی و عباسی مثل اختلاف علوی و اموی نبود و صرفا اختلافی بر سر قدرت بود .هردو در عقاید جبرگرا و در شریعت مذاهبی مثل هم داشتند .از اینرو جدایی طلبی سیاسی به طرز دیگری حل می شد.اما مکتب علوی با اموی اختلافات بنیادین در عقاید و اخلاق و احکام داشت که قلمرو جدایافتنش دو اسلام مجزا با مملکت جدا موجب می شد و اثرگذاری ائمه بر اهالی مملکت دیگر را صفر می کرد. آنها قبل از حاکم سیاسی، رهبران دینی مردم بودند و نمی خواستند در ازای حکومتی در بخشی از قلمرو اسلام، هدایت امت را رها کنند. ۹.اشاره به حدیث نبوی که درباره امام حسن( ع) فرمود:" لَوکانَ العَقلُ[ یا: الفضل] شَخصَاً لَکانَ الحَسَن": اگر عقل [یا فضیلت] می خواست تشخص یابد، حسن(ع) می شد./ مائة منقبةمن مناقب امیرالمومنین والائمةص۱۳۶ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیامبر (ص) و روح جمعی امت 🎙️ حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📍 برشی از سخنرانی شب رحلت پیامبر اکرم(ص) ۱۳۹۹ ☑️ @m_ghanbarian
🚦عدالت خواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! 1⃣ ▫️گاهی عدالتخواهی ای به یک قانون مصوّب و مُمضای شورای نگهبان یا حکم قضائی دادگاه صالحه اصابت می کند. بدون مناقشه در مثال از ده ونک تا آسیه پناهی و روستای ابالفضل و برخی محکومیت های قضائی در بدو امر اینگونه به نظر می رسد! ❓در این موارد چه باید کرد؟! جلوی قانون و حکم ج.ا.ا ایستاد و کماکان با ادبیات الهیاتی عدالتخواهی کرد؟! آن قانون را هم زیر سؤال برد و ظلم مضاعف خواند؟! یا به عدالتخواهی حقوقی تنزّل کرد؟! یعنی به قانون و حکم تمکین کرد و آن پرونده را از دور خارج نمود؟! 🔸چالش این سالهای جوانان انقلابی، یکی همین تقاطع بوده است: 🔺عده ای "عدالتخواهی حقوقی" را ترجیح داده اند. صرفاً در چارچوب قوانین و احکام موجود، "مطالبه گری" می کنند. برخی تئوریسین های این بخش از نیروهای انقلاب برای برتری مفهوم مطالبه گری نسبت به مفهوم عدالتخواهی، وجوهی برشمردند. عنوان "جنبش مطالبه گری" بجای "جنبش عدالتخواهی" نیز تفنن در عبارت نیست؛ عقبه تئوریک دارد. فرق اساسی "مطالبه گری" با "عدالتخواهی" در این است که : مطالبه گری، متاخر از امر (قانون، حکم، فرامین) است؛ اما عدالتخواهی، مقدم بر آن(البته در الهیات عدلیه نه اشاعره). به بیان دیگر، تا امری، قانونی، حُکمی نباشد؛ مطالبه معنا نمی یابد. لکن عدالت، عارض بر همان امر و قانون و حکم هم می شود. شهید مطهری دراینباره دارند:《فقهای ما توجه ندارند که اصل "اِنَّ اللهَ یَامُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ"، به منزله روح و مشخص سایر مقررات حقوق اسلامی است و لهذا بر ظواهر و قوالب، جمود می کنند و روح را از دست می دهند.》(۱) 🔻عده ای دیگر از اینسو عدالت خواهیِ الهیاتی را ترجیح داده و از چند و چون قوانین و احکام هم پرسش می کنند. طیفی از این دسته نه فقط در "نظر" بلکه در "عمل" هم تمکین به قانون و حکمی -که ناعادلانه می شمارند- نمی کنند. در مقابل اجرای آن مقاومت کرده، برچسب آنارشیست برخود هموار کرده اند! 🔘نمونه ای از عدالت خواهی الهیاتی پیش از انقلاب در کلام رهبران انقلاب: 《اگر چنانچه قائل به باشی در جامعه اختلاف طبقاتی و تبعیض معنی ندارد. آن جامعه ای که سری و تَهی دارد، بالایی و پایینی دارد آن جامعه، "جامعه توحیدی" نیست》.《در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی، با قیافه و اندام جامعه غیرتوحیدی متفاوت است. این جور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می شود، آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی است؛ نه. قواره جامعه توحیدی، شکل قرار گرفتن اجزای یک جامعه، اندام عمومی اجتماعی که براساس توحید و یکتاپرستی و یکتا گرایی است، با غیر این چنین جامعه ای به کلی متفاوت است. در یک کلمه آنچه امروز به آن می گویند: نظام اجتماعی. نظم اجتماعی و سیستم اجتماعی و شکل اجتماعیِ جامعه توحیدی یک چیزی است به کلی مغایر و مباین و احیاناً متعارض و متضاد با جامعه غیر توحیدی》. این ادبیات الهیاتی، "قانون" را هم می گرفت:《بنابراصل توحید، انسانها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند》.《از جمله چیزهایی که اگر پیروی اش کردی عبادت آن را کردی، "قانون" است...پس به کدام قانون عمل کنیم؟ آیا به قانون عمل نکنیم؟ از نظمی و نظامی پیروی نکنیم؟ چرا. لکن سعی کن این همه، خدایی باشد تا تو در حال اطاعت، در حال تبعیت، بنده خدا و مشغول عبادت خدا باشی》. حتی "تفسیر از دین" را هم با همان الهیات، مورد ارزیابی قرار می داد:《اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[اقامه قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند》(۲) ❓آیا چنین سطحی از عدالتخواهی و ارزش گذاری فقط در دستگاه جور و حکومت طاغوت، درست است؟! به حکومت اسلامی که رسید، دیگر هم در "نظر" و هم در "عمل"، قانون اسلامی فصل الخطاب است؟! ❗️برخی دوستان انقلابی بدین نظر مایلند (تقریرشان بیان خواهد شد) ❓از سوی دیگر آیا هیچ فرقی در حکومت اسلامی و ولیّ مشروع با حکومت طاغوت در مواجهه با قانون و اجرا وجود ندارد؟! اگر قانونی ناعادلانه تشخیص داده شد، مجوز ایستادگی در مقابل آن، صادر است؟! برخی عدالتخواهان نیز بدین مایلند.(تقریرشان خواهد آمد) ⬅️ آنچه درست بنظر می رسد حد وسط بین آندوست: در حکومت ولیّ مشروع، التزام "عملی" به قانون، همزمان با مطالبه تصحیح حکم و قانون با عدالتخواهیِ الهیاتی و بسنده نکردن به مطالبه گری در حد قوانین موجود (توضیحش خواهد آمد). * حوصله کنید و همراه بمانید! .................................... ۱.یادداشتها ج۳ص۲۷۱ ۲.طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای به ترتیب صفحات: ۲۰۷و۲۲۹و۲۲۹و۲۵۲و۲۰۷ 📝 محسن قنبریان ۹۹/۸/۴ ☑️ @m_ghanbarian