eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
896 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆گزیده جلسه بیست و چهارم حضور قلب در نماز ✅ قبلا گفتیم فراغت قلب به معنای یک دل شدن و یک دل شدن به معنی از بین رفتن جاذبه ها و دافعه های دنیوی در قلب است. 🔆 باید در صفحه ی جذابیت ها و صفحه ی تنفر ها و ترس ها هرکدام کاری انجام دهیم و آن این است که هرکدام از آنها را با خداوند که غنی مطلق است مقایسه کنیم. و آرام آرام این علاقه به خداوند و در جاهایی ترس از خداوند، در تمام علایق ریشه میدواند و انسان با خدا یک دل میشود. 👌 ذکر "لااله الا الله" بسیار در این زمینه نافع است. ترس ها و علایق دنیوی را از بین میبرد. ترس باید در واقع فقط از گناه باشد و عقوبت پروردگار. ❓از آیت‌الله بهجت پرسیدند: برای از بین بردن عوامل پراکندگی دل چه باید کرد⁉️ ✅میفرمایند کسی که خداوند متعال را شناخت و به او انس گرفت ، از عالم غیب به او گفته میشود دنبال امور ضروری خود هم برو و در عبادت اینقدر زیاده روی نکن. نه اینکه بگویند خواهشا حوائجت را به خدا ترجیح نده!!!!! 🔅اگر نمازگزار بداند که چقدر الطاف خداوندی او را درمیان گرفته از نماز خود روی برنمیگرداند! ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 25.mp3
7.26M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و پنجم مدت زمان: ۱۵ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و پنجم حضور قلب در نماز ✅ عامل آخر حضور قلب در نماز توجه به اسرار باطنی نماز است. باید بدانیم که عبادت به جز صورت ظاهری , باطنی هم دارد. 🔆 باطن آن یک صورت ملکوتی است. و این باطن به تعبیر امام (ره) سبب نورانیت قلب و ذهن و به تبع آن قبر و برزخ هم میشود. ✅ اگر مومن نماز را با اصول و صحیح بخواند و حدود آن را رعایت کند، نماز به انسان دعا میکند و برای او نور میشود. اما اگر آن را صحیح نخواند و حدود آن را رعایت نکند، نماز، فرد را نفرین میکند و از او شکایت میکند. 🔹اگر باطن ما در نماز حضور داشته پس نماز هم باطن و روح دارد اما اگر قلب حضور نداشته باشد نماز خالی از نور و باطن است. ✅صحت و قبولی نماز بسیار مهم است. صحت نماز یعنی بر طبق رساله باشد و قبولی نماز یعنی حضور قلب در نماز که علم اخلاق تعیین میکند. 🔹صحت نماز با سجده ی سهو و نماز احتیاط و ... جبران میشود و حضور قلب با نوافل جبران میشود. 🔹بعضی از فقها حتی نوافل را در آستانه ی وجوب دانسته اند و بسیار مهم است. ✅نکته ی مهم: میزان سنجش ما امیرالمومنین است. و این بسیار کمر شکن است برای ما و تلاش زیادی میخواهد تا کمی به او نزدیک شویم! ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 26.mp3
6.06M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و ششم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و ششم حضور قلب در نماز ⬅️قبلا در خصوص توجه به اسرار باطنی نماز برای حضور قلب در نماز صحبت کردیم. ❓حالا ببینیم نماز چگونه عبادتی ست؟ ☑️نماز فرد اعظم و فرد اکمل است بین تمام عبادت ها. مثل شب قدر که مادر همه ی تقدیرات عمر ما است، مثل سوره ی حمد که همه ی قرآن را در خود جای داده. نماز هم یک عبادت جامع و مادر همه ی عبادت هاست. 👈در نماز تمام ابعاد عبادت وجود دارد هم زبانی هم کلامی هم بدنی. هیچ عبادتی اینگونه نیست. مثلا در انفاق و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر به تنهایی همه ی این ها با هم اتفاق نمی افتد. ☝️❗️اما باید دقت کنیم و تلاش کنیم ببینیم که این حالات را در نمازمان میبینیم یا نه؟ 🔆خدایا همانند اولیای خودت نماز همراه با حضور قلب به ما عنایت بفرما! ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 27.mp3
6.42M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و هفتم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و هفتم حضور قلب در نماز ❇️انسان صوری نماز صوری(ظاهری) می خواند و انسان باطنی نماز باطنی. ✅امیرالمؤمنین در کتاب غررالحکم می فرماید: در هر امری یک عبرتی هست . 🔸عبرت: عبور دادن، چیزی که از ظاهر عبور می دهد و به باطن می رساند. 🔹همه افعال و اوراد نماز نیز دارای یک ظاهر است و یک باطن که این ظاهر باید ما را عبور داده به باطن و حقیقت آن برساند. و نماز کلاس اخلاقی است . حال ببینیم این افعال و اوراد ما را به کجا می رساند؟. 🔸کلاس اول، از دستشویی شروع می شود. اولین کاری که مستحب است انجام بدهیم «تخلّی» است. سرّ و باطن اینکار چیست؟ نمود قضارات(دفع شده ها) دنیاست. در آن چند دقیقه ای که در آن محل هستیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم: 🔺عاقبت دنیا فساد و بدبویی و گندیدگی است: لقمه ی چربی که تا چند ساعت پیش اینقدر لذیذ بود اکنون اینگونه شده. پس دل نبندیم 🔺نگاه کردن به راحتی بدن بعد از تخلی: تعلقات این بدن هم اگر دفع شود همین راحتی نصیب انسان می شود. در قلب هیچ کس خوردنی نمی رود‌، تعلقش می رود و همانطور که با دفع شدنش انسان راحت می شود تعلقش که برود نیز انسان را راحت میکند. 🔺چند ساعت لذت بردی، ببین تو را به چه ذلتی کشاند(الان کجا هستی) و بعد به چه راحتی می رسی حال اگر از تعلق آن هم بیرون بیایی از چه ذلتی خارج شده و به چه عزتی میرسی 🔺این ذلت و خواری جایی برای تکبر و غرور نمی گذارد نه در برابر خدا و نه بنده خدا ✳️باطن وضو 👌تعبیر آب : رحمت وقتی سراغ آب میروی با رحمت الهی قلبت را پاک کن همانطور که آب آلودگی ظاهری را از بین می برد آلودگی باطن را نیز پاک می کند .وقتی دستمان آلوده باشد به دوستمان دست نمی دهیم آن را شسته بعد دست می دهیم حال برای نماز هم... ❓چرا این چهار عضو را با وضو می شوییم ؟ چون با آنها به سراغ دنیا می رویم با دست و پا و صورت متوجه غیر خدا هستیم حال باید آنها را با آب(رحمت) شست و به سوی خدا رفت. ☑️ @m_ghanbarian
۱-قصه رغبت، غصه غربت.mp3
22.03M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ ⬅️با سه مثال تصویری از یک واژه نفیس درست کنید و جلو ببرید: ✅تصویر اول:فرد گرسنه ای که میل به یک غذای خاص دارد که در حالت سیری هم این غذا را دوست دارد(بین دوست داشتن و این میل شدید تفاوت هست)و این غذا هم نیست. ✅تصویر دوم:فردگرسنه بر سر سفره ای می رسد که غذای مورد علاقه اش سرد و نیمخورده هست(کم و بی کیفیت)اماچون میل و علاقه دارد می خورد و در همان حال آرزوی گرم و زیادش را دارد. ✅تصویر سوم:فرد گرسنه اقدام به تهیه آن غذا می کند_منتظر نذری نمی ماند_هرچند امکانات کافی ندارد و آشپز هم نیست وقتی آماده شد رنگ ،بو ومزه اش هم متفاوت است و تازه می سوزد!در حال دور ریختن هم گرم و زیادش را آرزو می کند.ممکن است خود را لعنت کند اما نمی گوید لعنت به غذا. این میل شدید رغبت نام دارد که معنایی فراتر از دوست داشتن دارد. در لغت به معنای طلب ومیل شدید یا وسعت و فراخی است. رغبت یک رغیبه یا متعلق رغبت هم می خواهد. اگر همه ارزشهای انسانی(عدالت،آزادی و...)و اسلامی(نماز،حج،حجاب و...) را فشرده کنیم اسم آن می شود دولت کریمه(در دعای افتتاح می خوانیم:اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة) که این می شود متعلق رغبت. در قیام سربداران این سه تصویر وجود دارد: 1⃣ در زمان هلاکوخان مغول و زیر چکمه های ظلم و تبعیض آنان که خبری از ارزشهای انسانی و اسلامی هم نبود(تصویر اول) سربداران رغبت به این ارزشها(دولت کریمه) داشتند. 2⃣ نهضت وقیام آنها پیروز شد و حکومت تشکیل دادندکه ادعای زمینه سازی فرج را داشتند و رشحه ای و باریکه ای از دولت کریمه بود همه اش نبود رهبر نهضت که حضرت مهدی نبود که کل دولت را مستقر کند(تصویر دوم سرد و نیمخورده)اما رغبت داشتند و اقدام کردند . 3⃣ در نهضت اختلاف افتاد و دو دسته شدند رهبران مذهبی و حاکمان دیگر و برخی ارزشهادر دولت مدعی امام زمان زیرپا گذاشته شد(غذاسوخت،تصویرسوم)اما بازهم مردم شیعه نگفتندلعنت به قیام و نهضت،اسلام و امام زمان را ول کن،خاک بر دهان کسی که بگوید دولت کریمه،نه!باز هم منتظر ماندند و راغب. ⭕️آدم باجنبه در هیچ یک از سه حالت رغبتش کم نمی شودبلکه زیادتر هم می شود. یکی آدم های سیر دلسرد می شوند و دیگری آنهایی که ایمان کامل و نگاه روشن به آینده ندارند . ⭕️رغبت چه در دوره پهلوی‌(تصویر ۱)و چه در جمهوری اسلامی(تصویر۲) وچه در (تصویر ۳ )که الحمدلله هنوز به آنجا نرسیده، باید باشد. تشرفات محضر ولی عصر عج هم در هر دوره متفاوت است در دوره پهلوی از نوع مرحوم کافی و در دوره خمینی کبیر از نوع شهید انرزگو و وزوایی (انسان مؤمن مجاهدانقلابی) ⭕️تصویر رعیت مظلوم می شود امام کاظم(ع) که در زندان های تنگ و نمور کوچک و تاریک هارون الرشید هر عصر در دعایش رغبت به دولت کریمه حضرت مهدی که هنوز متولد نشده را دارد(تا این حد باید رغبت داشت و امید) ⭕️و تصویر رغبت امام مظلوم می شود امیرالمؤمنین که تنها امامی است که مردمش به او ظلم کردند و او رغبت به دولت کریمه داشت. در هیچ حالتی عذری برای از دست دادن رغبت به دولت کریمه نیست باید در جاده رفت به قدر توان. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 28.mp3
5.24M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و هشتم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و هشتم حضور قلب در نماز ✅ باطن اذان و اقامه: در کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل شده است: هرکس قبل از نماز اذان و اقامه بگوید دوصف از ملائکه پشت سر اومی ایستند.که اقلّ آن از مغرب تا مشرق عالم و اکثر آن ما بین زمین و آسمان است. ✳️ حال که امام جماعت فرشتگان هستی و پاک ترین موجودات عالم پشت سر تو هستند تو نیز باید پاک ترین مرتبه خودت را امام جماعت قرار دهی. که قلب در درون انسان به منزله امام است و باید اعضا و جوارح پشت سر او به نماز بایستند. 🔷 امام(ره) می فرماید: سرّ اذان و اقامه فراخواندن قوای ملکیه(اعضا و جوارح، وهم و خیال و ...) است وقتی می گوییم اهدنا(ما را هدایت کن) چون ما خود به تنهایی یک کشوریم.ای دست بیا به نماز بایست، ای خیال آن موضوعات بیخود را رها کن بیا به نماز بایست صراط مستقیم را تصور کن و... 🔺برای اینکه به امری تسلط یابیم آن را تمرین و تکرار می کنیم . مثلا بجه ای که می خواهد در حضور جمعی شعر بخواند در خانه تمرین می کند همینطور است حالت قلب ما، ما باید اذکار نماز را در اوقات غیر نماز با او تمرین کنیم و به قلب برسانیم تا در آن جماعت باشکوه(نماز) بتواند امامت آن را برعهده گیرد. 👌نکته مهم: بین اذان و اقامه دعا مستجاب است، با استغاثه حقیقی به مولای عالم حضرت مهدی ارواحنا له الفداء از او بخواهیم که قلب ما را جمع و حاضر کند و در پایان نماز هم 3بار سوره توحید را قرائت کرده به ایشان هدیه دهیم. ☑️ @m_ghanbarian
۲-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.11M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ @m_ghanbarian