3-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقاله سوم و چهارم.mp3
12.36M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه سوم - مقاله سوم و چهارم
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه سوم - مقاله سوم و چهارم #رمضان_۹۶ محسن قن
💠 جلسه سوم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅ حقیقت جهل
🔸حقیقت جهل کل مقابل عقل کل عبارت از وهم کل عالم کبیر با لذایذ مایل به شر.
🔸طبق این حدیث شریف ، پس از عقل آفریده شده و از دریای شور که اشاره به دو قوه غضب و و شهوت است. ظلمانی است چون کارش شیطنت است.
✅ حقیقت ادبار و اقبال
🔸عالم یک مرحله ی «از اویی» (انا لله) دارد که قوس نزول نام دارد و یک مرحله ی «به سوی اویی» (الیه راجعون) که قوس صعود نام دارد و سرجمع حرکت دایره ای را موجب میشود که مبدأ همان منتهی است.
✅ با این توضیح :
🔸اقبال: رفتن در قوس صعود تا رسیدن به فناء الهی است.
🔸ادبار: رفتن در قوس نزول تا رسیدن به کثرات عالم ماده.
✅ با این وصف اقبال و ادبار عقل چنین میشود :
1⃣ اقبال عقل کل: رجوع به خداوند تا فناء کلی.
2⃣ اقبال عقول جزئی: پاره کردن حجاب های بین خلق و حق.
3⃣ ادبار عقل کل: ظهور آن در مراتب مادون تا رسیدن به عقول جزئیه بشری.
4⃣ ادبار عقول جزئی: توجه آنها به کثرات و اشتغالات عالم دنیا برای اکتساب کمال.
✅ اما جهل که فقط ادبار داشت:
1⃣ ادبار جهل کل: تنزل حقیقت وهم کل در اوهام جزئیه و شیطنت های بشری.
2⃣ ادبار جهل های جزئی: اشتغالات دنیوی برای شیطنت و اضاد در ارض.
❓چرا جهل اقبال ندارد❓
🔸چون اقبال (رجوع به خداوند) دو چیز میخواهد که در جهل نیست:
۱- ترک انانیت: جهل هرچه در جهالت ترقی میکند ، خود خواهی و خودبینی اش افزون میشود.
۲- حب کمال مطلق که در جهل مغلوب و محکوم است.
✅ تفاوت ادبار عقل و جهل:
🔸ادبار عقل از سر اطاعت الهی و بدون دوری از خداست حتی در اشتغالات دنیوی هم قصد قربت دارد.
🔸اما ادبار جهل برای خودخواهی و قضای شهوات خویش است و موجب دوری از خدا و فرو رفتن در طبیعت و در نتیجه خلود در آتش است.
❓از کجا بدانیم که ما در اشتغالاتمان دچار ادبار جهل و ابلیسیم یا عقل❓
🔸راهش عرضه خویش به قرآن و عترت است و اینکه آیات بر خویش تطبیق شود تا کشف شود که از مظاهر ابلیس هستیم یا مظاهر و جنود عقل و رسول الله .
✅و سپس تا فرصت هست برای رفع نقص خود کاری کنیم...
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔻صریح و بی پرده در خصوص ادامه مسیر انقلاب اسلامی 🔹 الزامات تحقق گام دوم انقلاب در مسیر پیشرفت و ع
⚜عدالت و اقتصاد در بیانیه گام دوم
#چکیده_آنچه_در_برنامه_ثریا_گفته_شد
۱.بیانیه در بخش اقتصاد چالش ها را بیرونی(تحریم) و درونی("عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریتی") می کند. ۴راه حل ارائه می کند از جمله "مردمی کردن اقتصاد"؛ که توسط مدیران ما خصوصی کردن اقتصاد خوانده میشود!
۲.در بخش عدالت باز به "فاصله ژرف" وضع موجود تا مطلوب اشاره و از جمله ی بی عدالتی ها "تبعیض در توزیع منابع عمومی" شمرده میشود.
ما این قسمت را با قسمت مردمی کردن اقتصاد همراستا می دانیم. درمان این تبعیض پایه ای و اساسی، مردمی کردن اقتصاد است.
۳.مردمی کردن اقتصاد با نهاد تعاونی فراگیر در قانون اساسی(بند۲اصل۴۳) تعبیه شده است و رهبر انقلاب هم سهم ۲۵درصدی برای آن در سیاستهای اصل ۴۴(سال۸۴) و سیاستهای کلی برنامه پنجم(سال۸۷) دیده و دو نوبت ابلاغ شده است: تعاونی فراگیر ملی برای سه دهک پایین و بیکاران و رساندن ضریب جینی(فاصله فقر و غنا) به۰/۳۵ !
در این بیانیه از نشدن اینها گله دارند: "غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو قبول نیست. این سخنان در قالب #سیاستها و قوانین بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته آن چشم امید به شما جوانهاست و اگر زمام اداره بخشهای گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود این امید برآورده خواهد شد"
۴.ما دولت جوان انقلابی را از جمله دولتی در جهت تحقق اقتصاد مردمی و رفع تبعیض در منابع عمومی با تحقق آن ابلاغها دیدیم و گله کردیم چرا در این ۱۵سال حتی کاندیداهای حزب اللهی و ولائی بدین سو نرفته و اینها را شعار خود نکرده اند؟!
تحقق نامتوازن و کاریکاتوری سیاستهای اصل۴۴ موجب شده بخش سرمایه دار بزرگ خصوصی شکل بگیرد. بخش حاکمیتی غیر دولتی هم بهرمند شوند اما دهک های پایین و بیکاران نه! لذا ضریب جینی روز به روز بالاتر برود!
۵. از "باب تجاوب" با بیانیه (که درخواست خود رهبر انقلاب بوده است) عرضه شد: عدم تحقق اقتصاد مردمی بخاطر آسیب دیدن دو رکن دیگر یعنی حوزه سیاست(حکمرانی مردمی) و فرهنگ(رسانه ها برای مردم) است!
در حکمرانی، مثلا اتاق بازرگانی برای حداکثر ۲۰هزار بازرگان با انتخاباتشان برقرار میشود و حکمرانی ای می یابد؛ که با اختیار اعطای کارت بازرگانی به افراد، می بینیم ۲۵۰نفر بیش از ۷میلیارد دلار(!) ارز دولتی را پس نمی دهند. نظام پزشکی با انتخابات بین پزشکان تشکیل و اختیار تعرفه گذاری خدمات پزشکی در بخش خصوصی، تعیین میزان پزشکان کشور با در دست داشتن مجوز مطب و ورودی دانشگاه پزشکی را مال خود می کند.
چنین اختیار سیاسی ای هرگز برای کارگران (علیرغم تصریح اصل ۱۰۴)، انجمن های صنفی و اسلامی(اصل ۲۶) و... تحقق نیافته است. کارگران در اعتراضات خود با مشکل امنیتی مواجه اند و دانشجویان و علماء نیز در یاری آنها دچار مشکل میشوند!
پس تا حکمرانی مردمی دهک های پایین و محرومان با شوراهای مصوب قانون اساسی تحقق نیابد، اقتصاد مردمی نمیشود.
۶.در حوزه فرهنگ، قانون خط و مشی و اصول برنامه های صدا و سیما(مصوب ۶۱/۴/۱۷) در ماده۷ رسانه ملی را ملزم می کند:"صدا و سیما متعلق به تمامی ملت و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد بدیهی است که در این میان تکیه اصلی بر اکثریت های اعتقادی(مسلمانان)، اقتصادی(مستضعفان) و سنی(کودکان و نوجوانان) است".
آیا برنامه های صدا و سیما تکیه اصلی اش بر تحقق سهم مستضعفان در توزیع منابع عمومی است؟! آیا سهم شرکت های بازرگانی از مستضعفان در برنامه ها بیشتر نیست؟!
خبرگزاری های حاکمیتی هم وضعی مشابه دارند...
*مصاحبه ها و یادداشتهای این ایام بیشتر ابعاد این سه گانه(اقتصاد و سیاست و فرهنگ) برای مستضعفان را واکاوی کرده است که به مقدار وقت اشاراتی از آنها در برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹ انجام شد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/ برش اول
▫️علمائی که تاج نور در قیامت دارند قیام کنندگان برای ضعفایند!(الاحتجاج ج۱ ص۱۸)
▫️امام خمینی از زبده ترین آنها بود.
▫️فاصله ژرف عدالت، افزایش ضریب جینی در این دهه
▫️ارزش فتوای حرمت خلق پول درونی بانکی از سوی برخی مراجع همان تاج های نورانی است!
#برنامه_ثریا
☑️ @m_ghanbarian
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/برش دوم
✔️عدالت اجتماعی و اقتصاد مردمی
▫️بین "مردمی کردن اقتصاد" و "تبعیض در توزیع منابع عمومی" در بیانیه گام دوم، نسبت هست
▫️باید سه دهک پایین و بیکاران در ۲۵درصد اقتصاد کشور شاغل-مالک می شدند! و ۳۰درصد سود فروش دشت مغانها و... برای تشکیل تعاونی های آنان هزینه می شد!
▫️با لیبرالها کاری ندارم چرا کاندیدهای ولایی و حزب اللهی در این ۱۵سال این ابلاغ را شعار خود نکردند؟!
▫️تعاونی های فراگیر، شدنی است؛ نمونه های مدرن و کهن ایرانی!
*در یادداشتها و مصاحبه های این ایام مدارک و منابع این ادعاها خوانده شده است:
- بازگشت انقلابی به مردم ۱ و ۲
- ایده انقلاب برای اقتصاد مردمی
- میشود؛ توانسته بودیم
#برنامه_ثریا
☑️ @m_ghanbarian
31.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا ۲۶بهمن۹۹/ برش سوم
✔️چرا اقتصاد، مردمی نمیشود؟!
▫️سه ضلعی متوازن اقتصاد، سیاست، فرهنگ در قانون اساسی
▫️نمیشود اقتصاد نئولیبرال را پس زد اما مردم سالاری را نئولیبرال کرد! اتاق بازرگانی تشکیل شود و در حکمرانی نافذ باشد، اما شوراهای قسط کارگری(اصل۱۰۴) تشکیل نشود! اگر یک گروه تلگرامی تشکیل دادند نیروی امنیتی سرش حساس شود!
▫️امام در کنار اقتصاد مردمی، شوراهای مردمی برای حکمرانی مردمی خواست(صحیفه امام ج۷ص۱۶۷). اصل۱۰۴ میگوید کارگران حتی در شرکتهایی که ملک شخصی مالک است در برنامه ریزی مداخله کنند؛ اگر با تعاونی مالک شدند که مدیریت هم مال خودشان!
▫️الان اگر دانشجویانی خواستند در احقاق حقوق کارگران مداخله کنند دم عوارضی برگردانده میشوند! عالمانی خواستند کمک کنند فردا بهش زنگ میزنند که به تو چه ربطی دارد! تمام شد زمانی که عالمان به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه بودند!
▫️در فرهنگ هم رسانه ملی طبق ماده۷ قانون خط مشی و اصول برنامه ها(مصوب۶۱/۴/۱۷) دربرنامه ها باید تکیه بر اکثریت اقتصادی یعنی مستضعفان میکرد؛ آیا چنین کرد یا زور شرکت های بازرگانی بیشتر است؟! خبرگزاری های حاکمیتی دیگر هم قراردادشان با یک بنگاه تجاری خط و مشی شان را معلوم می کند! پس در فرهنگ هم مدافع حقوق مستضعفان کم میشود!
▫️اقتصاد مردمی، بدون حکمرانی مردمی و رسانه های فرهنگی در خدمت مردم و محرومان، نمیشود! رئیس جمهوری باید بیاید و به این سه همزمان توجه کند!
#برنامه_ثریا
☑️ @m_ghanbarian
19.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برنامه ثریا۲۶بهمن۹۹/برش چهارم
✔️تفاوت حقوق دولتی تا کجا شرعی است؟!
▫️وقتی بودجه دولت کفافِ تامین کردن کارمندان و رساندن آنها بالای خط فقر و همزمان رعایت تفاضل های حقوقی مدیران را نمی کند؛ باید کدام سو را بگیریم؟!
✔️تکمیل:
دستور شرعی به حاکم درباره حقوق کارگزارانش:
عهدنامه مالک اشتر:"اسبغ علیهم الارزاق"
-اسبغ: سبغه=رفاه و فراخی در زندگی؛ جامه فراخ و بلند دوخت/ اسباغ: کاری را تمام و کمال انجام دادن.
سرجمع یعنی وسعت دادن رزق و جیره و مزد آنان.
*وجه استدلال:
۱-اسبغ علیهم الارزاق، مفید وجوب است. بر والی واجب است کارکنان را به وسعت معاش برساند از حد فقر و احتیاج درآورد.
۲- برای والی در این شرایط، امکان مالی(بودجه) نیست که بیش از دو میلیون کارکنان خود را حقوق ۱۰میلیونی(بالای سطح فقر) دهد و در عین حال تفاضل حقوق مدیران را تا سقف ۷برابر(قانون خدمات)هم تامین کند.
۳- تکلیف اول(اسباغ ارزاقِ عموم کارکنان) متیقّن و اهم است و تکلیف یا حق دوم(تفاضل حقوق مدیران با کارکنان معمولی) مشکوک و مرجوح است.
⬅️باید تکلیف متیقن و اهم را مقدم کرد. پس در این شرایط مقدم کردن افزایش قدرت خرید عامه کارکنان دولت بر حقوق های بالای مدیران موجه و شرعی است. لذا میتوان با تراشیدن حقوق های بیشتر، سطح حقوقی را بسیار نزدیک به هم کرد.
⁉️اینکه کارگران و دستمزد بگیران غیر دولتی چه؟!
پاسخ شاغل-مالک کردن آنها در شرکت ها و کارخانجات است که در برش های قبل توضیح داده شد.
#برنامه_ثریا
☑️ @m_ghanbarian
🏦 بورس گَزیده ها!
روستای مال ملّا با مشارکت ۴۰میلیاردتومانی در بورس لقب #مال_استریت و روستای بورسی ایران گرفت!
حالا با ضرر ۲۵میلیاردی، "بورس گَزیده"ای است که سوژه مستندها خواهد شد!
خسارت فرهنگی نهادهای اقتصادی سرمایه داری بر فرهنگ کهن عشایری-روستائی مان صدچندان از خسارت مالی آن عزیزان است!
یک قدم مانده تا #مال در عرف عشایری(=سیاه چادرهای ایل) به "مال" در عرف کلانشهرهای مدرن(=مرکز خرید و مصرفی بزرگ) بدل شود!
❓ یک سؤال مهم:
ریسک احیای تعاونی های کهن عشایری و توسعه اش به غیر محصولات لبنی چقدر بیشتر از ریسک ضرر در بورس بود که بدان سو نمی رویم؟!
❗️تا ۱۳۳۵ دومیلیون زن عشایری و روستایی در ۴۰۰هزار تعاونی (واره) مشارکت اقتصادی داشتند؛ بدونی که هیچ عضو مردی بپذیرند!
#بورس
#واره
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
4-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقاله پنجم.mp3
10.11M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه چهارم - مقاله پنجم
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهارم - مقاله پنجم #رمضان_۹۶ محسن قنبریان
💠 جلسه چهارم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
اهم نکات این جلسه:
✅ ۱- معرفت عقل و جهل و جنود آنها مقدمه ای برای هدایت است.
✅ ۲- این معرفت از مختصات علوم غیبی است و بیانش نیاز به اصحاب ولایت و یقین دارد.
✅ ۳- اینکه امام صادق(ع) فرمود خداوند برای عقل ۷۵ لشکر «جعل» کرد مثل این است که بگوییم خداوند برای انسان قد و وزن جعل کرد . نه یعنی انسان را آفرید و سپس به او قد و وزن داد.
جعل جنود برای جهل هم جعل تبعی است . مثل آن است که بگوییم خداوند برای سایه ی انسان طول و بلندی قرار داد.
✅ ۴- این ۷۵ جند شمارش شده کلیات و مهمات فضایل عقل اند.
✅ ۵- فلما رأی الجهل ...
رؤیت عقل توسط جهل بشکل احاطه وعلم نبوده بلکه از طریق انعکاس کامل در ناقص یا مقایسه نقص به کمال و فهم ضد از ضد است.
✅ ۶- جهل هم مثل ابلیس خود را مثل عقل فرض کرد و گفت : هذا خلق مثلی!
این همان خودبینی و خودپرستی اوست. انسان تا از این ارث ابلیسی فارغ نشود وارث آدم نمی شود.
✅ ۷- اگر قوای جهل در انسان به فعلیت رسید در مقابل جنود عقل ، انسان از رحمت پروردگار خارج و در زمره ذریه ابلیس میشود .
✅ ۸- عطاء ۷۵ لشکر به جهل از سوی خداوند منافاتی با عذاب او و دور کردنش از رحمت ندارد چراکه لازمه ایجاد در عالم طبیعت این ضدیت است.
و این موجب سلب اختیار هم نیست بلکه کمالات جنود عقل در همین ضدیت پیدا میشود.
✅ ۹- اشتغال به تهذیب نفس و تصفیه اخلاق که در حقیقت خروج از تحت سلطه ابلیس و حکومت شیطان است از بزرگترین مهمات و اوجب واجبات عقلیه است.
یک نگاه به نامحرم یا یک لغزش کوچک زبانی مدتها از حقایق توحید انسان را دور میدارد.
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅جوشش، درونِ نمیشود؛ نمی گذارند! #جنبش_مَیامین_تا_دولت_عدالتی_تر #امام_باقر(ع) ۹۹/۱۱/۲۳ ☑️ @m_ghanb
چالش میامین و ملاعین.mp3
5.32M
#کلیپ_صوتی
🔰چالش مَیامین و ملاعین
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔅شاخص سه وجهی امیرالمومنین برای حکمرانی!
❓آیا برای تفاضل حقوق و مزایا، شاخصی وجود دارد؟! برای افزایش حقوق ها، درصد بالسویه بهتر است یا پلکانی؟!
❓برای برنامه بودجه، توسعه، ابلاغها، انتصابها؛ شاخص و شاقول پیشینی داریم؟!
❗️عهدنامه مالک اشتر(۱) یک شاخص سه وجهی به حاکم داده و رعایتش را #واجب می کند:
▫️"وَلیَکُن": آقای ج.ا "باید" اینجور باشی:...
▫️"اَحَبُّ الاُمُورِ اِلَیکَ": دوست داشتنی ترین امر حکومتی نزدت این باشد:...(۲)
▫️۱."اَوسَطَها فِی الحَق": میانگین حق ها باشد. یعنی حق همه افراد و بلاد را ببین و چیزی تصوب و اجرا کن که حق بیشتری را لحاظ کند(۳)
▫️۲."اَعَمَّها فِی العَدل": عدالت فراگیر تری را موجب شود.
▫️۳."اَجمَعَها لِرضا الرَّعیَّه": رضایت عمومی تری را موجب شود.
*مقاله ای تحقیقی تر را منتظر باشید!
....................................
۱.با سندمعتبر: الفهرست ج۳۷ص۱۱۹
۲."الامور" اینجا همان است که "اولواالامر" برایش هست و مطلق است پس همه اوامر حکومتی در تقنین و اجراء و قضاء را می گیرد.
۳."الحق" اینجا بمعنای "حقیقت" مقابل "باطل" نیست؛ که معنای درستی ندهد. حقیقت، وسط و طرف ندارد و غیر آن باطل است؛ اما "حق ها و حقوق"، بخصوص در فرض تزاحم باهم، میانگین دارد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian