محسن قنبریان
⚠️ضرورت فوری متناسب سازی مطالبات مردمی با اقدامات جاری! 🔹اول چند مثال: 1⃣ده سال پیش معرفی مفسدان بز
✅براساس نظرسنجی دانشگاه مریلند پس از اعتراضات دیماه ۹۶:
مردم با وجودی که وضع اقتصادی را بد و حتی در حال بدتر شدن میدانستند اما ۷۶% آنها با تغییر نظام سیاسی جمهوری اسلامی مخالف بوده اند.
پس مردم ولو گله مندند اما انقلابی اند.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚠️ضرورت فوری متناسب سازی مطالبات مردمی با اقدامات جاری! 🔹اول چند مثال: 1⃣ده سال پیش معرفی مفسدان بز
✅اگر متصدیان نظام در رویکردی "انقلابی"(بدون ملاحظه کاری) و "جهادی"(بدون کندی) اقدامات جاری را متناسب با مطالبه و توقع مردم نکنند اقلا این اتفاق ناگوار در کوتاه مدت پیش روست که براندازان و منافقان، مطالبه مردم را به فتنه های خیابانی بکشانند.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
از حفظ جان وحیثیت مسئولین در مقابل دشمن تا....mp3
6.7M
#کلیپ_صوتی
🔴از حفظ جان و حیثیت مسئولین در مقابل دشمن تا حفظ اموالشان در مقابل ملت!
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
‼️از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت!
#محسن_قنبریان
#پیوست_سخنرانی_رحلت_امام۹۷
🔺وقتی ماجرای ویلای ۱۰۰۰۰متری ای که ۲۵سال در تصرف یک مقام عالی رتبه بود علنی شد، سؤالاتی پدید آمد که آیا فقط همین یک ویلا در تصرف غیرمجاز است؟!آیا اگر ایشان هنوز درمسئولیت خود باقی بود، کسی جرأت تعرض به تصرف غیر مجازش داشت؟!
🔺می دانید ریشه ی این مصائب کجاست؟!
این انقلاب، حدوث و بقائش با حضور انبوه مردم بوده است. اصلی ترین نگهدار ارزشهای این انقلاب و پیشبرنده به سمت اهدافش مردم متولی به ولایت اند. با خمینی بزرگ انقلاب کردند و پای همه سختی های جانکاهش ماندند. با جانشین صالح او انقلاب را از فتنه ها حفظ کردند و با وجود همه نامردمی برخی مسئولان و سیاستها، هنوز هم حتی پس از اعتراضات دیماه۹۶ اکثریت قاطع شان از سیاستهای کلان و کلی نظام حمایت می کنند(نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند).
http://tn.ai/1645853
این یعنی مردم هنوز "نظام" را در مسیر "انقلاب" و اهداف و آرمانهای آن می بینند حتی اگر حرکتش گاهی کند و ازجاهایی گله ها داشته باشند.
🔺اما نظام[مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نمونه] به این مردم چه نگاهی دارد؟!
پریروز برای حفظ "جان" شخصیتهای ارزشمند انقلاب -مثل مطهری ها- تیم حفاظت شخصیتها را پذیرفتند ولو آن شخصیتها را از مطهری و بهشتی به افراد زیادی تسری دادیم که بسیاری از آنها هیچ دشمنی جز نفس اماره شان ندارند!
دیروز باز برای حفظ "حیثیت" شخصیتهای انقلابی چون بهشتی مظلوم در مقابل تخریب های سازمان یافته ی مجاهدین و تیم بنی صدر و...قانون مجازات اسلامی را تنظیم و مدعی العموم را به یاری آوردیم. گرچه باز از آن شخصیتها به مسئولین جزء هر اداره ای تنزل شد. توهین و تخریب او -حتی اگر سدی مقابل حرکت انقلاب هم باشد- "جرم عمومی" تلقی شد که غیر خودش، مدعی العموم هم میتواند متهم را به دادگاه بکشاند(ماده ۶۰۹مجازات اسلامی).
mshrgh.ir/487570
🔺در این دو گام، مسئول مقابل "دشمن" و "دشمنی" حفظ می شد. اما در گام جدید مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام(!) تصویب شد که مردم را نسبت به اطلاع از دارایی های مسئولین هم نا اهل دید و انتشار دارایی ها -حتی اگر کاملا منطبق با واقع و بدون هیچ توهین و حتی نقد هم باشد- را جرم خواندند! و برایش حتی اگر انتشار اطلاعات، غیر عمد هم باشد کیفر قرار دادند! (مصوب۱۸مهر۹۴).
تمایز را متوجه می شوید:
حفاظت از جان شخصیت در مقابل "ترور" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "تخریب" بود اما حفاظت از اموال مسئولان در مقابل "اطلاع" شد!
حفاظت از جان آنها مقابل "فرقان و گروهک رجوی" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "سمپات های سازمان یافته بنی صدری و سازمان مجاهدینی" بود اما حفاظت از اموالشان در مقابل "مردم" شد! یعنی همان اصلی ترین موتور محرک انقلاب به سمت اهدافش.
🔺وقتی" اطلاع " نبود، "اصلاح" نیست. وقتی اصلاح نبود، "فساد" مثل موریانه ای تنه نظام را میخورد و هر از چند گاهی شاخه ای پوسیده جدا و عیان میشود.
جای "دید نافذ مردم" به چند اداره ی عریض و طویل بسنده شد که الحمدلله همیشه بهانه ی کمبود بودجه، عدم تناسب میزان نیرو با وسعت بازرسی، نبودن شکایتی از دستگاه مربوطه و...را دارند و البته خود صدچندان نیازمند نظارت عمومی ملت رشید و انقلابی اند.
مثل این مصوبات موجب می شود "صرف اطلاع رسانی" به مردم هم جرم و مستوجب زندان و شلاق شده بالتبع مردم بی تفاوت شوند و موتور محرک انقلاب رو به خموشی و خمودی رود و فقط حضورش در راهپیمایی ها طلب گردد.
🔺البته جای اطلاع درست، هزاران شایعه ی بدتر از دارایی های واقعی مسئولین دست به دست شود و ذهنیت جامعه را تخریب کند. و ناامیدی را نتیجه دهد.
امیرالمومنین(ع) اما با وجود عصمت نگاه مردم را ناظر خود و اطلاع آنان را محک گرفت آنجا که دارایی اندک خود را به مردم نمایاند و فرمود: اگر روزی که از شهرتان می روم وضعم غیر از وقتی است که آمده ام پس حتما از خائنین هستم!(المناقب ج۲ص۹۸).
☑️ @m_ghanbarian
❇️ دو حرف حساب:
1⃣ یکی با مثل این گویندگان:
"صدها سال است که روحانیت اسلام تکیه گاه محرومان بوده است. همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده اند...علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است و خداوند کسانی را که اینگونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می کنند نمی بخشد. روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت...آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خوانده اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز همین شیوه زاهدانه و با فقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته اند...به هرحال خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرتها و مهمتر از همه #احساس مسئولیت در برابر توده ها روحانیت را زنده وپایدار ومحبوب ساخته است".
این جملات مرشد و مقتدای روحانیت اصیل معاصر-امام خمینی(ره)-بود که امروز هم مانند ایام انقلاب و دفاع مقدس در پرتو آمار و به نسبت جمعیت ثابت است. ائمه جمعه و جماعتی که با محرومان شهر خود یا مناطق دور افتاده در نداری شان شریک و کمک کار آنانند. فضیلت مخفی کردن زهد و نشان در گمنامی گرفتن مانع از آن شده که همه مثل سلبریتی ها ویترینی زیباتر از واقعیت یابند. درباره مبلغی معروف درشیراز شنیدم که با دیدن خانه ای محروم که میوه نخورده اند یکسال میوه نخورده است. با وجودی که بخاطر عارضه شیمیایی دکترها منع اکید از این کار دارند. با ماشین خود تبلیغ می رود و رایگان بخشی میکند.
چرا چنین نباشد وقتی رهبر روحانی جامعه مثل فقیرترین ها از زمان رهبری تا کنون آجیل نخورده باشد.
yon.ir/UlQF7
و دهها و صدها نمونه دیگر.
2⃣ یکی هم با روحانیت:
"والبته این بدان معنا نیست که ما از همه روحانیت دفاع میکنیم چرا که روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبوده ونیستند".
این هم ادامه سخنان آن مقتدا در منشور روحانیت است.
🔺تا پیش از برجام به اعتراف منتقدی مثل شریعتی هم امضای هیچ آخوندی پای قراردادی ننگین نبوده است!
🔺تا قبل از دو دهه اخیر، زندگی لاکچری -ولو برای معدودی از آخوندها- سابقه نداشته است!
و همین ها بعلاوه بزرگ نمایی دشمنان دید مردم را نسبت به این صنف خدوم و کم خرج تخریب کرده است.
به حسب پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی(منتشر درفصلنامه اسلام ومطالعات اجتماعی سال۹۲) در بررسی انتظارات دینی مردم از روحانیت، در بین ۲۱مقوله مورد سنجش، ضعیف ترین نمره درباره ساده زیستی است(۴۲/۷%مردم پایبندی روحانیون به ساده زیستی راخوب و خیلی خوب و ۵۷/۳%پایبندی شان را کم، خیلی کم و اصلا دانسته اند).
✅ نتیجه:
🔺بر همه طلاب و روحانیون اصیل در این زمان فرض و لازم است که آن نشان فقر و زهد و قناعت و مسئولیت مقابل توده ها و محرومان و تشنه بودن به خون سرمایه داران زالو صفت را برای خود و دوستانشان(با مراقبت و توصیه های متقابل) نگهدارند. هم فقیرانه زندگی کنند و هم در گروههای جهادی برای کمک به محرومان حاضر باشند و صد البته همزمان فریاد بر متجملان و بخصوص روحانیون اشرافی و علی الاخص تئوری پردازی برخی از آنان برای اشرافیت مذهبی را ترک نکنند.
انجام هریک از این تکالیف بدون دیگری خسارتی جبران ناپذیر برای آبروی هزار ساله روحانیت اصیل است.
#محسن_قنبریان
#کجایید_آخوندها؟!!
#نقد_نوری_زاد
☑️ @m_ghanbarian
💠امام صادق ما را به که سپرده؟!
#فقیه_پارسا_متعهد
برشی از سخنرانی ایام صادقیه ۹۷/برش اول
#محسن_قنبریان
🔷امام صادق(ع) در "غیاب" و "غیبت" معصوم ما را به که سپرده است؟
به فقها(نه خودمان و نه عرفا و صوفیان و نه متکلمان و فیلسوفان) با دو شرط: "پارسا" و "متعهد در قبال مردم" سپرده است.
🔹دو دسته روایات مؤید این است:
الف) روایاتی که بطور خاص فقهایی مثل محمد بن مسلم و زراره و ابوبصیر و برید بن معاویه را می شمارد و دستور رجوع کردن به اینها یا دستور فتوا دادن به اینان می دهد.
ب)روایاتی که با عناوین عام فقهاء صادر شده و تشخیص فردش را به ما واگذاشته است. آیه عجیب ۱۸سبأ میفرماید: بین مردم و شهرهای مبارک، شهرهای ظاهری قرار دادیم و تقدیر کردیم مردم در آن سیر کنند تا به شهرهای مبارک برسند! آیه از متشابهات قرآن است. امام صادق(ع) فرمود شهرهای مبارک مائیم و شهرهای ظاهری فقهای ما(تفسیر نورالثقلین ج۴/المیزان ذیل آیه).
🔹به تعبیر شهید مطهری بین تمام علوم اسلامی فقط فقه است که سلسله اش متصل به معصوم می رسد. یعنی هر شاگرد از استاد خود اجازه اجتهاد گرفته تا میرسد به همان افراد نامبرده امام صادق(ع) که از او اجازه فتوا گرفته اند.
🔹اما به هرفقیه نسپرده است به فقیه پارسا سپرده است. همان روایت معروف من کان من الفقهاء، یک شرطش علمی است(که فرمود از فقهاء) ۴ شرطش پارسائی و اخلاقی است: صائنا لنفسه...: خویشتن دار، دین نگهدار، مخالف هوای نفس و مطیع امر مولا. به عامه فرمود از اینها تقلید کنید.
🔹باز نه هر پارسا! بودند فقهای پارسائی که سبزی خرید، در خانه دید مورچه ای در سبزی هاست، مورچه را به مغازه سبزی فروشی برگرداند تا دور از لانه و همراهانش نشود! این چنین کسی آیا به آدمی ظلم میکند؟
اما از ما خواستند تعهد چنین فقیه پارسائی نسبت به مردم را هم بسنجیم. ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم یعنی ساخت و پاختی و قراری و آرامشی سر گرسنگی مظلوم و سیری ظالم نداشته باشد.
بودند فقهای بسیار اهل علم و مجسمه پارسائی (که ضرب المثل پارسائی از مثل سوی مثل امام خمینی بودند) اما در عهد غیبت مطلقا قیام علیه ظلمه را جایز نمی دانستند!
امام صادق (ع) ما را به اینان هم نسپرده است.
🔹حالا ببین چه دقیق است و باریک. در مرجعیت فقط دنبال اعلم هستیم والسلام! در واعظان دنبال خوش بیان تر و مشهورتر هستیم والسلام در نماز جماعت دنبال نزدیکترین و آشناترین هستیم والسلام!
امام صادق(ع) بیشتر از اینها از ما خواسته بود. افقه اینها آنهم با دو شرط پارسائی و مسئولیت و تعهد در قبال محرومان جامعه را جلو اندازیم.
🔹ادامه دارد...
☑️ @m_ghanbarian
💠امام صادق ما را به که سپرده؟
#فقیه_پارسا_متعهد
برشی از سخنرانی ایام صادقیه۹۷ /برش دوم
#محسن_قنبریان
🔷درباره تأسیس نهاد فقاهت پارسا و متعهد برای حفظ جامعه شیعی توسط امام صادق(ع) سه مواجهه صورت گرفته است:
1⃣ منهائیون: اسلام منهای روحانیت.
این جریان خود طیفی است برخی جای فقهاء، قطب های صوفی را نهادند، برخی روشنفکران مذهبی و برخی خودکشیشی را تئوریزه کردند!
دکتر سروش -که لوتر ایران توسط غربی ها لقب گرفت- مروج خود کشیشی اسلامی شد. او در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت حتی پیامبر را صرفا آخرین نبی(پیام آور)خواند نه آخرین مفسر! یعنی ایشان وحی را متناسب زمان خود تفسیر کرد که احادیث نبوی شد، مردم این زمان هم حق دارند تفسیر خود را از آن وحی داشته باشند! در این نظر نه تنها تفسیر فقهاء که حتی تفسیر نبی هم فصل الخطاب نبود!
شهید مطهری با استفاده از طبقه روشنفکر موافق بود اما موافقت مشروط. به شرط مواجهه فکری با اسلام شناسان اصیل. و تصفیه افکار آنها(ر.ک:پیرامون انقلاب اسلامی)
2⃣ اجمعیون: همه روحانیت!
در این رویکرد هر که ملبس به لباس روحانی است محترم و دارای جایگاه است! اصالت روی شرایط سه گانه (فقاهت،پارسائی،تعهد) نرفته روی لباس رفته است! مثلا اگر جایی روحانی بی تقوایی بود اهل تقوایی مثل مرحوم دولابی هم بود برای جماعت روحانی جلو بایستد!
توجه: واضح است در صورت عادل بودن روحانی، ترجیح او برای امامت جماعت متفق علیه همه مراجع تقلید است و قابل دفاع است.
در این رویکرد تصحیح روحانیت با نهی از منکر و تصفیه بدها حتی توسط خود روحانیت مذموم تلقی شده، جنگ آخوندی و "تف سربالا" خوانده میشود.
شهید مطهری این استدلال را "برهان تف" می خواند ارزشش را اندازه همان تف میشمارد(یادداشتها ج۱ص۲۷۳)
3⃣احرازیون: قائل به نهاد روحانیت اما با احراز واجدین شرایط. فقط کسانی لیاقت سرپرستی شیعه -چه در سطح مرجعیت، چه منبر و وعظ و چه امامت جمعه و جماعت- را دارند که واجد آن شرایط سه گانه باشند.
🔹در روایت من کان من الفقهاء تصریح کرد این خصوصیات در همه فقهاء شیعه نیست در بعضی از آنهاست و هرکدام که قبایح فقهای مذهب مخالف را یافتند ازشان هیچ قبول نکنید.
شهید مطهری قبایح فقهاء را نه در شراب و قمار بلکه در نحوه تصرف در وجوهات و وضع بیت و آقازادگان میخواند(ر.ک:ده گفتار/یادداشتها ج ۴)
امام صادق(ع) در آن حدیث شر آن بعض غیرپارسا را از لشکر یزید بر سپاه حسین(ع) برای شیعیان بیشتر می داند!(بحار ج۲ص۸۸)
امام صادق(ع) فاقد خشیت را اصلا عالم نمی داند ولو موشکاف مشکلات علمی باشد!(همان ص۵۲)
متاسفانه ما در تقلید فقط بر اعلمیت مانور می دهیم.
🔹درباره وعاظ هم سخت گرفت. واعظان و منبری هایی که وقتی خود موعظه می شوند زیر بار نمی روند اما وقتی موعظه میکنند با درشتی می گویند را اهل طبقه دوم جهنم شمرد(همان ص۱۰۸). از عیسی(ع) نقل کرد که علماء سوء زمانش را خطاب میکرد: ای علماء سوئی که اجرت را می گیرید اما عمل را انجام نمی دهید!
امام صادق(ع) ما را موظف کرد پای منبر اهل علم که عامل هم باشند جمع شویم نه ترک مجالس و منابر و نه هر که مشهورتر یا صرفا خوش بیان تر!
🔹امام جماعت هم که شرطش عدالت است. موظفیم پشت سر باتقواترین و فقیه ترین به نماز حاضر شویم نه زود خود را راحت و پشت سر نزدیکترین بخوانیم!
اگر به این توجهات عمل شود مراجع وارسته و متعهد، واعظان پرهیزکار و امامان جماعت شایسته تقویت و کژی ها اصلاح می شود اما وقتی بهترها نفوذ کلام نداشته باشند و بدها هم ایمانها را بلرزانند کار سخت می شود.
🔷امام صادق(ع) خود سنت احراز را بناء نهاد
فرزند خود عبدالله افطح را -که پس از فوت اسماعیل پسر بزرگ بود- نصیحت و از پذیرش او نهی کرد. وقتی امامزاده بلافصل، خوب و بد دارد و باید از بدش احتراز و دوری کرد تکلیف شاگرد و فقیه معلوم است.
زید النار هم نوه امام صادق و برادر امام رضاست. امام رضا به او که به حسب و نسب خود تفاخر و خود را بهشتی میخواند، رویکرد غلط اجمعیون را به رخش کشید. فرمود این حرف جاهلان کوفه فریبت ندهد که فاطمه(س) پاکدامن بوده پس همه ذریه اش بهشتی اند!
وقتی درباره فرزندزادگان زهرا(س) نمیشود به درستی همه قائل شد آیا به روحانیون میشود؟!
پس نفی این نهاد هرگز اما تمییز صالح آنها از فاسد و پی صلحاء آنها افتادن وظیفه است.
🔹ادامه دارد....
☑️ @m_ghanbarian
💠امام صادق ما را به که سپرده؟
#فقیه_پارسا_متعهد
برشی از سخنرانی ایام صادقیه۹۷ /برش سوم
#محسن_قنبریان
🔷رویکرد درست با نهاد روحانیت -که احراز شرایط را اصل می گیرد- مفاهیمی مثل تقلید و اقتدا و ائتمام را تعریفی نو می کند:
🔹تقلید در رویکردی که کل روحانیت را خوب میداند، "سرسپردگی" است اما در رویکرد احرازی، همراه با نوعی "مسئولیت و نظارت" است. دیگر تقلید خود تقلیدی نیست. فرد با تحقیق واجد شرایط ترین فقیه را برمیگزیند و اعمالش را مطابق فتوای او میکند و در تمام طول تقلید هم ناظر بر اعمال خود مرجع هست که نه خدای نکرده خود خلاف فتوایش عمل کند یا از بینات سرپیچی و دنیا طلبی کند. قبول کنید هنوز تا این تقلید فرهیخته فاصله داریم. شهید مطهری سالها قبل از انقلاب از این تقلید گفته و سرسپردن و کورکورانه رفتن را نکوهش کرده است و آن را شراکت در جرم(احتمالی)خوانده است(ر.ک:مقاله اجتهاد و تقلید در اسلام از ده گفتار یا جلد۲۰مجموعه آثار).
🔹این تقلید را هم امام صادق(ع) به ما آموخت. همان روایت مشهور من کان من الفقهاء...، شروعش با این سؤال است که چطور قرآن تقلید عوام یهود را نکوهش کرده اما تقلید شیعیان از فقهایشان نیکو شمرده میشود؟! امام پاسخ می دهد چون عوام یهود می دیدند رهبانان حلال را بخاطر هوای نفس خود حرام میکنند و حرام را حلال اما باز پیروی می کردند. رشوه گرفتن و دروغ گفتن و... را می دیدند اما پیروی می کردند. بعد می فرماید "عوام ما هم اگر از علماء خود فسق آشکار و تعصب شدید و سگالی و حرص بر طلب دنیا دیدند و باز ازشان تقلید کردند مثل عوام یهود قابل سرزنش اند". سپس همان شرایط ۴گانه پارسائی(صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه) را شمرده و تصریح میفرماید فقط برخی فقهای شیعه چنین اند نه همگی شان.(ر.ک:بحار ج۲ص۸۸).
از این حدیث دقیقا آن فرمایشات شهید مطهری پیداست که چه در بدو امر و چه در حین تقلید، مقلد نیازمند "تحقیق" در بودن شرایط و "نظارت" در بقاء شرایط در مرجع خویش است. این کجا و کورکورانه و چشم بسته و سرسپردن کجا؟!
لازم است جوانها حتما این مقاله ارزشمند از شهید مطهری را بخوانند و به دیگران درس دهند.
🔹مطهری آنجا نظریه عوامانه ای که علماء را متصل به کر دانسته که مثل آب کر مانع نجس شدن آنهاست را تخطئه میکند. چه حیف که برخی درس خوانده ها برای ایجاد سرسپردگی به فردی این گونه آراء سخیف را تبلیغ و تازه مخالفش را تفسیق هم میکنند. بلکه بالاتر آمده برخی فقهاء را بمثابه آب کر و خود که مرتبط با آنهایند را متصل به کر می خوانند! از اینرو واقعا بانگ زدن اندیشه مطهری در جامعه مذهبی ما یک فریضه است .
🔹امام صادق(ع) جز معصومین، معصومی به ما معرفی نکرده و فقهاء را در عین اینکه ما را بدانها سپرده است نه تنها معصوم نخواند بلکه اعتصام به کر و... هم برایشان نشمرد. به ما مثل "مغیره بن سعید" را معرفی کردند که حتی به اسم اعظم رسید اما مثل او در بین ما شیعیان مثل بلعم باعورا در بنی اسرائیل شد که قرآن ماجرای او را بیان کرده است(۱۷۵و۱۷۶/اعراف).(ر.ک: تفسیر العیاشی ج۲ص۴۲ و بحار ج۱۳ص۳۷۹). یعنی عالم و فقیهی در شاگردی امام باقر(ع) میتواند به آن اوج برسد که اسم اعظم بداند اما باز مصون از لغزش نیست و دچار انسلاخ از آیات الهی شود.
☑️ @m_ghanbarian
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
460.2K
در بحث "امام صادق(ع) ما را به که سپرده؟!" ارجاعات زیادی به مقاله شهید مطهری داده شده است و توصیه و تاکید به فراگیری مطالب ارزشمند آن و درس دادن به آن شده است. برای سهولت، pdf این مقاله قرار داده میشود
💠واعظ ها و منبری های مورد سفارش
(پیوستی بر مباحث سخنرانی ایام شهادت امام صادق(ع))
🔷چند وقت پیش شیراز محضر دوستان هیأتی انقلابی بودم. دو حکایت شنیدم:
1⃣بچه های مؤمن دانشگاه منبری ای مشهور که با برنامه های زنده تلویزیونی و مصاحبه های مکرر و مستمر صبح و شب آن مشهور شد را دعوت کرده بودند منشی ایشان نوع پرواز و نوع اقامت و حتی غذاهای قابل صرف و میزان پاکت را از قبل طی کرده بود! بعد از همه دک و پوز وقتی آمد با وجود تبلیغات زیاد سالن دانشگاه پرنشده بود. به راحتی گفت صحبت نمیکنم! با اصرار فقط چند سؤال جواب داد و رفت! سر سفره فرمایشی شان هم اشک چند دانشجوی میزبان را درآورد و با پرواز درخواستی اش پرید و رفت[البته بعدا خبر بهره مندی اش از ماجرای املاک نجومی تهران هم رسانه ای شد]!
2⃣مبلغ فعال و سینه سوخته ای که از دفاع مقدس جانبازی و شیمیایی دارد. برای تبلیغ با ماشین خود میرود و پاکتی هم نمی گیرد. فقیرانه زندگی می کند اما شب و روزش را وقف جوانان کرده و مجموعه ای منحصر به فرد راه انداخته است و الگویی برای بسیاری از مجموعه های انقلابی و ولایی کشور شده است. یکبار با خانواده ای مواجه میشود که مدتی است از فقر میوه نخورده اند، او هم یکسال علی رغم اصرار پزشکان میوه نمی خورد تا همدرد محرومان باشد.
🔷بحث این شبها سر این بود که امام صادق(ع) ما را به که سپرده است؟
در سه سطح مرجعیت، وعظ و منبر و امامت جماعت بررسی شد.
در وعظ ما را به منبری دوم سپرده است نه اولی.
گاهی دسته اولی ها جرمی مصرح در قانون ندارند که مجازات یا ممنوع المنبر شوند. اغلب دسته اولی ها جرمشان همین دنیا طلبی و کاسبی از دین است و تنها راه بی فروغ کردن اینها، استقبال نکردن از آنهاست.
در بین مشاهیر و غیر مشاهیر پیدا میشوند دستور قرآن صریح است: "اتبعوا من لا یسئلکم اجرا" از کسی تبعیت کنید که کارمزدی ازتان نمی خواهد".
خواستید تکریم کنید و به قدر متعارف هدیه ای دهید اما او که پاکت و شرایط ضیافت را طی میکند مطلقا اهلیت ندارد.
امام سجاد(ع) اینها را "روباه جامعه" می خواند که از دین می خورند و آنچه در زبان با زیبایی بیان میکنند در قلب ندارند(ر.ک:بحار ج۶۷ص۲۷۸). پیامبر(ص) فرمود: پای منبر هر دعوت گر مدعی ننشینید. آنان که [با عملشان] شما را از تواضع به کبر و از اخلاص به ریا و از زهد به رغبت و...می برند بلکه بالعکس پای سخن کسی بنشنید که شما را از کبر به تواضع و...بکشاند....(ر.ک:بحار ج۲ص۵۲)
نگو ای بابا همین چند نفر پای منابر را هم با این حرفها فراری می دهی و جایش سلبریتی ها و ...می نشانی!!!
اگر با بصیرت و توجه و اقبال و ادبار هوشمندانه مستمعین وعاظ بی تقوا و دنیا طلب از صالحان آنها جدا شدند آنوقت خواهیم دید هنوز هم روضه و منبر قدرت مقابله با شاخ های اینستا و سلبریتی ها و صاحبان صفحات زرد را دارد.
نترسید اینقدر طلبه پاک و پرکار اما گمنام و بی نشان در گروههای تبلیغی-جهادی از کنار دریای مازندران تا روستاهای سوخته ی سیستان هست که فقط دک و پوز و سر و صدای بعضی(باز نه همه)مشاهیر موجب دیده نشدن آنها شده است.
📝محسن قنبریان ۹۷/۴/۲۰
☑️ @m_ghanbarian