eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
⚡️آقای آملی تا قبل رد صلاحیت برادرش، ۲۰سال عملکرد شورای نگهبان را قابل دفاع می دید! برای انتخابات ۱۴
نگهبان غیررسمی(اجتماعی)؟! آنچه انقلاب اسلامی بیشتر از یک فقیه متبحر درون ساختار رسمی شورای نگهبان لازم دارد، حوزه علمیه ای قوی درون نهاد اجتماعی(نه سیاسی) است که بتواند نگهبان غیر رسمی نهاد قدرت در تحقق آرمانها و ارزشها باشد. به تعبیر رهبر انقلاب: حوزه علمیه ای "مستقل از حکومت" اما "همکار آن" باشد. "وابسته به دولت نباشد" اما "به دولت کمک کند". آنرا "نصیحت و راهنمایی کند و مقررات اسلامی را به آن بشناساند"(۷۴/۹/۱۶). متاسفانه برخی پیشبران علم در حوزه، "بی اعتناء و بی مبالات در قبال حکومت"؛ و برخی هم در نصیحت و راهنمایی دچار لکنت و تعارف اند؛ و قلیلی هم آنند که باید! برخی این روزها صرفاً از منفذ قدرت سیاسی، جدایی آیت الله آملی از یکی از ارکان رسمی حکومت را یک پله مانده به آخر و افول ستاره بخت می شمارند؛ اما این آقای آملی است که باید به اینها ثابت کند وفادار به انقلاب و نظام در نهاد اجتماعی حوزه می ماند. با استقلال فکری اش -که شاگردان در او سراغ دارند- با دلسوزی و اخلاص، ناصح و راهنما و نگهبان غیر رسمی(اجتماعی) می شود و مقررات اسلامی را به اجزای حکمرانی می شناساند. ان شاء الله. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡اشرافیت مذهبی! برشی از سخنرانی امام خمینی و اشرافیت مذهبی ۹۶/۳/۱۴ 🔹اشرافیتش برای سرمایه داران اما خوی آن در ملت گرسنه هم پیدا میشود! یا شاهی به تظاهر شیعه شده یا حزب اللهی ها سرمایه داری پسندیده اند! ثروتمند را با سرمایه دار یکی نگیر، او اگر بیاید مثل خدیجه است اما این نمی آید یا از مذهب هم کسب سود می کند! هیاتی که یقه ی زالوصفتان اسلام آمریکایی را نگیرد، در بی دردی ، سگ حسین(!) میشود اما آرمان حسین(ع) را نمی برد! ماشین و مداح و سخنران لاکچری هم پیدا می کند! ببینید شاید جواب برخی پدیده های مذهب_بازار باشد! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 طالبان؛ تفاوت یا تغییر؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆وضع قرآنیِ نماز جمعه! قرآن نماز جمعه را بین یک سلب و ایجاب، ندا داده است: 《ای کسانی که ایمان آورده اید، چون در روز جمعه برای نماز جمعه بانگ زنند به سوی ذکر خداوند بشتابید و ذَرُوا البَیع(سلب: داد و ستد را واگذارید) این برای شما بهتر است اگر بدانید. پس وقتی نماز جمعه گزارده شد، فَانتَشِروا فی الاَرضِ وَ ابتَغُوا مِن فَضلِ الله(ایجاب: در زمین منتشر شوید و از فضل خدا بجویید) و خدا را بسیار یاد کنید باشد که سعادتمند شوید》(۹و۱۰جمعه) تو گویی این تجمع عبادی، صافیِ کسب و کار با فضل خواهی از خداست. این "جمع" و "انتشار" هفتگی، برای اصلاح معاش با معاد است. لذا با مخلّ به بیع و تجارتِ راحت مردم کار دارد؛ با انحصار و رانت، با زمین خواری و زمین خوردن کار دارد؛ با مانورهای قارونی جهت فراموشاندن فضل خداوند کار دارد. و... اگر نماز جمعه را از این وضع قرآنی اش گرفتیم، رانت خواران و شاد خواران و قارونها بدشان نمی آید مصلای مجللش را هم بسازند! اصلا قارون خود یک آخوند اشرافی، حافظ و قاری تورات و از پیروان موسی (نه فرعون) بود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆نماز جمعه همزاد "امر جامع" نماز جمعه اخبار۲۰:۳۰ نیست که داخل گود و خارج گود داشته باشد. گرچه سالیانی کم هنری برخی ائمه جمعه آنرا "تقویم هفتگی" کرده، لکن در وضع شرعی اش، "جمعه"، همزادِ "امر جامع" است. نماز جمعه برای حل امر جامعِ جاری جامعه است. امرجامع در قرآن آن است که همه باید کنار هم و کنار رسول بمانند و بدون اجازه، هیچ کس غایب نشود:"انما المومنون الذین آمنوا بالله ورسوله واذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا حتی یستٲذنوه"(۶۲/نور) اگر غایب شدن مسلمین و مومنین در نماز جمعه زیاد شده، یک احتمالش هم این است که از وضع شرعی اش افتاده و دیگر برای حل امر جامع جاری جامعه نیست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ « نسبت استبداد و توحید » ارتباط درد خدا داشتن و درد مردم داشتن و در ادامه تاثیر حکومت استبدادی - طاغوتی در کاهش توحید جامعه ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
🔰دست های خائنی که به تدریج نماز جمعه را بی محتوا کرد! ☑️ @m_ghanbarian
📺 زنده 🖋 موضوع : نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی 💢 با حضور: حجت الاسلام محسن قنبریان ✅ شنبه ٢٠ شهریور ساعت ٢٢:٠٠ ❎ تکرار روز بعد ساعت ١٤:٣٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️« آستانه درد اجتماعی » تاثیر درک عمومی و متعاقبا درد اجتماعی در میزان کنش و مقابله یک جامعه در برابر ظلم ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️« روانشناسی اجتماعی کوفه » حاکم "فاسق سخت‌گیر" یا "مومن ضعیف" ؟ پدید آمدن استاندارد دوگانه‌ای غلط در عصر خلیفه دوم ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
low.mp3
9.2M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 🔸 حجت الاسلام محسن قنبریان 📢 کیفیت معمولی 🗓 شنبه ٢٠ شهریور ساعت ٢٢:٠٠ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش اول: *سه سؤال برای رفت و برگشت از واقعیت عینی با میراث اسلامی: 1⃣ طبق روایات نماز جمعه "مشهد عام"(۱) (حضور همگانی) است و اولین نماز جمعه انقلاب هم ۳میلیونی بود، چه شده که رونق اش کم شده؟! 2⃣ در شرایط کرونایی برای نماز جمعه مثل زیارت و هیات و سایر مراسمات مذهبی تقاضایی مردمی نیست! انگار پاسخ به نیازی نیست! چرا؟! 3⃣ به حسب روایت صحیح امام جمعه غیر از "اوصیکم بتقوی الله" خطبه دوم را باید با "ان الله یامر بالعدل و الاحسان" تمام کند(۲) ؛ سخن از عدالت کنار توصیه به تقوی درون خطبه خواسته شده است. پرونده خطبه های این دهه های اخیر چگونه است؟! بیش از ده بار اعتراف به عقب ماندگی در عدالت از سوی رهبری نباید خطبه های زیادی اقلا در گفتمان عدالت خواهی بوده باشد؟! .......................... ۱.علل الشرایع ج۱ص۲۶۵ ۲.وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
46.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش دوم * پاسخ سؤالات قبل در سه ساحت: نمازجمعه/ امام جمعه/ خطبه ها 1⃣ جایگاه نماز جمعه: • روایت صحیح السند نماز جمعه را "مشهد عام" (جای حضور همگانی) بیان می کند که باید جامعه را از "آفات" واقف کند؛ اگر خصوصی سازی دچار آفت شده، اگر حقوق و دستمزد دچار تفاضل های نامتعارف شده و... • آسیب این حیثیت، تنزل از حوزه امامت و امت به بروکراسی و یک اداره شدن و سازگار با سایرین شدن جای تحول خواهی است. - نمونه ای مطالعه شده از برخی شهرهای نفتی... • آسیب دیگر، تنزل از مشهد عام به روابط عمومی دولتها شدن یا تقلیل به یک جناح یافتن است - می گویند امام جمعه ها اصولگرا نیستند اما عملا از شعارهای آزادی و جمهوریت -که به اصلاح طلبان سپرده شده- چیزی نمی گویند! - برخی بزرگان مباحث آزادی حضرت آقا را هم خطا خواندند! خودشان هم نمی گویند! - بیش از ده بار تذکر عقب ماندگی در عدالت، تولید گفتمانی ای در خطبه ها نداشته است؛ کلان مساله های عدالت طرح نشده است...! - ارث از سازندگی بردیم، مصلاهای بزرگ ساختیم که پر نمی شود! یادگار امام جمعه ها اینها معرفی شد! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه جهان آرا چکیده سخنان حجت الاسلام قنبریان 🔸نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش سوم 2⃣ امام جمعه: • روایت موثق از امام صادق(ع) هست که: هر واعظ(جمعه) قبله است!(۱) یعنی مردم باید روبرویش بنشینند. کنایه از متبوع بودن گفتمان او در جامعه است... • بررسی تحلیل محتوای خطبه های دهه ۶۰ و مقایسه با الان • هم گفتمان عدالت و هم مساله های کلان عدالت جای طرحش نماز جمعه است - زندگی زیر یک سقف حقوقی شرط جامعه توحیدی است؛ از زیر قانون جبران خدمات عمده دستگاهها(انتصابی و انتخابی) بیرون رفته اند، کجا باید از آن گفت؟! - تابع گفتمانهای رایج شدن موجب شده حرف زدن از بایسته ی حقوق های نزدیک به هم مارک مارکسیستی بخورد! ............... ۱. وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
35.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش چهارم 3⃣ خطبه ها: • تنها واجبی که "سخنرانی" رکن آن است و معلوم است این سخنرانی مهم است. • روایات صحیح السند از لزوم گفتن مصالح و آفات جامعه در این سخنرانی می گوید و اینکه باید آخرین کلام "ان الله یامر بالعدل و الاحسان" باشد۱؛ یعنی عدالتخواهی در متن این خطبه هاست. • حذر دادن امام خمینی از دستهای خائنی که خطبه های صدر اسلام را بی محتوا کرد! -"این عمار"؛ عمار امام جمعه عدالتخواه در دوره خلیفه دوم بود که در عهد خلیفه سوم (و عزلش از امام جمعه گی) در خانه عثمان سر عدالت کتک خورد و دندنه اش شکست! • یا امام جمعه های خوب برای گفتمان سازی انتخاب نمیشود یا تولید محتوای احتمالی ستاد درش این حرفها نیست! -حضرت آقا فرق ما با کشورهای اسلامی را این می خواند که خطبه از روی نوشته های ارسالی خوانده نمی شود و جوشش و نبوغ امام جمعه است! خودش متن خطبه ها را از امام نمی گرفت. بسیاری از ائمه جمعه اگر مقام معظم رهبری سخنرانی نکند نمی دانند این هفته چه بگویند! • عدالتخواهی در سه سطح باید در خطبه ها بیاید: -سطح گفتمان سازی(نه صرفاً تکرار کلمه عدالت) -سطح مساله پژوهی -ورود موردی در موارد حوزه استحفاظی ۱. وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۲و۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🕋 نماز جمعه، قبله ی جامعه؟! وقتی امام صادق(ع) میفرماید: واعظ جمعه، قبله است؛ یعنی باید وقت خطبه همه رو به او بنشینند۱؛ و کنایه از اینکه گفتمانِ متبوع باید از آنجا برخیزد نه بعلت سستی منطق یا بیان ضعیف، محافظه کار و تابعِ گفتمان های جاری شود! وقتی امام باقر(ع) می فرماید: آخرین کلامش "انَّ الله یامر بالعدل و الاحسان" باشد۲؛ یعنی هرهفته در سبد خطبه ها، باید برای عدالت خواهی چیزی باشد؛ همانطور که توصیه به تقوا هر هفته با تفریع فروع و تمثیل مثال هست! در دهه های عقب ماندگی از عدالت و عذر خواهی چندین باره از خدا و مردم توسط رهبر انقلاب، نماز جمعه ها چقدر در گفتمان غالب شدن عدالتخواهی نقش داشته اند؟! چقدر مساله های کلان بی عدالتی در جاریِ جامعه را تشریح و مطالبه ی رفع اش را فراهم کرده است؟! چقدر موارد مبارزه با تبعیض را در منطقه استحفاظی خود راهبری کرده است؟! (چند جمله از حجت الاسلام قنبریان/ برنامه جهان آرا) ...................... ۱و۲. وسائل الشیعه ج۷ ص۳۴۲و۳۴۳ ☑️ @m_ghanbarian