eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️« روانشناسی اجتماعی کوفه » حاکم "فاسق سخت‌گیر" یا "مومن ضعیف" ؟ پدید آمدن استاندارد دوگانه‌ای غلط در عصر خلیفه دوم ◾️ سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان ◾️ ️مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۳ ◾️ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 🔸 حجت الاسلام محسن قنبریان 📢 کیفیت معمولی 🗓 شنبه ٢٠ شهریور ساعت ٢٢:٠٠ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش اول: *سه سؤال برای رفت و برگشت از واقعیت عینی با میراث اسلامی: 1⃣ طبق روایات نماز جمعه "مشهد عام"(۱) (حضور همگانی) است و اولین نماز جمعه انقلاب هم ۳میلیونی بود، چه شده که رونق اش کم شده؟! 2⃣ در شرایط کرونایی برای نماز جمعه مثل زیارت و هیات و سایر مراسمات مذهبی تقاضایی مردمی نیست! انگار پاسخ به نیازی نیست! چرا؟! 3⃣ به حسب روایت صحیح امام جمعه غیر از "اوصیکم بتقوی الله" خطبه دوم را باید با "ان الله یامر بالعدل و الاحسان" تمام کند(۲) ؛ سخن از عدالت کنار توصیه به تقوی درون خطبه خواسته شده است. پرونده خطبه های این دهه های اخیر چگونه است؟! بیش از ده بار اعتراف به عقب ماندگی در عدالت از سوی رهبری نباید خطبه های زیادی اقلا در گفتمان عدالت خواهی بوده باشد؟! .......................... ۱.علل الشرایع ج۱ص۲۶۵ ۲.وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش دوم * پاسخ سؤالات قبل در سه ساحت: نمازجمعه/ امام جمعه/ خطبه ها 1⃣ جایگاه نماز جمعه: • روایت صحیح السند نماز جمعه را "مشهد عام" (جای حضور همگانی) بیان می کند که باید جامعه را از "آفات" واقف کند؛ اگر خصوصی سازی دچار آفت شده، اگر حقوق و دستمزد دچار تفاضل های نامتعارف شده و... • آسیب این حیثیت، تنزل از حوزه امامت و امت به بروکراسی و یک اداره شدن و سازگار با سایرین شدن جای تحول خواهی است. - نمونه ای مطالعه شده از برخی شهرهای نفتی... • آسیب دیگر، تنزل از مشهد عام به روابط عمومی دولتها شدن یا تقلیل به یک جناح یافتن است - می گویند امام جمعه ها اصولگرا نیستند اما عملا از شعارهای آزادی و جمهوریت -که به اصلاح طلبان سپرده شده- چیزی نمی گویند! - برخی بزرگان مباحث آزادی حضرت آقا را هم خطا خواندند! خودشان هم نمی گویند! - بیش از ده بار تذکر عقب ماندگی در عدالت، تولید گفتمانی ای در خطبه ها نداشته است؛ کلان مساله های عدالت طرح نشده است...! - ارث از سازندگی بردیم، مصلاهای بزرگ ساختیم که پر نمی شود! یادگار امام جمعه ها اینها معرفی شد! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه جهان آرا چکیده سخنان حجت الاسلام قنبریان 🔸نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش سوم 2⃣ امام جمعه: • روایت موثق از امام صادق(ع) هست که: هر واعظ(جمعه) قبله است!(۱) یعنی مردم باید روبرویش بنشینند. کنایه از متبوع بودن گفتمان او در جامعه است... • بررسی تحلیل محتوای خطبه های دهه ۶۰ و مقایسه با الان • هم گفتمان عدالت و هم مساله های کلان عدالت جای طرحش نماز جمعه است - زندگی زیر یک سقف حقوقی شرط جامعه توحیدی است؛ از زیر قانون جبران خدمات عمده دستگاهها(انتصابی و انتخابی) بیرون رفته اند، کجا باید از آن گفت؟! - تابع گفتمانهای رایج شدن موجب شده حرف زدن از بایسته ی حقوق های نزدیک به هم مارک مارکسیستی بخورد! ............... ۱. وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش چهارم 3⃣ خطبه ها: • تنها واجبی که "سخنرانی" رکن آن است و معلوم است این سخنرانی مهم است. • روایات صحیح السند از لزوم گفتن مصالح و آفات جامعه در این سخنرانی می گوید و اینکه باید آخرین کلام "ان الله یامر بالعدل و الاحسان" باشد۱؛ یعنی عدالتخواهی در متن این خطبه هاست. • حذر دادن امام خمینی از دستهای خائنی که خطبه های صدر اسلام را بی محتوا کرد! -"این عمار"؛ عمار امام جمعه عدالتخواه در دوره خلیفه دوم بود که در عهد خلیفه سوم (و عزلش از امام جمعه گی) در خانه عثمان سر عدالت کتک خورد و دندنه اش شکست! • یا امام جمعه های خوب برای گفتمان سازی انتخاب نمیشود یا تولید محتوای احتمالی ستاد درش این حرفها نیست! -حضرت آقا فرق ما با کشورهای اسلامی را این می خواند که خطبه از روی نوشته های ارسالی خوانده نمی شود و جوشش و نبوغ امام جمعه است! خودش متن خطبه ها را از امام نمی گرفت. بسیاری از ائمه جمعه اگر مقام معظم رهبری سخنرانی نکند نمی دانند این هفته چه بگویند! • عدالتخواهی در سه سطح باید در خطبه ها بیاید: -سطح گفتمان سازی(نه صرفاً تکرار کلمه عدالت) -سطح مساله پژوهی -ورود موردی در موارد حوزه استحفاظی ۱. وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۲و۳۴۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🕋 نماز جمعه، قبله ی جامعه؟! وقتی امام صادق(ع) میفرماید: واعظ جمعه، قبله است؛ یعنی باید وقت خطبه همه رو به او بنشینند۱؛ و کنایه از اینکه گفتمانِ متبوع باید از آنجا برخیزد نه بعلت سستی منطق یا بیان ضعیف، محافظه کار و تابعِ گفتمان های جاری شود! وقتی امام باقر(ع) می فرماید: آخرین کلامش "انَّ الله یامر بالعدل و الاحسان" باشد۲؛ یعنی هرهفته در سبد خطبه ها، باید برای عدالت خواهی چیزی باشد؛ همانطور که توصیه به تقوا هر هفته با تفریع فروع و تمثیل مثال هست! در دهه های عقب ماندگی از عدالت و عذر خواهی چندین باره از خدا و مردم توسط رهبر انقلاب، نماز جمعه ها چقدر در گفتمان غالب شدن عدالتخواهی نقش داشته اند؟! چقدر مساله های کلان بی عدالتی در جاریِ جامعه را تشریح و مطالبه ی رفع اش را فراهم کرده است؟! چقدر موارد مبارزه با تبعیض را در منطقه استحفاظی خود راهبری کرده است؟! (چند جمله از حجت الاسلام قنبریان/ برنامه جهان آرا) ...................... ۱و۲. وسائل الشیعه ج۷ ص۳۴۲و۳۴۳ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ چند نکته کوتاه از دیدار رئیس قضاییه با اتاق بازرگانی 1⃣ ۱. شهدای انقلاب و جنگ از فعالان بخش خصوصی بودند!!! نگاه مردم باید اصلاح شود! آقای اژه ای در این دیدار گفتند: "بسیاری از کسانی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند و برای تحقق ارزشهای اسلامی از جان و مال خود گذشتند و در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه و پشت جبهه حضور چشمگیر داشتند فعالان بخش خصوصی بودند که این کار آنها فراموش نخواهد شد. اگر امروز نگاه بخشی از مردم به بخش خصوصی یا اتاق بازرگانی و تعاون و فعالان اقتصادی نادرست است و یا گله مندی وجود دارد باید در جهت اصلاح و تغییر این نگرش تلاش کنید" 🔻پ.ن: بخش خصوصی متشکل از کارفرما و کاربر است و اتاق بازرگانی عصاره کارفرمایان بزرگ (که قبلا سرمایه داران نامیده میشدند) است. آن "بسیاری از کسان که از جان و مال خود برای انقلاب و دفاع مقدس گذشتند"، از کدام طبقه ی بخش خصوصی بودند؟! سرمایه دارانی که الان اتاق بازرگانی نماینده آنهاست یا کارگران و کشاورزان که نماینده ای در اینگونه جلسات ندارند؟! نگرش جامعه و مردم نسبت به سرمایه داران در تجربه تاریخی انقلاب و جنگ شکل گرفت. مردم در آن دو تجربه تاریخی پشت سر امام به قضاوتی رسیدند که این طبقات در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس کمترین نقش را داشتند، بلکه بخشی از آنها با زالو صفتی بر مشکلات می افزودند!(جملات صریح امام در اینباره بسیار است) این نگرش باید تصحیح شود یا نحوه ی سرمایه داری گذشته تا کنون؟!!! ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ چند نکته کوتاه از دیدار رئیس قضاییه با اتاق بازرگانی 2⃣ ۲.فقط بخش خصوصی حلّال مشکلات!!! آقای اژه ای به اتاق بازرگانی (پارلمان بخش خصوصی) گفت: "باور من این است که با اقتصاد دولتی نمی توان به جایی رسید؛ اقتصاد تعاونی نیز در چهار دهه اخیر به هدف مورد نظر قانون اساسی نرسیده و در حال حاضر برای رفع بسیاری از مشکلات عرصه اقتصادی نیازمند کمک جدی بخش خصوصی هستیم"! 🔻پ.ن: قانون اساسی در اصل۴۴ ، اقتصاد ایران را بر دو پایه دولتی و تعاونی می شمرد و بخش خصوصی را با محدودیتی، مکمل دو بخش دولتی و تعاونی می شمرد. پس از جنگ با اصرار کارشناسان دولت سازندگی، این اصل بدون رفراندم بازنگری و سیاستهای اصل۴۴ ابلاغ شد. رهبر انقلاب در بند ب آن سیاستها ۲۵٪ اقتصاد ایران را سهم بخش تعاونی کردند. در آن سند بالا دستی از لزوم تشکیل تعاونی های فراگیر برای سه دهک پایین درآمدی و بیکاران گفتند. همچنین از اختصاص ۳۰٪ از سود واگذاری ها به تشکیل آن تعاونی های فراگیر گفتند! البته در ۱۵ سال گذشته این قسمت از ابلاغیه اصل ۴۴ هیچ عمل نشد و به کلی متروک ماند! آقای اژه ای هم دیروز میخ آخر را بر تابوت تعاونی و سهم آن طبقات محروم کوبید و عملا با نفی اقتصاد دولتی و تعاونی، فقط بخش خصوصی را حلّال مشکلات کرد! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊ نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻برش پنجم *⃣ آیا نقد نهادهای زیر نظر و منصوبین رهبری را باید خصوصی گفت؟! آیا نقد باعث تشویش اذهان میشود؟! • همین مقداری که نقد از رهبری میبینیم را درباره امامان جمعه نمی‌بینیم • دوگانه آرمان - افراد • چند دهه است که آرمان آزادی و جمهوریت دارد تضعیف میشود اما کسی چیزی نمیگوید • افق دید برخی بزرگان درباره آرمان ها با امام و رهبری فاصله دارد ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽دشمن داریم...! • چرا جامعه تشنه کلیپ های دو سه دقیقه ای بهشتی و مطهری است؟! • آزادی را کم می کنیم، چون دشمن داریم! • جمهوریت را محدود می کنیم چون دشمن داریم! •دشمن هم دقیقاً همین را می خواهد! دشمن از هیچ چیز به اندازه این نفع نمی برد که جمهوری اسلامی را تبدیل کند به طالبان! حجت الاسلام قنبریان باتشکر از جنبش عَلَم ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز جمعه؛ تریبون اصیل عدالتخواهی برنامه ۲۰شهریور۱۴۰۰ 🔻جمع بندی • در دهه پنجاه شهید مطهری و بهشتی و رهبری و... می‌توانستند گفتمان سازی کنند اما الآن نهادها و سازکارها آن اثرگذاری را ندارند. • بخشی به علت زی برخی ائمه جمعه و بخشی به علت تراز نبودن خطبه های نماز جمعه ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه دوازدهم ۲۶شهریور۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 معمای دو برادر! • امام مجتبی(ع) برای "صلاح امت" صلح و امام حسین(ع) برای"اصلاح امت" خروج کرد. یکی "حقن دماء" و یکی"بذل مُهجه" را شعار کرد! کجا مصلحت و صلاح و کجا اصلاح؟! • این معما در خطبه۷۴،۵۴و ۱۳۱ برای حضرت امیر(ع) هم هست! 🔸مصلحت و اصلاح • ترابط ایندو/ قاعده: هر کنش مصلحانه با تکیه بر یک صلاح و برای تدارک یک صلاح برتر است و الا افساد است! • مراتبط سه گانه مصلحت: ضروری، حاجّی، تحسینی • لحاظ آن سه در کنش ها و جنبشها؛ حل معماهای تاریخ، درس گرفتن از سیره ائمه برای اکنون. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🛒 مشکل اربعین: کالائی شدن نه کرونا! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🛒 مشکل اربعین: کالائی شدن نه کرونا! • بنظر می رسد مشکل پذیرش زائر اربعین، نه واکسن و نه کرونا، بلکه کالایی شدن اربعین توسط دولت الکاظمی، علیرغم مردم کریم عراق است. • میدل ایست نیوز سندی از ژنرال محمد البیاتی (منشی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق) منتشر کرد. البیاتی در این نامه به وزیر کشور عراق تاکید کرده که نخست وزیر عراق با حصر صدور روادید به سازمان گردشگری موافقت کرده و این کار از طریق شرکتهای مجاز، پس از رزرو هتل و برنامه مشخص گردشگری باید انجام شود تا بخش اقتصاد گردشگری در عراق رونق گیرد. https://b2n.ir/s22037 • در گام بعد شورای عالی بهداشت و سلامت عراق هم همین سیاست را اعلام کرد: زائران باید در گروه های حداقل ۵نفره با حمایت یک شرکت گردشگری مورد تایید سازمان گردشگری عراق درخواست روادید دهند و شرکت مذکور موظف به تنظیم برنامه کامل از جمله رزرو محل اقامت و تامین غذا و... است. https://b2n.ir/s22037 از همینروست که ظرفیتی ۶۰هزاری صرفا از طریق پرواز سهمیه داده شد. • امام جمعه نجف هم از تئوری اقتصادی پشت سر این تصمیمات پرده برداشت. در واکنش به این مساله که:《مشکلاتی که مانع باز شدن مرزها می شود، مشکل هدر دادن پول است》(!) گفت: "دین نظریه ای متفاوت از نظریات اقتصادی موجود مطرح می کند که این آیه ای است که می فرماید: "وما انفقتم من شیئ فهو یخلفه: هرچه را انفاق کردید، عوضش را به او می دهد" ؛ انفاق در تعظیم شعائر دینی موجب افزایش مال و دفع بلا و مایه خیر و برکت است". https://www.hawzahnews.com/news/976326 از همین جا از دولت عراق خواست برای زیارت اربعین، مرزها را به روی زائران امام حسین(ع) از سرتاسر جهان بگشاید و اگر توان پذیرایی ندارد، مردم عراق از آنها پذیرایی می کنند. • درباره اقتصاد تبرعی اربعین که موجب رونق اقتصادی عراق هم میشود قبلا نوشته ام https://eitaa.com/m_ghanbarian/531 اما از خصوصیات اقتصاد سرمایه داری نباید غفلت کرد. کالایی و اقتصادی کردن همه چیز، جزء لاینفک اقتصاد سرمایه داری است. از پیدایش بازارچه تا شهربازی بزرگ آبی و... در کنار موکبهای ساده و بی آلایش مردم سخاوتمند عراق، خبر از طمع بازار در این ضیافت الهی می داد. دولت الکاظمی نیز با دید مادی و اقتصادی به این مساله ورود کرد. پیاده روی اربعین را نه به چشم یک شعیره میلیونی و منحصر به فرد، بلکه به چشم گردشگری مذهبی نگاه کرد و در گام اول، امسال به بهانه کرونا برای طبقات پردرآمد بشکل هوایی و در قالب گردشگری صورت بندی کرد! • در سالهای قبل این دید تجاری-بازاری در برخی نهادهای بازاری ایران هم بروز کرد. پول گرفتن برای پارکینگی که بیابان بود و سود چند هزار میلیاردی اپراتورها و ۶۰۰میلیارد گرانفروشی آنها و... هم نمونه های ایرانی کاسبی از اربعین بود! 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️جزوه ی منتشر شد ❇️ ارائه حجت الاسلام و المسلمین در دوره ی کشف الاسرار 🔻سرفصل ها ۱.اقتصاد مردمی در نگاه امام خمینی ۲.اقتصاد تعاونی در نگاه مقام معظم رهبری ۳.ظرفیت قانون اساسی در اقتصاد مردمی ۴.سخنرانی شهید بهشتی با موضوع تعاونی ها ۵.سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش تعاونی ها ۶.مقاله حجت الاسلام قنبریان پیرامون تعاونی ها 📄۸۰ صفحه A4 ↙️لینک دانلود https://b2n.ir/j99359 🔸حجم : ۱۳ مگ با تشکر از تشکل طلبگی ربیون ☑️ @m_ghanbarian