eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امام صادق ما را به که سپرده؟ برشی از سخنرانی ایام صادقیه۹۷ /برش دوم 🔷درباره تأسیس نهاد فقاهت پارسا و متعهد برای حفظ جامعه شیعی توسط امام صادق(ع) سه مواجهه صورت گرفته است: 1⃣ منهائیون: اسلام منهای روحانیت. این جریان خود طیفی است برخی جای فقهاء، قطب های صوفی را نهادند، برخی روشنفکران مذهبی و برخی خودکشیشی را تئوریزه کردند! دکتر سروش -که لوتر ایران توسط غربی ها لقب گرفت- مروج خود کشیشی اسلامی شد. او در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت حتی پیامبر را صرفا آخرین نبی(پیام آور)خواند نه آخرین مفسر! یعنی ایشان وحی را متناسب زمان خود تفسیر کرد که احادیث نبوی شد، مردم این زمان هم حق دارند تفسیر خود را از آن وحی داشته باشند! در این نظر نه تنها تفسیر فقهاء که حتی تفسیر نبی هم فصل الخطاب نبود! شهید مطهری با استفاده از طبقه روشنفکر موافق بود اما موافقت مشروط. به شرط مواجهه فکری با اسلام شناسان اصیل. و تصفیه افکار آنها(ر.ک:پیرامون انقلاب اسلامی) 2⃣ اجمعیون: همه روحانیت! در این رویکرد هر که ملبس به لباس روحانی است محترم و دارای جایگاه است! اصالت روی شرایط سه گانه (فقاهت،پارسائی،تعهد) نرفته روی لباس رفته است! مثلا اگر جایی روحانی بی تقوایی بود اهل تقوایی مثل مرحوم دولابی هم بود برای جماعت روحانی جلو بایستد! توجه: واضح است در صورت عادل بودن روحانی، ترجیح او برای امامت جماعت متفق علیه همه مراجع تقلید است و قابل دفاع است. در این رویکرد تصحیح روحانیت با نهی از منکر و تصفیه بدها حتی توسط خود روحانیت مذموم تلقی شده، جنگ آخوندی و "تف سربالا" خوانده میشود. شهید مطهری این استدلال را "برهان تف" می خواند ارزشش را اندازه همان تف میشمارد(یادداشتها ج۱ص۲۷۳) 3⃣احرازیون: قائل به نهاد روحانیت اما با احراز واجدین شرایط. فقط کسانی لیاقت سرپرستی شیعه -چه در سطح مرجعیت، چه منبر و وعظ و چه امامت جمعه و جماعت- را دارند که واجد آن شرایط سه گانه باشند. 🔹در روایت من کان من الفقهاء تصریح کرد این خصوصیات در همه فقهاء شیعه نیست در بعضی از آنهاست و هرکدام که قبایح فقهای مذهب مخالف را یافتند ازشان هیچ قبول نکنید. شهید مطهری قبایح فقهاء را نه در شراب و قمار بلکه در نحوه تصرف در وجوهات و وضع بیت و آقازادگان میخواند(ر.ک:ده گفتار/یادداشتها ج ۴) امام صادق(ع) در آن حدیث شر آن بعض غیرپارسا را از لشکر یزید بر سپاه حسین(ع) برای شیعیان بیشتر می داند!(بحار ج۲ص۸۸) امام صادق(ع) فاقد خشیت را اصلا عالم نمی داند ولو موشکاف مشکلات علمی باشد!(همان ص۵۲) متاسفانه ما در تقلید فقط بر اعلمیت مانور می دهیم. 🔹درباره وعاظ هم سخت گرفت. واعظان و منبری هایی که وقتی خود موعظه می شوند زیر بار نمی روند اما وقتی موعظه میکنند با درشتی می گویند را اهل طبقه دوم جهنم شمرد(همان ص۱۰۸). از عیسی(ع) نقل کرد که علماء سوء زمانش را خطاب میکرد: ای علماء سوئی که اجرت را می گیرید اما عمل را انجام نمی دهید! امام صادق(ع) ما را موظف کرد پای منبر اهل علم که عامل هم باشند جمع شویم نه ترک مجالس و منابر و نه هر که مشهورتر یا صرفا خوش بیان تر! 🔹امام جماعت هم که شرطش عدالت است. موظفیم پشت سر باتقواترین و فقیه ترین به نماز حاضر شویم نه زود خود را راحت و پشت سر نزدیکترین بخوانیم! اگر به این توجهات عمل شود مراجع وارسته و متعهد، واعظان پرهیزکار و امامان جماعت شایسته تقویت و کژی ها اصلاح می شود اما وقتی بهترها نفوذ کلام نداشته باشند و بدها هم ایمانها را بلرزانند کار سخت می شود. 🔷امام صادق(ع) خود سنت احراز را بناء نهاد فرزند خود عبدالله افطح را -که پس از فوت اسماعیل پسر بزرگ بود- نصیحت و از پذیرش او نهی کرد. وقتی امامزاده بلافصل، خوب و بد دارد و باید از بدش احتراز و دوری کرد تکلیف شاگرد و فقیه معلوم است. زید النار هم نوه امام صادق و برادر امام رضاست. امام رضا به او که به حسب و نسب خود تفاخر و خود را بهشتی میخواند، رویکرد غلط اجمعیون را به رخش کشید. فرمود این حرف جاهلان کوفه فریبت ندهد که فاطمه(س) پاکدامن بوده پس همه ذریه اش بهشتی اند! وقتی درباره فرزندزادگان زهرا(س) نمیشود به درستی همه قائل شد آیا به روحانیون میشود؟! پس نفی این نهاد هرگز اما تمییز صالح آنها از فاسد و پی صلحاء آنها افتادن وظیفه است. 🔹ادامه دارد.... ☑️ @m_ghanbarian
💠امام صادق ما را به که سپرده؟ برشی از سخنرانی ایام صادقیه۹۷ /برش سوم 🔷رویکرد درست با نهاد روحانیت -که احراز شرایط را اصل می گیرد- مفاهیمی مثل تقلید و اقتدا و ائتمام را تعریفی نو می کند: 🔹تقلید در رویکردی که کل روحانیت را خوب میداند، "سرسپردگی" است اما در رویکرد احرازی، همراه با نوعی "مسئولیت و نظارت" است. دیگر تقلید خود تقلیدی نیست. فرد با تحقیق واجد شرایط ترین فقیه را برمیگزیند و اعمالش را مطابق فتوای او میکند و در تمام طول تقلید هم ناظر بر اعمال خود مرجع هست که نه خدای نکرده خود خلاف فتوایش عمل کند یا از بینات سرپیچی و دنیا طلبی کند. قبول کنید هنوز تا این تقلید فرهیخته فاصله داریم. شهید مطهری سالها قبل از انقلاب از این تقلید گفته و سرسپردن و کورکورانه رفتن را نکوهش کرده است و آن را شراکت در جرم(احتمالی)خوانده است(ر.ک:مقاله اجتهاد و تقلید در اسلام از ده گفتار یا جلد۲۰مجموعه آثار). 🔹این تقلید را هم امام صادق(ع) به ما آموخت. همان روایت مشهور من کان من الفقهاء...، شروعش با این سؤال است که چطور قرآن تقلید عوام یهود را نکوهش کرده اما تقلید شیعیان از فقهایشان نیکو شمرده میشود؟! امام پاسخ می دهد چون عوام یهود می دیدند رهبانان حلال را بخاطر هوای نفس خود حرام میکنند و حرام را حلال اما باز پیروی می کردند. رشوه گرفتن و دروغ گفتن و... را می دیدند اما پیروی می کردند. بعد می فرماید "عوام ما هم اگر از علماء خود فسق آشکار و تعصب شدید و سگالی و حرص بر طلب دنیا دیدند و باز ازشان تقلید کردند مثل عوام یهود قابل سرزنش اند". سپس همان شرایط ۴گانه پارسائی(صائنا لنفسه، حافظا لدینه، مخالفا علی هواه، مطیعا لامر مولاه) را شمرده و تصریح میفرماید فقط برخی فقهای شیعه چنین اند نه همگی شان.(ر.ک:بحار ج۲ص۸۸). از این حدیث دقیقا آن فرمایشات شهید مطهری پیداست که چه در بدو امر و چه در حین تقلید، مقلد نیازمند "تحقیق" در بودن شرایط و "نظارت" در بقاء شرایط در مرجع خویش است. این کجا و کورکورانه و چشم بسته و سرسپردن کجا؟! لازم است جوانها حتما این مقاله ارزشمند از شهید مطهری را بخوانند و به دیگران درس دهند. 🔹مطهری آنجا نظریه عوامانه ای که علماء را متصل به کر دانسته که مثل آب کر مانع نجس شدن آنهاست را تخطئه میکند. چه حیف که برخی درس خوانده ها برای ایجاد سرسپردگی به فردی این گونه آراء سخیف را تبلیغ و تازه مخالفش را تفسیق هم میکنند. بلکه بالاتر آمده برخی فقهاء را بمثابه آب کر و خود که مرتبط با آنهایند را متصل به کر می خوانند! از اینرو واقعا بانگ زدن اندیشه مطهری در جامعه مذهبی ما یک فریضه است . 🔹امام صادق(ع) جز معصومین، معصومی به ما معرفی نکرده و فقهاء را در عین اینکه ما را بدانها سپرده است نه تنها معصوم نخواند بلکه اعتصام به کر و... هم برایشان نشمرد. به ما مثل "مغیره بن سعید" را معرفی کردند که حتی به اسم اعظم رسید اما مثل او در بین ما شیعیان مثل بلعم باعورا در بنی اسرائیل شد که قرآن ماجرای او را بیان کرده است(۱۷۵و۱۷۶/اعراف).(ر.ک: تفسیر العیاشی ج۲ص۴۲ و بحار ج۱۳ص۳۷۹). یعنی عالم و فقیهی در شاگردی امام باقر(ع) میتواند به آن اوج برسد که اسم اعظم بداند اما باز مصون از لغزش نیست و دچار انسلاخ از آیات الهی شود. ☑️ @m_ghanbarian
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
460.2K
در بحث "امام صادق(ع) ما را به که سپرده؟!" ارجاعات زیادی به مقاله شهید مطهری داده شده است و توصیه و تاکید به فراگیری مطالب ارزشمند آن و درس دادن به آن شده است. برای سهولت، pdf این مقاله قرار داده میشود
💠واعظ ها و منبری های مورد سفارش (پیوستی بر مباحث سخنرانی ایام شهادت امام صادق(ع)) 🔷چند وقت پیش شیراز محضر دوستان هیأتی انقلابی بودم. دو حکایت شنیدم: 1⃣بچه های مؤمن دانشگاه منبری ای مشهور که با برنامه های زنده تلویزیونی و مصاحبه های مکرر و مستمر صبح و شب آن مشهور شد را دعوت کرده بودند منشی ایشان نوع پرواز و نوع اقامت و حتی غذاهای قابل صرف و میزان پاکت را از قبل طی کرده بود! بعد از همه دک و پوز وقتی آمد با وجود تبلیغات زیاد سالن دانشگاه پرنشده بود. به راحتی گفت صحبت نمیکنم! با اصرار فقط چند سؤال جواب داد و رفت! سر سفره فرمایشی شان هم اشک چند دانشجوی میزبان را درآورد و با پرواز درخواستی اش پرید و رفت[البته بعدا خبر بهره مندی اش از ماجرای املاک نجومی تهران هم رسانه ای شد]! 2⃣مبلغ فعال و سینه سوخته ای که از دفاع مقدس جانبازی و شیمیایی دارد. برای تبلیغ با ماشین خود میرود و پاکتی هم نمی گیرد. فقیرانه زندگی می کند اما شب و روزش را وقف جوانان کرده و مجموعه ای منحصر به فرد راه انداخته است و الگویی برای بسیاری از مجموعه های انقلابی و ولایی کشور شده است. یکبار با خانواده ای مواجه میشود که مدتی است از فقر میوه نخورده اند، او هم یکسال علی رغم اصرار پزشکان میوه نمی خورد تا همدرد محرومان باشد. 🔷بحث این شبها سر این بود که امام صادق(ع) ما را به که سپرده است؟ در سه سطح مرجعیت، وعظ و منبر و امامت جماعت بررسی شد. در وعظ ما را به منبری دوم سپرده است نه اولی. گاهی دسته اولی ها جرمی مصرح در قانون ندارند که مجازات یا ممنوع المنبر شوند. اغلب دسته اولی ها جرمشان همین دنیا طلبی و کاسبی از دین است و تنها راه بی فروغ کردن اینها، استقبال نکردن از آنهاست. در بین مشاهیر و غیر مشاهیر پیدا میشوند دستور قرآن صریح است: "اتبعوا من لا یسئلکم اجرا" از کسی تبعیت کنید که کارمزدی ازتان نمی خواهد". خواستید تکریم کنید و به قدر متعارف هدیه ای دهید اما او که پاکت و شرایط ضیافت را طی میکند مطلقا اهلیت ندارد. امام سجاد(ع) اینها را "روباه جامعه" می خواند که از دین می خورند و آنچه در زبان با زیبایی بیان میکنند در قلب ندارند(ر.ک:بحار ج۶۷ص۲۷۸). پیامبر(ص) فرمود: پای منبر هر دعوت گر مدعی ننشینید. آنان که [با عملشان] شما را از تواضع به کبر و از اخلاص به ریا و از زهد به رغبت و...می برند بلکه بالعکس پای سخن کسی بنشنید که شما را از کبر به تواضع و...بکشاند....(ر.ک:بحار ج۲ص۵۲) نگو ای بابا همین چند نفر پای منابر را هم با این حرفها فراری می دهی و جایش سلبریتی ها و ...می نشانی!!! اگر با بصیرت و توجه و اقبال و ادبار هوشمندانه مستمعین وعاظ بی تقوا و دنیا طلب از صالحان آنها جدا شدند آنوقت خواهیم دید هنوز هم روضه و منبر قدرت مقابله با شاخ های اینستا و سلبریتی ها و صاحبان صفحات زرد را دارد. نترسید اینقدر طلبه پاک و پرکار اما گمنام و بی نشان در گروههای تبلیغی-جهادی از کنار دریای مازندران تا روستاهای سوخته ی سیستان هست که فقط دک و پوز و سر و صدای بعضی(باز نه همه)مشاهیر موجب دیده نشدن آنها شده است. 📝محسن قنبریان ۹۷/۴/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔴قاچاقچیان حجاب و بدحجابی! ۲۱تیر روز حجاب و عفاف است. 🔸آیا وقتش نرسیده تقابل باحجاب-بدحجاب با راهپیمایی واقعی چادری ها و کشف حجاب مجازی طیف مقابل، به وحدتی علیه قاچاقچیان حجاب -چه چادر و چه ساپورت- بدل شود؟! 🔸آیا وقتش نرسیده جوانان خوب حزب اللهی بجای نمایشگاه های بی اثر یا کم اثر حجاب و عفاف (یا کلیشه های دیگر)، روشنگری درباره ورود ۵۰۰%قاچاق این حوزه از مجاری قانونی و در پوشش قانونی(گزارش سالهای قبل مرکز پژوهشهای مجلس) هم بپردازند؟! آیا وقتش نرسیده در کناردستگیری دختران خیابان انقلاب، مطالبه ی دستگیری آنانی که در این قاچاق بزرگ در سطح معاون وزیر و مدیر کل(مصاحبه معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق با تجارت فردا) دست دارند هم بشود؟! و تجمعات بجای مراکز عمومی حضور زنان در خیابان به آن سمتها برود؟! 🔸آیا وقتش نرسیده بجای -یا کنار-اعتراف گیری از رقاصه ی ۱۷ساله ی اینستاگرام در صدا وسیما، انحصار داران واردات چادر هم آورده شوند و راز شکست کارخانه های چادر بافی در ایران از آنها پرسیده شود؟! با صورت شطرنجی و معرفی با حروف اول اسم و فامیل هم قبول داریم! 🔸اگر علیه تزویر تقابل آفرینی که صبح با خانواده ی شهدا از قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب می گوید و همان روز عصر در جمع جوانان بهشت زوری را سخره گرفته و گشت ارشاد را جک میکند و سوت میگیرد، شعار داده شد هم اجازه تجمع عفاف و حجاب داده خواهد شد؟! 🔶چادری و ساپورت پوش هردو قربانی این تقسیم کار کثیف در قاچاق و انحصار کالای بد حجابی و عفافند و تا عدالت در برخورد -نگویم اولویت برخورد با ریشه ها- نیاید احکام شرع مقدس جان نمی گیرد که العدل حیاه الأحکام. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری 🔰 مدد امام زمان به فاتح لانه جاسوسی و بازی دراز #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 از مقام حله تا بازی دراز! 1⃣ در شهر حله بقعه ای است موسوم به مقام امام زمان(ع) که سابقا خانه شیخ علی حلاوی از عابدان و زاهدان حله بوده است. او از تأخیر ظهور گله داشت و فقط در حله ۱۰۰۰فداکار مخلص را به رخ امام زمان می کشید! امام زمان(ع) در امتحانی واقعیت را بر او عیان کرد که جز او و یک قصاب کسی واقعا پذیرش ندارد. وقتی ۴۰برگزیده در خانه شیخ علی جمع شدند، امام عصر(ع) که قبلا با خود دو بزغاله هم پشت بام برده بود، قصاب را صدا زد. او بالا رفت و به دستور امام یک بزغاله را سر برید و خونش را در ناودان جاری کرد. مردم پنداشتند قصاب سربریده شده است!سپس شیخ علی صدا شد و بزغاله دوم! حالا دیگر کسی در صحن خانه نمانده بود! نه یقینی ماند که امام زمان، بی گناه کش نیست و نه عشقی بود که "به تیغم گر زنی دستت ببوسم"! 2⃣ بازی دراز قله ۱۱۰۰متری در جبهه غرب است که محسن وزوائی می خواست آزادسازی اش را در فروردین۶۰ به امام خمینی عیدی دهد. او اولین بالارونده ی لانه جاسوسی آمریکا هم بود. فتح این قله با عدم همکاری بنی صدر مواجه بود. همه نیروهای عمل کننده کشته شدند و محسن فقط با ۶نفر زخمی قله را فتح کرد درحالیکه هنوز بیش از ۳۰۰کماندو عراقی برفراز قله بودند و حیرت زده و ترسیده اسیر آن ۶مجروح خسته شدند! ماجرای جلوداری امام عصر(ع) در بازی دراز را عراقی های اسیر هم گفتند. شهید وزوائی هم در مصاحبه این امداد الهی را به رخ کشید که اگر فرمانده کل قوا(بنی صدر) کمک نکند امام زمان(ع) میکند. بنی صدر در تنگنا افتاد و به طعنه رو آورد در روزنامه انقلاب اسلامی نوشت: اگر اسب سفید در کار است چرا به جنوب نیامده و فقط به غرب رفته است؟![جریان تشرف در جبهه موسیان را هم میتوانید درکتاب گلهای سپید اثر کمیل رضوان خواه ص۳۱۰و۳۱۱بخوانید]. شهید بهشتی درمقابل بازی دراز را خانقاه عرفان ما خواند. 3⃣ امام کاظم(ع) فرمود: ۲۰۰سال است[تا عهد ایشان] که آرزو شیعه را تربیت کرده است(الغیبه/نعمانی/ص۳۰۵) ازخانه شیخ علی حلاوی تا ارتفاعات بازی دراز راه زیادی است. جوانان شیعه به اوصاف یاران دوران غیبت قائم(ع) در حدیث لوح نزدیک شدند: زمین از خونشان رنگین می شود، کشته می شوند و در آتش سوزانده می شوند و سرهایشان به هدیه داده می شود و...(کمال الدین/صدوق) صبح نزدیک است... (تدوینی از سخنرانی نیمه شعبان۹۴) ☑️ @m_ghanbarian
🔆 همه ی دخترانش مجرد! 🔅بین ۱۹تا۳۷ دختر امام هفتم (به حسب اختلاف نقل) چرا یکی ازدواج نکرد؟! 🔅اصلا این همه دختر چرا؟! 🔅باورت می شود گاه حفظ نسل بزرگترین تکلیف باشد؟! وقتی سیاست عباسی، "نسل کشی" از علویان است هیچ کاری مهمتر از بقاء نسل فاطمه(س) و علی(ع) نیست. باورت می شود را تاکنون عمل به همین تکلیف، اسرائیل نکرده است؟! 🔅باورش سخت نیست در اوج اختناق و خفقانی این چنین -که پدر انقلابی خانواده اغلب در زندان یا تبعید یا متواری است- ، کسی جرأت پیوند با خانواده او نکند و همه دخترانش مجرد بمانند! تو باشی اینان را "نسل سوخته" می نامی اما برفراز تاریخ آنها را "نسل ساخته" می بینی. دختر وقتی تربیتش الهی بود چه در حجاز بدوی، چه در بغداد رؤیایی، چه با ازدواجش چه با تجردش، خواهد بود. مهم آن است که دختر، "معصومه" (=پاکیزه ومصون از آلودگی های زمانه) باشد. پ.ن: درک معماهای زندگی اهلبیت(ع) بدون فهمیدن رسالت و تکلیف تاریخی آنان میسر نیست و کار خوبان را قیاس از خود مگیر! ☑️ @m_ghanbarian
🌀چله اخلاص! 🔸انسان گوشت و پوست نیست، "اندیشه" و "انگیزه" است. 🔸در محیط اندیشه وجودمان از شک و وهم تا ظن و گمان و گاهی هم "یقین" مصرف می کنیم. و در میدان انگیزه وجودمان از اشتهاء و شهوت به لذائذ گوشت و پوست تا میل و رغبت به "آخور" و فراموشی "آخر" خویش را تجربه می کنیم و گاهی هم "اخلاص"! یعنی خلاصی از دنیا و مافیها و گرویدن به خدا و اولیاء. 🔸همانطور که از مابهتران دنیا خور و خوابشان برای همان گوشت و پوست از ما متفاوت است، می خورند اما نه هر آشغال شکم پرکن! می خوابند اما نه در هر طویله! و... "انسان کامل" هم فقط یک فرق با ما دارد: -جز یقین مصرف نمی کند -و جز اخلاص میل و گرایشی ندارد. وقتی چند پاره تخته "ایست و حرکتشان" بسم الله شد(بسم الله مجراها ومرساها) پس کشتی نجات نوح شد، حال ببین آدمی اگر چنین شد چه سفینة النجاتی می شود؟! لذا امام عزیز دائم از استاد عرفانش نقل میکرد که همه موعظه ها در این آیه است: ان تقوموا لله مثنی و فرادی. قیام و حرکت برای خدا در درون و برون دوتایی نشد خودت تنها! 🔸از اول ذی قعده تا عید قربان،۴۰روز است موسوم به "چله اخلاص". اهل آن سعی می کنند جز "یقین و یقینی" را ترتیب اثر ندهند و جز "برای خدا" و "به نام و یاد خدا"(دو چیز است) ایست و حرکتی نکنند. گذرشان به طور و "فاخلع نعلیک" یا کربلا و "ارجعی الی ربک" می کشد هرکس به قدر قوتش! (برش و تدوینی از یک سخنرانی در ایام ذی القعده) ☑️ @m_ghanbarian
🌐 مستدرکی بر بیان رهبر انقلاب 🔹رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج (۹۷/۴/۲۵) از حق بالسویه همه مسلمین نسبت به مکه گفتند. و به مستند آن (آیه ۲۵حج) اشاره کردند. 🔹دو حکم اجماعی فقهاء در اینباره: ۱.عدم جواز خرید و فروش زمین های مکه(برای نمونه ر.ک:المبسوط ج۲ص۱۶۸) حداکثر فقط مالک بناء میشوند نه زمین مکه. ۲.سزاور نبودن(کراهت یا حرمت به حسب اختلاف نظر فقهاء) منع حاجیان از ورود و سکنی در خانه های اهل مکه(برای نمونه ر.ک:المبسوط ج۱ص۳۸۵) 🔹مستند این احکام: 1⃣آیه ۲۵حج: سواء العاکف فیه و الباد: ساکنان و کسانی که از مناطق دیگر می آیند در بهره وری حق یکسان دارند.(در اینباره بحثهای دقیق فقهی ای مطرح است که مجال طرح نیست) 2⃣روایاتی در جوامع روایی (الکافی ج۴بابی با عنوان همان آیه/الفقیه ج۲/التهذیب ج۵/وسائل ج۱۳)که مفید این احکامند. ابن ادریس که عمل به خبر واحد را جایز نمی داند روایات را در اثبات مطلوب متواتر میخواند (السرائرج۱ص۶۴۴) 3⃣اجماع (السرائرج۱ص۶۴۴) 🔹به حسب روایات این احکام حتی اجراء هم میشده چنانچه امیرالمومنین به قثم بن عباس والی مکه مینویسد که به استناد همین آیه اهل مکه را فرمان دهد هیچ اجاره ای از حاجیان نگیرند(نامه۶۷نهج البلاغه). روایات اولین کسی که به اهالی مکه اجازه داد برای خانه هاشان در گذاشته حاجیان را در ایام حج از سکونت در خانه هایشان منع کنند معاویه بود که این روایات او را فرعون این امت و صاحب سلسله(اشاره به آیات ۳۲و۳۳تغابن درتوصیف عذاب)می نامند. صاحب جواهر همین را قرینه بر حرمت(نه کراهت) می گیرد(جواهر الکلام ج۲۰ص۴۸تا۵۰) 🔷ظرفیت این حکم الهی صراحت این آیه و حکم شرعی متخذ ازآن این ظرفیت را داشته و دارد که مکه بعنوان "منطقه ای آزاد دینی" و حتی کشوری مستقل برای همه مسلمین باشد که اداره آن مختص به والیان حجاز نباشد. مسیحیان چنین کاری را با واتیکان درون خاک ایتالیا کردند و قوانین بین المللی هم منعی از آن نداشت. 🔹از ظرفیت فقه مقارن می شده در اینباره استفاده کرد بخصوص که فتاوای بزرگان اهل سنت هم از این احکام دور نیست. 🔹از دستگاههای تبلیغی (بعثه، سازمان حج، سازمان ارتباطات، تقریب و...) می شد استفاده و چنین چیزی را در دهه های گذشته گفتمان علمی و مقبول در بین نخبگان جهان اسلام کرد. 🔹سپس در لایه های سیاست مرتبه و مرحله ای از آن را طرح و به مطالبه عمومی تبدیل کرد. کشتار حجاج ایرانی در سال ۶۶ و ماجرای منا در سال ۹۴ فرصتهایی برای پیشرفت در این حکم الهی بود که حج اقلا تحت اشراف سازمان کنفرانس اسلامی اداره شود یا از آن جمع ناظری برحسن اجرای حج نظارت کند و مانند آن. 🔹متاسفانه هیچ یک از این قدمها که مبتنی بر فقه انقلابی اسلام و در راستای نهادینه کردن حج ابراهیمی به احیاء گری امام خمینی بود برداشته نشده است و به کلیشه ای کمرنگ از برائت از مشرکین در صحرای عرفات که هرسال با چانه زنی زیاد و محصور بین چادرها با دادن چند شعار برگزار میشود بسنده شده است. 📝محسن قنبریان ۹۷/۴/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان رهبر معظم انقلاب درباره مال همه مسلمین بودن مکه @m_ghanbarian
🔰 قصه ی زلیخا ، قصه ی ما هم هست. ماهم "یوسفِ یوسفان" را برای شهوات و لذایذ دنیایمان میخواهیم. به او دخیل می بندیم ،برای حاجاتمان خرجش میکنیم، اگر اجابت نشد طردش میکنیم و به زندانش راضی میشویم و... این "هنر یوسف" است که بدون آن که آلوده ی پست ما شود، از ما "زلیخای اصیلی" میسازد و پاکی پدید می آورد. هم اکنون یوسف قصه ی تو در مرحله است . زندانی بخاطر خودخواهی های ما. نوبت "الآن حصص الحق" و اعتراف صادقانه است .آیا زندان طولانی او ، حقیقت را برما روشن کرده است؟! ☑️ @m_ghanbarian
✅ برای اهواز کدامیک بهتر است؟! 🔶اول دو آمار: 1⃣ اهواز هفتمین کلانشهر اما ظاهرا دومین حاشیه نشین کشور است. ۳۵% جمعیت کل شهر حاشیه نشین اند و ۱۷منطقه محروم و حاشیه نشین دارد! بحسب پیمایش های منتشره تا سال ۹۰ برای نمونه در مناطق آل صافی: ۸۹/۱%، در عین دو ۹۳% و در زوویه ۴۸/۶% خانوارها درآمدی کمتر از ۲۰۰هزار تومان دارند! برخی از همین مناطق ۷۶/۹% خانوارها بین ۱۰تا۱۰۰هزارتومان درماه داشته اند!!! سرجمع ۹۳/۱% جامعه آماری این مناطق وضع بد اقتصادی و بیکاری مفرط دارند!(۱) 2⃣ به حسب یکی از پیمایش های منتشره جامعه شناسی: رتبه اقبال به دین در اهواز بین مراکز سایر استانها، ۲۳ است! یعنی دو مرکز استان (تهران و رشت) از آن پایین ترند! برعکس میزان رشد سکولاریزم بیشتر و رتبه ۲بین مراکز استان را دارد و هم رتبه با تهران است.(۲) البته خلوص دینی متدینانش بر هیچ کس پوشیده نیست بیشترین و بهترین شهیدان و مجاهدان در همین جاست. برخی ابتکارات فرهنگی و مذهبی اش الگوی کشوری شده و دهها مفاخره دیگر دارد. حتی اگر به تورهای گردآوری علوم اجتماعی بدبین هم باشیم باز این آمار هشدار دهنده است. عجیب اینکه بین دو پیمایش نسبت مستقیم است ائمه مان فرموده بودند: لکاد الفقر أن یکون کفرا (فقر نزدیک است به کفر بیانجامد). 🔶دو راه پیش روی خواص و زعماء: 1⃣ راه اول این است که نخبگان آنجا بخصوص زعماء و علماء همه توان خویش را صرف این محرومیت زدائی مفرط کنند. بر عهد "أن لایقاروا علی کظه ظالم و سغب مظلوم" وفادار بمانند.(=ساخت و پاختی بر سر گرسنگی مظلوم و سیری ظالم نکنند) و بر هرچیز مقدمش دارند. وقتی مرکز استانش چنین است تکلیف روستاهای آبادان و شادگان و... معلوم است. در پیش گیرند و هر خرج و برج اضافی را -حتی حلال-بر خود ممنوع کنند تا اقلا فقرا را تسکین دهد چه که امام علی(ع) آنرا بر اینان واجب کرده است(الکافی/کتاب الحجه/سیره امیرالمومنین). پس از سلوک زاهدانه خود و تنگ گرفتن بر نزدیکان خویش پی فقر و نداری مردم بیافتند تا به آنجا نیانجامد که (برای نمونه:) ۸۰۰هزار هکتار اراضی تخصیص یافته برای محرومان مصوب رهبر معظم انقلاب در سال ۷۵ تاکنون روز به روز از مقدار آن کاسته و دست آخر هم بعد ۲۷سال اجرایی نشده باشد! 2⃣ راه دوم هم این است که عالمان آنجا مشی متعارف علمائی را طی کنند. درس خارج فقهی برپا کنند و زمینه تلمذ حضوری و مجازی شاگردان را فراهم نمایند. با تکثیر مدارس علمیه در ایران و عراق مقدمات مرجعیت خود را فراهم کنند. سایت پاسخگویی به استفتائات و سایر لوازم را تدارک نمایند. یا مثل برخی بزرگان تهران که پس از انقلاب سراغ تاسیس دانشگاههای اسلامی رفتند، امتیاز دانشگاه بگیرند و از جهان اسلام دانشجو جذب کنند. یا مثل برخی مراجع و مجتهدین قم و... شبکه پرخرج ماهواره ای برای ترویج مذهب راه اندازی کنند و... و معلوم است هریک از اینها چه هزینه و پیگیری ای لازم دارد. نمی دانم شاید احیاء مرجعیت در این خطه پس از مرحوم بهبهانی و... هم افتخاری باشد. افزودن مرجع یا مراجعی طرفدار انقلاب در جنوب ایران و عراق با وجود چهره های علمی- انقلابی و مقبولی مثل آیات هاشمی شاهرودی و سید کاظم حائری(هردو از شاگردان شهید صدر) باز جا داشته باشد! طبعا از مشکلات مردم هم حرف و گاه نهیب هم می زنند و دستشان برسد برای آب کارون یا ریزگردها از نمود یا نمادی دریغ ندارند. 🔶 شما فکر می کنید خدا و امام زمان(ع) به کدام راه و روش راضی ترند؟! آیا آمارهای یاد شده مطالبه اولویت طریق اول و تعدیل طریق دوم ندارد؟ ____________________ پاورقی: ۱)تفصیل را در مقاله ی ابعاد اقتصادی حاشیه نشینی در اهواز ارائه شده در چهارمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۹۱در مشهد ببینید. ۲)تفصیل را در مجله جامعه شناسی کاربردی سال ۲۶شماره پیاپی۵۸ شماره دوم تابستان ۹۴ببینید. 📝محسن قنبریان ۹۷/۴/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
‼️تصویر پروفایل کانال از عکس حجت الاسلام قنبریان به تصویر شهدا و پیشکسوتان جهاد و اخلاص و گمنامی تغییر یافت. این کار به دلیل اصرار ایشان پس از مدتی انجام شد. از همراهان گرامی کانال خصوصا طلاب و دانشجویان انقلابی خواستاریم جهت اثرگذاری بیشتر این کانال را به دوستان دیگر معرفی کنند. الهی لا تخلنا من حمایتک 📝 مدیر کانال ☑ ️@m_ghanbarian
🌀با هجوم موریانه ها چه می توان کرد؟! 🔹زود میگویی "واحد آمار و بررسی حوزه" ، "دادگاه ویژه"! آن جزء اول از ۱۰۰ جزء اشرافیت، آنقدر معمول شده که به چشم نمی آید در همین مراکز هم به وفور پیدا می شود!۱۰۰جزء هم وقتی کامل شد، آدمش را هم باخود پرنفوذ می کند که دیگر...! 🔹بگو خیل عظیم طلاب و فضلای پاک و انقلابی می توانند چه کنند؟! "یک زمانی برخی از آقایان علماء منبر نمی رفتند چون آنرا خلاف شأن خود می دانستند می گفتند منبر رفتن دلیل بی سوادی است!... امام گفتند یک وقت بود که این لباس شما[لباس نظامی برتن آیت الله خامنه ای در زمان دفاع مقدس]خلاف مروت بود!"(رهبری۷۰/۹/۱۱). می خواهم بپرسم چگونه جو متحجر و اسلام غیرانقلابی گذشته می توانست منبر را خلاف شأن کند اما جو انقلابی حوزه های ما نتواند از فلان ماشین و فلان خانه به بالا را خلاف شأن کند؟! چگونه با وجود درخشش هایی مثل سید مجاهد و علماء بسیاری که علیه استعمار لباس رزم برتن کردند، آن عده توانستند لباس رزم را خلاف مروت کنند که صاحبش صلاحیت امامت جماعت بر مردم هم نداشته باشد اما طلاب خوب و انقلابی نتوانند سفره ها و مهمانی های اشرافی و ساختمانهای تجملاتی را خلاف مروت کنند و صاحبانش را برای هیچ شأن روحانی ای تأیید نکنند؟! 🔹سید جمال اسد آبادی از نو اندیش ترین های روحانیت بود -که طلاب خوب است روزنامه عروة الوثقی او را کنار عروة الوثقی سید یزدی تورق کنند تا عالم به زمانه شدن را هم تمرین کنند- اما همو در رستوران های اروپا و دربار عثمانی بجای قاشق و چنگال و نزاکتهای ساختگی با دست غذا می خورد و برسادگی پا می فشرد. برعکس القاعده، داعش و طالبان با وجود داشتن متحجرانه ترین تفکر، از پیشرفته ترین ابزارتکنولوژی بهره می برند! آیت الله بروجردی خلاف مروت را حرام می دانست و خود اوایلی که تاکسی آمده بود و کم بود و تجملی، درشکه سوار میشد چون تاکسی را در آن وضعیت خلاف مروت می دانست!(نقل به مضمون از درس خارج آیت الله مظاهری جلسه ۱۱شهادات) طلاب و روحانیون ما باید بین خود فرهنگ کنند که عالم به زمانه بودن به موبایل چند میلیونی و کالاهای لوکس غربی نیست به اندیشیدن و بررسی آراء دیگران است... ☑️ @m_ghanbarian
چله اخلاص 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
💠درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی [با تلخیص] ایده های جذاب سازی مطهری از بینشهای او می گذرد/ این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند/ اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم می شد! __________________ درباره ایده های طرح مطالعاتی شهید مطهری اول باید نکاتی را رک و بدون سانسور درباره ایشان و اندیشه هایشان بگویم چون بسیار موثر در ایده هاست: 1⃣آثار شهید را علیرغم گوناگونی و تنوع میتوان به دو حیث کلی تقسیم کرد: الف) آنچه محصول مطهری باعنوان یک و مدرس حوزه است ب) آنچه محصول مطهری بعنوان یک روشنفکر و است. 🔺منظور از "عالم دینی" شناخت و معرفی تراث اسلامی از قرآن و سنت تا حکمت و کلام است. 🔺منظور از روشنفکر و مصلح، کسی است که درد بشر معاصر را دارد، جامعه و نیازهایش را می شناسد و می شناساند و از آنجا سراغ دین آمده نسخه درمان می برد. 🔺بین این دو عنوان و حیثیت هم تقابل و تهافت نیست و رابطه رفت و برگشت است. اولی "دانش" افزا و دومی "بینش" ساز است. بینش های جدید و عمیق، سؤالات و نیازهای جدید به سرای دانش اسلامی می برد و همچنین دانش اصیل اسلامی، بینش صائب تری به او می دهد از این حیث مطهری بخاطر دانش عمیق ترش از اسلام روشنفکر و دردمندی متفاوت از شریعتی است و از حیث روشنفکر و دردمندی اش عالمی متفاوت از هم شاگردان خود (نام نبرم بهتر است) می باشد! 2⃣آثار قسم اول همه دانش های مطهری در حوزه عقاید و اخلاق است. از شرح منظومه و کتابهای فلسفی اش تا بحثهای اعتقادی اش و بحثهای اخلاقی اش [فهرست کامل همه قابل تدارک است] 🔺در این دانش ها هم اثر بینش های مطهری هست. شبهات جدید و مواجهه با متفکران معاصر و حک و اصلاح و نقد و ابرامها در مواجهه با اندیشه ها. اما اینجا ماحصلش دادن دانشی از اسلام است البته دانشی به روز و تازه. 3⃣محصولات دسته دوم مطهری حاصل بینش او تحلیل او از زمانه، تاریخ، تمدن، حکومت، جنبشها، سازمانها، حوزه و...است. 🔺اینجا هم بحثهای دانشی موج میزند اما آنچه او را متفاوت میکند تفاوت دید او(بینش) و روش طرح و حل و احیانا نسخه درمان او نسبت به سایر عالمان است. هم شاگردی های خوب و حتی انقلابی او به حافظ و ایران و مثل اینها نپرداخته اند. با زن و حجاب یا اقتصاد مثل او مواجه نشده اند که کتمان برخی حرفها را حرام بداند. جسارت پرداختن به عیوب روحانیت یا آسیب تقلید(اصل اجتهاد در اسلام-ده گفتار) را به خود نداده اند و شاید توجیه گر وضع موجود بوده اند چنانچه هنوز هم نوعا نمیگویند! 4⃣مطهری اگر در قسمت دوم بدون سانسور و با چاشنی تاریخ و بیوگرافی او و مواجهه با او درقسمت بینشی و محصولات مصلحانه اش گفته شود فوق العاده برای جوانان آرمان خواه جذاب و پرکشش و همانقدر برای بزرگترها و صاحبان کرسی ها و تریبون ها چالش برانگیز است. دروغ نگوییم این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند و او را بایکوت(بله بایکوت!) میکند و فراری می دهد. اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم میشد و سرنوشتی مثل یادداشتهای اقتصادی او می یافت. حوزه بیشتر بعد اول و دانشی او را دوست دارد فیلسوف و متکلمی که مباحث را شیرین و عالی و به روز طرح میکند و پاسخگوی شبهات است. کجا از گیر دادن او به تحریفات و روضه های دروغ، از نظارت بر مرجع تقلید در تقلید، برعیبهای سازمان روحانیت و مشکل عوام زدگی، از مفت خوری و مشکل آقازادگی در بیوتات(رجوع کن به جلد ۴یادداشتها) و... خوشش می آید؟! 5⃣ایده های جذاب سازی مطهری از بینشهای او میگذرد و در فرد انقلاب میسازد و الا کماکان اقلی، تکراری و ملال آور جلوه میکند. حداکثر اساتید عقاید در هرقسمت به کتابهای دانشی او در حوزه عقاید حواله می دهند و بحث را ظریفتر و دقیق تر میکنند و برخی اساتید اخلاق از بحثهای اخلاقی او بهره ببرند و در تاریخ اسلام به بحثهای او هم ارجاع شود! این مطهری، مطهری سانسور شده و بی خطر و است. اما مطهری + بینش ها، یقه گیر و چالشی و مطالبه گر و احیاگر و مصلح است. طلبه ای که پای آن بنشیند با خیلی از رویه ها و وضع های موجود نمی سازد بسیاری از تحلیلها و توجیه ها را آبکی و ساختگی می بیند منتقد و نقاد میشود و... راستش کاستی اصلی برخی اساتید و زعماء، غور نکردن لازم در همین بعد مطهری است. لذا بوی او را نمی دهند فکر میکنند مطهری آدمی + فلسفه و فقه و تفسیر و...است!!! پس چرا بقیه ای که با او اینها را خواندند مطهری نشدند؟! متاسفانه برخی فضلاء با گذراندن دروس متداول چون خود را بی نیاز از محصولات دانشی مطهری می بینند، اغراء به جهل شده و خود را بی نیاز از همه آثار(از جمله بینشی) می بینند لذا مدرس یا مبلغی معمولی می مانند و راه آن شهید کم راهرو میشود. (پاسخ به یک پرسش و درخواست برخی مدارس علمیه) ☑️ @m_ghanbarian
🔴تعریف و تهاجم بجای دفاع منطقی! (جواب به مدیر شبکه الاهواز) متن را در زیر بخوانید⬇️ ☑️ @m_ghanbarian
🔴تعریف و تهاجم بجای دفاع منطقی! 🔺مدیر شبکه الاهواز در دفاع از جشن کذایی تالار کیانپارس در مصاحبه با سایت خبری-تحلیلی فردا جای دفاع منطقی، مقداری تعریف از آیت الله جزایری(زیدعزه) و مقداری هم تهاجم علیه آقای صدر الساداتی و آنان که اعوان و انصارش خیال میکرد، تحویل فرهیختگان داد. خدا کند تعریف هایش مثل تهاجماتش نباشد و الا خداوند عالمان خدوم ما را از داشتن مدافعانی که یکی شان از صد دشمن بی نیاز میکند، حفظ نماید. در تهاجم به جناب صدرالساداتی بنده را هم جمع بسته که: "رفقایش را به شما بگویم، آقای دهقان و قنبریان همین الان هم همراهش هستند[!] این ها تیم هستند کار می کنند هدفشان هم نه اسلام است و نه انقلاب و نه مردم اصلا کاری به انقلاب ندارند. الان می خواهند آیت الله جزایری را بزنند[!]...این صدر الساداتی مأمور است یا بهش پول می دهند یا نمی دهند...اینها یک جریان هستند و یک تیم هستند و یک هدف دارند تخریب آیت الله جزایری[!] ". اشهد بالله که بنده هنوز نه آقای صدر الساداتی را دیده ام و نه با او حرفی زده ام و نه ارتباطی دارم. آقای دهقان را هم الان اسمش می شنوم! چون اهل اینستاگرام نیستم حتی پیچ اینان را هم تعقیب نمی کنم و از مطالبشان عمدتا بی خبرم. در مسأله جشن تالار کیانپارس هم تا قبل از این خطوط ورودی رسانه ای نداشتم. خبر جشن را هم در رسانه ای خوزستانی دیدم و البته پیچ آقای صدر الساداتی و هم خبر جشن در پیچ خود آیت الله هم به شکل عکس ارسال شده و دیده ام. حقوق بگیر جایی نیستم و شهریه هم -جز از رهبر معظم- نمی گیرم چه رسد به موساد و mi6 یا آنجاهایی که مامورها مأمورش میشوند! از اینها نازکتر را هم اگر کسی به جناب ایشان گفته بود فردا دادگاهی بود که بگذریم... از قضا بنده نیز مثل ایشان -وشاید واقعی تر از ایشان- آیت الله جزایری را امام جمعه ای توانمند و سختکوش و فعال می شناسم و به او ارادتمندم. گناهم هم یک نقد علمی بر سخنان آن عزیز بوده که بی جواب ماند و جوابش به جاهای دیگر حواله شد! کاش آیت الله عزیز -که عکس گریه بی تابانه اش برحسین(ع) قاب ذهن من مانده نه این عکسها- از کلیشه های متداول با فراستشان در آید و دوست و دشمن را بازشناسد. "من احبک نهاک" را دشمن و متملقین را دوست نگیرد. 🔺مدیر محترم شبکه الاهواز جز تهاجم و اتهام به این و آن -که همه قابل پیگرد قضایی است- و چند تعریف از آیت الله جزایری -که خودمان بهترش را سراغ داریم- نتوانست از آن مراسم دفاعی کند بلکه کار را بدتر کرد! بنده بعنوان خواننده نقدها که قانع نشدم. "هیچ هزینه ای نکرده ایم" و "مهمان بوده ایم" و "چرا ساده زیستی آیت الله را نمی بینند؟" که جواب اشکال آن آقایان نیست! آنها به نامه ۴۵نهج البلاغه و عتاب تند حضرت امیر(ع) به عثمان بن حنیف استناد کردند. از قضا عثمان بن حنیف مثل منذر بن ابی جارود نیست و فرد ساده زیست و متوسطی است. در آن "مهمانی" هم دعوت یک آدم ثروتمندی بوده و از خود یا بیت المال هیچ هزینه ای نکرده، اما چنان عتاب تندی شده است. اگر مثل منذر بود که خود اشرافی بود حضرت به او، آن میگفت که به منذر گفت: بند کفشت و شتر خانه ات از تو بهتر است! نکند به نظر آقای "علینژاد" نهج البلاغه ی خانه های ما هم چاپ آمدنیوز است و این فقرات در نسخه اصلی که در شبکه ایشان موجود است وجود ندارد! 🔺"هتل نبوده و سالن غذاخوری بوده" هم که دعوای عنب و انگور است! تازه در نقدها هم می دیدم نوشته اند تالار . "افتتاحیه سالن بوده و هنوز یک دانه عروسی آنجا برگزار نشده" هم که خبط بدتری است که مرتکب می شوند. اشکال کنندگان نوشته بودند این جایگاه شیشه ای در عکسها در عرف تالارها مخصوص رقص است! اگر دفاع بلد بودند باید می فرمودند اینجور نیست مثلا این جایگاه چند منظوره است و...! نه بگویند افتتاحش بوده! چون کار را بدتر میکند. چرا که از شما می پرسند به چه حقی چهره شاخص مذهبی استان با آن سابقه مجاهدت برای اسلام و انقلاب را برای افتتاح چنین سالنی بردید؟! در فقه نخوانده اید هرکاری که جایگاه عزت شخصیت های مذهبی را در قلوب دیگران بکاهد چه حکمی دارد؟! حتی خود آن شخصیت هم حق چنین کاری ندارد (ر.ک:ایضاح/فخرالمحققین). از آن عکس قبلی که با شیطنتی چهره آیت الله سر سفره ای اعیانی در چشم مردم تضعیف شد چرا درس نگرفتید؟! فوروارد کنندگان و پاراف نویسان بی ادب و آمدنیوز بیشتر مقصرند یا همراهانی که زمینه آن مهمانی ها و آن عکسها را فراهم میکنند تا دشمن ماهی خود را بگیرد؟! خوب است یکبار جلوی آیینه یا وجدان بایستند ببینند کیست که خوراک آمد نیوزها را فراهم میکند؟! کاش آیت الله، آدمهای متین تر و قوی تر و صدالبته دقیق تر در رعایت شئون و موازین را انتخاب کند که بحمدلله در بین شاگردان فاضلشان کم نیستند. 📝محسن قنبریان ۹۷/۵/۲ ☑️ @m_ghanbarian
چله اخلاص 2⃣ #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔶 سه قلوی ناهمجنس و نیاز دو برابر شدن درصد یک قل! 🔸"به دست آوردن" ، "از دست دادن" و "از خود گذشتن" ، سه قلویی ناهمجنس اند! "پرتلاشی" بعلاوه "خود را خواستن" ، موجب "به دست آوردن ها"، موقعیت یافتن ها و بهره ها می شود. "تنبلی" و لشی، فرقی نمی کند بعلاوه ی یا منهای "خود را خواستن"، موجب از دست دادنها و درجا زدنها می شود. اما "جد و جهد و تلاش" بعلاوه ی "خواستن آرمانها"(بیشتر از خود خواستن آنها) موجب "از خود گذشتگی" میشود که موقعیت و مزیت را با همه عرضه ای که دارد از سر رد کند و برای دیگری بگذارد. 🔸سوخت اصلی انقلاب اسلامی، همان سوخت و خرج اصلی عاشورا بوده و هست: از خود گذشتگی! تلاش وافر کردن و از نام خود گذشتن، جد و جهد خارج از وقت و ساعت کاری کردن و امتیاز نگرفتن، گذشتن از احترامات متداول، از پرستیژ های ساختگی، از استراحت و راحتی و...همه از خود گذشتگی است. پیدایش فقط درصدی از آن در جامعه فعالین و موثرین موجب جلو رفت جامعه به سمت اهداف و آرمان هایش می شود. 🔸در تجربه ی دفاع مقدس هم حداکثر ۲میلیون رزمنده در جنگ بود که کمتر از ۶% جامعه بود(به حسب شهدا کمتر از ۱%)! همین درصد از خود گذشتگی -که با جمع بستن خانواده های آنها هم باز زیاد نیست- سرنوشت ایران را عوض و پیروزی برای کل جامعه به ارمغان آورد. 🔸باور کنید در همان دفاع مقدس هم، همه حاضران اسمی، از خود گذشته نبودند! در آنجا هم کسانی که با اتوبوسها بیایند و قبل عملیات برگردند کم نبودند! حتی فرماندهی که در عملیات های حساس تمارض کند و جیم شود بود! همان وقت که بچه های از خود گذشته در خرمشهر و هویزه به نوک دندان می خواستند مانع شهر شوند، فرمانده کل قوا بی خیال یا بی تدبیر در ژست خودخواهی اش بود!برخی مقامات همان روزها آب شربشان از چشمه دماوند تهران عقب پاترولشان بود! و... اما هیچیک از اینها بهانه ی ترک میدان و ترک از خود گذشتگی آن ۰/۵% نمی شد! 🔸در جهاد امروز انقلاب چه عوض شده؟! تعداد ژستها و مَن مَن های بنی صدری بیشتر شده؟! آب دماوند، استخر و جکوزی و خانه ی چند صد میلیاردی شده؟! جیم شدن ها و عکس بازی ها و آمار سازی های دروغ بیشتر شده؟!... همه را که راست بگویی اگر ۱% "از خود گذشته" ۲% (یا ۶% حداکثر ۱۰%) شود اینها هیچ غلطی نمی کنند! جلوی غلطهایشان هم آسان گرفته می شود. جا نمانیم... ☑️ @m_ghanbarian
خلاف مروت! 1⃣ #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠افشاگری کافی نیست! نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian