eitaa logo
محسن قنبریان
14.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
744 ویدیو
101 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بسیجی خط شکن ، بسیجی بی ترمز! بسیجی ای می شناسم که بعدها سردار حزب الله گیلان لقب گرفت اما قبل تر از فرمانداری و دادستانی عزل شد! به اتهام تقسیم زمین مالکین بزرگ بین محرومان، دادگاه و از آنجا به زندان رفت! در زندان طعن افرادجبهه ملی و اختلاس گران شنید اما ضد انقلاب نشد، جفا دید و بریده نشد لذا به کار ضد انقلاب نیامد و بخاطر سوابق انقلابی سال۶۵ ترور شد! آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور وقت) پس از شهادت درباره اش گفت: "برای آن شهید عزیز ننگ نیست که حالا دیگر عضو قضایی نباشد، اما اگر آن دستگاه می توانست کسی مثل او را داشته باشد برایش افتخار بود"! و از آن برخورد با ایشان گله کرد. 🔸برای اینکه بسیجی و حزب اللهی خط شکن نشود و در کنترل باشد، دائم بریده ها و به دشمن پیوند خورده ها را جلوی چشم می گذارند و سابقه حزب اللهی یا بسیجی شان را یادآور می شوند تا عاقبت به خیری، در رام بودن و همرنگ جماعت ماندن تلقی شود. 🔸شهید ابوالحسن کریمی بسیجی عاقبت به خیری است که هم عزل و زندان جمهوری اسلامی را تحمل کرد و هم توسط دشمنان نظام ترور شد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🖋یادداشت استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین قنبریان درباره کتاب مقام مردم بسم الله الرحمن الرحیم 🔰جامعه هم نحوی از هستی داردوصرف اعتبار نیست. با مسلمان شدن،"صورتی نو" می پذیرد و با تشیع،"فعلیتی برتر" می گیرد و با اسلام ناب و تولی به ولیّ عادل ،تعالی می گیرد. 🔰درجای خود ثابت است که هرموجود، فیوضات رب را با " صورت اخیر" و " فعلیت آخرِ" خود جذب می کند. نبات با فعلیت نباتی اش چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان با فعلیتِ عقل و نطقش ،فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است. 🔰حال جامعه ای که از دوگانه پرستی درآمد و مسلمان شد، از" اسلام فتوحات" ،بالا آمد و" اسلام اهلبیت(ع)" را طوعاً پذیرفت؛ از " تشیع صفوی" به " تشیع انقلابیِ حسینی" رسید و علیه و سلطنت ویزیدِمتشیع انقلاب کرد، مقابل سفیانی های اسلام نما ایستاد و اسلام ناب پابرهنگان را مقابل اسلام مرفهین آمریکایی قرارداد و دست بیعت با ولایت(درحصه غیبتش)داد؛ صورت اخیری یافته است که فیض بیشتری طلب می کند: • ثبوتاً این فیض، جریان اراده الهی در اراده عمومی مردمِ متولی به ولایت است. • اثباتاً ترجیح تشخیص و عمل مردم بر جمع ها و گروه های نخبگی است. 🔰کتابچه با مسمای" " اثر فاضل ارجمند با استناد به بیّناتی از فرمایشات امامین انقلاب مشحون این دو مقام برای مردم است: 1️⃣ در صفحه۱۹و۲۰ می نویسند: 《 امام معتقد بود اگر تصدی گری حکومت توسط یک انسان موحد امر موجهی است، تنها برای آن است که خواست و اراده مشروع مردم را در جامعه جاری کند البته همانطور که از پیام تبریک ۱۲فروردین برمی آید او خواست و اراده فراگیر مردم را مظهر اراده حق تعالی می دانست》 در صفحه۳۶ می آورند:《درمکتب اسلام که امام، ذهن و دل خود را بدون پیش داوری به آن سپرده بود و هر آموزه ی برجسته ای را به جان خریده بود، قاطعانه گفته شده که اراده ی الهی به دنبال اراده عمومی مردم به میان خواهد آمد و طبعاً تغییر و تحول ها و معجزه های بزرگ اجتماعی با تغییر مردم در خود ایجاد خواهد شد. به همین جهت، حضرت امام یک نصیحت بیشتر نداشتند و آن این که بی معطلی به خاطر خدا به پا خیزید. حضرت امام برای دست یابی به آستان آن ناموس بزرگ الهی( تحول عمومی مردم) بر وحدت کلمه تاکید پرتکراری داشتند و دست خدا را همراه جماعت می دانستند》 این نگاه راهگشا به آنجا می کشد که ولیّ " من انفسهم" بوده/گردد. چنانچه از امام عزیز نقل می کنند:《 بارها گفته ام من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست》(مقام مردم ص۲۰) 2️⃣درصفحه ۲۳ نگرانی امام(ره) را چنین تصویر می کنند: 《 بعد از انقلاب نگران بود به نام اسلام و حکومت اسلامی، مردم را از صحنه کنار بزنند و نوعی نخبگی مذموم بلکه مشکوک و آفت دار یا آسیب پذیر را بر این کشور حاکم کنند》 از امام به جا نقل می کنند:《این ها می خواهند با شیطنت هایشان کار خودشان را انجام بدهند . آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است... و مابسیار ضرر خوردیم و آن ها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است. یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه ی سابق بدتر است برای ایران. ما اگر نظارت نکنیم، یعنی ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگرکنار بروند،بسپارند دست این ها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد》(ص۲۲و۲۳) از رهبر انقلاب هم نقل می کنند:《توده های مردم ،اصل و تعیین کننده و تصمیم گیرنده اند و آنها هستند که جریانها را هدایت می کنند》(ص۳۱) از همین جا سپردن کارها به مردم ترجیح می یابد که نمونه هایی در "مقام مردم" شمارش و توضیح داده شده است. از نقطه مقابلش به درستی گلایه شده :《 بنام ملت ،دولتی فربه پدید آوردن و علی رغم رهنمودهای مکرر امام همه چیز را دور و بر خود جمع کردن و نهادهای مردمی چون جهاد سازندگی را گام به گام به نابودی کشیدن رویه و خواست و منطق و بینش مردمی امام نبوده و نیست》(ص۴۱) 🔰"مقام مردم" نکاتی بیش از اینها دارد که غیر از تحلیل و توجیه رویه رهبر انقلاب در تجربه مذاکرات و برجام ، می تواند مبانی درست نگاه انتقادی بر برخی رویه های نخبه گرا مقابل رویکرد مردم گرا باشد. سپاس و دست مریزاد به استاد ارجمند حاج آقا فلاح شیروانی، ان شاء الله توشه راه جوانان انقلابی واقع شود. محسن قنبریان ۲۴مهر۱۴۰۰ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ| «یا رسول الله! شاور هم فی الامر » همان "الامر" که "اولی الامر" دارد، همان "شاورهم" هم دارد. یعنی حکومتی که "ولی" دارد، وجوب مشورت هم دارد! به حسب نقل پیامبر(ص) هیچ منصبی را بدون مشورت نصب نکرد! به حسب نامه۵۰ امیرالمومنین(ع) جز در احکام شرعی در همه امور حکومت با مردمش مشورت می کرد! هیئت لبیک مشهد حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون ۱۰۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون ۱۰۸ ✔️مقدمه • کنش ها و واکنش های فردی، اجتماعی ما برآیند کنش ها و واکنش های درونی ماست... • یک کنش گر اجتماعی( حتی خانوادگی) گاه: - درک انسداد می کند ،گاه گشایش! - گاه معترض و ناراضی و گاه آرام و راضی! - گاه به او میل می شود و دستاوردی دارد و گاه آسیب می بیند و سرمایه اش ریزش می کند! • همه این حالات در قلب او شکل می گیرد و از آنجا منشاء کنش یا واکنش او می شود. حضرت امیر(ع) می فرماید:" برای قلب جوشش هایی از حکمت و فضایل و اضداد آنها هست" • نکته مهم و کلیدی این است که این دوگانه ها یک نقطه تعادل دارند و یک افراط و یک تقصیر( تفریط)؛ تقصیرش مضرّ است و افراطش مفسد!(" فَکُلُّ تَقصیِر بِه مُضِرَ وَ کُلُّ اِفراط لُه مُفسد) ✔️فهرست ۵دوگانه مهم در حکمت۱۰۸: 1⃣ رجاء_ یاس( درک گشایش_ انسداد) -اگر در رجاء افراط شد؛ ذلت طمع پیدا؛ و حرص هلاکش می کند! - امید وقتی پیوندی با منیّت و خودخواهی بخورد، طمع و حرص میشود و کنش را فاسد می کند. -اگر یاس و انسداد مستقر و مالک قلب اوشد؛ تاسف او را می کشد! - این جانب تفریط است و تاسف ، کنشگری مفید را از او می گیرد. 2⃣ غضب_ رضا( نارضایتی و اعتراض_ رضایت و آرامش) • عارض شدن نارضایتی و غضب؛ موجب شدت کینه میشود! - به کینه که می رسد ،کنش را فاسد می کند ، نقد را، نهی از منکر را و...! - از آنسو اگر خوشوقت شدن با رضایتمندی( ولو نسبی) پیدا شد؛ موجب فراموشی تحفّظ و مراقبت میشود! - این هم مضرّ است ، کنش های پیش رونده را می گیرد و... 3⃣ خوف_ امنیت( نگرانی ها_ ایمنی ها) - اگر خوف و ترس بر قلب غالب شد؛ مشغول محافظه کاری می شود! - محافظه کاری مفسد است و کنشگری را فاسد می کند، تکالیف فوت میشود... - اگر احساس امنیت وسعت بگیرد؛ غفلت و غرّه شدن او را می رباید! - این هم تفریط مضرش؛ فریب خود خوردن و خودبینی و خود محوری در کنشگری های اجتماعی از اینجاست... 4⃣ مال و غنی_ مصیبت و فقدان( دستاورد_ آسیب) - اگر از مالی سود برد[ یا به او میل شد، سرمایه اجتماعی یافت] ؛ احساس بی نیازی به طغیانش می کشد!( افراطِ مفسد) - اگر در مقابل، مصیبتی اصابت کرد[ آسیب اجتماعی] ؛ بی تابی اش موجب رسوائی اش می شود! - اگر دچار فقر و فاقه[و ریزش سرمایه اجتماعی] شد؛ مشکلات ناشی از آن مشغولش می کند( و از وظایف باز می ماند) - مصیبت و فاقه، دو تفریط آن مال و غنی است که به کنشگری درست ضرر می زند... 5⃣ گرسنگی_ سیری( نابهره مندی_ بهره مندی) - گرسنگی و نابهره مندی؛ زمینگیرش می کند! - پرخوری و شکم پروری ( و بهره مندی) او را به رنج می اندازد! ( متن حکمت ۱۰۸ را اینجا بخوانید: http://nahjolbalagheh.org/hekmatha/hekmat108) ✔️اوج عرفانی عدالت خواهی امام خمینی ؛ - اتصال این نقاط تعادل درون را /به عدالت اجتماعی بیرون( که محصول کنش های عادلانه عدالتخواهانه است)/ به تعادل انسان کامل( که مظهر اسماء حق است)/ به تعادل آرایش اسماء الهی / وصل می کند که یک خط مستقیم می شود. - این همان صراط مستقیم و عدالت در تعریف جامع آن: استقامت بر صراط مستقیم است؛ از تعادل درون تا تعادل و توازن بخشی قوای اجتماع تا تجلی متوازن اسماء ! - امام(ره) بر این اساس: عدالت خواهی را بسط صفات حضرت حق در عالم می خواند! این اوجِ همان شرط معنویت برای عدالتخواهی در بیان رهبر انقلاب است. ( تفاصیل را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📷 | 💠 گزیده‌ سخنرانی حجت‌‌الاسلام و المسلمین 📆 جلسه‌ هفتگی ۲ آذرماه ۱۴۰۰ 📲 🔻🔻🔻 🌐 Misaq.ir 🆔 @Misaq_ba_shohada
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 مظلوم می تواند فریاد کند! • تخفیفی شرعی برای کسی که مظلوم واقع شود! • صدا را به بدگوییِ ظالم بلند کردن را خداوند به مظلوم اجازه داده است! • این فقط هنگام شکایت و نزد قاضی نیست؛ یک کلیپ از ظلمی که به او شده است در فضای مجازی را نباید مخلّ به امنیت ملی خواند! • اجتهاد امام خمینی این را موجب هرج و مرج هم نمی دانست! (منابع: مکاسب شیخ انصاری جلد1 صفحه 347 الی 351 https://lib.eshia.ir/10141/1/347#_ftn2 مکاسب امام خمینی جلد1 صفحه 282 الی 286 https://lib.eshia.ir/10051/1/282#_ftn1 ترجمه تفسیر المیزان - علامه طباطبایی - ج5ص200 https://lib.eshia.ir/50081/5/200) ❗️پ.ن: پذیرش عمومی دولت مدرن و مداخله گری حداکثری او در حقوق افراد مانع درک درست این احکام است! فن آوری اجتماعی-مردمی قسط از نسبت منظم احکام مربوط به حکومت و مردم ساخته میشود، که در دو جلسه بحث شده است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❓برای سه دهک پایین و بیکاران چه می توان کرد؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian