36.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ| «یا رسول الله! شاور هم فی الامر »
همان "الامر" که "اولی الامر" دارد، همان "شاورهم" هم دارد. یعنی حکومتی که "ولی" دارد، وجوب مشورت هم دارد!
به حسب نقل پیامبر(ص) هیچ منصبی را بدون مشورت نصب نکرد! به حسب نامه۵۰ امیرالمومنین(ع) جز در احکام شرعی در همه امور حکومت با مردمش مشورت می کرد!
#مردمسالاری_دینی
هیئت لبیک مشهد
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲۰-درسهای نهج البلاغه.mp3
12.43M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰
🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون
#حکمت۱۰۸
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰
حجت الاسلام محسن قنبریان
🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون
#حکمت۱۰۸
✔️مقدمه
• کنش ها و واکنش های فردی، اجتماعی ما برآیند کنش ها و واکنش های درونی ماست...
• یک کنش گر اجتماعی( حتی خانوادگی) گاه:
- درک انسداد می کند ،گاه گشایش!
- گاه معترض و ناراضی و گاه آرام و راضی!
- گاه به او میل می شود و دستاوردی دارد و گاه آسیب می بیند و سرمایه اش ریزش می کند!
• همه این حالات در قلب او شکل می گیرد و از آنجا منشاء کنش یا واکنش او می شود.
حضرت امیر(ع) می فرماید:" برای قلب جوشش هایی از حکمت و فضایل و اضداد آنها هست"
• نکته مهم و کلیدی این است که این دوگانه ها یک نقطه تعادل دارند و یک افراط و یک تقصیر( تفریط)؛ تقصیرش مضرّ است و افراطش مفسد!(" فَکُلُّ تَقصیِر بِه مُضِرَ وَ کُلُّ اِفراط لُه مُفسد)
✔️فهرست ۵دوگانه مهم در حکمت۱۰۸:
1⃣ رجاء_ یاس( درک گشایش_ انسداد)
-اگر در رجاء افراط شد؛ ذلت طمع پیدا؛ و حرص هلاکش می کند!
- امید وقتی پیوندی با منیّت و خودخواهی بخورد، طمع و حرص میشود و کنش را فاسد می کند.
-اگر یاس و انسداد مستقر و مالک قلب اوشد؛ تاسف او را می کشد!
- این جانب تفریط است و تاسف ، کنشگری مفید را از او می گیرد.
2⃣ غضب_ رضا( نارضایتی و اعتراض_ رضایت و آرامش)
• عارض شدن نارضایتی و غضب؛ موجب شدت کینه میشود!
- به کینه که می رسد ،کنش را فاسد می کند ، نقد را، نهی از منکر را و...!
- از آنسو اگر خوشوقت شدن با رضایتمندی( ولو نسبی) پیدا شد؛ موجب فراموشی تحفّظ و مراقبت میشود!
- این هم مضرّ است ، کنش های پیش رونده را می گیرد و...
3⃣ خوف_ امنیت( نگرانی ها_ ایمنی ها)
- اگر خوف و ترس بر قلب غالب شد؛ مشغول محافظه کاری می شود!
- محافظه کاری مفسد است و کنشگری را فاسد می کند، تکالیف فوت میشود...
- اگر احساس امنیت وسعت بگیرد؛ غفلت و غرّه شدن او را می رباید!
- این هم تفریط مضرش؛ فریب خود خوردن و خودبینی و خود محوری در کنشگری های اجتماعی از اینجاست...
4⃣ مال و غنی_ مصیبت و فقدان( دستاورد_ آسیب)
- اگر از مالی سود برد[ یا به او میل شد، سرمایه اجتماعی یافت] ؛ احساس بی نیازی به طغیانش می کشد!( افراطِ مفسد)
- اگر در مقابل، مصیبتی اصابت کرد[ آسیب اجتماعی] ؛ بی تابی اش موجب رسوائی اش می شود!
- اگر دچار فقر و فاقه[و ریزش سرمایه اجتماعی] شد؛ مشکلات ناشی از آن مشغولش می کند( و از وظایف باز می ماند)
- مصیبت و فاقه، دو تفریط آن مال و غنی است که به کنشگری درست ضرر می زند...
5⃣ گرسنگی_ سیری( نابهره مندی_ بهره مندی)
- گرسنگی و نابهره مندی؛ زمینگیرش می کند!
- پرخوری و شکم پروری ( و بهره مندی) او را به رنج می اندازد!
( متن حکمت ۱۰۸ را اینجا بخوانید:
http://nahjolbalagheh.org/hekmatha/hekmat108)
✔️اوج عرفانی عدالت خواهی
امام خمینی ؛
- اتصال این نقاط تعادل درون را /به عدالت اجتماعی بیرون( که محصول کنش های عادلانه عدالتخواهانه است)/ به تعادل انسان کامل( که مظهر اسماء حق است)/ به تعادل آرایش اسماء الهی / وصل می کند که یک خط مستقیم می شود.
- این همان صراط مستقیم و عدالت در تعریف جامع آن: استقامت بر صراط مستقیم است؛ از تعادل درون تا تعادل و توازن بخشی قوای اجتماع تا تجلی متوازن اسماء !
- امام(ره) بر این اساس: عدالت خواهی را بسط صفات حضرت حق در عالم می خواند!
این اوجِ همان شرط معنویت برای عدالتخواهی در بیان رهبر انقلاب است.
( تفاصیل را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت میثاق با شهدا
📷 #عکس_نوشت | #جلسه_هفتگی
💠 گزیده سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین #محسن_قنبریان
📆 جلسه هفتگی ۲ آذرماه ۱۴۰۰
📲 #پیشنهاد_استوری
🔻🔻🔻
🌐 Misaq.ir
🆔 @Misaq_ba_shohada
23.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 مظلوم می تواند فریاد کند!
• تخفیفی شرعی برای کسی که مظلوم واقع شود!
• صدا را به بدگوییِ ظالم بلند کردن را خداوند به مظلوم اجازه داده است!
• این فقط هنگام شکایت و نزد قاضی نیست؛ یک کلیپ از ظلمی که به او شده است در فضای مجازی را نباید مخلّ به امنیت ملی خواند!
• اجتهاد امام خمینی این را موجب هرج و مرج هم نمی دانست!
(منابع:
مکاسب شیخ انصاری جلد1 صفحه 347 الی 351
https://lib.eshia.ir/10141/1/347#_ftn2
مکاسب امام خمینی جلد1 صفحه 282 الی 286
https://lib.eshia.ir/10051/1/282#_ftn1
ترجمه تفسیر المیزان - علامه طباطبایی - ج5ص200
https://lib.eshia.ir/50081/5/200)
❗️پ.ن:
پذیرش عمومی دولت مدرن و مداخله گری حداکثری او در حقوق افراد مانع درک درست این احکام است!
فن آوری اجتماعی-مردمی قسط از نسبت منظم احکام مربوط به حکومت و مردم ساخته میشود، که در دو جلسه بحث شده است.
#فن_آوری_اجتماعی_قسط
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian