eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر • مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان! - فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست. - روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد! - پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد. - از پیوست عدالت تا نظریه عدالت. • اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم! - علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود - عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید! - در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود! - در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید! * گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر • مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان! - فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست. - روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد! - پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد. - از پیوست عدالت تا نظریه عدالت. • اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم! - علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود - عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید! - در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود! - در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید! * گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 درسهایی از نهج البلاغه جلسه۲۳ام - ۱بهمن۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم • فرق مارق و سابق! - مارق، خوارج و خارج شده از دین ، کسی که خود را مقدم بر امام کند، نه در فعل بر امام سبقت بگیرد! - خوارج در فعل از امام عقب ماندند؛ نه اینکه جلو افتادند! امام قائم بود ولی آنها قعود کردند! - درباره عبدالله بن ابی سرح پیامبر(ص) مسلمین را سرزنش کرد که چرا در سکوتش او را نکشتند! بعدا مردم مصر بر او اعتراض و ۲۰۰۰نفر به مدینه آمدند؛ حضرت امیر(ع) در حال قیام نبود اما بعدا این قیام را در ۳۸ ستود! - فاطمه(س) در قیام و امام در قعود بود، او "السابقین الی ارادته" بود اما "المتقدم لهم" نبود! *گوش دادن این فایل را به کنشگران سیاسی-اجتماعی توصیه می کنیم حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖درسهایی از نهج البلاغه جلسه ۲۳ ام - ۱بهمن ۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 فرق مارق و سابق!مارق یعنی چه کسی؟! - "فالراغب عنکم مارق" یعنی پشت کننده و اعراض کننده از ائمه مارق و خارج شده از دین است.(زیارت جامعه) - "المتقدم لهم مارق" یعنی کسی که خود را مقدم بر ائمه کند، مارق است.(صلوات شعبانیه) - مصداق مارقین، خوارج اند. غلط مشهور این است که المتقدم لهم را پیشی گرفته در فعل بر امام معنا می کنند! در حالیکه برخی پیشی گرفتن ها "السابقین الی ارادته" و سبقت ممدوح است! - اصلا خوارج از امام پیشی نگرفتند! بلکه برعکس عقب ماندند! حضرت امیر(ع) شبش لیلة الهریر داشت و تا صبح شمشیر زد که ذوالفقار تاب برداشت! فردا صبح قرآن بر نیزه شد؛ خوارج از امام قائم و مبارز عقب افتاده و اهل قعود شدند! - خوارج، خود را مقدم بر امام می دانستند و این همان اعراض از امام است؛ پس دو تعبیر بر هم منطبق اند. • سابق کیست؟ - "السابقین الی ارادته"(دعای عهد) یعنی کسانی که وقتی به روش درست و تفقه موجه، اراده امام را کشف کردند بر آن سبقت می گیرند! - عبدالله بن ابی سرح از اولین اسلام آورندگان و کاتب وحی شد اما در نوشتن آیات خیانت و به منافقین می گفت آیات را تغییر می دهم!(الکافی ج۸ص۲۰۱) پیامبر او را راند، او مرتد و به مشرکین مکه پیوست؛ پیامبر دستور داد در فتح مکه جزو کسانی باشد که حتی اگر به پرده کعبه آویخته باشد او را بکشند! چون برادر رضاعی و هم شیر عثمان بود، عثمان او را نزد پیامبر آورد و طلب امان کرد. پیامبر تا سه بار رو برگرداند، بار سوم امان داد. پیامبر بعد از مسلمین گله کرد: من بار اول و دوم سکوت کردم تا یکی برخیزد و گردن خائن را بزند! مردی از انصار گفت چه خوب بود اشاره می کردید! فرمود شایسته انبیاء نیست که نگاه پنهانی کنند(ودستور قتل دهند)(تفسیر القمی ج۱ص۲۱۰وص۲۱۱) ⬅️ الان تلکیف پیامبر غیر از تکلیف مومنان بود و پیامبر طلب سبقت در فعل و پیشی گرفتن می کرد! ⚠️ توجه: این اراده به شکل قطعی کشف می شد چون قبلا حکم اعدام داده بود و الان هم دو بارِ اول امان را نپذیرفت. اینرا نباید با منویات خوانی ولیّ امر با ذوق و تحلیل یا پچ پچ فلانی از فلان دستگاه اشتباه گرفت! - این عبدالله بن ابی سرح در دوره عثمان والی مصر شد. ۱۲سال به ظلم و تعدی بر مردم حکومت کرد. اعتراض بالا گرفت، ۲۰۰۰نفر از مردم به نمایندگی به سمت مدینه آمدند. علیرغم وعده های عثمان، نامه او به عبدالله کشف شد که گفته بود سران معترضین را دار بزن! اینبار برای عزل خودِ عثمان برگشتند و اولین حلقه معترضین عثمان شدند. مردمی از کوفه و بصره و مدینه هم پیوستند و به محاصره خانه عثمان و قتل او انجامید. - حضرت امیر(ع) در این ماجرا پیشوای قیام کنندگان نبود، شهرها نمی گشت که دعوت به قیام کنند و حتی بعد محاصره، حسنین را برای حفاظت عثمان فرستاد! - اما بعدا وقتی مالک اشتر را به سمت مصر فرستاد ،آن قیام مردم مصر را در ۳۸ ستود: "از بنده خدا علی امیر المومنین به مردمی که برای خدا غضب کردند وقتی که خداوند در زمین عصیان و حق الهی ربوده می شد، پس جور خیمه خود را بر نیکوکار و فاسق و مقیم و مسافر برپا کرده بود... ⬅️ اینجا امام در وضعیت قیام نبود اما قیام مردم را "غضب برای خدا" می خواند! این هم نمونه ای دیگر از کشف اراده امام است و مثال برای "السابقین الی ارادته". - جالب اینکه عبدالله هردو بار با سکوت ولیّ(پیامبر و حضرت امیر) مواجه بود بار اول مردم سبقت در عمل نگرفتند بار دوم گرفتند و این مدال را از امام گرفتند!فاطمه(س) برترین سابقین! - از این گفته اش به حضرت امیر فهمیده میشود وضعیت امام، قعود است: "مثل جنین نشسته و در خانه تهمت نشسته ای!...آن روز که شمشیرت را زمین نهادی، خانه نشین شدی! تو شیر شکار کننده گرگها بودی که الان فرش زمینی!" - اما در همین وضعی که تکلیف امام قعود بود، مردان انصار را به قیام آن هم قیام به شمشیر دعوت می کند. در نکوهش انصار به زنانشان فرمود: چه زشت است کُندی شمشیرها! ⬅️ فاطمه(س) در حال قیام و دعوت به قیام است گرچه وضع امام قعود است! 🔅 تشخیص درست سبقت نیاز به تفقه و هم زمانه شناسی دارد... * نکات زیادی در فایل صوتی شاید مفید برای کنشگران سیاسی اجتماعی باشد! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🗣 جهاد تبیین از سوی منتقدها! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🗣 جهاد تبیین از سوی منتقدها! 🔹آیا منتقدین و معترضین وضعیت موجود هم می توانند مشارکتی در جهاد تبیین داشته باشند؟! آنرا تخدیری و مُسکن نبینند؟! ظاهرا اول باید از شنیدن نترسیم و مشکل ذهنی اینها را بیرون بکشیم یا اقلا حرفشان را بشنویم! 🔹بین: ۱. گزارش عملکرد و پیشرفت ها، ۲. صنوف توجیه و توضیح عقب ماندگی ها و ضعف ها، آیا چیز سومی برای تبیین وجود دارد؟! چیز سوم را برای هلی بُرن جهادگران دو رسته بالا نمی خواهم؛ برای اضافه کردن احتمالی برخی منتقدین و معترضین به جهاد تبیین لازمش دارم! 🔹منتقدها و معترض هایی که به عناد با جمهوری اسلامی نرسیده اند و حتی هنوز گوشی پی فرمان ولی فقیه دارند، همه شان مصرف کننده فضای رسانه ای دشمن نیستند! عده ای از آنها مستقیم درگیر بن بست نماها و عقب ماندگی ها هستند! دشمن از گزارش اینان می گیرد نه حتما اینها از دشمن! 🔹قبول کنید برای این طیف؛ توجیهات یک طلبه در قم با ادله پیشینی و بعضا عرفانی، یا گزارش عملکرد و پیشرفت ها بوسیله رسانه ملی یا آتش به اختیارها، قانع کننده نباشد! مثلا به کسی که نمونه ها او را به: کج ساختاری، فساد شبکه ای، حلقه های دربسته، سیستم های ضدتحولی و...رسانده؛ گزارش از موشک نقطه زن و سلول بنیادین کاری نمی کند! اگر بی باک باشد به شما خواهد گفت: ناپلئون ها و نازی ها هم پیشرفته شدند اما آزادی، عدالت، جمهوریت و...را واگذاشتند! 🔹آن چیز سوم به نظر من: تبیین درست و پیشرونده مساله های یاد شده است. گزارش آن کج ساختار یا فساد و... را یک منتقد اهل کاوش منتشر می کند، یک متکلم نظام ، در مقابل با ادله شبه عرفانی به "شیخ ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت" تاویل می برد! رسانه چی ها، آنرا متهم به ناامیدکردن مردم و افتادن در پازل دشمن می کنند! دشمن هم واقعا همین گزارش های بی مزد را مساله می کند! یعنی چتر تحلیل بر آن و موارد مشابه می اندازد و به اصول جمهوری اسلامی (مقاومت، استقلال، اصل ولایت فقیه و...) می کشاند! در این روال، جهاد تبیین به نقاش و ستیز باهم و ذره ای شدن و پیروزی دشمن می انجامد. اما؛ ردیابی آن مساله ها تا خاستگاه اصلی شان + تقابل با دشمن و اثبات اینکه از قضا آن خاستگاه و زایشگاه مشکل، ضد اصول ج.ا است؛ جهاد تبیین سوم است که منتقدان انقلابی می توانند با دو رسته دیگر هم افزایی کنند! 🔹مانع اصلی جهاد تبیین سوم، اصالت دادن به افراد در مقابل آرمان واصول است. همان افراد و حلقه های خاص، ترجیح می دهند تحلیل دشمن پذیرش شود تا اینکه منافع یا سلیقه آنان تغییر کند! ترجیح می دهند تیر به اصول اصابت کند اما به سلیقه فکری یا منافع عملی آنان تعرضی نشود! لذا آن ردیابی منسجم که نتیجه اش دفاع تفصیلی از اصول جمهوری اسلامی مقابل دشمن، اما همراه با مطالبه تغییر رویه ها و آدم هاست، جای جهاد تبیین، برچسب پازل دشمن می خورد تا بیرون شود! تعدادی جوان انقلابی در فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب جانگرفتند و مخالف خوان شدند هم اصلا برایشان مهم نیست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⚽️ بمناسبت بازی ایران و عراق با حضور تماشاگر و ۲هزار زن و بالا گرفتن دوباره بحث ورود زنان به ورزشگاه این چند یادداشت فوتبالی را بخوانید: 🔺برزیلته! https://eitaa.com/m_ghanbarian/545 🔺برزیلته ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/565 🔺پیوست برزیلته ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/576 🔺فلسفه ی فوتبالی https://eitaa.com/m_ghanbarian/586 🔺باب الحوائج کودک افغان https://t.me/m_ghanbarian/898 🔺بت فوتبال https://eitaa.com/m_ghanbarian/652 🔺طلبکاری کی‌روش https://eitaa.com/m_ghanbarian/878 🔺کلیپ صوتی فوتبالیست ها https://t.me/m_ghanbarian/1604
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰 مالیات بر اشرافیت! ۱۴۰۱ یک جلسه از درس عدالت اقتصادی حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ۱۴۰۰/۱۱/۷ • حذف مالیات از ثروتمندان از سیاستهای مشخص نئولیبرالیسم • مالیات بر اشرافیت در برخی کشورهای سرمایه داری! • خوانشی از تاریخ صدر اسلام و سیره پیامبر(ص) و خلفاء در اینباره • برخی ظرفیت های فقه برای مالیات بر اشرافیت • شواهدی بر اینکه مالیات حکومتی حضرت امیر(ع) بر اسبها، نه تعمیم زکات بلکه مالیات حکومتی و مالیات بر اشرافیت در آن زمان [یا برای جبران کمبود زکات] بود! • شروعی کوچک در تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱ * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
2050170627_-222777.pdf
4.12M
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت! لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره ۶ مربوط به عوارض و مالیات صفحات۳۱ و۳۲ مواردی مربوط به مالیات بر اشرافیت ☑️ @m_ghanbarian
📎پیوست فایل صوتی: مالیات بر اشرافیت! صفحه ۳۱ و ۳۲ برنامه بودجه ۱۴۰۱ مواردی از مالیات بر اشرافیت ☑️ @m_ghanbarian
❇️خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان: 1⃣ بدعت بیت المال خصوصی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❇️خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان: 1⃣ بدعت بیت المال خصوصی! ▪️یکی از عوامل تبعیض ساز در پرداخت ها، توزیع درآمدهای اختصاصی آن اداره و سازمان بین مدیران یا کارکنان خود است! یعنی دستگاه هایی که اموال و امکاناتی در اختیار دارند با آن، درآمد زایی کرده، اما بجای واریز به خزانه و بیت المال عمومی، در حسابی برای خود نگه داشته و بعد به عناوینی مختلف مثل رفاهیات مستمر و غیر مستمر بر حکم مدیران یا پرسنل خود می کشند؛ این موجب می شود دریافتی اینها تفاضل بالایی با پرسنل دستگاه های دیگر بیابد و تبعیض بین کارمندان دولت را موجب شود! ▫️این رویه غلط حتی دستگاه های فقیری مثل آموزش و پرورش را هم واداشته که از مدارس درآمد زایی کند و معامله تالار پذیرایی یا مانند آن با مدرسه کند؛ تا با آن درآمد، احیانا به معلم آن مدرسه رفاهیاتی دهد! تصورش را بکنید امکاناتی که دست دستگاه های برخوردار هست چه تفاوتِ زمین و آسمانی با یک مدرسه دارد، همین تفاوت در میزان پرداختی آن دستگاه ها با معلم را پیش می آورد! ▪️باطل بودن این رویه غلط واضح است: ۱. آیا بدهی آن دستگاه هم از حقوق کارکنان کسر می شود؟! توضیح اینکه اگر درآمد حاصل از امکانات یک اداره، مال کارکنان خود آن اداره است؛ باید بدهی های آن اداره(به اداره برق و گاز و ...) هم مال کارکنان باشد؛ چون اصطلاحا همو که مالک میشود، مدیون می شود! وقتی همه بالاتفاق می گوییم بدهی های آن دستگاه، بدهی کارکنانش نیست، پس معلوم است درآمداختصاصی آن دستگاه هم مال کل بیت المال است نه خصوص کارکنان یا حتی مدیران خودش! ۲. رابطه کارمند با اداره، رابطه شریک در شرکت خصوصی نیست! یک شرکت خصوصی، شخصیت حقوقی است. درآمد کسب می کند و بدهکار می شود. اعضاء، مالک آن شرکت اند و بالتبع آن درآمد و هم بدهی بین آنها تقسیم می شود. اما یک اداره دولتی، گرچه باز شخصیت حقوقی است و درآمد و بدهی پیدا می کند، اما کارمندان و مدیرانش، مالک آن نیستند؛ بلکه در قراردادی اجیر یا وکیل شده اند و صرفاً تولیت دارند. درآمد های آن اداره هم به تبع اموال آن اداره، مال بیت المال مسلمین است و مدیران آن اداره بهره ای بیشتر از بقیه ندارند. ▫️بدعت معاویه! اولین کسی که بیت المال خاصه(خصوصی) در اسلام پدید آورد، معاویه بود! برخی اموال خاص(مثل اراضی مرغوب) را به عنوان بیت المال خاصه، مال دستگاه سلطنت کرد.۱ درآمد این اموال خاص بین خودشان تقسیم می شد و چیزی حتی به بقیه کارگزاران نمی رسید. درآمد اختصاصی بخشی از این اموال در دوره عباسی به۶۴۸۳۰۰۰۰ دینار می رسید.۲ ▪️برازنده جمهوری اسلامی نیست طوری دیگر بدعت بیت المال خاصه را بازتولید کند و دستگاه های برخوردار درآمد اختصاصی را جای خزانه کل بین خود تقسیم کنند! ۱.تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۵۸وص۱۶۹ ۲.بیت المال، پیدایش و تحولات آن ص۱۷۹ ادامه دارد... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian