❇️خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
1⃣ بدعت بیت المال خصوصی!
▪️یکی از عوامل تبعیض ساز در پرداخت ها، توزیع درآمدهای اختصاصی آن اداره و سازمان بین مدیران یا کارکنان خود است!
یعنی دستگاه هایی که اموال و امکاناتی در اختیار دارند با آن، درآمد زایی کرده، اما بجای واریز به خزانه و بیت المال عمومی، در حسابی برای خود نگه داشته و بعد به عناوینی مختلف مثل رفاهیات مستمر و غیر مستمر بر حکم مدیران یا پرسنل خود می کشند؛ این موجب می شود دریافتی اینها تفاضل بالایی با پرسنل دستگاه های دیگر بیابد و تبعیض بین کارمندان دولت را موجب شود!
▫️این رویه غلط حتی دستگاه های فقیری مثل آموزش و پرورش را هم واداشته که از مدارس درآمد زایی کند و معامله تالار پذیرایی یا مانند آن با مدرسه کند؛ تا با آن درآمد، احیانا به معلم آن مدرسه رفاهیاتی دهد!
تصورش را بکنید امکاناتی که دست دستگاه های برخوردار هست چه تفاوتِ زمین و آسمانی با یک مدرسه دارد، همین تفاوت در میزان پرداختی آن دستگاه ها با معلم را پیش می آورد!
▪️باطل بودن این رویه غلط واضح است:
۱. آیا بدهی آن دستگاه هم از حقوق کارکنان کسر می شود؟!
توضیح اینکه اگر درآمد حاصل از امکانات یک اداره، مال کارکنان خود آن اداره است؛ باید بدهی های آن اداره(به اداره برق و گاز و ...) هم مال کارکنان باشد؛ چون اصطلاحا همو که مالک میشود، مدیون می شود!
وقتی همه بالاتفاق می گوییم بدهی های آن دستگاه، بدهی کارکنانش نیست، پس معلوم است درآمداختصاصی آن دستگاه هم مال کل بیت المال است نه خصوص کارکنان یا حتی مدیران خودش!
۲. رابطه کارمند با اداره، رابطه شریک در شرکت خصوصی نیست!
یک شرکت خصوصی، شخصیت حقوقی است. درآمد کسب می کند و بدهکار می شود. اعضاء، مالک آن شرکت اند و بالتبع آن درآمد و هم بدهی بین آنها تقسیم می شود.
اما یک اداره دولتی، گرچه باز شخصیت حقوقی است و درآمد و بدهی پیدا می کند، اما کارمندان و مدیرانش، مالک آن نیستند؛ بلکه در قراردادی اجیر یا وکیل شده اند و صرفاً تولیت دارند.
درآمد های آن اداره هم به تبع اموال آن اداره، مال بیت المال مسلمین است و مدیران آن اداره بهره ای بیشتر از بقیه ندارند.
▫️بدعت معاویه!
اولین کسی که بیت المال خاصه(خصوصی) در اسلام پدید آورد، معاویه بود! برخی اموال خاص(مثل اراضی مرغوب) را به عنوان بیت المال خاصه، مال دستگاه سلطنت کرد.۱
درآمد این اموال خاص بین خودشان تقسیم می شد و چیزی حتی به بقیه کارگزاران نمی رسید.
درآمد اختصاصی بخشی از این اموال در دوره عباسی به۶۴۸۳۰۰۰۰ دینار می رسید.۲
▪️برازنده جمهوری اسلامی نیست طوری دیگر بدعت بیت المال خاصه را بازتولید کند و دستگاه های برخوردار درآمد اختصاصی را جای خزانه کل بین خود تقسیم کنند!
۱.تاریخ یعقوبی ج۲ص۱۵۸وص۱۶۹
۲.بیت المال، پیدایش و تحولات آن ص۱۷۹
ادامه دارد...
#لایحه_نظام_هماهنگ_پرداخت
#پیوست_عدالت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ پیشگیری بهتر از درمان! 1⃣
گرچه آزادسازی ساحل برای مردم حتی با تحمیل هزینه هم ارزشمند است اما می دانیم با این تخریب، چه هزینه هایی از بیت المال هدر می رود!
خدا می داند هنگام ساخت مثل این ساختمان های حاکمیتی چند سوت زنی، متهم به تخریب نهادهای حاکمیتی شده است؟! اگر برایشان پرونده قضایی نشده باشد!
جالب اینکه رئیس هردو قوه پیش از این در حکم معاون قضایی و دادستان کل هم بوده اند و شاید می شد زودتر و کم هزینه تر مانع این تجاوزها به حقوق عامه شد!
اما ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است!
با عبرت از این موارد پیشنهادی برای مصلاها و ساختمانهای دینی-حاکمیتی دارم:
ورق بزنید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚠️پیشگیری بهتر از درمان!2⃣
علیرغم مصوبه شورای عالی حوزه،در برخی شهرها و مراکز استانها، حوزه های بزرگ و مجلل یا مجتمع های دینی-فرهنگی احداث یا در حال احداث است!
شورای سیاستگذاری نماز جمعه قبلی "هر شهر، یک مصلای خوب" را ارزش می دانست؛ فعلی ها می گویند: منع کرده ایم!
اما در واقع ساختمانهای بزرگ زیادی هنوز بودجه جذب می کنند و بعضاً صرف جهاتی از ساختمان می شود که اولویتی ندارد!
پیش روی ما _هر وقت خداوند تقدیر کند_ حکومتی خواهد بود که به حسب روایاتی صحیح، مناره های اینچنین را ویران می کند.۱
کنگره های کاخ مانند بناهای مذهبی را ویران می کند.۲
کاش بیت المال،وجوهات،نذورات و...هزینه چیزی نشود که قائم آل محمد(ص) ویرانش می کند.
در دستور امام خمینی برای مصلای تهران نیز حدگذاری واضحی دراینباره هست: یادآور سادگی مساجد صدر اسلام باشد!
۱.الغیبه/ طوسی / ص۲۰۶ ح۱۷۵
۲. الارشاد/ مفید /ج۲ص۳۸۵
🔺مطالب مرتبط
نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172
آینده پژوهی اماکن مذهبی
https://t.me/m_ghanbarian/1982
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖 درسهایی از نهج البلاغه جلسه۲۳ام - ۱بهمن۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم • فرق مارق و سابق! - مارق، خوار
بی اخلاقی و عدالتخواهی.mp3
889.3K
🌀 بی اخلاقی و عدالتخواهی!
لطیفه ای از اصول فقه!
#ویژه_طلاب
• بی اخلاقی در عدالتخواهی و حتی خروج از انقلاب، اجتماع امر و نهی موردی است نه حقیقی!
• بخاطر اینها که تا آخر هم خواهد بود نمی توان عدالتخواهی مدنی و اجتماعی را تعطیل کرد!
• مثل منکرات درون شعائر حسینی (دروغ در روضه یا چماق کشی در دستجات) است که موجب حکم به تعطیلی شعائر نمی شود و اینها را باید اصلاح کرد.
* برشی از درسهای نهج البلاغه جلسه ۲۳/ ۱بهمن۱۴۰۰
فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2730
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون #حکمت۱۰۸ ح
❇️ حالات یک عدالتخواه
یکی از درسهای نهج البلاغه به حالات مختلف درونی یک کنشگر اجتماعی یا عدالتخواه و... پرداخته شد تا از تعادل درون، عدالت رفتاری بیرون نتیجه گرفته شود. کانال یکی از فضلای ارجمند آن را در قطعاتی شنیدنی تر تقطیع کرده است:
قسمت اول
https://eitaa.com/ali_samimi71/80
قسمت دوم
https://eitaa.com/ali_samimi71/82
قسمت سوم
https://eitaa.com/ali_samimi71/90
قسمت چهارم
https://eitaa.com/ali_samimi71/97
قسمت پنجم
https://eitaa.com/ali_samimi71/101
قسمت ششم
https://eitaa.com/ali_samimi71/103
صوت کامل سخنرانی:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2592
#اخلاق_عدالتخواهی
@ali_samimi71
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❇️ خاستگاه تبعیض در حقوق کارمندان:
2⃣ نگهداشت مالی ناقص و ناتراز
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian