eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات مطرح شده حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا ۱۴۰۰/۱۲/۱۵خوانش تاریخی از پرداخت حقوق به مقامات و مدیران در صدر اسلام • خلیفه اول ظاهرا از مسلمان اجرت می گرفت! • حضرت امیر(ع) در مشورت به خلیفه دوم فرمود: "حاکم می تواند برای هزینه ضروری زندگی اش از بیت المال استفاده کند"(۱) • خلیفه درباره والیانش همین ارتزاق از بیت المال را جاری کرد. وقتی یک گوسفند حدوداً ۱۲ درهم قیمت داشت سه کارگزارش در کوفه(عمار،ابن مسعود، عثمان بن حنیف) را سرجمع روزی یک گوسفند می داد(نصف برای عمار که عیالوار بود نصف برای آندو)(۲) در نقل های دیگرحدود همین مبلغ گفته شده: روزی ۵ درهم برای عثمان بن حنیف(۳)؛ تقریبا مساوی متوسط به پایین جامعه؛ چون مخارج مسلمانان در عهد رسول الله روزی ۱و ۲ درهم بود و الان افزون شده بود. • با عین حال خلیفه این مقدار را زیاد می دید و می گفت: شهری ندیدم روزی یک گوسفند از آن گرفته شود الا اینکه سریع خراب می شود!(۴) • وضع کنونی ماست! بیش از ۶۰٪ بودجه را حقوق کارکنان می دهیم (در زمان کسری بودجه از این رقم هم بیشتر میشود)؛ اما نه کارکنان راضی اند نه صنوف کارگری و کار آزاد و مردم! چون همه بودجه را می خورد اما عادلانه نیست. • حضرت امیر(ع) که سرکار آمد حقوق مقامات و مدیران را کاست. شریح قاضی از سالی ۱۲۰۰درهم به سالی ۵۰۰ درهم کاهش یافت.(۵) تازه او قاضی بود که درباره اش دستورِ "بذل را برایش فراخ بگیر"(۶) داشت! • ماده ۳قانون رسیدگی به دارایی های مقامات ج.ا ۲۴ صنف را از مقامات و مسئولین میشمرد که مسئولین بانکها و بیمه ها و موسسات دولتی و... از آن جمله اند. اینها باید ارتزاقی در آن سطح بگیرند در حالیکه نجومی بگیرند!یکی از ریشه های تبعیض در حقوق ها: نقض اصل ۵۳ قانون اساسی! • " کلیه دریافتهای دولت در حسابهای خزانه داری کل متمرکز می شود و همه پرداخت ها در حدود اعتبارات مصوّب به موجب قانون انجام می گیرد"(اصل ۵۳) • اما اشتهای عجیبی برای درست کردن درآمد اختصاصی بین دستگاههای دولتی هست. مقداری از این درآمدهای اختصاصی به مدیران و بعضی از پرسنل آن دستگاه ها داده شده نابرابری های فراقانونی را موجب میشود! • فقط از سال ۶۴تا ۹۳ شورای نگهبان ۷۹ مصوبه را مغایر با این اصل تشخیص داده است! - فقط در برنامه بودجه سال۷۳(دولت هاشمی)، ۴۷ مورد مغایرت با اصل ۵۳ بود! - برنامه بودجه سال۷۷(دولت خاتمی)، ۲۳مورد! - برنامه بودجه سال۸۶(دولت احمدی نژاد)، ۲۵مورد! • ماده ۱۴ قانون محاسبات مصوب سال۶۶ گفته بود ظرف سه سال باید درآمد اختصاصی حذف شود! • اما جای حذف، این قانون اصلاح شد! از سال ۷۳ با تصویب ماده۹۲ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین در بودجه به یک رویه تبدیل شد! • سال ۸۰ دستگاه هایی مجوز دار معلوم شدند: وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، دفاع، دانشگاه علوم پزشکی، موسسات آموزش عالی و...! • درحالیکه بیت المال واحد اصل مسلم اسلامی و قانون اساسی است و بیت المال اختصاصی دور از شأن ادارات ج.ا بدعت معاویه است! • بدون حذف پرداختها از درآمد اختصاصی مبارزه با حقوق نجومی یا مزایای تبعیضی یک سراب است. ✅ چهار بایسته عدالت در لایحه جبران خدمات دولتی! ۱. تامین کفاف معاش همه کارمندان. ۲. جلوگیری از پرداخت نامتعارف بخصوص به مقامات و مدیران(انجام مخروط واژگون). ۳. منع توزیع درآمد اختصاصی بین مدیران و پرسنل. ۴.منع استثناء پذیری از شمول لایحه واحد پرداخت: - قانون مدیریت خدمات(سال۸۶) در ماده ۱۱۷ برخی نهادها را از شمول خارج کرد. - حقوق های نجومی سال ۹۵ دقیقا در همین مستثنی شدگان پیدا شد! - آن استثناء موجب شد دستگاه های متعدد دیگر هم هریک به طریقی از آن قانون خروج و نظام پرداخت دلخواهی بپذیرند؛ بطوری که تا سال۱۴۰۰ سه چهارم دستگاه ها (برابر نیم کارکنان دولت) از قانون خارج شدند! به تبع اداره بزرگ آموزش و پرورش با قریب ۱میلیون کارمند هم تصمیم به خروج گرفت تا دیگر تقریبا کسی باقی نماند! - شیطنت عجیب ماجرا این است که در استنثاء سازی همیشه اول نهادهای زیر نظر رهبری قید میشود و زیر پوشش آن موسسات عمومی و شرکتهای دولتی و... هم جا داده میشوند (همانجا که حقوق های نجومی شکل میگیرد)! ⬅️ از اینرو تاکید بزرگان نظام از جمله رهبر انقلاب برای جلوگیری از استثناء پذیری در قانون واحد عادلانه یک ضرورت است. پی نوشت: ۱.طبقات الکبری ج۳ ص۳۰۷ ۲.الاموال ص۷۴ ۳و۴.مروج الذهب ج۲ ص۶۹ ۵.سرائر ج۲ ص۱۷۸ ۶.عهدنامه مالک اشتر ☑️ @m_ghanbarian
🟢 حسینی تر از ریسه و چراغ ، اولویت دار تر از تکثیر ایوان طلا! بعد از طرح درمان رایگان شهروندان عراقی با درمانگاههای سیار از نوامبر۲۰۲۱ ، عتبه حسینی مصادف با میلاد سید مظلومان(ع)، بازسازی منازل قشر کم درآمد عراق را سرلوحه کار قرار داد. نقشه راه روشن است: اَرِنی فِی آلِ محمَّد علیهم السلام مَا یَامُلوُن... خدایا به من بنمایان درباره خاندان محمد(ع) آنچه آنان آرزو دارند... (ع) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام قنبریان درباره لایحه جبران خدمات: 🔹یک راه‌حل مکانیزمی است که با بازی کردن با ضرایب پرداخت و نحوه پرداخت می‌خواهد کار را حل کند. از اول هم مثل پزشکان و اینها استثنا هستند! 🔹راه اساسی، راه است؛ که به نظر می‌آید ‏۴ خصوصیت باید آن لایحه داشته باشد: 1️⃣ کفِ سطح کفاف معیشت همه کارکنان دولت را تامین کند. الان تعداد زیادی از کارکنان دولت زیر ند! 2️⃣ از آن جاهایی که بالادستی است، کنیم، به خصوص قسمت مقامات و مسئولین. 3️⃣ جلوی درآمدهای اختصاصی برخی دستگاه‌ها را بگیریم. درآمد اختصاصی، مقابل اصل ۵۳ قانون اساسی است. درآمد اختصاصی یعنی یک پولی اختصاصا می‌آید و به خزانه کل نمی‌رود که -دور از شأن - بدعت است! 4️⃣ استثناپذیری از قانون حذف شود. در ماده ۱۱۷ قانونی که سال ۸۶ تصویب شده، یک دستگاه‌هایی استثنا شده! یک شیطنتی هم به کار می‌برند اولین دستگاهی که استثنا می‌کنند نهادهای تحت امر رهبری است! خواهش بنده این است مقامات عالی نظام و رهبر عزیز انقلاب تاکید کنند این استثنائات حذف شود و همه زیر یک چتر حقوقی باشند. ☑️ @m_ghanbarian
🖌 پیشنهادی به اجلاسیه خبرگان۱۴۰۰ ▫️ خبرگانی که بود! سال۵۸ دولت موقت، ۱۰میلیون تومان و اسکان در هتل را برای خبرگانی که مشغول تدوین قانون اساسی بودند مصوب کرد. امام خمینی ۲شهریور به هاشم صباغیان وزیر کشور نامه زد: "جناب وزیر کشور،مجلس خبرگان در جمهوری اسلامی بودجه۱۰میلیون تومانی و هتل مجلل اشرافی لازم ندارد. آقایان وکلای محترم که عمده آنان از علمای اعلام هستند از این نحو تشریفات نگران هستند آنان بحمدلله با زندگی نزدیک به طبقات محروم عادت نموده اند. بودجه مذکور را تعدیل نمایید؛ عذر برگشت مازاد صحیح نیست زیرا اعتبار مذکور ممکن است سنتی شود در آتیه"(صحیفه امام ج۹ص۳۲۷) ▫️ خبرگانی که هست! گرچه بعضی از علمای مجلس خبرگان رهبری هم نزدیک به طبقات محروم زندگی می کنند و از تشریفات نگرانند اما نمیدانم چرا وقتی سال۸۶ قانون خدمات کشوری آنها را از چتر حقوقی واحد استثناء میکرد(ماده۱۱۷) اعتراضی نکردند؟! آنها با استثناء شدن حتما حقوق و مزایای بیشتری نمی گرفتند اما ذیل استثناء آنها،موسسات دولتی هم استثناء شدند(همان ماده۱۱۷)که حقوق های نجومی و رسوایی سال۹۵ در آنها اتفاق افتاد! چه خوب است حالا که رئیس جمهور عزم لایحه واحد عادلانه پرداخت حقوق دارد، خبرگان در اجلاسیه امسال تقاضای استثناء نشدن از لایحه واحد جبران و خدمات را از آقای رئیسی بخواهند و کار ایشان را برای لایحه عادلانه و فراگیر تسهیل کنند. محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ انقلاب را دست مردم نگه داریم! 🔹 دولت باید در مقابل فشارها بر لایحه نظام پرداخت عادلانه حقوق ها تصمیم بگیرد، انقلاب را دست مردم نگه دارد یا دست نجومی بگیرها بدهد! 🔹خطای اول این بود که سامانه شفافیت حقوق ها برای مردم شفاف نشد! در حالیکه ماده ۲۹ قانون برنامه ششم اطلاع عموم مردم را قید کرده است. اینجور نیروی نهضتی مردم از روند اصلاح کنار می رود. 🔹 به شکل عجیبی دارند مردم را از حکمرانی کنار می گذارند و فقط تکبیرگو و در ایام کرونا فقط از آنها فالور می خواهند! 🎥 فیلم کامل برنامه را اینجا ببینید https://t.me/sorayatv/2446 ☑️ @m_ghanbarian
✴️ صحن مجازی ملت توانست استثناء شدن از شفافیت را از مجلس بگیرد؛ اما فعالان مجازی باید تحقق کامل ماده ۲۹ را مطالبه کنند تا راه بر اصلاح گری های دیگر در نظام پرداخت باز شود. تحقق کامل قانون این است: سامانه پاکنا باید در دسترس عموم ملت ایران باشد نه صرفا داشبورد مدیرتی در سازمان اداری استخدامی کشور. ملت باید طبق قانون بتواند حقوق و مزایای همه کارکنان و مدیران کشور را رویت کند. اصلا وجه تصویب این قانون ، رسوایی های حقوق های نجومی سال۹۵ بود که توسط نهادهای مردمی افشاء و با مطالبه مردم به این قانون رسید؛ حالا نباید بُعد نهضتیِ نظام در روند اصلاح کنار گذاشته شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🗣 پاسخی به عزیزان خبرگزاری رسا • برادران عزیزم یادداشت "پیشنهادی به اجلاسیه خبرگان۱۴۰۰" را مورد نقد قرار دادند https://eitaa.com/rasanewsagency/51226 که نکاتی عرض می کنم: 1⃣ تئوریسین عدالت و عدالتخواهی علیرغم سکوت ناموجه برخی موجهین در دهه های اخیر، شخص مقام معظم رهبری است. بنده اگر قابل باشم مبلّغی بیش نیستم. "تئوریسین" را مبالغه فرموده اید؛ نقدهایی هم به برخی چهره های عدالت خواه در کانال حقیر پیدا میشود پس "جریانی" و "موسوم" هم نیستم. 2⃣ کاش اقلا نگاهی به قانون مورد اشاره (ماده ۱۱۷ قانون خدمات کشوری) می انداختید: https://b2n.ir/d92749 بنده "ادعای دریافت حقوق از سوی اعضای خبرگان" نکرده ام، نص این قانون آن مجلس محترم را کنار قضات و موسسات و شرکتهای دولتی و... از نحوه پرداخت آن قانون (فصل۱۰) استثناء کرده است! اگر مطلقا هیچ نحو پرداختی به آنها نمیشود این استثناء چه معنی دارد؟! و چرا اعتراض جای بنده به این قانون نبرده اند؟! و اگر حق الجلسه یا مبلغی برای راننده و محافظ اقلا به برخی داده میشود، که واضح است به هرشکل نحوی پرداخت است و قانون دروغ نام نبرده است و بنده هم بیش از این نگفته ام. 3⃣ یادداشت بنده تصریح دارد: "بعضی از اعضاء خبرگان نزدیک به طبقات محروم زندگی می کنند و از تشریفات نگرانند" و هم تصریح شده: "با استثناء شدن(در ماده ۱۱۷) حتما حقوق و مزایای بیشتر نمی گیرند". پس ادعایی بیش از حق جلسه و مانند آن نشده است. 4⃣ اما کاش اشکال اصلی یادداشت که محور پیشنهاد است را بهتر درک می کردید. "خبرگان قانون اساسی" اعتبار اختصاصی دولت موقت -که تازه قید شده بود اگر زیاد آمد پس دهند- را از اساس پس داد تا سنتی برای آینده نشود. از خبرگان اخیر هم خواسته شده استنثاء شوندگی را پس بزند تا ذیل آن محترمین، مثل موسسات و شرکتهای دولتی هم خود را از نحوه پرداخت واحد کشوری استثناء نکنند و حقوقهای نامتعارف شکل نگیرد. از کارشناسان بپرسید یکی از علتهای اصلی تبعیض های حقوق و مزایا، اینگونه استثنائات قانونی است که با شیطنتی خاص شرکتها و موسساتی را ذیل استثناء نهادهای محترم، اضافه کرده و با نحوه پرداختی متفاوت حقوق نامتعارف شکل می دهند. 5⃣ عنوان یادداشت هم "پیشنهادی به اجلاسیه خبرگان۱۴۰۰" بود نه "خبرگانی که بود و خبرگانی که هست" ! وجه آن مقایسه هم چنانچه ذکر شد و در یادداشت هم کاملا روشن است: پس زدن اعتبار سابق و لزوم پس زدن استنثاء شدن است نه گرفتن حقوق و مزایا ! (دقت فرمایید) از اینکه برای شنیده شدن پیشنهاد دلسوزانه یاری کردید سپاسگزارم. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
شنیده شدن مطالبه مردمی و درخواست درست بازرس ویژه رئیس جمهور رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور برای مقابله با فساد در نامه ای به رئیس سازمان امور اداری و استخدامی خواستار عمل کامل به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و ایجاد دسترسی عمومی به اطلاعات سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران شد. • به نوبه خود بعنوان کوچکترین از این اقدام بجا سپاسگزاری و منتظر تحققش می مانیم. یکشنبه شب در برنامه ثریا بر لزوم این مهم برای پیشبرد تحقق لایحه نظام پرداخت واحد عادلانه گفتیم: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2850 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ خوانش تاریخی از پرداخت حقوق به مدیران و مقامات در صدر اسلام • حضرت امیر(ع) در مشورت به خلیفه دوم فرمود: "حاکم می تواند برای هزینه ضروری زندگی اش از بیت المال استفاده کند" • خلیفه یک گوسفند (حدود ۱۲درهم) را بین سه کارگزارش در کوفه تقسیم می کرد با عین حال این مقدار را عامل ویرانی شهر می خواند! • وضع الان ماست! ۶۰٪ بودجه را حقوق می دهیم نه عدالت دارد نه رضایت! • حضرت امیر(ع) که سرکار آمد حقوق مقامات را کاست! درباره قاضی هم که دستور "بذل فراخ و راحت" داشت حدود ۶۰٪ کاست! • تأسی به خود ایشان برای مشاغل ما ممکن نیست چون او دریافتی بیت المالش صفر بود! • طبق ماده ۳ قانون رسیدگی به دارایی های مقامات ج.ا ، ۲۴ صنف جزء مقامات و مسئولین اند از جمله مسئولین بانکها و بیمه ها و موسسات دولتی. اینها باید ارتزاق از بیت المال در آن سطح شوند در حالیکه حقوق های نامتعارف دقیقا همین جا اتفاق می افتد! 🎥 فیلم کامل برنامه را اینجا ببینید https://t.me/sorayatv/2446 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مجموعه کار ویژه های عدالت 📢 فصل سوم ««جعل الله العدل.....تنزیها من المظالم و الآثام»» 🔰 درس پنجم «رعایت حقوق الناس هم ریشه در عدالت دارد...!» 🔸 پیشنهادِ صدیقه طاهره به مربیان تربیت 🔸 عدالت در دو حوزه اصلاح و تربیت میکند هم حق الله و هم حق الناس 🔸 وقتی تنسیق قلوب آمد، علت درونی ظلم گرفته میشود 🔸 وقتی انحصار و تبعیض فراگیر شد حق خوری، عادتِ مردم میشود 🔸 درکنار توصیه به رعایتِ حقوق مردم، ابزار ظلم هم باید بسته شود 🔸 در نظام عادلانه کسی عالمانه و عامدانه ظلم نمیکند 🎵صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید https://eitaa.com/m_ghanbarian/1826 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
سلسله بحث: بقیة الله(ع) بمناسبت نیمه شعبان، ۹ جلسه درس گفتار در حوزه امام زمان شناسی با تاکید بر اسم بقیة الله که در رمضان ۹۴ ایراد شده را تقدیم می کنیم. 📍 خصوصیات بحث: - شناخت امام عصر(ع) با رویکرد حکمی-عرفانی در عین حال روایی-تفسیری - شناختی از حقیقت امام در عین حال ناظر به دنیای اجتماعی-سیاسی - هرجلسه حاوی حکایاتی مستند از تشرفات شهدای انقلاب اسلامی محضر امام زمان(ع) - بررسی برخی رویکردها درباره امام زمان و انتظار مثل روستای طالقان و... - چکیده ای کوتاه از هرجلسه ارائه میشود که اگر تفصیل را خواستید صوت را گوش دهید. * اگر پسندیدید به دوستان حضرت پیشنهاد کنید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه اول - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 چکیده ای از درس گفتار - جلسه1⃣ /رمضان۱۳۹۴مقدمه در بحث امام شناسی و بطور خاص تر امام زمان شناسی ذکر چند نکته حائز اهمیت است: 1⃣ معرفت امام با معرفت و پرستش خدا برابری می کند. 🔸امام باقر(ع) به جابر جعفی که از اصحاب سر ایشان است می فرماید: فقط کسی خدا را می شناسد و پرستش می کند که امام از ما اهل بیت را بشناسد. 2⃣ معرفت امام، ابتدا و انتهای هر عبادتی است. نماز و روزه ای که بدون شناخت امام باشد، بالا برنده نیست. 🔸امام صادق(ع) می فرمایند: هیچ چیز بعد از معرفت خدا با نماز برابری نمی کند، و بعد از این دو، هیچ چیز با زکات، و پس از آن هیچ چیز با روزه، و بعدش حج برابری نمی کند. و فاتحهُ ذلک کلّه معرفتنا و خاتمته معرفتنا: ابتدا و انتهای همه اینها معرفت ما اهلبیت است. نماز با « اشهد ان علی ولی الله» و با «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته_ السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» تمام می شود. • در عالم مُلک وقتی فرد در طواف کعبه است، حالت انکساری به او دست می دهد که به سجده و گریه می افتد اما در عالم بالاتر این حج، در بیت المعمور اتفاق می‌افتد که مقام امام و خلیفه الله است. آنجا جای کعبه ، بیت المعمور و جایگاه امام زمان(عج) و طواف کنندگان ملائکه برگزیده هستند. 3⃣ میزان ثواب هرکس، بسته به میزان نظر او به امام است! 🔸امام رضا(ع) می فرمایند: نظر و نگاه کردن به انبیاء الهی ، رسولان و حجج(ائمه) در درجاتشان ثواب بزرگ برای مومنین روز قیامت است. 4⃣ مقام و مرتبه هر کس، به میزان شناخت و اتصال به امام مربوط می شود. 🔸روایتی از سلیم بن قیس هلالی است که می فرمایند: از جناب مقداد(از اصحاب سر امیرالمؤمنین) خواستم فضیلتی را از امیرالمؤمنین که خودشان از پیامبر(ص) شنیده اند بیان کند، فرمود: ابراهیم ملکوت ندید و خلیل نشد الا با نبوت من و اقرار امیرالمؤمنین. موسی کلیم الله و عیسی آیه پروردگار نشد مگر با نبوت من و معرفت امیرالمؤمنین. 🔸پس ما اگر با اقرار به اشهد ان علی ولی الله به ملکوت نمی رسیم معلوم میشود که جایگاه امامت را نشناخته ایم. هیچکس از خلایق اهلیت نگاه خداوند را پیدا نمی کند مگر با عبودیت پروردگار و اقرار به امامت. 5⃣ شناخت امام عصر(ع) 🔸سید الشهدا نزد اصحاب آمدند و فرمودند: مردم به خدا قسم، خدا خلایق را نیافریده الا برای شناخت و عبادتش که باعث بی نیازی از پرستش دیگران است. کسی پرسید معرفت خدای متعال چیست که اینقدر مهم است؟ فرمود: اینکه مردم هر زمان امام خود را بشناسند. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔰سه سید شهید در عملیات والفجر10 که محضر امام عصر (ع) تشرف داشتند و شهادت خویش را از امام گرفتند... ماجرا را در جلسه اول درس گفتار بقیة الله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه دوم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درس گفتار جلسه2⃣ / رمضان۹۴ 🔸چینش دعای عهد - شروع از نام ها و اسماء خاص الهی و مسئلت با این اسامی - ابلاغ سلام از طرف خود و والدین و مومنین زمین به امام زمان(ع) - تجدید عهد و بیعت - دعای نصرت و یاری - تمنای رجعت در صورت زودتر شدن موت - دعای رویت و ظهور حضرت • نکته مورد توجه: اسماء اول دعا و ربط آن به فقرات دعا و امام زمان(ع) است. - اسئلک بوجه الکریم و نور وجهک المنیر؛ /اسئلک باسمک الذی اشرقت به السموات و الارضون؛/ باسمک الذی یصلح به الاولون و الاخرون؛ ❓وجه کریم چیست؟ نور وجه ؟ اسمی که آسمان ها وزمینها را روشن می کند کدام است؟ اسمی که اولین و آخرین را اصلاح می کند کدام است؟ اصلا اصلاح اولین و آخرین یعنی چه؟ ربطش به اسماء قبل؟ ربط با عهد با امام عصر(ع) ؟ 🔸ادعا: اسمی که اشراق زمین و آسمان می کند و اسمی که اصلاح اولین و آخرین می کند یکی است و همان نور وجه رب است! - به لحاظ مفهومی همه در "بقیه الله" جمع است. - به لحاظ مصداقی هم، بقیه الله( حضرت مهدی) مصداق همه است. ❓مگر "اسم" می تواند یک شخص باشد؟! - اسم ما یک لفظ است اما آیا اسم خداوند هم یک لفظ است؟! - در اسامی"نجار"، "عالم" و...: یک ذات( انسان)+ یک وصف( علم و نجاری ) - فرق "اسم" و"صفت": اسم ؛گویای ذات+ صفت است. مثلاعالم، حاکی از ذاتی با وصف علم است. -الفاظ فانی در معانی اند وقتی اسمی میشنوی زود به آن مسما ( آن ذات دارای وصف) منتقل می شوی. - با این توضیح آیا اسم خداوند یک لفظ است؟! ⬅️ اسم خداوند موجودی حقیقی است نه لفظی اعتباری. اما این موجود همان خصوصیت فناء در مسماء ( ذات متعین در اوصاف) را دارد. یعنی از خود خالی و آیینه و مَجاز برای مسماست. 🔸 امام اسم جامع است - امام صادق(ع) ذیل آیه" لله الاسماء الحسنی " فرمود:" به خدا سوگند ما اسماء حسنای الهی هستیم عمل کسی جز به معرفت ما قبول نمی شود" ❓پس اسامی موجود در جوشن کبیر چیست؟ - آنها اسمِ اسم اند! - وجود نوری امام زمان(ع) اسم پروردگار است و الفاظ اسم اویند! ⬅️ لذا جوشن کبیر و جامعه کبیره دو روی یک سکه اند! ⬅️ از اینجا معلوم میشود چرا امام رضا(ع) به اباصلت فرمود: نظر به انبیاء و حجج الهی در درجاتشان آن ثواب عظیم قیامت است. دیدن حقیقت نوری امام و بار یابی به آن ، حقیقتِ خواندن خداوند و عبور از اسم و رسیدن به خداست.(حکایت تشرف شهید هاشمی نژاد و شیخ الشهدا مطلب را آسان می کند) • خانم فاطمه طباطبایی:"یکی از مسائلی که حضرت امام(ره) در روزهای آخر به من توصیه کردند خواندن دعای عهد بود می گفتند:"صبح ها سعی کن این دعا را بخوانی چون در سرنوشت دخالت دارد" * بخاطر حساسیت و ظرافت بحث، قبل از برداشت و قضاوت فایل صوتی را گوش دهید! ☑️ @m_ghanbarian
🔰تشرف شهید هاشمی نژاد همراه استادش شیخ علی کاشانی(شیخ الشهدا) محضر امام عصر(ع) را در جلسه دوم درس گفتار بقیة الله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
• از به قدرت رسیدن ملک سلمان(۲۰۱۵) تاکنون: ۹۶۸ نفر اعدام شده اند! • سه اعدام دسته جمعی ملک سلمان: ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ و اعدامهای اخیر(۲۰۲۲). • ۴۱قربانی شیعی اعدامهای اخیر جرمشان شرکت در اعتراضات ۲۰۱۱ بود! • بیشترین قربانیان مربوط به شهر عوامیه با ۲۷ شهید است. عوامیه زادگاه شهید باقرالنمر است که در اعدام دسته جمعی۲۰۱۶ به همراه ۳۶ نفر دیگر با شمشیر اعدام شد. • عجیب اینکه برای فریب افکار عمومی این ۴۱ شهید را با محکومین جنایی و تروریستی القاعده و داعش، اعدام و فهرست کرده است! اعدامی های داعش و القاعده جرمشان کشتن مردم شیعه احساء بود! (منبع: مطالعات خلیج فارس) یعنی ظالم و مظلوم را که با دو روش مختلف(غیر انسانی/انسانی) در مخالفت با آل سعود متفق اند را کنار هم لیست کرده است تا شیعه و القاعده و داعش را یکی جا بزند! محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر! یادداشت را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر! - وقتی از افزایش دستمزد کارگر استقبال می کنیم نه یعنی چاره اساسی این است. - باید توجه کنیم "طبقه کارگر" پدیده مدرنی است. نان خوردن نیمی از خانواده های جامعه با "اجیر شدن" و "صرفا فروش کار خود" پدیده ای بی سابقه در صدر اسلام و پس از نهضت حصار کشی اروپا و تبدیل رعیت به کارگر پدید آمده است؛ که صنعتی شدن و هم غلبه تجارت بر کشاورزی بدان افزوده است. - در فرهنگ اسلامی "عامل" و "العمالات" داریم که در کشاورزی و تجارت(مزارعه، مساقات، مضاربه) از "سود نهایی" بهرمندند نه اینکه صرفا کار خود را بفروشند و دستمزد بگیرند. در حالیکه در کارگری موجود حتی یک سوم ارزشی که کارگر بر کالا افزوده را دریافت نمی کند! - اجاره دادن خود در روایات مکروه و مانع رزق بیان شده (الکافی ج۵ص۹۰) و اجاره، بیشتر در اشیاء(خانه و چارپا و...) مطرح است. نظام اقتصادی را نمیتوان بر یک کراهت شرعی بنیان نهاد! - اصلا کارگر دارای لفظ معرّب است(القاریجار) که نشانه کمتر شناخته شده بودن است.(ملاذ الاخیار ج۱ص۴۲۷) در مواردی از امام صادق(ع) پرسیده شده: اگر کسی با اجاره دادن خود (کارگری) بیشتر از تجارت نصیبش شود چه؟(بازهم مکروه است؟) که حضرت همان منع رزق را دلیل می آورد(روضه المتقین ج۶ص۴۸۲) معلوم است در روابط طبیعی گذشته، کارگری کمیت کمی داشته و الا لشکر بیکاران و عرضه زیاد نیروی کار، امکان سود بیشتر از تجارت را نمی داده است.(دقت کنید) - با این اوصاف راه حل اساسی برای طبقه کارگر: ۱)"تبدیل کارگریِ صرف به عامل" ۲) "شریک سرمایه شدن" است. - اولی با تاسیس نهادهای حقوقی جدید به سبک مضاربه و مزارعه بجای اجاره نفس قابل تحقق است که در عقلانیت اسلامی قابل ابتکار و تایید شرعی است. - دومی با برنامه ریزی درجهت تخصیص منابع تولید ثروت به این طبقه است. طبق بند ب سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا پایان برنامه ششم به سه دهک پایین و بیکاران تعلق می گرفت که مدیریت اقتصادی راه دیگری را رفت(ویدئو را ببینید). اینگونه به "شاغل_مالکی" بجای "کارگرِ صرف" می رسیدیم و عایدی "سرمایه" و "کار" به کارگر می رسید؛ توازن بازار هم بهم نمی ریخت. *در مجالی بدین مهم مبسوط تر خواهم پرداخت محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 درس‌گفتار "بقیة الله" جلسه سوم - رمضان ۹۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰چکیده ای از درسگفتار جلسه 3⃣ /رمضان ۹۴ 🔸 یکی بودن "وجه رب"، "اسمی که اشراق می کند"، "اسمی که اصلاح می کند"! - سند این وحدت دعای عرفه است: "فاسئلک یارب بنور وجهک الذی اشرقت له الارض و السموات و کُشفت به الظلمات و صَلُح به امرُ الاولین و الاخرین...": پروردگارا به نور جمالت که زمین و آسمان ها را روشن و تاریکی ها به آن برطرف و کار گذشتگان و آیندگان به آن اصلاح می شود... چنانچه می بینید سیدالشهدا(ع) هرسه را یکی می بیند. نور وجه، هم زمین و آسمان را روشن و هم اصلاح اولین و آخرین می کند! 🔸 حقیقت امام عصر(ع) - وجه رب همان اسم است که لفظ نیست و یک موجود حقیقی است؛ که از خود فانی و فقط مسمی(خداوند) را نشان می دهد. • چرا امام عصر(ع)؟! - چون ائمه قبل در زمین و زمان، "حضور" داشتند اما "ظهور" نداشتند. نور امامت را جز خواصی ندیدند، عالمگیر نشد. فرج امام زمان(ع)، "ظهور امامت" است نه "حضور امام" و این روشن شدن زمین و آسمان است. - علی التشبیه؛ آنچه عارفان در مکاشفه از او و نورانیتش می دیدند، در همه عالم اتفاق می افتد. [ذیل آیه واللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی روایت صحیح از امام باقر(ع) است که نهار(روز)، قائم ما اهلبیت است...] 🔸نحوه یاد او - شرط بهرمندی از آن اسم، "انقطاع" است یعنی بریدن از عالم ماده و ... این انقطاع دو جور است: ۱. اضطراری: مثل انقطاع کسی که به آب می افتد. این انقطاع با رفع اضطرار(نجات یافتن) زایل میشود ۲. انقطاع اختیاری: که انسان با درک خود، خود را در غرقاب و هلاک ببیند. این انقطاع عارفانه و ماندگار است. - سید هاشم حداد ۲۶سال شاگرد آقای قاضی بود و دید در هر قیام و قعودی، "یا صاحب الزمان" دارد... • داستان تشرف حاج علی بغدادی در مفاتیح الجنان از باب تشبیه معقول به محسوس می تواند نمایی از "الذی اشرقت به السموات و الارضون" به شما دهد... - تشرف شهید سید علی اندرزگو را در جلسه سوم بشنوید! * برای تفصیل و توضیح فایل صوتی جلسه سوم را گوش دهید ☑️ @m_ghanbarian
🔰تشرف سید شهید ، سید علی اندرزگو محضر امام عصر(ع) را در جلسه سوم درسگفتار بقیة الله بشنوید ☑️ @m_ghanbarian