eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
853 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
8-مهارت امیدبانی.mp3
22.79M
🔆 در قرآن/ جلسه هشتم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مدیریت اَمَد • اگر هدف در بازه زمانی خاص محقق نشود، سرد دلی و سخت دلی غلبه می کند! • نمونه ای از طولانی شدن بازه زمانی بخاطر سوء تدبیر حاصل شده! • فرق دیده بانی از وضعیت با امید بانی؟/ وظیفه مسئولین و جناحها و.../ فرمانداری ها و... در امیدبانی وظیفه ندارند؟ ▫️ دو رکن امیدبانی(آیه ۲۱۸ بقره): ۱. ایمان؛ ایمان در این آیه یعنی ایمان به اینکه مدار عالم بر رحم و مهربانی استوار است، به سوی خیر و عدالت رهسپار است/ قدمت در این مدار، امید جذب می کند! ۲. جدّ و جهد؛ در حالت ایستایی اصلا امید جذب نمی شود! تکاپو به حدی که رسید امید بیشتر جذب میشود! - دو سطح زندگی: افقی(معیشت)/ عمودی (حیات)، مزه و معنای زندگی - در زندگی افقی، "عمل" ؛ در زندگی عمودی، "سعی" برای امید لازم است! • امیدواری بدون خوشبینی! واقع بین ها هم می توانند امیدوار باشند! - مثال روانشناس ها: دو کفه ترازو؛ پر(افکار مثبت)، مقابل سنگ ریزه(افکار منفی)!/ ۲۰ فکر مثبت درباره خودت پیدا کن! • غولهای دودی: بسیاری از سوء تفاهم ها، مشکلات، سیاه نمایی ها!/ سهمی دروغ است و سهمی چاره دارد! • ورزش های امیدبانی: - مهربانی و دلسوزی کردن! - روابط گرم اجتماعی - حضور در اجتماعات ایمانی ☑️ @m_ghanbarian
1-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
15.47M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳ / جلسه اول ▫️ بحث های مقدماتی • اندکی درباره خود نهج البلاغه • درباره نامه ۵۳: - نهج البلاغه یکی از ۱۲ تالیفی که نامه ۵۳ را آورده! - سند سُنی و سندهای شیعی نامه! -موقعیت جهانی نامه! -نمای کلی نامه! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳ / جلسه اول ▫️ بحث های مقدماتی • اندکی درباره خود نهج البلاغه
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳ / جلسه اول حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️ مقدمات 1⃣ خود نهج البلاغه • آقابزرگ تهرانی ۱۵۰ شرح کلی یا موردی از نهج البلاغه را ادعا کرده! • حتی شرح مسیحی مثل "روائع نهج البلاغه" جرج جرداق وجود دارد. • ۱۲۷موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی درباره نهج البلاغه در جهان! ▫️اما تا سخن از احیای نهج البلاغه بخصوص تسری اش به گفتمان های سیاسی میشود برخی نگران انحراف و التقاط و تجدید مجاهدین خلق و فرقان می شوند! ❗️ عجیب اینکه بر آموزه های پوپر و هابز و... در گفتمان های سیاسی دهه های اخیر اینقدر حساسیت نبود! • آن مقدار از این نگرانی که موجه است: - همه نهج البلاغه صحیح السند نیست! - نهج البلاغه همه دین نیست و منابع دیگر را هم باید دید. 2⃣ نامه ۵۳ (منشور حکومتی به مالک اشتر) • آن نگرانی درباره این نامه نیست چون: - سنداً معتبر است - دلالتاً هم حضرت امیر(ع) در مقام بیان بوده و جامع آنچه برای حکومت داری لازم می دانسته نوشته است. (باعین حال ما در هر فقره روایات دیگر راهم می بینیم) * سید رضی هم درباره آن نوشته: این طولانی ترین نوشته ی امام(ع) و جمع کننده ترین برای محاسن (در حوزه حکمرانی) است. ▫️ نامه ۵۳ در تالیف ۱۲ نویسنده بزرگ شیعه و سنی: ۱. دینوری در المجالسه و جواهر العلم ۲. ابن شعبه حرّانی در تحف العقول ۳.قاضی نعمان در دعائم الاسلام ۴. ابوالحسن محمد بن یوسف عامری نیشابوری ۵. سید رضی در نهج البلاغه ۶.محمد بن سلامه قضاعی(بخشی از آن) ۷. بهاء الدین ابوالمعالی (مطابق متن سید رضی) ۸.ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق(مطابق متن دینوری) ۹.شهاب الدین نویری(با اختلاف اندک از نهج البلاغه) ۱۰.ابوالفداء دمشقی(مطابق متن ابن عساکر) ۱۱. احمد بن علی قلقشندی(با اختلاف اندک از نهج البلاغه) ۱۲.متقی هندی در کنزالعُمال(بخشی از متن ابن عساکر و دینوری) ▫️ سند نامه: ۱. سلسله سندی که دینوری و ابن عساکر نقل کرده اند. (برای اهل سنت) ۲. دو سند نزد شیعیان: الف) سند نجاشی در کتاب رجال خود ذیل اسم اصبغ بن نباته: - ابن جندی: استاد نجاشی - ابن همّام: کاتب اسکافی و از راویان ثقه - حِمیَری: صاحب قرب الاسناد از اصحاب امام عسکری(ع) و ثقه. - هارون من مسلم: از اصحاب امام عسکری(ع) و ثقه. - حسین بن عَلوان: از راویان ثقه - سعد بن طریف: که شیخ طوسی او را از اصحاب امام سجاد(ع) و صحیح الحدیث می داند. - اصبغ بن نُباته: از اصحاب خاص امیرالمومنین(ع) ب) سند شیخ طوسی در الفهرست ذیل اسم اصبغ بن نباته: اخبرنا بالعهد ابن ابی جیّد عن محمد بن الحسن عن الحمیری عن هارون بن مسلم و الحسن بن ظریف جمیعا عن الحسین بن علوان الکعبی عن سعد بن طریف عن الاصبغ بن نباته عن امیرالمومنین(ع)/ همه ثقه اند ⬅️ پس نامه معتبر است. ▫️ موقعیت جهانی:ثبت در سازمان ملل بعنوان نخستین منشور حکومتداری(به نقل از نماینده سابق ولی فقیه در سازمان حج) • در برنامه عمران ملل متحد/ گزارش توسعه انسانی جامعه عرب/۲۰۰۲(به نقل از دکتر ظریف) • مورد توصیه نهادهای بین المللی به کشورهای عربی در آستانه بهار عربی( بیداری اسلامی) ▫️ نمای کلی نامه: دو سؤال کلی و مهم حوزه حکومت را پاسخ دارد: - چه کسی حکومت کند؟ حاکم و اصول و اخلاق مربوط به او - چگونه حکومت کند؟ اصول و قواعد حکمرانی! بالتبع مباحث عالی علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی و..‌. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 این خبر هم در هیاهوی ارز۴۲۰۰ گم شد! • قانون اساسی در اصل۳ ، تعمیم بیمه برای محرومین و در اصل ۲۱ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست و در اصل ۲۹ به حق همگانی بودن بیمه آن تصریح دارد. • قانون بیمه سلامت فقط در عرصه بهداشت و پزشکی(نه همه شعب تامین اجتماعی) دولت را موظف به بیمه رایگان سه دهک پایین کرد که سالها معطل اجرا بود. • الحمدلله دولت سیزدهم اخیرا سه دهک پایین(۵میلیون و ۴۵۰هزار نفر) را بیمه رایگان کرد. - بیمه رایگان در خدمات پزشکی دولتی(نه خصوصی) - پرداخت ۹۰٪ هزینه بستری و ۷۰٪ سرپایی. از جمله مزایای این خدمت دولت است. • در کنار افزایش تعرفه های پزشکی اجرای این سطح از بیمه همگانی و رایگان ضروری بود و جای سپاسگزاری دارد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📣 جناب آقای اژه ای در ماههای اخیر تصویر عادلانه تری از قوه قضاییه در کلماتشان داشتند: - صدور احکام جلب و... به تشخیص قاضی باشد نه ضابط قضایی! - عدالت و آرامش برای متهم در بازجویی ها و بازداشتها لحاظ شود! - دلهره نساختن برای خانواده متهم هنگام جلب! - عدم استفاده بی جا از دستبند و پابند در حین جلب متهم ! - و... برای حذر از کار نمایشی و تحقق واقعی این دستورات، لازم است در مثل این روزها -که احیانا با معترضین گرانی برخورد میشود- رئیس محترم قوه نظارت بیشتری داشته باشد. فرق بین رئیس قوه با یک منبری درباره عدالت قضایی دقیقا همین است که وقتی مظان هشدارهایش هست، نظارت جدی تر و بیشتری داشته باشد و موارد سئوال برانگیز را پیگیری و به مردم گزارش کند. 🔺مطالب مرتبط: - تا پلیس امنیت تراز https://eitaa.com/m_ghanbarian/2255 - امنیت نقطه زن https://eitaa.com/m_ghanbarian/2778 - اگر جبرائیل وزیر امنیت بود https://eitaa.com/m_ghanbarian/2242 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
9-مهارت امیدبانی.mp3
19.02M
🔆 در قرآن/ جلسه نهم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مهارت سوم: آرزو آفرینیِ باقیات الصالحات وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ (آیه ۴۶ کهف/۷۶ مریم) • مفهوم شناسی؛ ارزشهای پایدار! - هم این جهانی اند؛ خَیر عندرَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا/ هم آن جهانی؛ خیر عند رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَرَدًّا/ در این دنیا شکل می گیرند، اما بردنی هستند. از آثار این جهانی اش، امیدآفرینی است!آفرینش باقیات الصالحات: ۱.آروزیش را همینجا درست میکند ۲. برای دیگران امیدبانی درست میکند ساده زیستی رجایی، امید آفرینی می کند... • پدیده های امید ساز و امید سوز جامعه/ مثالهایی عینی و ملموس در زندگی همگانی.../ تحلیل روانی-اجتماعی مثالها... - باقیات الصالحات یک مسئول چگونه امیدبانی می کند؟!/ در مقابلش می بینیم اختلاس، خیانت و... امیدسوزی می کند. ☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه! - بازتولید گروه آباده در دهه۶۰! - سیدعلی سابقاً را فراخوانده بود! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه! - بازتولید گروه آباده در دهه۶۰! - سیدعلی سابقاً را فراخوانده بود! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۶ • دهه ۶۰ در اوج دفاع مقدس، در کنار تصنیف های حماسی ای از مثل آقای گلریز و قالب گیری مضامین دفاع مقدس در سبکی از نوحه خوانی توسط حاج صادق آهنگران، گروه سرود آباده پاسخ به یک نیاز در رفع تبعات روحی-روانی جنگ شد. • آیت الله خامنه ای از کنار آن پدیده عادی نگذشت! بار اول که آنرا در برنامه کودک دید، گفت: "دلم می خواهد اینها را ببینم"! وقتی برای اعزام سپاهیان محمد(ص) در سفر شیراز بودند، آن گروه را از نزدیک دیدند اما به اجرایشان در مراسم اکتفا نکرده و گفتند: "اینگونه فایده ندارد اینها را به دفتر اقامت من بیاورید"! به آن هم بسنده نشد و آنها به دفتر ریاست جمهوری در تهران هم دعوت شدند( ویدئو) و زمینه اجرای اولین سرود با اُرگ در جماران در حضور امام خمینی در عید مبعث را ایشان برای آن گروه فراهم کرد.(تصویر۱) • توجه ویژه ایشان به این پدیده (که: ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه می نامم) وقتی معنادار می شود که ایشان در مضمون سرود جدید آنها تصرف کردند و گفتند: "شعر و آهنگش خوب است اما حزنش زیاد است خانواده شهدا خودشان به اندازه کافی غم و غصه دارند شما باید کاری کنید که برای اینها تسلی خاطر باشد. جنبه های حماسی این سرود کم است"! yun.ir/iajdl8 ⬅️ این سطح از ورود به پدیده خود جوشِ فرهنگی از یک شهرستان، کاشف از یک در حکمرانی فرهنگی برای تلطیف فضای آن روز جامعه؛ تسلی بخشی و امید آفرینی در اوج تبعات طبیعی جنگ بود. • اگر اثر بخشی این ظرفیت را تئوریزه کنیم؛ می توان گفت: چون نسل نو بطور طبیعی، نتایج نسل قدیم است؛ وقتی آنها را آئینه آرمانها، امیدها، آرزوها و اهدافی ببینیم که دنبال کرده ایم، اثر تسلی بخشی، تحمل پذیری، امید آفرینی برایمان دارد. • چنانچه برعکس، اگر نسل جدید را تمثالی از شورش و سرکشی علیه هنجارهای پذیرفته پدران و مادران جامعه دیدند، ناامیدی و گله مندی شکل می گیرد. - والدین آمریکایی بر همین اساس نگران هنجارهای موسیقی و حواشی خواننده نوجوان جاستین بیبر شدند و بیش از ۲۷۰ هزار امضاء برای اخراج او جمع کردند (تصویر۲) - داوران عصر جدید هم به نمایندگی از حضار همین نکته را درباره گروه سرود رسا به زبان آوردند؛ بی خیال فرم و مسائل فنی، شیفته انرژی مثبت آن شدند.(ویدئو) اگر همین مضمون را حرفه ای تر و هنری تر یک استاد موسیقی اجرا می کرد چنین انرژی مثبتی نمی داشت! • شاید یکی از علل اقبال عمومی به سرود سلام فرمانده همین نکته روانی-اجتماعی باشد. واقعا ما خود را در آئینه فرزندانمان جستجو می کنیم. اگر اهداف، آرمانها و آرزوهای مشترک خود -که حتی با هزینه ها یا طولانی شدن بازه زمانی تحققش، خسته مان هم کرده- را به زبان هنر و ادبیات نو از فرزندان بشنویم، تسلی دهنده و انرژی بخش می شود! • این نظریه ریشه قرآنی هم دارد! قرآن به دهان پدران و مادران مومن می گذارد که فرزندان و نتایج خود را هبه الهی دانسته و از خداوند قرة عین شدن آنها را بخواهند.(۷۴فرقان) - انتخاب کلمه "قرة العین" حاوی بار مفهومی خاصی است که حال نسل قدیم را خوب می کند. - به حسب لغت این کلمه یا جایی استعمال میشود که حرارت چشم در اثر درد، خنک شود! یا موجب "قرار" و آرامش چشم نگران و پریشان شود!(ر.ک:تفسیرالمیزان ذیل آیه) ⬅️ وقتی در نسل نو، بازتولید اهداف و آرزوها و هنجارهای نسل قدیم دیده شود، برای نسل قدیم تسلی بخشی و آرامش و نشاط می آفریند. ✔️چند مراقبت این ظرفیت: 1⃣ مضمون اصلی، باور و آرمان و هنجار درصد بالاتری از جامعه باشد؛ تا مردم بیشتری خود را در آیینه آن ببینند! مضامین انتظار، عاشورا، وطن دوستی، آرمانهای انقلاب۵۷ (آزادی، عدالت، جمهوریت، پیشرفت، استقلال) و... چنین اند. 2⃣ گریزهای احتمالی از مسائل جاری و سیاسی به مضمون اصلی، بیّن و معقول و دارای مقبولیت نسبی باشد، نه شاذ و نادر و بحث انگیز؛ یا تطبیق های محافظه کارانه و ایستا! 3⃣ ورود حکمرانی به سرایت دادن و شیوع آن، فرهنگی باشد نه سیاسی و حاکمیتی و از بالا به پایین! تسهیل در عرضه برای تقاضای طبیعی جامعه را موجب شود نه بشکل پروپاگاندا یا تسری دادن های هژمونیک. 4⃣ در سرایت و تسرّی به اکناف جامعه، آلوده کانونهای ثروت و جناح های قدرت نشود! برندینگی برای اغراض دیگر نشود؛ تا کالایی سیاسی و جناحی را قالب کند و مصرف تبلیغاتی و پوششی شود! 5⃣ استفاده ابزاری کودکان برای دنیای بزرگسالان نباشد به گونه ای که به هنجارها و سطح دید و تلقی کودکان آسیب بزند! در همین سالها دیده ایم ترانه هایی با مضامین و حتی ملودی های دنیای بزرگسالان که در برخی برنامه های کودک از زبان بچه ها بازتولید میشود.(مثل برخی مضامین عاشقانه) ☑ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸 آقای دولت اقلا از رهبری بشنوید! • رهبر انقلاب بخلاف عادت، اینبار در حکم تنفیذ آقای رئیسی به اولوی
🏦 آدام اسمیت هم اصلاح بانک را مقدم می داند! آدام اسمیت که مبدع "دست نامرئی" برای تعادل بازار بود هم نسبت بر لیبرالیسم و آزادی عملِ بازار هشدار داشت: - "اگر اجازه دهید بانکها بسیار بیشتر از ۵٪ بهره بگیرند، لاجرم به "قماربازان اقتصادی" وام می دهند که تشدید کننده فرآیند ایجاد و ترکیدن حباب های مالی است". بنظرتان نظارت و مداخله دولت این روزها در فروشگاه ها و انبارهای توزیع اگر سالهای گذشته در بانکها، خلق پول درونی آنها و نحوه تخصیص اعتبارات شان انجام می شد، وضع بهتر از این نبود؟! هدایت نقدینگی به سمت تولید، بجای بازارهای دلالی و بورس بازی (قماربازی اقتصادی به تعبیر اسمیت) و بالتبع جلوگیری از بحران های مالی موجود، مقدم بر کالابرگی کردن مصرف نیست؟! کاش اقلا به آن مهم هم زودتر بپردازند! *در اینباره بخوانید: - دست نامرئی وجود ندارد: http://www.tarjomaan.com/vdce.o8vbjh8zn9bij.html - ناگفته های دکتر داودی از دولت نهم و طرح تحول اقتصادی (هدفمندی یارانه ها): http://m.hamandishi.ir/vdchmvnzk23n-kd.tft2.html محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏠 رویکرد دولت سیزدهم در مسکن⁉️ • به حسب محاسبات اگر هزینه مسکن در سبد مخارج خانوار زیر۲۰٪ باشد، متن
Untitled_540p-mc.mp3
11.25M
🏡 افراط و تفریط حکمرانی درباره زمین! بررسی مستند دراکوخار/ حجت الاسلام محسن قنبریان/ دانشگاه امام صادق(ع)/ ۱۴۰۱/۲/۱۰ • انفال به حسب فتوای مشهور و امام خمینی در زمان غیبت برای استفاده عموم مردم است.(ر.ک: تحریر الوسیله ج۱ص۳۶۹) • اصل ۴۵ قانون اساسی هم تعبیر "در اختیار حکومت اسلامی" دارد نه در مالکیت آن. پس حکومت در اینباره تنظیم گر است و تولیت دارد. • زمین های موات دربرنامه ریزی ای میشود به (نه سرمایه داران)(۱) داده (به شکل ایجاد تعاونی یا فردی) و مشکل گرانی زمین مسکن حل شود! ⬅️ اینجا دولت احتکار زمین می کند! و مشمول فراز "احتکاراً للمنافع" نامه ۵۳ نهج البلاغه است. • در جنگل ها و مراتع و سواحل که برای حفظ محیط زیست و آینده نسلی لازم است باید در اختیار حکومت اسلامی بماند. ⬅️ اینجا برعکس با پدیده جنگل خواری و ... مواجهه ایم (متاسفانه در دوره حکومت اسلامی یک سوم جنگلهای شمال ویلا می شود!) ⬅️ این دو را باید جابجا کرد! ...................................... 1- برنامه دولت سیزدهم در اینباره را اینجا ببینید: https://www.iribnews.ir/fa/news/3427006/ ☑️ @m_ghanbarian
10-مهارت امیدبانی.mp3
15.27M
🔆 در قرآن/ جلسه دهم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ امیدبانی باقیات الصالحات • باقیات الصالحات از عناوین است/عناوین ثابت، مصادیق متغیر!/ مثالهای به روز... • دو رویکرد برای امیدسازی: ۱.امید گرفتن از چگونه از نیمه ی خالی لیوان هم امید بگیریم؟! - موزه ی کالاهای ناموفق رابرت مک مث؛ جمع آوری محصولات ناموفق، ایده های متوقف شده! خود یک کلاس درس است/کسب تجربه/ از شکستها امید ساخت! ۲. موزه ی در قرآن! ❗️ موزه خداوند از تجارب موفق برای امیدبانی بنی اسرائیل! التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ (۲۴۸ سوره بقره) - اضطراب بنی اسرائیل در مقابل جالوت نیاز به تجربه های موفق داشت! - آن را با تابوت سکینه -که از "مماترک آل موسی و هارون" بود- آرامش بخشید و امید را زنده کرد! • ذوق قرآنی ساخت موزه تجربه های موفق انقلاب اسلامی! - از شن های طبس تا فن آوری اجتماعی راهیان نور و... آرامش بخش و امید ساز است! - یادی از دو روحانی مطالبه‌گر شهید در حرم امام رضا(ع)! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 کودکان امام شناس اند! • شیخ صدوق در علل الشرایع (ج۲ص۵۸۴) روایت عجیبی از حالت عرفانی نوزادان قبل از تکلم آورده که باورش برای ظاهر بینان سخت است: مفضّل بن عمر گفت: از امام صادق(ع) پرسیدم: اینکه کودک بدون عامل تعجبی، خندیده و بدون هیچ دردی، می‌گرید سببش چیست؟ آن‌حضرت فرمود:《اى مفضّل! هیچ طفلى نیست مگر آنکه امام خود را دیده و با او مناجات می‌نماید، پس گریه‌اش به خاطر غایب شدن امام از او است و خنده‌اش زمانى است که امام به او رو می‌کند. و وقتى زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلاً برایش اتّفاق افتاده فراموشى پیدا می‌شود.》 • اینکه کودکان در دوره پاکی و عصمت خود از صمیم جان امام زمان خویش را بشناسند و عهد "دوره زبان بستگی خود" را تداعی و پاک ترین احساسها را نثار کنند، چیز عجیبی نیست! پیش ما بزرگترها، عوض می شوند! • عجیب غفلت ما از این عناصر تربیت است که به برکت خون شهدا در زندگی مان جاری است! قبول کنید مذهبی ترها هم از امام شناسی کودکان دهه نودی غافلگیر شدند! محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
11-مهارت امیدبانی.mp3
18.84M
🔆 در قرآن/ جلسه یازدهم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مراقبت از خیب! • مراقبت از ناکامی ها و شکست ها در مطالبه ی آرزوها(خیب) همان طور که رویا و امید و آرزو موتور محرک انسان اند! خیب خطرناک/امیدسوز/هلاک کننده • دو رویکرد: تماشاچی/بازیگر مواجهه با پرسشهای امید به آینده! عیارسنجی سوال کننده که کدام رویکرد است! - تماشاچی: منفعل و بی اثر نسبت به خوشبینی و بدبینی/عدم کنشگری/ صرفا دنبال خبر است/ اهل شرط بندی و گریز از میدان - بازیگر: کنشگر/ خبرها را او می سازد/نقش آفرینی میکند/ جایگاه سوال برایش معنا ندارد! • راه‌کار: ۱. خارج شدن از حالت تماشاگر به بازیگر. ۲. تغییر از حالت اخبار به انشا ۳. از حکایت گری به آفرینندگی ▫️ خداوند برای امید بخشی به امت ها: ۱. بقیه مما ترک! موزه ی موفقیت از افعال و نمادهایشان /از تابوت سکینه تا ذوالفقار و عمامه وعبای پیامبر در آخرالزمان ۲. اولوا بقیه(۱۱۶ سوره هود) از "بقیه مماترک" قوی تر است/ همیشه فاعل از فعل قوی تر است/اولوا بقیه بیشتر از تابوت سکینه دلها را آرام میکند/ اگر جسمشان بمیرد هویتشان نمی میرد! روح های بزرگ که حرکت ها را شکل میدهند! ☑️ @m_ghanbarian
12-مهارت امیدبانی.mp3
18.65M
🔅 در قرآن/ جلسه دوازدهم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ تقابل امیدبانی و یأس پراکنی؛ تقابل بقیة الله و ابلیس! ⛓ دو زنجیره ی امید و یأس زنجیره اول؛ یأس ⬅️ خَیب ⬅️ قُنُوط ⬅️ اِبلاس ⬅️ ابلیس زنجیره ی یأس! • آرزو و هدفی که بدان نمی رسی، "یأس" را "خیب" می کند. • اگر بر همه ایده ها، استعدادها و توانها چتر انداخت، "قنوط" نام میگیرد. • اگر به نهایت ناامیدی و ندامت رسید، "ابلاس" میشود! از یاس شدید، از سوءعمل خود انسان، نشاط سوز • ابلاس، هم ریشه ابلیس و درد بی درمان اوست! زنجیره دوم؛ باقیات الصالحات ⬅️ بَقیّة مِمّا تَرَک ⬅️ رَوْحِ الله ⬅️ اُولُوا بَقیّه ⬅️ بَقیّة الله • بسته شدن تمام درها و سخت شدن ها مانند یوسف و آسیه ناامید نشو! تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ کارگردانی خدا در ماجرای یوسف و یعقوب! آسیه و فرعون/ تا ماجرای سختی های سالهای ۱۳۴۰ /تا پیروزی انقلاب! از وضع موجود افق بالاتر را یافتند! ☑️ @m_ghanbarian
🔆 حق و تکلیف تبیین! محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۳۱ ☑️ @m_ghanbarian