⭕️ از موءودة تا محرّرة!
چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
⬅️اسلام برای زن،تحریر آورد:
- رسم زنده به گوری را با آیات انقلابی خود برانداخت:"واذ الموءودة سُئلت بأیِّ ذنب قُتلت"(۸و۹تکویر)
موءودة از "وَاد" است (مقلوب آد/ یئود/ اوداً/ لا یَوُدُه حفظُهما: یعنی حفظ آسمان و زمین بر خدا سنگین نمی شود) یعنی ثقل و سنگینی است. چون خاک بر دختر بچه می ریختند و زیر سنگینی خاک(یک خروار خاک) خفه می شد خداوند واژه "موءوده" برای او ساخت! با بیانی انقلابی که: از این دختر بچه زنده به گور شده روز قیامت سؤال می شود به چه گناهی کشته شدی؟!
این آیات در آن جاهلیت، انقلاب می کرد.
فاطمه دختر پیغمبر کوثر لقب گرفت و زن و دختر محترم شد.
از کالای غارتی،به تشخّص رسید. دیگر بخاطر عار، کشته یا درخانه حبس نمی شد. حجاب برای تامین آزادی حضور اجتماعی او بود.
• فاطمه(س)، مُحَرِّر زن
زن در جاهلیت دچار دو بردگی و اسارت صناعی میشود:
1⃣ کالای غارتی
وقتی زن عار و عورت (نقطه ضعف) است؛ یا زنده به گور می شد یا در خانه حبس می شد!
فاطمه(س) به او تشخص داد. حجاب فاطمه فقط چادر سر کردن نیست. چادر میتوانست از خاستگاه عار و خانه نشین کردن باشد. او حجاب را ابزاری برای تامین آزادی حضور اجتماعی زن کرد.
به تنهایی حفظ میراث و ارزشهای دفاع مقدس را تامین می کرد. هفته ای دوبار از مدینه، به اُحد می رفت و سید الشهدای بعثت(حضرت حمزه) را زیارت می کرد تا خط شهادت در جامعه ارجمند بماند. فعالیتهای اجتماعی سیاسی دیگر را کم و بیش شنیده اید
2⃣ کالای مصرفی
در جاهلیت اُولی زنی که در معرض تهدید غارت نبود، دختر رئیس قبیله (مثل امّ زمل) بود و حامی داشت، تبرّج می کرد. یعنی با جلوه های زنانه اش در جامعه جولان می داد.
تبرج در جاهلیت مدرن بیشتر است. زن جای حبس در خانه، ویترین می شود. کالای مصرفی است. هم خودش متاع قیمتی است و از آن درآمد کسب می شود. از سر و سینه او صفحات پورن تهیه و درآمد هنگفت میشود. از فیلمهای پورن بیشتر!
هم برای مصرف بیشتر، تبلیغات اجناس دیگر بر عهده زن می شود!
- حضرت امیر(ع) در خطبه۱۷۲ به زیبایی تبرّج را هم کنیزی و کالای مصرفی معرفی می کند. درباره زنی که آیه۳۳ احزاب او را از تبرّج جاهلی حذر داده بود فرمود: فَخَرجوا یَجُرُّونَ حُرمهَ رسولِ الله(ص) کَما تُجَرُّ الاَمَهُ عندَ شِرائِها: (اهل جمل) خروج کردند، حریم و ناموس رسول الله را می کشیدند همانطور که کنیز را وقت فروش می کشند!
❗️به حسب ظاهر آن همسر پیامبر محترم بود روی جمل سوار و دهها نفر افسار می کشیدند و از کُرک و بول شتر تبرک می بردند؛ اما امیرالمومنین این تبرّج را مثل همان کنیز فروشی توصیف می کند!
⬅️ فاطمه(س) از این دربند شدن صناعی با کالای مصرفی شدن هم زن را آزاد کرد!
همان حجاب، زن را اجتماعی می کرد اما از تبرج باز می داشت.
• چیزی که به چشم مایکل کوک آمد!
مایکل کوک مستشرق و اسلام شناس انگلیسی وقتی خبر تجاوز به یک زن در متروی شیکاگو جلوی چشم مردم را در روزنامه نیویورک تایمز خواند به فکر فرو رفت که چرا حاضران به او کمک نکردند؟!
کایلز و چند نفر دیگر هم بعد از اتمام کار و فرار متجاوز و کمک خواهی قربانی، سراغ متجاوز رفتند و او را به دست پلیس سپردند!
جالب برای کوک این بود که کایلز، به قربانی کمک نکرده بود و متجاوز را به سزایش رسانده بود اما در مصاحبه گفت باید به قربانی کمک می کرد!
کوک نتیجه مهمی گرفت: فرهنگ غربی، مفهوم امداد و نجات را می شناسد اما حسی که کایلز برای تعقیب متجاوز کرد امداد نبود چیزی بود که غرب برایش واژه نداشت!
کوک آنرا در مفهوم نهی از منکر و امر به معروف اسلام دید و بیش از ده سال وقت گذاشت تا تحقیقش درباره این فریضه را بشناسد. محصول آن دو جلد کتاب شد که الان به فارسی هم ترجمه شده است.
⬅️ غربزدگی برخی در جامعه ما دارد دفاع از زن را در حد، امداد و نجات مقابل متجاوز و زورگیر تقلیل می دهد! شاید از یک متفکر غربی بپذیرد که راه نجات غرب را هم بیشتر از امداد می داند: امر به معروف و نهی از منکر!
• مایکل کوک، کم دیده بود!
امر به معروف و نهی از منکر، حافظ آزادی جامعه از جمله زنان هست اما ریشه آن جای دیگری است که از دید کوک مخفی مانده است: ولایت طرفینی همه افراد جامعه!
آیه ۷۱توبه زنان را هم دارای این ولایت اجتماعی می شمارد (المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض) این ولایت، ریشه امر و نهی کردن افراد به هم است که نه فقط قربانی هارا امداد می کند بلکه منکراتی که با رضایت طرفین هست را هم جلوگیری می کند.
⬅️ اسلام -بخلاف غرب- فرهنگ را پیشران سیاست و اقتصاد می کند. بجای اینکه زن بعنوان کالای لوکس و تبلیغات، پیشران اقتصاد و بالتبع پیشران سیاست و فرهنگ شود؛ زن با ولایت اجتماعی اش، پیشران فرهنگ می شود و سیاست و اقتصاد را تحت تاثیر فرهنگ قرار می دهد! (تفصیل در فایل صوتی)
☑️ @m_ghanbarian
۱-از موءودة تا محرّرة.mp3
37.07M
⭕️ از موءودة تا محرّرة
سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
جلسه اول
• جعل تشریعی آزادی برای انسان
• دو بردگی بر سر راه آزادی:
- رقیّت
- برده مناسبات جاهلی
• زن در مناسبات جاهلی:
یا مووده یا متبرّج
• دو آزادی:
- عتق
- تحریر
☑️ @m_ghanbarian
۲-از موءودة تا محرّرة.mp3
34.16M
⭕️ از موءودة تا محرّرة
سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
جلسه دوم
• مُعتِق و مُحَرِّر
• زن در جاهلیت کالاست:
- غارتی
- مصرفی
تعبیر جالب خطبه ۱۷۲ نهج البلاغه
• مُحَرَّر از مریم تا فاطمه(س)
- از تعهد های طبیعی
- از تعهدهای صناعی
• فاطمه(س)، مُحَرِّر زن از مناسبات جاهلی
☑️ @m_ghanbarian
۳-از موءودة تا محرّرة.mp3
38.15M
⭕️ از موءودة تا محرّرة
سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
جلسه سوم
• رسالت برای تحریر نه فقط عتق!
• تجاوز در متروی شیکاگو، مایکل کوک را با امر به معروف و نهی از منکر اسلام آشنا کرد
• فرق امر به معروف و امداد؟
- امداد فقط وقتی که قربانی هست
- نهی از منکر، دفع گناهان حتی از روی رضایت
• مایکل کوک، ریشه را ندید!
- ولایت طرفینی زن و مرد در جامعه
- این ولایت، زن را پیشران فرهنگ و فرهنگ را پیشران اقتصاد و سیاست می کند
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ از موءودة تا محرّرة سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه سوم
🔰 معرفی کتاب
• شامگاه روز پنجشنبه 22سپتامبر1988 در ایستگاه قطار شهری شیکاگو در حضور جمعی از مردم، زنی مورد تجاوز قرار گرفت. گزارش کوتاهی از این حادثه، بر اساس گفته های پلیس در روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه به چاپ رسید. نکته شایان توجه در آن گزارش، این بود که هیچ کس برای کمک به قربانی از جای خود حرکت نکرد، با وجود آن که این تجاوز در ساعتهای پر رفت و آمد روز انجام شد. فریادهای زن بی پاسخ ماند. به طوری که کارآگاه دیزی مارتین بیان کرده «چندین نفر به آن صحنه می نگریستند و زن از آنها کمک خواست، اما هیچ کس پاسخی ندارد».
• #مایکل_کوک پس از آن مروری بر اخبار ارائه شده از این رویداد در برخی از نشریات آن روز کرده و از این که کسی برای دخالت در این رویداد زشت احساس «وظیفه» نکرده، و حتی خبر آن هم چندان اهمیتی نداشته، شروع به تحلیل مبانی اجتماعی و فرهنگی این بی احساسی میکند:
«فرهنگ ما تعریف خاصی برای این ادراک ندارد. درست است که حقوقدانان و فیلسوفان ما بحث هایی دارند که ما در چه مواردی وظیفه ای برای «امداد و نجات» داریم، اما این بحث مهجورتر از آن است که به عنوان فرهنگ ما به تفصیل توصیف شود.»
• این مسأله مایکل کوک را که روی فرهنگ اسلامی کار می کند، به فکر آن می اندازد که در حقوق اسلامی، چه تدارکی برای این مسأله دیده شده است. از اینجاست که به سراغ این بحث آمده و یک کتاب دوجلدی مجموعا 1100 صفحه تألیف میکند.
• وی در ادامه بحث بالا مینویسد:
«اسلام، بر عکس، نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی گستردهای دارد. نام آن امر به معروف و نهی از منکر است».
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ وقتی حاج قاسم، فرهنگ تشریفاتی امروز را به چالش میکشد!
🔸 در روزگاری که اختلاف حقوق دهها برابری توجیه و تبدیل به قانون میشود؛ در دنیایی که مدرک و درجه و مقام، ملاک منزلت و برتریست و برخی برای رسیدن به مادیات مسابقه میدهند؛
🔹 #حاج_قاسم از روزهایی میگوید که خبری از القاب و عناوین و تشریفات نبود. روزهایی که همه برادر بودند و برابر...
🔸 او از روزهای زیبای جنگ میگوید؛ جایی که تجلی #انسان_انقلاب_اسلامی بود...
🎬 @Mostazafin_TV
ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت.pdf
466.9K
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت
• تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
🎙 فاطمیه ۱۴۰۱ در هیات الزهراء دانشگاه شریف
در دو محور:
• عدالت در رابطه مردم-مردم
• عدالت در رابطه مردم-حاکم
چند کارویژه این جزوه با تقریر جدید و مثالهای تازه تبیین شد.
فایل آن ۳جلسه ۱۴۰۱ تقدیم میشود👇
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
۱-عدالت پردازیِ فاطمه(س).mp3
23.25M
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه اول
• عدالت اجتماعی، دوبار در خطبه فدکیه:
- برای تصحیح رابطه مردم-مردم: تنسیقاً للقلوب
- برای تحکیم رابطه مردم-حاکم: ایناساً للرعیه
• عدالت اول موجب قوام و سرپایی مردم می شود
- خوانش تاریخی از این کارکرد
• بعد موجب همگنی و پیوستگی مردم می شود
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۱
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
۲-عدالت پردازیِ فاطمه(س).mp3
26.63M
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه دوم
• بزرگترین گسل اجتماعی، شکاف فقر و غنی است
- مشکل اصلی وقتی است که حقوق اساسی (آموزش، بهداشت، امنیت و...) کالا و طبقاتی شود!
• شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست! هوش سیستانی چقدر به شریف می رسد؟!
- دهه قبل منتظر صدای شریفتری از شریف برای عدالت اجتماعی بودیم!
• خوانش تاریخی از اثر مخرب این شکاف اجتماعی
• عدالت و تربیت:
۱. تنزیه از مظالم(پاکی از حق الناس):
- با تنسیق قلوب، عامل درونی ظلم رفع می شود.
- با توزیع عادلانه فرصتها و منابع، ابزار بیرونی ظلم زایل می شود.
۲. تنزیه از آثام(پاکی از گناهان):
- بسیاری از گناهان یا از سر اتراف و شادخواری است(فسق مترفین)
- یا از سر فقر و نداری است
عدالت بر هردو اثر می کند!
• مثالهای معاصر
از خلق پول تا قاچاق حجاب!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
۳-عدالت پردازیِ فاطمه(س).mp3
24.14M
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه سوم
• عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود
• عدالت و عمران شهرها
- خوانش تاریخی از حکومتهای صدر اسلام
- خوانش معاصر:
❓نسبت توسعه و عدالت؟:
- قرائت لیبرالیستی: راه عدالت از توسعه می گذرد!
- نقد این مشهور غلط!
- قرائت اسلامی: پیشرفت را عدالت صورت بندی نهایی می کند(صورت نوعیه اخیرِ پیشرفت)
- پیشرفت مردم پایه، ملازم با عدالت است!
• مخالف و معترض هم با عدالت مقهور می شود!
(بالسیرة العادله یُقهر المُناوی)
- ایرانِ قوی، باید ایران مُقسط هم باشد!
• اینجور عدالت: سپر دولتها / موجب ثبات آنها می شود
- عدالت، ضابطه مندی است؛ پس اقناع افکار عمومی را آسان می کند.
- شورش مظلومین و محرومین را از بین می برد!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۳
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏚 فقر مسکن؛ درد و درمان! ▫️دو شاخص فقر مسکن: 1⃣ بد مسکنی: عدم دسترسی به: آب سالم، سرویس بهداشتی، فض
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیتالله #میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال
⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921
#تصمیمسازی
☑️ @mirbaqeri_ir