هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
49.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ریشهی ارتدادهای جمعی در دوران امیرالمومنین
🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
✅ رهبر انقلاب۸۰/۸/۸: "اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را آنگونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او #حرام_شرعی است(...) بخصوص در مسئولیتهای بالا. مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و مسئولان عالیمقام قوّه قضایی، درعینحال که مسئولیت مهمّی در نظام جمهوری اسلامی دارند، نمیتوانند به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی اعتقادی نداشته باشند؛ چون اعتقاد انسان در عمل و گفتار او اثر میگذارد."
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3091
📌 پ.ن:
۱. نباید سخن رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان را برخلاف #فتوای_شرعی خود درباره اعتقاد مسئولین به اصول قانون اساسی (آن هم اعتقاد قلبی) معنا کرد!
- ایشان "نفی ایجاب کلی" (حل همه مسائل مهم با رفراندوم) کردند نه "سلب کلی" (که لغویت و اهمال کلی اصل۵۹ لازم آید)!
۲. اگر روزی ایشان یا نخبگان سیاسی به هر دلیل اصل۵۹ را نادرست، نشدنی، مضر یا... دیدند؛ راهش را قانون اساسی معلوم کرده است: اصلاح و بازنگری قانون اساسی؛ که در اصل۱۷۷ توضیح یافته و غیر از امضای رهبری، مراجعه به آرای عمومی را می خواهد.
یعنی طبق قانون اساسی، حذف اصل۵۹ خود نیازمند انجام همه پرسی است!
(اصل ۱۷۷ استثنائات بازنگری راهم شمرده است.)
۳. شاید از مجموع قرائن بتوان گفت جملات اخیر رهبر انقلاب، موضعی سیاسی علیه برخی سیاسیون خاص بود نه ارائه نظر درباره اصل رفراندوم و حتی فقط جواب آن دانشجویان!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۴-خداشناسی در نهج البلاغه.mp3
24.79M
💠 خداشناسی در نهج البلاغه
جلسه چهارم/ ۲۹فروردین۱۴۰۲
مسجد دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
• خطبه اشباح(۹۱) در پاسخ به کسی که وصف خداوند را چنان که گویا او را می بیند، خواست:
- امتداد "علا بحوله و دنا بطوله" در رزق و معیشت...
❗️ خدای اقتصاد!
• مواجهه با چنین خدایی: اللهم انی اعوذ بک ان افتقر فی غناک...(خ۲۱۵)
- وقتی خدا در معیت خود با بندگان هرجا با اسم مناسب ظاهر است؛ کنار فقیر باید با "الغنی" حاضر باشد؛ پس فقر چرا؟!
1⃣ کمبودهای طبیعی (قحطی و...):
⬅️ درخواست از خدا، دعای باران و...:
تُرخِصُ الاَسعار: نرخ ها را پایین آوری!(خ۱۴۳)
2⃣ کمبودهای صناعی و ساختاری:
اینجا جای دعای باران و استعفار نیست؛ جای مبارزه و اصلاح است.
• خطبه۲۲۵ دو کج ساختار و دو کج رفتار پیرامون فقر را می شمارد:
✔️ کج ساختار:
۱. فاسترزق طالبی رزقک!
رزق از مرزوق/ نظام طبقاتی/ روایت امام باقر(ع) در نفی نظام کارگری!
- سه راه حل!
۲. واستعطف شرار خلقک!
نظام طبقاتی سرمایه داری و پیدایش اشرارِ خیریه باز!
✔️ کج رفتار:
۱. ابتلی بحمد من اعطانی!
فرهنگ تملق/ پذیرش فقر/ عدم اقدام برای اصلاح
۲. افتتن بذم من منعنی!
شیوع تنفر و خشونت در شهرهای دوگانه/ آبستن آسیب های اجتماعی شدن جای درمان فقر
⬅️ آسیب دیدن توحید بندگان: و انت من وراء ذلک کله ولیّ الاعطاء!
☑️ @m_ghanbarian
۵-خداشناسی در نهج البلاغه.mp3
19.29M
💠 خداشناسی در نهج البلاغه
جلسه پنجم/ ۳۰فروردین۱۴۰۲
مسجد دانشگاه تهران
حجت الاسلام قنبریان
• معرفت بنیادین: خدای دور و نزدیک:
- خطبه۱۷۹ در پاسخ به ذعلب یمانی: قریب من الاشیاء غیر ملابس، بعید منها غیر مباین
- خطبه۴۹: سبق فی العلوّ فلاشیء اعلی منه و قرب فی الدّنوّ فلا شیء اقرب منه. فلا استعلائُه باعده عن شیء من خلقه و لاقربه ساواهم فی المکان به.
⬅️ در هر همراهی با مخلوقات با اسمی متناسب ظاهر است
• ربوبیت برای هر مخلوق به شکل منحصر به فرد!
- لایلویه شخص عن شخص و لایلهیه صوت عن صوت...(خ۱۹۵)
- مثَل از چند آشپزی یک مادر دلسوز برای اعضاء خانواده: شوهر بیمار و غذای پرهیزی، بچه بد غذا و...!
⬅️ مواجهه شایسته با این خدا:
کیف انساک ولم تزل ذاکری...(خمس عشر)
• در چنبره علم و جنود اوییم!
- اعضائُکم شهوده و جوارحکم جنوده و ضمائرکم عیونه[جاسوسان او] و خلواتکم عیانه!
* تفصیل و نکات را در فایل صوتی بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
🚫 جنبش دانشجویی تا کی می خواهد نزد رهبری علیه خصوصی سازی سخن بگوید⁉️
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🚫 جنبش دانشجویی تا کی می خواهد نزد رهبری علیه خصوصی سازی سخن بگوید⁉️
• دوگانه "پیشرفت(رشد اقتصادی)_عدالت" مساله مهم مکاتب اقتصادی است. با اتاق جنگ اقتصادی دشمن و تحریم ها، برای انقلاب اسلامی جدی تر هم شده است.
• رهبر انقلاب سال۸۴ ایندو را از جمله منظورهای سیاستهای کلی اصل۴۴ اعلام کردند:
- شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی
- گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی.
• در بند ب این سیاستها این دو منظور، چنین تعقیب شد:
- افزایش سهم بخش تعاونی تا ۲۵٪ اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم
- اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت #اشتغال_مولد
- رفع محدودیت ازحضور تعاونی ها در تمام عرصه های اقتصادی از جمله بانک و بیمه
- تاسیس تعاونی های #فراگیر_ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدایی
- و... ⬅️ از این تعاونی ها، رشد اقتصادی(اشتغال مولد) و هم عدالت اجتماعی(مالکیت فراگیر) را قصد کرده بودند.
• اما با گذر قریب ۱۸سال این قسمت سیاستها محقق نشد!
کل تعاونی ها در کشور به ۱۰٪ نمی رسد و تعاونی های فراگیر هم محقق نشد.
بند ج سیاستها (خصوصی سازی) و واگذاری به نهادهای حاکمیتی غیر دولتی عملا سهم بر اصلی منابع دولتی اصل۴۴ شدند! ⬅️ لذا آن دو منظور -بخصوص گسترش مالکیت در سطح عموم مردم و عدالت اجتماعی- محقق نشد!
• مجمع تشخیص (بعنوان ناظر سیاستهای کلی) هم در عدم تحقق متوازن سیاست های کلی اصل۴۴ دخالت موثری نکرد!
• پس از قریب ۱۸سال شخص رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اول فروردین۱۴۰۲ به منظور مشارکت عموم و آحاد مردم در اقتصاد از مسئولین و صاحبنظران #طلب_نقشه و راهکار کرد!
بر تحقق و انجام کامل بند ب سیاستها -مثل سالهای قبل- اشاره و اصراری نکرد! بجای تعاونی های بیکاران و فراگیر، از شرکت های کوچک (آن هم بعنوان تجربه ناموفق) گفتند! (پیش از این ۱فروردین۹۵ از شرکت ها و کارگاه های کوچک برای اقتصاد مقاومتی و تامین آن دو منظور گفته بودند که اینبار با وصف تجربه ناموفق از آن یاد کردند)
❓ آیا اهمال ۱۸ساله این بند در کنار تحقق فی الجمله واگذاری به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی به معنی انصراف و لغو این بخش سیاستهاست؟!
❓سراغ گرفتن از راههای مشارکت عموم مردم و نام نیاوردن از راه های مصرح در سیاستهای قبلی به معنای تعقیب رشد اقتصادی و عدالت در طرق دیگری غیر از بند ب سیاستهای اصل۴۴ است؟!
⬅️ پژوهشگران و #جنبش_دانشجویی خوب است بجای تکرار مکرر اشکال به خصوصی سازی و شنیدن جواب مکرر و یکنواخت از آن، بر سر عدم تحقق این ضلع دیگر سیاستهای واگذاری، تحقیق و مطالبه کنند!
❗️ اگر "بند ب" به هر دلیل قابل انجام نیست؛ مطالبه اخیر رهبری را بر حرفهای کلیشه شده و بی ثمر ترجیح دهند. کارهای اندیشکده ایِ شدنی برای "مشارکت عموم مردم" در اقتصاد انجام دهند تا از این تحقق کاریکاتوری جلوگیری و رشد واقعی اقتصادی را همراه با عدالت محقق کنند.
قطعا تحلیل دقیق نشدن ها و تجارب ناموفقِ قبل و توجه به #اقتصاد_سیاسی آن جزئی از طرح ها و نقشه های مطلوب است.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۲
☑️ @m_ghanbarian
🗳 فتوای مردمسالاری وقتی هنوز صندوق رأی باب نبود!
• شهید اول از فقهای قرن ۸ه است که بزرگان او را "لسان الفقهاء"، "لسان القدماء"، "از جمله ۵فقیه برتر شیعه" و... می شمارند.
• ایشان در کتاب ارزشمند "القواعد و الفوائد" ذیل قاعده۱۴۷ (ج۱ص۴۰۵و۴۰۶) فائده ای با عنوان: "یجوز عزل الحاکم فی مواضع" طرح می کند:
https://lib.eshia.ir/71530/1/405
• سومین این مواضع برای عزل حاکم چنین است:
"الثالث: مع كراهية الرعية له و انقيادهم إلى غيره، و إن لم يكن أكمل إذا كان أهلا، لأن نصبه لمصلحتهم، فكلما كان الصلاح أتم كان أولى."
یعنی وقتی مردم از آن حاکمِ [شرع]، کراهت داشته و به غیر او انقیاد و پذیرش داشته باشند؛ حتی اگر آن دیگری فقط "صلاحیت" داشته باشد و "اکمل" از حاکم منصوب نباشد.۱ بخاطر اینکه نصب حاکم برای مصلحت مردم است؛ پس هرجا مصلحت تمام تر است، نصب اولویت دارد.
⬅️ طبق این مبنا: با بودن کف صلاحیت و اهلیّت، پذیرش و انقیاد مردم تمام کننده مصلحت است و از شرایط کمال مهمتر است.
• امروزه صندوق رأی "راهکاری اثباتی" و "توسعه در مصداق" برای کشف انقیاد مردم است؛ نه "توسعه ارتکاز" و "سیره تازه" ای که نیاز به تایید جداگانه و عدم ردع شارع داشته باشد.۲ (شرایط و فروعات انتخابات، کاندیدا، تبلیغات و... در جای خود باید بحث شود)
• در حوزه های انتصابیِ حکمرانی (مثل امراء و ائمه جمعه و...) هنوز هم می شود به مثل این بیان شهید اول تمسک کرد...
..........................
۱. اگر آن دیگری اکمل از منصوب باشد که واضح است باید او را مقدم کرد. شهید هم در موضع دوم از مواضع عزل فرموده: اذا وجد من هو اکمل منه، تقدیماً للاصلح علی المصلحه...
۲. امام خمینی بر همین مبنا، "رجوع به آراء اکثریت" را به "بیعت درصدر اسلام" برمی گرداند:
https://zaya.io/cb462
#مردمسالاری_دینی
#حرف_مردم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۳
☑️ @m_ghanbarian