eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سلبریتی های متخلف و خالف را چگونه مجازات کنیم؟! ✔️ در سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) دو خط روشن و متمایز وجود دارد: 1⃣ با متخلفین یا منافقینی که به دشمن می پیوستند! مثل حنظلة بن ربیع۱، جریر بن عبدالله بجلی۲ (سفیری که به معاویه پیوست)، مصقلة بن هبیره۳ (کارگزاری که به معاویه پیوست)؛ پس از پیوستن به حزب اموی و جدایی از مومنان، خانه هایشان را ویران می کرد تا دیگر جایی و راهی برای برگشت نداشته باشند. 2⃣ اما کسانی که نه در مرتبه منافقین بودند و نه رسماً به دشمن می پیوستند، بلکه در "امر جامع" مومنان (مثل غزوه تبوک) شرکت نمی کردند؛ مجازاتی دیگر داشتند. کعب بن مالک شاعر معروف (از سلبریتی های آن روزگار) و مرارة بن الربیع و هلال بن امیه، "الذّین خُلِّفوا" (آیه۱۱۸ توبه) هستند. "مخلّفون" و "مع الخوالف" (۸۷توبه) اوصاف دیگر این صنف است. "خالفه" کسی است که پشت سر می ماند، وقتی همه در امر جامعی شرکت دارند آنها به چیز دیگری مشغولند. مجازات اینها، مدنی و بایکوت اجتماعی بود. بعد از پیامبر(ص)، مومنان و حتی خانواده اینها، تحریمشان کردند تا آنجا که مجبور به خروج از شهر شدند و زمینه توبه شان شد. ⬅️ برخی سلبریتی ها رسماً به دشمن ایران پیوسته اند و برخی دیگر دچار حباب های رسانه و غفلت های مستمرشان هستند؛ وقتی اکثریت مردم به امر جامعی (مثل شهادت هم وطنان و... ) مشغولند آنها در سکوت یا به امور پرتی می پردازند. اولی ها مجازات سیاسی و قضایی و دومی ها مجازات مدنی و اجتماعی لازم دارند. قدرت و پیوستگی اجتماعی ای که بتواند این مجازات مدنی را رقم بزند نیاز به تمهیدات و برنامه ریزی دارد. ...................... ۱. شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۱۷۷ ۲.بحار ج۳۲ص۳۸۲ ۳. طبری ج۵ص۱۳۰ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳۲-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
22.03M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و دوم/ ۱۵دی۱۴۰۲ ▫️ فراز وظایف شخصی حاکم • خواص و بطانه • سه پیامد منفی بطانه سوء: ۱- استئثار: ویژه خواری ۲- تطاول: گردن فرازی ۳- قلت انصاف در معامله • دستورالعمل حضرت در اینباره • سیره حضرت را نزدیکان و دامادها • اثر این سیره حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و دوم/ ۱۵دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز وظایف شخصی حاکم این فراز مربوط به نحوه برخورد حاکم با خویشان و نزدیکان خود است. • قبلا در مذمت خواص نسبت به عموم رعیت سخن گفته بود که: "در رخاء و گشایش، هزینه شان زیاد اما در بلاء یاری شان کم است؛ انصاف را نمی پسندند و اهل اصرارند و سپاسگزاری شان در عطا کم و عذر نامذیر در وقت منع هستند؛ صبرشان هم در رویدادهای سخت کم است"؛ حال به خواص از نزدیکان خود حاکم می پردازد. • خواص و بطانه وقتی می فرماید : انَّ للوالی خاصه و بطانه؛ یعنی طبیعت حکومت این را دارد . بطانه؛ آستر لباس، استعاره برای کسی است که از باطن و رموز مطلع است؛ کاتب و دبیر مخصوص؛ در عرف سیاسی ما، آقازاده ها و دامادها و... اصل بودن چنین نزدیکانی لابد منه است پیامبر(ص) فرمود: هر نبی و خلیفه ای دو بطانه دارد یکی امر به خیر می کند و یکی به شر و بدی! درباره عثمان نوشتند: بطانه سوئش موجب قتلش شد. که همان دامادش(مروان) بود. • سه پیامد منفی بطانه سوء: 1⃣ استئثار: ویژه خواری در روایت صحیح السندی امام باقر(ع) از پیامبر(ص) حدیث می کند که: ۵ صنف را هر پیامبر مجابی (که دعایش اجابت می شود) لعن می کند، یکی : المستاثر بالفئ المستحل له: کسی که بیت المال را برای خود حلال و ویژه خواری می کند (وسائل ج۱۵ص۳۴۱) ❓چرا؟! چون اینها( که معلوم است جای انبیاء و اولیاء مستولی بر بیت المال می شوند) راه انبیاء و اهداف آنها را منحرف و منقرض می کنند! - پیامبر(ص) نسبت به خویشان سخت گیر بود. صحیحه عیص بن قاسم از امام صادق(ع) روایت می کند که برخی از بنی هاشم آمدند و از حضرت خواستند که آنها را عامل زکات در چهارپایان کند تا سهم عاملین زکات را هم (غیر از خمس) ببرند! فرمود: زکات بر من و شما حرام است و خداوند وعده شفاعت به من داده است (الکافی ج۴ص۵۸) فقهاء نیز بر این اساس منع کرده اند که سادات حتی بعنوان کارگزار و عامل جمع آوری زکات از سهام زکات بردارند( ر.ک: ریاض المسائل ج۵ص۱۶۸و۱۶۹) 2⃣ تطاول: گردن فرازی، اظهار فضل و فزونی کردن، ضد خضوع، تبختر و خیلاء و پزدادن، همان مانور تجمل در ادبیات سیاسی معاصر! پیامبر(ص) فرمود هرکس بر فقیری، کند یا تطاول کند و او را کوچک شمارد ، خداوند روز قیامت او را تحقیر و مثل مورچه ای به صورت مرد درآورده تا ورد آتش شود.(ثواب الاعمال ص۲۸۴) این روایت دلالت بر حرمت چنین کاری دارد. امام سجاد(ع) آنرا گناهی که موجب نزول نقمت می شود خواند (معانی الاخبار ص۲۷۰) 3⃣ قلت انصاف در معامله: تنصیف یعنی نصف شدن بین دو طرف؛ بطانت و خاص شدن، این تنصیف را به هم می زند و به سمت خود می کشد که همان قلت انصاف است. بردن مزایا و اعتبارات، مزایده ها، انحصارات و... از این قبیل است. • دستور العمل حضرت دراینباره: "فَاحسِم ماده اولئک بقطع اسباب تلک الاحوال" یعنی اسباب این احوال (استئثار و تطاول و قلت انصاف) را ریشه کن، کن. اقطاع بخشی (دیروز، اعتبار بخشی امروز) به اینها نکن... (این جلوگیری از استئثار است). ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و دوم/ ۱۵دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان سیره حضرت با نزدیکان و دامادها: - عبدالله بن جعفر (اولین متولد هجرت حبشه، فرزند شهید ممتاز جعفر طیار) در دست تنگی سراغ حضرت آمد که حضرت چیزی به او ببخشد؛ حضرت فرمود: نه بخدا! چیزی پیش من پیدا نمیشود الا عمویت (از بیت المال) دزدی کند و به تو دهد (بحار ج۴۱ص۱۳۷) - همو در فراخی، دست گشاده داشت به بشارت دهنده ای که گفت خداوند پسری به او داده ۱۰۰هزار درهم اعطایی معاویه را بخشید (سفینه البحار ج۶ص۴۷و۴۸) حضرت بخاطر تبذیر خواست او را محجور اعلام (و ممنوع التصرف در مالش) کند! او زبیر را شریک خود کرد تا از این حکم فرار کند (بحار ج۴۰ص۹۱) ⬅️ یعنی داماد در دستگاه او نه تنها بطانه سوء نمی شود بلکه بخاطر تبذیر در اموال شخصی تا حد ممنوع التصرف شدن می رود! - دو فرزند عقیل (مسلم بن عقیل و عبدالرحمان بن عقیل شوهران رقیه و خدیجه) هم داماد او بودند که هیچ منصبی نگرفتند در حالیکه لیاقت های مسلم ثابت است و خاندان عقیل در ابتلاء عاشورا، ۱۰شهید دادند! - جعده بن هبیره خواهر زاده و داماد دیگرش فقط در ناآرانی های ابرشهر(نیشابور) حکمی گرفت که زود به خلیدبن قره یربوعی تحویل داد (طبری ج۵ص۶۳) • اثر این سیره مبارزه با خویشاوند سالاری طوری مورد نقد علوی ها بود (علت قتل عثمان همین شد) که حتی تاریخ می نویسد مالک اشتر در مواجهه با نصب ابن عباس ها اعتراض کرد! حضرت او را آرام کرد که نه فرزندان خود و نه فرزندان عقیل و... را سمت و منصبی نداده و درباره آنها توضیح داد (شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹) حضرت خود در احتجاج با اهل بصره در ماجرای جمل از جمله می فرماید: آیا به دنیا راغب شدم و آنرا برای خود و اهلبیتم گرفتم که از من انتقام گرفته و بیعتم را شکستید؟! گفتند: نه! (قرب الاسناد ص۹۶) ⬅️ معلوم است چنین کاری مجوز شکستن بیعت و زوال مشروعیت است ! رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم، "طهارت اقتصادی را عامل مشروعیت کارگزاران" می شمارد. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕 ا ☑️ امروز جمهوری اسلامی حرم است... 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ✔️حضرت زینب(س) و بالاتر از او امام حسین(ع) برای حریم و حرم بزرگتری جان داد و شهید شد و آن حریم بزرگتر همان است که امام فرمود حفظ این نظام از نماز واجب‌تر است و آن حریم «اسلام» است و شهید سلیمانی به آن معتقد بودند. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خدای متعال با چه سازوکاری جامعه را اصلاح می کند؟ 🎙حجت‌الاسلام 1⃣ «إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ» 2⃣ «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏» 🕌هیئت لبیک؛ حسینیه هنر، مسجد خاتم الانبیاء ⏰ شهریور۱۴۰۲ -مشهد مقدس ✅ @m_ghanbarian@heiat_Labbayk
🔴 کدام باقر؟! ❓آیا هر موشکافی علمی، باقر شدن است؟! در وجه تسمیه امام باقر(ع)فرمود:"به زودی خالصان شیعیانم بر او وارد، و علم را برایشان می شکافد؛ شکافتنی"(1) پس "باقر علم النبیین" لقب گرفت(2)؛نامی که از تورات با اوست(3). اما از سوی دیگر برخی "شکافتن ها" و غور کردن ها و موشکافی ها؛ "آفت علماء" شمرده شده است: 🔺"کسی که محروم از خشیت باشد، عالم نیست؛ حتی اگر در متشابهات و مشکلات علمی، مو بشکافد"!(4) 🔺"آفت علماء ۸چیز است:...فرورفتن در آنچه به حقیقتش نمی رسند، خود را به سختی انداختن در زینت کردن کلام با الفاظ زاید"!(5) ❓وارث باقرالعلوم کیست؟! کدام موشکافی ارث باقرالعلوم(ع) و کدام "آفت علم زدگی" است؟! ✅ علم محتاج عمل و مسئولیت و تعهد است(6) بدون آن خود را نشان نمی دهد و صاحبش را به کفر می کشد(7) اصلا "طلب آن"، به "استعمالش" است(8). توازن و تناسب قوای علمی و عملی اگر نبود، قوای علمی هم علم صید نمی کنند بلکه همان زواید و الفاظ به چنگش می آید. ✅ مسئولیت علم در قبال دو چیز است: 1⃣ در قبال خداوند: که خشیت را موجب می شود(9) 2⃣ در قبال مردم: تعهد نسبت به فقر و غنا؛ قسط و عدل و هدایت.(10) اگر علم ورزی، در مسیر این دو تعهد قرار گرفت؛ شکافته شدن هایش، گره گشایی از کار مردم و خشیت در مقابل خداوند را نتیجه داده و صاحبش را وارث باقر(ع) می کند. اما اگر "در خود معطل ماند"؛ خود را فربه و متورم می کند. صاحبش هم آفت می زند. فروعات بی ثمر می شکافد، به لفّاظی می انجامد. دوچندانش گرسنه ای را سیر و ظالمی را سرکوب نمی کند! حال عالم را هم نزد خدا خوش تر نمی کند! در طلاب علوم دینی همیشه دعوای "زوائد" علوم، داغ است. از غوامض و موشکافی هایی می خوانند که صاحبش در عصر استبداد و استعمار هیچ خبری ازش نیست. و از رهبران واقعی تشیع در مواقع حساس تاریخی (میرزای شیرازی و مثل او) کمتر در آن غوامض و فروعات موشکافانه چیزی می شنوند! امام عزیز نیز از برخی زوائد علوم آلی گلایه داشت(11). اما راه اصلی رفع زوائد، قیل و قالِ زائد نیست. قرار دادن علم در جایگاه و مسیر درستش است. علم دین(بخصوص فقه و حکمت) در موضع مسئولیت اخلاقی_اجتماعی اش نزد خدا و مردم قرار گیرد؛ خود به خود هرچه لازم بود می ماند و زوائد و آفات رفع می شود. فقه در خدمت قسط و عدل اجتماعی قرار گیرد و نسبت به "گرسنگی مظلوم و پرخوری ظالم" احساس وظیفه کند؛ بعد هرچه لازم بود فروعات مشتق و وضع و استعمال را بیش از این هم بشکافد. یعنی: فقه، مساله اش را از "عینیت جامعه اش" بگیرد و اصول فقه، مساله اش را از "این فقه" بگیرد. نه فقه، از خودش(از فرض) بگیرد و اصول از مسائل فرضی فقه و از مسائل خود، مساله تولید کند. *شاید همین سرّ بود که امام سجاد(ع) در وجه تسمیه باقر، سجده شکر کرد وسپس فرمود:"امامت در فرزندان اوست تا قیام قائمی که زمین را پر از قسط و عدل می کند."(12) ....................................... پی نوشت: 1و2-کفایه الاثرص243وص42 3-الامامه والتبصره من الحیره ص64 4و5-بحار ج2ص52 6-بحار ج2ص32 7-الکافی ج1ص45 8-بحار ج1ص225 9-فاطر/28 10-نهج البلاغه خ3/الکافی ج8ص56و57 11-در موضع مختلف:الرسائل ج2ص97/تهذیب الاصول ج3ص570و572/منهاج الوصول ج1ص51/الاجتهاد والتقلیدص10و12/انوار الهدایه ج1ص349 12-کفایه الاثر ص237 📝محسن قنبریان ۹۹/۵/۶ ☑️ @m_ghanbarian
مناجات(1).mp3
5.66M
🤲 خابَ الوافِدونَ عَلَىٰ غَيرِك آنان که بر غیرِ تو وارد شدند ناکام شدند و خَسِرَ المُتَعَرِّضونَ إلّا لَك و آنان که به غیرِ تو روی آوردند زیان دیدند و ضاعَ المُلِمّونَ إلّا بِك و آنان که به درگاهِ غیرِ تو فرود آمدند تباه گشتند و أجدَبَ المُنتَجِعونَ إلّا مَنِ انتَجَعَ فَضلَك ، و آنان که از غیرِ فضلِ تو طلب کردند، بی‌برگ‌و‌نوا شدند بابُك مَفتوحٌ لِلرّاغِبينَ درب رحمتت بر مشتاقان باز است و خَيرُك مَبذولٌ لِلطّالِبين و خیر تو به جویندگان عطا شده است و فَضلُك مُباحٌ لِلسّائِلينَ و فضل و احسانت بر درخواست‌کنندگان مباح است و نَيلُك مُتاحٌ لِلآمِلين و وصالِ تو برای آرزومندان میسّر و مهیّاست و رِزقُك مَبسوطٌ لِمَن عَصاك و خانِ روزی‌ات برای آنکه نافرمانی‌ات کرده گسترانیده شده و حِلمُك مُعتَرِضٌ لِمَن ناواك و بردباری‌ات بر آنکه به دشمنی‌ات برخواسته شامل است عادَتُك الإحسانُ إلَى المُسيئين احسان و نیکی به بدکاران، روش و عادت توست و سَبيلُك الإبقاءُ عَلَى المُعتَدين و مدارا با متجاوزان شیوۀ توست اللٰهُمَّ فاهدِنِى هُدَى المُهتَدينَ پس خداوندا، مرا به راهِ رَه‌یافتگانْ رهنمون شو و ارزُقنِى اجتِهادَ المُجتَهِدين و تلاش سختکوشان را روزی‌ام فرما! و لا تَجعَلنِى مِنَ الغافِلينَ المُبعَدينَ و مرا از غافلانِ رانده از درگاهت قرار مده و اغفِر لِى يومَ الدّين و در روز جزا مرا بیامرز! ☑️ @m_ghanbarian
38.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ولایت، اعطاء کردنی؛ عدالت،گرفتنی! (۱) ❓چرا امیرالمومنین(ع) برای بزرگترین حق (ولایت) ۲۵سال عکس العمل نشان نداد اما برای عدالت اجتماعی ۳جنگ کرد؟! 🔈 برای قضاوت بهتر فایل صوتی این جلسه را بشنوید فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 ولایت، اعطاء کردنی؛ عدالت،گرفتنی! (۱) ❓چرا امیرالمومنین(ع) برای بزرگترین حق (ولایت) ۲۵سال عکس الع
45.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ولایت، اعطاء کردنی؛ عدالت، گرفتنی! (۲) ❗️نه ولایت را حق عرفی و زمینی و وکالت مردم کنیم و نه آن جور آسمانی بخوانیم که مردم هیچ شوند! "لنا حق ان اعطیناه" ؛ حق الهی است اما مردم باید اعطایش کنند. اگر نکردند؟... 🔈 برای قضاوت بهتر فایل صوتی این جلسه را بشنوید فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
قساوت قلب سیاسی❗️ چکیده سخنرانی شب شهادت امام هادی(ع)/ حجت الاسلام / ۲۴دی۱۴۰۲/ هیات اصحاب الحسین(ع)/ دانشگاه تهران • قلب و قساوت هدایت پذیر در قرآن تعریفی دارد: "من کان له القلب"(۳۷ق) کسی که صاحب دل باشد. امیرالمومنین(ع) فرمود:"الرجل بِجنانه" مرد است و قلبش!(غرر الحکم) قساوت، سنگین و سخت شدن این قلب است. خاموش شدن رادار و سنسور های سنجش! از این به بعد دیگر امواج امداد الهی و جریان ایمانی درک نمی شود و اشتباه محاسباتی رخ می دهد! • مجاری قساوت بخلاف تصور عمومی مجاری قساوت قلب، فقط امور فردی و اخلاقی نیست. کلاس های اخلاق و تربیت اینرا تنزیل داده اند به بی حالی در مناجات و بعلت گناهان فردی و... آیات قساوت قلب در قرآن مجاری اجتماعی-سیاسی برای آن می شمارد. - در ماجرای بقره و بنی اسرائیل که بر سر پدیده ای اجتماعی اتفاق افتاده، وقتی پس از همه بهانه گیری ها، آن گوساله ذبح می شود و به مقتول می زنند تا زنده شود، با وجود بروز یک معجزه، قرآن می فرماید: "ثم قست قلوبکم من بعد ذلک"! بعد از این قلبهایتان دچار قساوت شد. • دو مجرای قساوت: 1⃣ نقض میثاق: آیه ۱۳مائده می فرماید: بخاطر نقض میثاقشان، لعنت شدند و جعلنا قلوبهم قاسیه: قلبهایشان قسی قرار داده شد! آیا نقض میثاق فقط در حوزه فردی و عهد شخصی با خدا رخ می دهد؟! آیا نقض میثاق های بزرگ اجتماعی-سیاسی این پیامد را ندارد؟! یک مسئول در نظام اسلامی اگر میثاقی مثل قانون اساسی (میثاقی ملی-اسلامی) را نقض کند، دچار این "جعل قساوت" نمی شود؟! از همین جا راهدار ملکوتی او و سنسورهای ایمانی اش از کار می افتد؛ از اینجا به بعد دچار خواهد شد! 2⃣ طولانی شدن بازه زمانی تحقق آرمانها: آیه۱۶ حدید می فرماید: ولایکونوا کالذین اُوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم: مثل اهل کتاب قبلی نباشید که زمان برشان طولانی شد، پس دلهایشان قساوت گرفت! اَمَد یعنی بازه زمانی. آن کتاب و آیین جدید، آرمانها و اهداف و ارزشهایی داشت، تحقق آن به طول انجامید؛ همین طولانی شدن موجب قساوت قلب رهروان شد! این قسم برای مردم و پیروان درس آموز است. • تطبیق آیه۱۶ حدید: - خود آیه ناظر به اهل کتابِ قبل اسلام است. بنی اسرائیل نمونه بارز آن است. - امام باقر(ع)، آیه را بر بنو اسماعیل هم جاری می داند. کارگزاران بیت الله الحرام بودند و حج و امر دین مردم را بر پا می داشتند تا در زمان عدنان بن اُدَد دچار "فطال علیهم الامد فقست قلوبهم" شدند؛ فساد کردند، بدعت گذاشتند و برخی، برخی دیگر را اخراج کردند و... - امام صادق(ع) آیه را بر غیبت امام زمان تطبیق داد (الغیبه النعمانی ص۲۴) اَمَد یعنی بازه زمانی غیبت طولانی شد، برخی دچار قساوت شدند! عجیب است انتظار، دل را روشن اما در حالتی دیگر طولانی شدن امد، برخی را دچار قساوت می کند. • این آیه در جمهوری اسلامی! برخی ذی نفوذ، مسئول و... با نقض میثاق اسلامیِ مردم دچار آیه۱۳ مائده می شوند و از این مجرا دچار قساوت قلب سیاسی می شوند. برخی کنش گران و فعالان سیاسی اجتماعی هم بخاطر طولانی شدن تحقق آرمانها، سنگ اندازی های گروه اول و... دچار آیه۱۶ حدید می شوند و به قساوت قلب سیاسی می رسند! رهبرانقلاب صریحاً از هردو حذر می دهد: "تشکیل حکومت برای تحقق آرمانهاست. اگر حکومت تشکیل شد ولی در جهت تحقق آرمانها پیش نرفت، حکومت منحرف است این یک قاعده کلی است این یک معیار است. [نقض میثاق] ممکن است تحقق آرمانها سالهایی طول بکشد، موانع و مشکلاتی بر سر راه وجود داشته باشد[طولانی شدن اَمد] اما جهت حکومت، جهت و سمت گیری این قدرتی که تشکیل شده است، حتما باید به سمت آن هدف و آرمانها و آرزوهایی باشد که شعار آن داده شده است و داده می شود و در متن قرآن و احکام اسلامی وجود دارد"(۷۵/۹/۱۹) ❓ چاره چیست؟ چاره را قرآن "شرح صدر برای اسلام" معرفی می کند. آیه ۲۲زمر آیه دیگر قساوت قلب در قرآن در مقام چاره است: افمن شرح الله صدره للاسلام فهو علی نور من ربه فویل للقاسیه قلوبهم من ذکر الله. شرح صدر برای اسلام را مقابل همان قاسیه القلوب می شمارد. شرح صدر یعنی فراخی سینه و حوصله برای تحقق اسلام در خود و جامعه؛ یعنی همان حوصله و تدبیر در تحقق آرمانها و اهداف و آرزوها. سیاست گذار و مجریان باید در کوتاه کردن اَمد و بازه زمانی ها بکوشند تا ریزش ها کم شود. کنش گران و فعالان اجتماعی سیاسی وفادار باید شرح صدر برای این تحقق را در خود درست کنند. زود از کوره و میدان در نروند؛ سنگ اندازی ناقضین میثاق حتی در لباس مسئول و کارگزار آنها را دلسرد نکند بلکه تدابیرشان و راهبردشان را فراگیرتر کند. * برای مباحث اخیر (انتقام ترورهای اخیر و شهدای کرمان) هم باتوجه به آیه استنباط(۸۳نساء) بیاناتی ارائه شد که میتوانید در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
قساوت قلب سیاسی❗️ چکیده سخنرانی شب شهادت امام هادی(ع)/ حجت الاسلام #قنبریان / ۲۴دی۱۴۰۲/ هیات اصحاب ا
قساوت قلب سیاسی.mp3
23.55M
قساوت قلب سیاسی❗️ حجت الاسلام قنبریان/ ۲۴دی۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران • قلب و قساوت قساوت خاموش شدن رادار و سنسورهای الهی سنجش است. • مجاری قساوت در آیات قساوت قرآن، مجاری قساوت، اجتماعی سیاسی است: ۱. نقض میثاق ۲. طولانی شدن بازه زمانی تحقق آرمانها • قساوت سیاسی در جامعه ما ❓چاره: • شرح صدر برای اسلام، چاره قرآنی قساوت قلب سیاسی • جنگ شناختی دشمن مزید طولانی شدن آرمان ها دو وظیفه در "آیه استنباط"(۸۳نساء): ۱) امور امنیت و خوف به اولی الامر رد شود ۲) آنها استنباط و به جامعه آگاهی دهند • افراط و تفریط در ماجرای انتقام خواهی: - بجای سؤال و حتی اشکال درون چارچوب، تضعیف و تحقیر و برچسب به نظام! - مطلق حرف و سؤال، رد و صرفا بر اعتماد مبتنی شود! • اعتماد به مسئولین و هم عمومی بودن مسائل کشور دو اصل کنار هم - رهبری به فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح هم دستور داد حرف های دانشجویان را بشنوند و حاضر به جواب شوند! 📋 چکیده متن سخنرانی ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🇮🇷 این نزدن‌ها نشانه‌ی نمی‌توانیم‌ها نیست؛ نشانه‌ی تدبیر است. ▪️انتقاد از انتقام سخت حاج قاسم سلیما
49.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در این دعوای فعلی باید حد وسط را انتخاب کرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 📆 یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ 🏴 مراسم عزاداری شهادت (ع) صوت کامل / چکیده سخنرانی 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحقق آرمان‌های اسلام یک شرح صدر برای اسلام می خواهد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 📆 یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ 🏴 مراسم عزاداری شهادت (ع) صوت کامل / چکیده سخنرانی 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) ☑️ @m_ghanbarian
ج1 پیش‌نویس، استاد قنبریان.mp3
24.12M
🔰 بازخوانی آراء و اندیشه های شهید بهشتی (ویژه برنامه مدرسه نگاه همزمان با سالروز تصویب قانون اساسی) حجت الاسلام قنبریان ۱۴ آذر ۱۴۰۲ • اهمیت جایگاه شهید بهشتی در قانون اساسی • بعضی نگرانی ها در مذاکرات: بازتولید سلطنت و تجربه مشروطیت • جایگاه مردم در قانون اساسی باید در دوگانه ولایت-مردم (حق تعیین سرنوشت و رجوع به آراء عمومی و ...) دیده شود • سه مبنا در دوگانه ولایت-مردم - مبنای اول: ولایت فقیه در حد امور حسبیه (ولی فقیه وکیل مردم است و تعارضی بین حق تعیین سرنوشت و... باولایت نیست) - مبنای دوم: مردم شرط وجود برای انعقاد ولایت - مبنای سوم(شهید بهشتی): مردم جزء العلة برای ولایت • تعارض بین حاکمیت مردم و ولایت فقیه و حل تعارض طبق هر مبنا - الف: عدم تعارض طبق مبنای ولایت حسبیه - ب: حل تعارض طبق مبنای دوم: رابطه طولی و مردم مجرای اعمال ولایت (تفوق ولایت بر حق تعیین سرنوشت) - ج: حل تعارض طبق مبنای سوم: رابطه طولی است ولی خود ولایت فقیه هم با اکثریت مردم پذیرفته میشود • حکومت اسلامی نظامی مردمی بر پایه اسلام است • پاسخ بهشتی به قائلین به حذف ولایت فقیه از قانون اساسی • حکومت کردن با خواست اکثریت اما رهبری کردن بر اساس مصالح اکثریت نه تمایلات • سه سنجه هنگام تعارض بین تمایلات اکثریت و مصالح اکثریت • تز انقلاب اسلامی در سیاست و اقتصاد: امتداد جمهوریت در حکمرانی • بررسی بازنگری قانون اساسی • بازگشت از مبنای سوم (شهید بهشتی) به مبنای دوم در بازنگری • نظر امام خمینی در نسبت ولایت-مردم: تشکیل حکومت بستگی به آراء اکثریت دارد که همان بیعت صدر اسلام است ☑️ @m_ghanbarian
استاد قنبریان، کارگاه اصل43.mp3
22.11M
💠 کارگاه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی حجت الاسلام قنبریان ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ • سمت و سوی مکتب اقتصادی اسلام طبق نظر امام خمینی دخیل شدن توده میلیونی مردم محروم در تولید است • مطالبه اصلی رهبر انقلاب: پیشرفت همراه با عدالت. در نگاه رهبر انقلاب، پیشرفت مردم پایه همان عدالت است • تعاونی، طرح شهید بهشتی برای تحقق پیشرفت مردم پایه • اصل ۴۳ طرح پیشنهادی شهید بهشتی: روش سومی در مقابل اقتصاد خصوصی و دولتی (که در هر دو روش مردم اجیر هستند) • شروط شهید بهشتی برای تعاونی: - همکاری به جای رقابت - تعاونی در کنار اقتصاد دولتی نه در ذیل و ابزار آن - برای هر عضو یک رأی نه به اندازه سهم - تعاونی به صورت شاغل_مالکی باشد • جوهره تعاونی مشارکت مردمی است و اگر از این خالی شود هدف محقق نمیشود • تاریخچه ای از سیاست های اصل۴۴ • صد مشکل اقتصادی که ناشی از اصل۴۴ است!!! • ابلاغ اولیه سیاست های اصل ۴۴ بعد از رفت و برگشت ها ولی بدون بند ج (خصوصی سازی) • بند ب سیاست ها: افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به بیست و پنج درصد تا آخر برنامه‌ی پنجم توسعه و... • بیشترین راهبری برای تحقق این بند ها: بند نهم فصل سوم قانون اجرایی سیاست های کلی اصل۴۴ • چرا تعاونی محقق نشده؟ غفلت از دو تناظر اقتصاد مردمی برای اقتصاد مردمی در قانونی اساسی: حوزه سیاست و حوزه فرهنگ • اینکه تعاونی ها شکست خورده اند یک غلط مشهور است • تحقق پارلمان بخش خصوصی با بیشترین قدرت و نفوذ و عدم تحقق شوراهای قسط و... ☑️ @m_ghanbarian
🌀 روایتی اسرائیلی از ترورهای اسرائیل! رونن برگمن خبرنگار اسرائیلی ساکن تل آویو سال۲۰۱۸ کتابی درباره ترورهای ۶۰سال اخیر اسرائیل نوشت. با ۱۰۰۰مهره اطلاعاتی اسرائیل مصاحبه و هزاران سند را بررسی کرد. از ترور یاسر عرفات تا دانشمندان هسته ای ایران را بررسی کرد. از مئیر داگان رئیس پیشین موساد در این کتاب حرف‌های دسته‌اولی نقل می‌شود. درباره صنعت هسته‌ای‌ و دانشمندان هسته‌ای ایران یک جمله از داگان در کتاب هست که می‌گوید: "راه‌های زیادی برای اینکه یک ماشین را از حرکت بازداریم وجود دارد. مثلاً یک ماشین چند هزار قطعه دارد، شما باید بگردید و ببینید کدام قطعه اساسی است و آن را بردارید. ولی یک راه ساده‌تر هم وجود دارد، اینکه راننده را بکشی!" خود این کتاب می‌گوید سیاست اسرائیل در بحث پرونده هسته‌ای در دوران داگان «کشتن راننده» بود. سرّ ترور برخی دانشمندان هسته ای، شهید فخری زاده و... می تواند همین باشد. نکته جالب اسم کتاب است. برگمن آنرا از تلمود یهود عاریه گرفته است: "اگر کسی برای کشتن شما آمده برخیز و اول تو او را بکش"! این مجموعه ۴جلدی روایتی اسرائیلی از سازمان ترور اسرائیل است که معمای ترورهای اخیر فرماندهان مقاومت را هم حل می کند. ترور برای اسرائیل یک آموزه تلمودی و کاری پیش دستانه است که تجربه ۶۰ساله دارد و این دولت را به اعتراف این کتاب بزرگترین تروریسم دولتی کرده است. 📝 محسن قنبریان / ۱بهمن۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
🎥 📌فیلم ارائه‌های جلسه "حاج قاسم راه عبور از دوگانه ها" 🔻خون حاج قاسم راه عبور از کدام دوگانه ها را گشود؟ ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ ◀️ارائه اول: حجت الاسلام اسحاقی |دوگانه امت - ملت| ◀️ارائه دوم: دکتر ابدی |دوگانه انقلاب اسلامی- جمهوری اسلامی| ◀️ارائه سوم: حجت الاسلام امین اسدپور |دوگانه عقلانیت - انقلابی گری| ◀️ارائه چهارم: آقای اشکان شاه محمدی |دوگانه آرمان بدون مرز - منافع ملی| ◀️ارائه پنجم: حجت الاسلام علی مهدیان |دو گانه نهضت - نظام| ◀️ارائه ششم: حجت الاسلام علی محمدی |دوگانه سیاست ورزی - رویکرد نظامی امنیتی| ◀️ارائه هفتم: حجت الاسلام قنبریان |دو گانه آرمان گرایی - واقع بینی| ◀️ارائه هشتم: حجت الاسلام کاظمی |دوگانه ارزش مداری - عمل گرایی| ◀️ارائه نهم: حجت الاسلام وطن فدا |دوگانه تشیع علوی - تشیع صفوی| ◀️ارائه دهم: حجت الاسلام صادقی |دوگانه مقاومت - پیشرفت| 💢برای مشاهده هر بخش روی آن کلیک کنید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🔻 مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) 🌐 @maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ما هنوز غدیر انجمن حجتیه را جشن می‌گیریم ✅ غدیر عید بزرگ دخالت مردم در سیاست است ✅ مردم‌سالاری در متن دین است حوصله کردن با مردم حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
44.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هستی‌شناسی ولایت ولایت پیوستگی با مردم است 🔵 قرآن برای حاکم جامعه از کنار همه واژگان می‌گذرد، از واژه ولایت استفاده می‌کند حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولایت طولی؛ ولایت عرضی 🔴 کاش قبل از سردار شهید سلیمانی این حرف از زبان ما روحانیون بیان می‌شد حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هستی ولایت با رابطه مردم-مردم محقق می‌شود (أخوت) أصبحتم بنعمته إخواناً حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت زینب (س) ، انسان برین و عرفانی در عین حال سیاسی_اجتماعی 🔰قسمت اول × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ۲۴آبان۱۴۰۲ 🎵 صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عدالت و آزادی بدون معنویت و عرفان بدون حماسه دو لبه قیچی! • غرب سراغ آزادی و شرق سراغ عدالت رفت و هردو منهای معنویت! در اینجا هم عرفانی بدون حضور اجتماعی؛ مملکت را استبداد و استعمار گرفت از او خبری باز نیامد! • زینب(س) تجسم خطبه۲۲۲ نهج البلاغه است کسانی که خدا در عقولشان راز می گوید و آنها در جامعه حرکت می آفرینند! 🔰قسمت اول × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۴آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian