eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
852 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در ساحت اندیشه باید مراقب التقاط باشیم! 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قله دین خالص و دینداری مخلصانه اباعبدالله است 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در ماجرای اعتراض به عثمان و یزید، تفاوت معترضین در انگیزه آنان بود! 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
۳-ربیون و جامعه ربانی.mp3
26.62M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی جلسه سوم هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف • شان دیگر همکاری ربیّون با انبیاء: ساخت جامعه ربّانی (۷۹آل عمران) لکن کونوا ربانیین بما کنتم تُعلّمون الکتاب و بما کنتم تَدرسون • شروع از میثاق فطری و اثاره عقول (خطبه۱) • بحث امیرالمومنین با رئیس شرطه های پایتخت(فرمانده فراجا)! • مواجهه با عبیده سلمانی و ربیع بن خثیم و ۴۰۰قاری کوفه! • بازسازی غدیر با مناشده رُحبه و احتجاج برای امامت • مشورت در همه کارها با مردم بجز احکام الهی(نامه۵۰) • احترام به تشخیص مردم (فرازی از عهدنامه مالک اشتر) • اصل ۶ و ۷ قانون اساسی؛ کشور داری هم اتکاء به آراء عمومی و هم حکمرانی شورایی ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محسن قنبریان: ما در تصویر جبهه امام حسین (ع) کوتاهی کردیم مدرس حوزه در مطرح کرد: 🔺تعبیر اینکه یا بیعت کن و یا گردنت را به تیغ بسپار برای هیچ امامی جز اباعبدالله نیامده است. 🔺قضیه غزه هم شبیه به هم است که یا تسلیم شو یا همه زندگی ات را می‌گیریم. 🔺اشتراک معنایی جدی داریم که امامش حسین (ع) است. 🔺اما ما در تصویر جبهه حسین ابن علی (ع) کوتاهی کردیم و نوعی خوانش فرقه‌ای از امام حسین (ع) داریم. 🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قنبریان: دانشجویان و کنشگران خود را برای حل مسائل سخت آماده کنند/ رهبر انقلاب خلوص و وحدت را با هم در نظر دارد مدرس حوزه در مطرح کرد: 🔺دولت، حکومت و حرکت مقدس معنایش تقدیس اشخاص نیست و من در اینجا هیچ جایی را برای محافظه کاری درست نمیدانم که آدم حقی را بشناسد و به سمت آن حق نرود. 🔺 یک زمانی دانشجویان نزد رهبر انقلاب در دیدار سالیانه این پرسش را کردند: آیا خلوص را نگه داریم یا وحدت را؟ انقلابی خالص شویم و به دنبال شدیدترین ورژن جبهه انقلاب برویم یا طرف وحدت را بگیریم؟ رهبری صراحتا اعلام می‌کند که من هر دو را می‌خواهم. 🔺 عزیزان دانشجو و کنشگران در صحنه برای حل مسائل سخت خود آماده کنند و دوره مسائل آسان تمام شده است. همین دوگانه را اگر یک سرش را بگیریم آسان است. در عین حال اینکه می‌خواهیم سر مسائل اصلی انقلاب بایستیم باید گستره آن را در سطح چتر وحدت و انسجام ملی ببینیم. 🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺محسن قنبریان: ایده تبعیض مثبت در شورای راهبردی اساسا غلط است مدرس حوزه در مطرح کرد: 🔺ایده تبعیض مثبت که آقای ظریف مطرح کردند را از اساس غلط می‌دانم که این موضوع هم توسط متفکران مغرب زمین نقد شده و اندیشمندان خودمان نیز با آن موافق نیستند. 🔺تبعیض بد است، منفی و مثبت هم ندارد. اگر می‌گویید اقوام، زنان یا اصنافی در حقشان اجحاف شده باید برای آنها مطلبه حق کرد و حقشان را به نسبت جمعیتی که دارند بدهید و این عین عدالت است و به آن تبعیض مثبت یا منفی نمی‌گویند. 🔺تبعیض مثبت یعنی در شرایط مساوی یک کسی را به یک دلیلی ترجیح بدهی و خود این موضوع دوباره تکرار چرخه تبعیض در جامعه است. 🔺فلان مذهب یا فلان فرقه که رسمی و مورد احترام هستند باید حقشان در حد قانون داده شود، ولی نباید طوری باشد که آنچیزی که رسمی و اکثریت است دیگر فاقد ارزش است و این خلاف عرف همه دنیاست. 🔺آیا این به این معناست که اکثریت حق دارد حقوق اقلیت را نادیده بگیرد؟ خیر! 🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥محسن قنبریان: نتیجه استفاده ابزاری از دین سکولار شدن است/ واکنش به هر موضوع سیاسی را نباید به صحرای کربلا برد مدرس حوزه در مطرح کرد: 🔸سکولار شدن در یک دوگانه شکل می‌گیرد که وجهی از آن استفاده ابزاری از دین است که برآیندش برای سکولارها تقویت آن می‌شود. 🔸از هیئت‌ها قصد دین‌زدایی را دارند چه برسد به سیاست! یعنی بگویند آن را در همان سال شصت و یک هجری قمری دفنش کنید. 🔸اگر بخواهیم منصفانه بگوییم: غیر از اینکه یک خط غربی دارد، بی احتیاطی‌ها و ناشی‌گری در جبهه خودی دارد که آن استفاده ابزاری از دین است . 🔸استفاده ابزاری از دین یعنی دوگانه حسین (ع) و شمر را در همه قالبهای دعواهای سیاسی هم بیاوریم. 🔸در اطرافیان هر دو سمت انتخابات افرادی بودند که طمع داشتند یا متحجرانی پیدا می‌شد، پس نسبت غیر انقلابی به طرف مقابل دادن غلط است. 🆔 @snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥محسن قنبریان: تنها دو سوم افراد اعزامی لشکر یزید به کربلا آمدند و سایرین از این جنگ اکراه داشتند مدرس حوزه در مطرح کرد: 🔸در تاریخ است که در کوفه معاصر با نهضت حسینی، هیچ جوانی نماند مگر اینکه به اجبار دستگاه اموی به کربلا اعزام می‌شد. از سوی دیگر در تاریخ ذکر شده است که بخاطر کراهتی که این جوانان نسبت به جنگ با اباعبدالله داشتند، از هر هزار نفر، سیصد الی چهارصد نفر به کربلا می‌رسید. 🔸آن سی هزار نفری که در کربلا مقابل امام حسین(ع) ایستادند، تنها یک سوم از افراد اعزامی بودند. آن دو سوم که با لشکر نیامدند، به شیارها و بیابان‌ها رفتند و امکان برگشتن به کوفه و همچنین سایر شهرها را نیز نداشتند. جمعیتی از این افراد سر یک تل جمع می‌شوند. این افراد در کتاب «اهالی تپه ندبه» نامیده شدند. 🔸من در کتاب «اهالی تپه ندبه» بررسی کردم که این اتفاق در جنگ‌های گذشته هم رخ داده است. برای مثال این تعداد در جنگ صفین، 30 هزار نفر بوده است. این اتفاق در تاریخ تکرار می شود. 🆔 @snn_ir
۱-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
18.77M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی جلسه اول / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • درس مهم آیات ابتدایی سوره زمر: - خلوص دین در ساحت اندیشه - اخلاص دیندار در ساحت انگیزه فاعبدِ اللهَ مخلصاً له الدین/ الا للّه الدینُ الخالص • دین، "طریقه ای که در زندگی اجتماعی انسانی پیموده می شود"، یا همان سبک زندگی است. • انسان یک موجود وحدانی و اندیشه و انگیزه اش متحد به هم است؛ پس ایندو یکی می شود. • در وصیت سیدالشهدا(ع) فقرات اول، خلوص دین و فقرات آخر، اخلاص ایشان را بیان می کند. • "علی ملة رسول الله" یعنی بر آیین پیامبر و دین خالص و بدون مشوب - روایت ابوحمزه ثمالی، خلوص و اخلاص در جنگها • سید مظلومان دو جا از مقتل خود این تابلوی خلوص و اخلاص دین را بلند کرد: بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علی عدالتخواه نیست، خوارج عدالت خواهن!؟ 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب دوم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 شنبه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دین باز در قیافه این روزهای شما 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب دوم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 شنبه، ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
۲-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
25.1M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی جلسه دوم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ✔️ چهار صنف از ضرب دین و دیندار، خلوص و مشوب: 1⃣ دین خالص، دیندار مخلص قله آن عاشورای حسینی است... 2⃣ دین خالص، دیندار مشوب قرآن چند جا(۵۱ اعراف، ۷۰ انعام و..‌.) اینها را دین باز می خواند! • امام صادق(ع) در روایت عبدالله بن جندب علت جهالت و دین گریزی ها را اینان معرفی کرد! 3⃣ دین مشوب، دیندار خالص! جهل مقدس از خوارج تا داعش و... این صنف اند. • در خطبه۶۱ حضرت امیر خوارج را "من طَلَب الحق فاَخطاَهُ" معرفی می کند. - نه عدالتخواه بودند و نه...؛ نادان البته عدالت و ولایت و... را بد و کج می فهمد! 4⃣ دین مشوب، دیندار مشوب! بدترین اصناف است؛ مجسمه اش حزب اموی است! • ابوسفیان در دوره شرک (دین مشوب) هم بخاطر بت ها کار نمی کرد؛ دنبال تجارت مکی و شهر سرمایه داری بود! • معاویه همان خط را با اسلام پی گرفت! - سخن رشید رضا در تفسیر المنار ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | 🔰 سخنرانی | حکومت تملیکی ممنوع 👤 حجت الاسلام 📌 گزیده سخنرانی شام غریبان محرم ۱۴۰۳ @azzahraasharif ☑️ @m_ghanbarian
۳-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
21.8M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی جلسه سوم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ✔️ صنف دوم : دین بازان! • دین برای دنیاست و نتایجش آخرت می سازد. • گاهی طاغوتها دین را مقابل دنیا قرار می دهند! مثل آنچه در عاشورا رقم خورد - سیاست ابن زیاد درباره عریف ها و بیت المال • دین بازی در دو گونه: - در همه وضعیت ها - در هنگامه بلا • جمله معروف اباعبدالله(ع): - دینداری آدامسی (دین بازی در هنگام بلا) - دیّانون! • فضای تولد دین بازی: - بعثت و مکه دین باز و منافق ندارد - دین بازی در هنگام حکومت دینی رخ می دهد؛ مدینه رسول الله هم داشت! • راه حل غلط دگر اندیشان: سکولاریسم! - چرا رسول الله این راه را نرفت؟! - راه درست راه امام خمینی است نه حوزه نجف و...! • کلمات مقدس تر، حتما دینداری بیشتر نیست! - جملات حسینی با ادبیات انسانی و کمتر مقدس! ☑️ @m_ghanbarian
۴-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
25.96M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی جلسه چهارم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ✔️ ادامه صنف دوم: دین بازان • خلوص دین پس از مدرنیته مهمتر و سخت تر شده است! • راه حل دگر اندیشان: سکولاریزم - علَم کردن حوزه نجف مقابل حوزه قم و امام - فرآیند سکولاریزاسیون: دین بازان موجب دین گریزی / توصیه سکولارها موجه می شود! ✔️ راه حل دینی مبارزه با دین بازی: 1⃣ سخت گیری و نظارت بر کارگزاران: - نظارت پسینی بعد از احراز صلاحیت - گزینش با اختبار نه میل شخصی و رأی شخصی - جاسوس بر کارگزاران (نه مردم)! - تنبیه بدنی متخلف و تشهیر به خیانت و عار بین مردم 2⃣ منع تملق و چاپلوسی - ثناء بیشتر از استحقاق، چاپلوسی و کمتر از آن ناتوانی در سخن یا حسادت است اما ثناء و گزارش کارها و... باید پشت سر باشد نه جلوی رو ... - فراز های عالی انتهای خطبه۲۱۶ در نفی تملق و نحوه مواجهه مردم با حاکم 3⃣ ادبیات علیه دین بازی - قرآن و روایات در گفتارهایشان برای جامعه دینی، علیه دین بازی هم گفته اند؛ ما چرا حذفش می کنیم؟! - استدلال غلط به تف سربالا! شهید مطهری ارزش این استدلال را اندازه همان تف می دانست! • دین خالص و دینداری مخلصانه حسین(ع) در نامه به بنی هاشم ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عده‌ای از سکولارها از دنیای غرب برایمان سوغات آورده‌اند ➕راه حل پیامبر(ص) برای مبارزه با دین بازی و بالتبع دین گریزی را در جلسه چهارم بشنوید 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 🏴 شب سوم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 یکشنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پروژه جریان سکولار در داخل کشور جدایی دین از امر سیاسی است 🎙حجت الاسلام 🏴 شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 دوشنبه، ۱ مردادماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 باید موقعیت‌ها را برای دین بازها سخت و داغ کرد 🎙حجت الاسلام 🏴 شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 دوشنبه، ۱ مردادماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با دین بازها با شدت بیشتری باید برخورد کرد 🎙حجت الاسلام 🏴 شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 دوشنبه، ۱ مردادماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
۵-خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی.mp3
25.2M
🔅 خلوص و اخلاص دین در مکتب حسینی جلسه پنجم / هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان ✔️ صنف سوم: دین مشوب، دیندار مخلص! (جهل مقدس) • مثل خوارج: مَن طَلَب الحقَّ فَاَخطَاَهُ(خ۶۱) خطای در اندیشه اما طالب حق در انگیزه اند! • دو سر طیف جهل مقدس: - متحجرانی که به قصد قربت کنجی از اسلام را می شناسند و می خواهند (عمدتا احکام قضایی اش!) و چیزی از آزادی و مردمسالاری و... در اسلام سراغ ندارند! - متجددانی که اهل مناسک و در احوال شخصی متعبد اما در اجتماعیات و اقتصاد و... سکولارند! • دو ناحیه جهل مقدس: 1⃣ به لحاظ روش و مبادی: - طیف اول نص گرا، علم و عقل ستیز، غرب ستیزی حداکثری و... - طیف دوم عقلانیت مدرن را جای عقل و سیره ثابت عقلا گرفته اند! • عاشورا جمع بین غیب و شهود، عشق و عقل 2⃣ به جهت نتایج و مقاصد: • دین مرضی از آگاهی و اختیار انسان می گذرد! - طیف اول چیزی از آزادی و عدالت و مردمسالاری و... در اسلامشان ندارند و فقط توحید و شریعت شعارشان است - طیف دوم اینها را می خواهند اما از غرب می گیرند و دین فردی را از رساله و دین! • دین خالص حسینی هم عدالت دارد هم آزادی و همه هم برای خدا (تحف العقول) • "تنی که زیر سم اسبها لگدمال می شود جریمه یک روح بزرگ را می دهد" (شهید مطهری) ☑️ @m_ghanbarian
🔰 تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع! • نوحه بر غزه و مقایسه‌اش با کربلا، برخی میراث‌گرایان را نگران کرده است! متوقف‌کردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عده‌ای از انقلابیان را برآشفته است! و باز دعوا و برچسبِ «افراطی‌ها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است! ▫️ ادعا: نه کسی با اهل‌بیت علیهم‌السلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچ‌روزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیه‌السلام می‌شود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کرب‌و‌بلای حسین(ع) را ارث برده است! ❓ آیا مقایسه‌ناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیه‌السلام مجوّز است که حکومت و حکمرانی‌ای غیرعلوی اختیار کند؟! ❗️اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمی‌رسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاس‌کردنش) واجب نباشد؟! • حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسله‌جبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است! • پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیش‌آمد و خون‌آمدی به خود دیده‌اند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد! ❗️عجب از کسانی که قمه‌زنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) می‌شمارند؛ اما تشبّه و تشابه‌خواندنِ خون‌های ریخته‌شدهٔ تأسّی‌کنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمی‌تابند! برخلاف مبنای فقهیِ توقیفی‌بودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) می‌شمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته‌ دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امامِ شهید نمی‌دانند؟!! • وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادق‌الوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشته‌ای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) می‌کنند! اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کرب‌و‌بلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟! • ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژه‌خواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه می‌کنید وقتی حسین(ع) را آن‌گونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگ‌تر از آن در اسلام نیست. ❗️حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهل‌بیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریسته‌اند!۹ امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیه‌ساز» نشود! که وگرنه؛ گریه‌کنانِ امروز با گریه‌کنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشته‌شدن حسین(ع) فرقی نمی‌کنند!۱۰ ازهمین‌رو بود که شهید مطهری فریاد می‌کرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» می‌گوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند می‌زند. • امام رضا علیه‌السلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برای‌مان به‌زیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳ روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلک‌های ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة] اما هم‌او در ادامه می‌فرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است! یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست). این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارث‌بودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست. تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند. ❓غزه بدین معنا، چرا کرب‌و‌بلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگ‌آمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است. ❗️این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست! آنچه غزّه از مصیبت می‌بیند، ارثِ کرب‌وبلای ننگ‌ناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچ‌روزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمی‌شود! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵ ☑️ @m_ghanbarian
📌 پاورقی های یادداشت "تشبیه غزه با کربلا؛ سهل یا ممتنع" ۱. خطبه۲ ۲. بحار ج۴۴ص۲۹۸ ۳. اینجا بخوانید ۴. یا اباعبدالله اسوه انت قدماً (کامل الزیارات ج۱ ص۷۲) و: فلکم فیّ اسوه (طبری ج۴ص۳۰۴) ۵. به مقاله چالش شعائر از نگارنده رجوع کنید ۶. آیه ۵۴ مریم ۷. کامل الزیارات ج۱ص۶۴ ۸. همان ص۷۴ ۹. ر.ک: کامل الزیارات ابن قولویه ۱۰. ر.ک: کتاب "اهالی تپه ندبه" اثر نگارنده ۱۱. بیان رهبر انقلاب اسلامی و شهید مطهری را اینجا بشنوید ۱۲. کتاب سفر شهادت را از اینجا تهیه کنید ۱۳. امالی صدوق ج۱ص۱۲۸ ۱۴. شرح ابن ابی الحدید ج۳ ص۲۴۹ 📎 مطالب مرتبط: - کربلای جدید! - حسین آنجاست که عاشورا آنجاست! ☑️ @m_ghanbarian
41.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جهل مقدس در ابتدا قیافه متحجرین را دارد 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب پنجم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 سه‌شنبه، ۲ مردادماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir
53.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنبش‌های بزرگی برای مستضعفین در جهان شکل می‌گیره متاسفانه ما نیستیم! 🎙 حجت‌الاسلام 🏴 شب پنجم مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶ 📥 دریافت نسخه: تصویری 📆 سه‌شنبه، ۲ مردادماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @m_ghanbarian @ashabolhossein_ir