eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
853 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۵-کارکرد حلقه های میانی در سیره اهل بیت.mp3
28.11M
⭕️ کارکرد حلقه های میانی در سیره اهل بیت جلسه پنجم / ۱۴شهریور۱۴۰۳ حجت الاسلام قنبریان هیات لبیک مشهد • یادآوری و جمع بندی بحث و تطبیق بر زمانه خودمان... • نهاد مسجد در تاسیس اسلام، نه برآمده از قدرت و نه ثروت - وضعیت موجود و مطلوب ما • شبکه نقباء با ربیون و با عموم مردم • بازتولید عریفان در پیوند با نقیبان و حلقه های میانی: - (در توزیع منابع): عریف الماء در زمان ما میتواند تعاونی های توسعه شهری و دهیاری باشد! - (در عدالت توزیعی): میشود کمیته امداد و بنیاد برکت و... کمک ها را از طریق این شبکه مویرگی به محتاجان برساند! • حلقه های میانی راه تحقق گام دوم (سخنان ۹۸/۱/۳)... ☑️ @m_ghanbarian
❗️ هنیه "الوتر الموتور" نیست! • این تعبیر در زیارات برای سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) به کار می رود. "الوتر" یعنی فرد و تنها و "الموتور"، کشته رها شده ای است که انتقام او گرفته نشده است. به تعبیر دیگر: تنها بازمانده اش، یاوری برای خونخواهی نمی یابد! تفاوت سیدالشهدا با شهدای دیگر یکی در همین است که او "الوتر الموتور" است. آنچه مختار و قیامهای لثارات الحسینی کردند، حقیقتاً انتقام خون حسین(ع) نبود؛ و الا امام زمان(عج) "الموتور بأبیه" خوانده نمی شد. جای دیگر توضیح داده ام انتقام حسین(ع) به برقراری حکومت ائمه عدل و تحقق قسط جهانی است؛ که از "امام مطلق" برمی آید.۱ ❓ آیا مهمانِ ترور شده ایران (اسماعیل هنیه)، الوتر الموتور است؟!! یا ما در خونخواهی مستضعفیم؟! • ظاهرا توان نظامی و وعده قطعی و همراهی مردمی به خونخواهیِ مهمان، او را الوتر الموتور نگذاشته است؛ لکن طولانی شدن زمان تحقق و سطح مقابله ها با جنایات بی باک صهیونیست ها می فهماند که گرچه قوی اما مستضعفیم! ❗️"چگونه جواب دهیم که جنگ فراگیر نشود؟!" این از خونخواهی شهیدان فخری زاده و سلیمانی و... با ماست! ❗️"در جنگ ترکیبی چه کنیم که هزینه ها، منافع ملی و رضایت عمومی گردد؟!!" علیرغم اقتدار نظامی مان با ماست. منعی ندارد هم "مقتدر" باشیم هم مشمول "الذین استضعفوا"! ما با همه اقتدار برای ریشه کنی نهایی ظلم و استکبار، به حجت خداییم؛ لکن اعاده حیثیت و شرف را وظیفه داریم. ...................... ۱. ر.ک: مقاله منتقم دادگر • دو مطلب مرتبط: ۱ و ۲ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۶/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
کارکرد حلقه های میانی در سیره ائمه اطهار(ع) در این ۵جلسه بحث حجت الاسلام و المسلمین مراحل نهضت و نظام را در سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بررسی می کند. نقش گروه های پیشران (ربیّون) در ایجاد عزم و حرکت عمومی و نقش نقباء و عرفاء در اتصال اینان به هم و به امام در نظام امامت و امت بررسی می شود. با این رجوع به تاریخ و سیره، مفهوم که رمز تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است بهتر فهم می شود. ❓نقباء چگونه خلوص مکتب را با پیوستگی و انسجام اجتماعی مردم جمع می کنند؟! کلمه توحید و وحدت کلمه با وجود ضعیف الایمان ها و حتی منافقان در جامعه قابل جمع است؟! ❓در مرحله نظام و استقرار، عدالت اجتماعی، مردمی سازی در اقتصاد و سیاست و... چگونه ممکن است؟! نقش عریف های دیروز در تقسیم عادلانه منابع و هم توزیع عادلانه درآمد چیست؟! ❓با پیدایش دولت مدرن و پیچیدگی اداره چگونه میتوان ایده نقابت و عرافت را در نظام امت و امامت بازتولید کرد؟! چقدر این ایده در مبنا و روش میتواند حلقه های میانی سخنرانی یکِ سه رهبر انقلاب اسلامی را تبیین کند؟! 🎧 فایل صوتی این ۵جلسه را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/5244 https://eitaa.com/m_ghanbarian/5245 https://eitaa.com/m_ghanbarian/5254 https://eitaa.com/m_ghanbarian/5264 https://eitaa.com/m_ghanbarian/5271 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک جنگ بجای همه جنگها! 📍جنگ با ائمه کفر؛ نه چون ایمان ندارند، چون اَیْمان، (رعایت عهد و پیمان) ندارند! 🔸 آموزه عیسی(ع) هم صلح زیر شمشیر است! 🔰 یکبار اسرائیل را ریشه کن کنید ، صلح در خاورمیانه برقرار خواهد شد. 🏷 پ.ن: - این جنگ مذهبی نیست که او هم بخاطر عقایدش جنگ دیگری شروع کند و تمام نشود! جنگ برای رعایت حریم انسانی است ؛ تا عهد و پیمان ها محترم بماند. بدون آن هیچ پیمان صلحی نخواهد ماند ! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بقیه الله سلسله مباحث بقیه الله از حجت الاسلام و المسلمین قنبریان از منظری معرفتی-عرفانی در عین حال اجتماعی-سیاسی به وجود مبارک امام زمان(عج) می پردازد. بمناسبت سالروز امامت ایشان استماع آنرا به مشتاقان پیشنهاد می کنیم: http://mghanbarian.ir/lecture/681/ ☑️ @m_ghanbarian
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 طرح ژنومی جمهوری اسلامی خلاصه ای از بیانات حجت الاسلام قنبریان بعنوان "اسلامی که انقلاب کرد" در برنامه راز (قسمت اول) تاریخ ۲۱مرداد۱۴۰۳ • نقشه امام خمینی بنای مدنیت اجتماعی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی بود دو رکن اصلی آن: سپردن کارها به دست مردم و حرکت در چارچوبه شریعت اسلامی • یک نقشه ژنومی -که ۱۲ ضلعش را بیان می کنم- می شود از فرمایشات رهبران انقلاب داد که هر ضلع دو دیگری (تجدد و تحجر) را بیرون می کند؛ این اضلاعِ مکتب امام و حرف نوی انقلاب اسلامی است: ۱. تقدیر الهی _ همت مردمی ۲. توحید _ کرامت انسان ۳. معنویت _ عقلانیت ۴. اجرای احکام الهی _ رعایت اقضائات و مصلحت های عمومی ۵. آراء عمومی _ افکار اسلامی ۶. حکمرانی بشری _ هدف های الهی ۷. عدالت اقتصادی _ پیشرفت و تولید ثروت ۸. وحدت _ خلوص ۹. مشروعیت _ کارآمدی ۱۰. تقویت علم و اقتصاد _ تقویت بنیه دفاعی ۱۱. استقلال _ آزادی ۱۲. نگاه ملی _ نگاه امتی 🎧 صوت کامل این برنامه را اینجا بشنوید! • پ.ن: این دو مجموعه فیش را ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1710 https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2601 ☑️ @m_ghanbarian
32.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 وحدت و خلوص خلاصه ای از بیانات حجت الاسلام قنبریان بعنوان "اسلامی که انقلاب کرد" در برنامه راز (قسمت دوم) تاریخ ۲۳مرداد۱۴۰۳ با عنوان "جمع بین وحدت و خلوص" • نقشه امام بنای مدنیت اجتماعی-سیاسی براساس عقلانیت اسلامی بود با دو رکن: سپردن کارها به دست مردم / حرکت در چارچوبه شریعت • خلاصه اش می شود مردم سالاری دینی؛ دو طیف با آن مخالفند... آدمها را زود نباید متهم به تحجر کرد ولی برخی افکار تحجری است... • لجنه ای هست که پیشبرد انقلاب را فقط از قوای قهری و قضایی و نظارتی می خواهد... چرا آنطرف نایستیم؟ تایید بیشتر و انتخابات رقابتی تر نخواهیم؟! در دوره نهضت بیشتر بر سر اقناع مردم حساب باز می کردیم... • بهشتی رئیس قضاییه بود اما با دگر اندیش ها مناظره می کرد! "غلبه حجت" و "قبول امت"، رمز پیشبرد انقلاب [با قدرت نرم] است... • نظر شهیدان صدر و بهشتی درباره قانون شدن یکی از دو فتوا... وقتی در فتوا چنین است در سیاست ها و تدبیرهای بشری بطریق اولی... 🎥 خلاصه قسمت اول را اینجا ببینید! 🎧 فایل صوتی کامل این قسمت را اینجا بشنوید! • پ.ن: در این سخنان هرگز حزب اللهی ها و بچه های انقلاب متحجر یا داعش خطاب نشدند بلکه صراحتا گفته شد در سال۸۸ همین ها پای جمهوریت ایستادند. لکن مصلحانه برخی حرفها و تلقی ها درباره مردم و مردمسالاری دینی که گوشه کنار در حجره ها و گروه های مجازی بیان می شود نقد شد! 📎 این لینک را ببینید https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9925 ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمیشیپا (شبکه پیشرفت) برگزار می‌کند: 💎 سرفصل‌های دوره: - حکمرانی اقتصادی - حکمرانی فرهنگی - مسائل اجتماعی ایران - مسائل سیاسی ایران - مبانی حکمرانی مردمی 🎓 همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهیبرای ثبت‌نام‌ به شناسه زیر در "ایتا" یا "بله" پیام دهید👇 @mpa_shipaa 📱بصورت حضوری و مجازی؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ⏳مهلت ثبت‌نام: تا ۶ مهرماه 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/shipaa
محسن قنبریان
❗️ هنیه "الوتر الموتور" نیست! • این تعبیر در زیارات برای سید مظلومان اباعبدالله الحسین(ع) به کار می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️دکتر پزشکیان راست (نه درست) می گوید! "ما" [دولتهای ج.ا ، بلکه برخی دیگر از مقامات لشکری و کشوری] دنبال صدور انقلاب نبوده و نیستند! اصلا "صدور انقلاب" در مقطع کنونی، تحصیل حاصل است. انقلاب در دهه اول خود صادر شد؛ در منطقه اسلامی و در چهره جبهه فراگیر مقاومت شاهد آن هستیم. بلکه جسورانه باید بگویم برای بخش بزرگی از مدیران و مقامات نیازمند "واردکردن انقلاب" هستیم! صدور انقلاب، بین خبرگان قانون اساسی در همان سال۵۸ هم کشور گشایی و مداخله در امور داخلی کشورها و عدم لحاظ منافع ملی نبوده است! (نگاهی گذرا به مشروح مذاکرات قانون اساسی ذیل بند۱۶ اصل۳ این را عیان می کند) اما دیگر کف انقلابی و ایرانی بودن (نه صدور انقلاب) ، حفظ عزت و شرف خود و اعاده حیثیت خود با خونخواهی مهمان خویش که هست! اگر نگاهی به ذهنیت مردم منطقه پس از ترور شهید هنیه بیاندازید، جای صدور انقلاب، نگران دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ج.ا میشوید! دنبال این که هستید! جمله دیگر رئیس جمهور بیشتر نگران کننده است که: "اسرائیل با ترور شهید هنیه می‌خواست ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما ما تا حالا خویشتن‌داری کرده‌ایم"! دوگانه خویشتن داری/ جنگ منطقه ای، نادرست است؛ گزینه درست " طراحی و اجرای خونخواهی و بدون تاخیر" بود؛ که هیچیک از آندو نیست! انقلابی عمل کردن، عقلانیتی هوشمند است و دقیقا همان، مانع تجاوز دائمی اسرائیل بلکه جنگ فراگیر است؛ که ظاهرا باید از یمن و لبنان وارد کنیم، چون از بچه های انقلابی پذیرفته نمیشود و مهر تندروی و بی کله گی می خورد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۶/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
قسمت اول؛ جمهوری اسلامی یعنی اراده خدا و اراده مردم در کنار هم.mp3
5.39M
🎙 جمهوری اسلامی یعنی اراده خدا و اراده مردم در کنار هم | حجت الاسلام قنبریان: 🔹دردنیای امروز، لیبرالیسم می گوید اراده های مردم، ارزش ساز است. هرچی میل کردن همان ارزش است، همان خوب است. اما خوب تابع امیال نیست، میل، اراده و فعل،ارزش ساز نیست، تابع ارزش است اما همین ارزش الهی با اراده آزاد مردم منعقد می‌شود. @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎙#کلیپ_صوتی جمهوری اسلامی یعنی اراده خدا و اراده مردم در کنار هم #حلقه‌های_میانی | #قسمت_اول حجت ال
🔰حلقه های میانی، فناوری مردمی سازی در گام دوم 🎙 کلیپ صوتی جمهوری اسلامی یعنی اراده خدا و اراده مردم در کنار هم 🔹همه خوبی هایی که می خواهیم از آن حرف بزنیم در اسلام رسول الله که بعد توسط امام تکرار شده، همه در ذیل مردم سالاری دینی و در ذیل جمهوری اسلامی جمع است. خلاصه جمهوری ما دو کلمه است: خدا و مردم. در این قسمت حجت الاسلام قنبریان به تبیین اراده خدا و مردم می پردازد 🎙جهت شنیدن کلیپ صوتی کلیک کنید | @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
قسمت دوم؛ نه کابل، نه پاریس.mp3
4.38M
🎙 نه کابل، نه پاریس | حجت الاسلام قنبریان: 🔹 تحقق اراده خدا و مردم لازم است که همه ارزش های انقلاب اسلامی را دارد. پیشرفت، تمدن اسلامی، آینده موعود که می‌خواهیم بسازیم یک کانکس پیش ساخته نیست که من و شما بسازیم و به مردم بگوییم بفرمایید داخل، باهم میسازیم. 🔹مردم از مجرای فهم واختیارشان، از اراده آزادشان انتخاب می‌کنند و از اینجاست که تبیین یک فریضه می شود و وجوب پیدا می کند. اگر مردم نمی آمدند وجوب پیدا نمی کرد، مگر بدون مردم می شود. @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎙#کلیپ_صوتی نه کابل، نه پاریس #حلقه‌های_میانی | #قسمت_دوم حجت الاسلام قنبریان: 🔹 تحقق اراده خدا و م
🔰 حلقه‌های میانی، فناوری مردمی‌سازی در گام دوم 🎙کلیپ صوتی نه کابل، نه پاریس 🔸دو تفکر در مقابل جمهوری اسلامی است. 🔹یک؛ تفکری که مردم را در صیرورت‌ها، رسیدن به قله‌ها و آرمان‌ها حذف می‌کند؛ این راه حل کابل است. 🔹و دو؛ تفکری که می‌خواهد مردم را به پاریس ببرد و اصلا آسمان را عوض کند در صورتی که آرمانی درکار نیست و قرار نیست به جایی برسند، رویایی ندارند و هرچه مردم خواستند همان رویاست. 🔹 تحقق اراده خدا و مردم باهم لازم است. در این قسمت حجت الاسلام قنبریان به تبیین تحقق اراده ها می پردازد 🎙جهت شنیدن کلیپ صوتی کلیک کنید | @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کجای جهانی حسین جان؟ به کوفه؟ به تهران؟ به غزه؟ به لبنان؟ 🎙 حاج 🏴 مراسم عزاداری شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام 📆 چهارشنبه، ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع) @mahdirasuli_ir @ashabolhossein_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مردمی ترین حکومت، در اسلامی ترین آن! • جوهره "مردمی بودن" یک حکومت، رضایت عمومی از آمدن حاکم و استمرار حکمرانی اوست. • و جوهره اصلی "اسلامی بودن" یک حکومت، رعایت صلاح واقعی -نه صرفاً امیال و اهواء زود گذر- آنهاست. و صلاح واقعی، همان است که از سوی خداوند در دین حقش "اسلام" بیان شده است. • شَمل و پراکندگی و جدایی این دو (رضای عمومی و صلاح واقعی) از هم، چیز غریبی در تاریخ جهان نیست. حکومتها عمدتا در یک طرف این جدایی یا طرد هردو شکل گرفته اند. • "مردمسالاری دینی" در یک کلمه تألیف این جدایی و "جمع بین صلاح و رضا"ست. هم در چارچوبه اسلام باشد و هم رضایت عامه بدان را داشته باشد. • امام زمان(عج) را "أَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَ الرِّضا" ندبه می کنیم! ⬅️ منتظر ظهور بودن با تلاش برای تحقق کامل حکومت مردمی اسلام یا مردم سالاری دینی همراستاست! (عج) 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۶/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
. 🗂 ادامه مباحث اندیشه‌های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر 🔺حجت الاسلام محسن قنبریان 🔺شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۷ 🔺مکان: قم، حوزه علمیه مشکات، مرکز تخصص ----------------------------------------------- 💠 گروه حکمرانی و اقتصاد | مرکز راهبری برهان بله | ایتا 💠 مرکز راهبری برهان بله | ایتا | آپارات | اینستاگرام | وبگاه 💠 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات بله .
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در مقابل دشمن موجب خشم الهی است ✏️ رهبر انقلاب: قرآن کریم عقب‌نشینی را در واقع موجب غضب الهی بیان کرده و تبیین کرده؛ وَ مَن يُوَلِّهِم يَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ‏ فِئَةٍ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه؛ اگر چنانچه در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است ... عقب‌نشینیِ غیر تاکتیکی کردید ــ گاهی اوقات عقب‌نشینی هم یک تاکتیک است مثل پیشروی، که آن عیب ندارد: اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ‏ فِئَة؛ تاکتیک این است ــ اگر غیر از این موارد عقب‌نشینی کردید، فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه. [موجب خشم الهی میشود]. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار کنگره‌ی بزرگداشت شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد. ۱۴۰۳/۵/۲۴ 🔸متن کامل بیانات: khl.ink/f/57489
قسمت سوم؛ هیچ چیز تغییر نمی کند مگر با خلق اراده عمومی.mp3
3.72M
🎙 هیچ چیز تغییر نمی‌کند مگر با خلق اراده عمومی | حجت الاسلام قنبریان: 🔹هیچ چیزی در جمهوری اسلامی تغییر نمی کند، تعالی پیدا نمی کند الا به خلق اراده عمومی. آینده؛ با ایده های آسمانی و با فکرهای نخبگان مردم زمینی می شود، جزئی و روشن می شود و با اراده عمومی ملت ایران ساخته می شود. @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎙#کلیپ_صوتی هیچ چیز تغییر نمی‌کند مگر با خلق اراده عمومی #حلقه‌های_میانی | #قسمت_سوم حجت الاسلام قن
🔰 حلقه های میانی، فناوری مردمی سازی در گام دوم 🎙کلیپ صوتی هیچ چیز تغییر نمی‌کند مگر با خلق اراده عمومی 🔹 بیانیه گام دوم در مقام توصیف و توصیه، حرف اصیل انقلاب اسلامی را در هشت یا نه آموزه یادآوری کرده و کلمه محوری آن را خلق اراده عمومی قرار داده است 🔸کاش برای حل همه مشکلات فرهنگی و اقتصادی که تبدیل به بحران می شود با منظر خلق اراده عمومی به آن نگاه کنیم که خلق اراده عمومی برای آن چگونه می شود؟ در این قسمت حجت الاسلام قنبریان به تبیین مفهوم خلق اراده عمومی می پردازد 🎙جهت شنیدن کلیپ صوتی کلیک کنید | @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
از دولت درباره حجاب چه بخواهیم؟! • به نظرم این سخن آیت الله علم الهدی، معقول، و اسلامی است: کشف حجاب نه؛ روش به انتخاب دولت! • رهبر انقلاب اسلامی در ۲دی۱۴۰۲ در تبیین مردم سالاری دینی و اثر انتخابات نکته اساسی فرمودند: هر دو کلمه‌ی «جمهوری» و «اسلامی» وابسته‌ی به انتخابات است!(بخوانید) • واضح است حکم ضروری اسلام(اصل وجوب حجاب و حرمت کشف حجاب) به رأی مردم نیست؛ اما روش تحقق آن در جامعه، روشی سیاستی و تقنینی است که تاکنون هم قوانین عادی، معلومش می کرده است. اینکه برای کشف حجاب مثلا تعزیر بگذارند یا جریمه؟ گشت ارشاد و طرح نور باشد یا روش دیگر، هیچکدام نص دینی نیست؛ قوانینی بشری است که فقط عدم مغایرت آنها با شرع در شورای نگهبان بررسی می شود. پس می تواند به حسب زمان و شرایط، موقعیت جامعه و نظرگاه متولیان امر متنوع شود.(دقت کنید) • رهبر انقلاب در همان سخنرانی به این نکته مهم توجه می دهد: "با انتخابات میشود در کشور ایجاد کرد. صاحبان دیدگاه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میخواهند تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا یا اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سرکار بیاورند؛ این میشود تحوّل" • رئیس جمهور با تذکر به گشت ارشاد یا حتی قصد تغییرات در طرح حجاب، را نباید سلب حیثیت کرد بلکه باید از طرح و اقدام او پرسید؟! او قسم خورده حافظ ارزشهای اسلامی باشد اما متعهد نیست طرح های گذشته را تغییر ندهد! محسن قنبریان ۱مهر۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
قسمت چهارم؛ حلقه میانی، فناوری خلق اراده عمومی در گام‌دوم.mp3
4.29M
🎙 حلقه های میانی، فناوری خلق اراده عمومی در گام دوم | حجت الاسلام قنبریان: 🔹تو امروز باید خلق اراده عمومی کنی چون تو برای اقلیت زندگی نمی کنی تو می خواهی هشتاد میلیون ایرانی را به یک سرانجامی برسانی نه فقط متدینانت را از آلودگی نجات دهی این یک فناوری میخواهد یعنی خلق اراده عمومی... @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎙#کلیپ_صوتی حلقه های میانی، فناوری خلق اراده عمومی در گام دوم #حلقه‌های_میانی | #قسمت_چهارم حجت الا
🎙کلیپ صوتی حلقه های میانی، فناوری خلق اراده عمومی در گام دوم 🔹کار حلقه میانی چیست؟ حلقه میانی یک جمع به نیابت از مردم نیست، پیشران مردم است. روحانیت در دهه پنجاه ثابت کرده است که این فناوری مال او است. فناوری ای که دهه پنجاه با آن گام اول انقلاب را برداشتین یعنی خلق اراده عمومی در این قسمت حجت الاسلام قنبریان به تبیین فناوری خلق اراده عمومی می پردازد 🎙جهت شنیدن کلیپ صوتی کلیک کنید | @hoseinie_hedayat ☑️ @m_ghanbarian
🔘 تسلیت، تنبّه، تنبیه! ضایعه اسفناک کشته شدن کارگران معدن طبس را به خانواده هایشان، جامعه کارگری و مردم عزیز تسلیت عرض می کنم. حوادث کارگری تلخ و شیرین هایی دارد. تلخ هایش فقط محبوس شدن در معدن طبس و طرزه و یورت و... نیست؛ شیرینش البته برای رسانه ها، معمولا امانت داری کارگر شهرداری و پاکبان از مال مردم و... است! حوادث کارگری در کنار تسلیت، تنبّه ای برای جامعه هم دارد: - تنبه عدالت (در منزلت، درآمد، توزیع منابع و فرصت برابر و...) - تنبه در ارزش و اینکه بهرمندی ها باید از کار و کار عامل بهرمندی ها باشد؛ نه بورس بازی نه استثمار! - و... حوادث کارگری -بخصوص وقتی مکرر شود- مقتضی تنبیه هم هست: - تنبیه عاملان و مقصران حادثه - تنبیه ناظران و واسپاران و تنزیل ها از قراردادهای واگذاری - تنبیه قانون گذاران یا مجریان در کمبود امنیت و تامین های شغلی - تنبیه مسئولان (از مجمع و مجلس تا دولت و...) در عدم تحقق سهم مالکیت و انتفاع این دهک های جامعه در سیاستهای واگذاری منابع اما معمولا به تسلیت بسنده می شود! 📝 محسن قنبریان ۲مهر۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
امام حسن عسکری (ع): یَأْتِی عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا اَلْقَوَّامُونَ بِضُعَفَاءِ مُحِبِّینَا وَ أَهْلِ وَلاَیَتِنَا یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ وَ اَلْأَنْوَارُ تَسْطَعُ مِنْ تِیجَانِهِمْ ...  علمای شیعه ای که محبّین و اهل ولایت ما را که ناتوان هستند، سرپرستی می کنند (و معارف را به آنها می رسانند)، در حالی وارد روز قیامت می شوند که نور از تاج سرشان می‌تابد...  (تفسیر الإمام العسکری -علیه السلام-، ص۳۴۵، ح۲۲۶) بدین وسیله ضایعه درگذشت فاضل ارجمند مبلّغ دینی حجت الاسلام پرندین را به خانواده و بازماندگان و حوزه علمیه بهبهان و جامعه مبلغان تسلیت عرض می کنم. عمامه روحانیت وقتی نورانی خواهد بود که قیام به امر ضعفای محبین اهلبیت(ع) نماید. استضعاف های فرهنگی و اقتصادی را با تبلیغ و خدمات اجتماعی و مطالبه گری های سیاسی جبران کنند. عزیز از دست رفته ما برای تبلیغ در روستا اقدام و در دل پیر و جوان کردستان بزرگ جا گرفت. راهش پر رهرو باد ؛ خدایش در رحمت و مغفرت و رضوان خویش جایش دهد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 حاشیه‌ای بر اعلام تعطیلیِ درس آقامجتبی خامنه‌ای! سال‌هاست که دشمن ایشان را به اتّهام «تلاش برای جانشینیِ رهبری» تخریب می‌کند؛ حال‌آنکه غیر از شنیده‌های سابق، اخیراً نیز از پدر متّقی و حکیم‌شان نَقل و رسانه‌ای شد که مخالف جانشینیِ فرزندشان -به‌خاطر شبههٔ موروثی‌شدن یا چیز دیگری- هستند. این را به کمیتهٔ خاصّ خبرگان (کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹) هم گفته‌اند؛ اما می‌بینید قضیه تمام نمی‌شود! تعطیلیِ درس ایشان (به دلیلی بین خودشان و خدا) گرچه می‌شد مسئله‌ای «عادی» در حوزه تلقّی شود، باز مسئله‌ای «خاص» بین دوست و دشمن می‌شود؛ برخی دوستان به جهات اخلاقیِ ایشان استناد و استدلال کردند که «اقبال» هزاروششصد متقاضی برای شرکت در درس ایشان، آن‌هم در هنگام رکود حلقه‌های استادوشاگردی، و کم‌رونقی و تعطیلیِ برخی دروس در حوزه، عاملی برای تعطیل‌کردن درس‌شان شده است، دشمنان هم که...! بندهٔ ناچیز در مسئلهٔ جانشینی، هم‌نظر -بلکه مطیع- پدر بزرگوار ایشان هستم؛ اما در سایر مسائل از جهات علمی و عملی نباید به فرزندان ایشان -از جمله این فرزند فاضل‌شان- جفا شود؛ مثلاً ایشان حق دارند از عالمان حوزه باشند، آن‌چنان که فرزندانِ برخی زعمای گذشته بودند و هستند. البته اینجا نکته‌ای مهم می‌شود که «جریانی عادی» را «غیرمعمول» می‌کند و آن، غیر از شائبهٔ جانشینِ رهبری و اشتهار در رسانه‌هاست: «معمول» در حوزه‌ها این بوده که فرزند فاضل و درس‌خوان، درس می‌گوید و دروسش منتشر می‌شود، تألیف می‌کند و نقد می‌شود؛ مؤافق و مخالفِ علمی پیدا می‌کند و تدریجاً در صحن علنیِ حوزهٔ علمیه، در مرآی اساتید و بزرگان رشد می‌کند. فخرالمحققین در قدما، و آقامصطفی خمینی در متأخرین، نمونه‌های روشنی هستند؛ سیدمصطفی باآن‌که مستشکلِ درس امام بود، خودش درسی بعضاً شلوغ‌تر هم داشت و آثار علمیِ ایشان منتشر می‌شد (هشت‌کتاب فقهی و فلسفی، دوکتاب در تبعیدِ ترکیه، ده‌اثر در تبعیدِ نجف). این‌گونه بود که غیرشاگردانش، او را نه به شهادت شاگردان و هم‌بحث‌ها، بلکه به شهادت آثارش قضاوت می‌کردند. می‌دانیم که در حوزه، هم‌نشینیِ نام با عنوان «آیت‌الله» و پیداشدن نمودهای زعامت؛ تحفّظ یا ملاحظه‌کاری دربارهٔ پرداختن به آرای آن شخص شکل می‌دهد و معمولاً مورد نقد و ابرام جدّی قرار نمی‌گیرد. (مگر دربارهٔ کسانی که خلاف مشهورشان فزونی گیرد!) لذا دورهٔ مناسب جهت تناظرها و بحث‌ها، دقیقاً در همین دورهٔ سنّی و مرحلهٔ علمیِ مثل آقامجتبی دامت‌توفیقاته انجام می‌شود و خروجیِ آن مواجهات علمی با هم‌سطح‌ها، با «روندی طبیعی» و «روشی عادلانه» به ارتقاهای علمی رسیدن و نشستن بر پلّه‌های فضلیت است. اقتضای «ورع» این نیست که برای انتشار صوت و متنِ «سیزده‌سال تدریس» اقدامی نشود. چه‌اینکه حضور در میزگردها و همایش‌های علمی، با ارائه‌های تخصّصی برای عالمان دینی؛ ناجورتر از برخی فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی نیست که تقوا و خویشاوندی با رهبر انقلاب اسلامی بخواهد مانع آن و موجب احتیاط گردد، یا رانت و امتیازِ آقازادگی تلقی شود. همه شاهدیم که آقازاده‌های فاضل و درس‌خوانده - حتی اگر در زیّ شخصیِ برخی از ایشان اخلاق آقازادگی مشهود باشد - در این مسئله، نوعاً «عادی»اند؛ یعنی دروس‌شان منتشر و کتاب‌های‌شان چاپ می‌شود و در معرض نقد قرار می‌گیرد. در مجامع تخصصی، لَه یا علیه آرای علمی حاضر می‌شوند و این‌گونه به شکل عادی، دارای مؤافق و مخالف علمی، شاگرد و منتقد می‌شوند. درس‌شان هم از همین مجرای عادی؛ پُر یا خالی، شروع یا تعطیل می‌شود. بنده البته به شهادت برخی فضلا، باخبرم از سطح خوب و مقبولِ درس آقامجتبی؛ لکن اگر تعطیلیِ درس‌شان ادامه یافت، به‌نظر می‌رسد بهتر است که دروس گذشتهٔ ایشان منتشر شود و در معرض استفاده و نقد جامعهٔ علمیِ حوزه قرار گیرد. چه‌اینکه حضور علمیِ ایشان در مسئله‌های مطروحه در حوزه، علاوه‌بر استفادهٔ جامعهٔ علمی، پاسداشت رویه‌های معمول در ارتقای علمی در انظار نخبگان حوزوی نیز هست و ازقضا دقیقاً همین روش، اقتضای تقوا و ورع و ناآقازادگیِ متوقع از ایشان است. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲ ☑️ @m_ghanbarian