❓زکات یا کفاره؟!
🔺جامعه می داند طلبه هایی که شبی جای رفتگران(در گناباد) و روزی جای نیروهای امداد(در اهواز) و... رفتند، شهریه شان به نصف حقوق آنان نمی رسد؟!
🔺پیج داران اینستا خبر دارند گستره ی این نمونه ها چقدر وسیع است؟! از گروههای جهادی در صحراهای کرمان و سیستان تا مناطق صعب العبور چهارمحال و لرستان خبر دارند؟!
🔺بدبینان که همه چیز را نمایشی و ظاهر سازی می بینند از صدها نمونه گمنام و بی صدا سراغی نمی گیرند؟!
✅ بنده تقریبا با طلاب هر شهر و مدرسه ای مواجه میشوم کارهای کوچک و بزرگ از این دست می شنوم و می بینم. این همان "فضیلت فراموش شده" ای است که روزی از مثل ملاعباس تربتی در کتابی به همین نام می خواندیم و امروز به برکت انقلاب اسلامی و روحیه جهادی در حال گسترش است.
👇اما حرف اصلی ام با خود این عزیزان است:
❓فکر می کنید کار شما از مصادیق زکات و تبرع است یا کفاره؟!!
در احادیث "هرکار خیری، صدقه است" ، "زکات نیروی بدنی، کمک به افتادگان است" ، "کارهای خیر، زکات نعمت" و "نیکویی کردن به همسایه ها، زکات رفاه" ای است که ندارید!
اما کارهای زیبایتان، "کفاره"ی عمل سوء تعدادی اشراف ریش دار هم هست!
کفاره، کارکردش پوشاندن و دفن و بی اثر کردن کار قبیح است.
خانه های میلیاردی برخی اشراف مذهبی، ماشینهای دودی و دوری از مردم برخی بزرگترهایتان، تله کابین ها تا اروپاگردی های برخی عمامه به سرهای غیر روحانی، مهمانی ها و تالارهای آنچنانی و اسراف آقازادگان سفیه برخی پرطمطراق ها و ساختمانهای مجلل و اضافی برخی مدرسه داران و... اعتماد عمومی به نهاد روحانیت را بدجوری دارد تخریب می کند. ۵سال پیش در نظر سنجی ای ۵۷/۳%مردم نمره منفی به ساده زیستی روحانیت دادند حالا که خیلی بدتر!
ضربه اعتقادی آنانی -که به تعبیر حضرت آقا مثل موریانه اعتماد هزار ساله مردم به روحانیت را می جوند- موجب شده کارهای درست و عالی و به جای شما، صدقه و تبرع تلقی نشود بلکه کفاره عمل سوء دزدان لباس شما در جامعه دیده شود!
بخاطر همین جامعه با کار شما مواجهه کار ملاعباس تربتی در زلزله تربت حیدریه نمی کند و انگار اینها را وظیفه شما می داند! بلکه بدبین است که آیا آخوند پرنفوذی که شدید هم چنین می مانید؟!
⬅️پس کنار پرداخت کفاره ی عمل سوء هم لباسهای کمتر اما درشت تر خود، برای کاهش آن قبایح در لباس پیامبر(ص) هم کاری بکنید. نمی شود دانه درشتهایی گناه کنند و کفاره اش را کوچکترها بدهند!
بهترین دارایی شما "علم" و "بیان" است و زکات آنها، "وادار کردن[صنف]خود به عمل" و "اندرز دادن" و نهی از منکر کردن است. عمل خود را با قدرشناسی از اساتید زاهد و مهذب تکمیل و با دستبوسی و تملق غیر وارستگان تباه نکنید.
🔺مطالب مرتبط:
- با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟
- آخوندها کجایید؟
📝محسن قنبریان ۹۷/۹/۳۰
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
✴️"آقازادگی، از غرامت تا غنیمت!" پیش منبر شب وفات حضرت فاطمه معصومه(س) ❓به نظرتان هزینه های یک مرد
آقازادگی، از غرامت تا غنیمت.mp3
13.67M
✴️ آقازادگی، از غرامت تا غنیمت
۹۷/۹/۲۷
۵۶دقیقه
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚽️ بت فوتبال!
❗️بله پیشروی کرده ام: از "تب فوتبال" به "بت فوتبال"!
بارها در این یادداشتها نوشته ام: حکم جزء و کل فوتبال یکی نیست.
با دوستان و بچه ها روزی را توپ بازی کردن و یا حتی بخاطر فرزندت بازی ای را تماشا کردن را انقلابی ترین آدمها -مثل سید حسن نصرالله- هم دارند! https://www.mashreghnews.ir/news/335532
اما کل فوتبال در جهان معاصر، مجموعه ای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و حکم دیگری دارد.
✅ روزی"پله" گفت: "فوتبال برایم یک مذهب است و توپ را می ستایم"!
این سالها هافبک یونتوس(سامی خدیرا) هم همان را تکرار کرد و فوتبال را مذهب مردم ایتالیا خواند!
✅ پروفسور ریکاردو به همراه فرانسیسکو ثابت کردند: فوتبال مذهب سکولاری است که در جهان ترویج میشود https://www.mashreghnews.ir/news/97144
✅ میخائیل دورچاک در شقه دیگر دنیا هم به همان حرف رسید: "فوتبال مذهب معاصر است ما امروز بجای صلیب به توپ تعظیم می کنیم"! https://af.sputniknews.com/worldcup-2018-archive/201806212419262
✅ این برداشت تعجب ندارد وقتی هیچ مراسم مذهبی در دنیا نمیتواند همزمان ۷۰۰میلیون نفر از ۱۸۰کشور را ۹۰دقیقه پای تماشای فینال لالیگا بین رئال و بارسا میخکوب کند و فرقی نکند چه ساعتی از شبانه روز است! https://www.mehrnews.com/news/4180048
❗️جای توپ ۳۰میلیاردی در ایران برای رونمایی در جام جهانی قطر(اگر صحت داشته باشد) اگر ضریحی ۳میلیاردی و حتی کمتر برای مزار یک امام رونمایی می شد، اعتراض و انتقاد بیشتری در فضای مجازی شنیده می شد!
http://akharinkhabar.ir/sport/4852340
غوغای سالانه سر بودجه های مذهبی با سکوت مخارج و بدهکاری باشگاههای فوتبال و هم حقوقهای ابر نجومی مربیان و بازیکنان از بودجه عمومی را کنار هم ببینید تا بیشتر باور کنید فوتبال دارد یک مذهب تمام میشود. مذهبی که فقرا و پابرهنگان هم زاد خود را خرج و نذرش میکنند و...
واقعا فوتبال بت نشده است؟
"قالوا نعبد اصناما فنظل لها عاکفین"(۷۱/الشعراء)
#تب_فوتبال
#بت_فوتبال
#مذهب_فوتبال
🔺مطالب مرتبط:
-برزیلته۱
-برزیلته۲
-پیوست برزیلته۲
-فلسفه ی فوتبالی!
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۲
☑️ @m_ghanbarian
قم و نجف علمیت او را می شناختند که قطعا افقه از برخی صاحبان رساله بود. شاگردانش می دانند با پذیرش مسئولیت قضایی، ده سال مرجعیت خود را به تأخیر انداخت و خرج انقلاب کرد.
طلبه ها می دانند تأدبش اجازه نداد شهریه مجزای از رهبری دهد و زعامتش را ذیل ایشان معنا کرد. جامعیتی در علم و عمل، سیاست و اخلاق مثل استادش شهید صدر داشت. کاش کارش مثل سه برادر شهیدش به شهادت ختم می شد...
خداوند با آنها محشورش کند.
☑️ @m_ghanbarian
❓پرسمان انقلاب (۱)
سؤال رسیده: چرا رهبری برای حادثه دختران زاهدانی که در آتش سوختند و به حق دل عده زیادی از این بابت آزرده شد، پیام ندادند اما برای حادثه دیروز دانشگاه آزاد پیام صادر کردند. مگر رهبری، رهبر مستضعفین نیستند پس چطور فقط نگران لاکچری های تهران نشین هستند؟
🔆پاسخ:
اول این دغدغه را ستایش میکنم مهم است مستضعفین خیلی مهمند.
اما بنظرم گمانه تان درباره رهبری به لحاظ منطقی شواهد مقبول ندارد حتی اگر در خصوص مورد ۴دانش آموز اخیر پیام نداده باشند!
۱. در موارد زیادی برای حوادث مشابه در استانهای محروم پیام داده اند پس نتیجه تبعیض تهران و مستضعفان مخدوش است. صرفا چند نمونه: سانحه جاده ای جوانان سرباز(۹۵/۴/۵)/ تسلیت جان باختگان دانش آموزان بخاطر واژگونی اتوبوس در بروجن(۹۱/۷/۳۰) و...
۲. مستضعفین بیش از تسلیت، پیگیری میخواهند. در زلزله بم شخصا بازدید رفتند(ویدئویش در اینترنت هست) برای زلزله کرمانشاه زودتر از مسئولین اصلی رفتند...
۳. نمونه هایی در خاطر دارم که از مدرسه ویرانی در استان بوشهر یا... گزارشی در تلویزیون پخش شد یک هفته بعد خبرش خوانده شد که از سوی ایشان اقدام برای بازسازی شده است.
۴. موردی و منتظر خبر تلویزیون ماندن شأن رهبری نیست لذا نگاهی به سیر کمک به مستضعفان و عدالت خواهی شان لازم است:
-از اموال دست رهبری از همان سالهای اول رهبری که برنامه توسعه اقتصادی توسط دولت اجرا میشد و حرف از له شدن محرومان زیر چرخهای توسعه بلند شد، سفرهای استانی شروع کردند. خودشان در نقاط محروم حاضر و پروژه تعریف کرده و تامین اعتبار کردند.
-در دوره آقای خاتمی همین را ادامه دادند فقط مباشر و مجری طرح را دولت معرفی و اعتبارات را به اعتبارات استان مربوطه افزودند.
-در دوره آقای احمدی نژاد که خود این روند را در پیش گرفت ایشان دیگر سفر استانی نرفتند و بجایش بنیاد برکت راه افتاد (لیست فعالیتهای این بنیاد در مناطق محروم را ملاحظه کنید)
۵. مطالبه از دولتها درباره محرومان و مستضعفین و معاقبه از تبعیض موارد زیاد است صرفا یک نمونه: https://www.mashreghnews.ir/news/714928
#از_دهه_بصیرت_تا_دهه_فجر
#چهل_سالگی_انقلاب
#پاسخها_درخواستها
📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۵
☑️ @m_ghanbarian
🔰انتظار در تراز ندبه ۲
#محسن_قنبریان
منتظر واقعی از "حیرتی" رهیده و به "حیرتی" رسیده است!
*وقتی عملت پشت سر درکها و کشفهایت ندود دچار حیرت میشوی. حیرتی مذموم از بی تحرکی و بی عملی. امام صادق(ع) فرمود: "طول التسویف حیره: فردا فردا کردنت طولانی شد، دچار حیرت میشوی". وقتی"دانسته" را "به کار نبستی"، بار بعد مرددتری که انجام دهی یا ندهی؟!
تیزهوش ترها و بفهم تر ها بیشتر در معرض این اختلالند(پژوهش دانشگاه میشیگان بر اعضای انجمن بین المللی تیزهوشان)!
*اگر دانسته ها را بکار بستی و عازم شدی و پشت هر علم-عملی دنبال آرمانت بودی و دیدی انگار نمیرسی، "حیرتی دیگر" می آید. حیرت است اما جنسش متفاوت از قبلی. مادری که بچه اش را در شلوغی گم کرده، پرتحرک است اینسو و آنسو می دود نه "اطمینان" که "هر گمان" را پی میگیرد در پشت هر دودیدن و سرکشیدن امید، پیدا کردن بچه اش را دارد وقتی نمیرسد، "حیرت" می کند میداند در امتداد یکی از همین راههاست که رفته اما کدام است؟!
این "حیرت" منتظر است! و دوباره شروع می کند از اول...
وقتی به این حیرت رسیدی که امام ات پشت همین اعمال فردی و اجتماعی لازم و مکارم و فضایل ضروری است اما انجام همه، تو را به او و روزش نمی رساند، "حیرت" می کنی اما از جنس آن مادر... و دوباره از سر میگیری...
"الی متی احار فیک یا مولای...؟!"
تا کی در حیرت و سرگردانت باشم آقای من؟!
#امام_زمان(ع)
#جمعه_های_انتظار
☑️ @m_ghanbarian
❓پرسمان انقلاب (۲)
🌐جانشین رهبری؟!
سوابق عراقی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بیشتر پس از رحلتشان شنیده شد! درحالیکه ایشان متولد عراق در خانواده ای مقیم عراق بود و تقریبا نیم عمر خود را همانجا گذراند. لکن تقریبا دو دهه آخر عمرشان را ویژه تر خرج جمهوری اسلامی کردند از قبول مناصب مهم تا مطرح شدن بعنوان گزینه جانشینی رهبری در بین نخبگان و خبرگان ایران، که بیماری شان تعقیب آنرا منتفی کرد.
شانتاژ رسانه ای جریانی سیاسی در ایران هنگام نصبشان به ریاست قوه قضائیه مبنی بر عراقی بودن ایشان و شبهه در حکمشان، موجب شد سوابق عراقی و حتی مبارزاتی ایشان علیه صدام خوب بیان نشود.
❓سؤال مهم این است: وقتی مجتهدی انقلابی و زبده می تواند با اینکه نیم عمرش را در عراق بوده، حتی برای جانشینی رهبری هم مطرح شود، چرا دیگران مثل او نتوانند؟!
مثلا اگر هم مبارز ایشان -شهید آیت الله محمدباقر حکیم- که باز تقریبا نیم عمرشان را در ایران گذراند، حکم برای فقیه شورای نگهبان می گرفت یا عضو خبرگان می شد، چه منع شرعی و قانونی داشت؟! حتی اگر لازم بود الزاما از یکی از استانهای ایران رأی بگیرد، آیا رأی گرفتنش سخت تر از مرحوم آیت الله شاهرودی و برخی فقهای دیگر خبرگان که متولد نجف و کربلایند بود؟!
❗️به لحاظ قانون اساسی ولی فقیه، فقیه شورای نگهبان و خبرگان شرط ایرانیت مثل رئیس جمهور و...ندارد.
❗️خبرگان تنها نهادی در قانون اساسی است که خود اختیار حدود و ثغور انتخاباتش را دارد.
❗️ادله شرعی ولایت فقیه نیز شرط تابعیت یک کشور خاص را ندارد و حداکثر شرط قبول و بیعت آن کشور را دارد.
❗️درتجربه تاریخی هم موارد اعمال ولایت از سوی فقهای تراز اول در امور ایران، از سوی فقهای غیر ایرانی کمتر از ایرانی نبوده است. میرزای شیرازی از سامرا حکم تحریم تنباکو داد. شیخ جعفر نجفی(کاشف الغطاء) و سید علی طباطبائی(صاحب ریاض) هردو عراقی و مقیم نجف اند که فتوای جهاد در جریان جنگ ایران و روس را صادر می کنند و..
❓حال اگر باتوجه به ظرفیت قانون اساسی و اختیارات مجلس خبرگان، زمینه ای برای حضور مجتهدین شاخص جریان مقاومت -که همه برخواسته از انقلاب اسلامی ایران و تحت حمایت رسمی جمهوری اسلامی اند- در مجلس خبرگان(ولو بعنوان عضو ناظر) فراهم شود چه محذوری پیش می آید؟!
❓معقول و مقبول است طلبه ای ۳۰-۴۰ساله و معمولی صرفا با امتحان اجتهاد عضو خبرگان شود و در تعیین رهبر آینده ام القرای اسلام رأی داشته باشد اما مثل سید حسن نصرالله، عیسی قاسم، زکزاکی و...هیچ نظری نداشته باشند؟!
❓جز جریان سیاسی غربزده -که وزیرش رسما از لزوم وارد کردن مدیر از خارج می گفت- اما نصب فقیه امینی مثل شاهرودی را برای قوه قضاییه در دهه ۷۰ بر نمی تابد، چه چیزی مانع است؟!
❓چرا گزینه های آینده رهبری مرکز تشیع در جهان صرفا از بروکراسی و احزاب و جناحهای موجود سیاسی ایران و چهره های تکراری و بعضا امتحان شده و کوچک برای رهبری بررسی شود؟!
❓امروز ولایت فقیه، رهبر فقط ایران نیست. به تدبیر این رهبر کم نظیر -که خدایش تا دولت یار نگه دارد- ولایت فقیه رهبر مقاومت در کل منطقه اسلامی است. آیا برخی چهره های منصب دار موجود و گذشته ایران تنها گزینه های جانشینی این جایگاه مهمند؟ و آیا مقاومتهای اسلامی منطقه حتما آدم برآمده از بروکراسی های نه الزاما ایده آل ایران را برای رهبری بر خود خواهد پذیرفت؟! آیا رهبری منطقه ای، خبرگانی منطقه ای نمی خواهد؟!
...شاید بیشتر درباره اش گفتم!
#از_دهه_بصیرت_تا_دهه_فجر
#چهل_سالگی_انقلاب
#پاسخها_درخواستها
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۸
☑️ @m_ghanbarian
9.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢کلیپی از نشست ۹دی سال ۸۹
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی(قسمت اول):
✅نقد در سه قسمت تقدیم میشود:
۱- سانسور و مغالطه در نقل اقوال امام و فقهاء
۲- مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
۳- برخی اشتباهات دوستان نادان
______________________
⬅️ در این مستند آقایان کدیور و سروش می خواهند براساس روایت داود بن سرحان پشتوانه مذهبی برای بهتان زدن به مخالفین نظام بسازند و نمونه های احتمالی را نه خطا بلکه رویه ای دینی جلوه دهند!
آقای کدیور ادعا می کند تا قرن ۱۰ فقهاء از "باهتوهم" در این روایت، مبهوت کردن اهل بدعت با حجتهای قاطع می فهمیدند اما از قرن ۱۲ به این سو معنای بهتان زدن، اظهر شده است! و از اینجا به امام و شاگردانشان گریز میزنند.
درحالیکه بر اهل فقاهت روشن است کماکان همان معنا و استشهاد به آیه "فبهت الذی کفر" در بین فقهاء از جمله فقیهان انقلاب اسلامی اظهر است !
🔺امام(ره)خود در تحریر نسبت کمتر از زنا در فحش ها -مثل دیوث- را موجب تعزیر می شمارد.
🔺رئیس قوه قضاییه امام(آیت الله اردبیلی)هم در درسهای فقه خود روایت را به مبهوت کردن اهل بدعت با حجتهای قاطع معنا و همین معنا را اظهر می شمارد. بهتان زدن به اهل بدعت را در کارهایی که مرتکب نشده اند جایز نمیداند چون کذب است(فقه الحدود و التعزیرات ج۲ص۳۰۱).
آقای کدیور واژه مهدور العرض را از جانب خود ساخته ادعا می کند فقهای نظام بی آبرو کردن این افراد را جایز می شمارند! درحالیکه عالی ترین مقام قضایی در دوره امام در ادامه همان مباحث این اصل خود ساخته کدیور را به تصریح ابطال می کند که: احترام نداشتن اهل بدعت در اسلام موجب جواز بهتان به آنها نمی شود چنانچه تهمت زنا بر غیر مسلمان(کافر) در روایات نهی شده است(ر.ک:همان)
کدیور سپس سراغ شاگرد دیگری از امام که در شورای نگهبان است (آیت الله مومن)می رود و چنانچه در بقیه نوشته هایش هم سابقه دارد بخاطر اغراض سیاسی حرف طرف را سانسور و تحریف می کند و کاملا برعکس فرمایش ایشان جلوه می دهد!
آیت الله مومن در توضیح مبانی تحریرالوسیله امام ذیل این بحث که آیا میتوان به اهل بدعت به استناد روایت داود بن سرحان(باهتوهم) نسبت زنا داد و آیا اگر کسی چنین کرد از حد(قذف) معاف است؟ بحثی دارند و می فرمایند چنین قولی بنا به فرضی است که از "باهتوهم" معنی بهتان زدن گرفته شود لکن این معنا مسلم نیست.
بعد معنای مقبول را که همان مبهوت کردن با حجت و استدلال است مطرح کرده و چنین نتیجه میگیرد: "مع هذا الاحتمال فلاحجه فیها علی جواز قذفهم: با احتمال معنای مبهوت کردن دیگر هیچ حجتی بر جواز نسبت زنا دادن به اهل بدعت باقی نمی ماند"(مبانی تحریر الوسیله/کتاب الحدود/ص۴۵۱). جالبتر اینکه بعد، عدم جواز را بنا به احتمال دیگر (که باهتوهم بمعنی بهتان زدن باشد) هم محکم می کنند: عمومات حرمت قذف(نسبت زنا دادن) و اجرای حد بر این احتمال(جواز بهتان به اهل بدعت) حکومت دارد(ر.ک: همان) نتیجه اینکه بنظر ایشان هیچ راهی برای معنای دلخواه آقای کدیور باز نیست لکن ایشان بینات سخن این شاگرد امام را رها و در اللهم الا ان یقالها دنبال چیزی برای مطلوب خود است!
تا اینجا ثابت شد فقهای تراز اول جمهوری اسلامی و متصدیان تقنین و قضا هرگز چنین تئوری ای نداشته اند.
✅ محور دیگر حرفهای اینان مغالطه درمعنای حفظ نظام و مصلحت نظام و جواز تعطیلی موقت برخی احکام در صورت تزاحم با آن است که چون در سخنرانی امسال رحلت امام مفصل بدان پرداختم تکرار نمی کنم و اهل دقت را به همان ارجاع می دهم.(۱)
پایان قسمت اول نقد مستند بهتان از بی بی سی.
ادامه دارد.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
(۱) سخنرانی "مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی ، مصلحت بافی، مصلحت سازی"
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۹
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت دوم): مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
#بخش_اول
درمستند بهتان برای خود رهبران فقط سه مورد شمارش می شود:
✅ موارد ادعایی مجوز یا ارتکاب بهتان از امام!
1⃣ درباره روحانیون مرتبط با دربار.
جمله امام درباره آنها نه توصیه به تهمت زدن است نه حتی کتک زدن بلکه صرفا برداشتن عمامه(خلع لباس) آنها را از جوانان می خواهد.
امام حتی پس از دیدار فرح با آیت الله خویی و خشم انقلابیون از آیت الله، هرگز اجازه بدگویی از ایشان را نداد http://mobahesat.ir/7524
ماجرای طلبه ای که بی مقدمه در حضور امام کلامی گفت و امام سخن او را قطع کرد و فرمود ۴۰روز مرا به زحمت انداختی! مشهور است.
2⃣ جمله امام درباره مسلمان نبودن مصدق!
چند اشکال این مورد در مستند:
-نقل سروش از مکالمه جلال الدین فارسی با امام در تعارض با نقل خود جلال الدین در مصاحبه با روزنامه اعتماد ملی(شماره ۵۹در ۸۵/۱/۲۸) است! در مصاحبه روزنامه امام پس از شنیدن شهادت جلال فارسی مبنی بر خمس دادن مصدق میفرماید: ان شاءالله مسلمان بوده است. اما سروش میگوید امام شانه بالا انداخت و گفت این بحث را خاتمه دهید!
-ظرف صدور آن جمله از امام، مخالفت جبهه ملی با لایحه قصاص است. مخالفت و انکار ضروری دین به فتوای همه فقهاء موجب خروج از اسلام است حتی اگر مخالف، برخی احکام دیگر(مثل نماز یا خمس) را انجام دهد. به حسب وحدت سیاق جملات امام که پس از ارتداد جبهه ملی بخاطر مخالفت با لایحه قصاص، مسلمان نبودن مصدق (از بزرگان آن جبهه)را طرح می کند، معلوم است چیزی از جنس انکار ضروری و مخالفت با احکام اسلام در بین است که با خمس دادن مصدق(بفرض صحت) حل نمیشود.
اقلا جلوگیری و مخالفت مصدق با تعطیلی تولید و فروش مشروبات الکلی بخاطر عایدی دولتش از مالیات آنها با وجود اصرار آیت الله کاشانی نقل شده است. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/12/05/293312
این کار شائبه مخالفت آشکار با حرمت مشروب و اجرای حد برآن دارد.
پس حتی اگر منظور امام از "مسلم نبود" برای مصدق همین معنای فقهی مصطلح باشد، از مصادیق بهتان نبوده است.
⏪ ادامه متن را در بخش دوم مطالعه کنید
☑️ @m_ghanbarian