💢سلوک سه روزه تا بهشت!!!
✅ادامه قسمت اول
⭐نکته بسیار مهم اینست که :
✅سلام یک فرآیند است و یک لفظ نیست! یعنی با گفتن یک کلمه به تنهایی اتفاقی نمی افتد و یک سری کارهایی باید انجام بگیرد و سپس این سلام را بدهد
در واقع اگر سلام دادی به حضرت زهرا(س) در حقیقت با ایشان سِلم ورزیده ای و با ایشان در صلح می باشی پس نباید به دشمن ایشان سلام بدهی یعنی عملی که مورد رضایت ایشان نیست را نباید انجام بدهی باید 3 روز در سلام باشی.
✅3روز گناه نکردن، حتی بالاتر از آن ترک چیزهای مشکوک
✅3روز فقط بر سر سفره فاطمه(س) نشستن و برسفره غیر ننشستن
✅3روز احساس در بهشت بودن نه اینکه چشم چیزی ببیند و گوش چیزی بشنود بلکه با دل متوجه بودن
آنگاه "سَیَهدیهِم..." می آید و راه پیدا می شود
💡"بهترین ایّامی که می توان برای انجام این عمل انتخاب کرد سه روز ایّام فاطمیه است"💡
👆این ایّام بسیار عظیم است بزرگان ما بزگترین روزیها را در این ایام دریافت می کنند.❗
🔷مناسک حج نیز 3 روز می باشد، که باید ذکر گفته شود و احرام بسته شود(چیزهایی را بر خود حرام کردن)و بعد تازه دستور داده شده تَزَوَّدوا تا می توانید توشه بردارید ؛از چه؟ از ذکر خدا، یاد خدا و آثار آن و بعد از "تَزَوَّدوا..."دوباره می فرماید
" فَاتَّقون..." یعنی توشه ای را که بدست آورده ای حفظ کن زیرا عالم دنیا عالم تغییر است و باید مواظب بود عمل را از دست ندهی و گم نکنی
اگر کسی مؤمن باشد یک حج کافیست برای اینکه به بهشت برود ....🔷
❗❗3 روز سلام بر حضرت نیز تا بهشت می برد باید مواظب بود از بهشت بیرون نیامد....❗❗
◀امیرالمؤمنین قرآن ناطق در لحظات بعد از شهادت حضرت زهرا(س) به امام حسن و امام حسین(ع) می فرماید هَلمّوا تَزَوَّدوا بشتابید از مادرتان توشه بردارید می توانست بگوید وداع کنید اما فرمود توشه بردارید...
✅توشه برداشتن=3روز درمشعر و منی و عرفات = یک لحظه کنار جنازه زهرا(س)✅
☑️ @m_ghanbarian
👑خطبه ی فاطمی و تئوریزه ی آقازادگی⁉️
🔹یکی از چالشهای اصلی انقلاب در۴۰سالگی اش، چالش آقازادگی است. آقازادگی در عرف سیاسی یعنی اعتبار و وجاهت یک "آقا"، بی حساب پای فرزند یا نوه و نتیجه اش رود و اینها دارای "رانت فامیلِ خوب" گردند بدون اینکه برای آن امتیازها کاری کرده باشند!
❓آیا چنین چیزی قابل تئوریزه شدن، آن هم با ادله شرعی است؟!
چندی پیش آقازاده ای محترم -که حق کاندید شدن برای منصبی را داشت- ظاهرا روال قانونی آن (شرکت در آزمون) را طی نکرد لذا رد صلاحیت شد. عجیب آنجا بود که یکی از بزرگترین مجتهدان قم در تأیید او به روایت صدیقه طاهره(س) استناد کرد که: "المرء یحفظ فی ولده"(۱) و افزود: "اگر علاقه ای به آقای ...دارند در اولادش حفظ کنند!" http://www.ghatreh.com/news/nn29933734
البته بلیه ی آقازادگی منتظر مجوز شرعی نمانده است و مثل خوره ای در حال گسترش است لکن تئوریزه شرعی آن از آثار عملی آن مخرب تر است.
❗️وجه استدلال:
"المرء یحفظ فی وُل٘ده"در اصل یک ضرب المثل است که حضرت زهرا(س) به آن استشهاد و بالاتر اینکه به رسول الله(ص) نسبت می دهد: "کان رسول الله(ص) أبی یقول ..."
از اینرو بمثابه حدیث است. به لحاظ دلالت هم چون إخبار به قصد إنشاء است(یعنی فرموده "حفظ می شود" اما قصدش "حفظ کنید" است)، دلالتش بر مطلوب صریحتر است!
نزدیک به این مضمون روایات دیگری ذیل آیه۸۲ کهف در تفسیر نورالثقلین هست که می شود مؤید باشد.
🚫نقد:
این روایات هیچ دلالتی بر اثبات مشروعیت آقازادگی مصطلح ندارند!
۱.دسته ای از آنها خبر از خیر خواهی خداوند برای فرزندان و ذریه انسانهای صالح دارد. با حفظ آنها، صالح قرار دادن آنها و مانند آن. مثل:"یحفظ الله الاطفال بأعمال آبائهم..."(۲).
⬅️این حفظی تکوینی و فعل خدای متعال است و اصلا مربوط به حوزه تشریع و تقنین و اعتبارات انسانی نیست تا دخلی به ماجرای آقازادگی مصطلح داشته باشد.
۲.دسته ای دیگر از این روایات که در مقام توصیه به رعایت حقوق بازماندگان انسانهای صالح است، نیز اجنبی از بحث آقازادگی است. چون در همه اینها "حقی" از قبل و بخاطری دیگر برای آن بازماندگان ثابت است و این روایات فقط رعایت آن حق را تأکید می کنند.
🔸خود صدیقه طاهره(س) در مطالبه ارث خود از پیامبر(ص) به این روایت استناد می کند و قبلش دارد که: آیا شما از پدر خود ارث می برید و من از پدرم ارث نمی برم؟!
🔸عمده روایات ذیل آیه۸۲ کهف است که ماجرای تعمیر دیواری توسط خضر و موسی است که زیرش گنجی برای دو بچه یتیم است. بخاطر صالح بودن پدر چنین خدمتی میشود تا یادگار و گنج پدر برای آنها(کنز لهما) برایشان محفوظ بماند نه اینکه بخاطر پدر صالح به آنها گنجی دهند! و بین ایندو فرق فاحشی است.
🔸امام صادق(ع) ذیل آیه به این مطلب تصریح می کند: "کم من انسان له حق لایعلم به..."(چه بسیار انسانی که حقی دارد و خود خبر ندارد مثل آن دو یتیم سوره کهف که موسی و خضر برایشان نگه داشتند)(۳).
🔸فقهای بزرگ نیز از این روایت "اثبات حق و امتیازی جدید" نکرده اند بلکه برای "استیفای حقی ثابت شده" از دلیلی دیگر، استفاده کرده اند(۴). مثلا خداوند برای فقیران و مسکینان و در راه ماندگان غیر سید، زکات و برای سادات آنها، سه سهم خمس را قرار داده است حال در پرداخت چنین حقی اگر به "حفظ رسول الله در ذریه اش" استناد شود، تأکید در ایفای آن حق است نه اثبات امتیازی تازه(دقت شود).
❗️اگر منظور آن مجتهد بزرگ هم این بوده که آن آقازاده از حقش (شرکت در انتخابات)محروم شده است! در آن صورت نزاع صغروی است و ایشان هم در اصل ادعا با ما هم سخن اند!
____________________
پی نوشت:
۱-الاحتجاج ج۱ص۱۰۳
۲و۳-نورالثلقین ج۳ص۲۹۰وص۲۸۸
۴-آیت الله بروجردی /زبده المقال فی خمس الرسول والآل ص۸
#آقازادگی
#چهل_سالگی_انقلاب
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲
☑️ @m_ghanbarian
👋 ممکن است دیگر نباشیم!
✅ از اول دوستانی با لطفشان بدون خودم، برخی صوتهای سخنرانی را به فضای مجازی آوردند و مدت مدیدی بعد خودم ملحق شدم. جابجایی از تلگرام به پیام رسان داخلی و زحمات جمع کردن دوباره مخاطبان هم با آن دوستان عزیز بود که مدیونشانم.
✅ ماندن در فضای مجازی "برای مخاطب عام" ، اقتضائاتی دارد. برخی راه های شنیده شدن و ارتباط با گروه هدف بنظر بنده "مجاز" نیست و برخی "مقدور" ما نیست. با هجرت به قم ، عرصه های حضور هم از تبلیغی-ترویجی به تحقیقی تر تغییر کرده که برخی از آنها یا در "دغدغه های عموم" نیست و یا "بیانش" برای او تخصصی و سخت جلوه می کند .
✅ لذا با "محدودیت مقدورات" و امکانات برای کانالی اثر گذار برای عموم از سویی و "لزوم پرداخت تحقیقی و تخصصی تر" به برخی مسائل اصلی جامعه و انقلاب عزیز اسلامی از سوی دیگر، ممکن است اصرار مکرر بنده اینبار محقق شود و فقط تا سالگرد ۴۰سالگی انقلاب اسلامی به این شکل باقی باشیم و پس از آن دیگر "در فضای عمومی مجازی" حضور نداشته باشم.
✅ پیشاپیش از لطف همه مخاطبین عزیز متشکر و سپاسگزارم و تا ۲۲بهمن ۹۷ از تصمیم نهایی مطلعشان خواهم کرد.
با امتنان. محسن قنبریان ۴بهمن ۹۷
☑️ @m_ghanbarian
🎣روانشناسی مردم هوشمند!
🔹بارها گفته ام مردم ایران مجموع آرمانهای انقلاب۵۷ را باهم می خواهند. لکن احزاب و جناحهای سیاسی کشور بین آرمانها تبعیض ساخته اند: برخی امنیت و استقلال و برخی آزادی و مردمسالاری را برداشته اند و مردم همیشه مخیرند بین این دوگانه انتخاب کنند!
🔹به حسب روانشناختی، مردم جانبی را برمی گزینند که احساس می کنند کم دارند. وقتی در امن ترین و مستقل ترین کشور منطقه دست به انتخاب بزنند واضح است جانب جریانی می روند که وعده آزادی سیاسی-اجتماعی بیشتری بدهد. حتی اگر سابقه آن آدم متناسب با شعارهایش نباشد!
🔹اگر چهره مقابل سابقه بهتری در آرمان آزادی و مردم سالاری نداشته و یا چهره اش تخریب شده باشد باز شانس جریان رقیب تقویت میشود.
🔹اصولگرایان در انتخابات های آتی هم در کشوری مستقل و امن مردم را پای صندوق ملاقات می کنند کشوری که آزاد هم هست اما پرچم این شعار دست اصولگرایان نیست و رقیب هم آنها را امنیتی و بسته و تنگ نظر جلوه می دهد
(برشی از یک پرسش وپاسخ /بهمن ۹۷)
#محسن_قنبریان
#چهل_سالگی_انقلاب
#پرسمان_انقلاب
☑️ @m_ghanbarian
✊مطالبه گری ثمری هم دارد؟!!
🔸جنبش های رقیبِ ارزشهای انقلاب، از نیروهای حزب اللهیِ انقلاب در ثمردهی مطالبه گری، امیدوارترند! و این جای تأسف دارد. میپرسد مطالبه عدالت و رفع تبعیض و مردمی شدن اقتصاد و...چه ثمری دارد؟!
🔸دهه پیش وقتی دوچرخه سواری و حضور بانوان در ورزشگاهها کلید خورد کسی گمان نمیکرد "کرامت زن"، مساوی با این حضورها مارک بخورد و مطالبه ای گسترده شود!
🔸وقتی مطالبه، بدنه ی اجتماعی خود را یافت و بزرگ شد، آدمهای سیاسی هم خواست خود را با آن طاق میزنند! رئیس جمهور نه سابقه اش دنبال آزادی زنان بوده است نه زن و دخترش را کسی چنین دیده اما برای جلب رأی این طیف با آنها معامله می کند یا فشار گرانی و تورم را با اجازه ورود تعدادی زن به ورزشگاه طاق میزند! اینجور هم سیاسی ها نفع می برند و هم آن طبقه اجتماعی به مطالبه اش میرسد! اینجاهم برد-برد است!
🔸مومنینِ مأیوس از مطالبه، خوب است از پیشرفت تدریجی گفتمان رقیب با مطالبه آفرینی و ساخت طیف اجتماعی و سپس موفقیتش درس بگیرند.
🔸البته یک نکته کلیدی این است که تکثر مطالبات، تجزیه طرفداران و کم شدن زور اجتماعی را در پی دارد چیزی که رقیب به خوبی درکش کرده و مطالبه اش را کوچک، شدنی و متمرکز کرده است. نخبگان ارزشی باید مهمترین و فوری ترین مطالبه انقلاب را همینطور به مردم معرفی و نیروی عظیم اجتماعی را پشت آن بیاورند آنوقت هر کاندیدی مجبور است اقلا اندکی از آن را تدارک کند.
(برشی از یک جلسه پرسش و پاسخ بهمن ۹۷)
#محسن_قنبریان
#چهل_سالگی_انقلاب
#پرسمان_انقلاب
☑️ @m_ghanbarian
⭕️۴۰ سال بعد انقلاب، مجلس سنا!
🔺نگاهی به سینه چاکان انتخابات استانی مجلس، خود گویای خیلی چیزهاست.
🔺همزمان دائی آقازاده های معروف از ضرورت مجلس سنا و ترکیب آن از اعضای مجمع و خبرگان و نهادهای خاص گفت و افزود انتخابات آن هم استانی باشد!
🔺در زمانی که ضرورت گردش نخبگان و رفتن آدمهای تکراری و منتصبِ مادام العمر، خواست و مطالبه عمومی مردم در ۴۰سالگی انقلاب شده است، برای ابقاء این وضعیت تلاشهای قانونی و گفتمانی صورت میگیرد !
چه عیدی خوبی به صاحبان انقلاب!
#محسن_قنبریان
#چهل_سالگی_انقلاب
☑️ @m_ghanbarian
🍕مولتی میلیاردر های سفیه!
#محسن_قنبریان
🔹اخبار سرو بستنی با روکش طلا و اخیرا پیتزا با روکش طلا را شنیده اید. قیمت هنگفت آنها که حدود نیم یا یک سوم مزد یک کارگر است را هم میدانید!
🔹برخی به اشتباه این موارد را "اسراف" می خوانند و از این حیث حرام!
در حالیکه اینها از مصادیق "تبذیر" است که قرآن آنرا "اخوت با شیطان" می خواند(۲۷/إسراء) و غیر کبیره بودن گناه آن اثر فقهی متفاوتی با اسراف دارد.
🔹اسراف، مصرف کردن مال در جای مناسب خود است اما بیش از حد نیاز. اما تبذیر، هزینه کردن مال است در غیر جای مناسب خود حتی اگر خیلی زیاد نباشد!(مستمسک العروه/حکیم ج۷ص۳۳۹) مثلا شیر برای خوردن است اگر پهلوی صفتی، وان حمام را از آن پر و درش آب تنی کرد میشود تبذیر.
🔹ثمره فقهی این است که اگر این موارد صدق تبذیر کرد، غیر از حکم تکلیفی (حرمت و گناه کبیره)، حکم وضعی حَجر هم برای صاحبش ثابت است! او شرعا "سفیه"است. و به حکم حاکم از تصرف در همه اموالش ممنوع می گردد(جواهر الکلام ج۲۶ص۵۲)!
🔹اینکه چنین غذاهایی از مصداق تبذیر وموجب سفه و حجر است بسیاری از فقهاء فتوا دارند و برخی ادعای عدم اختلاف فقهاء در آن(ر.ک:مفتاح الکرامه ج۵ص۲۵۴)
⬅️بدین طریق مولتی میلیاردرهای هنجارشکن را شرعا میشود در همه اموالشان ممنوع التصرف کرد!
#فقه_و_انقلاب_اسلامی
#اشرافیت
#پیتزا_و_بستنی_طلایی
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️
🔸بعد از فرمایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر ضرورت انقلاب اقتصادی، شماره ی اول یادداشتی به همین نام نوشتم که بلافاصله از نوشتن شماره ۲ آن پشیمان شدم چون فضای نخبگانی جامعه انقلابی ما نیز بعضا سیاست زده و جناحی فکر می کند و آن حرفها را مسأله ی یک انقلاب نمیداند!
شاید در شماره ۲ -اگر نوشته می شد- به روندی در اجرا و واگذاری توجه داده می شد که مثال پیش پا افتاده اش می شد حقوق ۱۹میلیونی مدیر بنیاد مستضعفان!
🔸الان هم فکر می کنم همین حقوق ۱۹میلیونی سوژه فضای مجازی شود ولی لایه ی خطرناکتر فکری ای که مسبب این تبعیض ها بوده باز هم دیده نشود!
🔸مشکل اصلی این است که ارزش کار کارگر کمتر از مدیر دیده شد و مقایسه کارگر معدن با او "مرام کمونیستی" خوانده می شود!
🔸یکبار این آقایان -که تقریبا همه شده اند- تکلیف نسل جوان را با نوشته های شهید مطهری معلوم کنند! اندیشه هایی التقاطی و کمونیستی بود یا به تعبیر امام، صددرصد اسلامی؟!
🔸امسال سالگرد ۴۰سالگی انقلاب عزیزمان مصادف با فاطمیه است. اقلا در ۴۰سالگی آن و بخاطر حرمت مادر این انقلاب، جای فشفشه و ترقه و بوق قطار، جوانان انقلابی جلد ۲۰ مجموعه آثار شهید مطهری را تورقی کنند تا بهتر بیابند برای انقلاب مهمتر از ترقه و فشفشه هم هست. چند جمله از آن کتاب ناظر به حرفهای جناب رفیق دوست را بدون شرح بخوانید تا ببینید بادکنک و ترقه موجب شده بسیاری از جوانان انقلابی هم از مبانی رئیس شورای انقلاب شگفت زده شوند! :
⬅️“ارزش کار کارگر بستگی دارد به مقدار مفید بودن کارش برای اجتماع. کارگر یک رکن اساسی اجتماع است، همه به کار او محتاجند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق ندارد و الا باید عالی ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بی مصرف ماهی دو هزار، سه هزارتومان[بگو۲۰میلیون!] حقوق می گیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰تومان می شود، یک کار ظالمانه است!
هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از ۳۰۰تومان مثلا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از ۳۰۰۰تومان کمتر باشد! درست است که کارهایی نظیر کار یک وزیر برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد؛ و برای رفتگر خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد!..."(مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹)
🔸اینها صرفا شعارهای شهید نبوده، استدلالهای قوی ایشان را در بقیه صفحات آن نوشته ها بخوانید.
#چهل_سالگی_انقلاب
#عدالت_جای_ترقه
#مزد_کارگر_اندازه_وزیر!
#قرائت_فراموش_شده_انقلاب
🔺مطلب مرتبط:
-انقلاب اقتصادی؟!(۱)
-درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی شهید مطهری
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
⚜ دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعر است؛ سخن قرآن دقیق تر است: فرشته درآمد، دیو نابود می شود(جاء الحق و زهق الباطل).
چرا که دیو اموی رفت، اما دیو عباسی آمد! دیو عباسی رفت، دیو مغول آمد!و ...
آن که جا برای هیچ دیوی نمی گذارد فرشته وشی چون خمینی است.
هنر بزرگ ملت ایران در ۱۵سال مبارزه، اعتماد به "فلا تیأسوا من روح الله" بود
بعد از ۴۰سال از پیروزی هم هنوز از "رو٘ح" و رحمت الهی مأیوس نیست و تازه تر از تازه تری می بیند.
#محسن_قنبریان
#دهه_فجر_مبارک
☑️ @m_ghanbarian