❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️
• دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را #ولیعهد_حکومت خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا #انتقال_قدرت در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند!
❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! #لقب_وصی برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱
❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!
❓ چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟!
❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند!
در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد:
۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام
۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید
❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟!
⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد!
از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳
• پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند.
• بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵
• حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶
...............................
۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است
۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه
۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه
۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰
۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸
#غدیر
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
⭕️امتداد غدیر در سایه جمهوریت و عدالت
🔹درس های غدیر و حکومت علوی برای امروز
🔸جمهوری اسلامی چگونه می تواند ادامه راه «غدیر» باشد؟
🔸حضور مردم و تحقق جمهوریت و عدالت درس غدیر برای امروز
🔹عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت!
🔹ولایت امیرالمومنین و حکومت علوی؛ تحقق حضور مردم و مستضعفین در اداره جامعه
📺 امشب ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما
@sorayatv
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 امیرالمومنین(ع) فرمود: خداوند را با خدائی بشناسید و رسول را با رسالت؛
و اُولی الامر بالامربالمعروف و العدل والاحسان: صاحبان امر و حکومت را به امر به معروف کردن، عدالت گستری کردن و احسان به مردم بشناسید!(کافی ج۱ص۸۵)
در این نمونه هرسه جمع است:
- امر به معروف و نهی از منکر متصدی بیت المال
- عدالت ورزی نسبت به خواص و نزدیکان
- احسان به مردم و لحاظ کردن آنها در هر ماجرای ریز و درشت.
#غدیر
#عدالت
#گشت_ارشاد_مسئولین
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ وقتی در عدالت عقب مانده شدیم، که مردم را حذف کردیم!
◀️ حجت الاسلام #قنبریان در برنامه ثریا از نقش #مردم در برقراری #عدالت میگوید.
🔹 ایده اندیشمندان و رهبران انقلاب برای #سیاست و #اقتصاد در جمهوری اسلامی، سپردن امور به دست مردم بود، که در #قانون_اساسی نیز گنجانده شد.
🔹 از انتخاب حاکم در امر سیاست تا پذیرفتن نقش های اقتصادی حرف از #جمهوریت و مردم سالاری است.
🔹مادامی که مردم از امر سیاست و اقتصاد کنار گذاشته شوند، شاهد #عقب_ماندگی_در_عدالت و ایجاد اقلیتی برخوردار و اکثریتی حاشیه ای در امر سیاست و اقتصاد خواهیم بود.
@Mostazafin_TV
۶-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
16.18M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳ / جلسه ششم
• فراز اخلاق رهبری (لا تنصبن نفسک لحرب الله...فان الله یُذل کل جبار و یهین کل مختال)
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳ / جلسه ششم • فراز اخلاق رهبری (لا تنصبن نفسک لحرب الله...فان ال
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه ششم
حجت الاسلام محسن قنبریان
فراز اخلاق رهبری (لا تنصبن نفسک لحرب الله...فان الله یُذل کل جبار و یهین کل مختال)
✔️ یادآوری و اتصال به قبل:
رعایت نکردن مردم و نداشتن قلب رحیم ، درنده خویی و غنیمت شماری تجاوز به حقوق مردم، گذشت نکردن از عمد و خطای آنها ،با اقتدار حرف زدن با آنها؛ را حضرت بمثابه جنگ با خدا می شمارد! چرا؟!
چون چنین عملکردهایی یک خُلق درونی (ابهت و اختیال)پدید می اورد⬅️ چنین خُلقی در محضر الهی ، اعلان جنگ با خداست!
• همین مضمون در خطبه قاصعه(۱۹۲) هم هست:
"سپاس برای خداوندی است که لباس عزت و کبریایی پوشید و این دو را انحصاری خود کرد و این دو را حرم و حریم خویش قرار داد و برای جلال خویش برگزید. لعنت و دوری از رحمت را بر کسی از بندگان قرار داد که در این دو با خداوند نزاع کند!"
- سپس حضرت امتحان فرشتگان در ماجرای سجده بر آدم را از همین حیث می شمرد(لیمیز المتواضعین منهم من المستکبرین)
- مثال حج در بیابان خشک و مثال موسی (ع) در لباس چوپانی نزد فرعون و... را مثالهای دیگر برای این اصل مهم می شمارد( فان الله سبحانه یختبر عباده المستکبرین فی انفسهم باولیائهم المستضعفین فی اعینهم)
• در خطبه قاصعه روی سخن با مردم در اطاعت نکردن از بزرگان قبایل است اما در نامه ۵۳ از همان اخلاق زشت در حاکمان نهی می کند. و به حاکم می گوید با مردم دارد امتحان میشود: وابتلابهم!
و تصریح می کند:" ایاک و مساماه الله فی عظمته و التشبه به فی جبروته فان الله یذل کل جبار و یهین کل مختال: برحذر باش از خود برابر داری با خداوند در عظمت او و شبیه شمردن خود در جبروت او به درستی که خداوند هر جباری را ذلیل و هر اهل نخوتی را بی مقدار می کند.
• فراز مورد بحث:
"خود را براى جنگ با خدا بسيج مكن كه تو را در برابر خشم او توانى نيست و از عفو و بخشايش او هرگز بى نياز نخواهى بود.
- هرگاه كسى را بخشودى، از كرده خود پشيمان مشو و هرگاه كسى را عقوبت نمودى، از كرده خود شادمان مباش.
- هرگز به خشمى، كه از آنت امكان رهايى هست، مشتاب
- و مگوى كه مرا بر شما امير ساخته اند و بايد فرمان من اطاعت شود. زيرا، چنين پندارى سبب فساد دل و سستى دين و نزديك شدن دگرگوني ها در نعمتهاست."
• درمان این رذایل در حاکم:
"- هرگاه، از سلطه و قدرتى كه در آن هستى در تو نخوتى يا غرورى پديد آمد به عظمت ملك خداوند بنگر كه برتر از توست و بر كارهايى تواناست كه تو را بر آنها توانايى نيست.
اين نگريستن سركشى تو را تسكين مى دهد و تندى و سرافرازى را فرو مى كاهد و خردى را كه از تو گريخته است به تو باز مى گرداند.
بپرهيز از اين كه خود را در عظمت با خدا برابر دارى يا در كبريا و جبروت، خود را به او همانند سازى كه خدا هر جبارى را خوار كند و هر خودكامه اى را پست و بى مقدار سازد"
* نکات و لطایف بیشتر را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • برگزاری در: مدرسه اندیشه
۲-راز خاتمیت در شهر تجارت.mp3
20.06M
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه دوم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟!
❓سؤال فرعی دوم: نقش بازار در تجارت خارجی مکه؟! آنقدر بود که از استیلای بازار بر دین و فرهنگ مکه سخن گفت؟!
• فهرستی از بازارهای زنجیره ای دو رحله شتاء و صیف قریش
• پیدایش استیلا و هژمونی بازار بر فرهنگ و دین مکه
⬅️ حتی کعبه و حج، ذیل بازار و تجارت قرار گرفت
• گوشه ای از فعالیت های پیامبر(ص)
#اقتصاد
#سیره_نبوی
#کاپیتالیسم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه اول درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت! #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • مدرسه ا
راز خاتمیت در شهر تجارت2 (1).pdf
1.76M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه دوم درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه دوم #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • برگزاری در: مدرسه اندیشه
۳-راز خاتمیت در شهر تجارت.mp3
18.91M
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه سوم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟!
❓سؤال فرعی جلسه سوم: پیامبر خاتم(ص) -که یک تاجر باسابقه هم بود- با این هژمونی بازار در بستره تجارت چه کار کرد؟!
1⃣ بازار ، ذیل دین
• در مرحله دعوت مکه
• در مرحله تشریع مدینه
2⃣ تشکیل حکومت، همجوار بازار
• قواعد حکومتی تعدیل بازار
3⃣ تاسیس و ترویج نهادهای جدید تجارت و بازار
⬅️ بازار نه ایوانی از حکومت و نه خود بنیاد و آزاد!
#اقتصاد
#سیره_نبوی
#کاپیتالیسم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه دوم درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت! #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • مدرسه ا
راز خاتمیت در شهر تجارت3-1.pdf
1.08M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه سوم درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
☑️ @m_ghanbarian
📣 همه ی حرفهای خوب!
دیروز به اصرار چندباره یکی از روزنامه ها یادداشتی کوتاه درباره نمازجمعه بمناسبت سالگرد آن نوشتم.
امروز دیدم همان محورهای مورد تاکید و عواملی که موجب کاهش حضور در نماز جمعه می شود با بیان رساتر از زبان رهبر انقلاب جاری شده است:
《• نماز جمعه قرارگاه طرح مسائل مهم جامعه
- تبیین کننده مبانی انقلاب و مطالبه کننده مطالبات انقلاب
- خطبه های پر مغز/ غیر حاشیه ساز به نفع دشمن/ دور از احساسات بی مورد (در مثل مساله حجاب)!
• اساس کار حضور مردم است
- اگر این هفته از ماه قبل جمعیت کمتری شد باید احساس نگرانی کنید
- تفاوت گفتار و رفتار امام جمعه، مستمع را سر لج می آورد!/ کمترین کاری که ممکن است بکند این است که دیگر نماز نیاید
• اجتناب ائمه جمعه از فعالیت اقتصادی!
- بعضی شکست خوردند/ بعضی هنوز ادامه دارد!》(۱۴۰۱/۵/۵)
▪️پ.ن:
در بسیاری از موارد بهترین حرف و بایسته را خود جمهوری اسلامی گفته و رهبر انقلاب بارها تکرار کرده؛ علت فاصله وضع موجود تا آن بایسته ها را باید بررسی کرد!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕌 مسجد مردمسالار! / قسمت اول حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❗️ مردمسالار نه صرفاً
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 نماز جمعه مردم سالار!
• آنچه در این گزارش از سرشتِ مردمیِ انقلاب اسلامی ایران درباره تعیین امام جمعه توسط مردم_ولیّ می بینید، هم مطابق با نظریه جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی منتشر در قانون اساسی است و هم بیگانه از سیره ائمه اطهار(ع) در انتصاب برخی وکلای خود در دوره اختناق نیست:
• عیاشی در تفسیر خود از احمد بن محمد از علی بن مهزیار روایت می کند که امام جواد(ع) به من نوشت: "از فلانی بخواه که نظر خود را به من بگوید و اعتماد به نفس داشته باشد که او داناتر است که چه چیز در شهرش جایز است و چگونه باید با پادشاهان رفتار کرد. همانا مشورت مبارک است. خداوند در آیات محکم قرآن به پیامبرش فرمود: وشاورهم فی الامر فاذا عزمتَ فتوکل علی الله؛ پس اگر آنچه می گوید جایز باشد، خواهم نوشت و نظرش را تایید خواهم کرد و اگر جایز نباشد امیدوارم آنرا در راه روشن قرار دهم"( وسائل ج۱۲ص۴۵)
• پیشنهاد:
شورای سیاستگذاری اگر سیره اول انقلاب را محال می داند(!) لااقل در قدم اول از جمیع روحانیون مقیم و غیر مقیم یک شهر برای تعیین امام جمعه، #مشورت_استمزاجی بگیرد اگر اختلاف و تعارض بود، خود حکم کند؛ اگر اتفاق و اکثریت بود آنرا برای حکم پیشنهاد کند. شاید در گام بعد بتوان به همه مردم برگشت!
#نماز_جمعه_تراز #حکمرانی_مردمی
محسن قنبریان ۱۴۰۱/۵/۵
☑️ @m_ghanbarian