eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
104 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲 برنامه حسینیه ایران با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان 🕙 پنجشنبه ۱۶تیر ساعت ۱۰ صبح از شبکه یک سیما ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! • نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی کرد. • نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می رسید! - ازعلل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می شد! • امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! ⬅️ دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! ⬅️ تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می رفت! • ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷) • ماهم اگر دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" می بردیم تحریم های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی کرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت امام باقر عليه‌السلام و حضرت مسلم علیه‌السلام ▪️سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️با مداحی حاج و حاج 🕰 جمعه ١٧ تیر ١۴٠١ | از نماز مغرب و عشاء 🕌 مسجد دانشگاه تهران [ @ashabolhossein_ir ]
⁉️ اشکال و جواب ❓اشکال: این جمله ایراد دارد: "تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه می‌شد و قیمت ها بالا میرفت". کاهش نقدینگی پول را گران و کالا را ارزان می‌کند. ❗️جواب: بازسازی مدل ذهنی ماجرا چنین میشود: طبق قانون گرشام، پول بد (درهم) پول خوب (دینار) را کم، بلکه حذف می کند. عملا دینارهای باقیمانده از قبل هم اغلب شمش و جواهرات میشود! چون "ارزش طلا" از "ارزش ضرب" (که درصد ناچیزی بود و الان حذف شده بود) فزونی می گیرد. در این مرحله در کوتاه مدت کاهش نقدینگی، ارزانی برای جنس و کالای موجود در بازار دارد؛ اما در "جامعه تجارت" وقتی شروع تجارت از پول است (پول-کالا-پول) ، کاهش حجم پول، مال التجارة را کم میکند و بالتبع کیک اقتصاد کوچک و کالا و خدمت کمتری تولید و عرضه میشود، لذا در مرحله بعد سطح عمومی قیمت ها افزایش می یابد. چنانچه از آنسو افزایش حجم پول با ورود غنائم درهم یا دینار، در کوتاه مدت گرانی نرخ کالا در مقیاس کالای موجود بازار را می آورد (که در برهه هایی از تاریخ صدر اسلام گزارش هم شده است) اما در شرائط توازن و تعادل بعدی چون پول نقد، صرف تجارت و تولید خدمات و هم کالا میشد، سطح عمومی قیمت ها هم در مرحله بعد تنظیم میشد و رو به کاهش می نهاد. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگوی دادگاه راسل! • مبارزه با ظلم نیابت بردار نیست. هم دولتها و حکومتها موظف اند با ظلم داخلی و جهانی مخالفت و مبارزه کنند و هم ملتها و نخبگان با نهادهای اجتماعی شان چنین حق و وظیفه ای دارند. • هم افزایی نهادهای اجتماعی با نهادهای سیاسی_حاکمیتی در مبارزه با ظلم و تباهی الگوی کاملی برای تحقق آرمانهای انسانی است. • بودن نهاد های اجتماعی در اینباره هم عیب نهادهای حاکمیتی را میگیرد هم نقص آنها: - عیب: وقتی آن دولتها خود آلوده به ظلم یا تبانی با ظالمان جهانی میشوند! - نقص: وقتی مناسبات جهانی اجازه های دخالتِ دولتی در امور کشور ظالم را نمی دهد! • برائت از مشرکین و حمایت از مظلومین عالم بنظرم با افزوده شدن این بخش کاملتر و بی نقص میشود. عالمان و دانشمندان در اینباره مسئولند. *ویدئو: برشی از برنامه حسینیه ایران شبکه یک بمناسبت شهادت امام باقر(ع) با / بحث شکافتن علوم نافع نه هر موشکافی و مسئولیت عظیم عالمان درمقابل خدا و مردم./ کامل را اینجا ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x28f3792 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول • برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه ❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟! ❓سؤال فرعی جلسه اول: اصلا مکه شهری با تجارت خارجی بوده است؟! • نظرات موافق و مخالف...!/ نظر قرآن! ⬅️ فقدان عنصر دولت + تجارت گسترده خارجی، نوعی لیبرالیسم اقتصادی و نزدیک به سرمایه داری تجاری را پدید آورده بود❗️ ☑️ @m_ghanbarian
راز خاتمیت در شهر تجارت.pdf
1.48M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه اول درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت! • مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه ☑️ @m_ghanbarian
👥 همه باهم بمانیم! • گسل دولت_ملت برای یک نظام مردم سالار خطرناک و زلزله ساز است. بردن صحنه به سمت: مردم همه باهم/ شعب حاکمیت همه یک دست؛ آرزوی دشمن است. • در این سالها برای دوگانه ی: مفاسد اقتصادی_حجاب شهروندان، تقلای مخفی و آشکار بسیار شده تا از آن، گسل دولت_ملت نتیجه گرفته شود: - رسانه های اجتماعی و بیگانه بیشتر به مفاسد اقتصادی در حاکمیت بپردازند و بزرگ شده اش را نزد عامه به اشتراک بگذارند! - تربیون های رسمی هم بیشتر بر بی حجابی فریاد یا این قسمت از سخن و کنش شان بیشتر تیتر و وایرال شود! • هرچه این دوگانه تحقق اجتماعی یابد، "احتمال تاثیر نهی از منکر" هم کاهش می یابد: - به شیرین ترین لفظ تذکر بدحجابی دهی، گارد میگیرد که: برو مفاسد اقتصادی را جمع کن! - ملایم ترین تذکرات به حاکمیت هم پر کردن پازل دشمن تلقی میشود! ⬅️ برهم زدن این دوگانه غلط و حفظ یکپارچگی مردم_حاکمیت، ضروری ترین و فوری ترین کار است که مجموعه ای از تدابیر می خواهد. برنامه های ۲۱تیرماه نباید فاقد این تدابیر باشد! برخی تدابیر پیشنهادی را در فهرست یادداشتها درباره حجاب و عفاف میتوانید ببینید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226 ۲۱ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
آیا قیام حسینی مردم سالار هم بود؟! (مرحله نیابت مسلم(ع) در کوفه)/ شب عرفه۱۴۰۱/ مسجد دانشگاه تهران/ حجت الاسلام قنبریان ▫️ ادعا: • در نپذیرفتن ضیم (ننگ) و مقاومت در مقابل حکومت یزید، "نه گفتن" سیدالشهدا(ع) منوط به رأی و نظر مردم نیست. • اما در پذیرفتن حاکمیت آنها و حکومت جایگزینِ یزیدِ نامشروع، منوط به خواست عمومی آنهاست. ✔️ سه سند برای مرحله دعوت کوفه 1⃣ نامه به نائبش مسلم بن عقیل: "ان رایتَ الناسَ مُجتَمعینَ علی بیعتی فَعَجِّل لی بالخبر حتی اَعمَل علی حسبِ ذلک"۱ اگر دیدی همه مردم بر بیعت با من مجتمع اند در خبر دادنم عجله کن تا براساس آن عمل کنم. ⬅️ در "نه گفتن" به یزید منتظر اهل کوفه نمانده، نه گفته و از مدینه خارج و الان در مکه بر همان "نه" است. اما برای حاکم کوفه شدن (که در نامه ها نوشته بودند: امامی نداریم و منتظر شماییم)، "اجتماع مردم بر بیعت" را شرط می کند. 2⃣ احتجاج با عبدالله بن زبیر در مکه: "اَتَتنِی بیعهُ اربَعینَ الفاً یَحلِفونَ لی بالطَّلاقِ و العِتاقِ من اهل الکوفه"۲ به من بیعت ۴۰هزار کوفی (با نامه) رسیده که قسم به طلاق و عتاق خورده اند! • این قبل از ارسال مسلم(ع) است. ۴۰هزار نفر با نامه های متعدد بیعت کرده اند؛ اما باز مسلم را فرستاده تا "رایت الناس مجتمعین" را گزارش دهد. این نباید صرفاً از ترس بیعت شکنی تحلیل شود؛ بلکه برای تحقق بیعت حداکثری و آزادانه چنین می کند. • نکته دیگر تعبیر "یحلفون بالطلاق و العتاق" است که جا دارد ما شیعیان در احتجاج سر دستش بگیریم! "حلف به طلاق و عتاق"، نوعی سوگند بود که کسی می گفت چنین کاری می کنم(مثلا حسین(ع) را یاری می کنم)، اگر نکردم زنم طلاق و برده ام آزاد! این سوگند دیگر صیغه طلاق و عتاق(آزاد کردن) نمی خواست! عجیب اینکه بنظر ائمه(ع) و بالتبع فقهای شیعه این سوگند باطل است و اینگونه زن مطلقه و برده آزاد نمیشود؛ اما اهل سنت آنرا صحیح دانسته اند. فقه رایج کوفه همان فقه خلفای قبل بود (شیعیان عقیدتی و احکامی اکثریت نبودند ولو شیعه سیاسی زیاد بود). حالا اباعبدالله(ع) در احتجاج با ابن زبیر آنرا -که بنظر او درست است- به رخ می کشد که ۴۰هزار بیعت با حلف به طلاق و عتاق دارم! 3⃣ نامه ی حضرت به اهل کوفه پس از آن نامه ها( و حلف به طلاق ها) همزمان با فرستادن مسلم(ع): "فَاِن کَتبَ اِلَیَّ: اَنَّه قد اَجمَعَ رَایُ مَلَئِکُم و ذَوی الفَضلِ و الحِجَی منکم عَلی ما قَدِمَت عَلیَّ به رُسُلُکُم و قَرَاتُ فی کُتُبِکُم اَقدِمُ علیکُم وَشیکاً ان شاءالله"۳ اگر مسلم به من نوشت: که بزرگان و فرزانگان و شایستگانتان اجماع دارند بر همان چیزی که نمایندگانتان نزد من گفتند و در نامه هایتان نوشته بود؛ آنگاه اقدام کرده به زودی سمت شما می آیم ان شاء الله. • نکته در این شرطیه است: فان کتب الیَّ... اقدم علیکم؛ یعنی اگر مسلم خبر از اجماعتان داد می آیم و الا نمی آیم! ⬅️ بدون خواست و بیعت اکثری مردم، خود را حاکم کوفه نمی کند. متاسفانه همه اینها صرفاً سیاسی تحلیل میشود که چون اهلبیت از بیعت شکنی آنها در خوف بوده اند، اینها برای راستی آزمایی است. همین هم که باشد باز بیعت عمومی شرط شده است. • نکته بعد تفاوت تعبیر سند ۳ با سند ۱ است: - سند ۱: ان رایت الناس مجتمعین... - سند۳: انه قد اجمع رایُ ملئکم و ذوی الفضل..‌. ☑️ @m_ghanbarian
آیا قیام حسینی مردم سالار هم بود؟! (مرحله نیابت مسلم(ع) در کوفه)/ شب عرفه۱۴۰۱/ مسجد دانشگاه تهران/ حجت الاسلام قنبریان ❓ اجماع و اجتماع همه مردم، یا بزرگان و نخبگان؟!! ⬅️ به لحاظ فقهی و علمی، دومی طریق برای اولی است. یعنی اصالت برای رای و نظر همه مردم است(سند۱) اما آنچه از این رای همگانی کشف می کند، در نظام عشیره ای سابق، رای بزرگان و شیوخ و شایستگان قبایل بود(سند۳). به تعبیر دیگر راه های کشف نظر عمومی و همگانی مردم در قرن ها، مصادیق متعدد می پذیرد: در نظام قبیله گی، نظر شیوخ و شایستگان _که به نوعی نمایندگی مردم قبیله در امور مهم (جنگ و صلح، طلاق و ازدواج و دیه، بیعت و...) بودند_ مصداق و طریق بود؛ در نظام شهروندی _که دیگر مناسبات خونی و قبیله گی نیست_ صندوق رای، مصداق و طریق کشف رای همگانی شده است. 🔅 نکته دیگر اینکه خواست و رجوع به آراء مردم شرط است اما کافی نیست. حاکم غیر از رضایت مردم باید رضایت الهی هم داشته باشد(همین فرق مردمسالاری دینی با غربی است) یعنی اگر حاکم نامشروع را همه مردم هم بخواهند، او حاکم مشروع نمیشود. لذا در همین نامه حضرت در جمله بعد می نویسد: "فَلَعَمری ما الامامُ الا العاملُ بالکتاب، و الآخذُ بالقسط و الدائنُ بالحقِّ و الحابسُ نفسه علی ذات الله" به جانم سوگند امام نیست الا کسی که عمل کننده به قرآن، عدالت گستر، دیندار حقیقی و وقف کننده خودش در راه خدا باشد. ⬅️ این دو عنصر برای حاکم (معیارهای الهی + خواست همگانی مردم) سوغات انقلاب اسلامی برای دنیای جدید بود و در بیانات امام و رهبر انقلاب و متفکران صدر انقلاب موج می زند. به شدت باید بر این مهم مراقبت و نظارت کرد. ✅ این شروط حاکم شدن است اما سیدالشهدا در ذلت ناپذیری و مقاومت در مقابل خواست یزید تنها هم بماند نه می گوید. بین ایندو نباید خلط کرد. (ظرائف و نکات بیشتر در فایل صوتی بود که متاسفانه دچار نقص فنی شده است و قابل استفاده نیست/ این موضوع و تعقیب آن در سایر سخنان حضرت و بقیه مراحل نهضت حسینی را برای به پیشنهاد می کنیم) ............................................ ۱. الفتوح ج۵ص۵۳/ مقتل خوارزمی ج۱ص۱۹۶ ۲.تاریخ ابن عساکر ص۱۹۴ ح۲۴۹ ۳.الارشاد ص۳۸۰و۳۸۱ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵این شعر زیبای با صدای حاوی گوهرهای مهمی از مکتب علوی است: در دین علی پینه فقط روی جبین نیست! در مُلک سلیمانی خود کارگری کرد! اگر دست کارگر مثل سجدگاه مومن بوسیدنی شود و اگر حکّام اقلا به قدر مزد کارگری، از مُلک بردارند، به مکتب غدیر نزدیک تر می شویم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian