29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برشی از برنامه سوره/ فصل کوفه/ حجت الاسلام محسن قنبریان/ ۱۴۰۱/۵/۱۹/ بخش هفتم
الهیات قعود، دکترین کوفه ی بیطرف، ایده حکمیت!
• حتما الهیات قعود در اول خلافت حضرت امیر(ع) را بشنوید: عده ای آزادانه بیعت نکرده، عده ای بیعت جنگ نکردند!
• این الهیات را ابوموسی در کوفه، مملکت دار کرد! دکترین کوفه بیطرف بین مدینه -بصره و مدینه- شام ساخت!
• این الهیات و دکترین، ۳۰هزار بیطرف در صفین از اردوگاه علی(ع) جدا کرد!
• پدر حکمیت، ابوموسی بود و قبل از صفین طرح کرده بود؛ حالا دانش آموزان یمنی او در سپاه پس از قرآن بر نیزه شدن طرحش کردند!
• اشعث و معاویه صبح لیلة الهریر زمینه اش را ساخته بودند!
• این قطعه مهم و عبرت انگیز را ببینید.
صوت کامل را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3297
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎬 برشی از برنامه سوره/ فصل کوفه/ حجت الاسلام محسن قنبریان/ ۱۴۰۱/۵/۱۹/ بخش ششم ملاحظه ای بر فرمایش د
📚 مستند معنای بیان شده از فتک:
۱- "الفتک هو القتل بعد الامان غدراً"(مکاتیب الرسول ج۳ص۴۰)
۲- در حاشیه بحار الانوار در معنای "الایمان قیّد الفتک" آمده: "الایمان یمنع من الفتک الذی هو القتل بعد الامان غدراً"(بحار ج۴۴ص۳۴۴)
۳- مرحوم مجلسی همین نکته را درباره قاتل زبیر که حضرت امیر(ع) درباره اش فرمود: بشّر قاتل ابن صفیه بالنار آورده: چون جنگ را رها کرده بود و پیامبر(ص) فرمود: الایمان قید الفتک(بحار ج۵۰ص۱۶۸)
• محققین میتوانند ذیل همین روایت در کلمات فقهاء در بحث ساب النبی و نواصب و بحث های مستقل درباره ترور نظرات و مبانی را ملاحظه کنند. مبنای یاد شده در ویدئو به نظر گوینده با ادله مختلف ترجیح داشت.
☑️ @m_ghanbarian
23.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برشی از برنامه سوره/ فصل کوفه/ حجت الاسلام محسن قنبریان/۱۴۰۱/۵/۱۹/ بخش هشتم
اهالی تپه ندبه!
• کربلا سه صف بود نه دو صف! صف بزرگتر اهل قعود بودند که اینبار روز عاشورا بر تپه ای جمع شده برای حسین(ع) ندبه می خواندند و گریه می کردند!
• این صف را مبلغین ما خوب برای مردم نخوانده اند!
• همه جوانان کوفه به نخلیه اعزام و هر یک در گروه های ۱۰۰۰ نفری به کربلا اعزام می شدند اما فقط ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر به کربلا می رسید بقیه بخاطر کراهت از کشتن حسین(ع) در شیارها و بیابان فرار می کردند! اینها روز عاشورا اهالی تپه ندبه شدند!
• در جامعه اسلامی و جبهه حق و مستضعفین، قعود کم کردن از اردوگاه حق و به نفع دشمن مستکبر است!
* این عبرت بزرگ را در ویدئو ببینید. صوت کامل را در اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3297
☑️ @m_ghanbarian
31.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برشی از برنامه سوره/ فصل کوفه/ حجت الاسلام محسن قنبریان/ ۱۴۰۱/۵/۱۹/ بخش آخر
ویروس اموی مغایر با استانداردهای انقلاب اسلامی!
❓در آخر گفتگو محل سؤالی از مواردی شدم که امنیت با قهر و غلبه تامین یا فساد بخاطر کارآمدی توجیه می شود! این پاسخ بنده بوده است!
• بدتر از به کارگیری مؤمن ضعیف، امپراطوری رسانه ای است که دوگانه مومن ضعیف_فاسق قوی را کلیشه می کند و مومن اصیل را هم ضعیف جا میزند!
• باید مراقب ویروس اموی باشیم که استانداردهای انقلاب اسلامی را نشکند. ویروس اموی؛ شمشیر و امنیت اش بر آزادی و مردمسالاری حکومت می کند. راه حلی که از آزادی و مردم سالاری می گذرد نباید به این ویروس مبتلا شود.
• ساخت و پاخت با ظالمین و ساکت کردن ضعفاء یک امنیت ناپایدار است که زیر خود آشوب و ضرورت امنیت بیشتر و شمشیر آخته تر دارد (بالإدهان و المصانعة عند الظلمه تأمنون)
• منصفانه و بدون ذهنیت بشنوید.
برای قضاوت فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3297
☑️ @m_ghanbarian
⚠️ بین "افکار نادرست" با "گرفتن سمت شوالیه از سوی ملکه در قبال سبّ و هتک رسول الله و وحی و اسلام" فرقی نیست؟!!
مساله رشدی صرفاً "تغییر دین، بدون استدلال" یا "از سر شبهه" یا "حتی از سر شهوت" نیست تا احیانا فتوای شاذی برای برخی فروض بگوید مجازات دنیوی وظیفه ما نیست!
مساله رشدی، "اسلام ستیزی با ادبیاتِ هجو و هتک" در پناه دشمنان اسلام و باحمایت آنهاست.
سیره متکثر رسول الله در قبال چنین کاری، مجازات اعدام با اعلان رسمی و فراخوان عمومی بوده است:
- ابوعفک
- کعب بن اشرف
- ابن سنیه
- ابورافع
- سلام بن حقیق
رشدی به این یهودیان هجو سرا شبیه تر است تا مسلمانی که دین خود را تغییر داده و افکار جدیدش را بیان می کند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱-هویت نهضت حسینی.mp3
26.47M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه اول: نسبت با مردم!
حجت الاسلام قنبریان/ محرم۱۴۰۱
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه اول: نسبت با مردم! حجت الاسلام قنبریان/ محرم۱۴۰۱ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ محرم۱۴۰۱/ جلسه اول: نسبت با مردم!
• هویت
هویت، چیزی است که نهضت حسینی بدون آن دیگر نهضت حسینی نیست. صرف فضایل و کمالات و اشتراکات نهضت را، هویت آن نمی گویند؛ مقومات و ذاتیاتی که این نهضت را از برخی دیگر جدا کرده، هویت آن است.
❓ نهضت حسینی در حین نهضت و در صورت پیروزی چه نسبتی با مردم داشت؟!
• یک تقسیم:
نهضت در همان مرحله نهضت، حاوی یک "نه" و یک "آری" است؛ "نه به یزید"، "آری به کوفه".
- سیدالشهدا(ع) با روح ذلت ناپذیر و اباء از ضیم اش، به یزید فاسق "نه" دارد و هرگز بیعت نمی کند(خلافت او هم خلاف شرع است هم خلاف معاهده با معاویه). اگر هیچکس هم نماند، او بر "نه" خویش هست. این از اول نهضت تا لحظه شهادت ساری و جاری است. در این نه، منتظر مردم نیست و البته هزینه ای هم جز برای خودش ندارد.
- اما در "آری" و تشکیل نظامی مقابل این یزید نامشروع و غیر قانونی، رضایت عمومی مردم (اقلا مردم آن دیار) را می خواهد.
• چند سند در اینباره:
1⃣ نامه به مسلم: ان رایتَ الناسَ مجتمعین علی بیعتی... اگر مردم را مجتمع بر بیعت من دیدی در خبر تعجیل کن...
2⃣ احتجاج با عبدالله بن زبیر: "بیعت ۴۰هزار نفر از اهل کوفه -آنهم با سوگند به طلاق و عتاق- به من رسیده است."(حلف طلاق و عتاق، این بود که فرد قسم میخورد اگر عهد را شکست زنش طلاق داده و برده اش آزاد باشد)
*⃣ ارتکاز و فهم شیعیان از حکومت:
3⃣ نامه شیعیان کوفه(سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، حبیب بن مُظاهر، رفاعه بن شداد، عبدالله بن وال و...): "...و تَاَمَّرَ علیها بغیرِ رضیً منها... معاویه (و بنی امیه) بر امت بدون رضایت امت، امارت و حکومت دارد"
4⃣ مسلم(ع) به عبیدالله بن زیاد: "...و تَاَمَّرتُم علی الناسِ بغیرِ رضیً منهم..."
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۲-هویت نهضت حسینی.mp3
20.2M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی
حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸ ☑️
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸
جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد خود نکرد؟! فرق ولایتعهدی با وصایت؟!۱
• ولایتعهدی پس از سلطنت و پادشاهی!
کنار نهادن مردم و رضایت آنها در حکومت و تشریفاتی کردن بیعت ⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت تحت الحفظ در سلسله خاص و تبدیل خلافت به سلطنت و بیعت به تشریفاتی بی خاصیت!
• ولایتعهدی بدعت بود؛ یزید فاسق گناه دیگر!
از سال۵۲ مساله ولایتعهدی شروع شد و انواع ترفندها برای تحقق آن انجام شد۲
عبدالرحمن بن ابوبکر به امویان گفت: تریدون ان تجلوها هرقلیه کلما مات هرقل قام هرقل!
امام مجتبی(ع) در عهدنامه قید کرد معاویه کسی را جانشین خود نکند!
• ابوالاعلی مودودی در الخلافه والملک ص۹۵ به مساله پادشاهی معاویه و ولایتعهدی یزید پرداخته
• ابن خلدون در فصل ۲۸ از باب سوم مقدمه به تبدیل خلافت به سلطنت و در فصل ۳۰ به ولایتعهدی پرداخته و آنرا لازمه سلطنت شمرده و مصلحت اندیشانه توجیه کرده!
❗️ شبهه وصایت!
❓امامت و وصایت هم فرزند جای پدر است! چه فرقی با ولایتعهدی دارد؟
- امام من عندالله، حقیقتی که بسیاری از ابعاد آن غیب است و چاره ای جز بیان و معرفی خداوند نیست.
- اما حکومت آن امام به زور و غلبه و از طریق سلطه و انتقال قدرت حاکم قبل نیست، بیعت آزادانه مردم را دارد...
⬅️ وصایت + بیعت آزادانه = عملا راه تجدید رضایت مردم و ماندن یا نماندن حکومت ها (بخلاف ولایتعهدی)
❗️ شبهه ولایتعهدی امام رضا(ع)
❓اگر بدعت است چرا امام رضا(ع) پذیرفت؟!
- هم زور در کار بود و پذیرش اختیاری نبود
- هم دیگر آن وجه دینی (که بدعتش میکرد) برایش نمانده بود و همه بعنوان سلطنت و ولایتعهدی قبل از اسلام در ایران و روم می فهمیدند نه راه اسلام برای حکومت!
بیان شهید مطهری:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
.......................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3246
۲.بیشتر را اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/45732
☑️ @m_ghanbarian
۳-هویت نهضت حسینی.mp3
17.67M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه سوم: آزادی و آزادگی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ ☑️ @m_ghanbar
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
• آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق!
هرچه آزادی انسان بیشتر شود، محدودیت افعال و رفتار کاسته شده، طبعا مسئولیت رفتارها بیشتر گردن فرد می افتد. دیگر فرد نمیتواند بگوید بخاطر فلان عنصر محدودیت بخش چنین نکردم. ⬅️ پس روی دیگر آزادی، مسئولیت است!
- از همین جاست که اریک فروم در روانشناسی اجتماعی ثابت می کند انسانها نوعاً از آزادی [بخاطر مسئولیتش] فراری اند!
• آزادگی مقدم بر آزادی!
آزادگی، آزادی از قیود درون (طمع، ترس، وهم و...) است. آزادی بیرونی بدون آن کامل نمیشود. انسان طماع، اسیر ثروت و قدرت بیرون میشود. انسان ترسو، جور دیگر اسیر همان کانون قدرت و ثروت میشود. مستبدین و فرعون ها با خرافات روی توهم انسان های نا آزاده اثر گذاشته و خود را در تاریخ مشروع کرده اند. ⬅️ می بینید "زر" و "زور" و "تزویر" بر قیود درونی ما (طمع، ترس، وهم) استوارند.
- پایه سلطنت ها و استبداد ها بر نا آزادگی ها استوار است...
• آزادگان، محرِّر(آزاد کننده) جامعه اند!
هم:
۱- مربی اند و تربیت کرده، آزادگی می دهند.
۲- هم مصلح اند و موانع خارجی را برطرف و آزادی می دهند.
1⃣ آزادگی بخشی حسین بن علی(ع) بعنوان یک مربی:
- از دینداران شروع می کند! اول در دینداری آزاده باشند حتی به طمع بهشت و ترس از جهنم، عبادت نکنند! :
"انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رغبَهً فَتلکَ عبادةُ التُّجارِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رهبهً فتلکَ عبادةُ العبیدِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ شکراً فتلکَ عبادةُ الاحرارِ و هی افضل العبادة"
⬅️ طبعا چنین احراری، دین فروش نمی شوند!
- بی دینان را هم به آزادگی دعوت می کند:
"ان لم یَکن لکم دین و لا تَخافونَ المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم"
⬅️ طبعا بخاطر بردگی دنیا، اسیر هر سلطه جو نمیشوند!
2⃣ آزادی بخشی سیدالاحرار بعنوان یک مصلح اجتماعی:
- اول دین را از دست اشرار آزاد می کند!
پدر گرامی اش فرمود: ان هذا الدین کان اسیراً بأیدی الاشرار!
حسین(ع) دین را "لعق" عده ای می خواند! مثل آدامسی می جوند و "دیّان" نیستند! (ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درّت معایشهم فاذا محِّصوا بالبلاء قل الدیانون)
- بعد مردم را جرأت آزاد شدن از اسارت ظالمین و اشرار می دهد:
"موت فی عزّ خیر من حیات فی ذُلّ"
"انی لا اری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برماً"
⬅️ قیام عاشوایی او به آزادگان شخصیت و جرأت داد برای آزادی(از عوامل بیرون) اقدام کنند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
⚫️ تفسیر سیاسی اجتماعی خطبه منای امام حسین(ع) توسط حجتالاسلام قنبریان.
🔲 زمان شروع دوره: شهریورماه به مدت ۴ جلسه
🔲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به لینک زیر مراجعه کنید:
🔗https://b2n.ir/h65238
👈 جهت کسب اطلاع از سایر دورهها به صفحه اینستاگرامی مدرسه راه مراجعه کنید:
https://b2n.ir/z75506
🔸️ این دوره با راهپیمایی اربعینحسینی تداخلی ندارد.
☑️ @m_ghanbarian