eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
760 ویدیو
103 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 آیاتی برای درنگ ۲ ❗️ فقط سرمایه داران کافر، هیزم جهنم اند! 1⃣ ترکیب جمله "اُولئِکَ هُم وَقُودُ النَّار"، مفید انحصار است. یعنی فقط گروه مورد بحث، وقود و آتش زنه جهنم اند! اینجا بخوانید: https://lib.eshia.ir/50081/3/140 2⃣ این آیه گروه خاصی از کفار را توصیف می کند: کسانی که می پندارند اموال و اولادشان از خداوند بی نیازشان می کند.۱ • در آیه۱۱۶ آل عمران همین گروه، مخلدین جهنم هم خطاب شده اند. ⬅️ این گروه لاجرم سرمایه دارند که چنین پنداری دارند. فقیر و ندار، موضوع این پندار (که دارایی هاست) را ندارد. • شاهد این برداشت، آیه بعد(۱۱آل عمران) است که اینان را "در شیوه و روش" به "آل فرعون" تشبیه می کند: کَدَابِ آلِ فرعون... ⬅️ آل فرعون همه از دارایان و ثروتمندان بودند. 3⃣ محمد جواد مغنیه در تفسیر الکاشف این توصیف قرآن را قبیح ترین وصف ممکن می شمارد و بعد سراغ آمده است و آنرا بدترین و زشت ترین جلوه این گروه جهنمی در تاریخ می شمارد و گوشه ای از جنایات آنها در عالم را می شمارد: https://pdf.lib.eshia.ir/94743/2/17 ⬅️ کسانی که دنیا را جهنم فقرا و بهشت خود و اغنیاء کردند، اصل و اساس و هیزم جهنم خواهند شد. ................................................. ۱.در آیه۳۵ سبا این پندار باطل را به زبان هم آورده اند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه پنجم: میقات حضور/ فراز و نشیب انسان 🔅میقات حضور؟ از علم نافع درک حضور و محضر حق گفتیم؛ که عصمت ساز است. درباره "محضر" نکاتی عرض شد. حالا کمی درباره "حضور" بیاندیشیم. حضور دیدن حق است. "میقات" و محل این مشاهده و ملاقات کجاست؟ عارف کامل شاه آبادی(ره) می فرماید: "ارض انسان، میقات برای لقای حق است"(ص۲۲). یعنی چه؟! 🔅آدرس این میقات؟ یک مثال قرآنی: خورشید که سر میزند/ نور می پراکند/ بالای ابرها(قلمرو خورشید)، هیچ سایه ای نیست/ اما دورتر از آن، نزد ما، اجسامی هستند که "نور را بریده و محدود می کنند"/سایه ها پدید می آید/ از یک دشت تا شهر با کثرت محدود کننده ها، سایه بیشتر وبیشتر می شود. اما خورشید و نورش، علت سایه هاست. سایه هیچ نیست الا "حدود محدودیت نور"(تٲمل کنید) آیت الله شاه آبادی به آیه ۴۵فرقان توجه می دهد: "آیا ندیدی چگونه پروردگارت، سایه را گسترده ساخت و اگر می خواست آن را ساکن قرار می داد؛ سپس خورشید را بر آن دلیل قرار دادیم". ایشان این "ظل ممدود"(سایه کش آمده) را عالم اشیاء و ماهیات می خواند:"بر رئوس ماهیات عوالم وجود از اول ظهور کشیده؛ از سمای مشیت تا تنزل کرده به ارض انسان"(ص۲۲). قلمرو خورشید، عالم ذات و اسماء الهی است که نور وجود نامحدود است. محدود و مقید شدن نور وجود، ماهیات متکثر آفریده؛ سایه، جمادیت، حیوانیت، انسانیت و... است، که نور وجود آشکارشان کرده است. می فرماید:"انسان دور ترین سلاسل موجودات است؛ ولی دورش نکرده که دورش اندازد؛ بلکه دورش ساخته تا از طریق عشق و اطاعت نزدیکش کند. پس، از ارض انسانیت، دخول در سمای ترقی است. ارض انسان، میقات برای لقای حق است؛ زیرا فقط انسان است که می تواند حق را بیابد و تمام توجهش به معبود معطوف شود."(ص۲۲) 🔅در آمدن از حجاب و درک حضور: چگونه اگر سایه، توانست حد و محدودیت خود را باز کند به وادی نور می رسد؟! اشیاء هم چنین اند! لکن فقط انسان می تواند این سلوک را داشته باشد:"پاره کردن حُجُب فقط کار انسان است نه حیوان. میمون، میمون است اگر چه هزارها سال بر او بگذرد...تنها انسان است که می تواند قید و بند جمادی و نباتی و حیوانی را پاره کند و شایسته لقای حق شود"(ص۲۳) "یک گروه مُعرض از حقیقت و مُخلّد در ارض طبیعت و مصداق "لکنَّه ٲخ٘لَدَ الی الارضِ و اتّبَعَ هَواه"(۱۷۶/اعراف)[او به طبیعتِ پست گرایید و از هوای نفس پیروی کرد]هستند. دسته دیگر کسانی هستند که شایسته نام انسانیت اند و با قدم اطاعت، محبت و عشق متوجه مولا شده اند. این دسته پشت به طبیعت و رو به حقیقت در قوس صعود حرکت می کنند؛ چنان که می گویند "قولا و عملا" که نماز، روزه، حج و سایر عبادات را برای رضای تو انجام می دهیم:"ٳنَّ صلاتی و نُسُکی و مَحیایَ و مَماتی لله ربِّ العالَمین"(۶/انعام)[به راستی نماز وتمام عبادات من وزندگی ومرگ من همه برای پروردگار جهانیان است]. چنین کسی روبه خداست و مورد عنایت واقع می شود وقیود و حجابهای گوناگون را پاره میکند"(ص۲۳) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه ششم: معرفت نافعِ ظهور اعمال 🔅اعمال در نسبت با معبود، به بحث حضور ومحضر خداوند انجامید. اعمال در نسبت با خود عمل به معرفت کلیدی ظهور اعمال می کشد. 🔅خداوند "آتشنشان" است نه "آتشفشان"! فهم عوامانه این است که گناهان ما، خدا را غضبناک می کند؛ او هم آتش می افروزد و گناهکاران را در آن می اندازد! بعد شبهه میشود: چرا نمی بخشد؟ چه لذتی از سوزاندن ما میبرد؟! اما درک عارفان می گوید: آتش، خود گناه توست؛ تازه خداوند به بهانه های بسیار ، آتش های ترا خاموش کرده است. بیماری، بلاء، کار خوب، زمانها ومکانهای خوب بهانه آتشنشانی خداوند است. اما آتشفشانیِ نفس اماره ما دوباره آتش می افروزد! آیت الله شاه آبادی می فرماید:" خیال نکنی که در آنجا به چوبت می بندند؛ چنین نیست. همین شراب ومال مردم است. الیوم تُج٘زی کُلُّ نَف٘س بما کَسَبَت٘ لا ظُل٘م َ ال٘یَومَ ٳنَّ الله سریعُ الحساب (غافر/۱۷) امروز هرکس با کاری که انجام داده است، پاداش داده می شود. امروز هیچ ظلمی نیست. خداوند سریع الحساب است"(ص۳۹و۴۰) 🔅کشف بزرگ محمدی(ص): ظهور اعمال، کشف بزرگ دین خاتم است:"ٳنما تُج٘زو٘نَ ما کُنتُم تعملون (تحریم/۷) جز این نیست که فقط شما با آنچه انجام داده اید، مجازات میشوید". شاه آبادی(ره):" این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است..."(ص۳۹) 🔅یک مثال: فحش چگونه عقرب میشود؟ -انسان ۵حس ظاهری دارد و۵حس باطنی. اولین حس باطن،"حس مشترک" است که همان لوح نف٘س است. محل اتصال حواس ظاهری با حواس باطنی است. شنیدنی ها، دیدنی ها و... آنجا می ریزد. -اگر آنچه به حس مشترک رسیده ، یک "معنای جزئی" مثل کینه کسی ، دوستی کسی باشد؛ حس باطنیِ "وهم" آنرا درک می کند. -اگر دارای یک صورت است(مثل تصویر کسی یا چیزی)، حس مشترک آنرا درک می کند. -حفظ کننده ی معانی جزئی ، نامش "حافظه" است . -نگهبان صورت های جزئی هم نامش "خیال" است. -قوه ای هم که در اینها تصرف کرده ودست کاری می کند(مثل تصویرا اسب را شاخ دار وبالدار می کند)، "قوه متصرفه" است. ⬅️ حالا فرآیند تولد عقربِ فحش در بیان آیت الله شاه آبادی: - فحش دهنده، اراده کرده؛ حروف وکلمات را ترکیب وکلمه زشتی می سازد(بسته شدن نطفه فحش) -از دهان بیرون می اندازد. در امواج هوا حرکت می کند تا به گوش طرف می رسد و آنراتحویل می گیرد. -حس مشترک طرف ، آنرا به خیال منتقل می کند.(رسیدن به خزانه و رحم) -در محفظه خیال طرف، پرورش می یابد. -حالا قوه وهم ، آنرا درک می کند و آن معنا،گرفته جان میگیرد. مثل یک بچه عقرب میشود وطرف را می گزد! -سوزش دل او نشانه تولد این عقرب است . هرچه یادش آمد ، آن عقرب بزرگ تر میشود و بیشتر زهر میریزد. "سرمایه و خمیر مایه ونطفه عقرب ملکوتی فحش دهنده همین است"(ص۳٨). ٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال 🔅آیت الله شاه آبادی(ره) این را کشف بزرگ محمدی(ص)خواند که: "جزا"، "خود عمل" است. "وَجَدوا ما عَمَلوا حاضراَ(۴۹/کهف) همان که عمل کرده اند را حاضر می بینند" "بَدا لهُم سَیئات ما کَسَبوا(۷/ تحریم) گناهانی که انجام دادند برایشان آشکار می شود". 🔅نکته کلیدی مراتب این ظهور است: عمل، سه مرتبه دارد: ۱.پیکره ظاهری عمل: همین نماز ظاهری، همین انفاق کردن، همین باد به سینه انداختن و... ⬅️این در همین دنیا و "عالم مُلک"، ظاهر و آشکار است. ۲. مرتبه خُلقی و نفسی عمل: کریم بودن مال نفس است و روح انفاق ظاهری است. خودبزرگ بینی همین طور، روح اعمال متکبرانه است و... ⬅️ این ملکوت عمل است. در برزخ آشکار میشود. دنیا نمیتواند آنرا کامل روشن کند. "برزخ" آشکارش می کند. کسی چشم ملکوتی داشت، حقیقتش را همین جا می بیند. ۳.مرتبه عقلی و ریشه عقیدتی عمل: آن کرامت نفس، ریشه در باوربه پستی دنیا و جاودانگی آخرت است. فراموشی عظمت خداوند است که منشٲ تکبر می شود. ⬅️ این مرتبه از عمل در "قیامت" آشکار می شود. برزخ برای نمایان کردن باور کافی نیست. آیت الله شاه آبادی می فرماید: "این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است که می فرماید ای اهل عالم، بدانید وآگاه باشید که هرچیزی وهر عملی در عالم دو صورت دارد: ملکی و ملکوتی، شهودی وغیبی. آنچه در ملک است، شهود می کنی؛ ولی آنچه در برزخ است از ملک غائب است ونمایش آن در دنیا میسر نیست؛ زیرا لامپ دنیا، کوچک و محدود به حدی است. تمام "احسانات ملکی"، در برزخ ظهور می کند. "معارف و قرب"، در ملکوت. زیرا برزخ، استعداد ظهور لامپ آن را ندارد. همچنان که لامپ دنیا برای ظهور حقایق برزخی کوچک است، لامپ برزخ هم برای نمایش معارف و قرب، کوچک است."(ص۳۹) 🔅از همین جا معلوم می شود چگونه تکرار عمل بد، به کفر می انجامد. (عاقبه الذین اسائوا السوء ان کذبوا بآیات الله)... 🔅می فرماید: "در اینجا میان تو ونظرت به صورت زیبای نامحرم، "نور" فاصله است؛ ودر آنجا "نار" ! اینجا صورت زیبا است ودر آنجا صورت زشت! در اینجا فعل وآرزو است به ملاقات و آرزوی وصال ؛ ودر آنجا آرزوی بُعد و دوری است از شدت تنفر ! چنان که می گویی: یا لیت بینی وبینک بُعد المشرقین فبئس القرین(۳۸/زخرف). همین خود عذاب است؛ ولی به محض چشم برهم نهادن وبه نامحرم نگاه نکردن وترک این معصیت ، خمیر مایه خلقت حور در بهشت است"(ص۴۰) ٭تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
نمایی کوتاه از زنِ جامعه نبوی! (بمناسبت ایام وفات ) 1⃣ ام ورقه (بنت عبدالله بن حارث): حافظ کل قرآن و گردآورنده آن/ شرکت در بدر به آرزوی شهادت/ وعده شهادت از پیامبر گرفت و بعدا در زمان خلیفه دوم توسط غلام و کنیزش کشته شد.۱ به حسب روایت مسند احمد، پیامبر به او دستور داد برای اهل خانه اش نماز را امامت کند. او موذنی داشت...۲ 2⃣ خیّره معروف به ام درداء کبری: زنی فاضل و صاحب نظر که راوی احادیث به تابعین شد.۳ 3⃣ شفاء عدویه: در جاهلیت هم کتابت می دانست. به حفصه -همسر پیامبر- نوشتن آموخت. پیامبر در مدینه به او خانه ای داد و برای قیلوله خانه او می رفت.۴ 4⃣ ام کلثوم(دختر عقبه): اولین زن است که پس از اسلام آوردن از خانواده (اموی ها) گریخت و پیاده از مکه به مدینه مهاجرت کرد.۵ 5⃣ ام حبیبه (دختر ابوسفیان): با همسرش عبیدالله از مهاجران حبشه بود. همسرش آنجا مسیحی شد و بر همان دین مرد اما او مسلمان ماند. به عقد پیامبر درآمد. در ماجرای حدیبیه که پدرش (ابوسفیان) به خانه او آمد، زیرانداز پیامبر را از زیر پای او بخاطر نجاست شرکش برداشت...۶ 6⃣ رُفیده انصاری: اولین پرستار اسلام و از زنانی که خود را وقف خدمات پرستاری به مجاهدان کرد.۷ 7⃣ لیلی غفاری: از پرستاران جنگهای پیامبر که تا همراهی با امیرالمومنین در جمل ادامه یافت.۸ 8⃣ ملیکه (دختر ملحان): داوطلب در جنگهای پیامبر/ پیامبر برای او دعای شهادت کرد/ پیامبر برای قیلوله خانه او هم می رفت/ در فتوحات شهادت گونه از دنیا رفت.۹ 9⃣ ربیع (دختر معوذ): از اعضای بیعت رضوان/ همراه پیامبر در نبردها و خادم مجروحان و آب رسان/ پیامبر خانه اش آمد و شد داشت.۱۰ 🔟 اسماء (دختر یزید بن سکن): سخنور و شجاع و دلیر/ احادیث را برای دیگران روایت کرده است.۱۱ 1⃣1⃣ زینب (دختر خزیمه): همسر رسول الله(ص) شد/ اهل نیکوکاری بود بطوری که در نوجوانی در جاهلیت به ام المساکین مشهور بود.۱۲ 2⃣1⃣ لبابه (ام الفضل/ مادر ابن عباس ها): دومین زن مسلمان/ پس از بدر وقتی ابولهب، ابورافع -غلام پیامبر- را در اتاق زمزم کتک میزد، با عمود خیمه بر سر او زد، چند روز بعد ابولهب مرد.۱۳ 3⃣1⃣ اروی: نام برای عمه پیامبر و هم دختر عموی پیامبر؛ هردو شاعر و فصیح/ عمه از ترغیب کنندگان به پیامبر/ دختر عمو حامی امیرالمومنین هم بود و با معاویه احتجاجاتی دارد.۱۴ 4⃣1⃣ ام عماره (نسبیه دختر کعب بن عمر): بیعت عقبه با پیامبر/ مشهور به شجاعت/ حاضر در احد و حدیبیه و حنین و .../ در احد پس از فرار مردان مسلمان با دو پسرش ماند از پیامبر دفاع کرد.۱۵ 5⃣1⃣ خدیجه کبری(س): بسیار شریف و ثروتمند/ تاجر بزرک مکه/ مردانی در استخدام تجارت او بودند و بشکل مضاربه برایش تجارت می کردند.۱۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📎 پی نوشت ها: ۱. مسند احمد ج۶ص۴۰۵/الطبقات الکبری ج۸ص۴۵۸/ الاستیعاب ج۴ص۱۹۶۵ ۲. مسند احمد ج۶ص۴۰۵ ۳.الاصابه ج۴ص۲۲۸/الاستیعاب ج۴ص۱۸۳۴/ اُسد الغابه ج۷ص۱۰۰ ۴.الاصابه ج۴ص۳۳۳/ اعلام النساء ج۲ص۳۰۰ این موارد موید روایت مشهور : "طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه "(...) می باشد. ۵. الاستیعاب ج۴ص۱۹۵۳/الاصابه ج۸ص۴۶۳/المغازی ج۲ص۶۲۹ ۶.الطبقات الکبری ج۸ص۹۶وص۹۹و۱۰۰/ الاصابه ج۴ص۲۲۹/ الاستیعاب ج۱ص۱۸۳۴/ البدایه و النهایه ج۸ص۲۸/ در اینجا به وضعیت او پس از پیامبر و جانب داری از عثمان و حزب اموی نپرداختیم. ۷.الاصابه ج۴ص۲۹۵/الاستیعاب ج۴ص۱۸۳۸/اسد الغابه ج۷ص۱۱۰/سیره ابن هشام ج۲ص۲۳۹ ۸.الاصابه ج۸ص۱۰۷/اسد الغابه ج۷ص۲۵۹/ الاستیعاب ج۴ص۱۹۱۰ ۹.الاصابه ج۴ص۴۳۳/البدایه و النهایه ج۸ص۸۱/ سیر اعلام النبلاء ج۲ص۲۲۹ ۱۰.الاصابه ج۴ص۲۹۳/ البدایه و النهایه ج۷ص۳۱۲/ الاستیعاب ج۴ص۱۸۳۷/اسد الغابه ج۷ص۱۰۷/اعلام النساء ج۱ص۴۴۲ ۱۱. الاصابه ج۴ص۲۲۹/الاستیعاب ج۴ص۱۷۸۷ ۱۲.الاستیعاب ج۴ص۱۸۵۳/ الطبقات الکبری ج۲ص۱۱۵/ اسد الغابه ج۷ص۱۲۹/ سیر اعلام النبلاء ج۲ص۱۵۴ ۱۳.الاستیعاب ج۴ص۱۸۰۷/الاصابه ج۴ص۳۸۵/ اسد الغابه ج۷ص۲۵۳و۲۵۴/سیر اعلام النبلاء ج۲ص۲۲۸ ۱۴. الاصابه ج۴ص۲۲۲وص۲۲۷/ الطبقات الکبری ج۸ص۴۲وص۵۰ ۱۵. بعدا در زمان ابوبکر دستش در جنگ قطع شد الاستیعاب ج۴ص۱۹۴۸/ الطبقات الکبری ج۸ص۴۱۲/ اعلام النساء ج۵ص۱۷۱ ۱۶. تعبیر الطبقات الکبری این است: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ عَنْ مُوسَى بْنِ شَيْبَةَ عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ عُبَيْدِ اللّٰهِ بْنِ كَعْبِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أُمِّ سَعْدٍ بِنْتِ سَعْدِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ نَفِيسَةَ بِنْتِ أُمَيَّةَ أُخْتِ يَعْلَى بْنِ أُمَيَّةَ سَمِعْتُهَا تَقُولُ‌: كَانَتْ خَدِيجَةُ ذَاتَ شَرَفٍ وَ مَالٍ كَثِيرٍ وَ تِجَارَةٍ تَبْعَثُ إِلَى الشَّامِ فَيَكُونُ عِيرُهَا كَعَامَّةِ عِيرِ قُرَيْشٍ‌. و كَانَتْ تَسْتَأْجِرُ الرِّجَالَ و تَدْفَعُ الْمَالَ مُضَارَبَة ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه هشتم: منزلت عزم حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه هشتم: منزلت عزم 🔅ربط بحث: -اعمال نسبتی با خدا دارند؛ که محضر وحضور حق ، آنها را بزرگ (همه گناهان) یا کوچک(همه عبادات) می کند. -نسبتی با خود دارند. باطن و غیب عمل و ظهور آن، مال این نسبت بود. -اعمال، نسبتی هم با عامل دارند. وقتی عمل، صورت غیبی دارد؛ تکرارش ، نفس انسان را به آن صورت غیبی در می آورد.یعنی ملکه شدن عمل، نفس را ملوّن به رنگ آن عمل می کند(ر.ک:ص۴۳) 🔅وزیر کشورِ مملکت انسان؟ آیت الله شاه آبادی، عقل را "وزیر معارف" انسان می داند. چون خوب وبدها را می شناساند. اما یافته او با "عزم" در انسان، ایجاد می شود. لذا عزم را: -نظمیه و وزیر کشور انسان می خواند(ص۴۳) -عزم را مناط انسانیت می خواند(ص۴۴) از همین جا سرّ حرمت استماع موسیقی حرام و لهویات را بیان می کند: "یکی از اسرار حرمت استماع ملاهی و ساز و غنا این است که عزم انسانی را مختل می کند...اراده را از بین می برد وعزم را نابود می کند. بنابراین شرع مطهر اکیدا استماع غنا و حضور در مجالس لهو را ممنوع فرموده است؛ زیرا مناط انسانیت را ازبین می برد"(ص۴۴) 🔅کشور وجودت را به وحدت برسان! عزم، ملکات خوب و فاضله را در انسان راسخ می کند: شجاعت، سخاوت، عفت و عدالت. وقتی همه اینها را برای "عبودیت" حق منظم کرد؛ کثرت را به وحدت می آورد. "حتی تکون ٲعمالی و اورادی کلها وردا واحدا و حالی فی خدمتک سرمدا"(دعای کمیل) می فرماید:"همه این زحمات وکوشش ها از برای این است که عبادات واخلاق از کثرت روبه وحدت نهد...صبر صفت بزرگی است، شجاعت صفت نیکی است، عفت صفت پسندیده ای است، ولی این صفات وقتی عظمت پیدا می کند که برای پرستش حق باشد. ستایش وپرستش او، صفات را بزرگ وبا عظمت می کند. سرمایه این کمال انسانیت، عزم است"(ص۴۵) 🔅رسیدن به خلاقّیت ملکوتی انسان صاحب عزم، که صفات عالی را در خود راسخ کرده؛ واجد صفت خلاقیت می شود. شاه آبادی می فرماید:"اگر کسی دارای این ملکه شد، علاوه بر آن ثواب ها صفت خلاقیت پیدا می کند که می فرماید:"فیها ما تشتهیه الٲنفس وتلذُّ الٲعین"(در آنجا هرچه نفوس را بر آن میل و اشتهاست وچشم ها را شوق ولذت است؛مهیاست)هرچه بخواهی فعلیت دارد...پس قصرها وباغها ونعمت های بهشتی مخلوق تو و صورت غیبیه عملت است ..."(ص۴۷) ٭تفصیل را در فایل صوتی بشنوید. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian