eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
900 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲ ❗️ اثر
📎پیوست قسمت سوم برنامه علامت: امام علی(ع) و معضل خانواده! 🔘 بازتولید جاهلیت: مَهیرات_ کنیزان • درجاهلیت برده بودن مادرانشان را برای خود عار می شمردند و در سروده هایشان، ضمن افتخار به مادران آزادشان، خود را از اینکه زادۀ مادری کنیز باشند، مبرا می کردند. - قَتال کلابی چنین سروده است: أنا ابن اسماء اعمامی لها و أبی إذا ترامی بنو الإمْوان بالعار أما الإماء فلا یدعوننی ولدا إذا تحدّث عن نقضی و إمراری لا أرضع الدهر إلا ثدی واضحة لواضح الخد یحمی حوزة الجار یعنی: من پسر اسماء هستم که عموها و پدرم از اویند؛ آن گاه که کنیززادگان به خفت و ننگ خوانده شوند. زمانی که سخن از حسب و نسب من، شود کنیزان مرا فرزند خویش نمی خوانند. تنها از سینۀ زنی با اصل و نسب شیرخورده ام که رویش سفید است (سیاه و کنیز نیست) و همسر سفیدرویی است که از همسایه اش حمایت می کند (ابن منظور، ۱۴۰۸ ق، ج ۱۸، ص ۴۷). - و در بیتی دیگر چنین سروده است: لقد ولدتنی حُرّةٌ رَبعیة من اللاء لم یحضِرن فی القیظ دِنْدنا «مرا آزاده زنی از قبیلۀ ربیعه زاییده است؛ از آن زنانی که در شدت گرمای تابستان برای گردآوری هیزم حضور نمی یابند.» (اصفهانی، بی تا، ج۲۴، ص ۴۶۹). - شنفری  شاعر عیار  نیز به مادر آزادۀ خویش می نازد و می گوید: انا ابن خیار الحجر بیتاً و منسباً و أمی ابنة الأحرار لو تعرفینها «من از نظر خاندان و نسب، فرزند صاحبان دامن های نیک هستم؛ و اگر مادرم را بشناسید، او نیز دختر آزادگان است» (همان، ج۲۱، ص ۲۰۵) - مقدام بن زید  بزرگ بنی حی بن خولان  نیز افتخار به مادرش را با افتخار به پدرش در سروده اش جمع کرده، می گوید: نمتنا الی عمرو عروقٌ کریمة و خولان معقود المکارم و الحمد و أمی ذات الخیر بنت ربیعه ضَریة من عیصِ السماحة المجد «رگ و ریشه های ارجمندی، ما را به عمرو می رساند و به دایی هایی که حمد و ستایش بر آنها بسته شده است. و مادرم که نیک است دختر قبیلۀ ربیعه است که از عنصر مجد و بزرگواری است» (حموی، ۱۴۱۰ق، ج۵، ص ۴۳۲). • گاهی در جاهلیت از زنان آزاد با عنوان «مَهیرات» تعبیر می کردند، زیرا مهریه فقط به زنان آزاد تعلق می گرفت. - خَنْساء در سوگواری برادرش صخْر می گوید: یابن القروم ذوی الحجا وابن الحضارمه المرافد وابن المهائر للمها ئر زانها الشیم المواجد «ای پسر بزرگان خردمند و کریمانی که عطایشان قطع نمی شود، ای پسر زنان آزاده که اخلاق و سرشت بزرگوارانه آنان را زیور بخشیده است» (خنسا، ۱۳۸۸، ص ۶۲).۱ • چنانچه در ارائه و گفتگوی قسمت سوم بیان شد این فرهنگ جاهلی دوباره احیاء شد که یکی از مشکلات فرهنگی دوره علوی است! راه حلهای امام دراینباره را در ارائه و گفتگوی قسمت سوم ببینید: 🎵 صوت این جلسه 🎞 بخش ارائه این جلسه 📺 مشاهده فیلم کامل این جلسه ............................... ۱. نقل از مقاله : بررسی تطبیقی جایگاه مادر در فرهنگ جاهلی و اسلام/ مریم مشهدی پور/ دو فصلنامه تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال۹۹ش۳۳ ☑️ @m_ghanbarian
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علی(ع) ۴۰_۵۰ سال بماند و نصابهایش را از دست دهد یا ۴ سال بماند اما تراز؟! حجت الاسلام • روحیه جمعی کوفه (بخاطر شهر نظامی بودن برای فتوحات اسلامی) شده بود: اقتدارگرایی با تم مذهب. عمار را بخاطری که اقتدار مثل مواجهه با کفار را با مردم ندارد نمی پذیرد! سعد ابی وقاص را هم بخاطر سهل انگاری در نماز و...! ❓چرا علی(ع) با اقتدار با مردمش برخورد نمی کند؟! چون نیامده خودش زودتر معاویه شود!... • روش امیر المومنین زمان بر است. او رهبر الهی را "سائق" می داند نه "قائد"! سائق کسی است که با شکوفا کردن استعدادها به مقصد "سوق می دهد" . قائد، کشیدن از جلو و بردن استالینی و نتیجه گراست... • علی(ع) برای جامعه آرمانی این جهانی و آن جهانی دارد و جامعه بی آرمان نیست اما چطور بردنش، با به رسمیت شمردن آزادی ها، نقدها و... است. * برشی از قسمت دوم برنامه / برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را اینجا ببینید: 🎵صوت کامل این جلسه 🎞بخش ارائه این جلسه 📺مشاهده فیلم کامل این جلسه ☑️ @m_ghanbarian
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا نظام ولایت، پدرسالار است؟! حجت الاسلام • رهبر در جامعه اسلامی "مربی" است۱ اما "پدر سالار" نیست. پدر جای فرزندان "تصمیم گیر" است اما مربی، "تصمیم ساز" است با رعایت مردم و شکوفا کردن استعدادها، تصمیم سازی در صحن مردم انجام می شود • علی(ع) با ۴۰۰ قاری و مفسری که در جنگ با معاویه(بخاطر جنگ با مسلمان) شبهه داشتند چه کرد؟! معاویه با مخالفان ولایتعهدی یزید چه کرد؟! ⬅️ مقایسه ایندو را در ویدئو ببینید! * برشی از قسمت دوم برنامه / برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را اینجا ببنید: 🎵صوت کامل این جلسه 🎞بخش ارائه این جلسه 📺مشاهده فیلم کامل این جلسه .......................................... ۱. در گفتگو فرق بین "تربیت" و "صناعت" از بیان شهید مطهری بیان شد. کوزه گری، صناعت است و کوزه تسلیم محض دست کوزه گر. اما تربیت، رعایت استعدادها و شکوفا کردن آنها با آزادی ها و استقلال هاست. ☑️ @m_ghanbarian
🤲 بیا شب قدر اجابت دعای علی(ع) شویم! (برشی از منبر شب شهادت امیرالمومنین حجت الاسلام) • سحری که ضربت خورده بود فرمود: نشسته بودم که خواب مرا گرفت و رسول الله(ص) در رویا برمن ظاهر شد. گفتم: ای رسول خدا چه کجی ها و دشمنی ها از امت تو دیدم! فرمود: برآن نفرین کن! گفتم: خداوند بهتر از ایشان را به من دهد و بدتر از من را برآنان بگمارد.(خ۷۰) ❓بدترهایی که بر آنها حاکم شدند در تاریخ معلوم است؛ اما بهتر از آنها کدامند که به علی(ع) داده شدند؟! علی(ع) که همان روزها شهید شد! ❗️ این قسمت دعا هم اجابت شده! شیعیان تربیت شده، بهتر از کوفیان سست عنصری است که خدا به علی داد! شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله آن بهترین هاست که خدا به علی(ع) داد! • خود علی(ع) در خطبه۱۲ آدرسشان را داده؛ "چون خداوند در جنگ جمل پيروزش گردانيد يكى از ياران گفتش: اى كاش برادرم، فلان، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوادار ما بود؟ گفت: آرى. على(ع) گفت: پس همراه ما بوده است. ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب مردان و زهدان زنان هستند. روزگار آنها را چون خونى كه بناگاه از بينى گشاده گردد، بيرون آورد و دين به آنها نيرو گيرد." • شهدا این نکته را فهمیدند و شب قدر از خدا خواستند جزء این "ابدلنی الله بهم خیراً منهم" و جزء "سیرعف بهم الزمان و یُقوی بهم الایمان" برای علی(ع) باشند. شهید سلیمانی و حججی ها و... مصداق این نیستند؟! ☑️ @m_ghanbarian
۴-برنامه علامت فصل دوم.mp3
23.09M
⭕️ برنامه علامت جلسه چهارم: علی(ع)؛ معضل آقازادگی/ سرخوردگی جوانان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۲فروردین۱۴۰۲ • بافت جمعیتی جدید کوفه قریب ۲۰هزار جوان از مادران ایرانی، پدر عرب + موالی = تقریبا نصف جمعیت کوفه شدند. • تبعیض گذشته در نسل بعدِ اشراف بازتولید شد! آقازادگان ۳۰۰۰تا۵۰۰۰درهم می گرفتند اما آن جوانان کوفی ۳۰۰تا۴۰۰درهم! • سبک جدید زندگی آقازادگان اشراف: - دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد! - دختر عثمان لباسهای گرانبها با یاقوت و زمرد برتن می کرد! - پسر عبدالرحمن هم لباس حریر پوشیدن از پدر ارث برد! • مقابلش درصدی از آن جوانان سرخورده، عاطل سر خیابانها می ایستادند و...! ⬅️ تبعیض، نفرت زا شد و بد خلقی ها سر درآورد! امام می فرمود: در زمانی هستید که...جوانان بدخلق اند(فَتاهُم عارِم) ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع): 1⃣ مبارزه ریشه ای با منشاء آن تبعیض 2⃣ برخورد با تبذیر آقازادگان و شروع از داماد خود! 3⃣ مفاهمه ای اجتماعی با جوانان عاطل طبقه فرودست(تکنیک کفاره اجتماعی)! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
34.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت بخش ارائه جلسه چهارم: علی(ع)؛ معضل آقازادگی/ سرخوردگی جوانان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۲فروردین۱۴۰۲ • بافت جمعیتی جدید کوفه قریب ۲۰هزار جوان از مادران ایرانی، پدر عرب + موالی = تقریبا نصف جمعیت کوفه شدند. • تبعیض گذشته در نسل بعدِ اشراف بازتولید شد! آقازادگان ۳۰۰۰تا۵۰۰۰درهم می گرفتند اما آن جوانان کوفی ۳۰۰تا۴۰۰درهم! • سبک جدید زندگی آقازادگان اشراف: - دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد! - دختر عثمان لباسهای گرانبها با یاقوت و زمرد برتن می کرد! - پسر عبدالرحمن هم لباس حریر پوشیدن از پدر ارث برد! • مقابلش درصدی از آن جوانان سرخورده، عاطل سر خیابانها می ایستادند و...! ⬅️ تبعیض، نفرت زا شد و بد خلقی ها سر درآورد! امام می فرمود: در زمانی هستید که...جوانان بدخلق اند(فَتاهُم عارِم) ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع): 1⃣ مبارزه ریشه ای با منشاء آن تبعیض 2⃣ برخورد با تبذیر آقازادگان و شروع از داماد خود! 3⃣ مفاهمه ای اجتماعی با جوانان عاطل طبقه فرودست(تکنیک کفاره اجتماعی)! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط! با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت پنجم: امیرالمومنین(ع) و مسأله زنان ☑️ @m_ghanbarian
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اثر نظام طبقاتی بر خانواده! • "خانواده گسترده عرضی"، خودِ حکم شرعیِ جواز تعدد زوجات نیست؛ هر تعدد زوجات در صدر اسلام هم نیست! بلکه سوء استفاده ای از ترخیص های شرعی مبتنی بر طبقه اشراف شدن است. نوعی "دین بازی" و به تعبیر آیت الله جوادی آملی "دینداری صوری" است! ✔️ نظام طبقاتی سه اثر بر خانواده نهاد (که در قسمت سه برنامه بدان پرداختم): 1⃣ امکان چنین خانواده های گسترده عرضی بخصوص با کنیزان زیبا برای اشراف فراهم کرد. چیزی که دهه های بعد رسماً نام گرفت. همان وقت هم در مقابلش یک جوان طبقه فرودست امکان یک ازدواج شرعی نداشت! 2⃣ تبعیض فرهنگی بین "همسر آزاد_کنیز" و بین "فرزند زن آزاد_فرزند ام ولد" را درون خود خانواده موجب شد! نظام جاهلی "مَهیرات_ کنیزان" دوباره احیاء شد. 3⃣ حتی در بین خانواده های عرب -به زعم خود شریف- هم فقر و غنا در ازدواج ها اثر کرد. دختر به پسر عموی فقیر هم داده نمی شد(نمونه عفراء و عروه) چه رسد به جوان فرودست! ✍ محسن قنبریان * برای قضاوت فایل کامل برنامه را ببینید: 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
16.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بافتنی یا واقعی؟! • سه اثری که نظام طبقاتی بر خانواده گذاشت را ممکن است کسی بافتنی و گریز روضه بپندارد! اما: 1⃣ تصریح حضرت بر وجود این نظام طبقاتی؛ در خطبه۱۲۹: "در هر سو که می خواهی مردم را بنگر: آیا جز فقیری می بینی که از تنگدستی رنج می برد؟! یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران می کند؟!..." ⬅️ پس فتوحات (رشد اقتصادی آن روز) وضع همه را خوب نکرده بود؛ طبقه فرادست و فرودست ساخته بود! 2⃣ تصریح دیگر حضرت: "آگاه باشید که مردانی از شما که دنیا آنها را در خود غرق کرده و زمینهایی را تصاحب کرده و نهرها شکافته اند و بر اسب های زیبا سوار شده اند و دختر بچه های زیبا را در برگرفته اند..."(شرح ابن ابی الحدید ج۷ص۳۶) ⬅️ این "دختران زیبا در برگرفتن" عنوان علوی برای همان بحث ماست. 3⃣ در اصلی ترین راه حل امیرالمومنین(ع) -یعنی مبارزه با بی عدالتی و نظام طبقاتی- باز رد آن در نظام خانواده آشکار است. در خطبه۱۵ می فرماید: "به خدا سوگند اگر آن املاک را بیابم که مهریه زنان شده یا با آن کنیز خریده آن را به بیت المال باز می گردانم"! ⬅️ معلوم است "تعدد زوجاتِ مجاز" نه از سر نیاز بلکه از خاستگاه اشرافیتِ جدید شده است. آن بهره مندی های مادی، موجب تصاحب کنیزان زیبا رو (و گران قیمت) شده و تبعیض، کمّ و کیف خانواده را تحت تاثیر قرار داده است. ✍ محسن قنبریان • بقیه راه حلهای حضرت و تفصیل بحث را در فایل صوتی یا تصویری گفتگو ببینید 🎵صوت کامل برنامه 📺مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
۵-برنامه علامت فصل دوم.mp3
25.2M
⭕️ برنامه علامت جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد • در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید! - بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع) - بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"! • تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج - حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان! ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع) 1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد! - در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند - زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین ⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند! 2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
32.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت بخش ارائه جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد • در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید! - بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع) - بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"! • تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج - حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان! ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع) 1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد! - در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند - زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین ⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند! 2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط! با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت ششم: امیرالمومنین(ع) و اعتراضات، ناآرامی ها، حملات تروریستی! ☑️ @m_ghanbarian