eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازخوانی آراء و اندیشه های شهید بهشتی (ویژه برنامه مدرسه نگاه همزمان با سالروز تصویب قانون اساسی) حجت الاسلام قنبریان ۱۴ آذر ۱۴۰۲ • اهمیت جایگاه شهید بهشتی در قانون اساسی • بعضی نگرانی ها در مذاکرات: بازتولید سلطنت و تجربه مشروطیت • جایگاه مردم در قانون اساسی باید در دوگانه ولایت-مردم (حق تعیین سرنوشت و رجوع به آراء عمومی و ...) دیده شود • سه مبنا در دوگانه ولایت-مردم - مبنای اول: ولایت فقیه در حد امور حسبیه (ولی فقیه وکیل مردم است و تعارضی بین حق تعیین سرنوشت و... باولایت نیست) - مبنای دوم: مردم شرط وجود برای انعقاد ولایت - مبنای سوم(شهید بهشتی): مردم جزء العلة برای ولایت • تعارض بین حاکمیت مردم و ولایت فقیه و حل تعارض طبق هر مبنا - الف: عدم تعارض طبق مبنای ولایت حسبیه - ب: حل تعارض طبق مبنای دوم: رابطه طولی و مردم مجرای اعمال ولایت (تفوق ولایت بر حق تعیین سرنوشت) - ج: حل تعارض طبق مبنای سوم: رابطه طولی است ولی خود ولایت فقیه هم با اکثریت مردم پذیرفته میشود • حکومت اسلامی نظامی مردمی بر پایه اسلام است • پاسخ بهشتی به قائلین به حذف ولایت فقیه از قانون اساسی • حکومت کردن با خواست اکثریت اما رهبری کردن بر اساس مصالح اکثریت نه تمایلات • سه سنجه هنگام تعارض بین تمایلات اکثریت و مصالح اکثریت • تز انقلاب اسلامی در سیاست و اقتصاد: امتداد جمهوریت در حکمرانی • بررسی بازنگری قانون اساسی • بازگشت از مبنای سوم (شهید بهشتی) به مبنای دوم در بازنگری • نظر امام خمینی در نسبت ولایت-مردم: تشکیل حکومت بستگی به آراء اکثریت دارد که همان بیعت صدر اسلام است ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کارگاه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی حجت الاسلام قنبریان ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ • سمت و سوی مکتب اقتصادی اسلام طبق نظر امام خمینی دخیل شدن توده میلیونی مردم محروم در تولید است • مطالبه اصلی رهبر انقلاب: پیشرفت همراه با عدالت. در نگاه رهبر انقلاب، پیشرفت مردم پایه همان عدالت است • تعاونی، طرح شهید بهشتی برای تحقق پیشرفت مردم پایه • اصل ۴۳ طرح پیشنهادی شهید بهشتی: روش سومی در مقابل اقتصاد خصوصی و دولتی (که در هر دو روش مردم اجیر هستند) • شروط شهید بهشتی برای تعاونی: - همکاری به جای رقابت - تعاونی در کنار اقتصاد دولتی نه در ذیل و ابزار آن - برای هر عضو یک رأی نه به اندازه سهم - تعاونی به صورت شاغل_مالکی باشد • جوهره تعاونی مشارکت مردمی است و اگر از این خالی شود هدف محقق نمیشود • تاریخچه ای از سیاست های اصل۴۴ • صد مشکل اقتصادی که ناشی از اصل۴۴ است!!! • ابلاغ اولیه سیاست های اصل ۴۴ بعد از رفت و برگشت ها ولی بدون بند ج (خصوصی سازی) • بند ب سیاست ها: افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به بیست و پنج درصد تا آخر برنامه‌ی پنجم توسعه و... • بیشترین راهبری برای تحقق این بند ها: بند نهم فصل سوم قانون اجرایی سیاست های کلی اصل۴۴ • چرا تعاونی محقق نشده؟ غفلت از دو تناظر اقتصاد مردمی برای اقتصاد مردمی در قانونی اساسی: حوزه سیاست و حوزه فرهنگ • اینکه تعاونی ها شکست خورده اند یک غلط مشهور است • تحقق پارلمان بخش خصوصی با بیشترین قدرت و نفوذ و عدم تحقق شوراهای قسط و... ☑️ @m_ghanbarian
🌀 روایتی اسرائیلی از ترورهای اسرائیل! رونن برگمن خبرنگار اسرائیلی ساکن تل آویو سال۲۰۱۸ کتابی درباره ترورهای ۶۰سال اخیر اسرائیل نوشت. با ۱۰۰۰مهره اطلاعاتی اسرائیل مصاحبه و هزاران سند را بررسی کرد. از ترور یاسر عرفات تا دانشمندان هسته ای ایران را بررسی کرد. از مئیر داگان رئیس پیشین موساد در این کتاب حرف‌های دسته‌اولی نقل می‌شود. درباره صنعت هسته‌ای‌ و دانشمندان هسته‌ای ایران یک جمله از داگان در کتاب هست که می‌گوید: "راه‌های زیادی برای اینکه یک ماشین را از حرکت بازداریم وجود دارد. مثلاً یک ماشین چند هزار قطعه دارد، شما باید بگردید و ببینید کدام قطعه اساسی است و آن را بردارید. ولی یک راه ساده‌تر هم وجود دارد، اینکه راننده را بکشی!" خود این کتاب می‌گوید سیاست اسرائیل در بحث پرونده هسته‌ای در دوران داگان «کشتن راننده» بود. سرّ ترور برخی دانشمندان هسته ای، شهید فخری زاده و... می تواند همین باشد. نکته جالب اسم کتاب است. برگمن آنرا از تلمود یهود عاریه گرفته است: "اگر کسی برای کشتن شما آمده برخیز و اول تو او را بکش"! این مجموعه ۴جلدی روایتی اسرائیلی از سازمان ترور اسرائیل است که معمای ترورهای اخیر فرماندهان مقاومت را هم حل می کند. ترور برای اسرائیل یک آموزه تلمودی و کاری پیش دستانه است که تجربه ۶۰ساله دارد و این دولت را به اعتراف این کتاب بزرگترین تروریسم دولتی کرده است. 📝 محسن قنبریان / ۱بهمن۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
🎥 📌فیلم ارائه‌های جلسه "حاج قاسم راه عبور از دوگانه ها" 🔻خون حاج قاسم راه عبور از کدام دوگانه ها را گشود؟ ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ ◀️ارائه اول: حجت الاسلام اسحاقی |دوگانه امت - ملت| ◀️ارائه دوم: دکتر ابدی |دوگانه انقلاب اسلامی- جمهوری اسلامی| ◀️ارائه سوم: حجت الاسلام امین اسدپور |دوگانه عقلانیت - انقلابی گری| ◀️ارائه چهارم: آقای اشکان شاه محمدی |دوگانه آرمان بدون مرز - منافع ملی| ◀️ارائه پنجم: حجت الاسلام علی مهدیان |دو گانه نهضت - نظام| ◀️ارائه ششم: حجت الاسلام علی محمدی |دوگانه سیاست ورزی - رویکرد نظامی امنیتی| ◀️ارائه هفتم: حجت الاسلام قنبریان |دو گانه آرمان گرایی - واقع بینی| ◀️ارائه هشتم: حجت الاسلام کاظمی |دوگانه ارزش مداری - عمل گرایی| ◀️ارائه نهم: حجت الاسلام وطن فدا |دوگانه تشیع علوی - تشیع صفوی| ◀️ارائه دهم: حجت الاسلام صادقی |دوگانه مقاومت - پیشرفت| 💢برای مشاهده هر بخش روی آن کلیک کنید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🔻 مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) 🌐 @maana_hamandishi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ما هنوز غدیر انجمن حجتیه را جشن می‌گیریم ✅ غدیر عید بزرگ دخالت مردم در سیاست است ✅ مردم‌سالاری در متن دین است حوصله کردن با مردم حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هستی‌شناسی ولایت ولایت پیوستگی با مردم است 🔵 قرآن برای حاکم جامعه از کنار همه واژگان می‌گذرد، از واژه ولایت استفاده می‌کند حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولایت طولی؛ ولایت عرضی 🔴 کاش قبل از سردار شهید سلیمانی این حرف از زبان ما روحانیون بیان می‌شد حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هستی ولایت با رابطه مردم-مردم محقق می‌شود (أخوت) أصبحتم بنعمته إخواناً حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حضرت زینب (س) ، انسان برین و عرفانی در عین حال سیاسی_اجتماعی 🔰قسمت اول × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ۲۴آبان۱۴۰۲ 🎵 صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عدالت و آزادی بدون معنویت و عرفان بدون حماسه دو لبه قیچی! • غرب سراغ آزادی و شرق سراغ عدالت رفت و هردو منهای معنویت! در اینجا هم عرفانی بدون حضور اجتماعی؛ مملکت را استبداد و استعمار گرفت از او خبری باز نیامد! • زینب(س) تجسم خطبه۲۲۲ نهج البلاغه است کسانی که خدا در عقولشان راز می گوید و آنها در جامعه حرکت می آفرینند! 🔰قسمت اول × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۴آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مفهوم "ایام الله" / روزی که خداوند در آن تجلی بیشتری کرده است. 🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۴آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رزمایش ملکوتی عارفان مجاهد! • اول "تمام" ، بعد "کمال"؛ سالکانی که به عرصه های اجتماعی نیامدند، تمام نبودند! انسان کاریکاتوری همین جاست. • زینب کبری(س) با آن اوج احساس در وداع درباره بار رسالتش به برادر چه گفت؟! • او بار سنگین یک امت را که امام کشته بودند را تنها با امام سجاد(ع) بر دوش کشید! 🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۴آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حضرت زینب(س) نماد «وجدان عمومی» امت شد که قابل سکوت و خاموش شدن نبود • جامعه هم وجدان دارد؛ وقتی خطا و گناهی اجتماعی سر میزند و عده ای همراه و عده ای ساکت می شوند! اگر کسی صدای وجدان عمومی شد، جامعه را توبه می دهد! 🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۵آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایت عاشورا در هژمونی تبلیغاتی اموی • عدم روایت حوادث عاشورا توسط حضرت زینب(س)، موجب دفن ماجرا در کربلا می‌شد. هژمونی تبلیغاتی اموی توانسته بود علی(ع) با سابقه از حرا تا وفات پیامبر را تحریف کند! • باید چیزی برای روایت، و روایت گری مثل زینب(س) داشت... 🔰قسمت دوم × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۵آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فرموله کردن تحریک وجدان عمومی! ❓چگونه می شود وجدان عمومی جامعه را در سطح ملی و جهانی تحریک کرد؟! ۱. رفتن سر آستانه درد عمومی ... ۲. بیشتر از برانگیختن ترحم ها، با نشان دادن نشکن بودن خود، توبه و توجه را موجب شدن! 🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۵آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تقدیرگرایی اموی ، تقدیرگرایی زینبی! • تقدیر گرایی ای که به "جبر" می انجامد ؛ تقدیرگرایی ای که به "مسئولیت اجتماعی" می انجامد... 🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۵آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگ روایتِ نامتقارن حضرت زینب(س) 🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۶آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
💠 نگهبان حیثیت مردمسالاری دینی و اسلام هم باشید! • گفتن ندارد که امام خمینی بر سر رعایت نصابها در انتخاباتها هم حساس بود؛ اما آنجا که "احتیاط ها خلاف احتیاطِ لازم تر" و "وسواس بر سر نصابها، حیثیت مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی را مخدوش می کرد"، جانب دیگری را می گرفت. • یک نمونه تاریخی اش انتخابات مجلس سوم بود. شورای نگهبان انتخابات تهران را تایید نمی کرد و بیش از صندوق های مورد شکایت، صندوق های گزارش شده را هم می خواست بازشماری کند... دست آخر امام به شورای نگهبان نامه زد: 《با توجه به گزارشات مختلف و نیز رسیدگی و گزارش نماینده این جانب در امر انتخابات، صحت آن محرز و آن را اعلام نمایید [...] کسانی که احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات می کنند، بهتر است کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام نمایند. 》 ❓ به نظر شورای محترم نگهبان انتخابات اینبار خبرگان رهبری نیاز به نگهبانی حیثیتِ جمهوریت و اسلامیت ندارد؟ برخی استانها (مثل فارس) به تعداد نمایندگانش، تایید شده ندارد! برخی استانها (مثل خراسان جنوبی) فقط یک نفر تایید شده و رقیب ندارد! کل تایید شدگان هم به ازاء هر کرسی اقلا دونفر نیست؛ که جابجایی ها مشکل را اساسی حل کند! برخی از فضلای رد شده بخاطر امتحان اجتهاد سواد حوزوی شان از برخی موجودین خبرگان کمتر نیست! ❓"جانب احتیاط و حیثیت اجتهاد گرفتن" برای ارجاع یک ضمیر و توضیح یک متن فقهی مهمتر است یا "انتخابات قوی و رقابتی" و "کمال احتیاط برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام"؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قدرت بازگشت به خود حقیقی ❓زینب(س) چگونه جامعه را توبه داد؟! 🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۶آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسینِ(ع) اصیل؛ و نا اصیل! ❗️گاهی دوستانش هم او را تقلیل و تنزیل می دهند و حسینی نااصیل می سازند! ❓چقدر نوحه های ما از جامعیت حسین(ع) دارد؛ از آزادی و آزادگی و مبارزه برای مستضعفین و عدالت؟! 🔰قسمت سوم × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠زینب(س)، فریاد فرمند ۲۶آبان۱۴۰۲ 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما 📎مطلب مرتبط: فرموله کردن تحریک وجدان عمومی 🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این حرف میان حزب اللهی ها هم غریب است...! 🎙حجت الاسلام قنبریان 🔰@ali_samimi71
❇️ پویش «چله تواصی» 🔰 با هدف جهاد تبیین جمعی‌از منبری‌های هیأت‌های کشور جهت لبیک‌گویی به مقام‌معظم‌رهبری در زمینه جهاد تبیین و ترویج و تشویق مردم به شرکت پرشور در انتخابات با عنوان «چله تواصی» ‌آمادگی خود را برای تبیین و تواصی در این چهل روز اعلام کردند. 🌐 مشاهده مشروح خبر | 💠 رسالات ▫️@Resaalat1542
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به شفافیت ✔️عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین 1⃣ شفافیت در امور حکمرانی - مستندات و سیره حضرت 2⃣ شفافیت مالی - مستندات و سیره حضرت 3⃣ شفافیت در عذر - مستندات و سیره حضرت ✔️نظریات مبنا در شفافیت 1⃣ مبنای غربی: رقابت آزاد 2⃣ مبنای اسلامی: تعاون و تناصح بر عظیم ترین حق حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به شفافیت ✔️ عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین(ع): 1⃣ شفافیت در امور حکمرانی: إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ: حق شما گردن من این است که هیچ سری جز در امور جنگی بر شما نپوشانم(نامه۵۰) 2⃣ شفافیت مالی: دَخَلتُ بِلادَكُم بِأَشمالي هذِهِ ورَحلَتي وراحِلَتي ها هِيَ ، فَإِن أنَا خَرَجتُ مِن بِلادِكُم بِغَيرِ ما دَخَلتُ ، فَإِنَّني مِنَ الخائِنينَ: در شهر شما با این عبا و راحله و چارپا داخل شدم اگر وقتی خارج می شوم غیر از اینها دارم، از خیانتکاران بوده ام(بحار ج۴۰ص۳۲۵) ⬅️ لازمه عادی این سخن، شفافیت اموال حاکم برای مردم تا بتوانند افزونی خائنانه را از غیر آن قضاوت کنند. 3⃣ شفافیت در عذر: إن ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بكَ حَيفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِكَ ، و اعدِلْ (و اعزِلْ) عنكَ ظُنُونَهُم بِإصحارِكَ ، فإنّ في ذلكَ رِياضَةً مِنكَ ، و رِفقا بِرَعِيَّتِكَ: اگر مردم گمان بردند كه در موردى ستمى مرتكب شده اى، دليل كارى را كه كرده اى برايشان توضيح ده و با توضيحات خود گمان آنان را از خود بازگردان (دور كن) ؛ زيرا اين كار هم مايه رياضت (پرورش) نفْس خودت مى باشد وهم نرمش با مردم است.(نامه ۵۳/ فراز مورد بحث) ⬅️ "اصحار" از صحرا یعنی دشت بدون تپه و بلندی و استعاره برای مورد دید بودن. "قاعده اصحار " یکی از قواعد فقه سیاسی و حکمرانی است که عبارت اُخرای شفافیت است. عذر نشدن ها ، تاخیر در انجام ها و... باید به اطلاع مردم برسد. ✔️ نظریه مبنا در شفافیت اینجا بسیار مهم است که شفافیت، مثل رای و مثل بسیاری دیگر از امور سیاسی ممکن است از دو مبنا ارتزاق کند لذا فرقهایی بکند. 1⃣ مبنای غربی: رقابت تاریخ سیاسی اقتصادی غرب پس از فئودالیته، برای مصالحی به دولت مرکزی تن داد. لویاتانی که در همه امور دخالت می کرد غیر از امنیت راه ها، پول واحد و... که کمک به دوره تجارت بود. رانت واردات و صادرات هم توزیع می کرد که عصر بازرگانی را شکل می داد. اما به مرور تجار قوی شده و این موجود(دولت) اضافی تلقی شد. بعلاوه که دولت برای حفظ انسجام جامعه و جلوگیری از آشوب و ... باید به حقوق کارگران و مزد بگیران هم دخالت می کرد که خلاف منافع سرمایه داران و تجار بزرگ بود؛ از اینجا "لسه فر" -یعنی نظریه عدم دخالت دولت در بازار- متولد شد. بازار آزاد رقابتی ، مطالبه این دوره سرمابه داری شد. لازمه عادی رقابت آزاد، شفافیت بود تا دولت رانتی توزیع نکند و در بازار بی طرف باشد؛ از اینجا شفافیت غربی متولد شد. در مرحله بعد(نئولیبرالیسم) یعنی از ریگان و تاچر به اینسو، دیگر دولت برآمده از بازار بود و باید در جنگ و صلح و سیاست خارجی و... منافع بازار بزرگ سرمایه داری و شرکتهای چند ملیتی را تامین می کرد. اینجا شفافیت به بیشتر از تصمیمات اقتصادی دولت، هم افزایش یافت و همه انور حکمرانی را شامل شد. ⬅️ شفافیت غربی از سلول بنیادین رقابت و در بستر توسعه بازار شکل گرفته است. ❓آیا شفافیت در سیره علوی ، از همین مادر شیر می خورد؟ 2⃣ مبنای اسلامی شفافیت: تعاون و تناصح بر بزرگترین حق: خطبه۲۱۶ عظیم ترین حقی که خداوند در بین حقوق، فریضه و واجب کرده را ، حق والی بر مردم و مردم بر حاکم معرفی می کند. در کلمات بسیار عالی وجه این برتری را بیان می کند(رجوع کنید) بعد می فرماید: فعلیکم بالتناصح فی ذلک و حُسن التعاون علیه: بر شما لازم است همدیگر را در این حق بزرگ سفارش و یاری کنید. وجه این دستور مهم را هم چنین بیان می کند: " زیرا هیچ کس _هر اندازه هم که در به دست آوردن رضای خداوند حریص باشد، و تلاشش در راه طاعت و بندگی خدا فراوان باشد_ نمی تواند به حقیقت اطاعتی که شایسته خداوند است برسد، لکن یکی از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که به اندازه توان خود خیرخواه یکدیگر باشند و یکدیگر را در راه برپاداشتن حق در میان خود یاری رسانند. هیچ کس _هرچند مقامش در حق بزرگ و فضلیتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد_ در ادای حقی که خداوند برعهده او نهاده بی نیاز از یاری دیگران نیست ؛ و هیچ انسانی _هرچند او را کوچک بدانند، و در دیده ها ناچیز باشد_ کمتر از آن نیست که نتواند دیگران را در ادای حق یاری رساند و یا از سوی دیگران یاری شود". ⬅️ این یعنی مشارکت و معاونت عمومی مردم در برپاداشتن حق بزرگِ مردم_حاکم باید تامین شود. شفافیت امور ملازمه عادی چنین بنیان نظری مستحکمی است. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian