🌀 "خِرّی٘ت" های انقلاب اسلامی؛ "مَص٘قَلة" کجاست⁉️
🔅اول این دوعبرت را عبور کنید:
1⃣ خرّیت بن راشد:
چند نوبت نزد امیرالمومنین آمد وکسانی را متهم میکرد که خروج می کنند وعاقبت علیه شما میشورند! امام هربار می فرمود به صرف اتهام کسی را در بند نمی کند، مخالفت عملی و آشوب اگر کردند!
عاقبت خودش پس از توزرد درآمدن حکمیت تحمیلی، تصمیم به کناره گیری وخروج گرفت!
امام نصیحتش کرد واز او خواست برای مباحثه فردا بیاید؛ نزدیکانش هم چنین خواستند اما او صبح زود رفت!
معترضانِ به میزان خراج ودزدان را تحریک کرد؛ مسلمانانی که زکاتشان رانداده بودند، تشویق کرد به میل خود صرفش کنند؛ ومسیحیان راجور دیگر تا عده ای را دور خود جمع کرد.
دوسه بارشکست خورد از کوفه به بصره واز آنجا به اهواز وسپس کوههای رامهرمز وآخرکنار ساحل دریای جنوب کشته شد. جمعی را به کشتن داد ومسیحیانی مسلمان شده را از اسلام به تردید انداخت ومرتد کرد!
2⃣مصقلة بن هبیرة:
معقل فرستاده امیرالمومنین وقتی فتنه خرّیت را خواباند؛ مسلمانش را آزاد، مرتدانش را توبه داد و مسیحیان را به ذمه واداشت.
۵۰۰مسیحی با زن وکودک در راه، از مصقلة -فرماندار امام در اردشیرخره فارس- استمداد طلبیدند که آنان را از معقل بخرد وآزاد کند. مصلقة جوانمردی کرد وآنها را به ۵۰۰هزار درهم خرید وآزاد کرد وخود را مدیون بیت المال کرد. کمی بعد ۲۰۰هزار درهم بدهکاری را داد اما بجای عذر آوردن ومهلت گرفتن از امام برای پرداخت ۳۰۰هزار درهمِ باقی، گریخت وبه معاویه پناهنده شد!
امیرالمومنین کار اول او در آزاد کردن اسیران را کار سادات وبزرگواران و کار دومش را فرار بردگان خواند وفرمود: "اگر می ماند مقداری که برایش میسر بود می گرفتیم وبرای باقی مانده آن به انتظار فراوانی ثروتش می نشستیم"(نهج البلاغه خطبه ۴۴)
امام حاضر نشد مسیحیان آزاد شده را بخاطر بدهکاری مصقلة دربند کند.(تفصیل این ماجرا را در الغارات ترجمه آیتی ص۱۲۰تا۱۳۶ بخوانید)
🔅 حالا قصه ماست:
عمار و مقداد پیشکش؛ کاش برخی کارگزاران مخالف شده ی حکومت اسلامی کمی مثل مصقله بودند! اول گره ای از مردم می گشودند وبعد به دشمن پناهنده می شدند! نه مشکل مردم را موجِ سواری خود کنند یا حتی خود مشکل آفرینی کنند!
صدحیف که قسمت ما بیشتر خرّیت شد تا مصقله!
از خروجی های اول انقلاب که پی آشوب وبمب گذاری رفتند ومردم را کشتند؛ تا فتنه گران ٨٨ که درخواست تحریم ملت را از دشمن داشتند؛ خرّیت انقلاب اسلامی شدند!
خود، دولت مذاکره وسازش را سر کار آوردند و حالا به اعتراض فرامی خوانند! و تلفات را هم با میدان ژاله و ۱۷شهریور مقایسه می کنند!
🔅اگر وقت تحقیق دارید حتما این منابع را برای شناخت خرّیت های معاصر بررسی کنید:
🔻گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ۲۰نوامبر۲۰۰۹از بازدید نماینده آقای موسوی از واشنگتن : "جنبش سبز ایران از تحریم های اقتصادی هدفمند پشتیبانی می کند! ما به تحریم های اقتصادی که فشار رابر ایران زیادتر کند محتاجیم"!
🔻هفته نامه تایم ۲۳نوامبر۲۰۰۹در مقاله "سبزها دست به دامن آمریکایی ها میشوند"! به قلم رابین رایت همان گزارش را تٲیید کرد!
🔻فیلم حضور آن نماینده(محسن مخملباف) در شورای اروپا ودرخواست تحریم اقتصادی هم به راحتی در اینترنت قابل جستجوست.
🔻افشاگری مایکل لدین مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در نشریه فوربس ۳۰نوامبر ۲۰۰۹ درباره پاسخ ٨صفحه ای سران جنبش سبز به کاخ سفید درباره سیاستهای آمریکا در قبال ایران!
🔻موید مضمون این نامه ٨صفحه ای دیدار اردشیر امیرارجمند(سخنگوی جنبش سبز)وهمراهان در دیدار ۳بهمن ۹۱با شورای اروپاست که در سایت جرس(متعلق به جنبش سبز )انعکاس یافت.
⬅️ اما با وجود این درخواستها بر تحریم ایران؛ پس ازتحریم های فلج کننده، یکباره با حمایت از روحانی و رٲی آوردن او کمپین "نه به تحریم" درست کردند ! ۵۵فعال وزندانی سیاسی٨٨ به اوباما نامه نوشتند وتحریم ها را مجازات جمعی مردم ایران خواندند!
نامه ومذاکره آنها -برخلاف درخواست تحریمشان- نتیجه نداد !
فشارهای اقتصادی وسوء تدبیرها عده ای را این سالها به خیابان کشاند وتلفاتی گرفت؛ حالا مطالبه خون کشته ها از نظام میکنند! اینها خرّیت ها را درس می دهند!
#بیانیه_میرحسین_موسوی
#بیانیه_کروبی
#سخنان_خاتمی
📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
✍چکیده و برداشتی از سخنرانی شب ولادت امام حسن عسکری(ع). ماهشهر - ۱۳آذر۹٨
🔅محیط و محاط بلایا!
🔹امام عسکری فرمود: هیچ بلایی نیست الا اینکه برای خداوند درآن نعمتی است که آن بلا را احاطه کرده است.(تحف العقول)⬅️ خداوند نظام عالم را طوری آفریده که هیچ کس نمی تواند شر مطلق و مِن جمیع جهاتی در آن تولید کند. شرورترین موجودات هم شرشان در احاطه ای از خیرات است! حاصلخیز ترین خاک، رسوب سیلابها و سرد شده گدازه هاست!
فرقی نمی کند بلای طبیعی یا اجتماعی، باتدبیر یا بدون مدبر؛ محیط، بلاست؛ اما محاط، نعمت است.
فکر نکن این حرف یک مُسکّن است براهین فلسفی همین را ثابت می کند شهود عارفان هم گواه همین است.
🔅دومثال مناسب ایام:
1⃣ بلای سیاسی - اجتماعی اخیر:
🔹بلا بود چون هم مردم متضرر شدند هم کشور؛ هم اعتراض مردم به خشونت کشید وتٲویل رفت، هم خسارت دیدند وهم سیاست غلط اجرائی شد!
🔸اما همین بلیه هم در غلاف وپوشش نعمتی است.
بلایش گذشت، نخبگان وآگاهان نعمتش را توجه دهند واز آن خیرات برای مردم وکشور تولید کنند.
⬅️اعتراضاتی که به آشوب کشانده شد وبه خون نشست، از بلای خشونت عبور وبروز مدنی خواهد یافت ومیتواند نهادهای سیاسی را بالنده تر کند!
🔸بدین گونه:
۱.اعتراض به ناکارآمدی ها وبی تدبیری ها به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن دستگاه امنیتی که خیابان را از آشوب پاک کرد هم به مقامات گزارش می دهد هوای مردم را داشته باشید طبقه محروم -عمده معترضین- در فشارند!
۲.بدی خشونت وخسارت باری وبی نتیجه بودنش هم به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن جوان معترض خیابان هم به همسالان خواهد گفت راه دیگری باید جست!
⬅️حاصل جمع ایندو اجماع اجتماعی این میشود که به نفع محرومان وطبقات فرودست مطالبات مدنی واجتماعی وبعدا سیاسی واجرائی شکل بگیرد.
نخبگان به مردم نشان خواهند داد چرا مجلس ودولت(تقنین واجرا) بنام مردم باشد اما بکام طبقات خاص؟!
بارٲی بالای ۶۰درصدی مردم بوجود آیند اما ۶۰میلیون آسیب پذیر محتاج حمایت باشد!
🔻این روزها در اخبار می خوانند ۱۰٪ مالیات بر سیگار، سالانه ۲۰هزار میلیارد درآمد است؛ اما مافیای سیگار نمی گذارد!!!
🔻و لابی پزشکان و لابی وکلا و۵میلیون خانه خالی و ... رقمی بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد میشود!
تدارک این منابع برای بودجه، تخصیص بودجه بیشتر به برنامه های تٲمین اجتماعی را ممکن می کند.
🔻فقط با گرفتن فرار مالیاتی از پردرآمدها، می توان منبع #بیمه_بیکاری_جوانان را تٲمین کرد!
اعتراض های خشن این نوبت عمدتا توسط جوانان و طبقات محروم تر مثل این تدابیر را لازم تر وفوری تر هم می کند...
🔹گفتگوی نخبگانی سر این جابجائی های بودجه ای ومطالبه مدنی شدن آنها، به بدنه سیاسی هم می کشد. مجلس پیش رو برای رٲی محتاج داشتن ایده وطرح های اینچنین به نفع عامه مردم وکم کردن از زور لابی های قدرتمند خاص میشود. آن مطالبه مدنی، در عرصه سیاسی(انتخابات)می تواند مجلس کارآمدتری بیافریند.
این همان فرمایش امام عسکری است که بلیه ها در نعمت احاطه شده اند.
2⃣ غیبت وحصر امام(ع):
مثال دوم این قاعده خود امام عسکری وفرزندش است. امامی در حصر وامامی غائب. حصر وغیبت امام یک بلاست لکن بدون نعمت نیست!
🔸بلاست چون دسترسی به امام محدود وبرخی شک می کنند چنانچه امام عسکری هنگام اختلاف جمعی از شیعیان درامامتش بدانها نوشت: هیچ یک از پدرانم چون من دچار شک وتردید این فرقه نشد...(تحف العقول)
🔸نعمتش این بود که نزدیکی باطنی وجلوه بخشی امامت بیشتر شد!
تقریبا نوع مناقب نقل شده از امام عسکری حاوی خیرخواهی های غیب گونه برای دوستان است از معلوم کردن زمان مرگ تا خرید وفروش کنیز واسب و...!
🔻به مردم قم وآبه نامه نوشت که: قرابت بین ما وشما راسخ است و قوم وخویش درجه یک شده ایم!
به مردم جرجان(گرگان یا گنبد کنونی) بوسیله یک حاجی پیام داد که سه روز از ربیع الاخر گذشته به دیدار دوستان آنجا می آیم به طی الارض نصف روز رفت وحوائج مردم را برآورد.
☑️ @m_ghanbarian
آن چهل و چند نفر.mp3
12.06M
💠آن چهل و چند نفر!
✅سخنرانی وفات حضرت معصومه(س)
۹۸/۹/۱۵
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پاتوق مدیا
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ #حجت_الاسلام_قنبریان پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸
1⃣ #قسمت_اول
🔻۱- لایه های مسائل اخیر
ایشان در ابتدا، تحلیلی مختصر از لایه های مختلف اتفاقات اخیر را ارائه دادند که بر مبنای آن، این اتفاقات دارای ۳ لایه ی امنیتی، سیاسی و اجتماعی بود.
حجتالاسلام قنبریان در این بین، مهمترین لایه را لایه اجتماعی دانسته و بیان داشتند دو لایه ی دیگر به علت وجود لایه اجتماعی( مانند #شکاف_طبقاتی، فقر، گرانی و...) شکل گرفته است. [برای مثال] در آن استان هایی که مشکلات اقتصادی و شکاف طبقاتی بیشتری وجود داشت(یعنی لایه اجتماعی بروز بیشتری پیدا کرده بود)، #لایه_امنیتی نیز واضح تر دیده می شد. این اتفاقات نشان می دهد که باید برای این طبقه از مردم هرچه زودتر کاری کرد.
🔻۲- فرمول حل مشکلات
ایشان در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ بیان داشتند که مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... با فرمول ۱- آسیب شناسی و حرف کارشناسانه برای حل ۲- مطالبه مدنی شدن آن راه حل ۳- پیوست به بدنه سیاسی قابل حل شدن است و حذف و نادیده گرفتن هر کدام از این ۳ مرحله باعث به بن بست رسیدن آن راه حل، ولو اینکه آن راه حل خوب و کارا هم باشد، خواهد شد. ایشان افزودند مطالبه مدنی بدون کارشناسی، پوپولیسم میزاید و حرف حساب کارشناسانه بدون مطالبه مدنی و عمومی خاک خواهد خورد. اگر آن دو شد سیاسی ها نمیتوانند بی تفاوت بمانند.
ایشان در انتقاد به برخی از #نمایندگان_مجلس که بدون آسیب شناسی و نبود تیم کارشناسی در کنار خود، وعده های تکراری (مانند: راه آهن و فرودگاه برای بهبهان) به مردم می دهند افزودند که مطالبه مدنی و مردمی کلید حل بسیاری از مشکلات است، اما مطالبه باید واضح و معلوم باشد. ایشان با مثال زدن از موضوع مطالبه #شفافیت_رای_نمایندگان از سوی مردم اظهار داشتند که اگر مطالبات اینچنین فراگیر و شبکه ای باشد، سبب تمکین مسئولین خصوصا نمایندگان مجلس خواهد شد.
➕ برای این دوره نیز مطالبه ای ملموس را مثال زدند: #بیمه_بیکاری_برای_جوانان!
ایشان در این باره گفتند: در لیبرال ترین اقتصادهای دنیا بیمه بیکاری برای جوان جویای کار هست واز منبع #مالیات هم تامین میشود اما متاسفانه حلقه کارشناسی دولت و مجلس ما اتریشی ترین اقتصادی ها هستند!
ایشان افزودند: از منبع ۴۰هزار میلیارد تومانی #فرار_مالیاتی میتوان به هر جوان بیکار تا وقت کار یابی یک میلیون تومان داد! یا با افزایش ده درصدی مالیات بر سیگار، هم مصرف آن کم شده، و هم ۲۰هزار میلیارد تدارک میشود. که بیمه ای ۵۰۰هزارتومانی برای جوان جویای کار است. ایجاد اشتغال از حقوق اساسی است و وظیفه دولتهاست. ایشان در تطبیق گفتند اگر این ایده مورد بحثهای کارشناسی در دانشگاه و... شد، بعد بوسیله رسانه های رسمی ومجازی مطالبه عمومی شد، ناگزیر، نمایندگان دور جدید مجلس به انجامش متعهد میشوند تا رٲی بگیرند یا دولت آتی بدان سمت خواهد رفت. این راه کارآمد کردن حکمرانی است نه آتش زدن و شعار تند دادن و...
🔆 به #پاتوق_مدیا بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
هدایت شده از پاتوق مدیا
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ #حجت_الاسلام_قنبریان پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸
2⃣ #قسمت_دوم
🔻۳- اشرافی گری حوزه علمیه آری یا خیر؟
ایشان در پاسخ به یکی از حاضرین که اشرافی گری #حوزه_علمیه را عامل دلسرد شدن و بریدن مردم دانسته و نمونه آن را در برخی از شعار های تجمعات اخیر عنوان کرد، بیان داشتند:
مسیر مراجع حوزه علمیه و شورای عالی آن مسیر درستی است؛ شاهد مثال آن را نیز مصوبه شورای عالی حوزه که مقرر کرده است در قم ساختمان سازی جدیدی برای حوزه نشود و در شهرستان ها در صورت نیاز، فقط به اندازه یک دبستان، حوزه جدید ساخته شود، بیان داشتند و افزودند: اما ۲ دسته هستند که با ساخت مدارس و موسسات اشرافی اعتماد مردم را خدشه دار کرده اند: اول نوادگان بعضی از علمای زاهد و وارسته گذشته که اکنون دارند با استفاده از نام اجداد خود سواستفاده میکنند(نمونه ای را طرح کردند) و دوم بعضی از مسئولین سابق و حاضر که به فکر زدن حوزه علمیه افتاده اند!( مانند رؤسای اسبق #قوه_قضاییه و یا #رئیس_جمهور فعلی که فقط یک مدرسه برای طلاب قم بازسازی کرد آنهم مدرسه ای که خودش در آن درس خوانده بود و اینجا هم مثل دفترش درآن #استخر و #جکوزی زد!)
🔻۴- چرا رهبری از طرح سهمیه بندی بنزین دفاع کرد؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی دفاع مقام معظم رهبری از مصوبه گرانی و #سهمیه_بندی_بنزین از سوی سران قوا اظهار داشتند:
این بار سوم بود که صحبت از این طرح در بین سران قوا و مقام معظم رهبری می شود، در دو بار اول رهبری با این مصوبه مخالف بوده اند اما در مرتبه سوم وقتی ایشان امضای سران سه قوه را پای طرح میبینند و دولت هم میگوید راهی به جز اجرای این طرح وجود ندارد، ولایت مطلقه فقیه این دفاع را ایجاب میکند. چون که ولایت مطلقه برای باز کردن گره هاست و اینکه مصوبه به نحوه اجرا تعرضی ندارد. همچنین رهبری در حاشیه جلسه اعضا کنگره وحدت اسلامی به رئیس جمهور گفته بودند که بهتر بود یارانه مربوطه قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز می شد؛ یعنی ایشان در نحوه اجرا هم ورود کردند.
حجت الاسلام قنبریان افزود: رهبری از این طرح دفاع نکردند، بلکه از مصوبه #سران_قوا دفاع کردند. و این دفاع هم به معنای این نیست که این طرح به وسیله مجلس ، نخبگان و ....تکمیل و ترمیم نشود.
🔆 به #پاتوق_مدیا بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
محسن قنبریان
💠 دوگانه غلط ولایت-عدالت!
انگار این دوگانه غلط قرار نیست از فضای سیاسی و عدالتخواهی جمع شود؛ و آستانه ای شده که هرکس باید تکلیفش را با آن مشخص کند که: ولایت مقدم است یا عدالت؟!!
حوصله بحثهای تخصصی مقام ثبوت و اثبات و... هم کمتر هست و فضا بسیار شعاری است.
⬅️ مقام ولایت(حضرت آقا) در ص۵٨۲ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در معرفی "ولیّ" و تفسیر آیه ولایت(انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا...) آورده اند:
"ویٶتون الزکاه و هم راکعون، یعنی یک انسان، آنقدر دل بسته به #مساوات [برابری و یکسانی] باشد، به قدری علاقه مند به انفاق باشد، به قدری برایش دیدن فقر و فقیر دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، این سائل برود، فقیر دیگری بیاید..."
پ.ن:
سال ۵۳، ولیّ امروز جامعه اسلامی شاید حدس نمی زد روزی برخی ولایت مداران، مثل این حرف زدن ها را سوسیال شدن جوان عدالتخواه یا تقدم عدالت بر ولایت بخوانند. چنانچه گمان نمی شد بعد از ظهور خمینی و باطل شدن عدالت خواهی مارکسیستی، کسی پیدا شود که عدالت را غیر از مجرای ولایت جستجو کند و ولایت را نسبت به آن لابشرط ببیند!
ولیّ بدون عدالتخواهی، ولایت نیست و عدالت هم بدون ولایت قابل تحقق نیست(۲۵ حدید).
٭سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط را ملاحظه فرمایید.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
پرسش و پاسخ 15آذر.mp3
21.97M
🌀جلسه پرسش و پاسخ مسائل روز
۹۸/۹/۱۵
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🚨چالش حق التولیه آستان قدس!
🎙تولیت آستان قدس رضوی(آقای احمد مروی) گفته اند: "۳۷سال آیت الله طبسی تولیت بود وخانه اش را حتی عوض نکرد ویک ریال #حق_التولیه برنداشت. اگر می خواست بردارد در طول ۳۷سال، ۶۰۰یا۷۰۰میلیارد می شد!!! بسیاری از ساخت وسازها از حق التولیت آیت الله طبسی ساخته شده است"!
https://www.isna.ir/news/98091813311
🔻البته در خبرگزاری آستان نیوز رقم حذف شده است اما درفایل صوتی رقم ۵۰۰ ،۶۰۰میلیارد هست.
سال ۹۴قائم مقام اسبق آستان ساخت صحن جمهوری، قدس، دارالولایه، دارالاجابه و کتابخانه و... را از حق التولیه ای خوانده بود که آقای طبسی استفاده نمیکرد(روزنامه خراسان/۲۰اسفند۹۴).
1⃣ خداوند آقای واعظ طبسی را بیامرزد که چنین حق تولیت میلیاردی ای را بر نمی داشته است! اما آقایان باید توجه داشته باشند با این تجلیل از مرحوم طبسی چه به سر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! وچقدر شبهه وسؤال تولید می کنند!
❗️این حق تولیت ۶۰۰میلیاردی در ۳۷سال میشود ماهی یک میلیارد وسیصد وپنجاه میلیون تومان!
❗️روزانه ۳میلیون وهفتصد هزار تومان وساعتی ۴۶۰هزار تومان!!!
❗️این قطعا نجومی ترین حقوق در ایران زمین است!
دیگر دست آدمهای مغرض بیافتد با آن چه برسر ایمان جامعه امام رضایی می آورند!
اما نکات فنی وعلمی ای هم هست که باید بدانید:
2⃣ چون تولیت حرم امام رضا(ع) از سوی حاکم شرع نصب میشود پس متولی خاص نیست که واقفان به عینه معلومش کرده باشند.
حق التولیه در این فرض، صور متفاوتی در فقه شیعه می یابد:
🔅۱.اگر برخی واقفین چنین سهم بزرگی را برای متولی -هرکه باشد- معلوم کرده باشند؛ واضح است اختیار مال خودرا داشته و وقف هم حسب قصد آنهاست واختصاص سهم حق تولیت از موقوفات برای تولیت بلااشکال است!
🔻اما و صدالبته آقای مروی وسابقین باید پیوست وقف نامه ای آنرا ارائه دهند؛ تا جامعه دچار شبهه نشود. بیان کنند کدامیک از موقوفات امام رضا(ع) و هرکدام چه سهمی را بعنوان حق التولیه قرار داده اند؟ درآمد سالانه این سهام چقدر است که با کسر حقوق همه خدام و... باز این رقم بزرگ برای خود تولیت می ماند؟!
قائم مقام اسبق آستان در حد اینکه "معمولا واقفان یک دهم درآمد موقوفه را حق التولیه قرار می دهند"؛ بسنده کرده است.(روزنامه خراسان ۲۰اسفند ۹۴)
http://www.ensafnews.com/57005
🔅۲.اگر واقفین، متولی خاصی معلوم نکرده اند؛ در این صورت اگر کسی هست که مجانا تصدی چنین کاری کند، او متعین است ونباید چیزی از منافع موقوفه را به غیر او داد(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۳۲ مسٲله۱۴).
اگر این صورت باشد؛ حق التولیه ای برای مثل مرحوم طبسی که مجانا متولی شده ثابت نمیشود تا با آن بتوان کار دیگری کرد ومنت گذاشت از حق شخصی ایشان بود اما تابلوئی نزدند !
🔅۳.اگر واقفین مقدار حق تولیت را مطلق گذاشته ومعلوم نکرده اند ومتصدی مجانی هم دربین نیست، آنوقت حق التولیه در حد اجرت المثل ومتعارف خواهد بود(ر.ک:جامع الشتات ج۴ص۲٨و۱۴٨و...).
اجرت المثل در تولیت آستان قدس بیشتر از مدیرت ارشد شرکت نفت که نخواهد بود؛ پس هرگز چنین رقمی یا بسیار کمتر از آن متعارف نخواهد بود!
⬅️جائی که تولیت به حاکم شرع برمیگردد(مثل تولیت حرمها) وپای چنین ثروت بزرگی وسط است ای بسا از باب "لکی لایکون دوله بین الاغنیاء منکم" با منصوبین شرط کند که این حق التولیه که حق حاکمیت است در مصارف عمومی باشد. به حسب نقل، قبل انقلاب عمده آنرا دربار می برده وبعد از انقلاب مرحوم طبسی حساب بانکی جدا اختصاص داده و خود مصرف نکرده ودر توسعه حرم مصرف شده است.
3⃣ نکته فقهی دیگر مدت طولانی این تولیت ها با چنین مزایای محتمل است. به حسب فتوای صاحب عروه وبسیاری از فقها، وقتی امر تولیت به حاکم شرع(ولی فقیه) رجوع می کند؛ برای این تولیت سه راه است:
🔻۱. خود حاکم برعهده گیرد.
🔻۲. کسی را وکیل خود کند. که دراین فرض میتواند هر وقت خواست او را عزل کند.
🔻۳.کسی را نصب در تولیت کند. که در این فرض، مادامی که منصوب اهلیتش باقی است حاکم حق عزل او را ندارد.(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۲۹مسٲله۷).
از همین جا سرّ ابقاء طولانی مدت تولیتهای حرمها در ایران معلوم میشود که در فرض بقاء اهلیت، جائی برای عزل آنها نیست(بنا به فتوای یادشده).
⬅️ اگر بجای نصب متولی، آنها با حکم وکالت از حاکم شرع، متصدی شوند؛ در دوره های کوتاه چند ساله قابل تعویض خواهند بود.
وقتی منصوب، وکیل باشد به او #حق_الوکاله (در حد متعارف) تعلق میگیرد نه حق التولیه با رقم میلیاردی. وحق تولیت که از واقف برای متولی تعلق گرفته در اختیار حاکمیت قرار میگیرد که مثلا شهر جنگ زده هویزه را بازسازی کند ومانند آن یا اقلا در توسعه حرم مصرف شود نه شخص خاص.
٭به شفافیت بیشتر و بررسی فقهی دقیق تر دراینباره نیازمندیم.
📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! 1⃣ رهبرمعظم انقلاب: ۱/۱: کارآمدی ومشروعیت: "مشروعیت همه ما بس
🔹پیشنهاد احزاب سیاسی متاسفانه بیش از آنکه ناظر به منافع ملی و عمومی مردم باشد، شعبده ای جناحی و برای بالاکشیدن خود است.
🔹لذاپیشنهاد "استعفا"ی روحانی توسط اصلاح طلبان و طرح "استیضاح" او توسط اصولگرایان نیاز به تٲمل ملی دارد.
🔹راستش رهبری با حمایت از مصوبه سران چون در قامت رئیس اصولگرایان حاضر نشد آنها را شوکه کرد و اصلاح طلبان را هم غافلگیر کرد که رئیس اصلاحات از آن به نجات دولت تعبیر کرد.
🔹اما فارغ از قبیله گرائی های جناحی و ترجیح مصالح حزبی بر ملی خوب است به این مهم بیشتر اندیشیده شود که آیا تعویض ناکارآمدی حتما باید پس از اتمام دوره انتخاب باشد؟!
🔅دراینباره یادداشت ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! را ملاحظه فرمایید.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎬آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟! 🔺 اصلی ترین دلیل یا تبلیغ برای آ
🔺افت شاخص رفاه اجتماعی با وجود سیاست حمایتی دولت
🔹نوسان نرخ ارز در سال ۹۷ و کاهش ارزش پول ملی باعث شد، علی رغم سیاستهای حمایتی دولت شاخص رفاه اجتماعی و شکاف طبقاتی افزایش یابد که این نشان از ناکارآمدی سیاستهای مسئولان است.
🔅یادداشت آیا یارانه حاصل از آزاد سازی قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟ را در اینباره ملاحظه کنید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian