eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 "خِرّی٘ت" های انقلاب اسلامی؛ "مَص٘قَلة" کجاست⁉️ 🔅اول این دوعبرت را عبور کنید: 1⃣ خرّیت بن راشد: چند نوبت نزد امیرالمومنین آمد وکسانی را متهم میکرد که خروج می کنند وعاقبت علیه شما میشورند! امام هربار می فرمود به صرف اتهام کسی را در بند نمی کند، مخالفت عملی و آشوب اگر کردند! عاقبت خودش پس از توزرد درآمدن حکمیت تحمیلی، تصمیم به کناره گیری وخروج گرفت! امام نصیحتش کرد واز او خواست برای مباحثه فردا بیاید؛ نزدیکانش هم چنین خواستند اما او صبح زود رفت! معترضانِ به میزان خراج ودزدان را تحریک کرد؛ مسلمانانی که زکاتشان رانداده بودند، تشویق کرد به میل خود صرفش کنند؛ ومسیحیان راجور دیگر تا عده ای را دور خود جمع کرد. دوسه بارشکست خورد از کوفه به بصره واز آنجا به اهواز وسپس کوههای رامهرمز وآخرکنار ساحل دریای جنوب کشته شد. جمعی را به کشتن داد ومسیحیانی مسلمان شده را از اسلام به تردید انداخت ومرتد کرد! 2⃣مصقلة بن هبیرة: معقل فرستاده امیرالمومنین وقتی فتنه خرّیت را خواباند؛ مسلمانش را آزاد، مرتدانش را توبه داد و مسیحیان را به ذمه واداشت. ۵۰۰مسیحی با زن وکودک در راه، از مصقلة -فرماندار امام در اردشیرخره فارس- استمداد طلبیدند که آنان را از معقل بخرد وآزاد کند. مصلقة جوانمردی کرد وآنها را به ۵۰۰هزار درهم خرید وآزاد کرد وخود را مدیون بیت المال کرد. کمی بعد ۲۰۰هزار درهم بدهکاری را داد اما بجای عذر آوردن ومهلت گرفتن از امام برای پرداخت ۳۰۰هزار درهمِ باقی، گریخت وبه معاویه پناهنده شد! امیرالمومنین کار اول او در آزاد کردن اسیران را کار سادات وبزرگواران و کار دومش را فرار بردگان خواند وفرمود: "اگر می ماند مقداری که برایش میسر بود می گرفتیم وبرای باقی مانده آن به انتظار فراوانی ثروتش می نشستیم"(نهج البلاغه خطبه ۴۴) امام حاضر نشد مسیحیان آزاد شده را بخاطر بدهکاری مصقلة دربند کند.(تفصیل این ماجرا را در الغارات ترجمه آیتی ص۱۲۰تا۱۳۶ بخوانید) 🔅 حالا قصه ماست: عمار و مقداد پیشکش؛ کاش برخی کارگزاران مخالف شده ی حکومت اسلامی کمی مثل مصقله بودند! اول گره ای از مردم می گشودند وبعد به دشمن پناهنده می شدند! نه مشکل مردم را موجِ سواری خود کنند یا حتی خود مشکل آفرینی کنند! صدحیف که قسمت ما بیشتر خرّیت شد تا مصقله! از خروجی های اول انقلاب که پی آشوب وبمب گذاری رفتند ومردم را کشتند؛ تا فتنه گران ٨٨ که درخواست تحریم ملت را از دشمن داشتند؛ خرّیت انقلاب اسلامی شدند! خود، دولت مذاکره وسازش را سر کار آوردند و حالا به اعتراض فرامی خوانند! و تلفات را هم با میدان ژاله و ۱۷شهریور مقایسه می کنند! 🔅اگر وقت تحقیق دارید حتما این منابع را برای شناخت خرّیت های معاصر بررسی کنید: 🔻گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ۲۰نوامبر۲۰۰۹از بازدید نماینده آقای موسوی از واشنگتن : "جنبش سبز ایران از تحریم های اقتصادی هدفمند پشتیبانی می کند! ما به تحریم های اقتصادی که فشار رابر ایران زیادتر کند محتاجیم"! 🔻هفته نامه تایم ۲۳نوامبر۲۰۰۹در مقاله "سبزها دست به دامن آمریکایی ها میشوند"! به قلم رابین رایت همان گزارش را تٲیید کرد! 🔻فیلم حضور آن نماینده(محسن مخملباف) در شورای اروپا ودرخواست تحریم اقتصادی هم به راحتی در اینترنت قابل جستجوست. 🔻افشاگری مایکل لدین مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در نشریه فوربس ۳۰نوامبر ۲۰۰۹ درباره پاسخ ٨صفحه ای سران جنبش سبز به کاخ سفید درباره سیاستهای آمریکا در قبال ایران! 🔻موید مضمون این نامه ٨صفحه ای دیدار اردشیر امیرارجمند(سخنگوی جنبش سبز)وهمراهان در دیدار ۳بهمن ۹۱با شورای اروپاست که در سایت جرس(متعلق به جنبش سبز )انعکاس یافت. ⬅️ اما با وجود این درخواستها بر تحریم ایران؛ پس ازتحریم های فلج کننده، یکباره با حمایت از روحانی و رٲی آوردن او کمپین "نه به تحریم" درست کردند ! ۵۵فعال وزندانی سیاسی٨٨ به اوباما نامه نوشتند وتحریم ها را مجازات جمعی مردم ایران خواندند! نامه ومذاکره آنها -برخلاف درخواست تحریمشان- نتیجه نداد ! فشارهای اقتصادی وسوء تدبیرها عده ای را این سالها به خیابان کشاند وتلفاتی گرفت؛ حالا مطالبه خون کشته ها از نظام میکنند! اینها خرّیت ها را درس می دهند! 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
✍چکیده و برداشتی از سخنرانی شب ولادت امام حسن عسکری(ع). ماهشهر - ۱۳آذر۹٨ 🔅محیط و محاط بلایا! 🔹امام عسکری فرمود: هیچ بلایی نیست الا اینکه برای خداوند درآن نعمتی است که آن بلا را احاطه کرده است.(تحف العقول)⬅️ خداوند نظام عالم را طوری آفریده که هیچ کس نمی تواند شر مطلق و مِن جمیع جهاتی در آن تولید کند. شرورترین موجودات هم شرشان در احاطه ای از خیرات است! حاصلخیز ترین خاک، رسوب سیلابها و سرد شده گدازه هاست! فرقی نمی کند بلای طبیعی یا اجتماعی، باتدبیر یا بدون مدبر؛ محیط، بلاست؛ اما محاط، نعمت است. فکر نکن این حرف یک مُسکّن است براهین فلسفی همین را ثابت می کند شهود عارفان هم گواه همین است. 🔅دومثال مناسب ایام: 1⃣ بلای سیاسی - اجتماعی اخیر: 🔹بلا بود چون هم مردم متضرر شدند هم کشور؛ هم اعتراض مردم به خشونت کشید وتٲویل رفت، هم خسارت دیدند وهم سیاست غلط اجرائی شد! 🔸اما همین بلیه هم در غلاف وپوشش نعمتی است. بلایش گذشت، نخبگان وآگاهان نعمتش را توجه دهند واز آن خیرات برای مردم وکشور تولید کنند. ⬅️اعتراضاتی که به آشوب کشانده شد وبه خون نشست، از بلای خشونت عبور وبروز مدنی خواهد یافت ومیتواند نهادهای سیاسی را بالنده تر کند! 🔸بدین گونه: ۱.اعتراض به ناکارآمدی ها وبی تدبیری ها به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن دستگاه امنیتی که خیابان را از آشوب پاک کرد هم به مقامات گزارش می دهد هوای مردم را داشته باشید طبقه محروم -عمده معترضین- در فشارند! ۲.بدی خشونت وخسارت باری وبی نتیجه بودنش هم به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن جوان معترض خیابان هم به همسالان خواهد گفت راه دیگری باید جست! ⬅️حاصل جمع ایندو اجماع اجتماعی این میشود که به نفع محرومان وطبقات فرودست مطالبات مدنی واجتماعی وبعدا سیاسی واجرائی شکل بگیرد. نخبگان به مردم نشان خواهند داد چرا مجلس ودولت(تقنین واجرا) بنام مردم باشد اما بکام طبقات خاص؟! بارٲی بالای ۶۰درصدی مردم بوجود آیند اما ۶۰میلیون آسیب پذیر محتاج حمایت باشد! 🔻این روزها در اخبار می خوانند ۱۰٪ مالیات بر سیگار، سالانه ۲۰هزار میلیارد درآمد است؛ اما مافیای سیگار نمی گذارد!!! 🔻و لابی پزشکان و لابی وکلا و۵میلیون خانه خالی و ... رقمی بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد میشود! تدارک این منابع برای بودجه، تخصیص بودجه بیشتر به برنامه های تٲمین اجتماعی را ممکن می کند. 🔻فقط با گرفتن فرار مالیاتی از پردرآمدها، می توان منبع را تٲمین کرد! اعتراض های خشن این نوبت عمدتا توسط جوانان و طبقات محروم تر مثل این تدابیر را لازم تر وفوری تر هم می کند... 🔹گفتگوی نخبگانی سر این جابجائی های بودجه ای ومطالبه مدنی شدن آنها، به بدنه سیاسی هم می کشد. مجلس پیش رو برای رٲی محتاج داشتن ایده وطرح های اینچنین به نفع عامه مردم وکم کردن از زور لابی های قدرتمند خاص میشود. آن مطالبه مدنی، در عرصه سیاسی(انتخابات)می تواند مجلس کارآمدتری بیافریند. این همان فرمایش امام عسکری است که بلیه ها در نعمت احاطه شده اند. 2⃣ غیبت وحصر امام(ع): مثال دوم این قاعده خود امام عسکری وفرزندش است. امامی در حصر وامامی غائب. حصر وغیبت امام یک بلاست لکن بدون نعمت نیست! 🔸بلاست چون دسترسی به امام محدود وبرخی شک می کنند چنانچه امام عسکری هنگام اختلاف جمعی از شیعیان درامامتش بدانها نوشت: هیچ یک از پدرانم چون من دچار شک وتردید این فرقه نشد...(تحف العقول) 🔸نعمتش این بود که نزدیکی باطنی وجلوه بخشی امامت بیشتر شد! تقریبا نوع مناقب نقل شده از امام عسکری حاوی خیرخواهی های غیب گونه برای دوستان است از معلوم کردن زمان مرگ تا خرید وفروش کنیز واسب و...! 🔻به مردم قم وآبه نامه نوشت که: قرابت بین ما وشما راسخ است و قوم وخویش درجه یک شده ایم! به مردم جرجان(گرگان یا گنبد کنونی) بوسیله یک حاجی پیام داد که سه روز از ربیع الاخر گذشته به دیدار دوستان آنجا می آیم به طی الارض نصف روز رفت وحوائج مردم را برآورد. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آن چهل و چند نفر! ✅سخنرانی وفات حضرت معصومه(س) ۹۸/۹/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸ 1⃣ 🔻۱- لایه های مسائل اخیر ایشان در ابتدا، تحلیلی مختصر از لایه های مختلف اتفاقات اخیر را ارائه دادند که بر مبنای آن، این اتفاقات دارای ۳ لایه ی امنیتی، سیاسی و اجتماعی بود. حجت‌الاسلام قنبریان در این بین، مهمترین لایه را لایه اجتماعی دانسته و بیان داشتند دو لایه ی دیگر به علت وجود لایه اجتماعی( مانند ، فقر، گرانی و...) شکل گرفته است. [برای مثال] در آن استان هایی که مشکلات اقتصادی و شکاف طبقاتی بیشتری وجود داشت(یعنی لایه اجتماعی بروز بیشتری پیدا کرده بود)، نیز واضح تر دیده می شد. این اتفاقات نشان می دهد که باید برای این طبقه از مردم هرچه زودتر کاری کرد. 🔻۲- فرمول حل مشکلات ایشان در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ بیان داشتند که مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... با فرمول ۱- آسیب شناسی و حرف کارشناسانه برای حل ۲- مطالبه مدنی شدن آن راه حل ۳- پیوست به بدنه سیاسی قابل حل شدن است و حذف و نادیده گرفتن هر کدام از این ۳ مرحله باعث به بن بست رسیدن آن راه حل، ولو اینکه آن راه حل خوب و کارا هم باشد، خواهد شد. ایشان افزودند مطالبه مدنی بدون کارشناسی، پوپولیسم میزاید و حرف حساب کارشناسانه بدون مطالبه مدنی و عمومی خاک خواهد خورد. اگر آن دو شد سیاسی ها نمیتوانند بی تفاوت بمانند. ایشان در انتقاد به برخی از که بدون آسیب شناسی و نبود تیم کارشناسی در کنار خود، وعده های تکراری (مانند: راه آهن و فرودگاه برای بهبهان) به مردم می دهند افزودند که مطالبه مدنی و مردمی کلید حل بسیاری از مشکلات است، اما مطالبه باید واضح و معلوم باشد. ایشان با مثال زدن از موضوع مطالبه از سوی مردم اظهار داشتند که اگر مطالبات اینچنین فراگیر و شبکه ای باشد، سبب تمکین مسئولین خصوصا نمایندگان مجلس خواهد شد. ➕ برای این دوره نیز مطالبه ای ملموس را مثال زدند: ! ایشان در این باره گفتند: در لیبرال ترین اقتصادهای دنیا بیمه بیکاری برای جوان جویای کار هست واز منبع هم تامین میشود اما متاسفانه حلقه کارشناسی دولت و مجلس ما اتریشی ترین اقتصادی ها هستند! ایشان افزودند: از منبع ۴۰هزار میلیارد تومانی میتوان به هر جوان بیکار تا وقت کار یابی یک میلیون تومان داد! یا با افزایش ده درصدی مالیات بر سیگار، هم مصرف آن کم شده، و هم ۲۰هزار میلیارد تدارک میشود. که بیمه ای ۵۰۰هزارتومانی برای جوان جویای کار است. ایجاد اشتغال از حقوق اساسی است و وظیفه دولتهاست. ایشان در تطبیق گفتند اگر این ایده مورد بحثهای کارشناسی در دانشگاه و... شد، بعد بوسیله رسانه های رسمی ومجازی مطالبه عمومی شد، ناگزیر، نمایندگان دور جدید مجلس به انجامش متعهد میشوند تا رٲی بگیرند یا دولت آتی بدان سمت خواهد رفت. این راه کارآمد کردن حکمرانی است نه آتش زدن و شعار تند دادن و... 🔆 به بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸ 2⃣ 🔻۳- اشرافی گری حوزه علمیه آری یا خیر؟ ایشان در پاسخ به یکی از حاضرین که اشرافی گری را عامل دلسرد شدن و بریدن مردم دانسته و نمونه آن را در برخی از شعار های تجمعات اخیر عنوان کرد، بیان داشتند: مسیر مراجع حوزه علمیه و شورای عالی آن مسیر درستی است؛ شاهد مثال آن را نیز مصوبه شورای عالی حوزه که مقرر کرده است در قم ساختمان سازی جدیدی برای حوزه نشود و در شهرستان ها در صورت نیاز، فقط به اندازه یک دبستان، حوزه جدید ساخته شود، بیان داشتند و افزودند: اما ۲ دسته هستند که با ساخت مدارس و موسسات اشرافی اعتماد مردم را خدشه دار کرده اند: اول نوادگان بعضی از علمای زاهد و وارسته گذشته که اکنون دارند با استفاده از نام اجداد خود سواستفاده میکنند(نمونه ای را طرح کردند) و دوم بعضی از مسئولین سابق و حاضر که به فکر زدن حوزه علمیه افتاده اند!( مانند رؤسای اسبق و یا فعلی که فقط یک مدرسه برای طلاب قم بازسازی کرد آنهم مدرسه ای که خودش در آن درس خوانده بود و اینجا هم مثل دفترش درآن و زد!) 🔻۴- چرا رهبری از طرح سهمیه بندی بنزین دفاع کرد؟ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی دفاع مقام معظم رهبری از مصوبه گرانی و از سوی سران قوا اظهار داشتند: این بار سوم بود که صحبت از این طرح در بین سران قوا و مقام معظم رهبری می شود، در دو بار اول رهبری با این مصوبه مخالف بوده اند اما در مرتبه سوم وقتی ایشان امضای سران سه قوه را پای طرح میبینند و دولت هم میگوید راهی به جز اجرای این طرح وجود ندارد، ولایت مطلقه فقیه این دفاع را ایجاب میکند. چون که ولایت مطلقه برای باز کردن گره هاست و اینکه مصوبه به نحوه اجرا تعرضی ندارد. همچنین رهبری در حاشیه جلسه اعضا کنگره وحدت اسلامی به رئیس جمهور گفته بودند که بهتر بود یارانه مربوطه قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز می شد؛ یعنی ایشان در نحوه اجرا هم ورود کردند. حجت الاسلام قنبریان افزود: رهبری از این طرح دفاع نکردند، بلکه از مصوبه دفاع کردند. و این دفاع هم به معنای این نیست که این طرح به وسیله مجلس ، نخبگان و ....تکمیل و ترمیم نشود. 🔆 به بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
💠 دوگانه غلط ولایت-عدالت! انگار این دوگانه غلط قرار نیست از فضای سیاسی و عدالتخواهی جمع شود؛ و آستانه ای شده که هرکس باید تکلیفش را با آن مشخص کند که: ولایت مقدم است یا عدالت؟!! حوصله بحثهای تخصصی مقام ثبوت و اثبات و... هم کمتر هست و فضا بسیار شعاری است. ⬅️ مقام ولایت(حضرت آقا) در ص۵٨۲ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در معرفی "ولیّ" و تفسیر آیه ولایت(انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا...) آورده اند: "ویٶتون الزکاه و هم راکعون، یعنی یک انسان، آنقدر دل بسته به [برابری و یکسانی] باشد، به قدری علاقه مند به انفاق باشد، به قدری برایش دیدن فقر و فقیر دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، این سائل برود، فقیر دیگری بیاید..." پ.ن: سال ۵۳، ولیّ امروز جامعه اسلامی شاید حدس نمی زد روزی برخی ولایت مداران، مثل این حرف زدن ها را سوسیال شدن جوان عدالتخواه یا تقدم عدالت بر ولایت بخوانند. چنانچه گمان نمی شد بعد از ظهور خمینی و باطل شدن عدالت خواهی مارکسیستی، کسی پیدا شود که عدالت را غیر از مجرای ولایت جستجو کند و ولایت را نسبت به آن لابشرط ببیند! ولیّ بدون عدالتخواهی، ولایت نیست و عدالت هم بدون ولایت قابل تحقق نیست(۲۵ حدید). ٭سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط را ملاحظه فرمایید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀جلسه پرسش و پاسخ مسائل روز ۹۸/۹/۱۵ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🚨چالش حق التولیه آستان قدس! 🎙تولیت آستان قدس رضوی(آقای احمد مروی) گفته اند: "۳۷سال آیت الله طبسی تولیت بود وخانه اش را حتی عوض نکرد ویک ریال برنداشت. اگر می خواست بردارد در طول ۳۷سال، ۶۰۰یا۷۰۰میلیارد می شد!!! بسیاری از ساخت وسازها از حق التولیت آیت الله طبسی ساخته شده است"! https://www.isna.ir/news/98091813311 🔻البته در خبرگزاری آستان نیوز رقم حذف شده است اما درفایل صوتی رقم ۵۰۰ ،۶۰۰میلیارد هست. سال ۹۴قائم مقام اسبق آستان ساخت صحن جمهوری، قدس، دارالولایه، دارالاجابه و کتابخانه و... را از حق التولیه ای خوانده بود که آقای طبسی استفاده نمیکرد(روزنامه خراسان/۲۰اسفند۹۴). 1⃣ خداوند آقای واعظ طبسی را بیامرزد که چنین حق تولیت میلیاردی ای را بر نمی داشته است! اما آقایان باید توجه داشته باشند با این تجلیل از مرحوم طبسی چه به سر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! وچقدر شبهه وسؤال تولید می کنند! ❗️این حق تولیت ۶۰۰میلیاردی در ۳۷سال میشود ماهی یک میلیارد وسیصد وپنجاه میلیون تومان! ❗️روزانه ۳میلیون وهفتصد هزار تومان وساعتی ۴۶۰هزار تومان!!! ❗️این قطعا نجومی ترین حقوق در ایران زمین است! دیگر دست آدمهای مغرض بیافتد با آن چه برسر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! اما نکات فنی وعلمی ای هم هست که باید بدانید: 2⃣ چون تولیت حرم امام رضا(ع) از سوی حاکم شرع نصب میشود پس متولی خاص نیست که واقفان به عینه معلومش کرده باشند. حق التولیه در این فرض، صور متفاوتی در فقه شیعه می یابد: 🔅۱.اگر برخی واقفین چنین سهم بزرگی را برای متولی -هرکه باشد- معلوم کرده باشند؛ واضح است اختیار مال خودرا داشته و وقف هم حسب قصد آنهاست واختصاص سهم حق تولیت از موقوفات برای تولیت بلااشکال است! 🔻اما و صدالبته آقای مروی وسابقین باید پیوست وقف نامه ای آنرا ارائه دهند؛ تا جامعه دچار شبهه نشود. بیان کنند کدامیک از موقوفات امام رضا(ع) و هرکدام چه سهمی را بعنوان حق التولیه قرار داده اند؟ درآمد سالانه این سهام چقدر است که با کسر حقوق همه خدام و... باز این رقم بزرگ برای خود تولیت می ماند؟! قائم مقام اسبق آستان در حد اینکه "معمولا واقفان یک دهم درآمد موقوفه را حق التولیه قرار می دهند"؛ بسنده کرده است.(روزنامه خراسان ۲۰اسفند ۹۴) http://www.ensafnews.com/57005 🔅۲.اگر واقفین، متولی خاصی معلوم نکرده اند؛ در این صورت اگر کسی هست که مجانا تصدی چنین کاری کند، او متعین است ونباید چیزی از منافع موقوفه را به غیر او داد(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۳۲ مسٲله۱۴). اگر این صورت باشد؛ حق التولیه ای برای مثل مرحوم طبسی که مجانا متولی شده ثابت نمیشود تا با آن بتوان کار دیگری کرد ومنت گذاشت از حق شخصی ایشان بود اما تابلوئی نزدند ! 🔅۳.اگر واقفین مقدار حق تولیت را مطلق گذاشته ومعلوم نکرده اند ومتصدی مجانی هم دربین نیست، آنوقت حق التولیه در حد اجرت المثل ومتعارف خواهد بود(ر.ک:جامع الشتات ج۴ص۲٨و۱۴٨و...). اجرت المثل در تولیت آستان قدس بیشتر از مدیرت ارشد شرکت نفت که نخواهد بود؛ پس هرگز چنین رقمی یا بسیار کمتر از آن متعارف نخواهد بود! ⬅️جائی که تولیت به حاکم شرع برمیگردد(مثل تولیت حرمها) وپای چنین ثروت بزرگی وسط است ای بسا از باب "لکی لایکون دوله بین الاغنیاء منکم" با منصوبین شرط کند که این حق التولیه که حق حاکمیت است در مصارف عمومی باشد. به حسب نقل، قبل انقلاب عمده آنرا دربار می برده وبعد از انقلاب مرحوم طبسی حساب بانکی جدا اختصاص داده و خود مصرف نکرده ودر توسعه حرم مصرف شده است. 3⃣ نکته فقهی دیگر مدت طولانی این تولیت ها با چنین مزایای محتمل است. به حسب فتوای صاحب عروه وبسیاری از فقها، وقتی امر تولیت به حاکم شرع(ولی فقیه) رجوع می کند؛ برای این تولیت سه راه است: 🔻۱. خود حاکم برعهده گیرد. 🔻۲. کسی را وکیل خود کند. که دراین فرض میتواند هر وقت خواست او را عزل کند. 🔻۳.کسی را نصب در تولیت کند. که در این فرض، مادامی که منصوب اهلیتش باقی است حاکم حق عزل او را ندارد.(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۲۹مسٲله۷). از همین جا سرّ ابقاء طولانی مدت تولیتهای حرمها در ایران معلوم میشود که در فرض بقاء اهلیت، جائی برای عزل آنها نیست(بنا به فتوای یادشده). ⬅️ اگر بجای نصب متولی، آنها با حکم وکالت از حاکم شرع، متصدی شوند؛ در دوره های کوتاه چند ساله قابل تعویض خواهند بود. وقتی منصوب، وکیل باشد به او (در حد متعارف) تعلق میگیرد نه حق التولیه با رقم میلیاردی. وحق تولیت که از واقف برای متولی تعلق گرفته در اختیار حاکمیت قرار میگیرد که مثلا شهر جنگ زده هویزه را بازسازی کند ومانند آن یا اقلا در توسعه حرم مصرف شود نه شخص خاص. ٭به شفافیت بیشتر و بررسی فقهی دقیق تر دراینباره نیازمندیم. 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔹پیشنهاد احزاب سیاسی متاسفانه بیش از آنکه ناظر به منافع ملی و عمومی مردم باشد، شعبده ای جناحی و برای بالاکشیدن خود است. 🔹لذاپیشنهاد "استعفا"ی روحانی توسط اصلاح طلبان و طرح "استیضاح" او توسط اصولگرایان نیاز به تٲمل ملی دارد. 🔹راستش رهبری با حمایت از مصوبه سران چون در قامت رئیس اصولگرایان حاضر نشد آنها را شوکه کرد و اصلاح طلبان را هم غافلگیر کرد که رئیس اصلاحات از آن به نجات دولت تعبیر کرد. 🔹اما فارغ از قبیله گرائی های جناحی و ترجیح مصالح حزبی بر ملی خوب است به این مهم بیشتر اندیشیده شود که آیا تعویض ناکارآمدی حتما باید پس از اتمام دوره انتخاب باشد؟! 🔅دراینباره یادداشت ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! را ملاحظه فرمایید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔺افت شاخص رفاه اجتماعی با وجود سیاست‌ حمایتی دولت 🔹نوسان نرخ ارز در سال ۹۷ و کاهش ارزش پول ملی باعث شد، علی رغم سیاست‌های حمایتی دولت شاخص رفاه اجتماعی و شکاف طبقاتی افزایش یابد که این نشان از ناکارآمدی سیاست‌های مسئولان است. 🔅یادداشت آیا یارانه حاصل از آزاد سازی قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟ را در اینباره ملاحظه کنید محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فحش اش برای طلاب انقلابی؛ کامش برای...! این گزیده پرسش و پاسخ را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فحش اش برای طلاب انقلابی؛ کامش برای...! 🔹مدرسه علمیه ای درس می دادم که برخی روزها نهار فردای طلاب را نداشتیم تا مگر عقیقه ای جور شود ! دهها هزار طلبه و معمم زیر خط فقر زندگی می کنند! اما حواشی بودجه برخی موسسات و شعارهای تند خیابان سر همین طلاب خراب میشود! 🔹شورای عالی حوزه ساخت مدرسه را در قم ممنوع و در شهرستان اندازه یک دبستان اجازه داده است https://www.rouydad24.ir/fa/news/145317 ❓پس کیست که طلاب و روحانیت را بدنام می کند؟ 🔹اشرافیت های مذهبی مدارس و موسسات و کارهای بدتر از آن عمدتا از دوجاست: 1⃣ آقازادگان و نوادگان برخی مراجع ماضی که نام نیکو پدر یا جد را به ارث برده اند اما نه علم آنها را دارند نه زهد آنها. 2⃣ برخی مسئولین سابق و لاحق در نظام: رٶسای روحانی قوای مجریه، قضائیه و مقننه؛ سابق ها یا اسبق ها. برخی ائمه جمعه مراکز و نمایندگان خبرگان و... 🔹پسر یک کشاورز متدین از دوستان بنده طبق وظیفه سازمانی اش سراغ یکی از آن آقازاده ها رفت. گفت بابای من کشاورز بود و فقیر؛ بخاطر فتوای بابای عالم و وارسته تو، راضی نشد از زمین های مصادره ای اول انقلاب ۱۰۰متر برای ما بخرد! حالا تو جای آن آقای وارسته نشسته ای و ۱۹۰هکتار [اگر عدد را اشتباه نکنم] اراضی ملی را تصرف کرده ای! با این نمونه ها طرفیم! 🔹آقای روحانی(رئیس جمهور) کلا یک مدرسه برای حوزه علمیه قم ساخت؛ مدرسه ای که خود آنجا درس خوانده بود را انتخاب و خانه های اطراف را اضافه کرد؛ بعد مثل دفتر ریاست جمهوری آنرا با استخر و سونا ساخت! این اشرافیت که مختص او نیست و رئیس مقننه و قضائیه سابق(و مقامات دیگر) هم دارند. اینهاست که مردم را از همه روحانیت زده می کند. منع جدی و فشار خود روحانیت لازم است. ٭پاسخ به یک پرسش در جلسه ۹۸/۹/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍪 دزدی محتاج! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🍪 دزدی محتاج! 🔅سارق از یک صندوق صدقات به دادیار گفته بود: در روز سرقت هیچ چیز نخورده بودم، آنقدر گشنه بودم که مجبور شدم از صندوق صدقات پول بردارم! دادیار وقتی اورا بدون سابقه کیفری و سخنانش را مطابق با واقع می بیند به استناد موادی از قانون، منع تعقیب اورا صادر می کند. به این نکته هم اشاره می کند که: "یکی از اهداف تشکیل کمیته امداد امام خمینی توانمند سازی افراد نیازمند و شناسایی نیازمندان و کوشش جهت رفع فقر آنان می باشد و چه بسا رعایت مقررات به صورت صحیح باعث می شد شخص متهم خود نیز از همین پول به سرقت رفته سهیم گردد و دست به ارتکاب بزه نزند". https://www.tabnak.ir/fa/news/944765 🔅 حکم منع تعقیب این دادیار انقلابی و مردمی، آفرین دارد و نزدیک به عدالت علوی است: به حسب روایت صحیح السندی مردی کلاه خودی از غنائم دزدید؛ عده ای فریاد کردند دزدی کرده، دستش را قطع کنید! امیرالمومنین(ع) فرمود: "من هرگز دست کسی را برای دزدیدن چیزی که در آن سهم دارد قطع نمی کنم"(۱). در مورد دیگری مردی از بیت المال، دزدید و حضرت اجازه اجرای حد سرقت نداد چون "در آن مال(بیت المال) برای سارق نصیب بود"(۲). 🔅براساس این روایات، فقهای شیعه در شقوق مسأله اقوالی دارند که بجز محدودی که قائل به توقف در مسأله اند(۳)؛ میتوان ادعا کرد بقیه متفق القولند که: اگر آنچه ربوده شده کمتر یا اندازه سهم سارق از بیت المال(ومال مشترک) بوده، حد دزد بر او جاری نمیشود(۴). 🔅پ.ن: حالا که مسئولین کمیته امداد خود خبر می دهند در تحقیقاتشان در ۳۲شهر(برای نمونه) فقر شدید خوراکی و پوشاکی وجود دارد؛ کاش برداشت آسان از این صندوقها فراهم شود تا خدای نکرده کسی بخاطر گرسنگی، درقبال نان ،جرم بدتری مرتکب نشود!(چنانچه نمونه هائی در خبرها میشنویم!) ............................................ ۱و۲.وسائل الشیعه ج۱٨ص۵۱٨/ ج۲٨ص۲٨٨ ۳.فقه الحدود والتعزیرات آیت الله موسوی اردبیلی ج۳ص۴۰ ۴. ر.ک: تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله-الحدودآیت الله فاضل لنکرانی ص۵۰۴الی۵۰۹/مبانی تکمله المنهاج ج۴۱موسوعه آیت الله خوئی ص۴۴۴ 📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! ❓مشکلات اقتصادی موجود، "هزینه انقلابی بودن" ماست یا برعکس، "غرامت انقلابی عمل نکردن" ما؟! 🔹برای تثبیت گزینه اول در اذهان عمومی تلاشهای زیادی بخصوص از سوی شده و میشود؛ در حالیکه برعکس، علیرغم شعارزدگی ۴۰ساله ما و حداکثر مبارزه سیاسی(کمی هم فرهنگی) با آمریکا؛ در اقتصاد، هیچ مبارزه جدی ای با آمریکا نکرده ایم! حتی به مقاوم سازی اقتصاد خود(اقتصاد مقاومتی) در قبال تهاجم اقتصادی او هم بشکل جدی نپرداخته ایم! به همان شعارهای ۴۰ساله و آتش زدن پرچم دلخوشیم! 🔹این روزها رئیس جمهور در اجلاس سران اسلامی در مالزی از "لزوم رهایی جهان اسلام از " گفت و در ضمنِ پیشنهادهای سه گانه اش از "بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال" گفت! این دو، دو راهبرد موثر اقتصادی برای "انقلابی ماندن در حوزه اقتصاد" مقابل آمریکا بوده است که البته فقط در سخنرانی ها مصرف داشته است! 🔹از قضا قبل از رئیس جمهورهای ما، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی این ایده را طرح و تعقیب کرده است! از سال۱۹۹۹ -که اولین بار پیشنهاد را طرح کرد- تا الان، ۲۰سال می گذرد. دوره ای عربستانی ها و پاکستانی ها با تبعیت از آمریکا با آن مخالفت کردند؛ که ماهاتیر آنرا توطئه جورج سورس علیه پول واحد اسلامی خواند! ایران همواره موافق بوده اما ابتکار عمل برای رفع موانع و تحقق این ایده ضد دلار هم در دست نگرفته است. از وحدت اسلامی تا همکاری های دفاعی، قرابت های فرهنگی و دهها چیز دیگر می شد در اینباره هزینه کرد که نشده است. 🔹۲۰سال پیش در خصوصی سازی اقتصاد داخلی و واگذاری های بنگاههای ملی(اصل ۴۴) و بانک ها به سرمایه گذاران، از ماهاتیر محمد تبعیت کردیم وحتی از او در کاهش نقش دولت جلو افتادیم؛ اما راهبرد انقلابیِ اتحادیه پولی مشترک او را به آن جدیت پیش نبردیم. در حالیکه بیش از مالزی و ترکیه، ایران انقلابی به این راهبرد نیازمند بوده و هست. فقط حجم مبادلات اقتصادی ایران، ترکیه، پاکستان، مالزی، قریب سه تریلیون دلار است که بدون سیادت دلار و با پول مشترک می تواند منافع ملی و ارزشهای انقلابی ما را صیانت کند. بازار مشترک اسلامی حتی اگر اقلا در حوزه انرژی و با تحقق می یافت، تحریم ها و تهاجمات اقتصادی آمریکا به میزان بسیار زیادی بی اثر می شد چرا که تجارت نفت و گاز این ۴کشور به تنهایی قریب نیم تریلیون دلار است. 🔸 نمیدانم چقدر سخنرانی رئیس جمهور در اینباره جدی باشد؛ اما حتی بدون عربستان و امارات هم میتوان به این آرمان ضدآمریکایی رسید. کشورهای اروپایی نیز در رقابت برای تعامل با آن خواهند بود چنانچه نخست وزیر انگلیس چند سال پیش در همایش مالی-اسلامی گفت: امیدوارم لندن به عنوان مرکز بازار مالی اسلامی مطرح شود! *مطلب مرتبط: امام باقر(ع) و تحریم پولی امپراطوری روم 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است. امام صادق(ع) فقیه(جامع الشرائط) را حاکم مشروع قرار داد و رد کردن حکم اورا رد کردن ائمه اطهار خواند(۱). اما ولایت(چه معصوم یا فقیه عادل) روی دیگری هم دارد: ضامن اجتماعی! ✔️در شریعت: روایات عدیده ای از این روی ولایت که "تٲمین اجتماعی معیشت بندگان" است سخن گفته اند که کمتر برایمان خوانده شده است! از باب نمونه: 🔺امام صادق(ع) : پیامبر(ص) فرمود: "من نسبت به هر فرد مومن از خود او سزاوارترم (ٲنا ٲو٘لی بکلّ مومن من نفسه) و علی(ع) پس از من نسبت به وی سزاوارترین است". کسی از معنای این سخن رسول الله پرسید؛ حضرت فرمود: "یعنی کسی که بدهکاری یا عائله ای را از خود بجای گذاشته و از دنیا رفته، رسیدگی به آن بر عهده من است و کسی که مالی را از خود بجا گذاشته، از آنِ ورثه اوست. پس در صورتی که کسی مالی ندارد، بر نفس خود ولایتی ندارد و آنگاه که برای عائله خویش مالی نگذاشته و نفقه ای به آنان نمی دهد بر آنان امر و نهی ای ندارد. پیامبر و امیرالمومنین و امامهای بعد از آنها را، خداوند ملزم فرموده که این وظیفه را برعهده بگیرند پس به همین جهت آنان نسبت به خود شخص سزاوارترند. چیزی جز همین گفتار پیامبر سبب اسلام آوردن عامه یهود نگردید؛ زیرا آنان برخویش و بر عائله خود اطمینان یافتند"(۲). بدین مضمون روایات بیش از حد استفاضه و نزدیک به تواتر است. 🔻تناسب عادلانه ای است که: مال بدون وارث دست ولیّ امر باشد و متقابلا کسی که هیچ راه تٲمینی ندارد هم خرجش با اوست:(هو وارث من لا وارث له؛یعول من لا حیله له)(۳). 🔻اگر گرفتن زکات از اموال توانگران بر امام واجب است(وممکن شد)؛ متقابلا پرداخت قرض ناتوانها نیز بر او واجب میشود: 🔺امام رضا(ع) فرمود: "کسی که به دنبال روزی حلال رود تا با دست پر به سوی خانواده برگردد، همانند کسی است که در راه خدا جهاد نموده است؛ ولی اگر سختی روزگار بر وی غلبه کرد به حساب خدا و رسول خدا به اندازه قوت عیال خود قرض کند. پس اگر مُرد وبدهی خود را نپرداخته، بر امام است که بدهی اورا بپردازد واگر نپردازد، گناه آن برعهده اوست! همانا خداوند میفرماید: انما الصدقات للفقرا والمساکین...تا آنجا که میفرماید:" والغارمین"(بدهکاران ناتوان)؛ و این شخص، فقیر، مسکین و بدهکار است"(۴). 🔻از اینرو امیرالمومنین جوان مجردی که به گناه افتاده بود را از بیت المال ازدواج داد(۵) 🔻امیر(ع) پیرمرد از کارافتاده مسیحی که به گدایی افتاده بود را از بیت المال برایش نفقه معین کرد(۶). ✔️در قانون ما: همین قانون عادلانه شریعت در قوانین جمهوری اسلامی انعکاس یافت: 🔺اصل۴۹ قانون اساسی اموال مجهول المالک، ارث بدون وارث و... را در اختیار مستقیم ولی فقیه قرار داده است. 🔻امام خمینی هم متقابلا برای مدیریت این اموال، سال۶٨ ستاد اجرائی فرمان امام را تٲسیس کرد تا درآمدهای آن اموال، در بنیاد مسکن و کمیته امداد و بهزیستی و... مصرف شود. 🔻سال٨۶ بنیاد برکت هم برآنها افزوده و مٲمور به کار در دهستانها و مناطق دور افتاده ومحروم در زمینه اشتغال زایی و عمرانی شد. 🔺این بنیاد ابتکاراتی مثل در حوزه خدمات پزشکی از راه دور راخبر داد ... 🔺تازه تر، بدستور ولی فقیه بنیادی بنام احسان برکت وابسته به ستاد اجرائی با تکیه بر نیروهای مردمی و جهادی، تٲسیس شد که را برعهده گیرد. یعنی چیزهای ضروری محرومان مثل تغذیه و جهیزیه و...! 🔅این ها غیر از لزوم خدمات عمومی بیت المال به همه مردم است که در زمان ما با بودجه های سالانه بین دولت و مجلس بسته میشود واگر نقطه ای محروم ماند یا دچار بحران شد با اجازه ولی فقیه از صندوق توسعه برای حل آن بحران هزینه میکنند. آخرینش اختصاص ۴هزار میلیارد برای ساماندهی فاضلاب اهواز بوده است که زندگی مردمانی نجیب را سخت وطاقت فرسا کرده است. 🤔نمی دانم... 🔺نمی دانم چرا از این روی ولایت در روایات و قوانین موجود، کمتر می گویند! 🔺حتی گزارش مصرف درآمدهای ستاد اجرائی امام که ظاهرا بسیار هم پر و پیمان است کمتر خوانده میشود! 🔺شاید بسیاری از ولایت مداران ازاین روی ولایت، نظراً و عملاً بی اطلاع اند ؛ لذا فقط به "جعلته علیکم حاکما" چسبیده اند و صرفا از اطاعت پذیری می گویند. 🔺بعضی هم شاید بترسند طرح این روی ولایت، پرسشگری و مطالبه از ولایت را بیشتر کند! یا گزارش کارکردهای محرومیت زدای ستاد اجرائی، گزارش از بنگاه های اقتصادی آن را هم لازم کند! لذا به قیمت مظلوم ماندن ولیّ فقیه در قاطبه و کف جامعه بدان تن ندهند!! ....................................... ۱و۲. الکافی ج۱ص۶۷/ص۴۰۶ ۳تا۵. وسائل ج۹ص۵۲۴/ج۲۰ص۳۵۲/ج۱۵ص۶۶ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۲ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نماینده باید بودجه خوان باشد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆 روی دیگر ولایت ۲❗️ دریادداشت قبل بیان شد ولایت دو رو دارد: مُطاع بودن/ ضامن اجتماعی بودن. مواردی از ضمانت اجتماعی آن در روایات و قانون اساسی ج.ا.ا بیان شد. ❓سؤال اساسی این است: چرا باز در جامعه ایران این همه فقر و بیکاری هست؟! ❗️بخصوص که ولی فقیه در اینباره مبسوط الید است و چنانچه گذشت، منابع مالی این مصارف، "مستقلاً" و "مستقیماً" در اختیار ایشان قرار گرفته است! ✅ پاسخ اجمالی این است: چون ساختار اقتصادی و سیاستهای توسعه ای یا نحوه اجرای آنها، "فقر ساز" است! آنچه امروز گروه های جهادی مردمی یا وابسته به ستاد اجرائی امام و کمیته امداد و بهزیستی و... با آن دست به گریبانند، عمدتا فقر مانده از رژیم سابق نیست! آن فقر(اقلا در سطح واکنش سریع یادداشت قبل) با کارهای جهادی نهادهای انقلابی و دولتهای اول انقلاب تا حدودی برطرف شد؛ اما ساختار معیوب و سیاستهای اقتصادی نادرست دولتهای ج.ا.ا فقر زائی کرده است! 🔹صرفا برای تقریب به ذهن: یک سیاست ارزی در سال ۹۷(ماجرای دلار) ظرف ۹ماه: ۷۴۷هزار نفر را بیکار و ۶۲۰هزار نفر را تحت پوشش برده است! ⬅️باتوجه به این واقعیت است که اگر ولایت بخواهد همان شٲن ضمانت اجتماعی را خوب تٲمین کند و دائم با دره سازی جدید فقر مواجه نباشد؛ باید از شٲن دیگر(ولی مطلق و مطاع بودن) بهره ببرد. راهبری کلان نظام را در مسیر عدالت وتٲمین طبقات محروم برعهده گیرد. از همینروست که قانون اساسی ج.ا.ا رهبری را مافوق قوای سه گانه وهماهنگ کننده آنها معرفی و "ابلاغ سیاستهای کلان" را برعهده ایشان(به کمک مجمع تشخیص) نهاده است.(۱) ✔️یک نمونه مهم: -اصل۴۴ قانون اساسی کلیه صنایع بزرگ و مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری وبیمه و... را "مالکیت عمومی" اما "در اختیار دولت" معرفی می کند. -وقتی دسته ای از نخبگان وکارشناسان پس از جنگ، برای تنظیم سند چشم انداز ۲۰ساله، صد معضل موجود اداره کشور را رصد کردند، از جمله به راهبرد کاهش تصدی گری دولت در بخش اقتصاد -به تبع موج جهانی آن پس از فروپاشی شوروی- اصرار ورزیدند. -این راهبرد بازنگری در اصل۴۴ را لازم می کرد. بجای رفراندم یا تفسیری متناسب با شرایط جدید جهانی از آن اصل، پیشنهاد استفاده از اختیارات ولایت مطلقه طرح وقبول شد؛ تا با اجازه ایشان بخشی از آن صنایع از تملک وتصدی دولت درآید؛ که به "سیاستهای کلی اصل۴۴" معروف شد. طرح، بررسی، قبول وابلاغ آن سرجمع ٨سال(از۷۷تا٨۱) طول کشید. -این سیاستهای کلی ۵بند اصلی داشت(۲). چون اصل۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی را بر پایه سه بخش "دولتی"، "تعاونی" و "خصوصی" استوار کرده؛ بند(ب) سیاستهای کلی اصل۴۴ هم مربوط به بخش تعاون شد. -در سیاستهای ابلاغی این بخش برای مثال: "افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵درصدتا آخر برنامه پنجم"! "اقدام موثر دولت در در جهت اشتغال مولد"! " برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدائی"! دیده میشود. ⬅️ یعنی از شٲن ولی مطلق و مطاع هم برای واگذاری عادلانه منابع وتولید اشتغال طبقه محروم استفاده شد. -توجه کنید سیاستهای کلی خود را در برنامه های ۵ساله توسعه که باپیشنهاد دولتها به مجلس می آیند نشان می دهد وبا رٲی نمایندگان وموافقت شورای نگهبان قانون میشود. -ما الان در برنامه ششم توسعه ایم: ❓آیا ۲۵درصد از اقتصاد کشور به تعاونی های مردمی در جهت اشتغال بیکاران قرار گرفته یا کارگران شاغل بنگاهها هم با خصوصی شدن بیکار شده اند؟! ❓آیا چیزی از تعاونی های فراگیر ملی برای سه دهک فقیر جامعه برای فقر زدائی(بیشتر از طرح ناقص سهام عدالت) سراغ دارید؟! ❓همه اینها دربرنامه های چندگانه توسعه، دیده شده وفقط دولتها از انجام آن طفره رفته اند؟!یا اصلا در برنامه های توسعه هم رشد مناسبی نداشته است؟! ❓در صورت اخیر شورای نگهبان چرا با آن موافقت کرده است؟! گروه های سیاسی تا حالا، جز برای رد صلاحیت و نظارت استصوابی با شورای نگهبان چالش داشته اند؟! ❓آیا اهمیت تٲیید برنامه های توسعه که ظرف ۳۰سال چنین فاصله فقیر وغنی ای موجب شده از رد صلاحیت فلان چهره اصلاح طلب یا فتنه گر کم اهمیت تر است؟! ❗️شاید یکی از دلایل بیشتر اجرا شدن (والبته فاسد ورانتی اجراشدن) بند(ج) سیاست های کلی -که مربوط به واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی است- این است که این بخش ها دارای لابی های قوی در مجلس ودولت اند اما بخش مردمی(۲۵درصد تعاونی) بی کس وکار مانده اند. مجلس های با رٲی آنها می آیند اما در خدمت آن دوبخش دیگر در می آیند! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۳ ☑️ @m_ghanbarian
✅ پی نوشت: ۱. درفقاهت شیعی نیز شٲن مطاع بودن، "مقدم" بر مطاع های دیگر(پدر وشوهر و...)است اما شٲن ضامن بودن، "مٶخر" از ضامنهای دیگر(عاقله، ولاء عتق،ولاء ضمان جریره) است یعنی اگر اینها-یا بیمه امروز- تٲمین نکرد نوبت به ولیّ میرسد(ر.ک:تحریر الاحکام ج۵ص۳٨/ساده تر مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۳٨۱الی ص۳٨۴.) ۲.بند الف: سیاستهای کلی بخش های غیر دولتی وجلوگیری از بزرگ شدن بخش دولتی/بند ب: سیاستهای کلی بخش تعاون/بند ج:سیاستهای کلی توسعه بخش های غیر دولتی از طریق خصوصی سازی فعالیت ها وبنگاه های دولتی/بند د: سیاستهای کلی واگذاری بخش های غیر دولتی به بخش خصوصی/ بند ﻫ : سیاستهای کلی اعمال حاکمیت وپرهیز از انحصار ٭مطالب مرتبط: -عدالت در بیانیه گام دوم -انقلاب اقتصادی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | "خصوصی‌سازی عادلانه" چگونه ممکن است؟ 🔺️ گفتگو با شهریار زرشناس، نویسنده و پژوهشگر برجسته انقلاب اسلامی 📝 متن گفتگو را بخوانید و نظر بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43818
🌴روضه شب کریسمس! 🔅۱.شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ذیل این آیه که: "پس مریم(س)به عیسی باردار شد وبا حمل خود از خانواده اش کناره گرفت وبه "مکانی دور"- مکاناً قصیّاً- رهسپار گشت"(مریم/۲۲) از امام سجاد(ع)روایت کرده :"از دمشق[فلسطین کنونی]، [به طی الارض] آمد کربلاء وعیسی(ع) را در جای قبر حسین(ع) به دنیا آورد وشبش برگشت."(تهذیب ج۶ص۷۳) 🔅۲.به حسب روایات مدت حمل معجزه آسای مسیح ۹ساعت بوده ودر روز جمعه واقع شده است. پس شب جمعه، شب تولد مسیح بوده ومسیح در کربلا وموضع قبر سیدالشهداء جان گرفته ومتولد شده و در نهر فرات شسته شده است.(ر.ک:تفسیر برهان ج۳ص۷۰٨) 🔅۳. کلینی در کافی از حفص بن غیاث روایت کرده که اباعبدالله(ع) هم متقابلا به آن #نخل که رسید وضو گرفت ونماز خواند وشمردم در سجده اش پانصد بار تسبیح گفت وفرمود: بخدا این همان نخلی است که خداوند به مریم فرمود: "ساقه درخت خرما را به طرف خود تکان بده که خرمایی تازه برتو فرو میریزاند"(مریم/۲۵).(الکافی ج٨ص۱۴۳). این درخت نخل، خشک بود که خدا بخاطر آن مکان واین مهمان رطب تازه برآن رویاند وعمر طولانی داد. 🔅۴. امّا حسین(ع):"قُتِلَ و هو کَئیبٌ، حَزینٌ، شَعِثٌ، مُغ٘بِرٌ، جائِعٌ، عطشانٌ: محزون وغمگین وژولیده وغبارآلود، گرسنه وتشنه کشته شد!(کامل الزیارات ص۱۳۲). #نخل_فرات #کربلا_زادگاه_مسیح #شب_جمعه_تولد_مسیح محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 پاره تخته ی کشتی نجات باش! خدا می داند گاهاً به پاره تخته های کشتی نوح غبطه می خورم وخود را از آن چوبها پَست تر میدانم! ولیّ خدا چار پاره تخته را -"بِٲَع٘یُنِنَا وَ وَح٘یِنا"- طوری بهم دوخت که چوبها به اخلاص رسیدند: بِس٘مِ اللهِ مَج٘راها وَ مُر٘ساها(روان شدن ولنگر انداختنش با نام خداست)! اما من و مثل من آنقدر چموش و خودخواه ایم که ولیّ خدا هم نتوانسته ازمان بلمی کوچک برای نجات چند بنده خدا بسازد. نه ایست مان و نه حرکتمان بسم الله نیست! چه بد به حال ما که بلم کوچکی برای امام زمان(ع) در یک شهر کوچک و دهات نشدیم که بسم الله مجراها ومرساها. دوست عزیزم! همچنان که مراقبی کسی و کسانی را تسخیر برای دنیای خود نکنی مراقب باش تسخیر برای دنیای مثل منی هم نشوی. به آدمهای بی هوی بپیوند! پاره تخته ی کشتی ولیّ خدا شو که همه غرقند! (بخشی از حدیث نفسی با رفیقی عزیز) ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ تب بنزینی تورم در آذرماه ▪️تورم نسبتاً شدید کالاهای خوراکی برای دهک های کم درآمد 🔹همان گونه که انتظار می‌رفت، رشد قیمت بنزین در کنار سهمیه بندی، تاثیر خود را بر بازار گذاشت. 🔹بنا بر تازه ترین گزارشی که مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرده است، در آذرماه، این شاخص نسبت به آبان امسال رشد 3.2 درصدی پیدا کرد که این افزایش از اردیبهشت امسال تا قبل از آن، مشاهده نشده بود. 🔹این گزارش رشد شاخص قیمت ها در آذرماه امسال را نسبت به آذر 97، 27.8 درصد نشان داده که نسبت به رقم مشابه در آبان ماه امسال با 0.8 واحد درصد رشد مواجه شده است. 🔹نکته قابل تامل در آمارهای تورم آذرماه، تورم نسبتاً شدید کالاهای خوراکی برای دهک های کم درآمد است. 🔹مشاهده می شود که در آذرماه و در بین دهک اول (فقیرترین دهک)، درصد تغییر ماهانه قیمت کالاهای خوراکی به 6.9 درصد و درصد تغییر قیمت ماهانه کالاهای غیر خوراکی به 1.6 درصد رسیده است. با این حال، این ارقام در دهک دهم به ترتیب 2.9 و 3.2 درصد بوده است./ خراسان