eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍪 دزدی محتاج! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🍪 دزدی محتاج! 🔅سارق از یک صندوق صدقات به دادیار گفته بود: در روز سرقت هیچ چیز نخورده بودم، آنقدر گشنه بودم که مجبور شدم از صندوق صدقات پول بردارم! دادیار وقتی اورا بدون سابقه کیفری و سخنانش را مطابق با واقع می بیند به استناد موادی از قانون، منع تعقیب اورا صادر می کند. به این نکته هم اشاره می کند که: "یکی از اهداف تشکیل کمیته امداد امام خمینی توانمند سازی افراد نیازمند و شناسایی نیازمندان و کوشش جهت رفع فقر آنان می باشد و چه بسا رعایت مقررات به صورت صحیح باعث می شد شخص متهم خود نیز از همین پول به سرقت رفته سهیم گردد و دست به ارتکاب بزه نزند". https://www.tabnak.ir/fa/news/944765 🔅 حکم منع تعقیب این دادیار انقلابی و مردمی، آفرین دارد و نزدیک به عدالت علوی است: به حسب روایت صحیح السندی مردی کلاه خودی از غنائم دزدید؛ عده ای فریاد کردند دزدی کرده، دستش را قطع کنید! امیرالمومنین(ع) فرمود: "من هرگز دست کسی را برای دزدیدن چیزی که در آن سهم دارد قطع نمی کنم"(۱). در مورد دیگری مردی از بیت المال، دزدید و حضرت اجازه اجرای حد سرقت نداد چون "در آن مال(بیت المال) برای سارق نصیب بود"(۲). 🔅براساس این روایات، فقهای شیعه در شقوق مسأله اقوالی دارند که بجز محدودی که قائل به توقف در مسأله اند(۳)؛ میتوان ادعا کرد بقیه متفق القولند که: اگر آنچه ربوده شده کمتر یا اندازه سهم سارق از بیت المال(ومال مشترک) بوده، حد دزد بر او جاری نمیشود(۴). 🔅پ.ن: حالا که مسئولین کمیته امداد خود خبر می دهند در تحقیقاتشان در ۳۲شهر(برای نمونه) فقر شدید خوراکی و پوشاکی وجود دارد؛ کاش برداشت آسان از این صندوقها فراهم شود تا خدای نکرده کسی بخاطر گرسنگی، درقبال نان ،جرم بدتری مرتکب نشود!(چنانچه نمونه هائی در خبرها میشنویم!) ............................................ ۱و۲.وسائل الشیعه ج۱٨ص۵۱٨/ ج۲٨ص۲٨٨ ۳.فقه الحدود والتعزیرات آیت الله موسوی اردبیلی ج۳ص۴۰ ۴. ر.ک: تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله-الحدودآیت الله فاضل لنکرانی ص۵۰۴الی۵۰۹/مبانی تکمله المنهاج ج۴۱موسوعه آیت الله خوئی ص۴۴۴ 📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! ❓مشکلات اقتصادی موجود، "هزینه انقلابی بودن" ماست یا برعکس، "غرامت انقلابی عمل نکردن" ما؟! 🔹برای تثبیت گزینه اول در اذهان عمومی تلاشهای زیادی بخصوص از سوی شده و میشود؛ در حالیکه برعکس، علیرغم شعارزدگی ۴۰ساله ما و حداکثر مبارزه سیاسی(کمی هم فرهنگی) با آمریکا؛ در اقتصاد، هیچ مبارزه جدی ای با آمریکا نکرده ایم! حتی به مقاوم سازی اقتصاد خود(اقتصاد مقاومتی) در قبال تهاجم اقتصادی او هم بشکل جدی نپرداخته ایم! به همان شعارهای ۴۰ساله و آتش زدن پرچم دلخوشیم! 🔹این روزها رئیس جمهور در اجلاس سران اسلامی در مالزی از "لزوم رهایی جهان اسلام از " گفت و در ضمنِ پیشنهادهای سه گانه اش از "بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال" گفت! این دو، دو راهبرد موثر اقتصادی برای "انقلابی ماندن در حوزه اقتصاد" مقابل آمریکا بوده است که البته فقط در سخنرانی ها مصرف داشته است! 🔹از قضا قبل از رئیس جمهورهای ما، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی این ایده را طرح و تعقیب کرده است! از سال۱۹۹۹ -که اولین بار پیشنهاد را طرح کرد- تا الان، ۲۰سال می گذرد. دوره ای عربستانی ها و پاکستانی ها با تبعیت از آمریکا با آن مخالفت کردند؛ که ماهاتیر آنرا توطئه جورج سورس علیه پول واحد اسلامی خواند! ایران همواره موافق بوده اما ابتکار عمل برای رفع موانع و تحقق این ایده ضد دلار هم در دست نگرفته است. از وحدت اسلامی تا همکاری های دفاعی، قرابت های فرهنگی و دهها چیز دیگر می شد در اینباره هزینه کرد که نشده است. 🔹۲۰سال پیش در خصوصی سازی اقتصاد داخلی و واگذاری های بنگاههای ملی(اصل ۴۴) و بانک ها به سرمایه گذاران، از ماهاتیر محمد تبعیت کردیم وحتی از او در کاهش نقش دولت جلو افتادیم؛ اما راهبرد انقلابیِ اتحادیه پولی مشترک او را به آن جدیت پیش نبردیم. در حالیکه بیش از مالزی و ترکیه، ایران انقلابی به این راهبرد نیازمند بوده و هست. فقط حجم مبادلات اقتصادی ایران، ترکیه، پاکستان، مالزی، قریب سه تریلیون دلار است که بدون سیادت دلار و با پول مشترک می تواند منافع ملی و ارزشهای انقلابی ما را صیانت کند. بازار مشترک اسلامی حتی اگر اقلا در حوزه انرژی و با تحقق می یافت، تحریم ها و تهاجمات اقتصادی آمریکا به میزان بسیار زیادی بی اثر می شد چرا که تجارت نفت و گاز این ۴کشور به تنهایی قریب نیم تریلیون دلار است. 🔸 نمیدانم چقدر سخنرانی رئیس جمهور در اینباره جدی باشد؛ اما حتی بدون عربستان و امارات هم میتوان به این آرمان ضدآمریکایی رسید. کشورهای اروپایی نیز در رقابت برای تعامل با آن خواهند بود چنانچه نخست وزیر انگلیس چند سال پیش در همایش مالی-اسلامی گفت: امیدوارم لندن به عنوان مرکز بازار مالی اسلامی مطرح شود! *مطلب مرتبط: امام باقر(ع) و تحریم پولی امپراطوری روم 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است. امام صادق(ع) فقیه(جامع الشرائط) را حاکم مشروع قرار داد و رد کردن حکم اورا رد کردن ائمه اطهار خواند(۱). اما ولایت(چه معصوم یا فقیه عادل) روی دیگری هم دارد: ضامن اجتماعی! ✔️در شریعت: روایات عدیده ای از این روی ولایت که "تٲمین اجتماعی معیشت بندگان" است سخن گفته اند که کمتر برایمان خوانده شده است! از باب نمونه: 🔺امام صادق(ع) : پیامبر(ص) فرمود: "من نسبت به هر فرد مومن از خود او سزاوارترم (ٲنا ٲو٘لی بکلّ مومن من نفسه) و علی(ع) پس از من نسبت به وی سزاوارترین است". کسی از معنای این سخن رسول الله پرسید؛ حضرت فرمود: "یعنی کسی که بدهکاری یا عائله ای را از خود بجای گذاشته و از دنیا رفته، رسیدگی به آن بر عهده من است و کسی که مالی را از خود بجا گذاشته، از آنِ ورثه اوست. پس در صورتی که کسی مالی ندارد، بر نفس خود ولایتی ندارد و آنگاه که برای عائله خویش مالی نگذاشته و نفقه ای به آنان نمی دهد بر آنان امر و نهی ای ندارد. پیامبر و امیرالمومنین و امامهای بعد از آنها را، خداوند ملزم فرموده که این وظیفه را برعهده بگیرند پس به همین جهت آنان نسبت به خود شخص سزاوارترند. چیزی جز همین گفتار پیامبر سبب اسلام آوردن عامه یهود نگردید؛ زیرا آنان برخویش و بر عائله خود اطمینان یافتند"(۲). بدین مضمون روایات بیش از حد استفاضه و نزدیک به تواتر است. 🔻تناسب عادلانه ای است که: مال بدون وارث دست ولیّ امر باشد و متقابلا کسی که هیچ راه تٲمینی ندارد هم خرجش با اوست:(هو وارث من لا وارث له؛یعول من لا حیله له)(۳). 🔻اگر گرفتن زکات از اموال توانگران بر امام واجب است(وممکن شد)؛ متقابلا پرداخت قرض ناتوانها نیز بر او واجب میشود: 🔺امام رضا(ع) فرمود: "کسی که به دنبال روزی حلال رود تا با دست پر به سوی خانواده برگردد، همانند کسی است که در راه خدا جهاد نموده است؛ ولی اگر سختی روزگار بر وی غلبه کرد به حساب خدا و رسول خدا به اندازه قوت عیال خود قرض کند. پس اگر مُرد وبدهی خود را نپرداخته، بر امام است که بدهی اورا بپردازد واگر نپردازد، گناه آن برعهده اوست! همانا خداوند میفرماید: انما الصدقات للفقرا والمساکین...تا آنجا که میفرماید:" والغارمین"(بدهکاران ناتوان)؛ و این شخص، فقیر، مسکین و بدهکار است"(۴). 🔻از اینرو امیرالمومنین جوان مجردی که به گناه افتاده بود را از بیت المال ازدواج داد(۵) 🔻امیر(ع) پیرمرد از کارافتاده مسیحی که به گدایی افتاده بود را از بیت المال برایش نفقه معین کرد(۶). ✔️در قانون ما: همین قانون عادلانه شریعت در قوانین جمهوری اسلامی انعکاس یافت: 🔺اصل۴۹ قانون اساسی اموال مجهول المالک، ارث بدون وارث و... را در اختیار مستقیم ولی فقیه قرار داده است. 🔻امام خمینی هم متقابلا برای مدیریت این اموال، سال۶٨ ستاد اجرائی فرمان امام را تٲسیس کرد تا درآمدهای آن اموال، در بنیاد مسکن و کمیته امداد و بهزیستی و... مصرف شود. 🔻سال٨۶ بنیاد برکت هم برآنها افزوده و مٲمور به کار در دهستانها و مناطق دور افتاده ومحروم در زمینه اشتغال زایی و عمرانی شد. 🔺این بنیاد ابتکاراتی مثل در حوزه خدمات پزشکی از راه دور راخبر داد ... 🔺تازه تر، بدستور ولی فقیه بنیادی بنام احسان برکت وابسته به ستاد اجرائی با تکیه بر نیروهای مردمی و جهادی، تٲسیس شد که را برعهده گیرد. یعنی چیزهای ضروری محرومان مثل تغذیه و جهیزیه و...! 🔅این ها غیر از لزوم خدمات عمومی بیت المال به همه مردم است که در زمان ما با بودجه های سالانه بین دولت و مجلس بسته میشود واگر نقطه ای محروم ماند یا دچار بحران شد با اجازه ولی فقیه از صندوق توسعه برای حل آن بحران هزینه میکنند. آخرینش اختصاص ۴هزار میلیارد برای ساماندهی فاضلاب اهواز بوده است که زندگی مردمانی نجیب را سخت وطاقت فرسا کرده است. 🤔نمی دانم... 🔺نمی دانم چرا از این روی ولایت در روایات و قوانین موجود، کمتر می گویند! 🔺حتی گزارش مصرف درآمدهای ستاد اجرائی امام که ظاهرا بسیار هم پر و پیمان است کمتر خوانده میشود! 🔺شاید بسیاری از ولایت مداران ازاین روی ولایت، نظراً و عملاً بی اطلاع اند ؛ لذا فقط به "جعلته علیکم حاکما" چسبیده اند و صرفا از اطاعت پذیری می گویند. 🔺بعضی هم شاید بترسند طرح این روی ولایت، پرسشگری و مطالبه از ولایت را بیشتر کند! یا گزارش کارکردهای محرومیت زدای ستاد اجرائی، گزارش از بنگاه های اقتصادی آن را هم لازم کند! لذا به قیمت مظلوم ماندن ولیّ فقیه در قاطبه و کف جامعه بدان تن ندهند!! ....................................... ۱و۲. الکافی ج۱ص۶۷/ص۴۰۶ ۳تا۵. وسائل ج۹ص۵۲۴/ج۲۰ص۳۵۲/ج۱۵ص۶۶ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۲ ☑️ @m_ghanbarian
نماینده باید بودجه خوان باشد!.mp3
5.26M
💠 نماینده باید بودجه خوان باشد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است.
🔆 روی دیگر ولایت ۲❗️ دریادداشت قبل بیان شد ولایت دو رو دارد: مُطاع بودن/ ضامن اجتماعی بودن. مواردی از ضمانت اجتماعی آن در روایات و قانون اساسی ج.ا.ا بیان شد. ❓سؤال اساسی این است: چرا باز در جامعه ایران این همه فقر و بیکاری هست؟! ❗️بخصوص که ولی فقیه در اینباره مبسوط الید است و چنانچه گذشت، منابع مالی این مصارف، "مستقلاً" و "مستقیماً" در اختیار ایشان قرار گرفته است! ✅ پاسخ اجمالی این است: چون ساختار اقتصادی و سیاستهای توسعه ای یا نحوه اجرای آنها، "فقر ساز" است! آنچه امروز گروه های جهادی مردمی یا وابسته به ستاد اجرائی امام و کمیته امداد و بهزیستی و... با آن دست به گریبانند، عمدتا فقر مانده از رژیم سابق نیست! آن فقر(اقلا در سطح واکنش سریع یادداشت قبل) با کارهای جهادی نهادهای انقلابی و دولتهای اول انقلاب تا حدودی برطرف شد؛ اما ساختار معیوب و سیاستهای اقتصادی نادرست دولتهای ج.ا.ا فقر زائی کرده است! 🔹صرفا برای تقریب به ذهن: یک سیاست ارزی در سال ۹۷(ماجرای دلار) ظرف ۹ماه: ۷۴۷هزار نفر را بیکار و ۶۲۰هزار نفر را تحت پوشش برده است! ⬅️باتوجه به این واقعیت است که اگر ولایت بخواهد همان شٲن ضمانت اجتماعی را خوب تٲمین کند و دائم با دره سازی جدید فقر مواجه نباشد؛ باید از شٲن دیگر(ولی مطلق و مطاع بودن) بهره ببرد. راهبری کلان نظام را در مسیر عدالت وتٲمین طبقات محروم برعهده گیرد. از همینروست که قانون اساسی ج.ا.ا رهبری را مافوق قوای سه گانه وهماهنگ کننده آنها معرفی و "ابلاغ سیاستهای کلان" را برعهده ایشان(به کمک مجمع تشخیص) نهاده است.(۱) ✔️یک نمونه مهم: -اصل۴۴ قانون اساسی کلیه صنایع بزرگ و مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری وبیمه و... را "مالکیت عمومی" اما "در اختیار دولت" معرفی می کند. -وقتی دسته ای از نخبگان وکارشناسان پس از جنگ، برای تنظیم سند چشم انداز ۲۰ساله، صد معضل موجود اداره کشور را رصد کردند، از جمله به راهبرد کاهش تصدی گری دولت در بخش اقتصاد -به تبع موج جهانی آن پس از فروپاشی شوروی- اصرار ورزیدند. -این راهبرد بازنگری در اصل۴۴ را لازم می کرد. بجای رفراندم یا تفسیری متناسب با شرایط جدید جهانی از آن اصل، پیشنهاد استفاده از اختیارات ولایت مطلقه طرح وقبول شد؛ تا با اجازه ایشان بخشی از آن صنایع از تملک وتصدی دولت درآید؛ که به "سیاستهای کلی اصل۴۴" معروف شد. طرح، بررسی، قبول وابلاغ آن سرجمع ٨سال(از۷۷تا٨۱) طول کشید. -این سیاستهای کلی ۵بند اصلی داشت(۲). چون اصل۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی را بر پایه سه بخش "دولتی"، "تعاونی" و "خصوصی" استوار کرده؛ بند(ب) سیاستهای کلی اصل۴۴ هم مربوط به بخش تعاون شد. -در سیاستهای ابلاغی این بخش برای مثال: "افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به ۲۵درصدتا آخر برنامه پنجم"! "اقدام موثر دولت در در جهت اشتغال مولد"! " برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدائی"! دیده میشود. ⬅️ یعنی از شٲن ولی مطلق و مطاع هم برای واگذاری عادلانه منابع وتولید اشتغال طبقه محروم استفاده شد. -توجه کنید سیاستهای کلی خود را در برنامه های ۵ساله توسعه که باپیشنهاد دولتها به مجلس می آیند نشان می دهد وبا رٲی نمایندگان وموافقت شورای نگهبان قانون میشود. -ما الان در برنامه ششم توسعه ایم: ❓آیا ۲۵درصد از اقتصاد کشور به تعاونی های مردمی در جهت اشتغال بیکاران قرار گرفته یا کارگران شاغل بنگاهها هم با خصوصی شدن بیکار شده اند؟! ❓آیا چیزی از تعاونی های فراگیر ملی برای سه دهک فقیر جامعه برای فقر زدائی(بیشتر از طرح ناقص سهام عدالت) سراغ دارید؟! ❓همه اینها دربرنامه های چندگانه توسعه، دیده شده وفقط دولتها از انجام آن طفره رفته اند؟!یا اصلا در برنامه های توسعه هم رشد مناسبی نداشته است؟! ❓در صورت اخیر شورای نگهبان چرا با آن موافقت کرده است؟! گروه های سیاسی تا حالا، جز برای رد صلاحیت و نظارت استصوابی با شورای نگهبان چالش داشته اند؟! ❓آیا اهمیت تٲیید برنامه های توسعه که ظرف ۳۰سال چنین فاصله فقیر وغنی ای موجب شده از رد صلاحیت فلان چهره اصلاح طلب یا فتنه گر کم اهمیت تر است؟! ❗️شاید یکی از دلایل بیشتر اجرا شدن (والبته فاسد ورانتی اجراشدن) بند(ج) سیاست های کلی -که مربوط به واگذاری بنگاههای دولتی به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی است- این است که این بخش ها دارای لابی های قوی در مجلس ودولت اند اما بخش مردمی(۲۵درصد تعاونی) بی کس وکار مانده اند. مجلس های با رٲی آنها می آیند اما در خدمت آن دوبخش دیگر در می آیند! 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۳ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 روی دیگر ولایت ۲❗️ دریادداشت قبل بیان شد ولایت دو رو دارد: مُطاع بودن/ ضامن اجتماعی بودن. مواردی
✅ پی نوشت: ۱. درفقاهت شیعی نیز شٲن مطاع بودن، "مقدم" بر مطاع های دیگر(پدر وشوهر و...)است اما شٲن ضامن بودن، "مٶخر" از ضامنهای دیگر(عاقله، ولاء عتق،ولاء ضمان جریره) است یعنی اگر اینها-یا بیمه امروز- تٲمین نکرد نوبت به ولیّ میرسد(ر.ک:تحریر الاحکام ج۵ص۳٨/ساده تر مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۳٨۱الی ص۳٨۴.) ۲.بند الف: سیاستهای کلی بخش های غیر دولتی وجلوگیری از بزرگ شدن بخش دولتی/بند ب: سیاستهای کلی بخش تعاون/بند ج:سیاستهای کلی توسعه بخش های غیر دولتی از طریق خصوصی سازی فعالیت ها وبنگاه های دولتی/بند د: سیاستهای کلی واگذاری بخش های غیر دولتی به بخش خصوصی/ بند ﻫ : سیاستهای کلی اعمال حاکمیت وپرهیز از انحصار ٭مطالب مرتبط: -عدالت در بیانیه گام دوم -انقلاب اقتصادی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | "خصوصی‌سازی عادلانه" چگونه ممکن است؟ 🔺️ گفتگو با شهریار زرشناس، نویسنده و پژوهشگر برجسته انقلاب اسلامی 📝 متن گفتگو را بخوانید و نظر بدهید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43818
🌴روضه شب کریسمس! 🔅۱.شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ذیل این آیه که: "پس مریم(س)به عیسی باردار شد وبا حمل خود از خانواده اش کناره گرفت وبه "مکانی دور"- مکاناً قصیّاً- رهسپار گشت"(مریم/۲۲) از امام سجاد(ع)روایت کرده :"از دمشق[فلسطین کنونی]، [به طی الارض] آمد کربلاء وعیسی(ع) را در جای قبر حسین(ع) به دنیا آورد وشبش برگشت."(تهذیب ج۶ص۷۳) 🔅۲.به حسب روایات مدت حمل معجزه آسای مسیح ۹ساعت بوده ودر روز جمعه واقع شده است. پس شب جمعه، شب تولد مسیح بوده ومسیح در کربلا وموضع قبر سیدالشهداء جان گرفته ومتولد شده و در نهر فرات شسته شده است.(ر.ک:تفسیر برهان ج۳ص۷۰٨) 🔅۳. کلینی در کافی از حفص بن غیاث روایت کرده که اباعبدالله(ع) هم متقابلا به آن #نخل که رسید وضو گرفت ونماز خواند وشمردم در سجده اش پانصد بار تسبیح گفت وفرمود: بخدا این همان نخلی است که خداوند به مریم فرمود: "ساقه درخت خرما را به طرف خود تکان بده که خرمایی تازه برتو فرو میریزاند"(مریم/۲۵).(الکافی ج٨ص۱۴۳). این درخت نخل، خشک بود که خدا بخاطر آن مکان واین مهمان رطب تازه برآن رویاند وعمر طولانی داد. 🔅۴. امّا حسین(ع):"قُتِلَ و هو کَئیبٌ، حَزینٌ، شَعِثٌ، مُغ٘بِرٌ، جائِعٌ، عطشانٌ: محزون وغمگین وژولیده وغبارآلود، گرسنه وتشنه کشته شد!(کامل الزیارات ص۱۳۲). #نخل_فرات #کربلا_زادگاه_مسیح #شب_جمعه_تولد_مسیح محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 پاره تخته ی کشتی نجات باش! خدا می داند گاهاً به پاره تخته های کشتی نوح غبطه می خورم وخود را از آن چوبها پَست تر میدانم! ولیّ خدا چار پاره تخته را -"بِٲَع٘یُنِنَا وَ وَح٘یِنا"- طوری بهم دوخت که چوبها به اخلاص رسیدند: بِس٘مِ اللهِ مَج٘راها وَ مُر٘ساها(روان شدن ولنگر انداختنش با نام خداست)! اما من و مثل من آنقدر چموش و خودخواه ایم که ولیّ خدا هم نتوانسته ازمان بلمی کوچک برای نجات چند بنده خدا بسازد. نه ایست مان و نه حرکتمان بسم الله نیست! چه بد به حال ما که بلم کوچکی برای امام زمان(ع) در یک شهر کوچک و دهات نشدیم که بسم الله مجراها ومرساها. دوست عزیزم! همچنان که مراقبی کسی و کسانی را تسخیر برای دنیای خود نکنی مراقب باش تسخیر برای دنیای مثل منی هم نشوی. به آدمهای بی هوی بپیوند! پاره تخته ی کشتی ولیّ خدا شو که همه غرقند! (بخشی از حدیث نفسی با رفیقی عزیز) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 نکاتی صریح درباره گرانی بنزین(۱): 1⃣ کالا و خدمات را گران خواهد کرد! گرانی، یک موجود مختار و آدم
⭕️ تب بنزینی تورم در آذرماه ▪️تورم نسبتاً شدید کالاهای خوراکی برای دهک های کم درآمد 🔹همان گونه که انتظار می‌رفت، رشد قیمت بنزین در کنار سهمیه بندی، تاثیر خود را بر بازار گذاشت. 🔹بنا بر تازه ترین گزارشی که مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرده است، در آذرماه، این شاخص نسبت به آبان امسال رشد 3.2 درصدی پیدا کرد که این افزایش از اردیبهشت امسال تا قبل از آن، مشاهده نشده بود. 🔹این گزارش رشد شاخص قیمت ها در آذرماه امسال را نسبت به آذر 97، 27.8 درصد نشان داده که نسبت به رقم مشابه در آبان ماه امسال با 0.8 واحد درصد رشد مواجه شده است. 🔹نکته قابل تامل در آمارهای تورم آذرماه، تورم نسبتاً شدید کالاهای خوراکی برای دهک های کم درآمد است. 🔹مشاهده می شود که در آذرماه و در بین دهک اول (فقیرترین دهک)، درصد تغییر ماهانه قیمت کالاهای خوراکی به 6.9 درصد و درصد تغییر قیمت ماهانه کالاهای غیر خوراکی به 1.6 درصد رسیده است. با این حال، این ارقام در دهک دهم به ترتیب 2.9 و 3.2 درصد بوده است./ خراسان
🔺اکنون زدگی و کلیشه زدگی، مانع زیبایی بینی 🔺زنان عدالتخواه کم داریم! در مطالبه حجاب دچار یک کلیشه ۲۰ ،۳۰ساله شده ایم! 🔺چرا یکی از شهدای هسته ای زن نباشد؟! 🔺فعالیت اجتماعی-سیاسی زینبی دارد با تبرّج سیاسی-اخلاقی طاق می خورد! ⬅️ مطالب متنوع و از نگاهی نو را در این مصاحبه بخوانید. https://www.mehrnews.com/amp/4812833/ ☑️ @m_ghanbarian
💠 بهتر از این نمی شد! خداوند همیشه بن بستهای این انقلاب الهی را با شهادت بهترین ها باز کرده است و هر شهید مشعلی است تا دوباره راه روشن شود. اما حاج قاسم اگر دیرتر از همه رفت، بهتر از همه رفت! نزاع انقلاب با اصلی ترین دشمن خود به حساس ترین جای خود رسیده است وباز نیاز به مشعل برای پاره ای از جامعه بود. مشعلی ویژه وفراگیر که همه را یک دل کند. شهادت حاج قاسم ملت ایران وعراق را باهم یکدل علیه آمریکا می کند. حاج قاسم به دستور اصلی ترین دشمن خدا(رئیس جمهور آمریکا) به دوستان شهیدش رسید. مسلم بن عقیل وقت شهادت به عبیدالله گفت: از خداوند خواسته بودم توسط پست ترین دشمن خدا شهید شوم! طوبی لک سردار! 📝محسن قنبربان۹۸/۱۰/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
🌀ضریب اباء از ضیم یا ننگ ناپذیری! 🔹برای نمونه در جوامع پیشرفته برای هر۵۰۰نفر یک پزشک و میزانی از امکانات درمانی تعریف میشود تا "ضریب سلامت" بالا رود. در یک جامعه مرفه، سرانه ملی را۳۰۰۰۰ دلار در سال تعریف می کنند و ضریب رفاه می سازند. ❓برای اینکه جامعه سرافراز باشد و هیچ وقت ننگ نپذیرد چه لازم است؟چند درصد، انسان مقاوم و ننگ ناپذیر لازم است؟! ضریب ننگ ناپذیری عمومی چگونه معین می شود؟! چه رفتارهایی موجب کاهش این ضریب است؟! چه خصوصیت هایی باید در دولتمردان و رجال سیاسی افزایش یابد تا این ضریب نشکند؟! 🔸در روانشناسی و علوم مرتبط با آن از سه تیپِ: "سلطه پذیر"، "پرخاشگر" و "جرأت مند و عزیز" بحث میشود که کمی به این موضوع نزدیک است. توماس موریاریتی در تحقیقاتش برای تعیین "میزان مقاومت جرأت مندانه" به نتیجه وحشتناکی در جامعه آمریکا برخورد و نتیجه گرفت:"ما ملتی از قربانیان مشتاقیم"! 🔅در ادبیات دینی ما ،"ضیم"، وخیم تر از ظلم و آن است که روح انسانها را جریحه دار و شرف آنها را تحقیر می کند. کسانی که از پذیرش ضیم اباء دارند؛ "أباة الضیم"(=أباة جمعِ"آب"،اسم فاعل از اباء کننده است)، "نفوس أبیه" نام گرفته اند. امام صادق(ع) برای خداوند کسانی می شمارد که چشم اومی شوند[تا تجاوز و ضیم ها را ببینند] گوش خدا میشوند[تا داد مظلومان را بشنوند] و زبان او می شوند[تا خوابها را بیدار و براهل ظلم فریاد کنند] "بهم یدفع الضیم"(با اینها خداوند ننگ را از جامعه دفع می کند). 🔸دنیایی که متجاوز و زورگو دارد، تحمیل ننگ و ضیم در آن همیشه محتمل است. آیه۳۴نمل از سیره مستمره ملوک و ابرقدرتها برای تحقیر کردن عزیزان جامعه انسانی و ذلیل کردن آنها می گوید. خصوصیت نفوس أبیه (جانهای دور از ننگ)این است که "پیشتر" و "بیشتر" از دیگران ضیم را درک و واکنش نشان می دهند. از اینرو بودن نصابی از آنها جامعه را از ننگ پذیری بیمه می کند. ❓این نصاب چقدر است؟! ضریب اباء در علوم اجتماعی-سیاسی جای تحقیق ونظریه پردازی دارد. جادارد دراینباره رساله های دکتری برای تولید علوم انسانی اسلامی ارائه شود. 🔸مثلا در قبال ۵میلیون لبنانی ۱۰۰۰۰نیروی حزب الله موجب بیمه لبنان از پذیرش ننگ است. شهدای دفاع مقدس ۰/۳۸درصد کل جمعیت ایران و رزمندگان سرجمع حدود ۶٪جمعیت بودند یعنی به ازاء هر ۱۰۰نفر ۶مجاهدِ مقاوم کافی بود تا یک وجب از خاک خود را به دشمن ندهیم و ننگ را از خود دفع کنیم(طبعا" ضریب فتح" از"ضریب إباء"بیشتر است) 🔆ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش ذیل خطبه ۵۱؛ سید وسرور اهل اباء وعدم پذیرش ضیم -که به مردم غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر درمقابل پذیرش پستی آموخت- را اباعبدلله الحسین معرفی می کند.(ج۳ص۲۴۹). ماربین آلمانی وجوزف فرانسوی در کتاب "رولیسیون کبیر"(یا سیاست حسین)آنرا حس رولیسیونی(تن ندادن به ظلم و ضیم)خوانده می نویسند:"حس رولیسیونی در این قوم(شیعیان)به واسطه عزاداری حسین(ع)پیدا شده وتا وقتی که این عمل را ملکه خود داشته باشند پستی و زیر دستی را قبول نتوانند کرد"(ص۳۷). ٭برای تفصیل بیشتر سلسه بحث نسل مستشهد و یادداشتهای آنرا در این کانال ببینید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/289 یادداشتی برای میلاد سیدالشهدا ۹۸/۱/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
✅ادب عقوبت در قرآن 🔹فاضل ارجمند سروش محلاتی به استناد روایتی، شٲن نزول آیه۱۲۶ نحل را ماجرای کشتن حمزه(ع) وجدا جدا کردن بدن ایشان می داند؛ که پیامبر را غضبناک کرد که تهدید کند: ۷۰نفر از قریش را مثل حمزه(ع) مُث٘له کند! سپس درباره چنین نقد زده که: "آیه نازل شد تا جلوی افراطی گری را بگیرد ومسلمانان را به اخلاق برگرداند. خداوند فرمود: انتقام باید در حد همان جنایت وبه همان اندازه باشد وحق ندارید از آن تجاوز کنید والبته صبر وخویشتن داری بهتر است".(!) https://t.me/mohammadsorooshmahallati/1201 🔸۱. ایشان باید آیه ۶۰حج و روایت ذیل آن در همان منابع را هم می دید تا بهتر نتیجه میگرفت. خداوند می فرماید: "...وهرکس مانند عقوبتی که بر او رفته است عقوبت کند، به شرط اینکه به ناروا عقوبت شده باشد، خدا به او رخصت مقابله به مثل می دهد و او را بدین وسیله یاری می کند..." تفسیر قمی ذیلش روایت کرده که وقتی قریش رسول الله را از مکه اخراج کرد و ایشان به غار رفت و قریش دنبال کشتنش بود، خداوند روز بدر آنها را بدان کار، عقوبت کرد و عتبه و شیبه و ولید و ابوجهل و حنظله پسر ابوسفیان وغیر اینها را کشت...(تفسیر قمی ج۲ص٨۶). آقای سروش محلاتی! قریش پیامبر را نکشته بود وفقط برنامه قتل او را ریخته بود؛ چرا خداوند "مقابله به مثل" را جنگ بدر با قریش قرار داد وکشتن چند تن از بزرگان قریش را عقوبت آن کار محقق نشده ی قریش قرار داد؟! بنظرتان این افراطی گری نیست؟!! 🔸۲.پیامبر(ص) در ماجرای حمزه به قسمت آخر آیه ۱۲۶نحل عمل کرد یعنی صبر کرد ودرفتح مکه هم قاتلین حمزه را بخشید! خواستی بگو خود فتح مکه، انتقام سیدالشهدای اُحد بود نه کشتن یک برده زر خرید! سید مقاومت هم همین را حاج قاسم خواند: اخراج آمریکا از منطقه اسلامی. نه زدن یک فرمانده آمریکایی که سر ترامپش هم، به کفش حاج قاسم نمی ارزد. 🔸۳. آقای محلاتی! چه اصراری دارید حتماً همراستا با سازشکاران قلم بزنید؟! ماهنوز انتقام ۲۹۰شهید زن وکودک ومردم بی دفاع هواپیمای مسافری را هم نگرفته ایم؛ طبق آیه مورد استناد شما(ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به)، اجازه می فرمایید یک هواپیمای ایرباس مسافری خطوط آمریکا با همان تعداد مسافر را مقابله به مثل کنیم؟! افراطی گری و نقض حقوق بشر نیست؟!! نه! مقاومت گفت با مردم عادی آمریکا کاری ندارد. از شما انتظار فقاهت بیشتر می رفت. حضور آمریکایی ها در عراق -اقلا پس از مصوبه پارلمان عراق- تجاوز و اشغال است و منهای انتقام خون سردار سلیمانی هم سزای متجاوز روشن است. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
✅ نظریه انتقام سخت در سیره نبوی 🔅درفاصله توافقنامه حدیبیه با مشرکان، تا فتح مکه؛ پیامبر(ص) به کارهای دیگری در راستای رسالت توحیدی خود پرداخت. از جمله آنها دعوت شاهان و اُمرای منطقه به اسلام بود از جمله، فرستادن "حارث بن عمیر ازدی" نزد پادشاه بُصری است. بقیه ماجرا را با مٲموریت سردار سلیمانی و کشتن ایشان و وعده رهبرعزیزانقلاب مقایسه کنید: 🔅 حارث بن عمیر حامل پیامی برای امیر بُصری بود. در سرزمین موته عرب (شرحبیل بن عمرو غسّانی) او را گرفت وکشت.(۱) 🔅این نحوه کشتن بر رسول خدا(ص) بسیار گران آمد. سپاهی سه هزار نفری برای اعزام به موته تجهیز کرد. طرف مقابل هم همپیمانان رومی خود را یاری خواستند؛ و رومیان نیز با سپاهی عظیم به یاری شان آمدند؛ اما پیامبر برمقابله راسخ ماند. جنگ موته سرآغاز فتوحات اسلامی در جانب مسیحیان و رومیان شد. ⬅️ کسانی که ندانسته، آیات قصاص و مانند آن را جای انتقام راهبردی می خوانند و درمقابل انتقام سخت، از کشتن یک جان مقابل جان سردار می گویند؛ استدلالشان را به پیامبر خدا(ص) عرضه کنند! چرا پیامبر(ص) در قبال کشتن حامل پیام به امیر یک منطقه، یک جنگ را انتقام قرار می دهد؟! سردار سلیمانی اگر در سنگر جنگ با داعش تیر می خورد، شاید انتقامش مثل سردار همدانی بود و مزدش پیروزی برداعش(مثل شهادت حججی)؛ اما او مهمان عراق بود وبه تصریح نخست وزیر عراق حامل پیامی برای او بود که توسط فرمانده مسیحیان صهیونیست و دستور مستقیم ترامپ کشته شد. آیا انتقامش در مقیاس موته نیست؟! ............................................. ۱.الطبقات الکبری ج۲ ص۱۲٨ ٭مطلب مرتبط: ادب عقوبت در قرآن (نقد یادداشت آقای سروش محلاتی) 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢باور به فاطمه(س) در رمز مواجهه با تربیت سکولار 1⃣دو کلام در سکولاریسم 🔺" سکولاریسم عبارت است از توجه کردن به این عالم وچشم برگرفتن از مراتب دیگر وجود، مراتبی که ورای این حیات تنگ مادی ما قرار دارد. این چشم برگرفتن در دوجا تحقق پیدا میکند: یکی در اندیشه های ما و دیگری در انگیزه های ما. یعنی انسان دانستنی های خود را منحصر می کند به آنچه دراین عالم ماده می شود دید و خواند. این میشود سکولاریسم در اندیشه. از آن طرف انگیزه های ما هم اگر سکولار بشود بدین معناست که انسان فقط برای همین حیات و برای همین معیشت دنیوی وهمین دنیا جوش بزند و تمام تلاش خود را معطوف به این امر بکند و به چیز دیگری نیندیشد وبرای جای دیگری کاری نکند وحساب دیگری در زندگی ودر عمل ودر ذهن خودش برای هیچ چیز دیگری باز نکند.معنای دقیقا این است"(آئین در آیینه/سروش/ص۶۳۲). سکولاریسم یکی از ویژگی های اساسی است. 2⃣تربیت سکولار 🔺متاسفانه بسیاری هنوز سکولاریسم را به جدایی دین از سیاست تقلیل می دهند درحالی که چنانچه گذشت سکولاریسم یعنی دنیا گرایی و عرفی سازی در همه ساحتهای زندگی. وقتی پای مولفه های غیبی وغیر مادی را در یکی از شعب زندگی(اقتصاد و حقوق و تربیت و...) حذف و صرفا به عناصر این جهانی تکیه کنی به پذیرش سکولاریسم تن داده ای. در تربیت خود وفرزندان با این شعار که فقط امور معلوم و معین را رصد و درجه بندی کنیم عملا پای عناصر غیبی اما واقعی را از تربیت جاروب میکنیم. در بسیاری از تحلیلهای روانشناختی یا راهکارهای مشاوره ای این مساله کاملا مشهود است. حتی اگر از حدیث یا آیه ای سخن گفته شود حدیثی است که توجه مارا به عنصری زمینی در تربیت مثل نوع خوراک یا نحوه خواب و...توجه می دهد نه احادیثی که پای سرمایه های متافیزیکی راهم به تربیت ما وفرزندانمان باز کنند. واین یعنی پذیرش تدریجی سکولاریزم در حوزه تربیت. 🔺واضح است ثمره چنین تربیتی انسانی دارای سکولاریسم انگیزه ای خواهد بود و با تربیت اصیل دینی واخلاق الهی فاصله بسیار دارد. اوممکن است دانش آموز درسخوان وحتی نخبه ای باشد اما سقف تمنیاتش سپهر همین دنیاست. 3⃣نقش فاطمه(س) در تربیت 🔺باور به اینکه فاطمه زهرا(س) هنوز هم از غیب فرزندان محبینش را تربیت میکند جای تامل جدی واستخراج آموزه های راهگشای بسیاری برای مربیان دارد.[قال الصادق(ع):ان اطفال شیعتنا من المومنین تربیهم فاطمه.(تفسیر قمی ج۲ذیل ۲۱طور)] 🔺وجه تسمیه ایشان (فاطمه) واشتقاق آن از اسم الهی "فاطر" در روایات شیعی مفید همان معناست که بمثابه نوعی از شیر گرفتن دوستانش را از شر و آلودگی ها و بالتبع آتش جهنم میگیرد. 4⃣در چند سلسله بحث در فاطمیه های متعدد به این ویژگی توجه شد و هرکدام از منظری به این مساله توجه شد که شاید برای مربیان و مبلغان الهام بخش باشد و برغنا و پهنای مباحث بیافزایند: 🔺الف)سلسله مباحث: "بچه های شیعه را فاطمه تربیت میکند" در این مباحث به وظایف والدین برای زمینه سازی تربیت غیبی فاطمه (س) پرداخته میشود. https://t.me/m_ghanbarian/1060 https://t.me/m_ghanbarian/1066 https://t.me/m_ghanbarian/1072 https://t.me/m_ghanbarian/1082 https://t.me/m_ghanbarian/1088 🔺ب)سلسله مباحث "فاطمیت او برای ما" در این مباحث به نحوه بهره بردن از این شأن رفیع تربیتی صدیقه طاهره(س) برای استفاده خود افراد (نه تربیت فرزندان) پرداخته میشود. https://t.me/m_ghanbarian/1040 https://t.me/m_ghanbarian/1041 https://t.me/m_ghanbarian/1043 🔺ج)سلسله مباحث: "فاطمه(س) چگونه خانه را محضر خدا میکرد؟" در این مباحث به نقش غیب و ارتباط خاصی با خدا در مدیریت خود ورشد روانی واخلاقی خود پرداخته میشود. و راه حل رقیب که با مدیتیشن های سکولار دنبال میشود نقد میشود. ارائه بحث در یک جلسه https://t.me/mohebinalroghaye/3305 ارائه بحث در دو جلسه https://t.me/m_ghanbarian/1724 https://t.me/m_ghanbarian/1725
🇮🇷 عین الاسد و انتقام سخت❗️ 🔻حمله موشکی به عین الاسد، مورد رضایت مثل آقای تاجزاده هم واقع شد! همو که از نفی انتقام سخت و بهانه سازی برای جنگ می گفت؛ حالا اینقدر را خردمندانه می داند ومی گوید: ترامپ پاسخ روشنی به جنایت تروریستی خود گرفت. او صلح را به خطر انداخت واکنون باید از پیامدهای شهادت سردار سلیمانی درس بگیرد وبا پرهیز از اشتباه محاسبه مجدد جنگی ویرانگر با نتیجه باخت-باخت به منطقه تحمیل نکند. 🔻علیرغم خط ونشانهای فرماندهان نظامی در آن ۵روز وکمپین عمودی-افقی به تبع خط ونشان سیدمقاومت؛ سردار هوا فضای سپاه گفتند: دنبال کشته گیری نبودند و الا در گام اول ۵۰۰کشته داشتند! 🔻حتی اینقدر سختیِ انتقام، مذاکره (بخوانید:معامله) با آمریکا توسط دیپلماتهای ۴۰ساله ج.ا.ا را ذاتاً منتفی نمی کند! بخصوص که ترامپ بلافاصله ازمذاکرات بدون پیش شرط گفت! یعنی سیلی عین الاسد میتواند یک برگ برنده برای امتیاز گیری در مذاکرات قالب گیری شود (مثل درصد غنی سازی وتعداد سانتریفیوژها در اول مذاکرات برجامی)! به تعبیری انتقام آنقدر سخت نبود که خودبخود برای مذاکرات، "تمام کننده" باشد. از اینرو درخواست رهبری عزیز ازمردم جدی ولازم است که فرمودند: "این مساله مذاکره ونشستن پشت میز واینها، مقدمه دخالتها وحضورهاست؛ این بایدبه پایان برسد".(۹۸/۱۰/۱۸) ✔️ واقع بینانه: واقعیت این است که هدف بزرگتر، مساوی با "جنگ" یا "تجاوز به همسایه" بود: 🔺پایگاه نظامی اساسی تر (مثلا فرماندهی سنتکام) در کشوری غیر از عراق بود که بخلاف عراق دستور اخراج را تصویب نکرده وبه ما اجازه نقض حریمش را نمی داد. 🔺هدف چشمگیرتر از اینها -که وزن انتقام سخت داشته و برهم زننده همیشه گزینه مذاکره با شیطان اکبر باشد- زدن یکی از ناوهای آمریکائی بود؛ که همان لحظات اول از آبهای ما دورشان کردند و زدنش هم عملا شروع جنگ بود. ⬅️ نتیجه اینکه: باوجود این محذورات، عین الاسد مقدورترین هدف -اقلا در گام اول- بود. البته گام دوم اگر استینافی از سوی ما باشد، طبعا جنگ طلبی معنا میشود لذا مشروط به تقابل آمریکا بیان شد. سپاه هم در بیانیه اش به همسایگان هشدار لازم را داد که در صورت تقابل آمریکا، پایگاههای او در این کشورها ایمن نیست. اینگونه محذور اول برچیده میشود و تعرض به آمریکا در خاک همسایه، نقض حریم او تلقی نخواهدشد. ✔️پژواک سه گانه: پژواک همین سیلی اول، سه گونه است: 1⃣ در ایران: چون ترسی از آمریکا در توده ها نیست وبا خط ونشانهای فرماندهان، توقعات انتقام هم بالا رفته، زدن عین الاسد کف توقعات مردم شد. نه تنها غیظ قلوب را زایل نکرده، که حتی غرور ملی با زدن سردار ملی مان جبران نشده است. گرچه مردم منتظرند با سایر اقدامات مقاومت وتدابیر سیاسی همراستا، خون بهاء (اخراج آمریکا از منطقه) مدیریت شود؛ و با دیپلماسی های جاری، دچار روزمرگی و فرسایش نشود. 2⃣ در جهان و بخصوص منطقه: پژواک سیلی در گوش منطقه، بلند است. هیمنه و هیبتِ مرعوبگر آمریکا در منطقه را بیش از پیش شکست. زدن یک پایگاه نظامی مهم جسارتی بود که هیچ کشورمستقلی جرٲتش را نداشت. این سیلی به ملت ها جسارت می دهد وخط پشتیبانی مقاومت وسرمایه اجتماعی آن را می افزاید. دست مقاومت برای ضربه های مدبرانه در راستای اخراج آمریکا از منطقه را بازتر می کند. 3⃣ در آمریکا: کاملا بستگی به حجم خسارات عین الاسد، بخصوص تلفات انسانی آن دارد: 🔻اگر ناچیز باشد -که آمریکایی ها برآن اصرار دارند- پیروزی برای ترامپ است! فراموش نکنیم مردم آمریکا، ایران را دشمن می دانند وتلقی عمومی درباره سرداردلها، مثل خیابانهای تهران وکرمان نیست! واقعیت اجتماعی آمریکا چند توییت نویس موافق ما نیست؛ چنانچه واقعیت ملت رشید ایران مسیح علینژاد و اپوزیسیونهای ماهواره ای نیست. لذا ترامپ -در این فرض- اگر نتواند ترور سردار را با کشتن بن لادن و البغدادی و زرقاوی(یک تروریست) شبیه سازی کند؛ اقلا آنرا برداشتن دشمن شماره یک اسرائیل وآمریکا برای خود ثبت می کند؛ که به یک پایگاه نظامی می ارزد! 🔻اما اگر میزان خسارات وتلفات عین الاسد بالا باشد یا سلسله اقدامات نزدیک به هم مقاومت زیاد شد؛ برای او یک باخت قطعی وتمام کننده است. فرو رفتن آمریکا در جنگی نامتقارن وبدون یک طرف معلوم ومعین، افکار عمومی آمریکا را مثل بوش علیه او می کند. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
اللهم ...ٲَع٘طِنا بِه فَوقَ رَغ٘بَتِنا یا خیرَ ال٘مَس٘ئُولینَ و ٲَو٘سَعَ ال٘مُع٘طینَ اش٘فِ بِه صُدُورَنا و ٲَذ٘هِب٘ بِه غَی٘ظَ قُلُوبِنا خداوندا با امام زمان(ع) بالاتر از آرزویمان را به ما عطا کن. ای بهترین خواسته شدگان وگشاده دست ترین بخشندگان، سینه های ما را با او شفا بخش و کینه های دلهایمان(نسبت به دشمنان) را با او برطرف کن. (دعای افتتاح) ☑️ @m_ghanbarian
🌐 طبس - عین الاسد❗️ ❓این روزها می پرسند چرا ج.ا.ا اینقدر بدبیاری دارد؟! کشته شدن سردار، جان باختن جمع کثیری در تشییع ایشان، آخرین وبزرگترین هم زدن اشتباهی هواپیمای مسافری خودی بعد از حمله موفق به عین الاسد! 🔸جواب زیر تحلیل سیاسی-امنیتی و...نیست؛ پاسخی اخلاقی-قرآنی است. اگر حوصله داشتی بخوان: ❓بپرسید: شبی در خانه هایمان خواب بودیم، خداوند شنها را مٲمور کرد، آمریکایی ها را شبانه در طبس نابود کرد. حالا با موشک نقطه زن، آمریکایی ها را در مقر فرماندهی خودشان در عراق شبانه زدیم؛ اما چند ساعت بعد با زدن اشتباهی هواپیمای خودی، بیشتر از تلفات عین الاسد خود کشته دادیم❗️ شانس واتفاق هم که در دستگاه الهی نیست، "هیچ برگی نمی افتد مگر اینکه خدا می داند"(۵۹/انعام). ❓از آیات الهی بپرسید: -خداوند در بدر برای مسلمینِ اندک وضعیف هزار فرشته به امداد فرستاد که هریک فرشتگانی به همراه داشتند(۹/انفال). -اما اُحد؛ اگر ۵۰تا از این فرشته ها را در تنگه می فرستاد، ورق برنمی گشت! پیروزی اولیه، تبدیل به یک بازندگی نمی شد!(ر.ک:۱۵۲/آل عمران) ❓ خداوند حکیم چه می کند؟! حالا بهانه دست برخی افتاد که بگویند: "اگر چیزی از این کار از آنِ ما بود[حق با مابود] در اینجا کشته نمی شدیم"(۱۵۴/آل عمران) برای این دسته باورش سخت است که بگویی: آنها اگر در خانه هایشان بودند هم از دنیا می رفتند!(ر.ک:همان) ✔️پاسخ اخلاقی قرآن: 1⃣در بدر کم و ناتوان بودید اما به پروردگارتان بودید؛خداوند هم اجابتتان کرد وهزار فرشته به کمک فرستاد(۹/انفال). 2⃣ در اُحد اما؛ گروهی در میدان سستی وگروهی در گردنه منازعه کردند که بمانند یا فرو روند! خداوند هم دوست داشتنی ها(غنائم) را در چشم شان آورد و دچار ابتلائشان کرد(۱۵۲/آل عمران). 3⃣ شیطان در اُحد برخی را به زور لیز داد(اس٘تَزَلَّهُمُ الشَیطانُ)! اما این لیز خوردن و عدم انجام وظیفه به احسن وجهش، "بِبَع٘ضِ ما کَسَبوا" (=بخاطر برخی اکتسابات سابق رفتاری وقلبی شان) بود!(۱۵۵/آل عمران). مٲمور و کارگزار حکومت اسلامی باید مراقب اعمال و نیّات خود در طول روزها وسالها باشد و الا در دقیقه حساس لیز می خورد! ✔️طبس و عین الاسد 1⃣ نکند خدای نکرده داشتن موشک نقطه زن، استغاثه حقیقی ما را بکاهد. ما به اندازه یمنی های نادار محتاج یاری خداییم. یکوقت مانور قدرت ولباس عزت مقابل دشمن، در دل خودمان ننشیند وضعف وذلتمان نزد خدا را نکاهد! در اُحد خداوند این درس مهم را به مسلمین داد که: "فقط اگر خدا شما را یاری کند، هیچ کس برشما چیره نمی شود واگر شما را واگذارد چه کسی بعد از او شما را یاری خواهد کرد؟ پس مومنان باید تنها برخدا توکل کنند"(۱۶۰/ آل عمران). خود را جدا بافته از رسول الله واصحابش ندانیم. 2⃣ سستی و منازعه، واقعیت میدانی ما نشده است؟! پیرجماران ترجمان آیات را برما خواند که فرمود: "ماحس کردیم این مطلب را، ذوق کردیم این مطلب را که این جماعت ایران که باهم شدند، خدا پشتیبان آنها بود و الان هم هست. کاری نکنید که عنایت خدا -خدای نخواسته- کم بشود. کاری نکنید که برای ولی عصر(ع) ایجاد نگرانی بکنید؛ تفرقه نداشته باشید باهم". همین روزها(۱۸دی) رهبر عزیز حتی فلان دولت منطقه را دشمن نداست وفرمود: "فلان دولتِ در منطقه یا بیرون منطقه اگر حرفی یا چیزی علیه ما بگوید را دشمن نمی دانیم مادامی که حرکتی از آنها در خدمت دشمن وعلیه جمهوری اسلامی سرنزند"! اما در داخل ببینید چه منازعه ای برپاست؟! کدام مقام مسئول هست که متهم به جاسوسی وخدمت به دشمن نشود؟! 3⃣لیز نخوردن یعنی افسر پدافند بهترین تصمیم را در آن ۱۰ثانیه بگیرد! بدتر از آن سهو وخطا، لیز خوردن مسئولین ارشد است؛ که تا ۱۰ساعت بعد هم نتوانند بهترین تصمیم -در گفتن حقیقت به مردم- را بگیرند! سه روز تٲخیر، رها کردن گردنه افکار عمومی وسپردن آن به رسانه های دشمن نبود؟! دشمن پیروزی ما را با این کار در اذهان برنگرداند؟! آیا مثل اُحد دچار "عَصَی٘تُم مِن٘ بعدِ ما اَراکُم ما تُحبون"(=این نافرمانی بعداز آن بود که خدا آنچه را دوست می داشتید به شما نشان داد) شدند؟! دیدن پیروزی عین الاسد ونگه داشتن غلبه در فضای رسانه ای مانع زودتر گفتن حقیقت شد؟! اگر واقعا گزارش سریع به صلاح نبود، نمی شد به هواپیمائی کشوری اطلاعات غلط داده نشود؟! یا اقلا مانع قرص تکذیب کردن اصابت موشک شوند؛ تا این قدر اعتماد عمومی فرو نریزد؟! کارگزار پیامبر وامام زمان، مٲمور سیا و پنتاگون نیست؛ اخلاق بسیار مهم است. ٭این پاره آیات را با تٲمل تلاوت کنید: ۹تا۱۲انفال/ ۱۵۲آل عمران 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۰/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
✅ جسم پاکش سهم آمریکایی ها، عکسش هم سهم شما آمریکا زدگان! پاره پاره اش کنید؛ زنده تر میشود. روح پاکش را در خروش میلیونی ملت دوباره ها خواهید دید. طوبی لک سردار دلها ☑️ @m_ghanbarian
💠اسطوره رستم و سهراب! 🔅چو بشنید رستم سرش خیره گشت جهان پیش چشم اندرش تیره گشت رستم دستان، قهرمان پیروزِ ایران زمین به اشتباه فرزند خود را کشت و ناله اش از این بود که چرا نشانش بر بازوی فرزند مخفی بود... ز هر گونه ای بودمت رهنمای نجنبید یک ذره مُهرت زجای 🔅فردوسی از #حیله_افراسیاب پادشاه توران و دشمن ایران و رستم ، در نشناختن سهراب توسط رستم دستان هم سخن می گوید... #شلیک_اشتباه ☑️ @m_ghanbarian
تحلیل اخلاقی-طبس-عین الاسد.mp3
4.24M
🎙پادکستی براساس نوشته "طبس-عین الاسد" ارسالی از آقای محمد معلی باسپاس از ایشان ☑️ @m_ghanbarian