eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
909 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ویژه مراسم رحلت امام با سخنرانی حجت الاسلام قنبریان ✅موضوع: مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی 📅دوشنبه۱۴خرداد - بعد از نماز ظهر و عصر بهبهان - مسجد بلال ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 15.mp3
5.34M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه پانزدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه پانزدهم حضور قلب در نماز 🔹انسان دو قوّه باطنی دارد: 🔺قوّه خیال(حاضر کردن صورت های جزئی،صحنه هایی که می بینند) 🔺 قوّه وهم (درک حالت های جزئی، تنفّر از کسی) این دو قوّه دائماً انسان را مشغول می کند. 🔹یکی از اصلی ترین موانع درونی حضور قلب در نماز، هرزگی خیال است. 🔹پراکندگی خیال به دو گونه است: گاهی بخاطر دغدغه های مسائل دنیوی است (مثلاً مریضی که مشکوک به بیماری لا علاج است، نویسنده ای که می خواهد مقاله ای بنویسد،...) گاهی خود دغدغه ها مرغ پرواز کن هستند به ادنی مناسبتی تداعی معانی می کنند. ✅دستورالعمل برای برطرف کردن دغدغه ها این است که ساعت مشخصی از روز را برای فکر کردن به این دغدغه ها قرار دهد تا تمام طول روز انسان را به خود مشغول نکند. ✅دستورالعمل برای پراکندگی خیال این است که انسان خودش اختیاراً حواسش را پرت نکند، اگر حواسش پرت شد سریع حواسش را جمع کند. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 16.mp3
6.04M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه شانزدهم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه شانزدهم حضور قلب در نماز 🔸در معارف نظری انسان دانستنی ها را به محفظه ذهن می سپارد مطالب بعدی همینطور پشت سر هم می آید. 🔸اما در معارف عملی نباید دستور العمل ها انباشت شود چون انسان در آنها گم می شود باید به ترتیب به دستورالعمل ها عمل شود البته پیگیری ، تأنّی و صبر شرط است. 🔸از آیة الله بهجت رحمة الله عليه درباره حضور قلب سؤال شد. فرمودند: شفای دل انسان به حضور قلب در عبادت است ما را به اسباب (حضور قلب) توجیه کرده اند نه به مسبّبات. 🔸امام خمینی رحمةالله علیه فرمودند: دلیلی که حضور قلب در نماز را پیگیری نمی کنیم این است که انسان احتیاج جدّی به نماز پیدا نکرده و قلب او باور نکرده که سرمایه سعادت عالَم آخرت و وسیله زندگانی در روزهای نامتناهی، نماز است‌ و نماز را سربار و تکلیف می داند. 🔸از آیة الله بهجت رحمةالله علیه درباره رسیدن به مقامات عالی سؤال شد. فرمودند: تعجب میکنم از بعضی فضلا که نعمت بالاتر و سهل تر ، میسور آنهاست با این حال از نعمت پائین تر مشکل تر می پرسند.(مانند آنها که منّ و سلوی را رها کردند و بهانه پیاز و عدس و... گرفتند) مثلا نماز معراج مؤمن است و راه آن میسور همه است وازعروج در نماز با سهولتش منصرف هستند، بعد از مرتبه ای که به آن نمی رسند تفحّص می کنند. ✅اگر انسان فاسق باشد، الصّلاة تَنهَی عَنِ الفَحشا اگر انسان متّقی باشد، الصّلاة قُربان کُلِّ تَقی اگر انسان مؤمن باشد، الصّلاة مِعراجُ المؤمن. 🔸پس از صفر تا صد نماز است و باید بر نماز اهتمام ورزید. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 17.mp3
4.99M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه هفدهم مدت زمان: ۱۰ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه هفدهم حضور قلب در نماز ❇️اگر جهاد با نفس را با جنگ های متداول مقایسه کنیم می بینیم وقتی فرماندهان می خواهند دشمن را در خطّ مقدم شکست دهند طوری برنامه ریزی می کنند که عقبه دشمن را برهم بزنند ، وقتی عقبه بمباران شود خطّ مقدم آسانتر شکست می خورد. 🔹ما در نماز با پراکندگی خیال درگیر جنگ مستقیم هستیم ، اگر بخواهیم پیروز شویم راهش این است که عقبه اش را بزنیم. 🔹عقبه خیال، چشم است.مانند دوربین مداربسته که در طول روز از همه چیز فیلم می گیرد. خیال مادّه خودش را از دیدنیها می گیرد لذا آنهایی که از نعمت دیدن محرومند خیال آسوده تری دارند. 🔸کارایی چشم برای قلب ۲چیز است: 🔺اینکه چشم دیده بان و نامه رسان است مانند پُست چی. (قلب به خیلی چیزها علاقه دارد چشم نیز برایش خبر می آورد و آن را به خود مشغول می کند) 🔺اینکه چشم قاصد است. (قلب چون آلوده به دنیاست وقتی چیزی بخواهد به چشم فرمان می دهد که آن را حاضر کند) 🔹اینکه می گویند چشم چرانی نکته ظریفی دارد و آن اینکه مانند برِّه که در هر زمینی می چَرَد، زمین خودی یا بیگانه برایش فرقی ندارد. چشم نیز همینطور است به هر چیزی حلال یا حرام نگاه می کند. 🔸در جوارح ناسپاس تر از چشم وجود ندارد لذا برای درمان آن نباید همه درخواستهای آن را اجابت کرد چون انسان را از یاد خدا باز می دارد. ❇️و غَضُّ الطّرْف که امیرالمؤمنین میفرمایند به این معناست که پهنای دید را باید کم کرد و این موجب راحتی قلب است. و افضل وَرَع همان غَضُّ الطّرف است. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 18.mp3
6.7M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه هجدهم مدت زمان: ۱۴ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه هجدهم حضور قلب در نماز ✳️حال روحی روانی انسان هنگام انجام دادن دستورات اخلاقی و سیر و سلوکی از جمله حضور قلب در نماز باید به دو صورت باشد: 🔺حالش باید حالِ پیگیری، استمرار و جدّیت در دستورات باشد. 🔺در عین حال هیچ اعتمادی به آن اعمال نکند. ▪چیزی که مانع پیگیری و جدّیت می شود، کاهش انگیزه است. 🔹اگر در نماز اهتمام نورزیم به وحدانیّت خدا دروغ گفته ایم ،منافق میشویم و قساوت پیدا میکنیم و مصداق آیه وَیلٌ لِلْمُصَلِّين می شویم. 🔸تلاش برای اهتمام در نماز واجب است اما نتیجه واجب نیست.(نماز را خوب بخوانیم اگرچه تجلّی ذاتی اتفاق نیفتد) 🔹از آیةالله بهجت رحمةالله علیه دستور العملی جهت دفع صفات رذیله نفسانی و حضور قلب در نماز خواستند ایشان فرمودند: اصلاح نماز مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهری ‌و باطنی است و از راه های اصلاح نماز، توسّل جدّی به امام عصر عجل الله تعالی در حال شروع نماز است. ✅باید توسل جدّی به صاحب دل ها بشود. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 19.mp3
5.72M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه نوزدهم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه نوزدهم حضور قلب در نماز 🔆 اگر شمعی بخواهد روشن بماند باید باد نباشد(یعنی مانع نباشد) و اینکه فتیله داشته باشد(یعنی عامل داشته باشد) نماز ِبا حضور قلب، هم باید موانع نداشته باشد هم باید عواملی داشته باشد. ✅عوامل حضور قلب در نماز دو دسته است: ۱. فراغت در عبادت ۲. توجه به اسرار باطنی نماز ✅فراغت در عبادت خود نیز به دو دسته است: یکی فراغت وقت(یک وقت معیّنی برای عبادت خالی کند). دیگری فراغت قلب(قلب برای عبادت خالی شود). 🔸اگر انسان در هر شبانه روز وقت معیّنی را برای عبادت قراردهد و خود را موظّف بداند که در این وقت فقط به عبادت بپردازد و اشتغال به کار دیگری را برای خود در آن وقت قرار ندهد به مرور قلب،فکر و حواس نیز خودش را تنظیم میکند و برای نماز آماده می شود. 🔸به تعبیر حضرت امام خمینی رحمة الله عليه به لحاظ فراغت وقت انسان ها به ۴دسته تقسیم می شوند: 🔺مجذوبان کامل: کسانی که جذبه پروردگار آنها را ربوده و از دو دنیا رهیده اند و مُرادشان فقط حضرت حق هست. که رسول الله و اولیاءخدا از این دسته اند. 🔺ارباب فضائل: کسانی هستند که دارای فضائل و بزرگواری هایی هستند شریفُ النَّفْس و کریمُ الطبع هستند. اینان مناجات پروردگار را بیشتر از چیزهای دیگر برمی گزینند و از مناجات با پروردگار، خودش را میخواهند و دنبال این هستند که در هر چیز آیه پروردگار ببینند دنبال حورالعین و...نیستند. 🔺مؤمنین به آخرت: کسانی هستند که باور کرده اند زندگی دنیا ناپایدار است و ارتباط آنها با خدا بخاطر نعمت های بهشتی است. از دنیا بریده اند و به آخرت مشغولند. به نماز رغبت دارند. نماز، بذر نعمت های اُخروی است. نماز، پَرِ پرواز آنجاست. 🔺اسیران هوا و هوس: کسانی هستند که در دنیا فرو رفته اند نقد را گرفته اند.برای تحصیل دنیا تلاش می کنند و می گویند خدا آخرت را می دهد . در صورتیکه آیة الله جوادی حفظه الله می فرمایند که روایات و آیات به ما میگویند آخرت را تحصیل کنید چرا که خداوند خودش دنیا را داده ، سرِ سفره دنیا تو را آورده، خودش به تو غذا می دهد. 🔹این گروه دو دسته هستند: یک گروه کسانی هستند که در حبّ دنیا افراط دارند بعید است نماز بخوانند یا اگر بخوانند خم و راست می شوند.(کلاغ پَر می کنند) گروه دیگر کسانی هستند که آنقدر در حبّ دنیا افراط ندارند امّا مشغول دنیا هستند به محضی که فراغتی پیدا کنند برمیگردند و نماز برایشان فراغت است. یعنی تکبیرةالاحرام گویی کلیدِ دَرِ دکّان است. رافعِ حجاب بین او و محبوب است. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 20.mp3
5.6M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیستم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian