eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پنجم - مقصد اول: خیر و شر ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه پنجم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان اهم نکات این جلسه: ✅ ۱- امام صادق (ع) در این حدیث اولین جند که به مثابه وزیر است را خیر(وزیر عقل) و شر(وزیر جهل) معرفی فرمود. ✅ ۲- خیر در اینجا نه یعنی کارهای خوب ، منظور فطرت الهی است وقتی در جهت گیری اصلی خود باشد که عشق به کمال مطلق است. و بالتبع تنفر از نقص هم با او خواهد بود. ✅ ۳- شر نیز نه یعنی کارهای بد بلکه منظور همان فطرت است اما وقتی پوشیده شده و در حجاب رفته است . به علت توجه به طبیعت و دنیا مصادیق کمال مطلق را اشتباه گرفته و پی کمال مطلق سراغ ثروت و قدرت و ریاست دنیوی آمده است. این منشأ همه بدی ها و شقاوت ها میشود . ✅ ۴- انسان چون فرزند طبیعت و دنیاست به مرور أن فطرت الهی زیر لذت های دنیا مدفون میشود. سه قوه شیطنت(با فروع: ریاست طلبی، عجب و کبر و خدعه و مکر و نفاق و کذب و...) ، غضب(بافروع: خودسری، سرکشی و قتل و آزار خلق و فحش و...) و شهوت(با فروع: حرص و طمع و بخل و...) با او رشد کرده موجب حجاب فطرت(شر) میشود. ✅ ۵- پیامبران الهی از بیرون به کمک‌فطرت الهی آمدند، همه دستوراتشان در این دو دسته خلاصه بود: 🔸 توجه دادن به فطرت الهی (عشق به کمال مطلق و مصداق اتمّ آن): نماز، حج ، اعتکاف،ذکر و... 🔸 تنفر دادن از مصادیق غلط و شجره خبیثه دنیا: صوم ، صدقات واجبه و مستحبه، تقوا و... ✅ ۶- افزایش حجاب ها سبب طبیعی دارد: هر مرتبه ای از لذات نفسانی در دنیا انسان را به اندازه خود وابسته به دنیا و غافل از روحانیت میکند. در مقابل باید توجهات و لذات معنوی را جدی گرفت تا موازنه پدید آید. ✅ ۷- از همینجا ضرورت اصلاح نفس هویداست که انسان از خود غفلت نکند و نفس را سرخود بار نیاورد که در این صورت هرروز بلکه هرساعت بر حجاب‌های آن افزون میشود . توجه و ذکر و عبادت و بخصوص شنیدن موعظه به همراه رعایت حدود الهی در استفاده از لذات دنیا چاره انسان است. ☑️ @m_ghanbarian
🌐روزآمد کردن نرم افزار خبرگان رهبری! رهبرانقلاب اسلامی در جمع خبرگان فرمودند: "روزآمدکردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به روز رسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست؛ بلکه بمعنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و اسلامی است. تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر و همچنین از افکار التقاطی به دور باشند"(۹۹/۱۲/۴). 🔸بنده هرگز از آن فضلای صاحب نظر و متفکرین صاحب صلاحیت نیستم و غیر از آخوند ده و طلبه ای کوچک ادعایی ندارم اما شاید فرضیه ام قابلیت بررسی صاحب نظران را داشته باشد و این به روزرسانی از خود مجلس خبرگان شروع شود. 🔅ادعا: طبق ادله شرعی و قانون اساسی، خبرگان رهبری میتواند و باید عصاره فضایل فقهای انقلابی جهان اسلام، بخصوص زعمای جبهه مقاومت باشد؛ انحصار آن به فقیهان قم و مشهد و تهران فاقد دلیل است. 🔅دلیل: -قانون اساسی در شرایط و وظایف رهبری، اورا "رهبر امت اسلام" می خواند(اصل۱۰۹). حتی درمذاکرات بازنگری، آقای موسوی خوئینی ها به این قید اشکال هم کرد که:"مانمی توانیم در قانون اساسی خود بیاوریم که می خواهیم رهبر آنان باشیم!"(۱) اما از سوی میرحسین موسوی مورد اشکال واقع(۲) و با رای اکثریت این قید ماند. - ادله شرعی ولایت فقیه هم شرط عجم و عرب ندارد؛ در جنگ ایران و روس، فتوای جهاد را دوتن از فقهای عراقی دادند! - عملا هم رهبر انقلاب اسلامی، رهبری مقاومت در منطقه شده است و از حزب الله لبنان تا الحوثی ها بدان تصریح و مباهات می کنند. - قرارگاه دشمن در منطقه اسلامی از وحدت برخوردار است. مقابلش، تشتت در جبهه مقاومت مستلزم شکست است. باحفظ تمامیت ارضی کشورها و مناسبات داخلی آنها، رهبری امت قابل اعمال است. -رهبر انقلاب اسلامی باید برآمده از تشخیص و اراده آنها باشد تا این وحدت باحفظ استقلال ها بماند؛ و الا رهبری برآمده از بروکراسی های داخلی ایران چرا حتما مقبول جنبش های پیشتاز منطقه در مبارزه با استکبار باشد؟! -اصل۱۰۸ تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت آنها و...را در صلاحیت خود آن مجلس می گذارد پس قابل توسعه است. ایرانی بودن، شرط آن نبوده و بسیاری از آنها متولد نجف و... بوده اند. ❓واقعا چرا شهید آیت الله محمد باقر حکیم نتواند مثل آیت الله شاهرودی کاندید خبرگان شود و بر انتخاب رهبری که بر جریان مقاومت در عراق موثر است اثر گذار باشد؟! ❓چگونه یک جوان ۳۰ساله بتواند از قم برای استانی کاندید شود اما سیدحسن نصرالله حتی عضو ناظر خبرگان نشود؟! ❓چگونه نماینده اقلیت ها که اعتقادی به اصل ولایت ندارند، بخاطر اثر گذاری بر انتخاب و نظارت رهبر، در خبرگان باشند اما الحوثی ها عضوی در خبرگان نداشته باشند؟! 🔅بطریق اولویت: سال۱۳۵۷ امام موسی صدر و شهید بهشتی درباره جانشین امام خمینی مباحثه میکردند. امام موسی صدر -باوجود شاگردی کردن برای آیت الله منتظری- به چند دلیل آیت الله محمد باقر صدر را بهتر از آیت الله منتظری می شمرد: -مبانی جدید شهید صدر که جوابگوی نیازهای امروز جامعه است. -هوش خیلی خوب ایشان در تشخیص موضوعات که به خوبی می تواند نیازهای حکومتی را در عصر جدید پاسخ دهد -و... شهید بهشتی، غیر ایرانی بودن را اشکال شهید صدر نکرد و بطور جدی به فکر فرو رفت(۳). یک سال بعد در مذاکرات قانون اساسی در شرایط رهبری، بخلاف رئیس جمهور (اصل۱۱۵)، ایرانی بودن را شرط نکردند(اصل۱۰۹). الان هم انفال ایران(اصل۴۵) عملا دست دولت ایران است؛ اگر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرائی عامل منع است؛ در اصل۱۱۰ این اختیار را به "رهبر امت اسلام" دادند که:"می تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند". پس حتی رهبری غیر ایرانی برای انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی قابل تصور است چه برسد به چند عضو برای خبرگان رهبری! *شاید به ابعاد دیگر این بحث پرداختم *مطلب مرتبط: جانشین رهبری .................................... ۱و۲)مشروح مذاکرات قانون اساسی ص۱۳۰۶و۱۳۰۷ ۳.https://b2n.ir/b20474 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه ششم - مقصد دوم: ایمان و کفر ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه ششم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅دومین جند: ایمان و ضدش کفر ✅ ۱- مقصود از ایمان: ایمان غیر از علم است . علم بهره ی عقل و ایمان بهره قلب است. 🔸علم و استدلال و ریاضت عقلی مقدمه است و نباید به آن قناعت کرد بلکه باید این حقایق را با هر ریاضتی به قلب رساند تا قلب به آنها بگرود. ✅ ۲- نشانه نبودن ایمان ، نبودن خواص و آثار آن در ماست علیرغمی که علم به متعلقات ایمان هست... ✅ ۳- ایمان برطبق فطرت و کفر خارج از طریقه فطرت است : توحید و نبوت و ولایت و معاد همه فطری اند. 🔸فطرت اصلی انسان عشق به کمال مطلق بود ⬅️ و ذات مقدس خداوند کمال مطلق است و لاجرم واحد ، چراکه مطلق علم و قدرت و حیات و... نمیتواند جز یکی باشد.(توحید) 🔸نبوت و ولایت جز ظل و سایه ی آن حقیقت مطلق نیست ⬅️ پس عشق به کمال مطلق بالتبع گرایش به آن هم دارد . فطرت، فناء در کمال مطلق را میخواهد و ولایت چهره این فناء است پس او را میخواهد. 🔸عشق و گرایش به بقای ابدی هم فطری بشر است ، آنهم با راحتی و حریت مطلق که در دنیا پیدا نشود ⬅️ ایمان به سرای دیگر نیز فطری بشر است. ✅ ۴- راه تحصیل ایمان: 1⃣ اخلاص در تحصیل علوم و معارف (برای سیر الی الله سراغ این معارف برود ولاغیر) 2⃣ ذکر و تلقین مثل به زبان آوردن طفل 🔸بخصوص آخر شب یا بین الطلوعین 🔸آیات آخر سوره حشر و ذکر لااله‌الا‌الله 3⃣ در شبانه روز چند دقیقه به حسب اقبال قلب ، جستجوی آثار ایمان در خود کند. ☑️ @m_ghanbarian
🔰 دادِستان برادر ده نمکی گرچه یک گام به جلو و جای سپاسگزاری دارد اما مثل امام علیِ آقای میرباقری قُطامش زیاد شده است! منظورم نقش اول شدن امنیتی ها در عدالتخواهی آنهم به نفع عدالتخواهان است! در عینیت، عدالتخواهانی که توسط سرویس های وابسته ترور شده باشند، واقعی تر است یا تنگناهایی که توسط امنیتی ها برایشان پیدا شده است؟! بیش فعال نشان دادن دشمن، نفوذ و... عدالتخواهی را هم بجای "عملکردِ به اندازه ی امنیتی" زیر چتر "رویکرد امنیتی" می برد و قُطامش را زیاد می کند! واقعیت این است که اغلب رانت خواران در شهرهای متعدد ایران غیر از نفس اماره و طماعشان با هیچ دشمن دیگری در ارتباط نیستند! قیّم شدن امنیتی ها برای کُنش های اجتماعی حتی اگر در راستای عدالتخواهی باشد، "لیقوم الناسُ بالقسط" را نقض می کند! خدمات گمنامشان علیه فساد، مأجور؛ اما چنین پیوندی با جنبش عدالتخواهی نه موجود است نه مطلوب! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه اول ۹۹/۱۲/۶ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه 💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذی‌الحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذی‌الحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱) ❓فرق این دو بیعت چه بود؟! ❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟! 🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود. ⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست! 🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند! 🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند! امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد. 🔸برای عدالت اجتماعی: شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید! بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹). امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶) عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳) 🔸برای وحدت مسلمین: ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷) ⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲) 🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند. امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴) 🔅امام خمینی و این درس: ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی". عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند. امام هم روی دو چیز تاکید داشت: ۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین ۲.وحدت مسلمین ❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند! ❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟! ❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟! اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم... ادامه دارد... ............... ۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱ ۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ من هم ام داوودم! 🔅به امام زمانی ها هدیه دهید! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری! نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
📝پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی درنقد رهبری! ✏️آقای سروش محلاتی به اتکای خبرگزاری ها که از رهبرانقلاب نقل کرده اند:"وقتی آمریکا از برجام خارج شد، قرآن این است تو هم تعهد را رها کن"؛ نقدی بر رهبرانقلاب نوشته اند که اینجا(آیه۵۸انفال)، فعل امر "فَانبِذ" دلالت بر وجوب و دستور ندارد و صرفا بر جواز و اباحه دلالت دارد. استشهاداتی هم از فقهاء آورده و در آخر بر تعبیر صاحب جواهر فرود آمده که: اینگونه قرار دادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل می کند. http://www.ensafnews.com/284461 🔹گرچه امکان نقد آزادانه حاکم اسلامی، افتخاری برای حکومت اسلامی است؛ اما کاش ایشان اقلا برای نقد منصفانه اصل کلمات رهبر انقلاب را که در رسانه ها پخش شد می شنیدند بعد دست به قلم می شدند! چون بر قبری می گریند که مرده ای ندارد! رهبر انقلاب کلمه ای دال بر وجوب و دستور نگفتند! ❗️اگر گفته بودند نیز تطبیق معیار نقل شده از صاحب جواهر می شد: امام مسلمین مصلحت را ترک قرارداد دیده بود! 🔹از انسان محقق بیش از شنیدن اصل آن یک جمله هم انتظار است. آیت الله خامنه ای در مباحث فقهی "مهادنه" مفصل و اجتهادی به این آیه پرداخته اند و پیش از ایشان این استظهار را خود کرده اند. بلکه فقیهانه بین "نقض کردن عملی" و "اعلام نقض معاهده" فرق نهاده اند(۱) اگر این بحث فقهی ایشان را می دیدند چنین نقدی نمی نوشتند. 🔘چند نکته مهم درباره آیات مورد بحث(۵۶تا۵۸انفال): 1⃣آیات دو حالت متفاوت با احکام متفاوت را تصویر می کنند: الف)"نقض عهد آشکار" اهل معاهده: آیه۵۷ سخت گیری برآنان در جنگ، طوری که مایه عبرت دنباله‌روها شود را بیان می کند. ب)"خوف از خیانت" اهل معاهده(بدون نقض علنی و آشکار): اینجا "فَانبِذ الیهم" دارد. یعنی افکندن معاهده جلویشان و اعلام عدم پایبندی! 🔺در مورد(ب)فقهاء بزرگ بین "صرف احتمال خیانت"، "خطور قلبی خیانتِ دشمن" با "علائم و اماراتی که استشمام خیانت از آنها میشود" فرق گذاشته اند و حکم "فانبذ "را مربوط به این قسم دانسته اند. ❓برجام کدامیک است؟! توهم خیانت اروپائیان داریم یا علائم موجّه برای خوف خیانت؟! یا اصلا نقض عملی هم اتفاق افتاده(مفاد آیه قبل)؟! 2⃣"امَّا تَخَافَنَّ" مفید چند تاکید است: "اِن"، شرطیه و "مَا"، زایده و برای تاکید شرط است. "نون تاکید" در فعل نیز، برای تاکید دوباره است. "فَانبِذ"، جواب شرط است. به لحاظ اصولی و فقهی در این سیاق دلالت بر "جواز عام" می کند. یعنی: " اعلان خروج از معاهده با خوف خیانت؛ حتی اگر خیانت آشکار و عملی از سوی دشمن رخ نداده باشد". برفقیه واضح است ، شامل "وجوب" هم می شود و منحصر در اباحه نیست!(۲) نقد آقای محلاتی خالی از این دقت فقیهانه است. واضح است تطبیق مورد (که اعلام خروج از پیمان، آیا واجب است یا مستحب یا مباح؟) برعهده امام مسلمین است؛ چنانچه از جناب صاحب جواهر نقل کردند! ⬅️پس اگر آیت الله خامنه ای براساس این آیه، دستور و وجوب را هم درمورد برجام تصریح میکردند، مطابق قواعد بالا بود و اشکالی وارد نبود! 3⃣ فقهای بزرگ در استعمال این آیه بین "اهل ذمه" و "اهل معاهده از کفار حربی" فرق موثری گذاشته اند: برای اهل ذمه، به صرف خوف خیانت، "تعهدِ ذمه" نقض نمی شود؛ اما در معاهده با کفار حربی، با صرف خوف خیانت، جواز نقض هست(۳). یکی از دلایل لطیف این تفاوت چنین بیان شده که: تعهدِ ذمه، "یک حق" برای اهل کتاب در کشور اسلام است که به صرف خوف خیانتشان نباید شکسته شود. اما معاهده با کفار حربی، "بخاطر مصلحت مسلمین" است لذا در صورت خوفِ فوتِ مصلحت(با خوف خیانت آنان)، باید خروج از پیمان اعلام شود(۴). جالب تر اینکه در صورت خروج از پیمان، حق استیفای حقوق فوت شده از سوی کفار توسط امام مسلمین محفوظ است(۵) ❓آیا برجام مصداقی از این نیست؟! بخاطر خیانت عملی یا خوف خیانت اروپائیان با وقت کُشی و عدم انجام تعهدات، مصلحت ایران اقتضاء نمی کند با اعلام خروج تدریجی از تعهدات، آنها را وادار به وفاداری کنیم؟! حتی اسیفای حقوق فوت شده را مطالبه کنیم؟! 4⃣معصوم این آیه را کجا استعمال کرده است؟! امیرالمومنین پس از جمل، عبدالله بن عباس را جای خود در بصره نهاد و به استناد این آیه(۵۸انفال)، جریر بن عبدالله را نزد معاویه فرستاد(۶). به جریر نوشت:" وقتی نامه من به تو رسید معاویه را وادار تا کار را یکسره کند و تردید را کنار بگذارد. آنگاه او را میان جنگی آواره ساز و صلحی ذلت بار مخیّر گذار.اگر جنگ را برگزید به او اعلام جنگ کن(فَانبِذ اِلَیه) واگر تسلیم شدن را برگزید از او بیعت بگیر"(۷). ⬅️امیرالمومنین خوف خیانت از معاویه برده بود وقبل از شروع به لشکر کشی معاویه، به استناد این آیه، "امان" را از او برداشت که مثل مسلمین بیعت کند و از حکومت شام کنار برود یا آماده جنگ شود. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۸ ☑️ @m_ghanbarian
پی نوشت ۱.ر.ک: پیوست یادداشت ۲.ر.ک:جواهرالکلام ج۲۱ص۲۹۵ / و المهادنه آیت الله خامنه ای ص۸۲ ۳و۴.ر.ک: تذکره الفقهاء ج۹ص۳۲۲و۳۲۳ وص۳۷۸ ۵.ر.ک: المبسوط ج۲ص۵۹ ۶.ر.ک: کشف المحجه ص۲۶۱و بحار ج۳۰ص۲۱ ۷.نهج البلاغه نامه۸
1_870216860.pdf
159.9K
💢پیوست یادداشت: پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی در نقد رهبری! 🔅صفحات ۱۱۲ تا۱۲۰ از بحث فقهی المهادنه آیت الله خامنه ای و نظر فقهی شان درباره آیه ۵۸ انفال ☑ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هفتم - مقصد سوم: تصدیق و جحود ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه هفتم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند سوم: تصدیق و ضدش جحود ✅ تصدیق عبارت است از قبول حق و اعتقاد ثابت جازم به آن و جحود عبارت از انکار حق و رد آن و خاضع نشدن برای آن است. ✅ تصدیق راجع به فطرت مخموره و جحود مربوط به فطرت محجوبه است. ✅ وقتی فطرت در وضع الهی خود است متوجه حقایق ایمانی و امور حقه است و اینها به مثابه غذای اوست اگر همینطور بماند از هیچ حقی روگردان نشود . ولی اگر محجوب شد و اشتغال به طبیعت یافت وجه باطنش از عالم روحانیت منصرف و تناسبش با عوالم نورانی منقطع و با عالم جن و شیطان متناسب شود و سلطان وهم و دعابه های متخیله _که شیطان انسان صغیر است_ برآن حکومت کند و حقایق و معارف الهیه در ذائقه او تلخ آید... پس در نفس حالت جحود پیدا شود. ✅ اصلاح نفس از جحود به دو راه است: 1⃣ علم نافع: تفکر در لطایف مصنوعات و دقائق اسرار وجود (سیر آفاقی و انفسی) 2⃣ عمل صالح: خود بر دو نوع است : 🔸الف) اعمال قلبیه: عمده توبه است به شرایط باطنیه و ظاهریه و سپس اشتغال به تزکیه و تطهیر قلب و تصفیه و تلخیص آن از غواشی طبیعت که عمده آن حب دنیا و خودخواهی و خودرأیی است. 🔸ب) عمل قالبی : اشتغال به اذکار وارده از اهلبیت بخصوص در اواخر شب و بین الطلوعین 🔺ذکر شریف یاحیّ یا قیوم با حضور قلب موجب زنده شدن دل است. 🔺ذکر یونسیه بخصوص در سجده و بطور کلی سجده های طولانی . ☑️ @m_ghanbarian
⭕️جناب سروش محلاتی توجه نکرده اند که آیه ۵۸ انفال (فانبذالیهم علی سواء) دارد دفع یک توهم می کند: توهم اینکه بخاطر دستوراتی مثل "اوفوا بالعقود" واجب است پیمانها را حفظ کنید و با "خوف خیانت داشتن از طرف مقابل" نمی توان اعلام خروج از پیمان کرد! این آیه می گوید: نه ! در صورت خوف خیانت(اِمَّا تَخافَنَّ...) اعلام خروج از پیمان کردن(فَانبِذ الیهم)، ندارد! لازم نیست حتما کفار عملاً پیمان شکنی کنند ؛ خوف خیانت کردنشان هم "اگر همراه با علائم موجّه باشد"، کافیست که اعلام خروج شما از پیمان شود! این عدم حرمت و جواز هم اعم از اباحه است و بسته به مورد میشود؛ که معیارش تدارک مصلحت مسلمین و تشخیصش با امام جامعه است. تفصیل را در یادداشت: پاسخی به یادداشت جناب سروش محلاتی در نقد رهبری! بخوانید https://eitaa.com/m_ghanbarian/1906 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فرودستان صدا ندارند! ▫️در محاسبه یک روزنامه، رسانه ملی "فقط" در شبکه های۱و۲و۳و۵، "فقط" برای یک آگهی بازرگانی(عالیس)، روزانه ۱۱۵دقیقه(!) تبلیغات پخش کرد! https://yun.ir/ljgfkb جمع بستن کل تبلیغات با شما! ❓آیا برای کولبران کردستان، برای صف آب شهرهای جنوبی و مرزی، برای کارگران محروم از حقوق یا کار، برای تحصیلکرده های بیکار و... فقط روزی ۱۵ دقیقه برنامه پخش شده است؟!! ❗️سرّش معلوم است: سودآوری هنگفت تبلیغات بازرگانی برای صدا و سیما(عددش درباره عالیس برایم باور نکردنی بود!)؛ اما انعکاس درد واقعی و بدون گزینش آن فرودستان هزینه هم دارد! ❗️نقض اصول متعدد قانون تبلیغات بازرگانی و اثرات مخرب فرهنگی و بهداشتی و... پیشکش! اصل۲۳: منع ترویج تجمل گرایی، اصل۲۴ منع ترویج مصرف مسرفانه و... yun.ir/hxudf7 ⬅️سرمایه سالاری را باید جدی تر گرفت! ▫️منظور از در گفتمان بازگشت به مردم؛ برگشت رسانه ملی و خبرگزاری های حاکمیتی و غیر حاکمیتی به این حدیث رسول الله(ص) است:"هرکس حاجت و نیاز کسانی که توان رساندن حرفشان به حاکم را ندارند، به حاکمیت برساند؛ خدای متعال روز قیامت قدمهایش را بر پل صراط ثابت می دارد"(تحف العقول ص۶۳) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هشتم - مقصد چهارم: رجاء و قنوط ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه هشتم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند چهارم: امیدواری و ناامیدی ✅ فطرت الهی پی کمال مطلق است. کمال مطلق ، رحمت و قدرت و علم مطلق است پس جایی برای قنوط و ناامیدی نمی ماند و رجاء پیدا میشود که مبتنی بر حسن ظن به خدا و علم به رحمت بی منتهاست. اما اگر فطرت در حجاب شد افتادن پی مصادیق محدود ، محدود شدن رحمت و صفات را در پی دارد و قنوط و ناامیدی در پی دارد. ✅ فرق بین غرور و رجاء 🔸حب نفس و خودخواهی و خودبینی موجب غفلت و اشتباه میشود و گاه نقایص جای کمالات گرفته میشود ازجمله اشتباه گرفتن غرور _که لشکر ابلیس است_ با رجاء که لشکر عقل است. 🔸مبدأ رجاء علم به سعه ی رحمت است اما مبدأ غرور تهاون به امر الهی و جهل به عوالم غیب است. 🔸لذا در آثار هم متفاوتند : راجی در عین حال که به همه طور ، قیام به امر میکند نقطه اتکاء اش اعمال و احوال خود نیست چرا که در پیشگاه عظمت الهی هیچ چیزی بزرگ نیست و همه اعمال پشیزی نیارزد . اتکاء آنها فقط به رحمت الهی است. ولی مغرور از همه کمالات بازمانده و در صف اراذل است و صرفاً لقلقه زبان میگوید خدا ارحم الراحمین است! در امور اخروی و معنوی اهل تنبلی است و نامش را رجاء گذاشته اما در امور دنیوی حرص و عجله و... دارد انگار خدا فقط در امور آخرتی بزرگ است! ✅ فرق بین خوف و قنوط 🔸بین ایندو نیز فرق است . خوف که از لشکریان عقل است در مبادی و نتیجه متفاوت از قنوط و یأس است . 🔸خوف الهی یا حاصل از تجلی جلال و عظمت حق است یا حاصل از تفکر در شدت بأس و حساب و عذاب و عقاب و یا حاصل از رؤیت نقصان و تقصیر خود است. 🔸نتیجه این سه خوف متفاوت است اما هیچکدام قنوط نیست. خوف اول عبادت احرار می آورد و خوف دوم عبادت از ترس جهنم و... و خوف سوم طلب کمال. 🔸اما مبدأ ناامیدی و قنوط اینست که رحمت و غفران الهی را کوچکتر از اندام بی اندام خود و بدیهای خود شمارد. در نتیجه دست از عمل و جدیت بردارد و افسار گسیخته شود. ✅ کیفیت جمع بین خوف و رجاء 🔸یکبار در کاملین از اولیاء منظور است که برخی اسم جمال درشان تجلی بیشتر یافته و عیسوی اند و برخی اسم جلال و یحیوی اند و برخی اعتدال هردو و احمدی اند. 🔸یکبار در مثل ماست که جمع آن به دمیدن دوچیز است : ۱- نقص و فقر و قصور خود ۲- نظر به بسط رحمت حق ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏵 نهج الامیر علیه السلام 🔅امام خمینی نهج البلاغه را "دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هرچه تاریخ به پیش رود و هرچه جامعه ها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند"؛ می دانست(۶۰/۲/۲۷) رهبر انقلاب آنرا "کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی و آیین نامه ی این انقلاب" به حساب می آورد.(۵۹/۲/۱۳) پس شاخصی برای دولتها و ملتها، آیین نامه ها و سیاستها، و شاقولی برای سلوک عرفانی-سیاسی، فردی-اجتماعی است. 🔅 با آن مسیحی، جُرج جرداق؛ سنّی، ابن ابی الحدید میشود. بی آن فاصله جوان شیدای شیعی با "رسوم صوفیانه" یا "تشیع تکفیری" یا "بی دردی و توجیه گری" کم و کمتر میشود! بهترین جا برای همان جایی است که "دانش" و "بینش" علوی به "گرایش" می رسد؛ یعنی هیئت! دوستانی هم چهارشنبه شبها در حسینیه هنر قم شروع کرده اند؛ شما هم امتدادش باشید! *توفیق درک مجلس مداح اهلبیت آقای علی اکبر حائری را نداشته ام اما بر این قطعه اش هزاربار درود میفرستم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه نهم - مقصد پنجم: عدل و جور ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جلسه نهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند پنجم: عدل و ضد آن جور 🔸منظور از عدالت ، حد وسط بین افراط و تفریط است و جور بیرون افتادن از حد وسط است. ✅ تصویر عدل و جور در انسان شناسی اخلاقی 🔸انسان غیر از قوه عاقله ملازم با سه قوه دیگر است در اول نشو و نمای خود : قوه واهمه(شیطنت) ، قوه غضبیه(نفس سَبُعی) و قوه شهویه(نفس بهیمی) 🔸اگر اینها تحت قوه عقل رشد کرده هیچکدام بر دیگری غلبه نکند صورت باطنی فرد، انسانی و نورانی است. 🔸اما اگر برخی بر دیگری غلبه کردند صورت‌های برزخی حیوانی و متوحش برای انسان پدید می آید. ✅ تصویر عدل و جور در ملکات اخلاقی 🔸حکماء همه فضایل را به چهار فضیلت رئیسی برمی‌گردانند : حکمت ، شجاعت ، عفت ، عدالت 🔸این چهار تا صورت معتدل چهار قوای درونی انسان است. 🔸هریک از این فضایل جانب افراط و تفریطی دارد که جور آن است. ✅ صراط مستقیم همان عدالت مطلق است 🔸اعتدال حقیقی جز برای انسان کامل که از اول سیر تا منتهی النهایه ی وصول هیچ منحرف و معوج نشده است، برای کسی دیگر مقدور و میسور نیست. ✅ تحصیل عدالت 🔸از طفل باید شروع کرد . اول وظیفه با والدین است که حتی اگر اهل فضایل نیستند در حضور او خود را به صلاح نمایش دهند. 🔸بعد مربیان و معلمان که بسیار در طفل اثر دارند. 🔸و بعد در دوره نوجوانی و جوانی خود فرد است حتی اگر کمبودی باشد به آسانی قابل تدارک است... ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه دوم ۹۹/۱۲/۱۳ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله درسهای نهج البلاغه/ جلسه دوم 💢درسی از ۲۵سال مسالمت و ۴سال جنگ! ❓چرا یکی از سه جنگ حضرت امیر(ع) برای گرفتن حق خود(ولایت) انجام نشد؟! ❓از آنطرف چرا در ۴سال حکومت سه جنگ؟! چرا با آنها سازش نکرد؟! ❗️زود نگو: یار نداشت! ۲۵سال برای تدارک یک شهر مثل کوفه در یمن یا ایران کم نبود! پیشنهادهایی برای یاری شد، اما نپذیرفت! 🔅جواب این است: ولایت از جنس نبوت و از شعب ایمان است. حتی در حد همان رهبر سیاسی-اجتماعی هم باید ریشه در قلب مردم کند. به زور، میشود "سلطه" که ضد ولایت است! لذا برای پذیرش ولایتش نمی جنگد. اما وقتی آن ولایت با بیعت آزادانه مردم یک نظام و حکومت مردمی شد برای اهداف اسلامی اش(برقراری قسط و ارزشها) با گردن کش ها و زیاده خواهان با شمشیر سخن می گوید. 🔸سه شاهد برای رکن اول: 1⃣روزهای سقیفه هم پیشنهاد یاری ابوسفیان و هم عباس را رد کرد(خ۵) ابوسفیان گفت مدینه را برایش پر از سواره و پیاده می کند(۱). عباس هم ذی نفوذ در قریش بود. اما هیچکدام را نپذیرفت! فرمود:"این[اینگونه خلافت گرفتن] آب متعفن و لقمه گلوگیری است. ثمره چینِ قبل از وقت رسیدن میوه، مثل زراعت کننده در زمین دیگری است"(خ۵) یعنی وقت میوه امارت نرسیده است باید همه از دل بخواهند(۲) 2⃣به عبدالرحمن عوف در ایام شورای ۶نفره(۳) فرمود:"برای ما حقی است(حق ولایت و خلافت) اگر به ما اعطاء شد(فان اُعطِیناه) و الا (با مشقت و خواری) بر تَرک شتر می نشینیم ولو شب روی طول بکشد!"(حکمت۲۲). این حق، به زور گرفتنی نیست باید مردم به ما اعطایش کنند. 3⃣پس از عثمان هم به طلحه و زبیر نوشت:"عموم مردم با من با سلطه و غلبه یا بخاطر مالی آماده[پول پاشی] بیعت نکردند"(نامه۵۴). ⬅️ می بینید در تمام ۲۵سال و در بزنگاه های حساس حرفش یکی است که برای پذیرش حکومت و ولایتش به زور متوسل نمیشود. 🔸سه شاهد برای رکن دوم: با قاعدین و کسانی که بیعت نکردند آسان گرفت اما آنها که بیعت شکسته و بخاطر زیاده خواهی علیه حکومت مردمی شوریدند سخت گرفت. اصلا "بغی" در فقه ما یعنی شوریدن بر امامِ حاکم. اگر امام در انزوایش در کوچه ای ترور می شد، قاتل اصطلاحا باغی نبود اما وقتی امام با اختیار مردم حاکم شد، شورش بر او بغی است حتی اگر یک نفر(مثل ابن ملجم) باشد. 1⃣درباره جملی ها که بیعت شکسته و سر زیاده خواهی بر حکومت مردمی او شوریدند فرمود:"به خدا سوگند حوضی برایشان پر سازم که آبکش آن خودم باشم..."(خ۱۰)یعنی غرقشان می کنم! 2⃣درباره قاسطین و ضد عدالتها (حزب اموی) فرمود:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: با آنها بجنگم یا به آنچه محمد(ص) آورده کافر شوم"!(خ۵۴) 4⃣حتی درباره کارگزاری از نزدیکانش که در بیت المال خیانت کرد و از قلمرو حکمرانی حضرت فرار کرد نوشت:"از خدا بترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان که اگر چنین نکنی و خداوند مرا برتو چیره سازد باتو کاری خواهم کردکه نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد گردنت را بزنم"(نامه۴۱) ⬅️می بینید در کارکردهای حکومت اسلامی دیگر به نصیحت و سخنرانی بسنده نمی کند! حاضر است ۲۵سال حاکم نشود اما راضی نمیشود حاکم باشد اما با زیاده خواهان و زورگویان بسازد! 🔅این درس در بیان رهبر انقلاب: "امیر المومنین در مقابل آن مساله، ۲۵سال عکس العمل نشان نداد؛ اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسید -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامیِ مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمّل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیر المومنین چقدر مهم است. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵). ..................... ۱.طبری ج۲ص۲۳۷/ ارشاد مفیدج۱ص۱۹۰ ۲.احتمالات دیگر در معنای عبارت را در صوت جلسه بشنوید ۳.مناقب ابن شهرآشوب ج۱ص۲۷۴ ادامه دارد... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian