eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهاردهم - مقصد نهم: توکل و حرص #رمضان_۹۶
💠 جلسه چهاردهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند نهم : توکل و ضد آن حرص ✅ توکل در لغت ، واگذاری امر است به معتمدی از باب آنکه خود را در صورت دادن آن امر عاجز می‌بیند . عرفا هم میگویند : توکل انداختن بدن در عبودیت و تعلق دادن قلب به ربوبیت است. ✅ ارکان توکل: ایمان (نه صرف علم) به علم الهی ، قدرت الهی ، عدم بخل او ، محبت و رحمت او به متوکل . ✅ مراتب توکل به میزان معرفت به آن ارکان است: ایمان ، اطمینان ، مشاهده. 🔸 وقتی ایمان آورد که خداوند عالم و قادر و رحیم به احوال اوست و همه اشیاء برای اوست و او خود برای خدا و خداوند عالم وقار به نحوه استعمال اشیاء برای رساندن او به کمال خویش است توکل می‌کند . 🔸 در اطمینان، تزلزل و اضطراب ساقط و سکونت به حق و تصرف او پیدا میشود. ‌🔸 در مشاهده جلوه توحید را شهود و علل توکل را در می یابد و ترک توکل کند . چون توکل اثبات امور است برای خود و وکیل خواستن حق است در اموری که راجع به خود است با مشاهده توحید امور را به حق راجع کند. توکل اینجا ترک اعتماد به اسباب و رجوع اسباب است به مسبب الاسباب. ✅ این درک نیازمندی و افتقار فطری ماست. توجه ناقص به کامل مطلق برای رفع نقص و احتیاج او فطری است لذاست که توکل از جنود عقل و لوازم فطرت مخموره است . در مقابل حرص که کثرت تمسّک به اسباب و توجه قلب به اهل دنیا است لازمه فطرت محجوب و از جنود جهل است. حرص به عکس توکل موجب تزلزل و اضطراب میشود و به شرک می انجامد. ✅ قرآن هم در آیه ۱۳ تغابن لااله‌الا‌الله را مقدمه توکل قرار داده است : الله لا اله الا هو و علی الله فلیتوکل المومنون ☑️ @m_ghanbarian
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سه جمهوری در یک جمهوری برش اول: برگشت به مردم! 🔸دو رویکرد: برگشت به مردم یا برگرداندن مردم؟! ارائه شده در جمع دانشجویان ۹۹/۱۲/۱۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 فقر فخر است۱ اگر فارغ از عالم باشد آنکه از خویش گذر کرد چه اش غم باشد؟ طوطی باغ محبت نرود کلبه ی جُغد بازِ فردوس کجا کَلب معلَّم باشد؟! (دیوان امام خمینی) .................................. ۱.اشاره به حدیث رسول الله(ص): الفَقرُ فَخرِی وَ بِه اَفتَخِرُ عَلی سَائِر الاَنبیاء ☑️ @m_ghanbarian
💐امیدواریم که امسال سال اخوت ایمانی و وحدت کلمه و عود به اوایل نهضت باشد. تمام افراد این مملکت درصدد این باشند که خدمتگزاری به اسلام و کشور اسلامی داشته باشند؛ تا اینکه این سال بر همه ما نوروز باشد. امام خمینی۶۰/۱/۱ ☑️ @m_ghanbarian
47.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سه جمهوری در یک جمهوری! محسن قنبریان/ ارائه در جمع دانشجویان/۹۹/۱۲/۱۴ 🔘برش دوم: سه لایه جمهوری اسلامی ایران 🔸جمهوری معروف و انتخابات های فراگیر 🔸جمهوری مغفول(مخفی) با انتخابات های کوچک و اثرگذاری زیاد! - پارلمان بخش خصوصی و ۲۵۰ تاجر که ۷میلیارددلار ارز پس ندادند! - نرخ گذاری تعرفه های خدمات بخش خصوصی پزشکی تا اجازه مطبّ و تعیین سهمیه دانشجویان پزشکی! 🔸جمهوری سوم، بزرگترین جمعیت اما مهجور! - قوانینی برای این لایه جمهوریت: اصل۲۶و۱۰۴ و... - شوراهای اسلامی دانشجویی و دانش آموزی تا شوراهای قسط! - هرگز مانند پارلمان بخش خصوصی تشکیل نمی شوند! - سهم این اقشار و اصناف از ثروتهای کشور، تصویب میشود اما محقق نمیشود؛ چون ساختاری(همان شوراها) برای مطالبه و نگهداری آن سهم(۲۵٪از اقتصاد کشور) بشکل شایسته تشکیل نمیشود! ☑️ @m_ghanbarian
15- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دهم رحمت و غضب.mp3
8.51M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پانزدهم - مقصد دهم و یازدهم: رأفت و قسوت ، رحمت و غضب ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پانزدهم - مقصد دهم و یازدهم: رأفت و قسوت ،
💠 جلسه پانزدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند دهم و یازدهم: رأفت و رحمت و ضدشان قسوت و غضب است. ✅ رأفت شدت رحمت است و غضب شدت قساوت . به تعبیر دیگر رحمت لایه باطنی تر و رأفت آشکارتر است همینطور قساوت باطنی تر و غضب آشکارتر. ✅ رقّت نفس لازمه ی پیدایش رحمت و رأفت در برخی مظاهر دنیوی است نه اینکه در همه مراتب با رحمت و رأفت باشد . ✅ رحمت و رأفت و عطوفت از جلوه های اسماء جمالیه الهیه است که به حیوان و انسان عطا کرده و با آن حفظ نوع و نظام عالم نموده است . از پدر و مادر تا مربیان و انبیا و کتب آسمانی و حتی قصاص و مجازات ها و جهنم و بهشت جلوه های آنند. با رحمت بساط وجود و کمال وجود برپا شده لذا مفتاح کتاب خدا بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم است . توصیف خداوند به «رحمتی وسعت کل شیء» است و توصیف پیامبرش نیز همه به رحمت است و درخواست از مؤمنان هم رحم و مهربانی است: الراحمون یَرحَمُهُم الرحمان: خداوند رحمان به رحم کنندگان رحم میکند. ✅ رحمت و رأفت فطری همه است حتی قسی القلب ها نسبت به افتادگان و ضعفا ترحم میکنند و حتی ظالم، ظلم و قساوت دیگری را تکذیب میکند و ظلم خویش راهم با رحمت و رأفت تئوریزه میکند. ✅ فرق بین قساوت و غضب : قساوت نرم دلی است اما غضب حال و حالت نفسانی حادث برای انتقام است . ✅ غضب نیز منافع و ثمراتی در حفظ شخص و نوع دارد که دفاع از خود و خانواده و مملکت از آن جمله است همچنین اجرای حدود و جهاد با نفس و دفع جنود شیطان با این قوه شریفه است اما انحراف این قوه انسان را وحشی میکند. از اینرو روایات آنرا موجب فساد ایمان شمرده اند و بوسیله آن ممکن است گناهان کبیره ای مثل قتل و تهمت و... اتفاق افتد. ✅ علاج غضب: 1⃣ درحال خاموشی غضب به علاج آن فکر کن چرا که در حال غضب علاج بی ثمر و نصیحت بدترش میکند . 2⃣ درحال غضب انصراف و تغییر حال ناگهانی لازم است (ایستاده، بنشیند و نشسته ، بخوابد) در حدیث ملازم زمین شدن قید شده و برخی ذکر خداوند را در این حال واجب شمرده اند. 3⃣ اگر غضب به نزدیکان کرده نزدیک برود و او را مس کند. 4⃣ اما درمان آن درحال آرامش به از بین بردن ریشه و علت آن است . علت عمده آن حب دنیا (دوستی مال، جاه ، خوردنی ها و پوشیدنی ها و...) . در این امور به ضد عمل کند و در اینها سهل انگاری کند. تا غضب زایل شود. با انجام واجبات مالیه و بدنیه علاقه آنها را کم کند. در حدیث منشأ غضب همچنین: کبر و خودکامگی و کوچک شمردن مردم شمارش شده است. صفحه ۲۴۸ ☑️ @m_ghanbarian
📺نسبت مستقیم محدودیت زدائی از رسانه ملی با محدود سازی فضای مجازی❗️ 👨‍💻رهبر انقلاب اسلامی:"از امکان فضای مجازی، مردم استفاده کنند. برای مردم وسیله ی آزادی است؛ بلاشک. خیلی هم خوب است؛ اما نباید این وسیله را دراختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند."(۱۴۰۰/۱/۱) 📱درلحظه، ۱۲۰۰گیگابایت برثانیه از خارج کشور اطلاعات به درون کشور سرازیر میشود. یعنی حدودا معادل ۱۲۰۰فیلم سینمایی در هرثانیه!(آمار از مدیر پیام رسان ایتا) 💻گرچه کل این ۱۲۰۰گیگابایت بر ثانیه را نمیتوان خصمانه خواند؛ اما احتمالا سهم زیادی از جولان سرویس های دشمن در این بخش است. ❓آیا حتما در دوگانه: وسیله ی خوبِ آزادی - حربه دشمن، باید جانب یکطرف را گرفت؟! یا: دشمن را ندید یا ابزار آزادی فکری-سیاسی را گرفت؟! ❗️راه حل های اصیل و مبتکرانه از جمع بین ایندو می گذرد... ❓آیا اگر بیش از ۲۰شبکه سراسری تلویزیون بیش از این وسیله ی خوبی برای آزادی فکری-سیاسی مردم شوند؛ محدود کردن ورودی های خصمانه به مجازی، همراهیِ عمومی تر نمی یابد؟! ❓واقعاً بین محدودیت زدایی از رسانه ملی با محدود سازی فضای مجازی نسبت مستقیم برقرار نیست؟! 📝محسن قنبریان۱۴۰۰/۱/۲ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🛍کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک 🔸آیا در فرهنگ قرآنی وسیره معصومان رفع نیاز محتاجان، را می شود وجه ال
🛍موضع اهلبیت با دو افراط در مواجهه با فقر اجتماعی! ۱.مواجهه اول: کمک به فقرا را وجه الهدایه به ایدئولوژی خاصی میگیرد!روش تبشیری های مسیحی و مبلغین جدید وهابی که رفع نیاز مناطق محروم را به مسیحی سازی یا وهابی سازی آنجا گره میزنند. اصرار و تعمّد اهلبیت در کمک گمنام و ناشناس برای این بود که رفع نیازهای ضروری یک انسان را وجهی برای هدایت او به دین و مذهب حق قرار ندهند. وقتی نیازش برطرف شد، آزادانه و مختار مذهب حق بر او عرضه شود(تفصیل این رویکرد را در یادداشت کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک بخوانید) ۲.مواجهه دوم: علیه خیریه و کمک های مومنانه است که بیشتر از سوی چپ ها تئوریزه میشود. اینان فقر مردم را گرو برمیدارند تا به نارضایتی ها، ساختارهای سیاسی معیوب را نشان دهند و شورش یا انقلاب گرسنگان علیه سرمایه داری را نتیجه بگیرند(مقاله علیه خیریه را بخوانید) اهلبیت علیرغمی که اصولی ترین و اساسی ترین جنبش انقلابی علیه نظم اموی و عباسی بودند؛ اما هیچگاه فقر مردم را گرو برای افزایش شعله مبارزه بر نداشتند؛ بلکه همه، اهل خیریه و کمک های مومنانه -بخصوص در زمانه جور- بودند. در زمان عدل(حکومتشان) تصحیح ساختارها را در اولویت قرار می دادند. ⬅️نان شب مردم در مکتب الهی آنان، نه وجه هدایت به مذهب حق است و نه گرو برای تشدید شعله مبارزه علیه نظم سیاسی-اقتصادی نامطلوب. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱/۴ ☑️ @m_ghanbarian
48.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سه جمهوری در یک جمهوری! محسن قنبریان/ ارائه در جمع دانشجویان/ ۹۹/۱۲/۱۴ 🔘برش سوم: محرومان در سه ضلع سیاست و اقتصاد و فرهنگ مردم سالاری دینی بخلاف لیبرال تکیه بر همه مردم دارد نه فقط طبقه متوسط و مرفه! 🔸به لحاظ سیاسی، یعنی پارلمان و شوراهای اینان هم مثل پارلمان بخش خصوصی تشکیل شود و کارا باشد. 🔸به لحاظ اقتصادی یعنی سهم اینان در تقسیم منابع کشور داده شود. علیرغم گذر از نظام تصمیم سازی کشور و دو ابلاغ رهبر انقلاب، ۱۵سال است هیچ اقدامی نشده است! 🔸در فرهنگ یعنی صدای اینان هم اندازه عالیس و بایا و گاج و... در رسانه ملی شنیده شود! 🔸خطر نخبه سالاری (بجای مردم سالاری) فقط برای نخبگان ثروت و قدرت نیست. امام نخبه سالاری حوزوی جای مردم سالاری را رد می کرد! شعار "سیاست مخصوص مجتهدین است" را خطرناک تر از شعار "دین از سیاست جداست" می دانست! ☑️ @m_ghanbarian
16- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دوازدهم علم و جهل.mp3
8.27M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه شانزدهم - مقصد دوازدهم: علم و جهل ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه شانزدهم - مقصد دوازدهم: علم و جهل #رمضان_۹
💠 جلسه شانزدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ علم و جهل ✅ یک عقل و جهل داریم و یک علم و جهل. عقل و جهل در اول کتاب بحث شد. علم و جهل از شئون آن دو حقیقت اند. ادراکات عقلی ادراکات مربوط به خداوند است و ادراکات جهلیه مربوط به شجره خبیثه دنیا و بریده از حق است. وقتی اشیاء به وجه آیت تماشا شود ، علم و وقتی به استقلال مورد توجه باشند ، جهل است. ✅ علم همپای وجود سرتاسر عالم را پر کرده است. سرجمع علم به حق تعالی اعظم فضایل است و علم اخلاق و فقه چون مقدمه علم خداوند و معرفت است ارزشمندند. ✅ علم خواهی فطری است ولو به حسب اختفای فطرت در مصادیق آن به اشتباه رود. علم حضوری و معرفت ناب الهی خوراک اصلی فطرت است. ✅ علم به اسماء وجه برتری آدم از فرشتگان شد اما علم به حقایق اسماء و رؤیت فناء خلق در حق و نظر آیت داشتن به آنها بخلاف ابلیس که به نظر استقلال به گل آدم و نار نگریست که عین جهالت و ضلالت است. ✅ افضل فضایل بودن علم از آیات اول سوره علق هم قابل استفاده است: 1⃣ اولین آیات نازل شده بر پیامبر پس از نعمت خلقت از نعمت علم سخن است. 2⃣ از خلق انسان از علق و سپس مقام تعلیم او به مالم یعلم سخن است که گوشزد کردن قدرت الهی است که از یک ماده کثیف متعفن یک موجود شریف عالمی که اشرف از همه است خلق کرده پس معلوم است علم اشرف فضایل انسانیه است. 3⃣ معلم انسان(خدا) با وصف «اکرم» ذکر شده است که اشاره به علت است یعنی اکرمیت حق تعالی علت برای تعلیم علم است . اگر چیزی افضل از علم بود در این مقام باید آن ذکر می‌شد. 4⃣ تعلیم را به «ربک» نسبت می دهد. رب محمد، اسم جامع اعظم است شرافت علم آنقدر است که با اسم اعظم انجام شده است. ✅ در آیه شهدالله انه لااله‌الا‌هو والملائکة و اولوالعلم(۱۸ آل‌عمران) اولوالعلم قرین خداوند و ملائکه در شهادت به وحدانیت قرار داده شده است که اوج شرافت و مقام آنهاست. ✅ همه این علم ارزشمند، معرفت حضوری به پروردگار است نه صرف سواد. ☑️ @m_ghanbarian