eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 گزیده جلسه چهارم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •ویژگی انسان معنوی تشبه به خُلُق الهی ست./ عبادتهایی هم که مستحب یا واجب شده به تعبیر امام صادق برای این است که دست آخر همه به خداوندگاری برسد. _العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ _ائمه و اولیای خدا که مجرای پروردگار هستند، ابای عجیبی از اظهار ربوبیت دارند و تظاهر به عبودیت می کنند. _با وجودِ این ادب عبودیت، خواه ناخواه عبودیت به ربوبیت می انجامد. •درمیان عبادات و فرائض الهی،یکی از آنها به حسب ظاهر خیلی شبیه به خُلق الهی است/ نماز کنهها الربوبیه هست اما خدا نماز نمی خواند، حج نمی رود ولی سراسر امر به معروف و نهی از منکر می کند. _وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَخُلُقَانِ مِنْ خُلُقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِنَّهُمَا لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ(ترس از جان) وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ(ترس از مال)خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه. _دیدِ انسان معنوی به امر به معروف و نهی از منکر یک دید اخلاقی و از سرِ تشبه به خلق خداست. •انسان معنویِ کاریکاتوری سراغ همه چیز می رود إلا این فریضه که تصریح خدای متعال هم هست. •آیاتی که رهبت بزرگ و رغبت بزرگ را نشان می دهد: _فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ _وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ/ولایت طرفینیِ مُشاع منشا امر به معروف و نهی از منکر است و حسین در خطبه منا بعد از این آیه شروع به امر به معروف و شمارش خوبی ها و...کرد. ⬅️چون طبق بیان امیرالمومنین(خطبه ۲۱۶) استقامت همه فرائض الهی به این فریضه است چه سهل و چه سخت آن. _اعظم فرائض، حق والی بر رعیت و حق رعیت بر والی ست. یعنی در امر به معروف و نهی از منکر،مسائل سیاسی_اجتماعی مهم تر اند. •اصل۸ قانون اساسی با استناد به آیه یامرون بالمعروف چه می گوید؟! _حِلفُ الفُضُول سند دیگری بر اصل ۸قانون اساسی ست./ چرا شبکه فساد تشکیل بشود اما شبکه یاری ستمدیدگان نه؟! •بی تکلیفی بزرگ ترین ستم به دین خدا •تصویر وضع موجود ناامید نمی سازد/امید انسان معنوی به آمارها و نمودارها نیست هرچند خوب اند؛ به نظام پرحکمت خداست. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️خلط بین خدمات عمومی و کالای خصوصی! از کامنت های برخی دوستان درباره یادداشت "مدرسه خصوصی و سیفون" دیدم تذکر این نکته هم ضروری است: سیفون، خانه، ماشین و اشیاء اینچنین همه کالای خصوصی در اقتصادند ؛ لذا هیچکس نمی گوید بخاطر فقیر، پولدارها همه خانه ۴۰ متری بنشینند یا به آفتابه بسنده کنند! اما آموزش و بهداشت و... خدمات عمومی اند و حساب دیگری دارند. اینجا اول کیفیت مطلوب باید برای عموم تامین شود. کالای خصوصی کردن آموزش -بخصوص وقتی برخی مدرسه داران، سیاستگذاران آموزش عمومی هم هستند- خدمات عمومی شدن آنها را به مخاطره می اندازد. تحقیق نشان داده، کمبود منابع فقط یک بهانه است و در دوره های درآمدهای بیشتر نفتی، رشد مدارس پولی بیشتر بوده است! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت حجت الاسلام قنبریان از مجرمی که در حضور امیرالمومنین(ع) سه ضربه شلاق بیشتر از حد مجاز خورد حجت الاسلام قنبریان: 🔸این فیلم‌هایی که درمورد زندان‌های ما بیرون آمده است، اگر بخواهیم مانند دولت علی(ع) باشیم، باید ریشه این کارها را نابود کنیم 🔸اگر خطا بماند و پاک نشود، در دولت و حاکمیت می‌ماند و تکرار می‌شود 🔸دولت مقدس دولتی است که باید با افراد گناهکار و خطاکار فوری و دائما برخورد کند تا گناه آن نماند ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه پنجم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه پنجم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •بشر در عصر مدرنیته و گرفتاری های خاص آن بیشتر از همه چیز، جامعیتِ اولیای خدا را لازم دارد. •چرا اصطلاح "انسان معنوی" را به جای "انسان عارف" بکار بردیم./ چون منظور نه معنویِ در لسانِ روشنفکران است نه عارفِ در عرف مردم. •مراتب انسان معنوی: _اول به یک درک بالاتری می رسد و بعد به یک مشاهده می‌رسد. یعنی آن چیزی را که عقلت فهمیده بود، می یابی؛ به عبارت دیگر، دانستن به یافتن می انجامد. •این ویژگی در دعای عرفه یاد شده: _اول عطایا را می بیند(دید نعمت بین)/یک روش برای پیشگیری از افسردگی. _بعد هزاران سختی و بدحالی هایی که قبل از اینکه به سپهر او برسد دفع شده اند را می بیند. •اگر حسین اینها را ندیده بود و زبان، زبانِ صدق نبود، هیچگاه نمی توانست یک قدم به سوی کربلا بردارد. •انقلابیگری، عدالتخواهی و... معنویت و معنا می خواهد. _انقلابی های اول انقلاب که معنویت و الذین یومنون بالغیب را به مبارزه معنا می کردند، رفته رفته رسوب کردند. • باید یک دفترچه برای خودمان و خدا داشته باشیم./ اگر این فهرستِ عطایایِ پروردگار در کنارِ کرب و بلاهایی که نرسیده دفع شدند، در خود زیاد دیده شد، رغبت ها و رهبت ها بیمه می شوند که مانع و پاپیچِ تو نشوند. _ کربلا یک فعلِ سرتاسر توحید است و بدون این نگاه توحیدی، کربلا آفرینی محال است. •عطایایی که حسین در منا به رُخ جمعیت حاضر یعنی قاریان، حافظان و... می کشد: _در نزد مردم به علم مشهور شدید. _در نزد مردم به خیر شناخته شدید. _ در نزد مردم به خیرخواهی معروف شدید. _و... •اما آنها از این عطایا برای خود هیبت مُلُوک ساختند و بارِ اسلام را برنداشتند. •نمونه هایی از نعمت ها و عطایایی که مانع از عمل درست نشد: _مُنا شده رُحبه در کوفه _یکی از همان شهادت دهندگان هم از شهداء کربلا بوده است. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀علماء چگونه مردم را تسلیم بنی امیه کردند؟!! • تحلیل درس آموز ماجرا از زبان خود سیدالشهدا • اجتهاد آزاد و متعهد به مستضعفان منع اما شخص و صنف علماء را تکریم کردند! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جامعه استبداد زده، شِرک را پذیرفته است حجت‌الاسلام قنبریان: 🔸به میزانی که استبداد در یک جامعه زیاد شود به همان اندازه توحید از آن کم می شود 🔸جامعه ای که نگران توحید باشد، نگران آزادی خواهد بود 🔸امام حسین(ع) نگران کاهش توحید در جامعه خود بودند ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀صد مجتهد و چندین برابر روحانیون درون حاکمیت ج.ا چه وظیفه ای دارند؟ • آیا "حق فقرا تضییع" نمیشود؟ آیا برخی "در معیشتشان مغلوب" نیستند؟ آیا برخی "مستعبد مقهور" نیستند؟! • دانشمندان علوم انسانی و اسلامیِ حاکمیت نباید درباره ادامه برنامه های توسعه و برنامه های بودجه کاری کنند؟! • در تدوین این برنامه ها از کارشناسی برنامه و بودجه تا شورای نگهبان مسئولند! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀اهالی تپه ندبه؛ صف سوم در عاشورا! • محافظه کاری علماء، عده زیادی در جامعه را هم بیطرف و ساکت و اهل قعود کرد! • عده زیادی از جنگ با حسین(ع) گریختند و عده ای از آنها روز عاشورا روی تپه ای برای حسین(ع) دعا و ندبه کردند!!! • عاشورا سه صف بود نه دو صف! • وقتی علماء و نخبگان موقعیت خود را بر اسلام و آرمان ترجیح دادند، بار فقط روی سیدالشهدا(ع) افتاد و فاجعه رقم خورد! ☑️ @m_ghanbarian
📝به برادر ارجمندم حاج آقا زائری و برخی سروران دیگر! امور اجتماعی_سیاسی ذوالابعاد است و بسیط و یک لایه نیست. در طرد و نفی برخی لایه ها ممکن است مصرّ و قبول برخی مانعی نداشته باشد. بسیط و یک دست کردن کار معقولی به نظر نمیرسد. درباره حرم مجلل امام، زیارتنامه برای او، نحوه مواجهه سیاسیون و... لایه های مختلفی از سخن است. جناب آقای زائری قبلا هم در اینباره نوشته و این کمترین همان وقت پاسخی نگاشته، تکرار آن سخن، تکرار آن پاسخ را لازم کرد. شاید درباره لایه های دیگر این مساله که مورد توجه سروران دیگری شده، یادداشت مستقلی نوشتم. فعلا همان پاسخ سابق به آقای زائری: ......................................... 🌀 آقای زائری مهلا مهلا! بنده هم از مجموعه ی جدید حرم امام و تجمل داخلی اش -که امام را "میراث فرهنگی" میکند- گله مند و نقادی کردم. بخاطر طرف و بهانه آن نقد(یکی از فقهاء) هم دادگاه رفتم! اما زاویه نقد آقای زائری را هم دچار همان آسیب می بینم، که امام را میراث فرهنگی می خواهد! آنجا که از معیار قدیس در کلیسای کاتولیک می نویسد که باید چند نسل بگذرد تا کسی قدیس اعلام شود! https://t.me/morzaeri/5669 لینک یادداشت جدید ایشان: https://t.me/morzaeri/10539 از اشکالات عدیده ی این تشبیه که بگذرم این فهم آقای زائری با تولیت حرم امام مشترک است که هردو امام را میراث تاریخی می خواهند. آنچه از امام -که در معاصریت او یقه ی کژی ها و زاویه ها از انقلاب الهی اش را میگیرد و به تبع دشمن دارش می کند- در ظرف گذر تاریخ، فراموش شده و از او آنچه صلح کل است و نزدیک به یک قدیس کاتولیک است در چند نسل بعد بماند! و از آن پس صاحب قبه و بارگاه و سلامش کند! درحالیکه معاصریت، نگاه به امام را دقیق تر و بی تحریف تر و بدون اغراق تر می کند و اگر او در این نگاه از نزدیک، چیزی از قداست و کمال یافت ارزشمند تر از فرزند زادگان معصومینی است که تاریخ و تحریف، آنها را قدیس کرده و صاحب حرم و گلدسته نموده است و الا به نقل معتبر می دانیم برخی از آنها حتی در نسبت جواد الائمه(ع) به امام رضا(ع) -العیاذبالله- خدشه و برای رفع اتهام ، حرام دیگری مرتکب و قیافه شناس آورند تا شبهه ی ولادت آن معصوم برایشان حل شود! (الکافی ج۱ص۳۲۲ح۱۴/مکاسب شیخ انصاری بحث حرمت قیافه) و برخی از همان نزدیک زادگان خانه ی امامت نسلهای بعد قدیس و با "السلام علیک" زیارت میشوند! خطای دیگر این نوشته و برخی دیگر از نوشته های ایشان معیارهای دوگانه اوست! استدلال کلامی و فقهی بکنی میگوید من با عرف و فهم مخاطب کار دارم!سراغ عرف بروی می گوید معیار شریعت و اسلام است نه هرچه عرف! جناب عبدالعظیم حسنی نه معصوم است و نه حتی امامزاده بلافصل، فقیهی است از فقهای شیعه که "لایقاس بآل محمد أحد" برای او هم هست. اما معصوم زیارت او را ثواب زیارت کربلا خوانده و عرف هم برایش بارگاه ساخته و در هردو برایش سلام الله و السلام علیک استعمال شده است! زکریا بن آدم اصلا سید هم نبود اما امام رضا(ع) او را عِدل قبر موسی بن جعفر(ع) در بغداد خواند که به واسطه او عذاب از اهل قم دفع میشود. پس در شرع و عرف قدیس -به تعبیر ایشان- شد و مورد زیارت و سلام و... حالا نوبت به اولیاء که رسید آسمان تپید؟! واقعا آقای زائری حضرت روح الله را کمتر از عبدالعظیم حسنی و زکریا بن آدم و... می داند؟!! در آنصورت معلوم است نه آنها را شناخته و نه امام را! خوب است دستگاه اولویت سنج خویش را هم چک کند و کمی آهسته رود. امام مستضعفان نیاز به حرم مجلل در یک بافت توریستی ندارد را ماهم باصدای بلند اعتراض کردیم. اما امام را اصلا قدیس نداند و به قضاوت نسلهای بعد بگذارد با صدای بلند می گویم: آقای زائری مهلا مهلا! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۷/۲۱ _____________ مطالب مرتبط: نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه ششم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه ششم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •خطبه منا، مرام نامه سیاسیِ حرکت عاشورا باید در دو لایه ی دیگرِ عرفانِ سیدالشهداء و اقدامِ سیدالشهداء با هم بررسی شود. بدون مثل این حرف ها در منا، عرفان می شود توجیه وضع موجود و سرسپردگی به ظلمه و امثال اینها و بدون عرفان عرفه، بحث های سیاسی آدم را آلوده و به مرور اهل دنیا می کند. _شاگردان مکتب عاشورا حتما از این سه چشمه جوشان اباعبدالله بنوشند و در آن تبعیض قائل نشوند. •خطبه منا نزدیک به ده تا از عطایایِ پروردگار را به رُخ عالمان و متنفذین کشید تا حق سیاسی_اجتماعی شان را ادا کنند اما در این حقِ خدای متعال تقصیر و کوتاهی کردند. • تقصیر و کوتاهی ها چه بود؟! _تحقیر کردید و استخفاف دادید شأن و حق ائمه را./اگر در یک جامعه اسلامی در تحقق عینی، سلسله خوبی ها به آدم های خوب وصل می شود، آدم های خوب هم سلسله ای دارند که به رهبران خوب وصل می شود.(این نظم اجتماعی عَن بَصِیرَه و آگاهانه ست.) اگر حق رهبران خوب شکسته شد دیگه رابطه قطع است. پس باید مراقب بود رهبر جامعه در جامعه خفیف نشود. •ادبیات امنیتی بیشترین عامل تضعیف رهبری. .تعظیم در اندیشه است در مقام نظر. .تعظیم در دفاع معقول از فرمان است. _حق برای شما سرسره ست بدون اینکه جان یا مالی داده باشید اما برای دیگران(یعنی ضعفاء)گردنه ست. •خطبه منا، تأویل واقعی قرآن است و حسین چوبی که به لب و دندانش خورد قصاص این تأویل بود. •چی میشه که یک انسان متنفِّذ مخاطب خطبه منا می شود؟! _شناخت به علاوه ی کارکردها مساوی ست با آدم بودن و غایتِ انسان معنوی هم توحید و تَوَحُّد است. یعنی جز خدا نبیند و جز برای خدا به کار نبندد. _دوستی و دشمنی فقط برای خدا هنر انسان معنوی ست اما پرونده سازی و گزارش های امنیتی حاصل انانیّت و منیّت است. .امام صادق فرمود: خطر علمای خود نساخته بر شیعیان ما از خطر سپاه یزید بیشتر است.یعنی اگر قاتق نان بود قاتل جان می شود. • عزت،نتیجه دوستی و دشمنی برای خدا. _ملوک و پادشاهان و زورگویان و دشمنان خدا در حملات خدا خائف اند. .دیروز از منا شده رحبه گفتیم و امروز از مباهله/فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ از همان تیرهای خداست: _مباهله بُریر در کربلا وقتی یزید بن معقل او را "کاذب و دروغ گو" خواند. _مباهله امام حسین با پسر اشعث بن قیس و رحمت خدایی که قفل شد. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔅 زیارتنامه امام خمینی! • سه مساله را باید از هم جدا بررسی کرد: ۱.مشروعیت زیارت امام خمینی و زیارتنامه ایشان. ۲.کیفیت مزار کنونی ایشان(۱) ۳.روابط سیاسیِ جانبی این مرقد و زیارات رسمی و... اینجا روی سخن با اولی است. دوتای دیگر بدون این زیارتنامه هم هستند. البته منکر رابطه گیری این سه با هم نیستم و ملاحظه کوچکی در آخر اشاره می کنم. • زیارت امام خمینی ❓آیا زیارت غیر معصوم یا سفارش نشده از معصوم جایز است؟! ⬅️ غیر از فتوای جواز(بلکه استحباب) از سوی فقهای شیعه، حتی ابن تیمیه(مرجع فکری وهابیت) نیز زیارت قبر مومنین با سلام دادن و دعا را جایز می شمارد(۲)؛ زیارت بدعی(بدعتی/مقابل زیارت شرعی و مشروع) را زیارتی می داند که به قصد آن سفر کرده یا کنار مزار به صاحبش توسل و استغاثه شود(۳). یک سرچ ساده اینترنتی زیارتگاه های علمای اهل سنت(مثل ابوحنیفه،احمد بن حنبل،بخاری و...) را نمایش می دهد. پس زیارت قبر علماء و بزرگان مورد اتفاق مسلمین حتی مثل ابن تیمیه (با شروط یاد شده اش) است. فقیهانی بزرگ فتوا به استحباب وضو برای ورود به قبه های علماء و صلحاء و شهدا از باب تعظیم شعائر هم داده اند(۴) • زیارتنامه امام خمینی: ❓آیا انشاء الفاظ زیارت باید از معصوم سر بزند؟ به دیگر سخن آیا زیارت مثل نماز از اعمال توقیفی است تا کمّ و کیف آنرا شارع معلوم کند؟ یا غیر معصوم هم میتواند الفاظی برای زیارت عالمِ صالحی انشاء کند؟! در اینصورت خواندن آن به چه وجهی جایز است و صدق بدعت و مانند آن نمی کند؟! ⬅️ اگر زیارت هانی بن عروه یا مختار ثقفی(برای نمونه) را مرور کنید این الفاظ را می بینید: -السلام علیک ایها العبد الصالح الناصح لله و لرسوله...(مثل الفاظ زیارتنامه امام خمینی) -یامَن رضی عنه النبی المختار و قسیم الجنة والنار... یامن بذل نفسه فی رضاء الائمة فی نصرة العترة الطاهرین(زیارت مختار) جالب اینکه هیچکدام ازاین زیارات که در کتابهای معتبرشیعه هست از معصوم صادر نشده است و انشاء مجتهدین و بزرگان شیعه است. ❗️آیا کسی از منتقدین زیارت نامه امام خمینی هست که امام عزیز ما را از مختار ثقفی هم کمتر بداند؟!! بخلاف عبدالعظیم حسنی، درباره مختار، تاییدی در آن وزانِ عبدالعظیم نیست و روایات متعارض هم وجود دارد! - حتی در موردی مثل عبدالعظیم حسنی که معصومین سفارش بسیار بر زیارت او دارند، باز الفاظ زیارت، انشاء معصوم نیست و از علماست! ⬅️ پس زیارت(مثل دعا و مناجات) از عبادات توقیفی نیست که شارع مقدس الفاظ آنرا معلوم کند. ⚠️البته متعبّد شدن به یک زیارتنامه خاص و خواندنش به قصد استحباب نیاز به نص شرعی و بیان معصوم دارد. بین قائل به مستحب بودن یک زیارتنامه با جواز خواندنش به امید ثواب فرق آشکاری است. نسبت مستحب دادن بدون اذن شرعی، داخل کردن چیز غیر شرعی در دین و بدعت است؛ اما جایز بودن خواندنش بدون قصد ورود سخن دیگری است(چه زیارتنامه جناب عبدالعظیم حسنی و مختار و هانی وامامزادگان و...باشد چه زیارتنامه امام خمینی). - چنانچه زیارتنامه مختار از شهید اول و زیارت هانی از المزار مشهدی متعلق به قرن هفتم سر زده، زیارتنامه امام خمینی هم از فقیه حکیم آیت الله جوادی آملی انشاء شده است(۵) و از این حیث هم فرق جدی در بین نیست. • ملاحظه معاصریت مانع مزار و زیارت نیست. شرعاً و عقلاً نباید زمانی برصاحب قبر بگذرد تا صاحب مزار و لایق زیارت شود؛ بلکه زیارت او فی الحال، استمرار راه او و تعقیب آرمان اوست. البته (حتی مزار معصومین) طبیعتاً دارای امضای خاصی میشوند. امتیازات اقتصادی-سیاسی ای در تصرف آنها می افتد. این مساله برای زیارت شونده ی معاصر (مثل امام) جدی تر میشود. مثلا اگر متولیان قرابت نسَبی با او داشته باشند، بعید نیست تولیت هم موروثی شده و فامیل و خاندانی از آن جایگاه به حق یا ناحق بهره مند شوند. محال نیست مزار و جایگاه اجتماعی آن، خرج گرایش سیاسی معاصرِ متولیان شود! دولتها و جناح های سیاسی هم ممکن است با این برساخت اجتماعی، تعاملات و بده بستانهایی بکنند و... اما چاره این آسیب های احتمالی، کوبیدن و نامشروع جلوه دادن زیارت آن عالم صالح و تضعیف تجلیل او و بزرگداشت راه و آرمان هایش نیست. از آن توالی فاسد احتمالی باید به گونه ای معقول جلوگیری کرد. شاید برخی نکات که درباره چگونگی حرم امام بیان کردم به این دغدغه هم دخلی داشته باشد. حرم ساده و بی زخارف کمتر دارای آن امتیازات می گردد. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۶ ☑️ @m_ghanbarian
📎پی نوشت یادداشت زیارتنامه امام خمینی: ۱.در نقد بنای مجلل حرم امام زیاد گفته و نوشته ام ایندو را ببینید: -نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام http://mghanbarian.ir/doc/79/ -باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 عرف جدید انقلاب خمینی برای ساختمانهای مذهبی و قابل قیاس نبودنش با عرف شاه زده صفوی و قاجار را هم در نامه به آیت الله آملی لاریجانی گوشزد کردم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1086 ۲.مجموع الفتاوی ص۹ ۳.برای تفصیل: https://www.alwahabiyah.com/fa/articleview/820 ۴.کشف الغطاء ج۲ص۷۹و۸۰ ۵.http://www.imam-khomeini.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=15162
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 کارخانه شیعه سازی، کوخ ساده فاطمه(س) است! • محرم ایام ورود به ملکوت سیدالشهداست، برگشت به تنظیمات کارخانه است. • حرام باد بر سینه زن و گریه کنی که به دستگاه اباعبدالله وارد شود اما خود را تنظیم نکند! • تنظیم دیدن ها و کوچک یا بزرگ بینی ها، تنظیم خوف و خشیت و... در این ملاقات هست. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 عرفی سازی/ قدسی سازی! 1⃣ شریعت اجازه انشای زیارت نامه برای مومنین بخصوص اولیاء خدا و خوبان داده است(ر.ک: یادداشت زیارتنامه امام خمینی) عرف مردم در سال۶۹ و مانند آن، زیارت نامه خوانی برای امام خمینی را می پذیرفت که رهبری هم با آنها همصدا میشود و زیارت می خواند! اگر ادعای برخی درست باشد که: امروز عرف، زیارت نامه برای امام خمینی نمی پذیرد! اگر این ادعا صرفاً حباب رسانه ای کامنت گذاران نباشد! آنوقت دلیلش فقط چند فقره این زیارتنامه برای فرزندان امام(که بعدا در متن داخل شده!) نیست! خواندن با صوت مداح و ... هم نیست! خبر از چیز عمیق تری است... ادامه در صفحه بعد ☑️ @m_ghanbarian
💠 عرفی سازی / قدسی سازی! 2⃣ استنکاف آن تعداد و استغراب درصدی از این نسل از زیارت نامه برای امام به دو دسته عامل مربوط است: ۱. قدسی سازی امور عرفی: • افزودن همه خاندان به قداست امام! • لعاب زیارت دادن به آیین تشریفات سیاسیِ شخصیت های داخلی و خارجی که در دنیا متداول است!(زیارتهای ساده رهبر انقلاب، زیارت ؛ ولی تشریفات سیاسی متداول حکومتی، واقعاً در عرف زیارت تلقی نمی شود!) • قرار یافتن حیثیت زمینیِ پیرامون حرم امام (اعم از حیثیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شکل گرفته پیرامون آن عنوان) ، همه ذیل قداست امام! ۲.عرفی سازی امور قدسی: • تبدیل سادگی و صفای معنوی جمارانِ امام به مرقد_کاخ شهر آفتاب در مجتمعی توریستی! یعنی هبوط به مظاهر دنیای جدید! • بی توجهی به اثر موج سکولاریزاسیون بر پدیده های دینی از سوی نخبگان بخصوص در فضای مجازی و افتادن پی آن موج(اشکال از یک لفظ و عبارت اضافی در زیارتنامه، به اصل زیارت داشتن امام می کشد!) • لزوم قداست زدایی از امام و شهدا برای عبور از انقلاب اسلامی(که بیشتر توسط دشمنان انقلاب تعقیب میشود)! (شاید مجالی برای توضیح تفصیلی مساله ی: الاکنگ عرفی_قدسی یافتم!) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه هفتم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه هفتم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •شباهت ها و تفاوت های راه های معنوی و انسانی(مثلا راه شهداء) با راه های مادی و فیزیکی در دعای عرفه: _راه ها و اتوبان های معمولی نه تنگ می شود نه فراخ اما راه های معنوی بسته به راه رونده اش دارد. .اگر راه رو زیاد بود، راه وسعت پیدا می کند و اگر کم بود، راه، کوره راه و اگر کسی نرفت، راه گم می شود. •راه مکتبی و انسانی، محصول درک ما و مجموعه ای از ارزش هاست. که از آن به راه خدایی(فی سبیل الله) تعبیر می شود. •اباعبدالله در خطبه منا از نقمت خدا بر آرزومندان خدا که منزلتی پیدا کرده بودند، می ترسد و هشدار می دهد، چرا؟! _چون عهدهای خدای متعال(مانند عهد امامت و عهد لایقاروا) می شکند اما شما(یعنی علما) فزع نمی کنید اما همین که میثاق پدرانتان شکست، جزع و فزع می کنید و فریاد می زنید. _میثاق رسول خدا یعنی خط و نشان ها و نظامی که بسته بود، تحقیر و بی راه رو شده و کوران و کران و زمین گیران در شهرها مهمل رها شده اند. _با ماست مالی و ماله کشی کردن و ساخت و پاخت کردن با ظلمه، ساختید و هر بار یک توجیهی می ساختید. _با منزلت و جایگاهی که دارید به مردم رحم نکردید و اگر کسی حرکتی کرد، کمکش نکردید. اباعبدالله حرکت را شروع کرد و صحابه ای ملحق نشد و بوزینه ای مرد و یزید پنجاه صحابه رسول الله را زیر تابوت آن برد. •همه این بلایایی که بر سر اسلام و شما آمد به خاطر این بود که خدا امر کرده به نهی از منکر کردن و شما از آن غافل بودید. در نتیجه وقتی بزرگان نیامدند،راه رونده ها کم و راه اسلام تنگ شد و شک ها پدیدار گشت. •آدم های معنوی اینجا و در این موقیعت، باید یک کهف (یک غار الهی) داشته باشند. .ماجرای بوش بعد از یازده سپتامبر و حضرت آقا. •راه را تنگ کرده بودند، هیچ، آقایان نصیحت اباعبدالله را نصیحت می کردند که حرکت نکن! _از توجیه سگ بازی و میمون بازی یزید و مفاهیم هژمونیک وحدت و جماعت و طاعت تا تئوری سلطان الله عایشه و جبرگرایی علمای درباری. •راه روشن بود. عوام هم تشخیص می دادند اگر مشاهیر راه را کج نمی کردند. _ماجرای عایشه و اسود بن زید •اما علمای بالله هم بودند که در این راه قدم بگذارند. انس بن حارث کاهلی محدث یکی از همان ها که در کربلا جزء یاری دهندگان اباعبدالله بود. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 امارة الصبیان و حکمرانی آقازادگان چگونه شکل می گیرد؟ • حکومت ولایت فقیه هم مثل مالک اشتر خطاب آن هشدارهاست! • نیم طبقه آقازادگان و دامادها و سه فساد آنها • ازدواج های در هم تنیده حاکمیت و آفرینش آن نیم طبقه • روابط ثروت و قدرت اینان به کجا می کشد؟ • در نبودن عدالتخواهان و آزادگان با هم مشترک المنافع اند ! • طومار آقازادگان علیه حُجر کار ضابط قضایی کرد ! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه هشتم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه هشتم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •وضع مطلوب و ساختِ درست جامعه این است که "علمای امین و نگهبانِ احکام خدا" در مَصدَر کار باشند یا اعمال از مجرای علم آنها انجام بشود مانند دوره ی صفویه. •گله مندی اباعبدالله از برهم زدنِ این ساخت اجتماعی ست که "منزلت های فردی و صنفی را دارید" اما در این میان، جایگاه علم تحقیرشده و شما را به عنوان "یک مجتهد آزاد اندیش" تکریم نمی کنند. بدتر، برخی علمای درباری شدند. •از دست رفتن جایگاه علمای بالله در ساخت جامعه بزرگترین مصیبت است چون مصدر احکام و امور به غیر سپرده شده. _ماجرای شلاق خوردن ابوحنفیه •و ریشه این مصیبت و جایگاهِ سلب شده به خاطر "تفرّق و پراکنده شدن در حق" و "اختلاف نظر در سنت"(منبع دین) آن هم بعد از "بیّنه واضح" است. .البته این تفرُّق، یک تفرقه علمی نیست. تفرقه سرِ منافع بود که از حق دورشان کرد. •اگر جای دنبال گرفتن منافع فردی و صنفی، "هزینه ای را تحمل می کردید در راه خدا"، مصدر امور می شدید و دستگاه ظلمه بر این مصدر تسلط پیدا نمی کردند. •و دوباره چرا این کوتاهی را کردید و هزینه ای برای اسلام ندادید؟! .جان کلام در این است، شما از "مرگ" ترسیدید. • چرا اباعبدالله نترسید؟! _چون از غضب الهی فراری ست و خدا،"رهبت بزرگ" اوست. _علت بعدی نیز، درست فهمیدن "معنای مرگ" بود. •خطبه "پنجاه و یک نهج البلاغه، مادر عاشوراست". •حضرت علی اکبر، هزینه بزرگ اباعبدالله. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 بدعت ولایت اداری! • موجودی جان سخت از دهه ۶۰ تا ۹۰ که مانع اعتراض به دستگاه اداری و بروکراسی است! • چندین بار از رهبران انقلاب درباره اش استفتاء شده، نفی شده اما کما کان ذهنیتش باقی است! • ۸۰درصد حزب اللهی ها قبولش دارند یا به سکوت درباره اش راضی می شوند! • مرگش چیست که خود را ولایت بنامد؟! تا حلال حرام کند تا خود را جای نظام جا بزند! • ولایت مال فقیهِ علم تمام ، تقوا تمامی است که مردم قبولش کرده اند نه مال مسئولین اداری و منسوبین و منصوبین! 📎صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
اعتراض؛_چرا_و_چگونه؟_حجت_الاسلام_قنبریان.pdf
444.8K
🔰 جزوه "اعتراض؛ چرا و چگونه؟" 📌 بیانات در دوره دانشجویی اعتراض؛ چرا و چگونه؟ 🗓 ۸ مرداد ۱۴۰۰ ▫️اعتراض حق برای دگر اندیشان و تکلیف برای حزب اللهی‌ها ▫️موقف و جایگاه اعتراض در منظومه تفکر انقلابی: • این نظریه مانع دو آسیب است: ماله کشی/ انتقاد اپوزیسیونی • دگم شهید بهشتی بر نقد حاکمان از آلمان تا قانون اساسی • اعلام شرائط اضطراری هم منوط به مصوبه مجلس و فقط تا ۳۰ روز است نه چهل سال ▫️روش اعتراض: • روش میتی کومانی نه ممکن است نه مطلوب • ذهنیت میتی کومانی، مطلوب امنیتی‌هاست ▫️فن آوری اجتماعی اعتراض مردمی: • ظرفیت‌های لزوم مشورت، حق افشاگری، حق تقاص و... • لزوم بازتولید حلف الفضول در جمهوری اسلامی/ توضیح ایده • سه دوره ارزش‌خواهی حزب‌اللهی‌ها: هیات‌ها، جهادی‌ها، مطالبه‌گری/ بدون مطالبه‌گری پت و مت میشویم • ظرفیت حرم‌ها برای بست‌نشینی‌های اعتراضی 📎پیوست ۱: نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم داری؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2257 (صوت) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2258 (pdf) 📎پیوست ۲: دگم نقد حاکمان؛ شهید بهشتی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2276 (pdf) ☑️ @m_ghanbarian ✅➡️ @fetye_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه نهم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian