eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
893 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 فضایل اخلاقی در جامعه با قانون و پیگرد ایجاد نمی شود ولو قانون و پیگرد برای حدود آن لازم باشد. آنچه روح قوانین در یک جامعه اسلامی است، ولاء مردم با اولیاء الهی است، همان که مودت ذی القربی نام گرفته است. این مودت و محبت حسینی در جامعه شیعی، رئوس اخلاق مثل سخاوت و شجاعت ساخته است؛ آیا می تواند عفاف هم بسازد؟! مهندسی معکوس سخاوت عراقی اربعین، شجاعت ایرانیِ انقلاب و دفاع مقدس به ما کمک می کند که بتوانیم از محبت حسینی، عفت عمومی هم بسازیم و آنرا ارتقاء دهیم. (در جلسه هفتم بحث "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار می شود!" به این مهندسی فرهنگی پرداخته شده است) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 فضایل اخلاقی در جامعه با قانون و پیگرد ایجاد نمی شود ولو قانون و پیگرد برای حدود آن لازم باشد. آنچ
۷-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
17.52M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود! / محرم ۱۴۰۱/ جلسه هفتم • جامعه اسلامی، جامعه ای با ولاء نسبت به هم و نسبت به اولیاء خدا ❗️ عفیف شدن جامعه با این ولاء این روح برای آن قوانین و الزامات است. ❓ چگونه محبت حسین(ع) برای جامعه فضیلت شجاعت و سخاوت ساخت؟ • مهندسی معکوس ایندو! ❗️ مهندسی معکوس برای ساخت عفاف از محبت! - ابتکار امام رضا(ع) ☑️ @m_ghanbarian
🔴 چشمه فضائل در جامعه، "ولاء اهلبیت(ع)" است. "قوانین و الزامات" برآمده از آن و نگهبان آنند. نباید "جوی" را جای "آب" قرار داد! جوی خالی، آبادانی نمی آورد. اهلبیت(ع) پس از افزودن ولاء و محبت جامعه اینگونه از آن محبت، "عفت عمومی" می سازند: ۱. امساک فرهنگی. الگوی ابتکاری امام رضا(ع). ۲. زکات فرهنگی. الگوی ابتکاری امام سجاد(ع). ۳. کفاره فرهنگی. الگوی ابتکاری امام کاظم(ع). توضیح این سه گام را در جلسه هشتم بحث "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود" بشنوید! اگر خواهان تفصیل بیشتر بودید به سلسله مباحث "موج سوم عشق" رجوع کنید. ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 چشمه فضائل در جامعه، "ولاء اهلبیت(ع)" است. "قوانین و الزامات" برآمده از آن و نگهبان آنند. نباید "ج
۸-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
26.02M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود! / محرم ۱۴۰۱/ جلسه هشتم • فسق یزیدی عده ای را رفیق و عده ای را قربانی می کند اما چشمه فضیلتها وقتی ساری شود، قربانی ندارد. • مثل خانواده که فصیلتش "رحمت" و "مودت" است و مهریه و حقوق و تکالیف، کالبد برای آن روح است؛ فضیلت های اخلاقی هم روح جامعه است و قوانین و الزامات کالبد نگهدار آن... • اهلبیت پس از افزودن ولاء و محبت جامعه در چند گام از آن محبت، "عفت عمومی" می سازند: 1⃣ امساک فرهنگی - نمونه ای الگو از امام رضا(ع) 2⃣ زکات فرهنگی - نمونه ای الگو از امام سجاد(ع) 3⃣ کفاره فرهنگی - نمونه ای الگو از امام کاظم(ع) تفصیل را در فایل صوتی بشنوید بیشتر از این را در سلسله بحث: موج سوم عشق بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔴جریمه روح بزرگ ☑️ @m_ghanbarian
🔴 عفاف حاکم، عدالت است! وقتی عفاف، لجام زدن به قوه و اشتهاء است، هرچه به نوک قدرت نزدیک شود، عفاف مهمتر می شود. آنجا که بیت المال و اعتبار و امضاء طلایی هست، مشتهیات هم بیشتر است، پس عفاف حاکم مهمتر است. اما قید زدن قوای حاکم، همان عدالت است. عدالت حاکم یعنی از قوا و توانش برای مشتهیات خود استفاده نکند. عدالت حکمرانی هم با این قید زدن به حاکمان تدارک میشود. (تفصیل را در جلسه نهم بحث "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود" بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 عفاف حاکم، عدالت است! وقتی عفاف، لجام زدن به قوه و اشتهاء است، هرچه به نوک قدرت نزدیک شود، عفاف مه
۹-حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود!.mp3
22.13M
⚠️ حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود! / محرم ۱۴۰۱/ جلسه نهم(آخر) • تحلیل فسق پساکفر از آیه ۵۵نور - ارتجاع، فسق یزیدی است! - سختی "یعبدوننی و لایشرکون بی شیئا" - اصل فسق پس از تحقق اجتماعی دین با ارتجاع خود نمایی می کند! • عفاف حاکم، عدالت او و حکمرانی اش است! • مشکلات موجود از آن مجموع نظام حکمرانی است نه یک بخش خاص (سخنی مهم از رهبر انقلاب) • برای عدالت حکمرانی، حاکم عادل باید محتسب بگذارد! -آقای رئیسی شعار "گشت ارشاد مسئولین" را داد امیرالمومنین(ع) اجرایش می کرد! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
♨️ کشف حجاب یزیدی❗️ برداشتی از جلسه۴و۶ مبحث: "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود"! / بخش اول • مقدمه ی لازم سخن محوری این مباحث این بود که "فسق پیشا کفر" داریم و "فسق پسا کفر". فسق اول همین گناهان انسانهای معمولی و شهروندان عادی است. فسق دوم، پس از ظلم و جور و انکار عملی آموزه های پیامبر(ص) و دین، شکل می گیرد؛ فسق یزید _که اینهمه در اعلامیه های نهضت حسینی مورد تاکید است_ فسق پسا کفر و پسا جور است. حزب اموی از "ویژه خواری"(استئثار) شروع کرد (دوره عثمان) ؛ بعد به "قاسطین" رسید، قدرت و سازمانی که بتواند با هر طرح عدالت خواهانه بجنگد و پیروز شود حتی اگر پرچمدار آن علی(ع) باشد! اینجا دیگر رسماً "طاغیه" (طغیان کننده علیه آنچه پیامبر آورده) میشود (دوره معاویه). پس از آن جور و تبعیض نهادینه شده و کفر عملی به آموزه های نجات بخش اسلام، به فسق علنی روی می آورد (دوره یزید)! • نکته مهم این است که این فسق هم حاکم است و بالتبع فسق را نهادینه می کند و هم آنرا دین، جا میزند! یعنی حرام، حلال می کند! لذا سیدالشهدا(ع) فرمود اگر مردم دچار حکومت یزید شدند وعلی الاسلام والسلام! حال به یک مورد از فرآیندی که دنبال حلال کردن حرام بود توجه کنیم: کشف حجاب! ✔️ مراحل سه گانه کشف حجاب اموی! 1⃣ حکم حکومتی بر کم حجابی کنیز! در دنیای گذشته کنیز یک دارایی بود و خرید و فروش می شد. کنیزِ مجرد با خریدن و ملک شدن بر صاحبش حلال می شد. از اینرو اگر کسی کنیز دیگری را می دید و می پسندید میتوانست از او خریداری اش کند. جامعه ای که کنیز و زن آزاد در هم داشت گاهی به زنان آزاد و بعضا متاهل، تعریضی مثل خرید کنیز می شد! این اذیتی برای زنان آزاد و بنیان خانواده بود. آیه ۵۹ احزاب دستور حجاب بیشتر به زنان آزاد داد تا با نحوه حجابشان(کاملتر) از کنیزان باز شناخته شوند و مورد اذیت و درخواست ها قرار نگیرند (یُدنینَ علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یُوذین). در فهم درست و اسلام ناب ائمه شیعه این حکم برای زنان آزاد، منعی برای کنیزان نداشت.۱ لکن خلیفه دوم از حجاب کامل کنیزان منع کرد و حتی پیگرد قضایی(شلاق) برایش نهاد.۲ این حکم حکومتی موجب شد دو سطح حجاب در جامعه شکل بگیرد. کنیزان حق نداشتند سر و گردن را کامل بپوشانند! ⬅️ تا وقتی کنیزان عمدتا از قبایل بادیه یا آفریقا و... بود این تفاوت عارضه جدی نساخت؛ اما با فتوحات و سرازیر شدن کنیزان ایرانی و رومی با زیبایی های خیره کننده وضع جامعه بهم ریخت! اموی های در این دوره حاکمان جامعه بودند اما همان حکم حکومتی خلیفه دوم را ساری و جاری می کردند! آثار آن در کنار پیدایش کنیزان آوازه خوان، شب نشینی ها و... در جامعه ملموس شد. 2⃣ آقازادگان هنجارشکن! فقدان عدالت اجتماعی، تقسیم تبعیضی بیت المال، اقطاع بخشی ها به خواص و...، تمرکز ثروت دست سابقه داران و حلقه های خاص را موجب شد. این بادآوردگی، آثار فرهنگی خود را برجای نهاد. پول توجیبی زیاد برخی دختران خواص، فساد زایید! حتی برخی جوانان بنی هاشم اهل شب نشینی و مراوده با خوانندگانی مثل عزت المیلاء شدند! • برای نمونه: عایشه دختر طلحه(نوه ابوبکر بود و عایشه ام المومنین خاله او) ۱۰هزار دینار(سکه طلا) پول توجیبی داشت! به گزارش تاریخ مرزهای حجاب در زنان آزاد را جابجا و به نوعی به قبل از۳۱ نور(ولیضربنَ بخُمُرهنَّ علی جیوبهن) برگرداند! بزم های مختلط نوازندگی و خوانندگی (نزدیک به پارتی های امروز!) می گرفت.۳ حاکم مکه خاطر خواه او بود و به تماشای طواف او آمده بود و تا عمره اش تمام نشد اجازه اقامه نماز در بیت الله را نداد! ⬅️ نمونه های متعدد از این سبک آقازادگی و ضرب آن در فرهنگ عمومی عفاف، مرحله دوم کشف حجاب یا کاهش حجاب را قابل قبول می کند. ☑️ @m_ghanbarian
♨️ کشف حجاب یزیدی❗️ برداشتی از جلسه۴و۶ مبحث: "حزب قاسطین به فسق یزیدی باردار میشود"! / بخش دوم 3⃣ ضیم یزید! یزید که بدترین آن آقازادگان هنجار شکن بود، مجمع پلشتی های بادیه ی حجاز و مدنیّت روم و ایران بود! سگ بازی و مسابقه با پرندگان و... را از بادیه و شب نشینی با خوانندگانی مثل سائب خاثر و مطربی و مستی با زنان را از روم و کسری گرفته بود! چنین فاسقی وقتی به سرکار بیاید طبیعی است منکرات را حلال کند. چنانچه آبجو را از بین مسکرات استثناء و حلال اعلام کرد! روز ورود سر اباعبدالله(ع) به دربار آنرا به مبارکی توصیف و صرف کرد!۵ • چنین کسی در حدود حجاب هم تصرف می کند، تیر خلاص را با گرداندن زنان حرم سیدالشهدا در شهرها و بازارها زد! ⚠️ توجه: • زینب کبری(س) "کشف وجوه" زنان اهلبیت (ع) را به یزید نه یک مامور جزء یا فرمانده میدان، نسبت می دهد: "قد هتکتَ سُتورهنَّ و ابدیتَ وجوههنَّ تحدو بهنَّ الاعداء من بلد الی بلد و تستشرفُهن المناقل و یتبرَّزن لاهل المناهل و یتصفَّح وجوههن القریب و البعید الغائب و الشهید والشریف و الوضیع و الدنیّ و الرفیع: تو(یزید) حجاب زنان اهلبیت را هتک و پاره کردی! تو صورتهای آنان را آشکار کردی! دشمنان را شهر به شهر به تماشا خواندی! عابران را مُشرف بر آنان قرار دادی و برای صاحبان منازل آنها(با صورت بدون رو بند) را نمایان کردی! نزدیک و دور، شاهد و شریف و پست، دون مایه و رفیع را به ملاقات چهره آنان آوردی"!۶ ⬅️ این یک کشف حجاب اجباری یزیدی (البته در حد برداشتن حجاب صورتها نه بیشتر) بر خاندان اهلبیت(ع) بوده که کمتر بدان پرداخته شده است! • یزید قطعاً از این کار تعمدی یکی از دو منظور پلید را داشته است: ۱. با این کار وانمود کند اینان کنیزند! که ملازم با کافر خواندن سیدمظلومان است! ۲. یا مرزهای بی حجابی زنان آزاد را با دختران رسول خدا(ص) _پس از آقازادگان فاسد_ جابجا کند! گرچه در بدو امر اولی بیشتر به ذهن می رسد لکن اثبات کفر برای سری که روی نیزه قرآن می خواند محال شد! به درخواست آن شامی سرخ موی که کنیزی یکی از دختران سیدالشهدا را زبان زد ناچاراً دست رد زد! • فرق کشف حجاب و در این است که رضا خان از زنان و دختران خود شروع کرد اما یزید، زنان و کنیزان خود را پشت پرده گذاشت و زنان اهلبیت(ع) را با آن وضع در بازارها کشاند! مقصود بالاصاله اش اگر ضیم و ننگ نهادن بر اهلبیت بود، مقصود تبعی اش جابجایی مرزهای حجاب زنان آزاد و شکستن مقاومتها در مقابل حرکت هنجارشکن آقازادگان هم بود! چیزی که رسوایی اش را ماجرای عاشورا مانع تحقق کامل آن شد! * (راه حل سه مرحله ای پیامبر(ص) و اهلبیت برای تحقق فضیلت ها از جمله حجاب در جامعه را در فایل صوتی جلسه ششم بشنوید) ........................................ پاورقی: ۱. از معتبرترین روایات این باب روایت ابی خالد القماط است که از امام صادق(ع) درباره پوشاندن سر کنیز پرسش می شود و می فرماید: اگر خواست بپوشاند اگر خواست نپوشاند! بعد الزام و اجبار بر نپوشاندن را به دیگران نسبت داده می فرماید: پدرم(امام باقر) می فرمود: کنیزان زده می شدند و به آنها گفته می شد که خود را شبیه به زنان آزاد(با حجاب کامل) نکنید. (وسائل ج۴ص۴۱۲) که اشاره به همان حکم حکومتی است. از همین جا برخی فقهاء برخی روایاتی که مضمونی غیر از این دارند را تقیه ای دانسته اند! ۲. معالم التنزیل فی تفسیر القرآن ج۳ص۶۶۴ و... ۳.حیاة الامام زین العابدین باقر شریف قرشی ج۲ص۴۱۱ ۴.مسعودی می نویسد در دوره او غنا در مکه و مدینه رایج و شراب خواری علنی شد!(مروج الذهب ج۳ص۶۷) ۵.ر.ک: عیون اخبار الرضا(ع) ج۲ص۲۲ و الفقیه ج۴ص۴۱۹ ۶. الاحتجاج ج۲ص۳۰۸ ☑️ @m_ghanbarian
▪️ سوره | فصل کوفه 🔻 موضوع شب سیزدهم: روانشناسی اجتماعی کوفه 📌 مسعود دیانی در سیزدهمین قسمت فصل جدید سوره، میزبان محسن قنبریان، پژوهشگر دینی خواهد بود. 🗓 پخش: چهارشنبه ۱۹مرداد، ساعت ۲۲، شبکه چهار بازپخش‌: پنج‌شنبه ۲۰مرداد، ۹ و ۱۶ @Sooreh_tv4
💢 به میر حسین! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian