eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
892 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام4⃣ ⁉️سوال: بسمه تعالی حرف های آقای قنبریان تو حوزه ... مطرح شد و استقبال شد .. ولی یک نکته که موافقین و مخالفین حرف ایشون مطرح کردن این بود که چرا اسم کسی را آوردند و اگر استفاده از اسم نمیکردن خیلی بهتر بود و شامل افراد بیشتری می شد... دیگه اینکه چرا علنی؟ آیا اگر نوشته به خودشان داده میشد اثرگذاری بیشتر نبود؟ حالا ما منتظر هستیم اگر نکته ای هست لطفا بفرستید که شبهات بین بچه ها از بین بره...(ادغام دو پرسش). ❗️جواب: 🔻۱. حرفهای کلی درباره اشرافیت مذهبی زده شده بود اما باید استدلال خاص برخی خوبان را هم شنید برای حفظ امانت اصل حرف آنها نهاده شد و نقد شد. اگر با عناوین "بعضی بزرگان"، چنین گفته و چنین جوابش است هم نوشته میشد در فضای رسانه ای معاصر مرجع ضمیر کاملا روشن میشد و فرقی نمیکرد. 🔻۲. به لحاظ ترویجی تا اندیشه ای پیوست فکری و فرهنگی بر دیگر نظرات نزند دیده و بررسی و احیانا قبول و سپس گفتمان نمیشود و چون ضرورت گفتمان سازی در این خصوص(اشرافیت مذهبی) برای انقلاب جدی است ناچار غیر از کلی گویی باید با حفظ اخلاق و منطق پیوست هم زد. 🔻۳. نکته مهمتر که پشت اینجور سؤالات هست این است که مگر نقد حرفها و حتی نقد شخصیت بزرگان سیاسی-فرهنگی چه ضرری دارد؟ باور کنید به حسب علوم اجتماعی موجب افزایش اعتماد عمومی میشود نه بالعکس: از گفتار و رفتار بزرگان در قیاس با بینات گاهی شبهاتی در ذهن افراد پیدا میشود. قلبها برای همراهی و تبعیت تمایل دارند اعمال و حتی نیت های بزرگان خود را راستی آزمایی کنند لذا گاه مواردی، نقض پنداشته شده، "شک" حاصل میشود. تنها راه و "منحصرترین روش" برای رفع ذهنیت جامعه و افراد، همراهی افکار عمومی و استمرار اقبال قلوب، تنها و تنها ، "تعامل زبانی پایین به بالا" است. لذا رهبر انقلاب انواع این تعامل زبانی (نقد و انتقاد، مناظره، پرسش و پاسخ) را نه فقط جایز بلکه لازم و "واجب" میشمرند. آیا "بحران اقناع" کنونی در جامعه و جوانان را نمی بینید؟ هزار سؤال بی جواب -حتی بنظر ما پیش پا افتاده- که جوان را از پا انداخته، اغلب بخاطر ترک این تعامل زبانی بین عوام و خواص و مونولوگ شدن(سخن یکطرفه) بجای دیالوگ(دوطرفه) بین مردم و خواص است. یک جوان کجا سؤال و اشکالش را از خطیب جمعه بپرسد که اخلال در نماز نباشد و هتک او نباشد؟! اگراز خطبای معروف کشور بود کجا خصوصی او را ببیند؟! تلمبار این اشکالات ذهنی و نقدهای پنداری بسیاری را از این خواص دور کرده است. لذا احساس میکنم خود زنده شدن فرهنگ سؤال و جواب و نقد و پاسخ از پایین به بالا آنگونه که برای مطهری و بهشتی و...در دهه ۶۰ بود اهمیتش از موارد نقد(حرم امام و...) صد چندان است. بنده همسنگ شاگردان آیت الله جزایری هم نیستم چه رسد به ایشان، اما اگرمثلا خود ایشان بنده نوازی کرد و پاسخ این نقد را نگاشت، جامعه رسانه ای درباره او چه قضاوتی میکند؟ تا وقتی بی محل بگذارد یا به برخی هواداران متعصب واگذارد یا مثل برخی همسنگرانش به دادگاه بکشاند!؟ 🔻۴. وقتی رهبری از "لزوم" نقد خود و مسئولین و منصوبین و لزوم تحمل و نقد پذیری متقابل میگوید، طبیعتا آن نقد، کلی نمیتواند باشد. رئیس قوه قضائیه -مثلا در بیان ایشان- نمیتواند کلی و با اشاره باشد.درحالیکه او هم مجتهدی لازم الاحترام است. 🔻۵. اما علنی و غیر علنی، به نظرم معیاری دارد. گفتار و رفتار علنی، نقد علنی می طلبد و مخفی، نقد مخفی. آیا شما نقد یک کتاب را به نویسنده اش میفرستید؟نقد یک فیلم را به تماشاگر میگویید یا کارگردان؟! نقد یک اندیشه یا نظریه هم همینجور است. یک دو گانه دیگر را هم اضافه کنید که مومنین نسبت به ارزشها دو وظیفه دارند: الف)اصلاح فرد ب)دفاع از ارزشها در فضای عمومی با غلبه حجت. در اولی مراتب نهی از منکر حاکم است. اصلا اگر احتمال تاثیر بود، طرح میشود اما در دومی چنین مراتبی نیست. برای نمونه در گروههای مجازی اگر کسی به ارزشها تعرضی کرد شما بخاطر ابطال آن و غلبه حجت در اثبات ارزشها در همان گروه وظیفه دارید، ولو آن فرد اصلاح نشود. مساله ما اولا بیان در فضای عمومی جامعه بوده است که نقدش باید به مخاطبان برسد. ثانیا بحث اثر گذاری یا اصلاح آن بزرگوار نبوده ،چون ممکن است این بیان، نظر اجتهادی ایشان باشد. در این صورت برای خودشان محترم و تقلید از دیگری برایشان حرام است. پس اصلاح خیلی معنا ندارد اما جامعه حق دارد این نظر را در کنار شاخص هایی مثل امام ببیند تا بتواند انتخاب کند. لذا علنی نقد میشود. بنده ی کوچک نیز آن قسمت مربوط به اهواز و ایشان را که اقلا به آن شکل نگاشته شده ام علنی نبود، علنی نکرده برای خودشان -که چون پدر معنوی برای خود و همه طلاب خوزستان می بینم-فرستادم. ☑️ @m_ghanbarian _______________ امام خامنه ای: نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجن‌پراکنی حرام است ۶ دی ۹۶
⚠️تعارض آشکار امروزه بین بیانات امام و ابنیه امام! ☑️ @m_ghanbarian
⚠️توسعه حرم الزاما به معنای مطلاسازی نیست. #برچسب_ممنوع! ☑️ @m_ghanbarian
🔰 جمکران مطلوب 🔺حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی شمس الدین از ملازمان حضرت آیت العظمی بهجت در کتاب "غزل های بی انتها" صفحه 198 خاطره ای باعنوان "جمکران مطلوب" آورده اند که راهگشاست . 🔺خلاصه اش چنین است: "چندی قبل مقام معظم رهبری به ملاقات حضرت آیت الله العظمی بهجت رفتند از جمله مطالب این بود که فرمودند: امام عصر (ع) فلانی و فلانی (که ایشان نام آنها را نفرمودند وبه همین لفظ گفتند فلانی و فلانی) فرمودند: بگویید این همه مسجد جمکران را زینت نکنند چون این تزیینات موجب میشود که ما کمتر به آنجا بیاییم! بگویید برای آسایش زائران تلاش و سعی کنند." 🔺خب ما دوست داریم امام عصر(ع) در مدارس علمیه وموسساتمان، در هیئتها و مساجدمان هم بیایند و به متدینان و طلابمان عنایت داشته باشند پس باید از تشریفات اضافی در این اماکن و اشرافیت مذهبی اجتناب کنیم. 📌 (بقیه را در سخنرانی "امام خمینی و اشرافیت مذهبی" ۹۶/۳/۱۴ بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
💢شورش لئیم ، نجابت کریم 🔷اخیرا یکی از مراجع عظام قم به رئیس مجلس فرمود: "آنکه روسری خود را برسرچوب می کند با قرآن مخالف نیست بلکه با این شرایط کشور مخالف است. پیغمبر فرمود کشوری که مشکل مالی داشته باشد دینش در خطراست..." http://yon.ir/C66VW 🔷با این بخش فرمایش که اینها مخالفت با قرآن نیست موافقم. اما بنظرم به آیت اللهِ کم نظیر و مهذب ما در صغرای قضیه اطلاعات درست نرسیده است: 🔸زنان بسیاری بخاطر مالی، بیکاری، حقوق معوق شوهران معترضند اما با کامل در تجمعات آمدند. 🔸درمقابل، این کشف حجاب ها اصلا نه بخاطر مسائل مالی بلکه از سوی طبقه فرادست و بخاطر بیشتر است. 🔷بگذارید کمی برای مردم عادی توضیح دهم یک استدلال فقهی یا فلسفی چگونه شکل میگیرد: اول یک حکم کلی(که کبرا نام میگیرد) را از برهان یا قرآن و حدیث می آورند. بعد حکمی جزیی(که صغرا نام میگیرد) را بدان ضمیمه کرده، نتیجه می گیرند. مثلا اینجا آن فقیه گران سنگ، کبرا را از این روایت پیامبر(ص) آورده که فرمود: "اگر نان نباشد مردم نماز نمی گزاردند و واجبات الهی را اداء نمیکردند"(الکافی ج5ص73). صغرای حکم را از مخبر یا اخباری می شنوند که عده ای در تهران کشف حجاب میکنند و روسری خود را بر چوب میکنند. بعد آن نتیجه را میگیرند که خواندید. نکته حائز اهمیت در نحوه دریافت صغرای استدلال است: در فلسفه گاه این صغرا، از علوم تجربی گرفته می شود و در فقه، گاه از عرف و بازار و اخبار و...گرفته می شود. از این رو اگر این صغرا مخدوش شد، استدلال عقیم میشود. مثلا استدلالات فلسفیِ مبتنی برمقدمه ای از هیئت بطلمیوسی، پس از کپرنیک نیاز به بازسازی یافت. همچنین استدلالات فقهی مبتنی بر اخبار درست تر از خیابان های تهران و تبریز در جریان مشروطیت، موجب شد نظرات و فتاوای برخی اعاظم نجف در مشروطیت تعدیل شود و برخی حتی کتاب خود در حمایت از آن را در بازار جمع کنند. از همین جاست که زمانه شناسی و "بودن در بطن حوادث جامعه"، عالم را از تهاجم لوابس و شبهات مصون می کند. 🔷درباره موضوع اخیر جا داشت کنار اخبار ، اخبار اعتراض همسران کارگرانِ از کار بیکار شده و حقوق به تعویق افتاده(در بافق و...) هم به ایشان می رسید. که از قضا همه با وجود گرسنگی، باحجابند! تازه زنان فقیر بسیاری در حوالی سیستان کرمان و مناطق آل صافی و عین دو اهواز و... هنوز اعتراض کردن هم نیاموخته اند و با کرامت در فقر و نداری با 45000تومان یارانه شان صبر می کنند اما پوشیه بر صورت دارند! 🔷مشکل دختران خیابان انقلاب از قضا کاملا برعکس، خاستگاهش دارائی و توانائی است. بی خیال اینکه حامی فیس بوکی آنها 231هزاردلار از bbg(شورای مدیران خبررسانی وابسته به دولت آمریکا) گرفته بود و اسنادش منتشر شد. بی خیال از دادن بسته چک پولهای 50000از سوی برخی فتنه گران به یکی از آنان(مریم شریعتمداری) -البته به بهانه عیدی- که یکی از زندانیان 88 در مصاحبه با ژیلا بنی یعقوب اعتراف کرد. و بی خیال های جهات دیگر سیاسی این حرکت، از 29دستگیر شده این ماجرا میشود طبقه اجتماعی اقدام گران را فهمید. عمدتا طبقه بورژوا و بالانشینی که پی آزادی بیشترند. لذا در تهران -سرمایه دارترین و بودجه خورترین شهر ایران-و بعضا در حوالی قیطریه صورت می گیرد. و پشنهاد 10000000تومانی اش به ستاره های سینما میشود! با این اطلاعات میدانی آنوقت آیت اللهی که من می شناسم و در پاکی و طهارت جان کم نظیر است شاید به این روایت در کبرای استدلال تمسک میکرد و نتیجه بهتر و مغفول تری می گرفت: "بپرهیزید از شورش کریم، وقتی گرسنه شود و از شورش لئیم وقتی که سیر شود" (امیرالمومنین/نهج البلاغه/ترجمه فیض الاسلام ص1111). 🔷آنوقت به رئیس مجلس هشدار در تقسیم سرمایه های کشور می داد تا دو استان به تنهایی 80%سرمایه کشور را نداشته و بقیه در محرومیت باشند. امسال ایام نوروز برخی علماء وارسته(البته نه تراز اول) در مناطق محروم حاضر شدند کاش علماء تراز اول هم تابستان یا تعطیلات نوروز جای بیتوته دوماهه و سه ماهه در مشهد یا مناطق خنک تر، سری به مناطق محروم و فقیر می زدند همانجاهایی که آیت الله سیستانی از خانه بسیار فقیرانه اش در نجف خبرشان را دارد و سفارش آنها را میکند.(مجله عصر اندیشه ش۱۶ص۸۷) آنوقت دل پر رافت برخی از این بزرگان که بخاطر در جامعه گریه اش می گیرد و شکوه ی یک کارگر، منقلبش می کند با دیدن این "صفحات الاعیان" تحولات عظیمی در "صفحات الاذهان" ایشان درفقه و حکمت پدید می آورد. 📝محسن قنبریان ۹۷/۱/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
بعثت یعنی تو هم پیغمبر شو!.mp3
7.66M
سخنرانی عید مبعث ۹۶ 🌐بعثت یعنی تو هم پیغمبر شو! ☑️ @m_ghanbarian
🌐 بعثت یعنی تو هم پیغمبر شو! 🔸"بعثت" از بعث به معنی برانگیختن می آید به مفهوم این است که انسان برانگیخته بشود ،انقلاب اتفاق بیفتد و اول این انقلاب در درون خود پیامبران اتفاق می افتد و بعد در بیرون . اول در درون تحول پیدا میکنند،زیرو رو می شوند و دیدشان نسبت به همه چیز عوض می شود بعد عالم را عوض می کنند. 🔻 کودکی بود در مکه برحسب ظاهر یتیم بود پیش دایه و عمو بزرگ شده بود اما یک وارستگی هایی از خود نشان داد،پاکیزه بود،اهل حیا بود،راستگو بود،امانت دار بود(قبل ازاینکه پیامبر بشود)در ۴۰سالگی وقتی وحی بر او نازل شد این تحول درونی به اوج خودش رسید و پیغمبر شد و برگشت و شروع کرد به درست کردن همه چیز. ❗️این لحظه ای که برمیگردد پیش مردم، نوجوان ها و جوان ها اولین هابودند که به او گرویدند. میدیدند حرفهای درستی میزند،یک پلشتی هایی در زندگیشان بود که او آمد و گفت درست آن این است .دلها جذب شد. همان گونه که پیغمبر با رویت جبرائیل متحول می شود و انگار آدم جدیدی می شود،برانگیخته می شود و انقلابی دراو رخ میدهد که میخواهد در کل عالم انقلابش را بگستراند،این آدم هایی که می آمدند رسول الله را ملاقات میکردند انگار جبرائیل را ملاقات میکردند. در درون آنها هم انقلاب شروع می شد،در هرکدام یک مبعثی اتفاق می افتاد. ❓ما در مبعث چه چیزی را جشن میگیریم؟ برداشت اول:سالگرد میگیریم برای مبعث پیامبری که از بین ما رفته. یک اتفاقی است در تاریخ . برداشت دوم:مواجه با یک پیغمبر و اتفاق بعثت در درون خودمان و این انقلاب در ما بوجود بیاید. ❗️پیامبر در مبعث شیرینی توزیع نکرد،بلکه پیامبر از حرا برگشت،پیغمبری توزیع کرد. هر کس که اورا ملاقات می کرد و ایمان می آورد یک پیغمبر می شد. تنوع این پیامبرانِ کوچک اطراف پیامبر خود تماشاییست. 👈بودند کسانی که هیچ نداشتند وبودند کسانی که همه چیز داشتند و این دو میخواستند مومن باشند. این بعثت های درونی است. ✅انقلاب درونی هر زمان که اتفاق بیفتد همان روز جشن مبعث ماست. ⚠️در شب مبعث شما دعوت شده اید شیرینی پیغبر شدن را بخورید نه چیزی کمتر. ❇️فضل بن اسماعیل هاشمی،پدرش به امام صادق ع گفت:من شکایت دارم از خانواده ام،خانواده ام در دین داری خیلی وضعشان خراب است،دین را سبک می شمارند. امام صادق ع فرمودند:این جریانی تازه نیست،تو تنها نیستی که خانواده ات اینگونه اند،خیلی زمان ها(صدراسلام)خیلی ها بودند که اینگونه بوده اند. خدای تبارک وتعالی برای هر خانواده ای"حجتی"قرار داده(پیغمبران خانگی)خداوند متعال روز قیامت به وسیله ایشان حجت می آورد. خداوند به اهل خانواده در روز قیامت میگوید این شخص در خانواده شما حجت بود آیا ایشان رادر میان خود ندیدید؟آیا رفتار و کردارش را ندیدید؟ ❗️نوجوان حق دارد خطا بکند اما وقتی احساس پیغمبری بکند،رعایت میکند. در جمع ها حضور پیدا میکنند و با رفتارشان حیا و خوبی نشان می دهند. خدا در قرآن میفرماید:بعضی از پیامبران راکه میفرستم کمکشان میکنم.(خانواده را در سختی قرار میدهد. خانواده به پیغمبر رجوع میکنند.) ⚠️داستان شهید علی بلورچی را هم خودتان مطالعه کنید. در خانواده ای بهایی،پیغمبر بود.(خودسازی برای نوجوان ها) 👈جشن مبعث واقعیتش برای ما تقسیم پیغمبری است و ما هر جا که هستیم برگردیم و پیغمبری را شروع کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
🌀چالش شعائر! ✅ این فهرست اجمالی را ببینید: 1⃣ آیت الله وحید خراسانی 22فروردین97 برای تعطیلی 25رجب -شهادت امام کاظم(ع)- بخاطر تعظیم شعائر برای جمهوری اسلامی خط و نشان کشید و گفت: "اگر شهادت این امام تعطیل رسمی نشود ما مالیات به این حکومت گمراه نمی پردازیم"! در مقابل این، نظر مقام معظم رهبری در سالها پیش قرار دارد که اساسا راه اندازی سینه زنی [اقل مرادشان، همان دسته عزا] برای مثل امام کاظم(ع) را لازم نمی دانند! چه رسد به تعطیلی آن روز. این تقابل نظری در تعدادِ ایام عزاداری هم وجود دارد. از سویی آیت الله شبیری زنجانی۹۲/۱۲/۲۱ (در آستانه عید نوروز و فاطمیه) از دهه سازی های عزا گلایه کرده و گفتند: "همینطور پشت سرهم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد... حدیث خاصی راجع به مدت عزاداری ها وجود ندارد از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهلبیت(ع) خلاف شرع است اما اینکه چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند... جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه دارد" اما آیت الله وحید خراسانی نزدیک همین ایام در پاسخ به سؤالی درباره آغاز و پایان ایام فاطمیه می گویند: از روز 13جمادی الاول شروع میشود تا روز 3جمادی الثانی که تعطیل است و اوج سوگواری در آن روز است[یعنی دودهه]! ⚡️ادامه متن را در فایل زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
ناز و نیاز6 مناجات الشاکرین.mp3
9.74M
🍀ناز و نیاز 🔺شرح مناجات خمسه عشر 6⃣ مناجات ااشاکرین ☑️ @m_ghanbarian
🍀ناز و نیاز 🔺شرح مناجات خمسه عشر 6⃣مناجات الشاکرین _______________________________ 1⃣سرما خوردگی روانی 🔴امروز افسردگی خفیف روانی به اندازه سرما خوردگی جسمانی شایع است. 💠برخی از علائم آن: ▫️هرروز احساس غمگینی، پوچی و بی خاصیتی ▫️کاهش علائق و احساس لذت نسبت به فعالیتهای روزمره. ▫️احساس بی ارزشی یا گناه افراطی ▫️کاهش توانایی تفکر و تمرکز و بلا تصمیمی تقریبا در هر روز. ▫️خستگی شدید روزانه. ▫️فکر خودکشی یا فرار از مسئولیت ها و... ☑️ریشه عمده ی این ناهنجاری های روانی افکار و احساسات منفی است: 🔘همه چیز را سیاه دیدن ، عینک بدبینی داشتن ، مبالغه در بدی ها و درشت نمایی مشکلات و بی توجهی به جهات مثبت و برچسب منفی به خود زدن مثل با زنده ام ، بی عرضه ام و ... و احساسات منفی خود را مساوی با واقعیت گرفتن و امثال این افکار و احساسات منفی علت پیدایش آن است. 2⃣مدیتیشن شکر! 🔴متأسفانه علوم انسانی سکولار شده اند. تکنیکهای درمان برای یک مسأله روحی-روانی منفک از اعتقاد است. یعنی چه هندو و چه بی دین چه مسلمان یک راه حل برایشان ارئه می شود و این هم حُسن علم گرفته می شود! 🔶در حالیکه چگونه اعتقاد_که عنصر اصلی روح ماست_هیچ اثری در هنجار های ما ندارد؟! 💠راه حل امام سجاد(ع) برای چنین عارضه هایی ایجاد حس و حال شکر است این چاره اصلی افسردگی و دهها عارضه دیگر است و شکر نیاز مند به اثبات خدا و ایمان به اوست و فاقد ایمان نمی تواند بهره وافر آنرا ببرد. 3⃣سه گام ایجاد حالت شکر 3⃣-1⃣یقظه شکر 🔸شده چیزی گلویت بپرد نفس تنگ شود تا آستانه خفگی؟! وقتی از مرگ نجات یافته تنفس تازه می کنی یقظه شکر همانجاست! 🔸نفس بهترین چیز در عالم احساس می شود و خدای مهربان قدر دانی می شود. 🔸اگر تشنگی مفرط هم بیابی و به نوشیدنی ها برسی سراغ آب می گیری و می بینی طعم حیات دارد و ... 🔸از یک آزمایش مشکوک وقتی ترس بیماری خطرناک وجودت را می گیرد و بعد با آزمایش های دقیق متوجه می شوی سالم هستی همان احساس خوب شکر را می یابی! 🔶تا حالا دقت کردی چرا این حال خاص شکر گزاری وقتی در پس این حوادث پیدا می شود؟! 🔸دلیلش وفور نعمتها و تداوم و استمرار و پی در پی بودن آنهاست آنقدر که مجال شکر نمی گذارد!: 🔶"خدایا پیاپی آمدن کرمت، برپا داشتن شکرت را از یاد من برد! فراوانی بخششت مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت مرا از یاد اوصاف نیکت باز داشت و پشت سر هم رسیدن نعمت هات مرا از گسترش خوبی هایت درمانده نمود" 3⃣_2⃣درک تقصیر خود در شکر واضح میبینی از خدا عقب مانده ای! خدا منتظر شکر فراموش شده ات ننشسته و پیاپی نعمت هایش را فرستاده. راستی همه ی ما سرطانی متولد می شویم و خدا برخی را شفا می دهد یا بر عکس؟! پس چرا برای شفای دائمی تشکر نداریم؟! 🔷این اظهار رکن دیگر حالت شکر است: 🔹"این است جایگاه آنکه به برازندگی نعمت های تو و در برابر آن به کوتاهی خود اعتراف دارد و به زیان خود و سستی در بندگی و هدردادن نعمتها گواهی می دهد و تویی دلجو، مهربان ، نیکوکار و کریم"... 🔷الهی تصاغر عند تعاظم الائک شکری و تضائل غی جنب اکرامک ایای ثنائی و نشری: 🔹خدایا در برابر بزرگی نعمت هایت ، سپاسم کوچک می نماید و در کنار اکرامت بر من ستایش و گزارشم از آن خود را پست و ناچیز نشان می دهد" البته اشکال ندارد بلکه زیباست که در همین حال تقصیر هم آرزوها و خواسته هایت را بخواهی و امام نعمت ها را بخواهی... 3⃣_3⃣خود را غرق نعمت ببین و شعر بگو. 🔷اگر دو قدم قبل را خوب برداشته باشی الان باید وفور نعمت ها را یافته و خود را غرق نعمت ها و احسان ببینی و اینقدر که شکفته شوی و رقصی زیر پوستت بیاید و شعرت بیاید: 🔹"نعمت هایت از انوار ایمان زینت هایی به من پوشاند. 🔹لطایف نیکی ات خیمه هایی از عزت بالای سرم افراشت. 🔹عطاهایت گردن بندهای زیبنده ای به گردنم افکند که هرگز باز نشود..." 💠برای پیشگیری از افسردگی ها اقلاً هفته ای یکبار حالت ویژه شکر را برای خود و خانواده ات تدارک کن و خدایت را سپاس بگو! ☑️ @m_ghanbarian