eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
766 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ یکی فدای همه! ⭕️ نامه و احمدی نژادی ها را خوانده اید؟: مجلس، دولت، قضاییه، اصول گرا، اصلاح طلب و... همه فاسدند و اجازه خدمت به نمی دهند! ⭕️ این حرفها قرار بود در مناظرات انتخاباتی توسط احمدی نژاد زده شود! تا خود را منجی ایران تا ۱۴۰۰ نشان دهد. ⭕️ آن روز رهبری در جواب مشورتش، آمدنش را به صلاح خود او و کشور ندید و از شدن گفت! او و دوستانش دو قطبی را، دو قطبی های متعارف انتخابات ها دیدند و باز توجیه کردند که بدون ما هم دو قطبی می شود و آمدند و رد شدند. در حالیکه دو قطبی منظور رهبری ظاهرا: "احمدی نژاد-همه نظام" بود! چیزی که امروز در آیینه نامه ها پیداست. یادم هست در همان بیان رهبری از خلق افراد و آشنایی با آنها در صدها جلسه نشست و برخاست گفت.👇 ⭕️ اما یک تفاوت اساسی بین آن روز و امروز: اگر رهبری درآن مشورت و خیرخواهی به او درباره نیامدن چیزی نمی گفت و او آمده و در انتخابات میماند، باز همه را در جنگ با خود میخواند جز رهبری. باز همه سیاه بودند و بد جز خادم ملت! اما مخاطب جملات و حملات همه ارکان نظام و جناحها و... می شدند جز رهبری! لکن مصلحت سنجی رهبری برای نظام و کشور در آن روز موجب شد احمدی نژاد همان سیاه نمایی ها و رجزها را امروز در خیابان های مجازی بخواند و البته خطاب به رهبری! و البته با اضافاتی مثل مهندسی انتخابات و بدی شورای نگهبان و...! این است معنای یکی فدای همه! و البته لازمه ولایت! 📝محسن قنبریان ۹۷/۱/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
‼️تحلیلی جامع تر درباره موج جدیدی که با دو ویژگی: ✅خبر از فروپاشی سیاسی یا اجتماعی ✅انگشت اتهام هم به سمت نظام بخصوص رهبری از اسفند۹۶شروع شده است و در پست "حساس نشو!" طرح شد به زودی در این کانال ارائه خواهد شد. منتظر باشید ☑️ @m_ghanbarian
⚠️حساس نشو! ✅ این روزها سنسورهای ادراکی ام سر دو مفهوم رسانه ای حساس شده است: 1⃣تحلیل-پیشگویی هایی مبنی بر سقوط و فروپاشی نظام! 2⃣تعابیر موهم خطای ! برای 1⃣ این نمونه ها دم دست است: 🔺فوکویاما اسفند۹۶ در نشست جهانی حکومت در دبی از یک "انقلاب اجتماعی" و "نوعی انفجار" در ایران گفت! 🔺 ۱۳اسفند در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس از "یک نوع نارضایتی عمیق" ، که "لحظه به لحظه اتحاد جامعه را می گسلد" گفت و افزود: "باید به نجات ملی بیاندیشیم"! 🔺سه روز بعد هم وارد شد و در کسوت یک مسئول نه حاشیه نشین، اینجور همان را خوانش کرد: "ما امروز در یک کشتی نشسته ایم و اگر بخشی ازکشتی تخریب شود همه کشتی با هم غرق می شود"! 🔺اسفند، ماه رسانه ای شدن نامه ها و پیامهای هم شد که تقریبا مثل ترجیح بند با ادبیاتی دیگر وعده تغییری اساسی و بنیادین به نفع ملت را با تاکید بر قید "به زودی" میداد! 🔺سرکار آمدن جان بولتن صاحب شعار: ایران سالگرد ۴۰سالگی اش را نمی بیند! برای 2⃣ این نمونه ها را الان در ذهن دارم: 🔺رسانه ای کردن ویدیو معنا دار "داری اشتباه میکنی کاپیتان" ساخت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری توسط آقای آشنا 🔺معنا تر شدن جواز نقد امام زمان و پیامبر در سخنان روحانی 🔺موج رسانه ای احمدی نژادی ها درباره برخی سخنان رهبری (بخصوص سخنان حرم رضوی) و القاء اینکه رهبری اشتباه میکند. 🔺یادداشت در روزنامه شرق که "رئیس جمهور" و "جمهوری"، رهبری است و حتی با پارلمانی شدن نظام هم چیزی عوض نمیشود. 🔺جواب به و نقد صریح و تند رهبری و برگرداندن اشکالات به ایشان. ✅واقعا چه خبر است؟ به تعبیر دیگر آیا خبری هست؟! واقعا ما با یک اتفاق نظر نخبگانی و اجماع علمی مواجهه ایم یا توافقی نانوشته اما سیاسی؟! جالب اینکه هیچ اتفاق نظری بین بیانگران مطلب اول در نتیجه گرفتن مطلب دوم نیست: فوکویاما ریشه ناآرامی ها را "محیط زیستی" و خاتمی علت نارضایتی های عمیق را "تنگ تر شدن دایره خودی ها" و روحانی عامل غرق شدن همه کشتی را "نقد و تخریب دولت" میداند! و احمدی نژاد تغییراتی از جانب رهبری(نه در جناب رهبری) را راه نجات میشمارد. ✅اما به موازات القاء احتمال قریب الوقوع و سقوط ، مطلب دوم شایع شد که انگشتها به سمت رهبری برود! سخن سر عصمت و مصونیت از خطای رهبری، عدم نقد ایشان یا حتی بی نیازی تغییراتی از جانب ایشان نیست. به تعبیر دیگر سخن سر نقاط و اضلاع برخی تحلیل های اشاره شده نیست سر هندسه و ترکیب کلی و هماهنگ آنهاست: "آیا واقعا نظام در حال فروپاشی است و مقصر آن هم رهبری است؟!" این هندسه و ترکیب همزمان آن دو خط رسانه ای است و به نظر میرسد بیش از علمی بودن، سیاسی است. ✅همین جامعه چند ماه قبل، پیروزی و اقتدار خود علیه داعش را عمومی جشن گرفت و آن را از رهبری دانست. همه معترضان دیماه، ۴۲هزار نفر بودند که همان روزها با حضور میلیونی مردم در حمایت از نظام از حالت براندازانه به ابراز گله مندی از مسئولین تغییر یافت. قبل آن در ۹دی و بعدش در ۲۲بهمن این حضورها پای نظام تجلی کرد. ✅آیا درخواستهای کدخدا برای های منطقه ای و تهدید به خروج از برجام علت این موج رسانه ای نیست؟! آیا کار درست یا غلط دربرخورد و نحوه برخوردش با محفل احمدی نژاد بهانه افزایش این موج نیست؟! آیا احتمال پشت پرده ای بین دولت و اروپایی ها که روی خط قرمز رهبری صورت گرفته و دارد علنی میشود، پس آمد این پیشران رسانه ای نیست؟ آیا در مقابل آرایش جدید کاخ سفید، القاء این دو مطلب به جامعه -حتی اگر بفرض محال درست هم می بود- به صلاح مردم و کشور است یا کمک به طرح در دست اقدام ترامپ می باشد؟! اولویت دادن به نقد رهبری با چاشنی اشتباه کرده و میکنی، باعنوان کسی که انگشت اشاره اش در شرایط حساس و خطرناک مردم را به اتحاد و جانفشانی پای کشور میکشاند، چه منطق یا پشت پرده ای در این شرایط حساس دارد؟! اولویت دادن به تقصیر احتمالی او با عیان بودن سهام تقصیر دیگران و اوج گیری گلایه ها در دوره مدیریت برخی مسئولان غیر همراه با رهبری، از چه نقشه و تدبیری خبر می دهد؟! ✅راستش سئوالات بیشتری هم دارم اما در جوابش قرص و قاطع نشده ام فقط حساس شده ام. منتظر زمان و شواهد می مانم. 📝محسن قنبریان ۹۷/۱/۵ ☑️ @m_ghanbarian
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام1⃣ ⁉️پرسش: سلام میخواستم یه سوال بپرسم به حاج اقا انتقال بدین لطفا استاد عزیز چطور میشه بین این بیانیه شما راجع به حرم امام و آقای جزایری ، و اون کلیپ صوتیتون (شبهه حرم های طلا) جمع کرد... توی اولی میگید فقهای بزرگ گذشته شیعه به همون گچ کاری بسنده میکنن و اگر مطلا حرام نیس اقلا محل تامل و اشکاله... در کلیپ صوتی میگید گول این اراجیفو نخورید و پول بدید تا حرم بسازن! مسئله دوم(که مهمتره و بیشتر منتظر جواب اینم) خب حالا بیانیه دادین! که چی؟ (...) بعدش؟ حرم حضرت امام خراب میشه با پولش فقرا سر و سامون میگیرن و حرم بازسازی میشه؟ جلوی این ساخت و ساز گرفته میشه؟ چی میشه؟ چرا فقط به بسنده میکنید؟ ببخشید اگر لحنم تند بود منتظر جوابتون هستم از توی نه پی وی ممنونم یاعلی ❗️پاسخ: سلام ۱. دقیق خواندن و تامل کردن شرط یافتن مراد است. آیت الله جزایری در ویدئو میفرماید : "بگوییم حرم امام رضا(ع) چقدر طلا داره استغفرالله!" چنانچه در متن هست دنبال بیان این مساله ایم که جواز یا استحباب طلاکاری مساله ای اجتهادی است و نظرات متعدد درش هست و اجماع هزار ساله ندارد. پس اگر کسی فتوایش غیر جواز شد انکار ضروری مذهب نکرده است. این حرف با اینکه الان اغلب فقهای معاصر طلاکاری را جایز بدانند قابل جمع است. در مقام تبلیغ و مساله گفتن هم همین فتاوای موجود را میگوییم و گفته ایم. (دقت کنید) ۲. شرط هر اقدامی اول فهم درست است. بحث خراب کردن حرم امام نیست بحث جلوگیری از خراب شدن فهم امام است. همین حرفها اگر دهه قبل در جامعه گسترده میشد شاید چنین بناهایی ساخته نمیشد. حالا اگر گفتمان غالب شود جلوی تسری آن به مصلاها و مساجد و حوزه ها و... را میگیرد پس گفتن و شنیدن و نشر دادن اثر دارد. ☑️ @m_ghanbarian
✅از تابستان گذشته که این ویدئو از آیت الله جزایری پخش شد سودای نقدش بود و مورد درخواست هم بود به خاطر مصالحی تاخیر انداختم تا حالا. بر آن فرمایش ۶نقد دارم که بخاطر حذر از حواشی خلاصه ای از آن ارائه نمیکنم تا فقط هر که حوصله دارد و مجال اندیشه دارد ملاحظه کند. @m_ghanbarian متن را در فایل زیر ببینید👇
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام2⃣ ⁉️سؤال: آیا نقد نماینده ولی فقیه در استان، زدن دست و بازوی توانای رهبری و ترور شخصیت ایشان نیست؟ آیا ماجرای دهه ۶۰ و ترور شخصیت یاران امام مثل مطهری و بهشتی که سپس به ترور فیزیکی آنها انجامید تکرار نمیشود؟ آیا زمینه ساز تخریب خود ولایت نیست؟ ❗️پاسخ: بین نقد "یک سخن" با نقد "یک شخصیت" و بین این دو با "تخریب" و ترور شخصیت فرق واضح است. نقد سخن، شرط عاقل زیستن است و عمل به دستور ائمه(ع): کونوا نقاد الکلام. نقد شخصیت یک فرد، نقد مجموعه دیدگاه ها و عملکردهای اوست. که چیزی از آن در نوشته بنده نیست و نکته کوتاهی هم که درباره اهواز بوده خصوصی برای خود آن عزیز فرستاده شده است. با عین حال خوب است همین سؤال را از خود حضرت آقا -که فصل الخطاب همه ماست- بپرسیم که آیا نقد نمایندگان و منصوبان ایشان (نه فقط نقد فرمایشی از آنان) ، زدن ولایت و مقدمه حمله به ولی فقیه است یا نه؟ میپرسم رئیس قوه قضائیه منصوب تر و بازوتر است یا امام جمعه یک مرکز استان؟ ببینید چگونه رهبری از ضرورت نقد این منصوبان میگوید! جای دیگر میفرماید: "خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت میشوم نه من از اینکه این حرفها زده نشود ناراحت میشوم"(۸۸/۸/۶) ما مسلمان به این اسلام و متولی به این ولایتیم نه آنچه تا نماینده جزء در عقیدتی یک ارگان را ولی فقیه کند و مصون از نقد نماید. مطهری برعکس به شدت استقبال میکرد آرائش نقد شود و خود بی رو دربایستی دیگران را نقد میکرد. این دیگران نه فقط دگر اندیشان و روشنفکران بلکه حتی برخی مشهورات حوزویان بود. او که با آثار مطهری مانوس باشد در کتابهای مساله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و مجموعه یادداشتها به نمونه های بسیار مواجه شده است. بهشتی عزیز با وجودی که مسئول قضایی کشور بود به توده ای ها و... رخصت میداد و خود سراغشان میرفت و با آنها به مناظره می نشست. این سخن که غیر گفته مطهری و بهشتی نباید زد، که تضعیف آنان یا امام است، مطلقا وجود نداشت. آنها با تواضع تمام نقد حرفهای خود را در تلویزیون و مراکز علنی تحمل کرده جواب منطقی می دادند. این سیره اقناع عمومی و در آمدن جوانان از فتنه های فکری و سیاسی آن دوران را موجب شد. اتفاقا کار از وقتی خراب شد که از این سیره دور شدیم. هر پرسش یا نقدی را تخریب خواندیم و حرکت منافقانه و زمینه ترور تلقی کردیم! و در مقابل هم جای نقد و مناظره، رو به شورش خیابانی و دست به اسلحه بردند! در ۴۰سالگی انقلاب جوان انقلابی حق دارد همان ارزشها را مطالبه و خود تعقیب کند. همین روزها برخی نمایندگان ولی فقیه در برخی استانها -دور از شأن آیت الله جزایری- بخاطر برخی تخلفات و اعتراضات مردمی از سوی رهبری محترمانه عوض شدند. اگر چه آن آقایان کار خود را کار ولی فقیه، و خود را بازوی او میخواندند اما ولی فقیه با آنها چنین مواجهه ای نکرد. البته چنانچه عرض شد بنده نقدی به شخصیت ارزشمند آیت الله جزایری در آن نوشته نکرده ام و صرفا نقد یک سخن ایشان شده است. وای برما اگر اینقدر را به کار منافقین دهه ۶۰قیاس کنیم. ممنون که باعث شدید این تلقیات غلط که باعث همه خبط و خطاها در مسئولین است هم نقد شود. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا به موسی بن جعفر(ع)، کاظم میگوییم؟ ➕علت مدارای حضرت امام با بنی صدر چه بود؟ ☑️ @m_ghanbarian
📍پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام3⃣ ⁉️سؤال: با خواندن نقد آقای قنبریان حدس میزدم مخالفین قسمت اول(حرم معصوم) را بهانه کنند و بحث را به حاشیه کشند و بقیه حرفها که اصل نقد است را نبینند. امروز پستی از آدم محترمی می خواندم که متلک های تقویت وهابیت به نقد ایشان زده بود(...) و به بقیه حرفها هم اصلا نپرداخته بود! سؤالم از آقای قنبریان این است با این وضعیت فکر نمیکنند طرح کردن قسمت اول به صلاح نبود؟ واقعا بیان کردن نظرات بعضی فقها اشکال کننده به طلاکاری، همراستایی با وهابیت نیست؟ ❗️جواب: ۱. منقول است در محاجه اخباری-اصولی ، علیرغم بحث های علمی و دقیق بین محققان طرفین، بعضی سر زبان عوام انداختند که اخباری ها چون (به حسب برخی روایات) آهن را نجس می دانند پس ضریح حضرت عباس(ع) را هم نجس می دانند! این شبهه در گستره اجتماعی بیش از نقدهای محققانه اصولیون، بر جمع شدن اخباریون کارگر افتاد! حالا قصه ماست. ۲. اگر متعرض قسمت اول (حرم معصوم) نمی شدم با موج سؤال مواجه بودم که پس حرم ائمه(ع) چرا طلاکاری و مجلل است؟! در مساله قرآن مطلا مواجه شده بودم. بنده فقط در مقابل این بیان آیت الله در تشبیه که: "کسی بگوید حرم امام رضا(ع) چرا اینقدر طلا دارد؟ استغفرالله!" ، چند کلامی آورده ام که مطلب ضروری مذهب (غیر اجتهادی) نیست که منکرش گناهکار باشد! ۳. اما درباره همراستایی با وهابیت واقعا انسان تعجب میکند! به اجمال عرض کنم: "مساله وهابیت اصل بناء بر حرمهاست نه طلاکاری آنها!" الف) از ابن تیمیه (منهاج السنه ج۲ص۴۳۷) تا بن باز (تحفه الاخوان ص۱۵) بناء بر قبور را شرک و غلو میخوانند. در مقابل -چنانچه در نوشته بنده هم اشاره هست- اصل بناء بر قبور معصومین استحباب و جوازش مورد اجماع فقهاء شیعه است. ب) اولین حملات وهابیت و غارت حرمهای عراق در زمانی بود که هنوز گنبد و بارگاه طلایی نبوده است و همان عمارت های گلی یا گچی بوده است. پس مساله شان اصل بناء است که از اساس مساله ما نبوده است. ج) همه فقهایی که نام برده ام با این کج اندیشی درجهان اسلام مواجه بوده اندـ شهید اول خود معاصر ابن تیمیه و افکار او و هم نامه او به سلطان وقت برای کشتن شیعیان است. شهید اول و ثانی خود شهدای این کج اندیشی اند. فقهای متاخری هم نام برده ام همه پس از تشکیل وهابیت و حملات آنها به مزار معصومان بوده اند اگر مثل آقایان طرح نظرشان را تقویت وهابیت می دیدند طرح نمیکردند. بخاطر نقد این حقیر مفاخر شیعه را همراستا با وهابیت کاش نکنند. د) بنده در مقاله، نظریه مشهور کنونی مبنی بر جواز طلاکاری را باطل نکرده ام و فقط اشاره ای به نظرات دیگر کرده ام. و الا درحد خود به نظرات اشراف دارم و میدانم حتی جناب صاحب جواهر علیرغم آن نظر درباره گچ کاری، در جلد ۱۴ جواهرالکلام طلاکاری حرم معصوم را از شعائر میشمارد. جالب اینکه وهابیت خود امروز حرمهای طلا دارد!(برای نمونه قبر بخاری صاحب اصلی ترین جامع روایی اهل سنت). ه) بدترین مغالطه همین برچسب زنی به یک نظریه برای خارج کردنش از توجه علمی است. برچسب همراستایی با وهابیت -مثلا- مخاطب را چنان بترساند که به اصل حرف توجه نکند ولو آن حرف نقل قول از کسی باشد که خود شهید ناصبی ها باشد! همان ترفند ضریح حضرت عباس(ع)! ۴. بنده قول برخی فقهاء در وجوب زیارت -اقلا یکبار در عمر- را مستدلا قبول دارم و ساخت حرم و توسعه آن برای زیارت حداکثری شیعیان را بیش از مستحب قائلم و بر آن ادله قوی دارم. اما وجوب محتمل توسعه حرم را مساوی با مطلا سازی نمی دانم. ممکن است کسی آن دو را واجب اما مطلاسازی را راجح یا مستحب نداند و حتی در جوازش تأمل داشته باشد. ۹۷/۱/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ علی(ع) هم کوتاهی کرد؟! ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ امروز کلام امام را اسیر کرده ایم... ☑️ @m_ghanbarian