eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
755 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از نظر امیرالمومنین یک نظام سیاسی_اجتماعی چگونه حرم می شود؟! (مبنای سخن حاج قاسم در نهج البلاغه) 🎙حجت الاسلام : • ولایت در فرهنگ شیعی یک میثاق سه وجهی است؛ پیوند و پیوستگی مردم با ولیّ و بالعکس و پیوند مردم با مردم. ولایت، فقط شخص ولیّ نیست؛ کل این سه پیوند و میثاق است.۱ • حضرت امیر(ع) این میثاق، را می نامند آنجا که از ایجادش در زمان پیامبر(ص) گفته و از نقضش پس از او گله می کند: "...نَقْضاً لِمِیثَاقِهِ الَّذی وَضَعَهُ اللَّهُ لَکُمْ حَرَماً فِی أَرْضِهِ وَ أَمْناً بَیْنَ خَلْقِهِ...: و پیمان و میثاقی را بشکنید که خداوند آنرا حرم(پناه گاه) برای شما در زمین و جایگاه امن بین مردم قرار داد..."(خطبه قاصعه) • این میثاق در زمان ما همان است که بهشتی۲ و خامنه ای۳ آنرا "نظام امت و امامت" و "جمهوری اسلامی" نامیدند و حاج قاسم آنرا "حرم" می خواند! هستیِ این پیوند(ولایت) مقدم بر پوسته حقوقی و قانونی آن است و واقعا باید در جامعه برپا شده باشد. ........................... ۱. ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ آیت الله خامنه ای/ فصل آخر ۲. ر.ک: مبانی نظری قانون اساسی/ شهید بهشتی ص۴۷ ۳. ر.ک: دیدار با مردم آذربایجان ۹۶/۱۱/۲۹ و هم کتاب صورت و صیرت انقلاب اسلامی * برشی از فاطمیه اول هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران/ آذر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشق بسیج! 🎙برشی از سخنرانی "نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی" / ۴آذر مسجد دانشگاه تهران • مسئولیت اجتماعی گاهی بدون حضور جمعی و اجتماعی ممکن نیست. این قسم مسئولیت اجتماعی گاهی با "فئه" (یک گروه منسجم) انجام می شود و گاه "همه" را می خواهد. • بسیج، لشکر مخلص خدا و فئه انقلاب اسلامی است که از حفظ مرزها تا واکسیناسیون و کرونا، زلزله و سیل و... را در انجام مسئولیت اجتماعی خود دارد. • اما حفظ نظام عزیز اسلامی بیشتر از فئه را می خواهد نیازمند همه یا اکثریت مردم ایران است؛ این حقیقت مردمسالاری دینی است. اگر می شد با یک فئه، نظام را حفظ کرد بسیج هزار بار حاضر بود لکن قواعد مردمسالاری دینی به او می گوید باید همه را بیاوری. اینرا بسیجی مثل یک مشق باید روزی چند بار بنویسد. مردم در مردمسالاری دینی یعنی همه مردم نه فقط حزب اللهی! • از همین جا ارزش جهاد تبیین و همراه کردن حداکثری موضوعیت می یابد. * برای قضاوت بهتر چکیده را اینجا و فایل کامل صوتی را اینجا ببینید! حجت الاسلام قنبریان @ashabolhossein_ir ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کاش امر درجه ۳ و ۴ را ناموس انقلاب نکنیم 🎙 حجت الاسلام 🕰 یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب چهارم » 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 📥 دریافت نسخه باکیفیت 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نمی‌شود من فقط هفته‌ی آخر به مردم بگویم بیایید، یک زنجیره کار باید اتفاق بیافتد. 🎙 حجت الاسلام 🕰 یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب چهارم » 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 📥 دریافت نسخه باکیفیت 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی جلسه سوم حجت الاسلام قنبریان / فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران • گونه های نظام اجتماعی ۱- نظم اجتماعی مبتنی بر رحامت ۲- نظم اجتماعی مدرن ۳- نظام ولایت_موالات • سرنوشت مسئولیت اجتماعی نوع دوم - در نظم قبیلگی امر جامع با مشکل مواجه است - نظم مدرن هم مسئولیت مردم در قبال امر جامع را یاری نمیکند * مطالب بسیاری از تتمه این بحث بخاطر محدودیت شبها ناگفته ماند و به مجالی دیگر حواله شد! ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲ جلسه سوم • گونه های نظام اجتماعی انجام درست مسئولیت های اجتماعی لوازم و تمهیداتی دارد که باید گونه های نظام اجتماعی را در این خصوص بررسی کرد: 1⃣ نظم اجتماعی مبتنی بر رحامت نظام های قبیلگی و عشایری و روستایی و... گذشته براساس خویشاوندی و رحامت بود. در این نظم، رابطه افراد با هم "اهالی" است؛ از هم یاد میگیرند، باهم تکافل اجتماعی دارند، از هم دفاع می کنند و... ⬅️ مسئولیت اجتماعی نوع اول(امور حسبیه) در این نظم خیلی راحت انجام می شود... 2⃣ نظم اجتماعی مدرن: با پیدایش شهر و دولت مدرن دیگر رابطه ها براساس خویشاوندی نیست. "رابطه شهروندی" جای "اهالی" نشسته است. در این نظم جدید، "موسسات رسمی و غیر رسمی" واسط بین مردم و امور اجتماعی اند. "مدرسه مدرن" عمده آموزش های لازم را در خود متمرکز می کند (حتی آموزشهایی که دیروز در ضمن کار و بازار و روابط خانوادگی انجام می شد)، "بیمه" جای تکافل اجتماعی سابق(عاقله) می نشیند، "سرای سالمندان"، "پرستاران خانگی" و... جای روابط خانوادگی گذشته می نشیند. ⬅️ مسئولیت اجتماعی نوع اول، در این نظم، سخت تر انجام می شود. همه نیابتی می شوند و به موسسات سپرده می شود. آدم ها برای پدر و مادر پیر خود هم پرستاری در شهرستان می گیرند و خود از دور تلفنی می زنند! اما باز ریشه این مسئولیت ها که تربیت آدمی و روحیات اوست صفر نمی شود انواع ابزار جدید برای انجامش تدارک می شود. • سرنوشت مسئولیت اجتماعی نوع دوم! مسئولیت اجتماعی نوع دوم که مسئولیت جمعی و "امر جامع" است، در هردو نظم گذشته دچار آسیب است! 🅰 در نظم قبیلگی هم امر جامع با مشکل مواجه است! شکست حکومت علوی، قیام حسینی ، دعوت فاطمی همه مواردی از این است! ❓چرا؟! چون امر جامع (مثل حفظ حکومت اسلامی، قیام امت مقابل بدعت ها) بزرگتر از قبیله و فامیل است! تعصبات خونی و قبیلگی مانع "بسیج شوندگی" در امری فرا قبیلگی است! (دقت کنید) ابن خلدون همین را عامل شکست [ظاهری] نهضت حسینی می شمارد... حضرت امیر(ع) برای توجه به این مهم خطبه قاصعه را انشاء که فرازهای زیادی از آن به همین نکته می پردازد. با این تعصبات جاهلی شیطان امت های گذشته را هم فریب داده و در واقع شکست های تاریخ رقم خورده است. جالب اینکه در همین وضع، همان قبیله مسئولیت های نوع اولش را انجام می دهد حتی حاضر است یتیمان حسین(ع) را سرپناه و غذا دهد بعدی که از مسئولیت بزرگش درباره امر جامع حسینی کوتاهی کرده است! 🅱 نظم مدرن هم مسئولیت مردم در قبال امر جامع را یاری نمی کند! با وجودی که امر جامع اندازه بزرگی حکومت و دولت مدرن است (مشکل قبلی اینجا نیست) لکن به دو دلیل باز مسئولیت اجتماعی خوب انجام نمی شود: - امر جامع در دیوانسالاری دولت مدرن می شکند و تجزیه می شود! - رابطه مردم با امر جامع، قطع و با وساطت و نیابت می شود! برای مثال اگر "پیشرفت عدالت محور" امر جامع دهه ای در ایران باشد، نظام دیوان سالار اول این امر را متجزی و بریده از هم می کند و بعد بخاطر تصدی خود یا موسسات غیر رسمی راهی برای "قیام مردم به این امر جامع" نمی گذارد! 3⃣ نظام ولایت_موالات چاره و نظریه مبنای اسلام در نظم اجتماعی، هیچ یک از دو نظم سابق نیست. نه دنبال ساخت "قبیله اسلامی" است و نه "استیت اسلامی"! ولایت، یعنی چسبیدگی و هم جوشیدگی سه وجهی: ولیّ با مردم/ مردم با ولیّ/ مردم با مردم (ر.ک: فصل آخر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) آیت الله شاه آبادی از این عرض و طول ولایت و موالات تعبیر به "خیط نبوت" و "خیط اخوت" می کرد (ر.ک: شذارت المعارف) حضرت امیر(ع) در بخش دیگر خطبه قاصعه به این مهم توجه می دهد. پیامبر که آمد این رابطه جدید را شکل داد (جَمَعَ علی دعوَتِه اُلفَتَهُم) این موجب شد امرهای جامع مستقر و جاگیر شود (قد تَرَبَّعَتِ الامورُ بهم فی ظل سلطان قاهر) امر جامع در دسترس همه و همه مباشر آن به آسانی منعطف می شد (تَعَطَّفَتِ الامورُ علیهم...) اما وقتی بعد از این پیوستگی و موالات، گروه گروه شده و سراغ منافع قبیلگی رفتند (صرتُم بعد الموالاة احزاباً) این حصن و پناه گاه الهی هم درش رخنه ایجاد شد (ثَلَمتُم حصنَ الله المضروبَ علیکم باحکام الجاهلیه). حضرت آن روابط سه وجهی را در زمین می شمارد که داشت نقض می شد (...نقضاً لمیثاقِه الذی وَضَعَه الله لکم حرماً فی ارضه) این موالات طولی و عرضی خود از بزرگترین احکام الهی است. "ولایت مطلقه" نه دولت مطلقه و استیت و لویاتان است و نه یک صرفاً قلب مهربان درون یک ربات فولادی خشن(دولت مدرن)! بلکه چنین رابطه سه وجهی ای است که بتواند دولت مدرن و اقتضائاتش را تسخیر و تا ساخت الگوی بهتر خود مهار نماید. * مطالب بسیاری از تتمه این بحث بخاطر محدودیت شبها ناگفته ماند و به مجالی دیگر حواله شد! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مسئولیت اجتماعی 🎙 حجت الاسلام 🕰 شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب سوم » 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• اینکه: "هرکس مبانی انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارد، شماست"؛ را در حد قاعده اش، شاید غلط گیرترین و برچسب زن ترین ها هم همراه باشند و تکرار کنند. لکن در تطبیق و کشفِ "برادران"، باز چنان تنگ بگیرند که هیچ کس جز خودشان نماند! • حضرت آقا این مبنای ارزشی را سالهاست دارند؛ لکن تطبیق ایشان ظاهرا با ما بسیار متفاوت است! مثلا سال۷۷ (پس از ماجرای ۲خرداد و فضای آن روز تشکل ها) دانشجویی از ایشان می پرسد: ✔️ میخواستم نظر حضرتعالی را درباره گروه های حامی ولایت بدانم! می فرماید: "به نظر من همه گروهها حامی ولایتند(!) یعنی در کشور گروه قابل توجهی که ولایت را قبول نداشته باشد، نمی شناسم(!). همه ولایت را قبول دارند؛ حالا ممکن است بعضی عشق و اخلاص بیشتری داشته باشند، بعضی کمتر داشته باشند؛... همه گروه های دانشجویی با من ارتباط دارند، پیش من می آیند؛ چه گروه های دانشجویی،چه افراد دانشجویی؛ همه شان اظهار ارادت به ولایت می کنند همه قبول دارند، نمیشود قبول نداشته باشند، معلوم است که قبول دارند؛ من هم همه شان را به یک معنا حمایت می کنم..."(۷۷/۲/۲۲) ❗️این یک نمونه است که تطبیق خود را با ایشان چک کنیم!(شر نشود!!!) ❓آیا ما همه گروه های (اقلا دانشجوییِ) سالهای۷۶و ۷۷ را حامی ولایت می دانستیم؟!! جبهه انقلاب امروز بیشتر محتاج این قاعده زرین است. اگر در مهارتِ اثبات و کشف، به مذاق بهشتی ها و خامنه ای ها نباشیم، مترقی ترین اصول برای جبهه بندی را هم دچار ساده لوحی بعضی و دگم و تنگ نظری بعضی دیگر می کنیم. محسن قنبریان / ۸آذر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نظام باشد اما انقلابی باشد، نظام ثبات می خواهد و انقلاب تحول 🎙 حجت الاسلام 🕰دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب پنجم » 🏴 مراسم عزاداری 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ ashabolhossein.ir ]] [[ @ashabolhossein_ir ]] [[ @m_ghanbarian ]]
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خصوصیتی دارد نظام ما که در آن عدالت دائما می تواند امر درجه چندم شود 🎙 حجت الاسلام 🕰 دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب پنجم » 🏴 مراسم عزاداری 📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ ashabolhossein.ir ]] [[ @ashabolhossein_ir ]] [[ @m_ghanbarian ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «مسئولیت های اجتماعی در دنیای جدید چگونه است؟ » 🎙 حجت الاسلام 🕰 دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب پنجم » 🏴 مراسم عزاداری 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ ashabolhossein.ir ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]