eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
909 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه سوم ۹۷ 🔷 ثبات قدم و شروع غلبه بر فئه ی کثیر 🔹اول بدانیم که ۲۰زن و کودک همراه امام جزء فئه ی اویند یعنی در گروه یاری گران هستند. وقتی ابن عباس از امام خواست که آنان را با خود نبرد یکی از زنان به او گفت: آیا از سرور و آقای ما می خواهی که ما را بگذارد و تنها برود؟ مگر روزگار جز ما را برای او باقی گذاشته است؟! نه به خدا سوگند مرگ و زندگی ما تنها با اوست(مدینه المعاجز ج۳ص۴۵۴). 🔹بعد بدانیم اینها افراغ صبر کرده به ثبات قدم رسیدند. با آن مصائب جانکاه، غارتها و تهدیدها و تهمتها -که زینب کبری(س)به سر مقدس اباعبدالله(ع)درباره دخترکش گفت با او حرف بزن که قلبش دارد ذوب می شود- ببینید همین دختر در همین اوصاف چه می گوید! سخن از خطبه زینب آب دیده وپخته نیست سخن از خطبه امام سجاد(ع) متصل به سکینه ی الهی نیست سخن از یک دختر ۷، ۸ساله با آن وضعیت روحی است که روز دوم بعد عاشورا در کوفه با قدم ثابت، یاری اش را شروع می کند: -با حمد عجیب خداوند شروع می کند وبه اندازه سنگریزه ها واز عرش تا زمین خدا را حمد می کند! -خانواده خود را جایگاه علم وحکمت الهی وحجت بر بندگان می شمارد. -همه این مصائب را تقدیر الهی می خواند و با ایمان کامل از آنها یاد می کند. -با صریح ترین و تندترین بیان اهل کوفه را در قبال جنایاتشان استیضاح میکند! -سخنان ابن مرجانه را نقل با تندترین تعابیر نقد می کند: خاک بر دهان گوینده این سخن و سنگ بر سر و رویش! -با ذکر فضایل خانواده خود(اهلبیت) و کوچکی مخالفان سخنش را تمام می کند! این ثبات قدم در کوچکترین اعضاء فئه حسین(ع) دیگران را شهامت داد. اگر اینها نبودند پیکر مرده کوفه تکان نمی خورد. اگر این یاری صریح وتیزتر از شمشیر پدر نبود، همه چیز در بیابان کربلا دفن می شد.اما سخنان اینان مردم را زنده کرد وهمان روز ۵مخالفت پدید آمد: 1⃣ زید بن ارقم: از جسارت عبیدالله به لب و دندان امام گریه اش گرفت وذاز بوسه پیامبر یاد کرد. خرفت خطاب شد! در حین ترک مجلس به مردم گفت: برده ای[یزید]، برده ای[ابن زیاد]رابه حکومت نشانده و او هم مردم رابه بردگی گرفته است. ای مردم عرب از این پس همگی برده اید! می نویسند اگر این را ابن زیاد شنیده بود او رامی کشت. 2⃣ اعتراض انس بن مالک: که رسما از کار عبیدالله برائت جست و باز خاطره پیامبر(ص)با آن لب ودندان را یادآوری کرد. 3⃣ اعتراض قیس بن عباد: که گفت قیامت شفیعان حسین، جد و پدر ومادرش وشفیعان تو هم جد وپدر ومادرت هستند! ابن مرجانه از سخن او عصبانی وبیرونش کرد. توجه داشته باشید با چوب دستی به لب ودندان زدن از قتل صبر و سربه نیزه کردن وبا اسب تاختن، فجیع تر نبود در مقابل آن کارها هیچ اعتراضی نشد! این اعتراضها محصول بیدار گری زینب وبچه های حسین است. 4⃣ تعهد و خط و نشان علنی جابر از قبیله بکر بن وائل: که گفت اگر ده نفر بشوند با آنها خواهد بود.(بعدا از همراهان مختار شد). 5⃣ اعتراض وذمبارزه ی عبدالله بن عفیف ازدی. پس از دارالعماره عبیدالله در مسجد باز خطبه خواند وبا توهین به امام علی(ع)وامام حسین(ع)خود را پیروز خواند. عبدالله که یک چشم را در جمل ویک چشم را در صفین در راه خدا داده واز همین رو در کربلا غائب بود بلند دروغگو پسر دروغگو را به خود ابن مرجانه برگرداند! ابن مرجانه را طوری عصبانی کرد که رگ گردنش باد کرد ودستور دستگیری عبدالله را داد.او هم قبیله را خواند. محافظان نتوانستند او را بگیرند وعبیدالله برای دستگیری اش نیرو گسیل کرد بین نیروهای ابن مرجانه و طرفداران عبدالله جنگ وخونریزی شد وخود او هم در خانه پس از هجوم با راهنمایی دخترش با آنها جنگید تا دستگیر شد. ابن مرجانه گفت بی پرسش او را می کشد وعبدالله جواب دندان شکن داد که قبل از تولد او آرزوی شهادت در راه خدا داشته، دوچشم که نابینا شده مأیوس شده ،اما الان وقتش رسیده است.او آرزو کرده بود توسط بدترین بندگان کشته شود وشد! دقت کنید از غرولنگ زید بن ارقم تا تبری انس تاحکم صریح قیس وتا خط نشان جابر وتا مبارزه عبدالله چند ساعت فاصله است وهریک از دیگری صریح تر وآتشین تر است.واین شروع غلبه ی فئه قلیل سیدالشهداء بر فئه کثیر یزیدیان است که ادامه دارد... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه چهارم ۹۷ 🔷 فئه ی قلیل حسین(ع) در شام 🔹اول این توجه را داشته باشیم که درک در فئه ی قلیل یک امام بودن به انسان حس و توانی می دهد که تحمل مشکلات را آسان میکند. فرض کنید در جنگ بدر شما هم جزء آن ۳۱۳نفر بدریون بودید وشب می دیدید پیامبر با تضرع و زاری با خدا دارد چنین دعا می کند:اللهم ان تهلک هذه الفئه لاتعبد فی الارض! خدایا اگر این گروه همیار شکست خورده هلاک شدند دیگر روی زمین پرستش نمیشوی! چه حسی می یابی وقتی خود را جزء گروه اندکی ببینی که بدون شما خدا پرستش نمی شود؟! قبول کن این حال معنوی ویژه به انسان توان استقامتی متفاوت می دهد. 🔹امام باقر (ع) ۴ساله در اسراء خبر می دهد ۱مرد(امام سجاد) و ۱۱پسر بچه بودیم [وحدود۲۰زن]. اینها جزء فئه سید الشهدایند و می دانند ذلتشان، همه عزت حسین در عاشورا را نابود می کند. حتی سکوتشان، حسین را یک طاغی و شورشی سرکوب شده می کند پس باید با وجود همه مصائب با عده ای اندک تر از حسین در عاشورا و در جایی سخت تر از کربلا(شام) مبارزه را ادامه دهند. 🔹یزید مجلسی آراست کاملا شاهانه، صندلی های زرین و تخت مرصع و دعوت از سفراء روم وکشورها وبزرگان ادیان و...تا جشن شاه تمام خاورمیانه شدن خود و نبود مخالف را علنی کند. حضرت سکینه می گوید به خدا قسم قسی القلب تر از یزید وکافر ومشرکی بدتر از او ندیده ام. زحربن قیس گزارش دروغ به او داد که با کشیدن شمشیر سپاه حسین به گودالها و تپه ها فرار، و زود آنها را کشتیم! واینها ماموریت فئه قلیل را مهمتر می کند بخصوص که در مرکز امپراطوری اموی و جای اصلی بغض به علی(ع)و اولاد او هم هست. 🔹باز خطبه زینب کبری(س)و امام سجاد(ع)پیشکش، ببینید امام باقر(ع) ۴ساله چه کرد؟: مجلس یزید را به مجلس فرعون در یوم الزینه تشبیه کرد و یزید را به فرعون! فرمود: اینان برخلاف مشاوران فرعون رأی دادند! زیرا آنها به موسی و هارون مهلت داده واینان به کشتن ما رأی دادند! و این علتی دارد! جلسه را به خود جلب کرد. یزید پرسید علتش چیست؟ فرمود: آنان از زنان نجیب و زاده از حلال بودند و اینان...! خود قضاوت کنید این حرف از رجز عباس و شجاعت او کمتر است؟! 🔹در قسمت دیگر یزید میخواست ستیز را به بازی بکشد و با سرگرمی کار را تمام کند به عمروبن الحسن بن علی(ع)که ۱۱سال داشت گفت حاضری با پسرم خالد -که هم سن او بود-کشتی بگیری! پسربچه امام مجتبی گفت :کشتی چرا؟! یک دشنه به او و یک دشنه به من بده با هم مبارزه کنیم! یزید خالد را به خود چسباند وگفت:هل تلد الحیه الا الحیه؟ اژدها جز اژدها می زاید؟! اینها یعنی ادامه مبارزه توسط فئه قلیل در شرایط سخت تر از کربلا. 🔹یکی از اصلی ترین وظایف فئه امام این است که باطن وحقیقت امام وحرکتش را ظاهر وآشکار کند.جلسه یزید، یوم الزینه فرعون بود که به گزارش قرآن سخنگویش فریاد داشت: قدافلح الیوم من استعلی: امروز رستگاری مال کسی است که استعلاء دارد و سلطنت مال اوست. اما این زن و بچه مصیبت دیده و اسیر نماینده حسین، قرآن، عرفه، وخانه عصمتند سخنشان، سخن قرآن است که:قد افلح من تزکی: رستگار شد آنکه تزکیه کرد وخود راساخت. این باطن را در مقابل آن ظاهر شکوهمند و دلفریب، ظرف سه روز جلوه دادند غلبه کردند و یزید دستور عزاداری برای سید الشهداء داد! یحیی بن حکم، ابوبرزه اسلمی اعتراض کردند. عالم یهودی مهمان مجلس اعتراض کرد و کار یزید را تقبیح کرد!سفیر نصرانی روم اعتراض کرد! دامنه اعتراض به سراپرده یزید رفت هند همسرش هم اعتراض کرد! همو مامور اقامه عزا شد!واهلبیت با عزت به مدینه برگردانده شدند. این کار کارستان این فئه ی قلیل باز مانده آنجور که حقش هست هنوز شناخته نشده است. ☑️ @m_ghanbarian
✅پرونده چهارم کارگاه فقه تراز انقلاب اسلامی با عنوان "مالیات بر اشرافیت" امروز طرح بحث شده و در گروه مجازی قرار میگیرد. فضلاء و فقه پژوهانی که ماایل به عضویت اند شماره خود را به مدیر کانال ارسال کنند @admin_ghanbarian
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀فقر و تروریسم! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 @m_ghanbarian
🌀 فقر و تروریسم! 🔸بعد هزاران بار مرگ بر آمریکا و اسرائیل و آل سعود و الاحوازیه و...در آستانه ی هفتم شهدای حمله تروریستی اهواز خوب است به جهت دیگر این ماجرا هم اشاره شود. به تحقیق این حادثه تروریستی یک مورد اتفاق افتاده از دهها و صدها مورد خنثی شده توسط سربازان گمنام امنیت این مرز وبوم است. به تعبیر طلبگی، حوادث غیر از "فاعلیت"، "قابلیت" هم برای بررسی دارند. یک هفته علیه فاعلان این جنایت از ۴، ۵مباشر ماجرا تا مسببان اصلی در اتاقهای جنگ صهیونی و سفیانی گفته و انزجار جسته و خط ونشان کشیدیم بعد از یک هفته خوب است اشاره ای گذرا به "قابلیت" و زمینه های رشد این تحرکات تروریستی هم بیاندازیم. چه عواملی باعث شده تا استان شهیدان وشهید پرور خوزستان، خاستگاه گروههای تروریستی شود؟! راستش جوابم در اینباره صریح و روشن است اما بخاطری که سطحی نگران و شعارزدگانی پشتیبان تروریست هایم نکنند، ناچار شدم کلمات نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان را بجای جملات خود بیاورم! جملاتی که صریح و روشن از علل تروریست شدن بعضی جوانان این استان به معاون رئیس جمهور گزارش می دهد: 🔺:"بالاخره افرادی هستند آنطرف مرز بخصوص از طبقه وهابی ودولت سعودی که اینها قسم خورده اند که جنگ را به داخل ایران بکشانند و ما می دانیم اینها درایران جا پایی ندارند در استانهای دیگر، الا خوزستان! در خوزستان ارتباط برقرار می کنند همین الان در شبکه احوازنا -متعلق به سعودی- از اهواز پخش زنده دارند!یک مرتبه می بینیم از خیابان ۲۴متری پخش زنده می کند.معنی اش این است که عوامل داخلی دارند.آیا صحیح است در چنین شرایطی ما مردم خودمان را سوق دهیم به آن سمت وتو دامن دشمن بیاندازیم؟!!فراموش کرده اید که ماه رمضانی بود چند سال پیش -که الحمدلله بعد کنترل کردیم- اما عده زیادی تروریست شدند و حدود دهها نفر به شهادت رسیدند؟!!..." 🔸حال آن عامل تروریست شدن عده ای ازجوانان این استان چیست؟ کدام قضایاست که کم اهمیتی می شود وباعث وخاستگاه عملیاتهای تروریستی می شود؟! در یک کلام فقر وبی کاری! همان که آیت الله جزایری هم استناد می کند: لکاد الفقر ان یکون کفرا! چند ماه پیش از این در آن قسمت نشر داده نشده نقد خویش مستند همین نکات را محضرشان تقدیم وگرامیداشت واقعی انقلاب و امام را نه حرم مجلل که اجرای منویات امام درباره محرومان ومستضعفان شمردم. حضرت ایشان هم در این سخنان صریح اقلا دو سه مورد را برای معاون رئیس جمهوری مثال می زنند: 🔺ماجرای خرید زمین های عربهای کشاورز منطقه در ۳۰ سال پیش توسط کارخانه نیشکر وعدم وفا به قول داده شده برای استخدام روی زمینهایشان که موجب شد جمع کثیری به حالت شبه گدایی در کوت عبدالله حاشیه نشین شوند! 🔺ماجرای استخدام ۲۵۰۰نیروی غیر بومی در میادین نفتی موجود در زمین های این مستضعفان که اگر اجرا می شد یک نفر از اینها سر کار نمی رفت!آیت الله جزایری می فرماید:"درباره همین استخدام ۲۵۰۰ نفر طوری تنظیم کرده بودند که خدا شاهد است یک نفر از خوزستان سرکار نمی رفت!مثلا بنظرشان آمده بود هرکه با سوادتر است ،بهتر است در حالیکه آیا می ارزد که ما اینجا عده ی زیادی از جوانان ما تروریست بشوند؟!! نفوس مومنین به خطر بیافتد؟ وامنیت استان از بین برود؟!" پس حوادث تروریستی این استان غیر عامل خارجی وتوطئه های آمریکایی، صهیونیستی، زمینه های داخلی هم دارد. فقر، بیکاری، تبعیض است که زمینه تروریست شدن جوانان زیادی از این استان می شود. ازمصوبه ۸۰۰هزار هکتاری ۲۵سال پیش سفر رهبری به این استان و میزان اجرایی شدنش سراغ بگیرید تا نمونه دیگری دستتان بیاید. اگر اصراری بر شعار دادن هست جا ندارد علیه این کم کاری های مفرط وتبعیض ها هم شعار داده شود؟! چه کسی، چه نهادی وارگانی مأمور انتقام از این زمینه های تروریست می شود؟! آیا مقابله با این قابلیتهای تروریست پرور، مثل مقابله با فاعلیتها کاری ضربتی نمی خواهد؟! ۴۰۰هزار حاشیه نشین فقیر ونوعا بی کار(به آمار نماینده ولی فقیه) خطری بالقوه نیست که باید برایشان فوری کاری کرد؟! تفتیش سرمنشأهای فقر و تبعیض کم اهمیت تر از تفتیش نزدیکان تروریستها وخانه های آنان است؟! راستش از مقامات مذهبی و بخصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان هم که خود صریح وروشن به علل قابلی تروریسم پرداختند انتظار بیش از گزارش و تذکر به دولتها هست انتظار کاری واقعا انقلابی...! : برای اهواز کدام بهتر است؟! 📝محسن قنبریان ۵مهر۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحیم چنانچه بارها عرض شده، سیاست و عرفان هردو خانه زاد امیرالمومنین(ع) و معلمش رسول الله(ص) است. چه حیف که سیاسیون و سالکان بین ایندو جدایی می اندازند! الگوهای مناسبی چون شهید هاشمی نژاد بخصوص برای طلاب علوم دینی بسیار ارزنده است تا ایندو را به هم درآمیزند. خداوند پیروی از راه آنان و شفاعتشان را نصیب گرداند. الاقل محسن قنبریان سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد/ ۹۷ ☑ @m_ghanbarian
🌐 مطالبه پیروز! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🌐 مطالبه ی پیروز! 🔶 چند ماه اخیر ۳امام جمعه مرکز استان استعفای معنادار داده اند. پس از امام جمعه گیلان و فارس اینبار امام جمعه ایلام! 🔶دو نکته: 🔸هیچکدام از اینها ابتدائا تعویض یا استعفاء نداده اند و پس از اعتراضات مردمی یا مطالبه انقلابی نیروهای ارزشی چنان شدند! 🔸بخلاف فضاهای تملق و اغراق گرد برخی اعاظم که نبود آقایان را غیرقابل جبران می شمارد، این موارد ثابت کرد جانشینان که معمولا جوانتر هم هستند به خوبی مورد اقبال عمومی تر واقع شده جایگاه بهتری از قبلی ها می یابند! 🔶 دو پیام: 1⃣ معلوم شد دعوت جوانان مؤمن انقلابی به مطالبه آرمانها و ارزشها از سوی رهبر معظم انقلاب، صرف سخنرانی نبوده و این دعوت با اجابت همراه است. همین سه مورد نشان داد که اقلا مطالبات ارزشی و انقلابی، تغییرات به سمت بهترهاست. در برخی از این موارد چند دانشجو یا یک طلبه ی انقلابی مطالبه گر ارزشها بوده نه همه مردم شهر یا قاطبه ی حزب اللهی ها! برگشتن امید به جامعه ی مؤمن و انقلابی بسیار حائز اهمیت است. تا باور کنند اگر مطالبه گر ارزشها و آرمانهای انقلاب باشند حتی اگر طرفشان مهره درشت ها و سابقین انقلاب باشند از سوی نظام و بخصوص رهبر عزیز و انقلابی اش یاری می شوند. این امید هزینه ها و زیانهای مسیر -مثل احضار به دادگاهها که در موارد فوق هم بود- را آسان و شیرین می کند. بلکه به مرور آن رویه های جابجا را هم جابجا می کند! چنانچه نیروی مؤمن و انقلابی می یابد هر وقت مطالبه غیر انقلابی یا ضد انقلابی و در مسیر شکستن نهادی انقلابی یا عناصری ارزشی و انقلابی است، همین نیروها باید پشت آن نهاد یا شخصیت انقلابی جمع شده، حمایتش کنند و نظام ورهبری را در نگهداری تیرکهای انقلاب کمک کنند. 2⃣ جزءالعله دیگر این تغییرات مثبت قطعا نصب نیرویی جوان و خوشفکر از سوی رهبری معظم در رأس شورای سیاستگذاری است. قبلی ها هم با این ایرادات واضح مواجه می شدند اما رویکرد خاص ملاحظه کارانه مانع تغییرات ارزشی و انقلابی بود. حال آنکه خانه تکانی انقلابی و ارزشی باید از دستگاه ولایت و منصوبین و منسوبین ایشان شروع شود تا جدی و پیشرونده گردد. برخی از شایستگان دیروز پس از چند دهه اولویتهای دیگر یافته اند و برخی بخصوص از ناحیه ی به ثمر رسیده شان شایستگی شان لکه دار شده است و...! جامعه مؤمن و انقلابی منتظر تغییرات از سوی مدیر جوان دیگر منصوب رهبری در سازمان تبلیغات و تعویض برخی عناصر فسیل شده و بی تحرک و بی ابتکار هم هست. و البته جزء العله دیگر -که جوانان مؤمن مطالبه گرند- هم باید بی تفاوت ننشینند. تغییر اینان به عناصر جوانتر و پاکتر و انقلابی تر و ارزشی تر، تنفس انقلابی گری و حرکت روبه جلوی این نظام مقدس است. به امید فرداهای بهتر برای ارزشهای انقلاب 📝 محسن قنبریان ۹۷/۷/۹ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعجاز روضه ی جانسوز! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 @m_ghanbarian
⭕️ اعجاز روضه ی جانسوز! ✅ صدوق در أمالی اش از امام صادق(ع) روایت میکند: فما أنغص ذکر الحسین(ع) للعیش: یاد حسین(ع) زندگی را چه گلوگیر کرده است! ✅ خصوصیت روضه بر سید الشهداء(ع) -البته وقتی جانسوز و مدام شود- این است: 🔺طعم دنیا و مافیها را می گیرد [انغص] و انسان را از آلودگی به آن می رهاند. لذت جاه و جلال و مقام و شهوات را می کاهد. چنانچه امیر(ع) فرمود: حزن القلوب یمحص الذنوب: حزن قلب، قلب را از آثار گناهان تمیز می کند. امام صادق(ع) وقت نوشیدن یک جرعه آب آنگونه فرمود و یاد حسین(ع) را مستحب کرد چه رسد به وقت گناه و لذات باقی مانده از آن. امام رضا(ع) فرمود شیعیان ما با دیدن شراب و قمار یاد می کنند حسین (ع)را [و مجلس یزید]! یعنی از شراب تا آب از حرام ترین تا حلال ترین، گلوگیری روضه حسین(ع) با گریه کن اوست. لذا روضه به آن دو شرط سکوی پرتاب سالک و کندن او از طبیعت است. 🔺خصوصیت دیگرش این است که سینه سوختگان سید مظلومان را دوست داشتنی می کند. هرکه آن مصائب گلوگیرش شده و از چراگاه زمین پریده را در راه ملاقات می کند. برترها و مقربترها را می یابد و زمین خورده ها را تماشا می کند. لذا روضه -بدان دوشرط- دوست یاب و رفیق ساز است (اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم). ✅ جانم به فدای عالمان پاکی که "ذکر حسین (ع)" را با گلوگیری و غصه شان بر گوش ما خواندند. رحمت خدا بر عالم وارسته ای که پیری وکسوت مرجعیت مانع نشد که هنوز دهه محرم هرکجا که باشد روضه ی گلوگیر حسین(ع)بر مردمش بخواند و آنرا (العیاذ بالله) کسر شأن نداند. (حفظه‌الله) (ع) ! ☑️ @m_ghanbarian