eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سوم ▫️ ماهیت و حقیقت ولایت • واقعیت ولایت در مصادیق متعدد از محسوس تا معقول • دو نحوه نسبت در ولایتها: - متوافقه الاطراف (مثل دوستی) - متخالفه الاطراف (مثل پدر و پسر) ❓رابطه خدا_انسان: آیات عجیب ۵۱و۵۲ سباء: مکان قریب/ مکان بعید! خدا به ما نزدیک ما از او دور! • دو اضافه: مقولی و اشراقی 🔸 حقیقت ولایت • تنها ولایت حقیقی، ولایت خداوند؛ بقیه ولایتهای واقعی اگر ذیل آن باشد، می ماند • هنالک الولایه لله الحق - دوستان اینجا ولاء طرفینی موافقه الاطراف داشتند در ظهور حقیقت: الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو - کفار و منافقان هم اینجا ولایت بین هم داشتند اما در ظهور حقیقت: مأواکم النار هی مولاکم! - نکته ظریف آیه ۱۱محمد • نظام پادشاهی، حد و تعریف ولایت خداوند را به خود اختصاص میدهد! - میرزای نائینی در تنبیه الامة حکومت را به: استبداری تملیکیه/ ولایتیه امانتیه تقسیم می کند! 🔅 پاره آیات این جلسه: آیات اول سوره شوری ☑️ @m_ghanbarian
nameh-jomhour-dastmozd.pdf
40.77M
🔥انتشار رایگان ویژه‌نامه «سرکوب دستمزد» نامه‌جمهور منتشر شده در شماره پنجم نامه‌جمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» 📝با آثار و نوشتاری و از: محسن قنبریان علی نصیری‌اقدم علی‌رضا خیرالهی علی‌رضا میرغفاری سمیه گلپور سید احسان ولدان 🗞در این ویژه‌نامه می‌خوانیم: مسئله کارگران، وظیفه همگان افزایش دستمزد به‌مثابه استراتژی توسعه نسبت دستمزد-تورم افسانه یا واقعیت سرکوب دستمزد زمینه‌ها و چالش‌ها طرد ساختاری کارگران 🔶 به‌همراه مصاحبه اختصاصی با سردار علی‌حسین رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی 🔹این ویژه‌نامه بخشی از شماره پنجم نامه‌جمهور است که به‌دلیل ضرورت موضوع فصل سرکوب دستمزد آن به صورت رایگان منتشر شده است. ➖➖➖ برای تهیه این شماره نامه جمهور در طرح پیش‌فروش با ۱۰٪ تخفیف و ، مبلغ ۱۶۲ هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید. ➖➖➖➖ با ما همراه باشید: @nameh_jomhour
✍🏻 نظر حجت الاسلام قنبریان درباره ماجرای درمانگاه قم افراد صاحب رسانه به وضعیت دنیای کنونی و برساخت سازی دشمن باید دقت کنند. ما در قضاوت نباید شتاب کنیم. بله میتوانیم از جهاتی سؤال کنیم مثلا آیا واقعا این روحانی فیلم یا عکس گرفته است یا خیر؟ اما این که یک باره قضاوت کنیم و دو قطبی شدیدی بسازیم واضح است که این گسست اجتماعی را بیشتر میکند که به سود هیچ طرفی نیست. از طرف دیگر اینکه مثلا عکس برداری از بی حجاب را با گوشی موبایل در بستری که تعریف شده، مجاز و مورد حمایت قانون بدانیم ولی انتشار عمدی و حتی غیر عمدی اموال مسئولین را جرم انگاری کنیم و این مقوله را محرمانه بدانیم، ممکن است گسست ها و احساس تبعیض را بیشتر کند. 🔖 برگرفته از مصاحبه ای با مباحثات چکیده مصاحبه متن کامل مصاحبه ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهارم • انحصار ولایت حقیقی در خداوند - ولاء أب و جد اگر در مسیر ولایت الله نیافتاد باطل بودنش آشکار میشود (لا انساب بینهم یومئذ) - ولاء محبت و دوستی همچنین (الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو) - ولاء سرپرستی کفار همچنین (ان الکافرین لا مولی لهم) ▫️ تقسیم ولایت • ولایت تکوینی: ذیل ربوبیت تکوینی است. اعطاء وجود و کمالات وجود است. از سپهر درون انسان(عقل و اختیار) در تحقق اذن نمی گیرد؛ لذا تخلف بردار نیست. • ولایت تشریعی: ذیل ربوبیت تشریعی است. تربیت انسان و تنظیم مجتمع انسانی است. از سپهر عقل و اختیار انسان می گذرد؛ لذا تخلف بردار است! - اینجا منطقه یاری خواهی ولی الله است؛ تبیین، مقابل شک و شبهه و تحریک مقابل شهوت و تخدیر. • تفاوت مهم آیه۶ مائده و آیه تطهیر: آیه تطهیر اراده تکوینی بر طهارت اهلبیت است لذا مفید عصمت است بخلاف آیه۶ مائده که اراده تشریعی خداوند بر طهارت مومنان است، لذا تخلف پذیر است. • هیچ ولایتی(چه حق،چه باطل) در عرض ولایت الله نیست؛ در طول هم نیست! • ولایت های حق، آیت و مظهر ولایت الله اند؛ این اول آن ولیّ را نابود(فانی) و بعد با حق باقی می کند و توحید میشود. • شیطان برای هردو ولایت، بدل دارد: - سحر و جادو برای اشتباه در ولایت تکوین - خطوات برای تشریع ▫️ پاره آیات این جلسه آیات ۴۵تا ۵۳ آل عمران ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حجت الاسلام قنبریان؛ ولایت سیاسی و اجتماعی امام علیه‌السلام ⏯ صوت کامل را اینجا بشنوید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پنجم ▫️ ولایت تکوینی • آیت و مرآت بودن ولیّ (نه ولایت طولی)، جمع بین انحصار ولایت در خدا و تصرفات تکوینی است. • بیان شهید مطهری در شرک بودن وهابیت • عیسی(ع) هم آیت مبدا هم آیت معاد ▫️ ولایت تشریعی • همانطور که فرمود: انی اخلُقُ... (من خلق می کنم به اذن الله)؛ می فرماید: لاُحلّ لکم...(من حالا می کنم) • ولایت تشریع، بیان احکام الهی نیست؛ تشریع است! • روایت امام صادق(ع) درباره تفویض امر دین و امت به رسول الله برای راهبری بندگان • فرق بین "فریضه" و "سنت"؟! • ولایت فقیه، اجرای احکام نیست؛ حق تشریع موقت در مجرای "لیسوس عباده" است. • مشکل رهبانان(۳۱توبه) : ۱- ولایت تکوینی عیسی(ع) را به الوهیت خوانش کردند. ۲- نااهلان در جای ولایت تشریعی نشستند... ۳- زمامداری ولایتیه را هم به تملیکیه (ارباباً من دون الله) تبدیل کردند و دوره سیاه قرون وسطی بنیان نهادند! • غلوها درباره اولیاء، دینداری بیشتر نبوده، دنیا خواهی در سایه دین بازی بوده است... ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه ششم ▫️ ولایت تشریعی • اعتباری است؛ جعل دارد و غصب دارد؛ بخلاف ولایت تکوینی! • هیچ مورد(از اب و جد تا حاکم) همراه با برده کردن نیست! • مفهوم رقیبِ ولایت در قرآن: ارباب ۱- آیه۳۹یوسف (ارباب متفرق مقابل الله) ۲- آیه۸۰ آل عمران (منع ارباب گرفتن ملائک و انبیاء) ۳- آیه۳۱توبه (منع ارباب گرفتن عالمان دینی) - تقلید ممنوع در نظر شهید مطهری ۴- آیه۶۴ آل عمران (آیه انقلابی برای همکاری با مسیحیت در نفی ارباب دینی ) - این آیه دو قرن بعد قرون وسطی آمد - اگر مانع ظهور دین حق نمی شدند، رنسانس اسلامی در اروپا حاصل می شد - اما مسلمین خود دچار ارباب و استبداد دینی شدند؛ امامت تبدیل به خلافت و خلافت تبدیل به سلطنت شد! - سخن رشید رضا در المنار درباره مجسمه معاویه در برلین ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفتم ▫️ وِلایت / وَلایت وِلایت= محبت و نصرت / وَلایت= سرپرستی. جوهر مشترک معنایی در هردو هست اما در واقعیت ایندو چه نسبتی به هم دارند؟ • وَلایت، جایی است که مردم با حاکم وِلایت داشته باشند. ▫️ ارباب، رقیب ولایت • با سه گانه مواجه ایم نه دو گانه: ارباب، ولاء منفی، ولاء مثبت! ولاء منفی، ولایت است اما منفی است؛ ارباب اصلا ولایت نیست، سلطه و غلبه است. • ارباب از دو حیث با ولاء مثبت و از یک حیث با ولاء منفی فرق دارد • فرق "لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً من دون الله" با "لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء"؟! • اسلام "وصایت " دارد نه "ولایتعهدی" ▫️ شیعه قالتاق! • شیعه قالتاق، جریانی که سر نام علی(ع) جنگ فرقه ای می آفریند اما سبک سیاسی اموی را اسلام می داند! • چهل سال بعد از انقلاب اسلامی هم غدیر را ناقص جشن می گیریم! • دو غدیر امیرالمومنین و دو بیعت بی نظیر مردم • خطبه ۲۲۹؛ روز بیعت با امیرالمومنین روز جشن عمومی مردم ☑️ @m_ghanbarian
🖼 در عید نوروز هدیه ای خدمت امیرالمؤمنین(علیه السلام) آوردند. حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: ای امیرالمؤمنین! امروز نوروز است. امام(علیه السلام) فرمود: هر روزمان را نوروز کنید.(الفقیه ج۳ص۳۰۰) تلاقی نوروز و رمضان، تلاقی سنت عیدی و رسیدگی به نیازمندان با تحقق دعای "اشبع کل جائع" است. امسال غزه را فراموش نکنیم! 🎁 روشهای کمک به غزه: 1⃣ هلال احمر شماره کارت:
6037997544999999
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4812 2⃣ گروه فرهنگی شهیدالقدس شماره کارت:
5029087001597700
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4815 3⃣ خیریه ام الیتامی خدیجه کبری(س) شماره کارت:
5022291329674046
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4816 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مشارکت مردم به مثابه شرط عدالت باید توده ملیونی در تولید دخیل باشد نه صرفا در یارانه و مصرف! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 علیِ کوفه را هنوز روایت نکرده ایم...! حجت الاسلام قنبریان 💠 برشی از جلسه چهارم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"! @ali_samimi71 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هشتم ▫️ ولایت طولی، ولایت عرضی • ولاء، شبکه اتصالات جامعه است نه فقط یک ولیّ • ولایت طولی مثل ولایت پدر و جد و حاکم که یکطرفه است. • ولایت عرضی، ولایت طرفینی و متقابل افراد جامعه است. ▫️ آیات ولایت عرضی 1⃣ آیه۷۲ انفال؛ ولاء محبت و نصرت 2⃣ آیه۷۱ توبه؛ ولاء تواصی • همه افراد جامعه در شبکه اتصالی هم باید پناه و نصرت به هم دهند، هم به معروفها امر و از بدی ها همدیگر را نهی کنند. • بیان علامه طباطبایی • گستره این ولاء حتی مستضعفان عقیدتی را می گیرد (صحیحه عمربن ابان) • جامعه نباید به طبقه امر کننده و امر شونده تقسیم شود/ آثار مخرب آن... • نگاهی به مسائل جاری اجتماعی کشور • این ولاء در برخی موارد جای ولایت طولی هم می نشیند ؛ مثل ولاء عدول مومنین بر اطفال بی سرپرست (در فرض فقدان حاکم شرع) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نهم ▫️ ولایت عرضی 1⃣ ولایت عرضی یک ولایت طبقاتی نیست؛ عمومی و متقابل است ❓کجا "بعض" یعنی گروهی خاص و در کدام تعبیر یعنی همه و متقابل؟ • بررسی دو دسته آیات با تعبیر "بعضهم من بعض" یا... • شدت ولایت در علما و مومنین، آنرا طبقاتی و یکطرفه نمی کند؛ مسئولیت های دوگانه این ولایت را بیشتر می کند (روایت حارث بن مغیره) 2⃣ ولایت عرضی، جامعه ساز (چنانچه طولی، حکومت ساز) • آسیب نگاه های اخلاقی- تربیتی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی • لزوم جامعیت در اسلام شناسی؛ اول تمام بعد کمال • تقلیل مفهوم اخوت در نگاه های اخلاقی-تربیتی • در نگاه بلند عارف اجتماعی آیت الله شاه آبادی • سیره رسول الله و فن کوزه گری او؛ هرجا محبت اهلبیت پیوند اجتماعی و ائتلاف قلبی نمی آفریند، معلوم است خرابش کرده اند! • انقلاب ما و احیای این پیوند اجتماعی؛ جملات عجیب امام خمینی در اینباره • رهبر انقلاب: ما در مساله اتحاد دلهای مردم متاسفانه مشکلات و عقب ماندگی های داریم! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 کجا «به توچه؟!» درجامعه زیاد خواهد شد...؟ 🔶 حجت الاسلام قنبریان 💠 برشی از جلسه هشتم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"! 🔰@ali_samimi71
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دهم ▫️ تصحیح معنا و جایگاه اخوت • اخوت در جامعه همان ولاء عرضی است که در ۱۰حجرات و ۱۰۳ آل عمران و سیره رسول الله(ص) بیان شد 🔅روایات کافی دو فروکاست و تقلیل گرایی درباره این روایات: ۱. فروکاست اخلاقی؛ در حالیکه به یک امر مهم سیاسی-اجتماعی می پردازند با باطن اخلاقی: - تَتَواخَوا علی هذا الامر! - خرج من ولایة الله - فاذا فعلتَ ذلک وصلتَ ولایتکَ بولایتنا (ولاء عرضی به طولی) - یُناصِحُهُ الولایه ۲. تقلیل به دوست و دوستیابی 🔺این ولاء شامل ضعفاء شیعه و مسلمان هم می شود! • غیبت کردن از گناهکار خروج از ولایت الله است! • مفضل از پول امام صادق(ع) برای ترمیم ولاء عرضی و حل منازعات مصرف می کرد! • توجهاتی مهم در کاستی های ما در این جهات دین! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه یازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش اول: جانب پیوند اجتماعی(ولاء عرضی) بگیریم یا جانب حق و جلوگیری از انحراف! 🔅 مرور آیات ۷۷تا۹۴ طه ❓ توحید مهمتر است یا وحدت اجتماعی؟! • هارون در تزاحم دو امر موسی (توحید و وحدت)! • ولیّ با مفتی فرق دارد؛ باید مقام تحقق را لحاظ کند! منشور روحانیت امام در اینباره چه دارد؟ • اگر هارون بیش از تبیین (آیات ۹۰و۹۱) جلو می رفت، نه وحدت می ماند نه توحید برمی گشت! • انتظار ید بیضاء برای جمع دو ضرورت! • معنای دقیق فرمایش شهید مطهری: در منطق اهل حق، عدالت بر وحدت و حق بر جماعت تقدم دارد!خطبه۱۳۱ به ما می گوید ولاء عرضی و پیوند اجتماعی که شکست نه عدالت اجتماعی برقرار نه انحراف از حق تصحیح می شود • خطبه۱۶۸ قاعده ای می گوید که حق آسان گرفته شود(توخذ الحقوق مسمحه) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ دوگانه های مهم: وحدت_عدالت / جماعت(اکثریت)_حق • گاهی جانب وحدت و جماعت گرفتن، حفظ ولاء عرضی است اما حق و عدالت را به محاق می برد! • گاهی جانب حق و عدالت گرفتن و بی خیال اکثریت و جماعت شدن، ولاء عرضی را می شکند و حرکتها را شورشی و زوری می کند! • منطق عملی ائمه تشیع: بر حق و عدل ماندند؛ نه منحل در کل شدند و نه تبدیل به یک گروه شورشی و خوارجی شدند! • مقایسه این منطق با معتزله که تا تفتیش عقاید رفتند! 🔅 قاعده: برحق می ایستد تا جماعت را ببرد؛ با وحدت اجتماعی پی تحقق عدالت می رود (خ۱۳۱) • تبیین مطلب با خطبه های ۷۴،۱۶۲،۵۴و۵ نهج البلاغه ☑️ @m_ghanbarian
🎥 🔻 برنامه چهارم فصل جدید کنشگر با موضوع: جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری ✅ لینک ویدیو در کانال آپارات کنشگر: https://www.aparat.com/v/YdKC4 ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔻برنامه چهارم فصل جدید با موضوع: جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سیزدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش حق_جماعت ▫️معمای دو امام: • صلح امام حسن(ع) بخاطر "صلاح امت"/ خروج امام حسین(ع) بخاطر "اصلاح امت" ❓"حقن دماء" یا "بذل مهجه"؟! ❓آیا امام مجتبی(ع) جانب جماعت و اباعبدالله(ع) جانب حق را گرفت؟! ❓چرا امام حسن(ع) یک ایالت مستقل برای حق جدا نکرد (مثل راهی که ارتدوکس_کاتولیک در مسیحیت و حکونت اموی اندلس در عهد عباسیان طی کرد)؟ ✔️ تفاوتها دو سیره: 1⃣ امام در نظام / امام در نهضت 2⃣ ادامه جنگ قبل با معاویه / نه به بدعت ولایتعهدی و سلطنت • در دوگانه حق_جماعت نیست: - "نه" گفتن به رای اجباری ، جماعت و اکثریت نمی خواهد و الا شرافت ها منحل می شود! - "اثبات و استمرار" همراهی جماعت را می خواهد و الا سبک علوی به ضدش بدل میشود. • امام حسن(ع) کشور شیعی نساخت چون رهبر امت بود نه صرفا امام شیعه! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 🔰 طرح بحث حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در برنامه کنشگر ✅ برخی از محورهای مطرح شده در بحث: ➖ دیدار عمومی حاکم اسلامی با اصناف مردم یک اصل اساسی در حکومت علوی است که در نامه ۵۳ بیان شده است، که دیدار رهبری با مردم نیز طبق این قائده است. ➖ جنبش دانشجویی باید از دیدار دو استفاده نفسی و غیری داشته باشد، هم به عنوان دانشجو مسائلش را مطرح سازد و هم به نمایندگی مردم ایران شرکت کند و به افق های رابطه مردم و ولی بپردازد. 💠 موضوع این برنامه: *جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری* 🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ماجرا 💠 ماجرای کارگزاران حکومت علوی(ع) باحضور: ۱. محمدحسین رجبی دوانی ۲. ابوالقاسم علیدوست ۳. جواد سلیمانی ۴. محسن قنبریان ۵. سید جمال‌الدین دین‌پرور 🔸 ۱۰ الی ۱۴ فروردین ماه، مصادف با لیالی قدر و شهادت امیرالمومنین علیه السلام 🕘 حوالی ساعت ۲۰:۲۰ شبکه چهار سیما @majara_tv4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 غزه به ضِیمْ رسیده! حجت الاسلام قنبریان 💠 برشی از جلسه سیزدهم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهاردهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش بردن مردم به بهشت! • این چالش در دوره مدرن جلوه کرده: جامعه دارای تکثرهای واقعی و ساختگی/ راه های بهشت ثابت! • دو دیگری راه درست: قائلین به دولت مدرن/ مشرب های طالبانی • صورت درست مساله: - هر حکومتی به آخرتی می برد (برهان عقلی/ قرآن: ۴۱قصص؛ ۲۸ابراهیم) - حکومت اسلامی نمی تواند غیر بهشت ببرد. • خطبه ۱۵۶؛ تصرح امیرالمومنین(ع) • این اطاعت همان نقطه اتصال ولاء عرضی به طولی است؛ "عطاکردنی" است با دو ویژگی(خ۱۶۹) • در بیان رهبر انقلاب اسلامی(۹۳/۲/۲۳): تسهیل کار، هموار کردن راه؛ نه زور و تحمیل • الزام ها و اجبارهای شرعی چه؟ • نمونه از سیره علوی (بدعت نافله جماعت) الکافی ج۸ص۶۲و۶۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پانزدهم ❗️ الزامات و اجبارهای شرعی ❗️نقضی برای دوتا از مبادی بحث: ۱. ولایت تشریعی، از سپهر درون انسان(آگاهی و اختیار) می گذرد؛ اجبار چرا؟ ۲. حمل مردم به بهشت(خ۱۵۶)، عطا کردن اطاعتِ غیر اکراهی می خواهد(خ۱۶۹)؛ اجبار چرا؟ 🔅 فلسفه حدود • حدود، مجرم را به زور بهشت نمی برد، راه های عقلایی و فطری بهشت رفتن را از رهزن پاک می کند... 🔅 نمونه هایی از احکام الزام و اجبار 1⃣ تقسیم عادلانه ارث برای ضایع نشدن حق ضعیف(الکافی ج۷ص۷۷) 2⃣ ابطال طلاقهای بدعی و ظلم به زنان (الکافی ج۶ص۵۷) 3⃣ برخی الزامات در حوزه خانواده • اجبار به نفقه به قدر کفایت(وسائل ج۲۱ص۵۰۹) • وجوب تخییری کفاره ی(ایلاء یا ظهار) یا طلاق؛ نه اسیر نگهداشتن زن (وسائل ج۲۲ص ۳۴۱و ۳۴۹) ❓آیا اینها نقض قاعده جلسه قبل(حفظ پیوستگی اجتماعی) است؟! ⬅️ امیر المومنین(ع) ولی امر شد اما بر برخی از همین موارد تازیانه یا شمشیر نکشید ،بخاطر گسست اجتماعی(الکافی ج۸ص۵۸و۵۹) 4⃣ اجبار به زیارت نبی(ص) در صورت ترک کلی(الکافی ج۴ص۲۷۲) • اشکال اجبار مستحب(السرائر ج۱ص۶۴۷) • پاسخ فقهاء که ترک کل تهاون بر نبی(ص) است و واجب کفایی است(الدروس ج۱ص۴۷۳/ جواهر ج۲۰ص۵۱/ و...) • مشروط به اینکه اگر از فقر است، زیارت از بیت المال تامین شود. • ترک کلی اذان در شهر مسلمان! ☑️ @m_ghanbarian