eitaa logo
محسن قنبریان
14.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
749 ویدیو
101 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه یازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش اول: جانب پیوند اجتماعی(ولاء عرضی) بگیریم یا جانب حق و جلوگیری از انحراف! 🔅 مرور آیات ۷۷تا۹۴ طه ❓ توحید مهمتر است یا وحدت اجتماعی؟! • هارون در تزاحم دو امر موسی (توحید و وحدت)! • ولیّ با مفتی فرق دارد؛ باید مقام تحقق را لحاظ کند! منشور روحانیت امام در اینباره چه دارد؟ • اگر هارون بیش از تبیین (آیات ۹۰و۹۱) جلو می رفت، نه وحدت می ماند نه توحید برمی گشت! • انتظار ید بیضاء برای جمع دو ضرورت! • معنای دقیق فرمایش شهید مطهری: در منطق اهل حق، عدالت بر وحدت و حق بر جماعت تقدم دارد!خطبه۱۳۱ به ما می گوید ولاء عرضی و پیوند اجتماعی که شکست نه عدالت اجتماعی برقرار نه انحراف از حق تصحیح می شود • خطبه۱۶۸ قاعده ای می گوید که حق آسان گرفته شود(توخذ الحقوق مسمحه) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوازدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ دوگانه های مهم: وحدت_عدالت / جماعت(اکثریت)_حق • گاهی جانب وحدت و جماعت گرفتن، حفظ ولاء عرضی است اما حق و عدالت را به محاق می برد! • گاهی جانب حق و عدالت گرفتن و بی خیال اکثریت و جماعت شدن، ولاء عرضی را می شکند و حرکتها را شورشی و زوری می کند! • منطق عملی ائمه تشیع: بر حق و عدل ماندند؛ نه منحل در کل شدند و نه تبدیل به یک گروه شورشی و خوارجی شدند! • مقایسه این منطق با معتزله که تا تفتیش عقاید رفتند! 🔅 قاعده: برحق می ایستد تا جماعت را ببرد؛ با وحدت اجتماعی پی تحقق عدالت می رود (خ۱۳۱) • تبیین مطلب با خطبه های ۷۴،۱۶۲،۵۴و۵ نهج البلاغه ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از کنشــگر
🎥 🔻 برنامه چهارم فصل جدید کنشگر با موضوع: جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری ✅ لینک ویدیو در کانال آپارات کنشگر: https://www.aparat.com/v/YdKC4 ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
هدایت شده از کنشــگر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔻برنامه چهارم فصل جدید با موضوع: جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سیزدهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش حق_جماعت ▫️معمای دو امام: • صلح امام حسن(ع) بخاطر "صلاح امت"/ خروج امام حسین(ع) بخاطر "اصلاح امت" ❓"حقن دماء" یا "بذل مهجه"؟! ❓آیا امام مجتبی(ع) جانب جماعت و اباعبدالله(ع) جانب حق را گرفت؟! ❓چرا امام حسن(ع) یک ایالت مستقل برای حق جدا نکرد (مثل راهی که ارتدوکس_کاتولیک در مسیحیت و حکونت اموی اندلس در عهد عباسیان طی کرد)؟ ✔️ تفاوتها دو سیره: 1⃣ امام در نظام / امام در نهضت 2⃣ ادامه جنگ قبل با معاویه / نه به بدعت ولایتعهدی و سلطنت • در دوگانه حق_جماعت نیست: - "نه" گفتن به رای اجباری ، جماعت و اکثریت نمی خواهد و الا شرافت ها منحل می شود! - "اثبات و استمرار" همراهی جماعت را می خواهد و الا سبک علوی به ضدش بدل میشود. • امام حسن(ع) کشور شیعی نساخت چون رهبر امت بود نه صرفا امام شیعه! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از کنشــگر
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 🔰 طرح بحث حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در برنامه کنشگر ✅ برخی از محورهای مطرح شده در بحث: ➖ دیدار عمومی حاکم اسلامی با اصناف مردم یک اصل اساسی در حکومت علوی است که در نامه ۵۳ بیان شده است، که دیدار رهبری با مردم نیز طبق این قائده است. ➖ جنبش دانشجویی باید از دیدار دو استفاده نفسی و غیری داشته باشد، هم به عنوان دانشجو مسائلش را مطرح سازد و هم به نمایندگی مردم ایران شرکت کند و به افق های رابطه مردم و ولی بپردازد. 💠 موضوع این برنامه: *جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری* 🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
هدایت شده از برنامۀ «ماجرا»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ماجرا 💠 ماجرای کارگزاران حکومت علوی(ع) باحضور: ۱. محمدحسین رجبی دوانی ۲. ابوالقاسم علیدوست ۳. جواد سلیمانی ۴. محسن قنبریان ۵. سید جمال‌الدین دین‌پرور 🔸 ۱۰ الی ۱۴ فروردین ماه، مصادف با لیالی قدر و شهادت امیرالمومنین علیه السلام 🕘 حوالی ساعت ۲۰:۲۰ شبکه چهار سیما @majara_tv4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 غزه به ضِیمْ رسیده! حجت الاسلام قنبریان 💠 برشی از جلسه سیزدهم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهاردهم/ بخش چالشها و قواعد ❗️ چالش بردن مردم به بهشت! • این چالش در دوره مدرن جلوه کرده: جامعه دارای تکثرهای واقعی و ساختگی/ راه های بهشت ثابت! • دو دیگری راه درست: قائلین به دولت مدرن/ مشرب های طالبانی • صورت درست مساله: - هر حکومتی به آخرتی می برد (برهان عقلی/ قرآن: ۴۱قصص؛ ۲۸ابراهیم) - حکومت اسلامی نمی تواند غیر بهشت ببرد. • خطبه ۱۵۶؛ تصرح امیرالمومنین(ع) • این اطاعت همان نقطه اتصال ولاء عرضی به طولی است؛ "عطاکردنی" است با دو ویژگی(خ۱۶۹) • در بیان رهبر انقلاب اسلامی(۹۳/۲/۲۳): تسهیل کار، هموار کردن راه؛ نه زور و تحمیل • الزام ها و اجبارهای شرعی چه؟ • نمونه از سیره علوی (بدعت نافله جماعت) الکافی ج۸ص۶۲و۶۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پانزدهم ❗️ الزامات و اجبارهای شرعی ❗️نقضی برای دوتا از مبادی بحث: ۱. ولایت تشریعی، از سپهر درون انسان(آگاهی و اختیار) می گذرد؛ اجبار چرا؟ ۲. حمل مردم به بهشت(خ۱۵۶)، عطا کردن اطاعتِ غیر اکراهی می خواهد(خ۱۶۹)؛ اجبار چرا؟ 🔅 فلسفه حدود • حدود، مجرم را به زور بهشت نمی برد، راه های عقلایی و فطری بهشت رفتن را از رهزن پاک می کند... 🔅 نمونه هایی از احکام الزام و اجبار 1⃣ تقسیم عادلانه ارث برای ضایع نشدن حق ضعیف(الکافی ج۷ص۷۷) 2⃣ ابطال طلاقهای بدعی و ظلم به زنان (الکافی ج۶ص۵۷) 3⃣ برخی الزامات در حوزه خانواده • اجبار به نفقه به قدر کفایت(وسائل ج۲۱ص۵۰۹) • وجوب تخییری کفاره ی(ایلاء یا ظهار) یا طلاق؛ نه اسیر نگهداشتن زن (وسائل ج۲۲ص ۳۴۱و ۳۴۹) ❓آیا اینها نقض قاعده جلسه قبل(حفظ پیوستگی اجتماعی) است؟! ⬅️ امیر المومنین(ع) ولی امر شد اما بر برخی از همین موارد تازیانه یا شمشیر نکشید ،بخاطر گسست اجتماعی(الکافی ج۸ص۵۸و۵۹) 4⃣ اجبار به زیارت نبی(ص) در صورت ترک کلی(الکافی ج۴ص۲۷۲) • اشکال اجبار مستحب(السرائر ج۱ص۶۴۷) • پاسخ فقهاء که ترک کل تهاون بر نبی(ص) است و واجب کفایی است(الدروس ج۱ص۴۷۳/ جواهر ج۲۰ص۵۱/ و...) • مشروط به اینکه اگر از فقر است، زیارت از بیت المال تامین شود. • ترک کلی اذان در شهر مسلمان! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نامه جمهور
جمهوری اسلامی؛ ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی 🔰 گفتاری از حجت‌السلام‌والمسلمین محسن قنبریان در شماره چهارم نامه‌جمهور، «ویژه‌نامه مجلس» ➖ مناسبات امر ولایی و امر عمومی در قانون اساسی ➖ ولایت به شرط جمهوریت ➖ شوراهای مستشاری ➖ در اقتصاد تعاون، در حکمرانی شورا ➖ بدتر از مرگ! ➖ نه پوپولیسم، نه نخبه گرایی! ➖ مشکل، اقتصاد سیاسی ست ➖ چرا شما انگ کاپیتالیستی نخورید؟! ➖➖➖➖ جهت تهیه نامه جمهور با مبلغ 150هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور